Hrvatska i Novi Svjetski Poredak / V-dio /
Hrvatska i Novi Svjetski Poredak /V-dio/ HRVATSKA I NOVI SVJETSKI POREDAK PROJEKCIJA BUDUĆNOSTI MEĐUNARODNIH ODNOSA I NOVOG SVJETSKOG PORETKA U poglavlju strategije Na pogled na budućnost daje se projekcija budućnosti svjetskog poretka i međunarodnih odnosa u dvanaest točaka od kojih ćemo navesti najznačajnije. Već u prvoj točki ovog predviđanja globalnih odnosa u svijetu potvrđuje se moja tvrdnja iz prethodnih rečenica: … Ekonomski jake Sjedinjene Drave će vrlo vjerojatno ostati glavna politička, vojna i kulturna snaga kroz slijedećih dvadeset i pet godina (op: do 2025.), te će stoga imati vanu ulogu u oblikovanju međunarodnog okruja …. Naglasak je stavljen upravo na ekonomski jake (misli se u kontekstu cijelog teksta i na najjače) SAD, kao na silu koja će ne samo voditi geoekonomske odnose svjetskog poretka, nego će ih uvjetovati, stvarati i podeavati svojim nacionalnim interesima. Potvrde ovakvih namjera nalazimo i u prethodnom Luttwak-ovom članku. U drugom članku ovog dokumenta daje se na znanje kako će upravo SAD biti predvodnik novog svjetskog poretka: … Stabilnost i smjer američkog drutva i politike će pomoći u oblikovanju ciljeva američke vanjske politike, te omogućiti da Sjedinjene Drave utječu na cijelu globalnu budućnost …. Ovo posljednje neizostavno podrazumijeva i utjecaj SAD-a na budućnost pojedinih zemalja i njihovog unutarnjeg uređenja na vie ili manje otvoren način, a u skladu s općim ciljevima jedine preostale svjetske sile. … Svjetska opskrba energijom će se i dalje uglavnom temeljiti na fosilnim gorivima …, to dokazuje da i na ovaj način SAD eli zadrati dominantnu geo-ekonomsku ulogu, jer je svojom vojnom, obavjetajnom i financijskom premoći na svjetskom tritu jedina u stanju interesno upravljati i regulirati trite nafte u svijetu. Projektiranim sukobima, ratovima, nestabilnoću ili njihovim smirivanjem SAD u velikom mjeri manipuliraju tritem fosilnim gorivima i derivatima u svijetu. Osim toga i cijena nafte se u svijetu obračunava u američkim dolarima, dok bi cijena energije sunca npr., mogla biti određivana u svakoj pojedinoj zemlji i u njezinoj nacionalnoj valuti, isti bi slučaj bio s energijom vjetra, vode. Međutim izgradnju takvih projekata koji bi ozbiljno naruili odnose ne samo na svjetskom tritu već i u ukupnom svjetskom geo-ekonomskom poretku neće financirati međunarodne organizacije poput MMF-a i Svjetske banke, a oni su obično preskupi da bi ih nacionalna gospodarstva mogla do kraja sama financirati. SAD, MMF, Svjetska banka su i gospodari energije u svijetu, barem za sada, dok nacionalna gospodarstva prihvaćaju tu igru. Nije nebitno niti američko prognoziranje irenja siromatva u svijetu upravo u njihovoj strategiji nacionalne sigurnosti: … Dok će većina svijeta iskusiti ekonomski rast, razlike u prihodima će se povećati i nastaviti će se raireno siromatvo …. … Međunarodni aspekti biznisa i gospodarstva (trgovine, transporta, telekomunikacija, investicija i financija, proizvodnje i profesionalnih usluga) će se nastaviti iriti …, ovo je zapravo najava premoći američkog gospodarstva i to kroz izravni ulazak u nacionalna gospodarstva pojedinih zemalja, bilo kroz kredite ili direktne investicije, kupnju dionica, vrijednosnica, poduzeća, koncesija na autoceste, eljeznice i slično. Amerikanci ne kriju da im je jedan od glavnih ciljeva stvoriti apsolutno globalno gospodarstvo kojim će moći upravljati iz Washingtona ili nekog drugog centra u SAD. Time se svaka pojedina zemlja dovodi u situaciju da će i njezino zakonodavstvo morati funkcionirati ne vie u skladu s nacionalnim potrebama i interesima, nacionalnim vrijednostima, već će upravljanje pojedinim zemljama izravno ovisiti o interesima međunarodnog kapitala, uglavnom, u rukama SAD, MMF-a i Svjetske banke. DRŽAVU ŽELE PRETVORITI U JEDNO OD PODUZEĆA MULTINACIONALNIH KORPORACIJA I GEOEKONOMSKIH SILA Na taj način drava postaje samo jedno od poduzeća velikih multinacionalnih kompanija i geo-ekonomskih sila. Volji građana kojima pripada suverenitet zemlje suprotstavlja se volja svjetskog kapitala koji desuverenizira dravu. … Vanost nevladinih organizacija će rasti, jednako kao njihov broj i međunarodna uloga …. I na primjeru u ranijem tekstu moemo vidjeti koja je namjera manipulacije tzv. nevladinim sektorom, odnosno, nevladinim organizacijama. One, uglavnom, američkoj Vladi slue za tajnu diplomaciju, ja bih je čak nazvao zabranjenom diplomacijom. Zabranjenom zbog toga jer slubeno ostvaruje ciljeve i zastupa načela koja nisu javna politika Vlade, ali su od vitalnog nacionalnog interesa. Zatim te organizacije slue i kao praonice novca, te za financiranje tzv. dvostrukog proračuna, iz kojeg se opet novac ulae u neslubene, tajne operacije američke Vlade, ili u određena poduzeća, nevladine udruge i institucije (zaklade i fondacije). SAD osnivaju i financiraju velik broj takvih organizacija koje su izravni medij američkih nacionalnih interesa u svjetskom poretku. Često te organizacije sufinanciraju i prate projekte zajedno s Međunarodnim monetarnim fondom i Svjetskom bankom. Neke od tih organizacije su, primjerice, Center for International Private Enterprise (CIPE), Center for Strategic and International Studies (CSIS), GOPAC i slične. Te i takve organizacije su isključivi instrument strategije nacionalne sigurnosti i interesa SAD. … Iako će to pokrenuti vana pitanja suvereniteta, Sjedinjene Drave će u svom nacionalnom interesu raditi s međunarodnim organizacijama i jačati njihovu raznolikost …, kae se u strategiji nacionalne sigurnosti SAD za 21. stoljeće. Ista strategija izričito naglaava nastavak vojne premoći SAD u svijetu, ne kao mogućnost nego kao činjenicu: … Sjedinjene Drave će ostati glavna vojna sila u svijetu …. Ovo je, zapravo, američki as u rukavu. U ranijem tekstu sam spomenuo da se geo-ekonomski odnosu u svjetskom poretku mogu manipulirati i uzrokovanjem ili smirivanjem određenih svjetskih kriza i sukoba. Kod ove namjere američke strategije nacionalne sigurnosti potrebno je povezati i američku odlučnost da glavni izvori energije u ovom stoljeću ostanu fosilna goriva. Upravo su se u zemljama s najvećim potencijalima prirodnih rezervi fosilnih goriva tijekom prolog stoljeća odigrali neki od najvećih ratnih sukoba ili međunacionalnih nemira, sukoba susjednih drava i slično. Ne rijetko su upravo Sjedinjene Drave bile glavni inicijator rjeavanja tih sukoba i sudionik u vojnim operacijama s ciljem obustave ratnih sukoba. Ali isto se tako često ispostavljalo da je upravo SAD isporučivala oruje ili komponente za oruje zemljama koje su ratovale. Takav je i primjer Zaljevskog rata i operacije Pustinjska oluja, a postoje i određene nerazrjeene nejasnoće u sukobima u Čečeniji. SAD su spremne u svakom trenutku javnom ili tajnom, slubenom ili neslubenom vojnom operacijom braniti svoju geo-ekonomsku prevlast u svjetskom poretku. To je i poruka američke namjere da ostanu glavna vojna sila u svijetu. Slobodno moemo reći da su tijekom prolog stoljeća SAD nametnule u svjetskom poretku ulogu zemlje koja kontrolira druge zemlje, procjenjujem da će u ovom stoljeću graditi svoju ulogu kao zemlja koja je većinski dioničar gospodarstava drugih zemalja. TRANZICIJA NOVOG SVJETSKOG PORETKA IZ GEOPOLITIČKIH U GEOEKONOMSKE INTERESE To je ujedno tranzicija (globalna reforma) novog svjetskog poretka iz geopolitičkih odnosa interesa u geo-ekonomske interese (nazovimo je tranzicijom globalizacije). U svemu tome i Hrvatska mora naći i osigurati vlastiti put novog pozicioniranja, ona to moe učiniti suprotno globalnim namjerama jer je i kao drava nastala suprotno geopolitičkim projekcijama novog svjetskog poretka s kraja prolog stoljeća. Na neki način Novi svjetski poredak je postao najveća globalna nepogoda. Koncept Novog svjetskog poretka, dominacije jednih nad drugima, međunarodnih ucjena, treba zamijeniti strategijom Pravednog svjetskog poretka kao novog puta gospodarske globalizacije. Hrvatska treba izraditi geoekonomski model drave nacije kao paralelni globalizacijski model pravednog svjetskog poretka. Gospodarska načela drave nacije