Cerovac komentira

< travanj, 2008 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30        

Prosinac 2014 (1)
Siječanj 2014 (1)
Listopad 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Kolovoz 2013 (1)
Lipanj 2013 (2)
Svibanj 2013 (1)
Studeni 2012 (1)
Rujan 2012 (4)
Kolovoz 2012 (1)
Srpanj 2012 (1)
Svibanj 2012 (2)
Travanj 2012 (1)
Veljača 2012 (1)
Prosinac 2011 (2)
Studeni 2011 (4)
Listopad 2011 (1)
Rujan 2011 (5)
Kolovoz 2011 (3)
Srpanj 2011 (1)
Lipanj 2011 (6)
Svibanj 2011 (10)
Travanj 2011 (7)
Ožujak 2011 (2)
Veljača 2011 (1)
Siječanj 2011 (3)
Prosinac 2010 (6)
Studeni 2010 (7)
Listopad 2010 (2)
Kolovoz 2010 (1)
Srpanj 2010 (6)
Lipanj 2010 (4)
Travanj 2010 (2)
Ožujak 2010 (9)
Siječanj 2010 (3)
Studeni 2009 (1)
Lipanj 2009 (1)
Travanj 2009 (2)
Ožujak 2009 (1)
Siječanj 2009 (4)
Prosinac 2008 (12)
Studeni 2008 (6)
Listopad 2008 (16)
Rujan 2008 (10)
Kolovoz 2008 (6)
Srpanj 2008 (1)
Lipanj 2008 (13)
Svibanj 2008 (31)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opis bloga
dirigent, politolog, novinar, politički emigrant i ratnik nastoji misliti svojom glavom(ali mu to svaki put ne uspjeva)



The WeatherPixie



Web Counter
Get a Web Counter




Posijetite HRVATI.COM">

Tekstovi za pamćenje

S koncerta na bojište
Nikola Šubić Zrinski
Teta Ella
Političar uvijek istog kova
Ured za tisak i promidžbu
Kako sam želio postati Bosanac
u ranu zoru došla je udba
Naoružajte se Jobovom strpljivošću i zagorskom mudrošću
Kako se krojila hrvatska istočna granica?
Tko se to u Hrvatskoj boji bogatog seljaka?
Letak za Hrvatsku
Predgovor Hrvatskom političkom leksikonu
Stjepan Radić
Ante Radić
Ratni dnevnik-Topusko
Bor za učiteljicu

Linkovi
Blog.hr
Forum.hr
Monitor.hr







Blogerica.com

O autoru
Webfetti.com






Rođen 1946. u Zagrebu gdje sam završio i školovanje (glazbeno i gimnazijsko). Odlazim na studij dirigiranja u Beč, ženim se 1968. a 1969. se vraćam s diplomom u Zagreb. Radim u Nakladnom zavodu Matice hrvatske kao voditelj inozemne prodaje, 1970. prelazim u Studentski list kao direktor komercijale i novinar unutrašnje politike. 1971. me biraju za tajnika Komisije za veze s Hrvatima u svijetu Matice hrvatske i postajem novinar Hrvatskog tjednika. Nakon sloma Maspoka odlazim u emigraciju, prvo u Novu Hrvatsku, London, a zatim odlazim u Njemačku. 1976. i 1979. rodili su mi se sinovi. U Njemačkoj djelujem politički u Hrvatskom narodnom vijeću a uz to kao crkveni glazbenik a zatim i kao dirigent njemačkih filharmonija. U vlastitoj produkciji postavljam opere te gostujem širom Europe, Amerike i Australije. 1990. vraćam se nakon 18 godina emigracije u Hrvatsku i izabran sam za ravnatelja Zagrebačke filharmonije. Već krajem 1990. uključujem se u Narodnu zaštitu a od 01.07.91. sam u ZNG-u. Od 01.08. zapovjednik sam obrane Topuskog a od 10.10. zapovijednik obrane Južnog Velebita. Zagrebačku filharmoniju morao sam napustiti zbog spletki krajem 1993. i od tada sam se povukao, više-manje, iz javnog života.