mogu se postaviti kao: načelo gospodarske inicijative, načelo gospodarske slobode, načelo gospodarskog partnerstva, načelo gospodarskog integracijskog odabira, načelo gospodarske ravnopravnosti (u smislu jednakih mogućnosti). Model drave nacije moe posluiti kao most dosadanjih koncepcija ekonomske samoodrivosti i globalnih ekonomskih integracija. Retorika međunarodnih odnosa uspostavljena u odnosu sukoba i teritorija zamijenila bi se odnosom gospodarstva i teritorija, kao osnove zajedničkog modela razvoja zemalja pojedinih regionalnih cjelina (tzv. nasloni se model razvoja, koji je jednim dijelom isproban i na primjeru gospodarskog rasta Malezije). Osnova reorganizacije globalnog sustava mora biti nova regionalizacija u ukupnom svjetskom poretku, i to ne regionalizacija prema projektima globalno najjačih zemalja, već prema potrebama zemalja u pojedinim regijama i njihovoj međusobnoj volji za suradnju i gospodarsku razmjenu. Zbog toga ću do kraja opisati i zaključke američke Strategije nacionalne sigurnosti za 21. stoljeće, kako bih lake projektirao mogućnosti Strategije nacionalne sigurnosti Hrvatske u 21. stoljeću, u odnosu na okruje opisano američkom strategijom. ZAKLJUČCI AMERIČKE STRATEGIJE NACIONALNE SIGURNOSTI U 21. STOLJEĆU U prvom zaključku ovog memoranduma o strategiji nacionalne sigurnosti u ovom stoljeću vrlo jasno se potvrđuje srednjeročna pozicija Sjedninjenih Drava: … Sjedinjene Drave će biti i apsolutno i relativno jače od bilo koje druge drave ili saveza drava. Iako je malo vjerojatno da se u sljedećih 25 godina pojavi globalni konkurent Sjedinjenim Dravama, rastuće sile bilo pojedinačne ili u koalicijama povećano će ograničavati regionalne opcije SAD-a i njihov strateki utjecaj. Kao rezultat toga bit ćemo ograničeni u mogućnosti nametanja nae volje …. Ova zadnja rečenica moda najbolje oslikava strategiju Sjedinjenih Drava. Komisija koja je radila na ovoj strategiji izravno priznaje da je jedan od stratekih ciljeva koji će biti na udaru u novom stoljeću upravo mogućnost SAD-a na regionalno, bilo gospodarski, politički ili vojno nametne svoju volju. Kada govore o savezu drava misle na Europsku uniju i moguće daljnje regionalne integracijeizvan prostora SAD-a. upravo da bi potpuno drali pod kontrolom procese udruivanja drava u saveze, često i same SAD nameću određene modele udruivanja i integracija, kako bi zadrali mogućnost kontroliranja budućih saveza i nametanja svoje volje u stratekim pitanjima. U ovakvoj stratekoj odrednici američke strategije nacionalne sigurnosti kriju se motivi američke angairanosti na prostoru drava srednje i istočne Europe, osobito drava koje su nastale raspadom bive Jugoslavije. SAD su predloile gotovo sve ključne integracijske projekte na ovim prostorima u trenucima kad im je situacija izmicala kontroli. Rezultat toga nastojanja je i program Partnerstva za mir i Pakta o stabilnosti. Oba su projekta na ovim prostorima stabilizirala američku geopolitičku i geo-ekonomsku prisutnost i nadzor, i to ba u trenucima kad je uloga Europske unije i njenih članica postajala sve dominantnija. SAD s pravom ideju europskog jedinstva doivljavaju kao stvaranje pandama saveza drava. Sredinom 1992., imao sam priliku nazočiti jednom skupu pod pokroviteljstvom Europske komisije (kojom je tada predsjedavao Jacques Delors) u Francuskoj. Tijekom cijelog skupa provlačila se ideja Sjedinjenih Europskih Drava, prije svega kao ekonomske protu tee Sjedinjenim Američkim Dravama. Usvajanje zajedničke europske valute EURO-a je na tragu te ideje. I sam Delors je u svom izlaganju na taj način branio ideju europskog federalizma. Realno je očekivati da će ba zato SAD jačati svoju prisutnost u Europi ekonomski, financijski, vojno, politički i obavjetajno, te da će zadrati dominaciju nad NATO-om (Sjeverno atlanskim savezom). Europska unija je trenutno jedini projekt saveza drava koji bi mogao ozbiljnije ugroziti geo-ekonomske interese SAD-a. … Vlade ili grupe neprijateljske prema SAD i njihovim interesima imati će pristup naprednim tehnologijama. Nastojati će smanjiti američku prednost posjedovanjem tih tehnologija i njihove stvarne primjene u netradicionalnim napadima. tovie, kako će nae drutvo postati sve ovisnije na tehnologijama temeljenim na znanju za proizvodnju dobara i pruanje usluga, povećati će se mogućnosti takvih napada …. Ova se prognoza američke strategije nacionalne sigurnosti objanjava na samom kraju teksta dokumenta, te između redaka daje naslutiti puno vie nego to su sami autori dokumenta, moda, htjeli priznati. … I dok će konvencionalni sukobi jo uvijek biti mogući, najozbiljnija prijetnja naoj sigurnosti dolazi od nenajavljenih napada na američke gradove od strane sub nacionalnih grupa, koristeći genetski modificirane patogene …. Čini se da autori dokumenta vrlo dobro znaju o čemu govore i teko je povjerovati da u ovoj prognozi samo nagađaju o mogućim opasnostima. TKO I ZATO U HRVATSKOJ PROIZVODI UZALUDNE I ZASTARJELE STRATEGIJE? Povrni analitičari (ne)uspjeha Račanove Vlade niti u jednom trenutku nisu uzeli u obzir povezanost ekonomske politike Vlade petorke s njihovom politikom obrane i nacionalne sigurnosti. Nedonoenje strategije gospodarskog razvitka u najuoj je povezanosti s nedonoenjem suvremene strategije obrane i nacionalne sigurnosti. I jedno i drugo, zapravo, je rezultat politike koju Račanovi ministri provode po nalogu Međunarodnog monetarnog fonda i Svjetske banke, iza kojih stoje globalni, politički, ekonomski i obavjetajni centri moći u Sjedinjenim Dravama. Jedan od prvih tajnih zahtjeva MMF-a i Svjetske banke kako bi financijski pomogli Račanovu Vladu lanih obećanja bio je upravo smanjenje izdataka iz Dravnog proračuna za razvoj oruanih snaga (Hrvatske vojske), znanstveno tehnoloka istraivanja, uvođenje novih tehnologija u poslovanje Ministarstva obrane. I prilikom zadnjeg boravka u Hrvatskoj, tijekom prosinca 2001., predstavnici MMF-a traili su dodatno kresanje izdataka za obranu i nacionalnu sigurnost, te smanjenje sredstava za znanost, tehnologiju i istraivanja, kao i stipendije. Dokaz tomu je i najnoviji dokument američkog Ministarstva obrane, koji dokazuje kako iza razvikanog rata protiv terorizma stoji skriveni cilj učvrćivanja američke dominacije u ukupnom svjetskom poretku. Upravo dokument objavljen 30. rujna 2001., kojeg potpisuje američki ministar obrane Donald H. Rumsfeld, pod naslovom Četverogodinje izvjeće o obrani (engl. Quadrennial Defense Review Report 2001.), potvrđuje dobar dio prije napisanih tvrdnji. Sjedinjene Drave su kao prvi korak uspostave dominacije u regiji, preko MMF-a i Svjetske banke (gdje imaju većinu glasova i utjecaja, a te institucije ovise većinom o američkom kapitalu) ucijenile nacionalne vlade u Jugoistočnoj Europi, među kojima i Hrvatsku, na smanjenje izdataka za obranu i reorganizaciju oruanih snaga (kvantitativno i kvalitativno), tako da uspostave svoju tehnoloku, informacijsku, znanstvenu, strategijsku premoć u regiji koju danas vide kao strateko zaleđe nemirnog Mediterana, prepunog ekonomskih resursa od vitalnog nacionalnog interesa za SAD. Račanova Vlada nije autor, već samo realizator, projekta preustroja hrvatskih obavjetajnih slubi, Ministarstva obrane, Hrvatske vojske i Ministarstva unutarnjih poslova. Prema mojim izvorima međunarodna pomoć tadanjoj oporbi i obećanje međunarodnih kredita dato je Račanu i Budii u Londonu 1999., upravo pod uvjetom (između ostalih) preustroja Ministarstva obrane, Hrvatske vojske i MUP-a. tada je, navodno, predloak tog projekta Račan primio od svojih sugovornika iz britanskih financijskih krugova (među kojima u bili i neki od stručnjaka MMF-a) i u pisanom obliku. Navodno je taj prijedlog napisan u kompaniji DSL Ltd. (Defense Systems Ltd., koja je u djelimičnom vlasnitvu britanskog koncerna Agenti Krune The Crown Agents). Moj izvor potvrđuje to porijeklo projekta preustroja Ministarstva obrane i oruanih snaga. U svojim slubenim izvjećima dostupnim samo u inozemstvu i Agenti Krune i DSL Ltd. Navode Hrvatsku kao jednog od svojih klijenata. Upravo kao savjetodavci MMF-a i Svjetske banke koncern Agenti Krune davao je ključne preporuke za kredite Račanovoj Vladi i financijske aranmane za prodaju međunarodnih obveznica (daljnje zaduivanje) hrvatske Vlade. Međutim, američko izvjeće QDR-2001 potvrđuje da su međunarodne financijsko monetarne institucije koritene upravo kako bi osigurale američku vojnu, obavjetajnu, znanstvenu i tehnoloku premoć u regijama od posebnog američkog ekonomskog interesa. Ovaj dokument treba promatrati paralelno s Američkom strategijom nacionalne sigurnosti, koji je neka vrsta prethodnice ovom zadnjem američkom dokumentu. Američki ministar obrane Rumsfeld u uvodu dokumenta navodi osnovna četiri cilja oko kojih je građena strategija QDR-2001: … Strategija je građena oko četiri ključna cilja koji će voditi razvoju oruanih snaga SAD kao i pripadajuće infrastrukture, njihove upotrebe: osiguravanje saveznika i prijatelja SAD-a na spremnost ostvarivanja svrhe i uzajamnih siguronosnih obveza; odgovaranje na negativnosti koje bi mogle biti posljedice programa i operacija koje prijete interesima SAD-a ili interesima naih saveznika ili prijatelja; spriječavanje agresije i prisile predviđanjem kapaciteta za spriječavanje napada i primjenu strogih mjera odgovora na agresiju na vojne pogone i pripadajuću infrastrukturu; odlučno poraavanje nepogoda ako njihovo spriječavanje ne uspije …. Ove diplomatski iskazane ciljeve jasnije tumači američka strategija nacionalne sigurnosti koja u prvi plan izravno stavlja odraavanje globalne premoći SAD: … Danas u svjetskom poretku koji se razvija vodstvo SAD je od najveće vanosti. Trenutno je na nama velika odgovornost, na naoj moći i naim vrijednostima. Strategija u svojih dvanaest osnovnih ciljeva jasno određuje: … Ekonomski jake Sjedinjene Drave ostati će vodeća politička, vojna i kulturna sila barem do 2025., te će stoga imati značajnu ulogu u oblikovanju međunarodnog okolia; iako će zemlje pokuati naglasiti svoj suverenitet SAD će drati u svom nacionalnom interesu jačati različitost međunarodnih institucija i organizacija; SAD će ostati glavna vojna sila u svijetu. Zadnjim riječima se zapravo razotkriva dio prave uloge institucija međunarodnog poretka, koja je odravanje ekonomske i vojne moći SAD-a kroz nametanje niza ekonomskih, vojnih i razvojnih politika nacionalnim dravama preko tih institucija (MMF, Svjetska banka, Svjetska trgovinska organizacija, NATO …). Ovakvu instrumentalizaciju međunarodnih institucija meemo nazvati najvećom globalnom zloupotrebom i osnovnim dokazom kako je globalizacija postala instrumentalizacija nacionalnih drava u okvirima američkog nacionalnog interesa. Dokument QDR-2001 samo detaljnije razrađuje te ciljeve i zadaće američke strategije nacionalne sigurnosti: … Američki ciljevi su promoviranje mira, odravanje slobode i ohrabrivanje razvoja. Vodstvo SAD je ustrajno na odravanju međunarodnog sustava koji potuje vladavinu zakona (op. naravno sve međunarodne propise uvjetuju SAD, odnosno oni su uglavnom proizvod najjačih zemalja svjetskog poretka i male drave nemaju mogućnosti utjecaja na međunarodne propise, ti su propisi odraz interesa SAD, Velike Britanije, Njemačke, Japana, Francuske). Američko političko, diplomatsko i ekonomsko vodstvo u svijetu doprinosi izravno globalnom miru, slobodi i napretku. Vojna sila SAD je nuna za postizanje tih ciljeva …. Sve ukazuje na to da su SAD spremne i manipulirati svjetskim krizama ukoliko je to u njihovom nacionalnom interesu, a međunarodne institucije i globalna politika im slue kao logistika u tim operacijama. Ministar Rumsfeld u izvjeću QDR-2001 nastavlja: … Američka siguronosna uloga u svijetu je jedinstvena. Ona osigurava temelje za mreu saveza i prijateljstava među dravama. Prua načelni osjećaj stabilnosti i povjerenja, to je ključno za ekonomski napredak od kojeg dobrobit ima većina svijeta. Ovaj Rumsfeldov dokument pobrojava i američke nacionalne interese od kojih su posebno zanimljivi: vitalnost i produktivnost globalne ekonomije; sigurnost u međunarodnim vodama, zračnom prostoru, svemiru, te informacijskim linijama komunikacije (op. to dokazuje da je nacionalni interes SAD globalni nadzor); pristup ključnim tritima i stratekim resursima. Ovo samo razotkriva američko nastojanje da manipulacijom međunarodnim institucijama zadri globalnu premoć nad svjetskim ekonomskim, posebno, energetskim resursima, to se moe naslutiti iz ocjene u američkoj strategiji nacionalne sigurnosti: … Američka ovisnost o stranim izvorima energije će rasti u sljedeća dva desetljeća …. Također se izričito planira: … Najbitnije je odrati tehnoloku premoć Sjedinjenih Drava … Nove tehnologije će nastaviti natezati i protezati sve postojeće granice; fizičke i socijalne … Tradicionalne granice između drava i građana se vie neće moći uzeti zdravo za gotovo … Globalna povezanost će omogućiti velikim idejama da se brzo ire po svijetu (op. naravno na teritorij SAD jer će samo prikupljanjem novih ideja iz ostalih drava uspjeti odrati tehnoloku premoć). Dokument se nastavlja riječima koje upućuju na manipulaciju postojećim institucijama i organizacijama međunarodnog poretka: ".. Broba će se voditi oko debate da li će međunarodne institucije voditi regulaciju financijskih trita, međunarodnih politika i zakona, kao i drugih zajedničkih globalnih problema. Svejedno, globalne sile, posebno one ekonomske, će nastaviti brobu protiv koncepta nacionalnog suvereniteta. Drava kakvu poznajemo (op. misli se na dravu općenito, ne na SAD) će se suočiti s izazovima u odnosu na svoj suverenitet pod mandatom međunarodnog prava i institucija … SAD moraju djelovati na oblikovanju budućnosti međunarodnog okolia, koristeći sve instrumente američke diplomatske, ekonomske i vojne sile … Međunarodni apsekti ekonomije, biznisa i trgovine će se proirivati …. OPASNE FORMULACIJE GLAVNIH CILJEVA AMERIČKE STRATEGIJE NACIONALNE SIGURNOSTI Jedan od glavnih ciljeva nove američke strategije obrane i nacionalne sigurnosti iskazane u dokumentu QDR-2001 je mogućnost Sjedinjenih Drava da u buduće samo određuju kriterije svojih vojnih intervencija izvan granica, prema vlastitim nacionalnim interesima i trenutnim ekonomskim potrebama, SAD vie u takvim operacijama neće traiti posebne suglasnosti UN-a, NATO-a ili regionalnih tijela. Slučaj nedavnih intervencija u Afganistanu i Iraku dokazuje da će to biti tako. Opasna je formulacija jednog od glavnih ciljeva američke obrambene strategije: spriječavanje prijetnji protiv američkih interesa. To je vrlo iroka formulacija, koj uz ostale dokumente upućuje na to da će u slijedećih 25 godina SAD koristiti vojnu i obavjetajnu silu i u ostvarivanju svojih konomskih interesa, i onda kada su oni protivni nacionalnim interesima neke druge drave ili politici neke druge nacionalne vlade. Te će metode, naravno, biti primjenjene ukoliko dotična nacionalna vlada ne pristane na podlonost svoje politike američkim nacionalnim interesima. Dokument predviđa i nastavak regionalnog projektiranja globalnog poretka u smislu odravanja pogodnih regionalnih ravnotea, čime zapravo SAD nastoje zaustaviti procese ekonomskog, tehnolokog, znanstvenog i vojnog napredovanja pojedinih drava, i prebaciti odnose na regionalne integracije kako bi lake odrale svoju strateku prisutnost u pojedinim regijama. Novi oblici regionalne siguronosne suradnje znače da će preoblikovanje siguronosnih i obrambenih strategija pojedinih nacionalnih drava biti određivano potrebama nacionalnih interesa SAD. oD tuda proizlazi i najnovija američka strategija formiranja regionalnih vojnih i siguronosnih snaga pojedinih regija. Upravo u zemljama gdje se pod pritiskom međunarodnih institucija smanje izdaci za obranu i njezin razvoj, pogotovo u Europi (primjerice u Hrvatskoj), SAD planiraju repozicioniranje svojih vojnih i obavjetajnih kapaciteta. Ovakvo strateko planiranje američkih nacionalnih interesa, kako ih planira dokument QDR-2001 i Američka strategija nacionalne sigurnosti, ima za osnovni cilj poistovjećivanje globalnih interesa međunarodnog poretka s nacionalnim interesima SAD. zAdnji put je takva globalna ravnotea ostvarivanja američkog nacionalnog interesa bila najizraenija Marshallovim