10.04.2008., četvrtak

VII. Civilno društvo i protest u Hrvatskoj i Jugoslaviji



1. Crkve

1.1. Rimokatolička crkva


Službena historiografija komunističkog razdoblja jednostrano je naglašavala
“bliskost’ RKC i ustaškog režima, generalizirala zločine pojedinih svećenika
te isticala aktivnu i stalnu suprotstavljenost Crkve komunističkom poretku.
Nasuprot tome, radovi nastali nakon 1990. naglasak stavljaju isključivo na
trpljenje RKC pod komunističkim režimom,52 pri čemu osobitu pažnju posvećuju
slučaju zagrebačkog nadbiskupa, kardinala Alojzija Stepinca, kao figure
koja simbolizira stanje u Crkvi u Hrvatskoj nakon 1945. Ovi radovi inzistiraju
da je Stepinac bio protivnik ustaškog režima i borio se protiv njega u granicama
svojih mogućnosti te da je mnogo učinio na spašavanju života brojnih Židova,
izlažući se time velikoj opasnosti, kao i svoju poziciju, i svoj život. Nakon ulaska
komunista u Zagreb, nova je vlast u lipnju 1945. pokazala namjeru da s
RKC i Stepincem nađe, barem javno i u prvo vrijeme, modus vivendi. U razgovorima
J. B. Tita i Vladimira Bakarića, predsjednika Vlade Hrvatske i nadbiskupa
Stepinca, prva je strana zatražila da se RKC u Hrvatskoj “odmakne” od
Vatikana i postane “nacionalna” crkva. I Stepinac i Vatikan odbili su taj zahtjev.
Iako je sljedećih mjeseci Crkva iskazala jasan ideološki i politički otpor komunističkom
režimu u “poslanicama” vjernicima i svećenstvu, te interpelacijama
novim vlastima u kojima se protestiralo protiv “komunističkog materijalizma”,
uvođenja građanskog braka i ukidanja obveznoga religijskog obrazovanja,
vlast nije odmah reagirala javnim progonom. Prvo je, nizom zakona
Privremene narodne skupštine Demokratske Federativne Jugoslavije ograničena
edukativna i javna, a ukinuta karitativna uloga Crkve. Spomenutim zakonima
oduzet je i značajan dio imovine RKC. Javna opća kampanja protiv RKC
započela je, zbog taktičkih razloga, tek nakon saveznih parlamentarnih izbora
u studenome 1945. kada se nova vlast učvrstila.53 Preuzevši potpuno vlast
preko Narodne fronte (jedinoga javnog oblika političkog djelovanja), koja je
pobijedila na izborima, komunisti su objavili da su konstituiranjem legalnih
tijela, ispunili obveze preuzete u sklopu napora za međunarodno priznanje.
Zatim je u novinama započela intenzivna kampanja u kojoj je Crkva optuživana
za kolaboraciju s režimom NDH i navodnu poslijeratnu urotu sa skupinama
koje su imale namjeru oboriti novu vlast. Suđenje A. Stepincu i nekolicini
svećenika 1946. bilo je zenit te kampanje. Prema crkvenim izvorima, u vrijeme
preuzimanja vlasti i neposredno nakon kraja rata, 243 svećenika su ubi-
jena, 89 ih je nestalo u nejasnim okolnostima, a čak 169 ih je bilo u zatvorima
samo u 1945.54

Odnosi države i ove crkve ostali su puni međusobnog nepovjerenja i zategnutosti
još dugi niz godina. Prvi hrvatski ustav iz 1947. formalno je jamčio
slobodu vjere i savjesti, ali je konkretna provedba ovih načela bila ostavljena
arbitrarnom tumačenju pojedinih vladinih tijela. Prvi jugoslavenski zakon
o pravima vjerskih zajednica, koji je konačno dao izvjesni okvir za odnose
države i crkvi, usvojen je 1953. godine. Komisija za vjerske zajednice (u kojoj
su bili predstavnici svih crkvi u Hrvatskoj), uspostavljena pri vladi NRH još
1945., imala je tek simboličnu ulogu i aktivnost. S namjerom ostvarivanja utjecaja
na politiku Crkve, vlada je 1953. inicirala osnivanje udruženja katoličkih
svećenika. Inicijativa je dočekana sa snažnim otporom u sklopu crkvenog vodstva.