planom poslije Drugog svjetskog rata. Posebno začuđuje da hrvatska diplomacija nije reagirala na taj dokument, kao i činjenica da saborski odbori, obavjetajna zajednica i Ministarstvo obrane jo nisu pristupili ozbiljnoj analizi tih najnovijih američkih dokumenata. Slučajnost je i ovaj put pre slučajna. Naime, Račanova Vlada je postala samo jedan od globalnih gubitnika u kockarnici nacionalnih interesa koju nazivamo globalizacijom. Račan i Mesić, zapravo, po svojim osobnostima i jesu kockari; jedan je proračunati, a drugi rastroni gubitnik. Ovaj put, međutim, bacaju kocke ispisane hrvatskim nacionalnim interesima. Hrvatski sabor se pre lako, ali potpuno svojevoljno, pretvorio u pomalo mamurnu publiku globalne kockarnice. Naalost, dio oporbe, a pritom mislim na neke bive premijere, je ucijenjen od strane Račanove vlasti mogućim kaznenim progonom za pretpostavljena kaznena djela tijekom ranijih godina. hrvatska treba potpuno novi mentalitet parlamentarne demokracije u kojoj neće biti moguće ovakvo tetno djelovanje Vlade. Velik dio oporbe i sam nije spreman na takvu preobrazbu. Račan to zna i koristi to vrijeme da Hrvatskoj kao dravi, njezinom gospodarstvu i međunarodnom poloaju, te stratekim nacionalnim interesima, nanese to vie tete. PROJEKTIRANE GLOBALNE NEPOGODE Zbog previe podudarnosti u nacionalnim interesima SAD i posljedica pojave velikih nepogoda u pojedinim regijama (u smislu ratova i velikih zaraza) sklon sam prihvatiti tezu da se radi o projektiranim nepogodama kojima je glavni cilj stvoriti uvjete za ostvarivanje vitalnih nacionalnih interesa SAD i vezanih centara moći (MMF, Svjetska banka, multinacionalne kompanije …). Taj splet američkih nacionalnih interesa koji zaokruuju trinaest posebno zanimljivih zemalja (spomenutih ranije) nazvao sam elisom globalnih interesa (A), čiji je centar projektiranja stratekih globalnih interesa u Washingtonu. Dijagonalu elise globalnih interesa čine dva strateka globalna trokuta (B): jedan Washington Turska Filipini (B1), drugi Meksiko Brazil Indonezija (B2). Ova dva strateka globalna trokuta povezani su na svojim krajnjim točkama s dva trokuta stratekih kontinentalnih mostova (D): jedan Washington Meksiko Kolumbija Brazil (D1), a drugi Indonezija Tajland Indija Pakistan (D2). Prvi strateki kontinentalni most povezuje Junu, Srednju Ameriku sa Sjevernom Amerikom i Kanadom, dok drugi povezuje Aziju sa Australijom. Okosnica cijelog ovog sustava globalnih interesa je afrički trokut strateke ravnotee (C) koji čini Egipat Nigerija Etiopija. Ovaj trokut strateke ravnotee povezuje sredita dva strateka globalna trokuta; prvi Sjeverna Amerika Europa Azija, drugi Srednja Amerika Juna Amerika Afrika Australija. Ovakvu moju analizu dokazuju gospodarski, politički, vojni, financijski, infrastrukturni interesi i akcije Sjedinjenih Drava u drugoj polovici prolog stoljeća. Najnoviji američki dokument o strategiji nacionalne sigurnosti potvđuje ovu teoriju globalizacije američkih interesa. U područjima koja obuhvaća elisa globalnih interesa nalaze se danas glavni globalni prometni putevi; eljeznički, cestovni, riječni, pomorski i zračni, te najveći potencijali prirodnih rezervi minerala, ruda i nafte, kao i potencijalni podmorski izvori nafte i zemnog plina. Upravo se na ravnotenoj točki elise globalnih interesa danas vodi antiteroristički rat, zračnim udarima na Afganistan. Hrvatska se nalazi u stratekom globalnom trokutu B1, intenzivnih sukoba globalnih geoekonomskih interesa Europske Unije, Sjedinjenih Američkih Drava i arapskih zemalja. Program globalne antiterorističke koalicije uvelike potvrđuje ove moje tvrdnje. (PRILOG 26 SHEMATSKI PRIKAZ ELISE GLOBALNIH INTERESA) OPASNOSTI ZA NACIONALNU SIGURNOST HRVATSKE Osnovni izvori opasnosti po nacionalnu sigurnost za Hrvatsku predstavljaju: - sustav projektiranih globalnih nepogoda; - globalna regionalizacija; - globalna internacionalizacija; - vanjski dug RH; - međunarodni ugovori koje je potpisala Vlada RH i, a verificirao Hrvatski sabor; - ne razvijanje i ne planiranje nacionalnih tehnolokih trendova; - Hrvatska nema jasno definirane i u Saboru potvrđene nacionalne interese; - ne postojanje stratekih institucija. Znanje, potencijali i upravljanje za Hrvatsku predstavljaju najveće izazove nacionalne sigurnosti, te slobodno moemo reći da znanje i zemlja (u smislu prostora i ljudi) predstavljaju dvije dijagonale na kojima treba graditi sustav nacionalne sigurnosti Hrvatske (NS = Z x Z, nacionalna sigurnost = znanje x zemlja). Kada govorimo o projektiranim globalnim nepogodama, one se u nacionalnim dravama pojavljuju u obliku rezultata globalnih strategija prema nacionalnim ekonomijama: - inflacija; - gospodarske integracije; - zaduivanje; - financijski derivati; - naputanje potencijala; - sindrom puste zemlje; - financijsko monetarni protektorat; - političko dravne integracije; - nepoznati neizlječivi virusi; - kontrolirani kaos. (PRILOG 27 SHEMA PROJEKTIRANIH NEPOGODA) Sukladno tomu glavne odrednice hrvatske strategije nacionalne sigurnosti bi trebale biti: - znanje i ljudski potencijali; - proizvodnja, promet i infrastruktura, nove tehnologije; - selo; - voda; - zatita zdravlja; - povratak potencijalima; - stalno praćenje i analiza međunarodnih strategija, te hrvatsko strateko pozicioniranje u odnosu na međunarodne i globalne strategije; - sredinje pozicioniranje u regiji Mediterana; - granice; - prostor (primjerice: Lika, Gorski kotar, Dalmatisnko zaleđe, Istočna Slavonija, otoci); - predviđanje nepogoda i kriza, izrada i simulacija kriznih planova; - zatita vlasnitva; - energija. TREĆI PUT ILI GLOBALNA SOROIZACIJA (IV.) Postao sam, kako to volim govoriti, dravnik bez drave. U toj ulozi uivam; ja se posve identificiram s onim to činim. George Soro, Podrka demokraciji Politika trećeg puta na određeni je način postala sinonim za modernu socijaldemokraciju, ili (zato ne reći istinu) socijaldemokraciju po mjeri globalnog kapitalizma, kojem su na čelu multinacionalne korporacije. Sasvim je sigurno da je treći put, zapravo pokuaj uspostave jedinstvene globalne političke u drutvene scene, odnosno uspostava jedinstvenih globalnih mehanizama političkog odlučivanja i drutvenih utjecaja. Takva politika nije pokuaj spaavanja reformiranih komunista u bivim komunističkim zemljama i njihovo vraćanje na vlast, već je to pokuaj globalnog kapitala da izgradi paralelne centre moći i centre odlučivanja u odnosu na nacionalne vlasti i izgrađene sustave nacionalnih drava. Tvorcima ovog političkog samjera globalizacije nacionalna drava i suverenitet predstavlja najozbiljniju smetnju kod ostvarivanja njihovih poslovnih interesa i irenju njihovog utjecaja putem stranih investicija. Da se uistinu radi o globalnom projektu Trećeg puta ne krije niti Tony Blair, koji je i prije dolaska na mjesto britanskog premijera posato globalnim glasnogovornikom politike trećeg puta. Namjerno kaem samo glasnogovornikom jer se ideolog te politike lukavo skriva u osobi globalnog megaspekulatora, poslovnog čovjeka koji je svoj kapital zaradio pekulacijama na međunarodnom tritu vrijednosnica i dionica, autora i vlasnika svjetske mree zaklada Otvoreno drutvo, Georga Sorosa. Prije deset godina desnica je imala virtualni monopol vlasti na demokratskom Zapadu. U Americi i cijeloj Europi, pa čak i u Skandinaviji, desnica je bila na vlasti koja se činila neosvojivom. Danas je situacija drukčija: većim dijelom Europske zajednice vlada umjerena ljevica. Premda postoji mnogo toga to jo moramo naučiti u odnosu na djelotvornost i opcije, posebno u javnom sektoru, tvrdimo s vie sigurnosti nego ikad prije da desnica nema odgovor na probleme drutvene polarizacije, porasta kriminala, propusta u sustavu obrazovanja, niske proizvodnje i niskoga gospodarskog rasta, govori u svom priručniku za politiku trećeg puta britanski premijer. Ruenje desnice na globalnoj razini Soros je osmislio kao politiku spasa globalnog kapitalizma, kojem je inače prema njegovim riječima prijetila propast. Soros naime dri kako globalnom kapitalizmu treba dati ljudskije lice kako bi se zavarali građani koji bi inače mogli pokrenuti globalnu antikorporacijsku revoluciju. Osim toga Soros čvrsto dri kako je potrebno uspostaviti globalne mehanizme političkog dolučivanja, kao i globalno drutvo, koje je tomu pretpostavka. Taj projekt će i podravati u pojedinim nacionalnim dravama financirajući izdano sve političke opcije koje bi se opredjelile za globalni treći put. Upravo se to dogodilo krajem devedesetih godina u Hrvatskoj. IZGRADNJA GLOBALNE POLITIKE TREĆEG PUTA Izgradnju globalne politike trećeg puta Soros vidi kao jedini način izlaska iz krize globalnog kapitalizma koju je opisao u istoimenoj knjizi, traeći rjeenja i nudeći opcije globalnog razvoja i uspostave globalnog drutva. On vidi rjeenje u ograničavanju suverenih prava naroda i nacionalnih drava: Nedostaje nam vladavina međunarodnog prava. Kako to postići? Samo u kooperaciji s demokratskim dravama koje su pod kontrolom svojih drutava. Potrebno je ustupanje dijela suvereniteta zbog uspostavljanja vladavine međunarodnog prava i iznalaenja načina kako navesti i druge drave da učine to isto. To načelno dobro zvuči, ali moramo imati u vidu nehotične posljedice, kae Soros i nastavlja, Ne postoji globalni politički sistem koji odgovara globalnom kapitalističkom sistemu; tovie, ne postoji koncenzus oko toga da li je globalni politički sistem odriv, odnosno poeljan … Nedostaci političkog procesa postaju izraeniji nakon to je ekonomija doista postala globalna, pa trini mehanizam ulazi u ona područja drutva iz kojih je ranije bio isključen … Premda moemo govoriti o globalnom reimu u ekonomiji i financijama, ne postoji globalni reim u politici. Upravo u tome Soros je pronaao svoju globalnu misiju na uspostavljanju globalnog otvorenog drutva kao pretpostavke uspostave globalnog političkog reima koji će stvarati u pojedinim dravama (naravno nametanjem odredbi nacionalnim vlastima) uvjete za ostvarivanje interesa globalnog kapitala i globalnih kapitalista pojedinačno. On eli uspostavu globalne političke vlasti ostaviti kao svoju bolesnu ostavtinu svijetu i građanima svijeta (engl. citizens of the World). Soro dri da se uspostavom globalnog političkog sistema dovrava savrenstvo globalizacije kako je on vidi. Izgradnja globalnog kapitalizma obiljeila je dvadeseto stoljeće, dok će u dvadeset i prvom stoljeću dovrenje globalizacije obiljeavati procesi izgradnje globalnog političkog sistema i globalni opozicijski pokret drava nacija toj zamisli. Uloga politike Trećeg puta sastoji se upravo u tome da potpuno eliminira globalnu opoziciju drava nacija Sorosevoj zamisli dovrenja globalizacijskog nauma svjetske političke vlasti. Globalni kapitalizam ne moemo opisati kao reim, jer se tu radi o nedovrenom reimu: on upravlja samo ekonomskom funkcijom, iako je ta funkcija postala vanija od svih drugih funkcija, opisuje Soros razloge zbog kojih dri potrebnim izgradnju globalnog političkog sustava; kako bi izgradio globalni reim sa svim njegovim funkcijama: ekonomskim, političkim i drutvenim. On ne eli dokinuti drave u cijelosti, jer bi na taj način globalni moćnici, vlasnici globalnog kapitala bili odgovorni u cijelosti na globalnoj razini za nacionalne probleme, već eli stvoriti globalni reim kojemu će podrediti nacionalne drave koje će u određenim pitanjima desuverenizirati, prenoseći suverenitet na globalni reim: Za stabiliziranje i reguliranje istinske globalne ekonomije potreban nam je određeni globalni sistem političkog odlučivanja. Ukratko potrebno nam je globalno drutvo kao podrka naoj globalnoj ekonomiji. Globalno drutvo ne podrazumijeva globalnu dravu. Dokidanje drave nije izvedivo niti je poeljno; ali sve dok postoje kolektivni interesi koji nadilaze dravne granice, suverenitet drave mora se podrediti međunarodnom pravu i međunarodnim institucijama. Ovo je posebno zanimljivo, jer u slučaju prenoenja ovlasti političkog odlučivanja o ekonomskoj sudbini nacionalne drave nacionalna vlada gubi mogućnostutjecaja na globalne odluke, narod gubi svoj izvorni suverenitet, jer u budućnosti će birati predstavnike vlasti koji će doslovno biti nemoćni. Desuverenizacija naroda posebna je posljedica ovakvih globalizacijskih procesa, jer narod u svojoj dravi gubi bilo kakav utjecaj na odluke o vlastitoj i sudbini zemlje u kojoj ivi. Naime konstrukcija globalne političke vlasti, ba kao to je to slučaj i sa globalnim ekonomskim sistemom, postavljena je tako da narod pojedine drave nema nikakvu mogućnost utjecaja na odluke koje danas donosi globalni ekonomski reim, a sutra će to činiti i globalni politički sistem. Soros ne skriva da se radi o specifičnoj ideologiji globalizacije: Danas je globalni kapitalistički sistem jo uvijek na vrhuncu moći. Svakako je ugroen trenutnom krizom, ali njegova ideoloka nadmoć ne poznaje granice. Detaljnije ovu ideologiju razrađuju sudionici globalne politike Trećeg puta, čiji su sljedbenici uz financijsku pomoć Sorosa i politički patronat Blaira kupili izborne mandate u Hrvatskoj, velikom političkom prijevarom na siječanjskim izborima 2000. godine. TONY BLAIR SLIJEDI SOROEVE IDEJE S ispravnom politikom, trini su mehanizmi bitni za postizanje drutvenih ciljeva, poduzetnički ar moe promicati drutvenu pravdu, a nova tehnologija znači povoljnu priliku, nikako prijetnju. Nae vrijednosti određuju nae neprijatelje, potvrđuje Tony Blair Soroseve riječi, teorije i projekte. Politiku trećeg puta, kao političkog mutanta globalnog kapitala mogli bismo nazvati kapitalističkom socijal-demokracijom, koja ima glavnu zadaću nacionalne eutanazije, kako bi se omogućili interesi financijskih centara moći globalnog poretka. Soros je jako dobro znao da se mora osigurati od bijesnih masa, koje s vremena na vrijeme izazivaju pobune i revolucije. To se moglo jedino ukoliko se osmiljenom globalnom strategijom navuče humana maska globalnom kapitalizmum, a maska lanih socijal demokrata Europe svakako mu se učinila najprikladnijom. Kompromitacija desnice u nacionalnim dravama za provedbu ovakvog plana bila je nunost. U Hrvatskoj smo i sami na najvulgarniji način bili svjedoci (i jo smo) tog procesa. Ovdje Soro sasvim izravno financira takve operacije i političke osobe, intelektualce, znanstvenike, novinare koji djeluju u tom cilju. Njegovi nedavni ispadi prilikom kojih je napao svoje tićenike u Hrvatskoj da nije zadovoljan njihovim radom, zapravo su izraz njegove osobne panike da u Hrvatskoj moda neće uspjeti ostvariti ciljeve dugotrajne vladavine lanih trećeputaca na čelu s Račanom i Mesićem i njihovim političkim koalicijskim karcinomom. Način na koji se po zadatku kompromitira desnica opisuje i Blair u svojem eseju Nova politika za novo stoljeće: Sredinom devedesetih kotač se ponovno okrenuo: ne natrag prema socijaldemokratskom dravnom modelu, nego prema spoznaji da je dogmatizam neoliberalne desnice postao ozbiljna prijetnja nacionalnoj koheziji. Neprestano je rastao broj gubitnika; neprestano je rastao broj kompanija koje su podbacivale; neprestano je rastao broj javnih slubi koje su propadale zbog nebrige; i ustrajno se povećavao broj zajednica koje su bile ugroene porastom kriminala, nezaposlenosti i drutvene diskriminacije. I dok su se dokazi gomilali, desnica se pokazivala sve tupljom u poduzimanju bilo kakvih mjera; zapravo, nije uopće nita poduzimala na ključnim područjima … Kao to su gospodarska i drutvena promjena bile bitne za dolazak desnice na vlast, tako su bile bitne i za njezin pad. Izazov pred kojim se nalazi Treći put jest da se odlučno uhvati u kotac s implikacijama te promjene. Ono to je Blair zaboravio reći jest činjenica da su upravo globalni mehanizmi utjecali na slabe ekonomske rezultate desnice u pojedinim zemljama, jer im se međunarodnim ekonomskim mehanizmima ograničavao napredak, razvojni projekti i ozbiljnije gospodarsko socijalne promjene, upravo kao dio strategije za poptunu kompromitaciju desnice. Desnica je gubila konce u rukama samo onda kad se previe oslanjala na međunarodne ekonomske strategije kao spasonosne i kad je bezuvjetno podlijegala političkim pritiscima međunarodne zajednice. Financijska trita se mogu pretvoriti u kuglu za ruenje koja obara privrede, napisao je Soros razotkrivajući