U razdoblju od 1953. do 1966., zbog članstva u ovom udruženju, 15 svećenika
je suspendirano.55

U razdoblju od 1945. do 1952. neobvezna je vjerska poduka u državnim
školama bila dopuštena, ali je bila sustavno otežavana različitim ideološkim
kampanjama i administrativnim smetnjama. Godine 1952. zagrebački
Teološki fakultet isključen je iz Sveučilišta i više nije bilo niti jedne vjerske
institucije u sklopu sustava državnog školstva. Tzv. poslanice i tjednik Gore
srca ostali su jedini mediji kojima je RKC kritizirala novi poredak. Katoličko
izdavaštvo pedesetih kontrolirano je ne samo restriktivnom zakonodavnom
politikom nego i posredno, državnom kontrolom distribucije tiskarskog papira.
Početkom šezdesetih Jugoslavija i Vatikan započeli su pregovore o obnovi
diplomatskih odnosa, prekinutih 1952., koji su završili 1966. potpisivanjem
protokola o međusobnim odnosima te razmjenom diplomatskih predstavnika
1970. U tom kontekstu, odnosi su postupno poboljšani, a osobito je
tome pridonio duh Drugoga vatikanskog koncila (1962.-1965.). Posjet Tita
Vatikanu početkom sedamdesetih svjedočio je o dobrim odnosima Vatikana i
Jugoslavije, ali slika na vanjskopolitičkoj razini nije bila u suglasju sa stvarnim,
veoma napetim odnosima između jugoslavenskih vlasti i RKC-a na unutarnjem
političkom planu, iako je državna represija prema RKC s obzirom na prijašnje
razdoblje popustila.

Sredinom šezdesetih, odnosi države i crkve imali su oblik međusobne tolerancije,
tih je godina država dopustila ponovno javno održavanje crkvenih/
vjerskih priredbi. U Katoličkoj crkvi sukob modernizatora i tradicionalista se
produbio, pri čemu je vlast ipak bolje surađivala s tradicionalistima, bojeći se
aktivizma i sposobnosti modernizatora. Ublažavanje stajališta Crkve prema
režimu imalo je, uz prednosti, i svoju cijenu. U političkim događajima sljede-
ćih godina RKC je, uglavnom, ostao po strani. Ona se nije aktivno angažirala u
nacionalnom pokretu sedamdesetih, niti je značajnije protestirala zbog suđenja
raznim aktivistima u vrijeme hrvatske krize.56 U sjećanjima, kasnije objavljenima,
vodeće ličnosti nacionalnog pokreta ipak navode da je crkveno vodstvo
simpatiziralo u to vrijeme s reformističkim vodstvom SKH.57

52 Jure KRIŠTO, Katolička crkva u totalitarizmu, Zagreb 1997.
53 Zapisnici Politbiroa Centralnog komiteta Komunističke partije Hrvatske 1945. - 1952., sv. 1.,
1945. -1948., Zagreb 2005., 128.
54 N. KISIĆ KOLANOVIĆ, “Problem legitimiteta”, 485.
55 Slično je udruženje bilo osnovano 1947. za svećenike SPC-a. Nakon početnog odbijanja,
njezino je vodstvo popustilo, pa je 1966., od ukupno 171 svećenika SPC-a u Hrvatskoj,
udruženju pripadalo 157.




Ovdje prenašamo u nastavcima originalan znanstveni rad Disidenti, opozicija i otpor – Hrvatska i Jugoslavija 1945. - 1990. Autori:
Katarina Spehnjak
Hrvatski institut za povijest, Zagreb, Republika Hrvatska
Tihomir Cipek ,
Fakultet političkih znanosti, Zagreb, Republika Hrvatska

Časopis za suvremenu povijest

- 07:00 - Komentari (0) - Isprintaj - #