činjenicu da se globalni manipulatori često koriste mehanizmima globalne ekonomije kako bi ruili pojedino nacionalno gospodarstvo, odnosno nacionalnu vladu koja trenutno ne odgovara interesima globalnih strategija i globalnog kapitala. Na primjeru Hrvatske to je najbolje vidljivo. Međunarodne strategije i međunarodni sponzori doveli su na vlast hrvatske trećeputce. Ostanak desnice na vlasti u Hrvatskoj značio je nemogućnost provedbi globalnih strategija na naim prostorima koje su u interesu globalnog kapitala, odnosno onih pojedinaca i korporacija koje posjeduju taj kapital i imaju svoje posebne interese na naim prostorima. Tezu povezanosti hrvatskih trećeputaca i globalne strategije politike Trećeg puta Blair sasvim nesvjesno dokazuje: Treći put je zaokupljen ispunjenjem četiriju opsenih političkih ciljeva: 1) dinamične ekonomije, s podlogom u znanju i temeljem u osposobljenu pojedincu s jednakim izgledima, u kojoj vlasti ne zapovijedaju nego omogućuju, a snaga je trita upregnuta da slui javni interes; 2) snanoga civilnog drutva koje jamči prava i dunosti, u kojem je vlast partner snanih zajednica; 3) moderne vlasti temeljene na suradnji i decentralizaciji, to produbljuje demokraciju da bi bila prilagođena modernom vremenu; 4) i vanjske politike zasnovane na međunarodnoj suradnji. Sve ove ciljeve na specifičan način i na tetu Hrvatske i njezinih građana provodi aktualna hrvatska vlast po nalogu svojih međunarodnih pokrovitelja. Ne zaboravimo da su, pred same trećesiječanjske izbore, hrvatski trećeputci hodočastili u London upravo Tonyu Blairu, traeći legitimitet od njega i globalnih centara moći, prije nego li su dobili legitimnu podrku hrvatskih birača. Oni su ili u jedan od centara globalne moći po mandat za vođenje hrvatske drave u interesu upravo međunarodnih centara moći, a ne u interesu svojih birača, koji su posluili kao neka vrsta verifikacijske komisije na izborima 2000. U tom Račanovom postupku krije se izvorna nelegitimnost ove vlasti, u mandatu koju su mu povjerili strani politički i ekonomski moćnici, u projektima koje provodi po njihovom nalogu. Njegov izvorni mandat pripada Londonu i Washingtonu, a ne građanima Hrvatske. Zbog toga je ova vlast nelegitimna. Blair jasno najavljuje jedinstvenu globalnu vlast, ba kao to to čini Soros (koji sam sebe naziva dravnikom bez drave): Danas je Europa ujedinjena i postoji samo jedna globalna velevlast. Sada se suočavamo s novim prijetnjama i izazovima. Ipak, nae globalne ustanove vlasti nisu reagirale dovoljno brzo na novonastalu panoramu. U odnosu na to, sredinja ljevica ima to reći: suradnja je ansa, nikako prijetnja. Upravo po nalogu te globalne velevlasti Račanova politika provodi sustavnu dezintegraciju Hrvatske kao nacionalne drave na svim razinama: ekonomskoj, političkoj i drutvenoj. Nacinalna dezintegracija i bezuvjetna globalna integracija Hrvatske zadatak je koalcvijske vlasti pod vodstvom Socijal demokratske partije. To, uostalom, hrvatskoj vlasti diktiraju i multinacionalne korporacije koje su većinskim dijelom vlasnici kapitala u Hrvatskoj, nadziru u potpunosti gospodarski i financijsko monetarni sustav u naoj zemlji. Tiha desuverenizacija Hrvatske već je nastupila, a u sljedećih godinu dana trebala bi poprimiti svoje konačno obličje. Stvaranje Novog svjetskog poretka moda je započela politička desnica, koja je u međuvremenu postala teret i potpuno bespootrebna globalnom kapitalu. On se eli svog starog političkog partnera rijeiti pod svaku cijenu, a za novog je izabrao reformiranu socijalističku internacionalu u obliku globalne socijal demokratske platforme nazvane politikom Trećeg puta. Oni su autori projekta globalizacijskog svjetskog poretka. Vlade sredinje ljevice bile su arhitekti međunarodnog poretka, podupirući sigurnost i napredak desetljećima. Očekuje nas slična povoljna prigoda. Mi ivimo u svijetu jedne velevlasti, u kojem europske zemlje moraju raditi zajedno da bi postigle vie nego da rade svaka za sebe …, hvalisavo navodi britanski premijer, nastavljajući upravo kritikom novonastalih nacionalnih drava na naim prostorima: Dok se Zapad ubrzano integrirao, na Istoku je tekao proces dezintegracije. Nastaju nove drave, od kojih neke nikada ranije to nisu ni bile. Euforija dravnosti uglavnom je kratko trajala i većina novonastalih drava krenula je u priključivanje suvremenoj Europi. Nekolicina drava s nedemokratskom praksom i autokratskim predsjednicima pokuala se suprotstaviti integracijama i ujedinjenoj Europi ne razumijevajući vrijeme i prostor nakon nestanka bipolarne podjele svijeta. U ovim Blairovim riječima moemo između redaka pročitati namjeru britanske administracije da srui demokratski izabranu desnu vlast u Hrvatskoj, čijeg su pokojnog predsjednika Tuđmana smatrali autokratom i jo dodatno opterećenim proloću. Međutim, za razliku od Blaira, Tuđman je poznavao prilike prostora i vremena s posebnom perspektivom čovjeka koji je tijekom vie desetljeća sudjelovao u političkoj, demokratskoj borbi za pravo hrvatskog naroda na dravnu samostalnost njegove drave. Opstanak jugoslavenske dravne tvorevine bio je nedvojbeni interes tada Europske zajednice (danas Europske unije) i njihovog partnera Sjedinjenih Američkih Drava. MANIPULACIJA DEMOKRACIJE ILI MOŽE LI SE POČINITI ZLOČIN SLOBODE? Soro korelaciju između demokracije i kapitalizma tumači na sebi svojstven način, ali time razotkriva kako je globalnom kapitalizmu potrebna globalna manipulacija nacionalnim demokracijama kako bi opstao i odrao ravnoteu između ekonomske i drutvene dobiti: iroko je usvojena pretpostavka o nerazdruivosti demokracije i kapitalizma. Taj je odnos, u stvari, dalekosloeniji. Kapitalizmu je demokracija potrebna kao protutea …. Soros priznaje da je slobodan protok kapitala, zapravo, mehanizam izigravanja nacionalnih ekonomija i njihovog dovođenja u krizna stanja, čime se mogu poslućiti i u političkoj destabilizaciji pojedinih nacionalnih vlada koje na bilo koji način prue otpor globalizacijskim moćnicima: Sposobnost drave da se brine o blagostanju svojih građana danas je na ozbiljnoj kunji zbog sposobnosti kapitala da izbjegne oporezivanje i dodatna opterećenja u pogledu prava radnika tako to moe otići drugdje. Prijetnja stalnom nestabilnoću kretanja i koncentracije globalnog kapitala u pojedinim nacionalnim ekonomijama stalni je mehanizam kojim globalni financijski moćnici ucjenjuju nacionalne vlade kad pregovaraju o pogodnistima koje se moraju osigurati za strane investitore (većinom multunacionalne korporacije), ako da nacionalnim dravama ostaje izbor jedino između ropstva ili siromatva! To je Treći put, koji se sve vie, barem u Hrvatskoj, pokazuje slijepom ulicom koja zavrava provalijom incidentalnom globalizma sa svim imperijalističkim atributima. Multinacionalne korporacije predstavljaju organizacijsko i financijsko sredite gloablne ekonomije. Soros potvrđuje takve pretpostavke: Svi sudjelujemo u globalnom kapitalističkom sistemu koji je obiljeen ne samo slobodnom trgovinom nego posbeice i slobodnim kretanjem kapitala. Taj je sistem vrlo sklon financijskom kapitalu koji je posve slobodan u svome kolanju, pa je uzrokovao brz razvoj globalnih financijskih trita. On je poput divovskog krunog sistema koji u sreditu prima kapital kroz financijska trita i institucije, a potom ga u obliku kredita izravno izbacuje na periferiju: putem portfolio investicija, odnosno neizravno kroz multinacionalne korporacije. Koliko duboko u bit drutvene zajednice prodire Soroseva ideologija globalizacije otvorenog drutva govore njegove riječi u kojima opisuje na koji način su odnosi na tritu kapitala potpuno zamijenili međuljudske odnose, pa čak i one unutar obitelji: Zamjena međuljudskih odnosa transakcijama trajan je povijesni proces koji nikad neće okončati i koji je dobrano napredovao daleko vie nego početkom ezdesetih kada sam doao u ovu zemlju i počeo razmiljati o tome. Doao sam iz Engleske, pa sam odmah uvidio razliku: u Sjedinjenim Dravama odnose je daleko lake uspostaviti i raskinuti. Otada je taj trend dobrano uznapredovao. Jo uvijek postoje brakovi i obitelji, ali primjerice, kod ulagačkog bankarstva transakcije su gotovo u potpunosti nadomjestile odnose. To je najočigledniji primjer promjena koje se javljaju i u mnogim drugim drutvenim institucijama. Povlačeći paralelu s odnosom Račanove administracije prema instituciji obitelji u Hrvatskoj, ukidanjem i smanjenjem prava majki i rodilja, jasno nam je da su takvi potezi trećepute hrvatske vlasti dio globalne strategije drutvene dezintegracije drave nacije, njezinog unitenja u pojedincu čovjeku, kojeg moralo i vrijednosno treba dezintegrirati kako bi bio podoban građanin svijeta. Čovjek bez identiteta, bez obitelji, bez due, bez nacije, čovjek kao stroj u globalnoj maini financijske dobiti. Svatko se treba brinuti za svoje interese, pa moralni obziri posatju smetnja u tom nemilosrdnom svijetu. U čistom transakcijskom drutvu ljudi koji nisu opterećeni obzirima spram drugih mogu se lake kretati, pa će bre napredovati, riječi su kojima Soros pokazuje otuđenje čovjeka u suvremenom globalnom drutvu koje je određeno uvjetima globalnog kapitalističkog sistema. IDEOLOGIJA UNIŠTENJA DRAVE NACIJE Upravo na ranijim Sorosevim riječima počiva ideologija unitenja drave nacije, on dravu vidi kao neku vrstu socijalno kulturnog entiteta unutar globalnog poretka. Njemu je drava puki folklor potreban da bi se zadovoljili zahtjevi globalnog trita i globalne financijske dobiti. Da je to tako potvrđuje i njegov britanski tićenik Tony Blair: Vlade pojedinih drava raspolau sa sve manje moći koja prelazi u ruke menagera multinacionalnih kompanija kojima su podređene i najveće drave svijeta jer mnoge imaju veći promet i prihod nego li većina istočnoeuropskih drava. Globalizacija je samo jedna u nizu posljedica nestanka dravnog kapitalizma i nacionalne drave. Suprotstavljanje pojedinih organizacija unaprijed je osuđeno na propast. U svojoj političkoj samodopadljivosti Blair priznaje namjere upravitelja globalizacije da na čelo svjetskog poretka stave menagere multinacionalnih korporacija koji zauvijek trebaju dokinuti postojanje nacionalnih drava. Zanimljivo je, u svakom slučaju, da se u tome britanski prvi ministar posebno osvrnuo na zemlje istočne Europe. Čak je i jedan od ideologa politike Trećeg puta Blirovu politiku ocijenio američkim stilom, neizravno upravo razotkrivajući Blairove političko ekonomske sprege s određenim krugovima u SAD-u: U Britaniji se treći put povezuje s politikom Tonya Blaira i novih laburista. Politički pogledi Tonya Blaira često se uspoređuju s onima novih demokrata u SAD-u; i doista novi laburisti i novi demokrati odravaju bliske i neposredne veze. Rečeno je kako Blairova vlada, poput vlada M. Thatcher i J. Majora, trai nadahnuće s one strane Atlantika, a ne preko Kanala. Njezina je retorika američka, intelektualni utjecaji koji su oblikovali njezin projekt američki su; njezin je politički stil američki … U veljači 1998., nakon političkog seminara s američkim vodstvom u Washingtonu, Tony Blair je govorio o svojoj elji da stvori međunarodni konsenzus centra i ljevice za dvadeset i prvo stoljeće. Nije li upravo takav eksperiment bio treći put u Hrvatskoj, čudnim koalicijskim spajanjem quasi centra (Budia, Tomčić) i quasi ljevice (Pusić, Račan, Kramarić). Jer, ponavljam opet ovakvav sastav koalicije u Hrvatskoj za ruenje nacionalne desne opcije nastao je upravo na dogovorima Račana, Budie i Blaira u Londonu, čemu je britanska vlada dala veliku financijsku i logističku potporu, te obećanja za ekonomsku i organizacijsko stručnu pomoć nakon dolaska koalicije na vlast. Postaje li drava nacija izmiljotina, a vlada stvar prolosti? One se nisu izmijenile, ali se njihov oblik mijenja. Gloablizacija odvlači od nacije drave u tom smislu da slabe neke ovlasti to su ih imale nacije, uključujući one na kojima se zasniva keynesijansko ekonomsko upravljanje. No globalizacija također gura nadolje donosi nove zahtijeve i, također, nove mogućnosti za obnavljanje lokalnih identiteta … Globalizacija vuče i u stranu, stvarajući nove ekonomske i kulturalne regije koje katkada presijecaju granice nacija drava … Trojako irenje globalizacije utječe na poloaj i moć drćava diljem svijeta. Suverenost nije vie pitanje sve ili nita, ako je to ikada bilo. Granice postaju nejasnije no to su bile, objanjava ideolog Trećeg puta Anthony Giddens. DOKIDANJE HRVATSKE KAO NACIONALNE DRAVE Politika decentralizacije Hrvatske, kako je predlau pojedinci unutar Račanove koalicije, zapravo vodi konačnom dokidanju hrvatske nacionalne drave. Visoki dunosnik Račanovog SDP-a i saborski zastupnik Pavle Kalinić regionalizaciju i opisuje kao način izbjegavanja, preskakanja nacionalne drave: … teče funkcinalna decentralizacija i već se nazire Europa regija. Upravo te nove regije, euroregije, preskačudravne granice i u praksi pokazuju prevladanost nacionalne drave. Regionalizacija i decentralizacija Hrvatskoj se danas uvjetuje iz gotovo svih globalnih centara moći: Washingtona, Londona, MMF-a i Svjetske banke, te Europske unije. Regionalizacija ili izolacija glase ucjene moćnika među kojima je i britanski premijer. Račanova administracija mora izdrati dovoljno dugo da odradi taj prljavi posao za potrebe globalizacijskih procesa na naim prostorima. Regionalizacija je samo mehanizam, kojim se u potpunosti razbija nacionalna drava, njezina je konačna namjera disperzija stvarnih ovlasti i narodnog suvereniteta na manje entitete, teritorijalne enklave, koje ljepe nazivaju euroregijama. Kada se to dogodi nestanak nacionalne drave nije moguće spriječiti. Vladajuća koalicija će svakako pokuati odraditi posao regionalizacije Hrvatske jo u tekućem mandatu. Na to ih prisiljavaju i obveze prema njihovim međunarodnim gazdama. Izgradnja modela globalnog političkog i ekonomskog reima, zapravo ima glavnu zadaću spasiti i osigurati kontinuirani stabilan rast nacionalnih ekonomija SAD-a i Velike Britanije, po čijim potrebama se oblikuje međunarodni poredak. Soros to ne krije u svojim analizama: Uvođenjem međunarodne valute izbjegao bi se mete. Nadalje, ona bi pomogla zaustaviti raspad američkog gospodarstva koji se sada odvija. Ne moemo vie povećavati vanjski dug pod koncesijskim uvjetima, stoga ćemo biti prisiljeni vlastitu kuću dovesti u red … Reforma duga povećala bi kupovnu moć duničkih zemalja, a monetarna bi osigurala element stabilnosti koji je nuan za uspjean proces prilagodbe u SAD. Soros je i ranije drao, predviđajući pad komunizma i mogućnost nastanka novih drava u srednjoj i istočnoj Europi, da SAD trebaju podupirati taj proces i od samog početka sudjelovati u kreiranju novih drava i njihovih demokracija. zato je među prvim operacijama u ovom dijelu Europe započeo svoje operacije u bivoj Jugoslaviji, o čemu je zapisao 08. prosinca 1992.: Događaji jedva da su i mogli poći gorim putem no to je to slučaj u Jugoslaviji, no to ipak nije konac priče. Iz njenih će ruevina izniknuti nove drave, i vrlo je bitno kako će one izgledati. Iz pozicije svjetskog kapitala i interesa financijskog profita itekako je bilo bitno kako će izgledati politički i ekonomski prostor nakon raspada Jugoslavije. Soros je od početka elio biti proaktivan u tim procesima, kako bi osigurao to bolju poziciju kod podjele financijskog, profitnog kolača, na čemu inzistira danas, dvanaest godina kasnije. On priznaje svoju ulogu u procesima dezintegracije totalitarističkih političkih reima, ali treba imati na umu da ga je u tome vodio jedino interes globalnog kapitala i jedinica dobiti po uloenom dolaru: Bio sam djelatan na barem tri fronte: osnovao sam niz zaklada irom komunističkoga svijeta kako bih otvorio ta zatvorena drutva i potpomogao njihovu preobrazbu u drutva otvorenoga tipa. Također sam se upleo i u političke tokove, predlaući programe gospodarske reforme i pomaući u njihovoj provedbi. Soros je sudjelovao u tim procesima kako bi njima u pozadini upravljao ucjenjujući reformskim potporama i međunarodnim kreditima, istovremeno projektirajući političku alternativu koja bi preuzela vlast u desetljećima koja slijede, kako bi osigurao ekonomski kontinuitet u odnosu na kapital i resurse. Dok su njegovi suvremenici eljeli biti guverneri prostora, on je u tiini, samozatajno posato guverner tranzicijskih procesa u postkomunističkim zemljama. To je bila glavna Soroseva komparativna prednost pred drugim predstavnicima globalnog poretka. Osim toga, od svih njih, najbolje je razumijevao procese na naim prostorima i imao najvjerodostojnije informacije o pojedincima, institucijama, organizacijama na ovim prostorima. Zato je mogao preuzeti virtualno upravljanje dugotrajnom tranzicijom. Postao sam javna osoba; zapravo sam se počeo ponaati kao kakav dravnik. Situacija je bila pomalo neobična jer nisam imao dravu koju bih mogao predstavljati, ali sam se ubrzo i na to navikao, priča o sebi Soros, videći se kao misionar globalnog kapitala, ili neka vrsta globalnog vratara profita. Najveću prijetnju interesima koje predstavlja Soros je i tada vidio u nadolazećim nacionalnim političkim snagama, grubo ih napadajući kao oviniste i nacionaliste: Zbog toga ovinistički nacionalizam ima dobre izglede da iznikne kao prevladavajući politički trend, to napose vrijedi u slučaju degeneriranja gospodarskih prilika. On će se napajati na nekoliko izvora. Prvo, komunistički establiment, koji u otvorenom drutvu nema budućnosti, spreman je promijeniti kapetana sad kad su mu potonule sve lađe. Pogledajmo samo Jugoslaviju … Drugo, nacionalističke crte postoje i među starim neprijateljima komunizma. i napokon, postoje tu i neki elementi iz emigracije čiji je način miljenja jo ukorijenjen u prolosti, u dane kad su napustili svoju rodnu zemlju. Njihov se utjecaj najjače osjeća u zemljama poput Slovačke i Hrvatske. Ove riječi dokazuju da se aktulana Račanova administracija obruila u politički obračun s hrvatskim iseljenitvom već u prvim danima svoje vladavine upravo po nalogu svojeg međunarodnog patrona, oduzevi iseljenitvu prava koja su dobili ranijim zakonima nakon osamostaljenja Hrvatske. Proces otuđivanja iseljene i domovinske Hrvatske je nuan kao dio procesa nacionalne dezintegracije hrvatske drave. Ukoliko koalicijska vlast u potpunosti ne izolira iseljenitvo neće moći dovriti posao koji ima nalau svjetski centri moći. Soros je drao kako početkom devedesetih godina prolog stoljeća nije uspio u Hrvatskoj dovesti na vlast svoje ljude upravo zbog financijske, ljudske i materijalne pomoći hrvatskog iseljenitva novoizabranoj, demokratskoj vlasti i samostalnoj hrvatskoj dravi. To im nikada neće oprostiti, te je upravo zbog toga Račanova osveta među prvima zahvatila iseljenike, ba kao to je kasnije zahvatila hrvatske branitelje, ratne invalide, obitelji poginulih i nestalih branitelja. Osim toga mnogi dokazi u Sorosevim riječima potvrđuju kako su ratovi, općenito, za američku administraciju dobar posao, unosna investicija, i način na koji rjeavaju probleme proračunskih deficita: Ulazimo u eru američke hegemonije … Nema dvojbe da će Sjedinjene Drave iz svoje vojne pobjede (op. misli se na Zaljevski rat) izbiti i neku ekonomsku korist. Sam rat se pokazao dobrim poslovnim pothvatom, a na Srednjem nas istoku čekaju mnogi građevinski ugovori … Glavna se korist od hegemonije ubire u trgovini. Danas s vremenskim odmakom i nakon nebrojenih dokaza koji govore o toj temi (ranije sam pisao o knjizi dr. Jerrya Blaskovicha Anatomija obmane) nesumnjivo je da je najveću korist od rata na naim prostorima imala upravo ekonomija Sjedinjenih Drava, a postoje brojni dokazi financijske, poslovne sprege najviih dunosnika američke administracije s vrhom nekadanje jugoslavenske drave. TAJNI AMERIČKI PLAN «Y2» Navodni tajni američki plan Y2 mogao bi u cijelosti razotkriti strategiju dravne administracije i obavjetajne zajednice SAD-a da pristane na raspad Jugoslavije početkom 90-tih godina prolog stoljeća, kako bi vjeto projektiranim situacijama i okolnostima, isplanirali ponovnu konstrukciju neke nove tvorevine na ovim prostorima. Jugoslavija je, jednostavno, za američku administraciju predstavljala i predstavlja preveliku investiciju, politički i financijski, da bi jednostavno okrenuli leđa mogućnosti ponovnog podizanja svog poslovno političkog mutanta. Sasvim je sigurno da su SAD krajem 80-tih i početkom 90-tih godina 20. stoljeća ulagale znatna sredstva u opstanak Jugoslavije pod svaku cijenu, makar pofravajući oruani sukob i rat Jugoslavenske narodne armije protiv novoosamostaljenih drava Hrvatske i Slovenije. Da je JNA dobila zeleno svjetlo američke administracije za osiguravanje budućnosti Jugoslavije svjedoče mnogi napisi, knjige i analize upravo američkih novinara i novinskih agencija: Gerge Bush stariji, neautorizirana biografija (autori Anton Chaitkin i Webster Griffin, američki novinari); Anatomija obmane (autora dr. Jerrya Blaskovicha, američkog novinara); te sam Henry Kissinger u svojoj knjizi Diplomacija. Plan Y2 u potpunosti će razotkriti razloge i motive izdane američke financijske i političko diplomatske potpore Račanovoj koalciji, kod dolaska na vlast, te opstanka na vlasti do kraja mandata. Uostalom o osmiljavanju rata na naim prostorima od strane američke administracije, odnosno o ratu kao nekoj vrsti američkog biznisa, u svojoj knjizi Neautorizirana biografija Georga Busha starijeg piu i dvojica američkih istraivačkih novinara Webster Griffin Tarpley i Anton Chaitkin. Američki novinari u toj knjizi navode upletenost američkog dravnog tajnika Bakera u izbijanje rata protiv Hrvatske: 22. lipnja 1991., Baker je imao poseban sastanak sa srbijanskim predsjednikom Miloevićem, tijekom kojeg je Baker ohrabrio srbijanski vojni vrh da bilo kakvu pobunu republika ugase svim vojnim sredstvima. Autori ove knjige tvrde da je američka administracija poduprla ideju rata u bivoj Jugoslaviji, kako bi oslabila investicijska trita srednje Europe, te posebno kako bi investicijski ugrozile novonastalo jedinstveno trite ujedinjene Njemačke. Čini se da takva postavka s pozicije američkih nacionalnih interesa moe stajati. i autori ove knjige obruili su se na koncept Busha starijeg, odnosno njegovu viziju Novog svjetskog poretka: Ono to Bush podrazumijeva pod novim svjetskim poretkom je jedinstveno carstvo, novo stoljeće neupitne svjetske dominacije anglo saksonskih sila. To je svijet neoimperijalizma i neokolonijalizma …. Prema iskustvima koja u Hrvatskoj do danas imamo, čini se da moji američki kolege nisu bili daleko od istine ocjenjujući američku ideju novog svjetskog poretka na ovaj način. Ona se doista u svojoj ekonomskoj praksi pokazala izrabljivačkom imperijalističkom silom najjačih zemalja globalnog poretka. Studija istraivača američkog Hudson instituta, na čelu s Hermanom Kahnom je 70-tih godina prolog stoljeća izradila studiju pod nazivom Slijedećih 200 godina scenarij za Ameriku i svijet, u kojoj zapravo predviđaju globalizacijske procese, zaključno sa izgradnjom sustava jedinstvene svjetske vlasti: Također je vjerojatno da će biti mnogih funkcionalnih organizacija koje će se baviti različitim međunarodnim pitanjima to će se javljati tijekom 21 stoljeća. Mnoge od najuspjenijih organizacija vjerojatno će biti one koje će nastajati ad hoc, ali neke će od njih biti dio irih međunarodnih organizacija, kao to su Ujedinjeni narodi. Mnogi ljudi vjeruju da će gotovo neizbjeno ojačati smjer koji vodi prema svjetskoj vladi, budući da će mnoge funkcije preuzeti međunarodne organizacije … Jasno je da zahtjevi za očuvanje mira i problemi kontrole naoruanja, problemi okolia i ekonomskih odnosa, jednako kao i mnoga pitanja reda i zakona, svi zajedno stvaraju velik pritisak u pravcu miroljubivog razvitka k svjetskoj federalnoj vladi … Moemo zamisliti i svjetsko zakonodavstvo utemeljeno na načelu jedan dolar jedan glas (u kojemu bi prevladale Sjedinjene Američke Drave i Japan), ili na nekim drugim realističnim, premda neadekvatnim mjerilima sadanje moći i utjecaja. Ovako su američki stručnjaci promiljali budućnost globalizacije, kad ona jo nije bila definirana ovakvim procesima koji je danas transparentno ili tajno predstavljaju. Ono to je kontinuitet svih tih promiljanja jest nedvojbeno jačanje i osiguravanje stalnosti globalne moći i utjecaja SAD-a. / nastavak slijedi.../ |
< | lipanj, 2010 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv