Hrvatska i Novi Svjetski Poredak /IV - dio/
Hrvatska i Novi Svjetski Poredak /IV-dio/
HRVATSKA I NOVI SVJETSKI POREDAK LOVCI NA GLAVE I SINDROM «ODLJEVA MOZGOVA» Nikako se ne moe nazvati slučajnoću činjenica da su svi procesi i globalni projekti namijenjeni Hrvatskoj organizacijski, financijski, trgovinski, gospodarski, te samim nastankom projekta usko vezani na vodeće financijsko monetarne institucije globalnog poretka: Međunarodni monetarni fond i Svjetsku banku. Te dvije institucije (MMF kao svjetska vlada u sjeni) sudjelovale su u projektiranju Pakta o stabilnosti, svrstale su Hrvatsku u grupu sedam balkanskih zemalja time otvarajući put ideji jugoistoka Europe kao modela pridruivanja europskim integracijama, projektirale su hrvatski bankarski sustav i model bankarske krize u Hrvatskoj, izradile projekt monetarne politike hrvatske Vlade s potpunom monetarnom desuverenizacijom drave, sudjelovale tehničkom pomoći u izradi modela privatizacije kapitalne infrastrukture i dravnih poduzeća, sudjelovale u izradi gospodarskog, financijsko - monetarnog zakonodavstva Hrvatske. Tako su u osmiljavanju sadraja "Pakta o stabilnosti" sudjelovali Svjetska banka, Međunarodni monetarni fond, Europska investicijska banka (EIB), Europska banka za obnovu i razvitak (EBRD). Uloga tih institucija u nametnutom regionalnom poretkuodređena je točkom 30., zavrnog dokumenta Summita Pakta o stabilnosti u Sarajevu 1999. "... Međunarodni monetarni fond, Svjetska banka, Europska banka za obnovu i razvitak, Europska investicijska banka, kao financijske institucije Europske unije, imaju vrlo vanu ulogu, u skladu s njihovim specifičnim mandatima, u podupiranju zemalja regije (op. misli se na jugoistok Europe) u postizanju ekonomske stabilizacije, reformi, i razvoja regije. Oslanjamo se na te institucije da razviju cjelovitu strategiju međunarodne pomoći za regiju i promoviraju čvrste makro ekonomske i strukturne poltike za zemlje regije. Pozivamo te međunarodne financijske institucije da preuzmu aktivnu ulogu u regionalnim tijelima Pakta o stabilnosti ...", stoji u izjavi koju su potpisali predstavnici zemalja i institucija sudionika međunarodne konferencije u Sarajevu. Sve prethodno rečeno izaziva, osobito kod mladih akademski obrazovanih ljudi, osjećaj nesigurnosti, manjka uvjeta za minimalnu egzistenciju, znanstveno, stručno i poslovno napredovanje, siguran ivot buduće obitelji, dok u isto vrijeme "lovci na glave" (head hunters) trae kvalitetne stručnjake za popunjavanje potreba za ljudskim potencijalima u svojim kompanijama i zemljama. Ponekad nai ljudi i bez konkretnih ponuda, ali i bez egzistencije u zemlji odlaze traiti bolju budućnost izvan Hrvatske. To je proces koji u Hrvatskoj traje posljednjih četvrt stoljeća kontinuirano, a posljednjih deset godina naglaenije i intenzivnije (organiziranije), koji popularno nazivamo "sindromom odljeva mozgova". On se u prvoj fazi oporavka neće moći zaustaviti, niti će se naim stručnjacima izvan Hrvatske u prvo vrijeme moći ponuditi (prije svega) financijsko - materijalni uvjeti za naputanje njihovih radnih i ivotnih sredina u drugim zemljama. Međutim, morat će se raditi na motivaciji onih koji jo nisu otili da ostanu u Hrvatskoj i sudjeluju u njenom ponovnom gospodarskom oivljavanju i razvoju. To je za početak moguće učiniti na način da im se bez obzira na plaću ponudi mogućnost daljnjeg znanstvenog i stručnog, poslovnog usavravanja i napredovanja u zemlji, u strukovnim područjima za koja su obrazovani. Problem procesa odljeva mozgova centri moći poput MMF-a gledaju pozitivno, jer u njemu vide postizanje "ravnotee znanja" u zemljama članicama, pa su spremni i novčano i programima pomagati "razmjenu ljudskih potencijala" među zemljama članicama. Iza toga se, zapravo, krije nastojanje da se planski pojedine zemlje znanstveno i tehnoloki dre pod kontrolom, jer bi u protivnom pre brzo i pre sigurno napredovale. Jedna od institucija uspostave globalne ravnotee znanja je i Soroseva mrea zaklada, kojima pritajeno financira globalni transfer tehnologije misli i znanja. … drugi je veliki projekt stvaranje međunarodne mree kojoj bi cilj bio odailjanje istočno i srednjeeruopskih kandidata na naukovanje u zapadne tvrtke. Srce bi sustava bila banka podataka otvorena svim moliteljima, udruena s komjuteriziranim protokolom traenja koji bi omogućio zapadnim tvrtkama da nađu prikladne kandidate …, priznaje početkom 90-tih George Soros svoju namjeru odljeva znanja iz zemalja u kojima (tada) tek počinju demokratske promjene i koje bi se tek tada trebale pripremati na potpuno koritenje svih svojih potencijala, kako bi u tranzicijskom procesu postigle to konkurentniju poziciju. Onog trenutka kad se uvidjelo da procesi demokratizacije zemalja Istočne Europe dolaze, te da je njihova drutveno ekonomska tranzicija neizbjena, globalne sile pripremile su projekt globalnog transfera ljudskih potencijala bojeći se, zapravo, potencijala znanja i tehnologije misli u tim zemljama. Kako bi se izbjeglo uplitanje jedne drave u poslove druge drave, Soroseva zaklada posluila je globalnim ekonomskim moćnicima kao vrlo pogodan paravan. Uistinu se radi o obezvrijeđivanju vrijednosti znanja jedne drave. Stoga bi bilo potrebno da se to skorije pri jednoj od institucija dravne uprave organizira "Sredite za analizu, praćenje i planiranje ljudskih resursa" ili tu ulogu treba dati Zavodu za zapoljavanje ukoliko se odluči na njegovu reorganizaciju. MANIPULIRANI GOSPODARSKI SLOM Cjelokupni globalni projekt "manipuliranog gospodarskog sloma" nacionalnih gospodarstava od strane MMF-a moemo razvrstati u sedam točaka: 1. točka pritisaka; 2. točka manipuliranog kaosa; 3. točka pada; 4. točka udara; 5. slom; 6. točka svijesti; 7. nulta točka. (PRILOG 17 SHEMA MANIPULIRANOG GOSPODARSKOG SLOMA PREMA PROJEKTU MMF-a) Do svake od tih točaka dovode pomno planirani, koordinirani i praćeni procesi manipulacije gospodarskim slomom: 1. stvaranje nadsuverenih, naddravnih i nadnarodnih međunarodnih monetarnih i financijskih institucija; 2. ok terapija MMF-a; 3. strategija naputanja potencijala; 4. sindrom "puste zemlje" 5. stvaranje sustava kontroliranog kaosa; 6. sindrom "odljeva mozgova" 7. sindrom kule od karata; 8. financijsko monetarni protektorat; 9. iscrpljivanje vrijednosti nacionalne valute; 10. financijsko - monetarna desuverenizacija drave; 11. kriza razvoja. Navedena politika međunarodnih financijsko - monetarnih institucija dovela je dugoročno i do krize razvoja koja učvrćuje mrtvu točku manipuliranog gospodarskog sloma. Potrebno je potpuno izmijeniti načela i sustav gospodarskog upravljanja zemljom za najmanji pomak prema oporavku i razvoju. Pokazatelje krize razvoja moemo podijeliti u četiri skupine: 1. skupina - opći gospodarski stalni pokazatelji: - nezaposlenost; - inflacija; - zastoj i pad industrijske proizvodnje i rasta drutvenog proizvoda; - "dravni dug". 2. skupina - drutveno gospodarski pokazatelji: - pad ivotnog standarda; - oteana, smanjena socijalna mobilnost; - rast socijalnih, političkih i industrijskih sukoba, rast svih oblika agresivnog ponaanja; - pogoranje kvaliteta ivota; - iseljavanje mlađe akademske populacije, ali i ostalih dobnih skupina; - pogoranje zdravstvenog stanja stanovnitva; - promjene u socijalnoj patologiji. 3. skupina - sustavni i promjenjivi opći gospodarski pokazatelji: - kriza racionalnosti u dravnom (političkom i dravno - upravnom) i privrednom menadmentu; - sustavna i kronična uvozna ovisnost gospodarstva; - niska produktivnost, ekonomičnost i rentabilnost privređivanja; - nejasni i nesigurni imovinsko - pravni (vlasnički) odnosi; - neučinkoviti pravosudni sustav; - neučinkoviti sustav gospodarstva. 4. skupina - političko kulturni pokazatelji: - kriza legitimiteta; uvjetovana nemogućnoću vlasti da ispunjava zahtjeve stanovnitva; - koncentracija stanovnitva u velikim gradskim sreditima, naputanje sela i manjih mjesta; - krah vladajuće ideologijske ortodoksije; - jačanje konzervativne javnosti i politike; ideologijski fundamentalizam, populizam, etnocentrizam, radikalni egalitarizam; - rast drutvenih sukoba. Uzroke nastale krize razvoja moemo odrediti kao dvadeset kriznih točaka ponaanja vlasti od 1990. 2000.: 1. domovinski rat; 2. ustrojavanje dravne i lokalne vlasti; 3. pretvorba i privatizacija; 4. ustrojavanje i usmjeravanje gospodarstva nepoticajnog za proizvodnju, razvoj, time i rast zaposlenosti; 5. utemeljenje financijsko monetarnog sustava zemlje na fiktivnim vrijednostima pekulacijske prirode; 6. krivi odabir stratekih oslonaca gospodarstva; 7. koritenje sredstava inoemnih financijskih izvora za jačanje moći dravnog aparata kroz financiranje ministarstava i javnih trokova nebitnih za razvoj i rast proizvodnje u zemlji; 8. guenje proizvodnje i time dovođenje u pitanje ekonomskog opstanka zemlje; 9. preveliko zaduenje javnog sektora zemlje, koje obzirom na mrtvilo proizvodnje moe zemlju nemogućnoću povratka inozemnih dugova dovesti u odnose ovisnosti o vjerovnicima; 10. unitenje malog i srednjeg poduzetnitva građana; 11. stvaranje i tiho odobravanje bez pokrića prevelikog unutarnjeg duga u pravnom i pravosudnom neredu; 12. stvaranje ovisnog i političkoj dravnoj vlasti podlonog pravosudnog aparata koji djeluje ne po pravu već po naredbama; 13. stavljanje Sabora u funkciju dravnog parlamenta, a ne predstavničkog i vrhovnog zakonodavnog tijela građana RH; 14. stvaranje sustava osobnog interesnog gospodarstva pojedinaca iz vlasti i njihovih tićenika; 15. zloupotreba obavjetajnih slubi za zaplaivanje i prijetnje građanima umjesto da slue općem dobru i nacionalnoj sigurnosti; 16. rasprodaja općih nacionalnih dobara bez novčanog pokrića i bez nadzora odljeva sredstava stečenih prodajom; 17. uvjetovanje postupaka u gospodarstvu jačanjem moći dravnog aparata; 18. opće osiromaenje građana Hrvatske; 19. porast nezaposlenosti; 20. neprogramski, maglovit pristup rjeavanju pitanja nezaposlenosti. Nakon smjene vlasti nova vlast je nastavila krizni kontinuitet i produbila krizu do krize razvoja, čime je dotadanja ekonomska kriza dobila oblik duboke nacionalne krize, s mogućim međunarodnim posljedicama za Hrvatsku. To ponaanje nove Vlade (pod vodstvom Ivice Račana) moemo odrediti kroz esnaest kriznih točaka ponaanja vlasti od 2000. 2002.: 1. porast nezaposlenosti, uz smanjenje ukupnog broja radnih mjesta u zemlji; 2. povećanje vanjskog duga Hrvatske za pokrivanje proračunskih deficita; 3. tajni kreditni i reformski aranmani s Međunarodnim monetarnim fondom (MMF) i Svjetskom bankom; 4. brza i podcijenjena prodaja kapitalnih dravnih poduzeća, prema projektima iz inozemstva uz sudjeovanje savjetnika iz stranih poduzeća; 5. politika stečajeva kojom bez posla ostaje i do 50 000 zaposlenih; 6. strategijsko programsko neslaganje članova vladajuće koalicije; 7. najave i početak masovnih otputanja u vojsci i policiji (do 30 000 zaposlenih); 8. suradnja s Haakim tribunalom, izručenje najviih vojnih zapovjednika Hrvatske vojske, pristanak na kriminalizaciju Domovinskog rata i procese stvaranja hrvatske drave, oduzimanje nacionalnog ponosa građanima Hrvatske; 9. smanjenje prava branitelja Domovinskog rata; 10. odbijanje vraćanja dravnog duga umirvoljenicima, to je bilo jedno od glavnih predizbornih obećanja; 11. prekren Ugovor za pravednu Hrvatsku potpisan s najjačim hrvatskim sindikalnim sredinjicama; 12. nesposobnost Vlade za partnerstvo u općem, javnom, stručnom dijalogu o budućnosti Hrvatske, čime Vlada postaje proizvođač drutvenih sukoba, umjesto sudionik nacionalnog dijaloga (primjer sukoba Vlade s rodiljama, braniteljima, umirovljenicima, Katoličkom Crkvom, itd.); 13. nemogućnost vladajuće koalicije i Vlade za postizanje nacionalnog koncenzusa o budućnosti; 14. ne postojanje stratekih institucija drave; 15. ne postojanje sustava i plana kriznog upravljanja dravom; 16. otvaranje krize sustava. Uz to nerijeene su ostale i krizne točke prethodne vlasti, tako da je gospodarska i drutvena kriza prerasla u krizu sustava i krizu razvoja. Kriza sustava je, sasvim sigurno, najozbiljnija krizna točka nacionalne krize. Ona onemogućava sustavni pristup rjeavanju nacionalne krize i potpuno onemogućuje učinkovitost ne samo vlasti, već paralizira drutvo u cjelini, to je strukturalna dezorganizacija drave, koja kao sustav vlasti gubi unutarnji i međunarodni kredibilitet. Očituje se kroz: - nepostojanje dijaloga Vlade, poslovnog i civilnog sektora; - nepovjerenje građana prema institucijama drave; - međusobno nepovjerenje institucija i njihovo razjedinjeno djelovanje u stratekom smislu; - mandatno postojanje institucija, a ne njihovo dugoročno, strateko izgrađivanje; - neizvravanje obveza dravnih institucija; - proizvodnju sukoba unutar sustava i sustava unutar drutva; - zamjenu stratekih institucija političkim institucijama; - krizu dravnog proračuna; - krizu civilnog drutva; - krizu inicijative; - nemogućnost brzog djeovanja; - krizu nacionalnog optimizma; - tehnoloku krizu, tehnoloki nesrazmjer Vladinog, poslovnog i civilnog sektora; - izostanak stratekog planiranja nacionalnog prostora (virtualnog, ekonomskog i teritorijalnog); - izolacionizam institucija unutar sustava; - izostanak nacionalnog planiranja međunarodnih trendova. PROTOKOL O NACIONALNOM SUSTAVNOM UPRAVLJANJU Upravo iz tih razloga, potrebno je, kao pretpostavku rjeavanja nacionalne krize, otpočeti rjeavanje krize sustava kroz donoenje svojevrsnog Protokola o nacionalnom sustavnom upravljanju. Prije toga, svaki će pokuaj rjeavanja krize pasti na jednoj od točaka krize sustava. Potrebna je izgradnja nacije kao sustava na razini misli, nacija i jest najreprezentativniji primjer virtualnog sustava. Da bi se omogućio oporavak i ozdravljenje nacionalnog gospodarstva mora se sačiniti plan kriznih mjera koje vidim kao dvadeset i pet zadaća Dravnog upravnog povjerenstva: 1. zatititi proizvodna materijalna dobra; 2. spriječiti obustavu proizvodnje; 3. spriječiti porast nezaposlenosti; 4. izraditi prioritetni plan proizvodnje u zemlji; 5. izvriti pripreme za postavljanje novog financijsko - monetarnog sustava zemlje temeljenog na realnoj vrijednosti nekretnina, maksimalnoj mobilizaciji ivog novca koji se oplođuje u proizvodnji i izuzetno brzom opticaju koji ga umnaa; 6. usvajanje i provođenje Programa za gospodarsko - pravno uređivanje drave; 7. reorganizirati i preustrojiti dravnu i lokalnu upravu, smanjenjem nepotrebnih trokova i birokratizacije dravnog aparata, učinkovitim i kvalitetnim smanjenjem broja ministarstava i uprava, korisnim i kvalitetnim smanjenjem broja upanija i općina u RH; 8. stabilnost valute vezati uz čvrste investicije u proizvodnju - fizički dokazive parametre svakog ulaganja treba jasno odrediti i pratiti, oni trebaju biti jedino mjerilo opravdanosti ulaganja; 9. proglaenje bankrota sustava gospodarstva u kojem prevladavaju trgovina, verc, manipulacije pekulativne prirode (fiktivnim dionicama, vrijednosnim papirima bez pokrića, bilo kojim oblikom novca bez pokrića); 10. osnivanje Hrvatskog razvojnog fonda uključivanjem građana i njihovim nadzorom nad programima ulaganja; 11. prekinuti daljnju emisiju dravnih obveznica; 12. stabilizirati hitne uvjete za funkcioniranje gospodarskog sustava; 13. reaktivirati značajne neiskoritene proizvodne potencijale; 14. odrediti nove ekonomske zahtjeve, a to mora predstavljati izvorni produktivni koncept investiranja svog raspoloivog kapitala u stvarnu ekonomiju; 15. program javnih infrastrukturnih investicija; 16. osigurati proizvodne kredite iz dravnih sredstava; 17. definiranje stratekih tehnolokih područja industrije, malog i srednjeg poduzetnitva; 18. sredinja banka, kontrolirana od strane drave, mora stvoriti temelje nacionalnog financijskog suvereniteta, te osigurati program kredita za financiranje infrastrukture i tehnolokih projekata; 19. uvesti standarde nadzora novca, tj. kontrole cijene novca; 20. uvesti Nacionalni sustav naplate poreza na promet novca; 21. u području infrastrukture krediti trebaju biti dugoročni i s malom kamatom, u području tehnologije krediti mogu imati malo veću kamatnu stopu, ali ne veću od 5 % u pionirskoj fazi; 22. konkretnu gospodarsku strategiju Hrvatske; 23. strategiju razvoja ljudskih potencijala; 24. razvojne strategije uzajamnog, međusobnog razvoja susjednih zemalja, po logici ukoliko susjedne zemlje uzajamno pomau svoj razvoj bolje će se razvijati. NADZOR VLASTI UVJET RAZVOJA Građani se, također, moraju aktivno uključiti u nadzor obnaanja javne vlasti od strane onih koji su dobili mandat. Zato je dobro poznavati načela javnog, građanskog nadzora vlasti. Građanski ili civilni nadzor vlasti, zapravo, stvara uvjete učinkovitosti i otvorenosti vlasti, te aktivnog i potpunog nadzora vlasti od strane građana, angairanje građana kao javne vlasti. Načela aktivnog, građanskog nadzora vlasti: - načelo otvorenosti vlasti prema građanskim inicijativama i interesima; - načelo partnerskog odnosa vlasti i građanskih inicijativa; - načelo stalnog i sveprisutnog nadzora institucija vlasti od strane građana; - načelo javnosti rada institucija vlasti i dunosnika, te činovnika; - načelo pritisaka interesnih grupa i udruga; - načelo građanske predstavke i obveze odgovora na predstavke od strane vlasti; - načelo Ustavnih ovlatenja: prava i obveza građana koje proizlaze iz Ustava RH; - načelo legitimiteta i legaliteta; - načelo građanske odgovornosti i suodgovornosti za ponaanje, rad i učinkovitost vlasti; - načelo javne vlasti: svi građani su javna vlast; - načelo dostupnosti podataka i programa vlasti građanima, koji kroz svoje zakonske obveze financiraju i pokrivaju te programe i podatke; - načelo odgovornosti vlasti i njezinih pojedinih segmenata prema svakom pojedinom građaninu; - načelo jednakosti i ravnopravnosti pred Ustavom i zakonima; - načelo promjenjivosti vlasti pod utjecajem građana; - načelo zaposlenika i poslodavca u smislu da su građani poslodavci vlasti, te da vlast radi za građane i po volji i potrebama građana, svakome od njih odgovara i mora polagati račune; - načelo obveze ispunjavanja usmenih i pisanih obećanja, i to u smislu da građani sve izrečeno, napisano i obećano tretiraju kao usmeni ili pisani ugovor koji vlast treba ispotivati; - načelo solidarnosti, vezano uz krize, socijalno i ivotno teke prilike, u kojima vlast mora solidarno snositi opće teke uvjete ivota i rada sa svojim sugrađanima; - načelo izravnog kontakta s građanima, u smislu stalnog ispitivanja volje i potrebe građana kroz izravne kontakte s građanima; - načelo građanskog zahtijevanja u smislu rjeavanja određenih problema ili kriznih situacija; - načelo pregovaranja i zajedničkog rjeavanja problema i izrade konkretnih programa; - načelo sigurnosti i stabilnosti, to znači da vlast mora raditi na način da se svi i svaki građanin osjećaju sigurno, da imaju povjerenje u dravni, pravosudni i gospodarski sustav; - načelo sposobnosti, a ne podobnosti na svim razinama, jednako za sve i svakog građanina; - načelo nacionalne sloge, u smislu traenja koncenzusa svih građana u donoenju odluka presudnih za dravu i naciju, putem referenduma, općeg i tajnog izjanjavanja punoljetnih građana RH. Potrebno je hitno uvesti plan kriznog upravljanja u poduzećima s većinskim udjelom drave, zbog zbrinjavanja ljudi i rada poduzeća. U tom smislu trebalo bi se voditi slijedećim načelima kriznog upravljanja u tim poduzećima: dijalog sa zaposlenicima i sindikatima; analiza financijskog stanja; analiza materijalne imovine; analiza kadrova; analiza obveza; analiza potraivanja;analiza proizvodnog razvojnog odnosno poslovnog programa; analiza gospodarskog okruja;analiza trita i partnera; utvrđivanje i uređenje vlasničkih odnosa; analiza i određivanje strateke pozicije poduzeća; izrada investicijskog programa restrukturiranja i revitalizacije; revitalizacija poslovanja. Strateki partneri u tom pristupu mogu biti: zaposlenici, sindikati; vjerovnici, dioničari, vlasnici; ovlateni revizori; banke. Cilj kriznog upravljanja u poduzećima mora, prije svega, biti uspjeno poslovanje poduzeća, rast dobiti (proizvodnje), osiguravanje zaposlenih. Prvenstveno mora biti oivljavanje poduzeća, a ne njegova likvidacija. Uspjeh ovakvog kriznog upravljanja predstavlja visoki nacionalni interes zemlje u ovom trenutku. MOŽE LI HRVATSKA STATI NA ČELO DRŽAVA NACIJA? Hrvatska treba preuzeti vodstvo drava nacija u globalnom zalaganju za oivljavanje naconalnog proizvodno - razvojnog gospodarstva i ruenje sustava "Nove kolonijalizacije" koji se gradi praksom financijsko - monetarnog protektorata, te traiti putem Generalne skuptine Organizacije Ujedninjenih Naroda hitno rasputanje MMF-a i Svjetske banke, u ovom obliku kakvi danas postoje, ili zatraiti od MMF-a odravanje konferencije o redefiniranju uloge, načela rada i reorganizaciji Međunarodnog monetarnog fonda. To kratko moemo nazvati: Inicijativom za novi gospodarski poredak u svijetu. Od iznimne je vanosti da takva inicijativa dođe upravo od jedne (ili grupe) male zemlje sa snanim nacionalnim, gospodarskim potencijalima, kao to je Hrvatska. Hrvatska treba izraditi geoekonomski model "drave nacije" kao paralelni globalizacijski model pravednog svjetskog poretka. U svim projekcijama "Novog svjetskog poretka" malim dravama se nameće koncept ovisnosti o velikima, moćnima, bogatima, ukratko onima koji bi trebali odlučivati o odnosima u globalnom poretku. Zbog toga je potrebno jasno reći da "novi svjetski poredak" nije pravedan osobito u području gospodarskih odnosa, razvoja i potencijala pojedinih nacionalnih gospodarstava. Na neki način jedna od najvećih globalnih nepogoda postao je upravo "novi svjetski poredak". Hrvatska je zemlja nastala suprotno toj koncepciji, te bi bilo za očekivati da inicijativa nove globalne strategije krene upravo iz Hrvatske. Koncept "Novog svjetskog poretka", dominacije jednih nad drugima, međunarodnih ucjena, treba zamijeniti strategijom "Pravednog svjetskog poretka" kao novog puta gospodarske globalizacije. Hrvatska mora povesti Globalni pokret drava nacija (Global Nation State Movement). Čelnici zemalja G7 su, naalost, i tijekom sastanka na vrhu u Genovi, propustili istinski izraditi smjernice preustroja dosadanjeg sustava ekonomske globalizacije i odnosa prema nacionalnim gospodarstvima pojedinih zemalja. Zaključci Genovskog sastanka potvrđuju elju za dominacijom financijski najjačih zemalja svijeta ukupnim svjetskim gospodarstvom, te njihovo nastojanje da globalni gospodarski sustav bude potpuno u funkciji isključivo njihovog gospodarskog napretka. "... Ostat ćemo oprezni i gledati unaprijed u primjeni mjera, po potrebi, kako bismo osigurali da naa gospodarstva krenu prema odrivijem modelu rasta, u skladu s njihovim potencijalima. Zalaemo se za nastavak politike koja će doprinijeti globalnom rastu jakim povećanjem rasta proizvodnje u stabilnom makroekonomskom okruju, kroz strukturalne reforme, slobodnu trgovinu i jačanje međunarodne gospodarske suradnje ..." (točka 2., Ekonomske izjave zemalja G7 u Genovi). Naglaavanje gospodarenja potencijalima kao uvjeta odrivosti gospodarstva razotkriva skrivene namjere najmoćnijih zemalja "Novog svjetskog poretka". Strukturalnim reformama svjetskog financijsko monetarnog sustava, divljom i nekontroliranom liberalizacijom trita (na tetu nacionalnih gospodarstava), postavljanjem uvjeta međunarodne trgovinske suradnje i razmjene po mjeri i potrebama najjačih u globalnom poretku stvaraju se uvjeti za novu, svjetsku, ekonomsku kolonijalizaciju zemalja u kojima vodeće zemlje svijeta imaju interes bilo za potencijalima ili koritenjem teritorija. Čak i davni američki dokument nacionalne sigurnosti, do nedavno klasificiran kao strogo povjerljiv razotkriva planove i projekte Sjedinjenih Drava za kreditno opterećivanje pojedinih zemalja u kojima SAD imaju interes za koritenjem potencijala, kao i za kontrolu rasta stanovnitva u tim zemljama kako ne bi bilo ugroeno američko iskoritavanje gospodarskih potencijala u tim zemljama. Davni memorandum nacionalne sigurnosti pod nazivom "Posljedice svjetske populacije na američke siguronosne i inozemne interese" upravo projektira interesne zone u svijetu koje raspolau gospodarskim potencijalima od interesa za odrivost rasta gospodarstva SAD. Sastanak u Genovi samo potvrđuje takve pojekte "velikih i moćnih", s druge strane ne postoji grupacija zemalja dovoljno jaka nasuprot skupini G7. Moda je upravo tu prilika za hrvatski gospodarski uzlet. Kao glavni ciljevi gospodarske politike zemalja G7 označen je početak novog kruga trgovinskih pregovora i jačanje stabilnosti i integriteta međunarodnog financijskog sustava. Dodatno pod pritiskom antiglobalizacijskih demonstracija efovi drava G7 uvrstili su na svoj dnevni red pomoć teko zaduenim zemljama u razvoju i siromanim zemljama, preko multilateralnih razvojnih banaka. Međutim i zaduivanje, kao i reprogram obveza tih zemalja prema bankama kreditorima ili MMF-u, vodi se prema projektu SAD, koji je sadran u memorandumu nacionalne sigurnosti "Multilateralne razvojne banke i njihova uloga". Nakon idejno i reformski sterilnog Genovskog sastanka na vrhu G7, te krvavih demonstracija pripadnika antiglobalizacijskog pokreta i sve dublje globalne ekonomske krize, uz sve izraeniju krizu nacionalnih gospodarstava, potrebna je hitna reorganizacija međunarodnog financijskog sustava po potpuno novom modelu suverenih drava nacija. Ukoliko se to ne dogodi građanske skupine pojedinih zemalja mogle bi uskoro (a zato upravo hrvatski građani ne bi to učinili prvi) podnijeti tube Međunarodnom sudu pravde protiv Međunarodnog monetarnog fonda i Svjetske banke kao centara moći iz kojih se projektiraju globalne gospodarske nepogode. Upravo bi takva tuba Međunarodnom sudu mogla biti glavni povod za reorganizaciju dosadanjeg globalizacijskog gospodarskog modela. Gospodarska načela "drave nacije" mogu se postaviti kao: načelo gospodarske inicijative, načelo gospodarske slobode, načelo gospodarskog partnerstva, načelo gospodarskog integracijskog odabira, načelo gospodarske ravnopravnosti (u smislu jednakih mogućnosti), načelo ekonomskog suvereniteta, načelo ekonomskih resursa, načelo kapitala znanja, načelo sustava nacije, načelo virtualnog kapitala, načelo nacionalnog koncenzusa o budućnosti. Model "drave nacije" moe posluiti kao most dosadanjih koncepcija ekonomske samoodrivosti i globalnih ekonomskih integracija. Retorika međunarodnih odnosa uspostavljena u odnosu sukoba i teritorija zamijenila bi se odnosom gospodarstva, teritorija, tehnologije i virtualnog prostora, kao osnove zajedničkog modela razvoja zemalja pojedinih regionalnih cjelina (tzv. "nasloni se" model razvoja). Osnova regionalizacije globalnog sustava mora biti nova regionalizacija u ukupnom svjetskom poretku, i to ne regionalizacija prema projektima globalno najjačih zemalja, već prema potrebama zemalja u pojedinim regijama i njihovoj međusobnoj volji za suradnju i gospodarsku razmjenu. POTREBNO JE ŽURNO U TAJNOSTI ORGANIZIRATI SUSTAV PARALELNOG IZVRNOG UPRAVLJANJA ZEMLJOM Svojevrsni Krizni plan mora predvidjeti sustav paralelnog izvrnog upravljanja zemljom koji tajno treba drati u pričuvi i aktivirati ga (ako ne prije) kod "točke udara". Potrebno je u tajnosti imenovati paralelnu vladu: Dravno upravno povjerenstvo, a tajnom Uredbom Vlade, koju će supotpisati predsjednik Republike, predsjednik Vlade i predsjednik Sabora predvidjeti uvjete u kojima Dravno upravno povjerenstvo automatizmom preuzima izvrno upravljanje zemljom, ovlasti upravljanja, rok upravljanja. Spremnost na taj korak je ključan za nacionalnu sigurnost zemlje. Trenutak kada se utvrdi takav tajni Krizni plan i odrede članovi Dravnog upravnog povjerenstva i njihovi zamjenici je "točka svijesti". Samo stupanje na snagu tajnog Kriznog plana i početak rada Dravnog upravnog povjerenstva predstavlja "nultu točku". Dravno upravno povjerenstvo treba imenovati na dvanaest mjeseci i organizirati ga u deset povjerenstava sa deset povjerenika: 1. Povjerenstvo za gospodarstvo; 2. Povjerenstvo za rad i socijalnu skrb; 3. Povjerenstvo za poljoprivredu i umarstvo, 4. Povjerenstvo za zdravstvo; 5. Povjerenstvo za prosvjetu i port; 6. Povjerenstvo za kulturu; 7. Povjerenstvo za pravosuđe i upravu; 8. Povjerenstvo za vanjske poslove; 9. Povjerenstvo za unutarnje poslove; 10. Povjerenstvo za obranu. IZRADA KONKURENTNE SATRATEGIJE RAZVOJA Kada se u potpunosti odrede ciljevi Kriznog plana, potrebno je pristupiti procesima izrade konkurentne strategije razvoja koje moemo podijeliti u četiri faze: 1. Čime drava raspolae? - ljudski potencijali; - poduzetnički, privatni potencijali, - tehnologija; - inovacije; - industrijska proizvodnja; - ideje; - kapital u obliku novca i nekretnina (privatnih i dravnih); - dosad neiskoriteni ili naputeni proizvodni resursi ... 2. to sada drava čini s raspoloivim kapacitetima? a) identifikacija - pregled postojećeg stanja u zemlji; - postojeći problemi; - stvaranje vlastitih modela rjeavanja problema; - stvaranje pozitivne klime u javnosti kako bi se građane pripremilo za prihvaćanje nove strategije; - stvoriti informacijsko - edukativni sustav koji će u tranzicijskom vremenu omogućavati i ljudima u administraciji, građanima, poduzetnicima i strancima stalnu edukaciju o hrvatskom modelu razvojne strategije, učiniti sustav interaktivnim između svih drutvenih segmenata. b) podrazumijevanje pretpostavke - drava je u prvoj fazi razvoja idejnog projekta i razrade konkretne strategije razvoja; - snaga je u ideji, ljudima, domaćem kapitalu u obliku novca i imovine, proizvoda; - slabosti su u nedovoljnom poznavanju svih parametara i čimbenika za postizanje cilja strategije razvoja; - slabosti su u prejakoj ovisnosti o međunarodnim monetarno - financijskim institucijama; - zato je potrebno kranuti u realizaciju s raspoloivim mogućnostima, te na taj način razviti cijelu strategiju; - biti korak ispred ili barem u korak s potencijalnim problemima i nepovoljnim ishodima; - predviđati moguće krize "drugog udara". 3. to se događa u okolini? a) analiza pojedinih sektora u dravi. - razvoj informacijskog sustava zemlje u svrhu unapređenja odlučivanja i povećanja učinkovitosti, umreeni rad. b) analiza okruja drave i nacionalnog gospodarstva. - osnovne značajke susjednih gospodarstava, problemi i pozitivne strane, također i za gospodarstva svih zemalja s kojima Hrvatska ima razmjenu; - osnovne značajke organizacije i djelovanja međunardonih organizacija u gospodarstvu; - analiza informacijskog sustava u gospodarstvima drugih zemalja; - komparativna analiza tehnolokog razvitka i potencijala sa drugim zemljama; - komparativna analiza resursa u drugim zemljama. c) drutvena analiza; d) snage i slabosti. 4) Izbor stratekih ciljeva! a) testovi pretpostavki i strategije; b) strateke pričuve ili alternative; c) strateka odrednica ili izbor. NADZOR MONETARNO FINANCIJSKOG UPRAVLJANJA ZEMLJOM U početnoj fazi treba kao mjeru monetarno - financijske politike utvrditi jasne standarde nadzora novca, odnosno kontrole cijene novca. Bilo bi poeljno kada bi osim HNB-a u tom nadzoru ključnu ulogu imalo Građansko - saborsko stručno povjerenstvo za nadzor monetarno - financijskog upravljanja zemljom kako bi se spriječile manipulacije od strane MMF-a ili Svjetske banke preko HNB-a. Bankama je potrebno limitirati neoporezive iznose za promet novca, bilo bi dobro da limit bude do 100.000,oo DEM, a na sav ostali promet novca zakonom bi trebalo odrediti porezne obveze za banke, jer ako postoji porez na promet proizvoda mora postojati i porez na promet novca. Potrebno je uvesti Nacionalni sustav naplate poreza na promet novca (NSPN), a prethodno o tomu donijeti poseban Zakon o kontroli cijene novca. Porez na promet novca potrebno je plaćati kod kreditnih odnosa, na ostvarivanje kamata na posuđeni novac, te na poslove kupoprodaje valuta (novca) između novčarskih kuća (jer tu i postoje najveće mogućnosti pranja novca i financijskih malverzacija). Ovaj bi nacionalni sustav podrazumijevao potpuno oslobađanje poreza na kredite u izgradnji stanova i proizvodnih pogona, te za pokretanje, revitalizaciju i repromaterijale u proizvodnji, kao i kredite seljačkim gospodarstvima i samostalnim poljoprivrednicima. Na ovaj način destimulirati će se banke na lihvarenje u kreditnim odnosima, a potaknuti ih na investicijsko kreditiranje izgradnje i proizvodnje. Ne smije se dozvoliti bankama apsolutna sloboda u ugovaranju i primanju kamata. Drava mora odrediti najveći iznos kamata koji se uopće smije ugovoriti i koji dunik mora platiti. Ovo je potrebno učiniti i unatrag u odnosu na mnoge lihvarske ugovore kojima su se zapravo zloupotrebljavale nevolje, bijeda, neukost ili lakoumnost ljudi koji su dizali kredite pod izrazito lihvarskim uvjetima. Izradi ovakvog sustava Vlada ne eli pristupiti, prije svega, zbog ugovorenih obveza prema MMF-u. Nacionalni sustav naplate poreza na promet novca (NSPN) sastojao bi se od slijedećih elemenata: 1. kompjuterska baza podataka (u HNB-u i Saborskom povjerenstvu) - registar kreditnih ugovora; - vjerovnici; - dunici; - glavnica kredita; - kamatna stopa; - otplata glavnice i kamata; - razrezana visina poreza. 2. porez na promet novca - izravni kamatni porez (IKP) u iznosu 15 % ugovorene kamate tijekom razdoblja kredita. 3. sustav plaćanja poreza na promet novca tj. izravnog kamatnog poreza u visini 15 % ugovorene kamate kod kreditnog odnosa - porezne uplatnice za plaćanje IKP-a prima dunik kod realizacije kredita, odnosno čim banka kredit prijavi nadlenoj ispostavi porezne uprave, a obvezno prije isplate glavnice kredita duniku; - porezna uplatnica sadri termine za uplatu svake rate uz naznaku kamatne stope - IKP-a 15 % od ugovorene kamate, iznos se uplaćuje u korist dravnog proračuna; - preostali dio glavnice i dio kamate namjenjen vjerovniku plaća dunik posebnom uplatnicom u korist vjerovnika, uplata ovog dijela ne bi se smjela dozvoliti bez uvida u uplaćeni porez; - IPK plaća dunik 15 % od iznosa kamate na poseban račun Porezne uprave. STRATEGIJA GOSPODARSKOG OPTIMIZMA Hrvatska kao drava i njeni građani kao ivo gospodarstvo trebaju poduzeti strategiju gospodarskog optimizma koja podrazumijeva angairanje svakog čovjeka, svih struka, opću javnu, nacionalnu konvenciju o ciljevima i sredstvima gospodarskog razvitka. To je povratak na nultu točku gospodarstva, točku početaka svakog razvoja, jednakih mogućnosti, zajedničke nacionalne angairanosti, stručnog i znanstvenog entuzijazma, inovativne ekonomske hrabrosti i pionirskog poduzetničkog duha. To je obnova ekonomskog morala i primjena načela fizičke ekonomije u gospodarstvu nacije. Formula je: ZAJEDNO + ZNANJE + POTENCIJALI + TEHNOLOGIJA + RAD + TRITE = GOSPODARSKI OPORAVAK (Z+Z+P+Th+R+Tr=GO, "go" engl. "idemo"). Strategija gospodarskog optimizma je tehnologija drutvenog ponaanja koja proizvodi alate i procese za gospodarski oporavak i stvaranje preduvjeta za stabilan razvitak. Sirovina je zemlja s potencijalima, tehnologija je čovjek, alati i procesi su sva postupanja čovjeka prema namjeravanom cilju, a proizvod je početak gospodarskog oporavka Hrvatske. Stoga govorim o dravi kao tvornici budućnosti i naciji kao tehnologiji proizvodnje nacionalnog gospodarstva. Strategija mora postati individualno djelovanje svakog čovjeka, tehnologija mora postati svaka misao, proizvod mora postati svako djelovanje. Hrvatska mora početi razmiljati (Hr), Hrvatska mora početi znati (Hz), Hrvatska mora postati svjetska tehnologija (Ht). To je strategija nacionalnog gospodarskog optimizma (Hr+Hz+Ht=Z+Z+P+Th+R+Tr). TREBAMO IZGRADITI SUSTAV HRVATSKIH STRATEGIJSKIH INSTITUCIJA Istovremeno potrebno je izgraditi sustav nacionalnih strategijskih institucija u Hrvatskoj koje do danas nisu uspostavljene, odnosno one koje postoje ne zadovoljavaju standardima strategijskog planiranja budućnosti zemlje i uvelike ne slue tom cilju, već su to uglavnom ispolitizirane institucije pod utjecajem političkih promjena u vladajućoj strukturi. Sveučilita bi mogla biti dobar "inkubator" za utemeljenje takvih institucija ili stavljanje svojih postojećih institucija u ivu funkciju strategijskog, sustavnog pristupa planiranju budućnosti. JEDNADBE GOSPODARSKOG OPTIMIZMA Hr+Hz+Ht=GO Z+Z+P+Th+R+Tr=GO Hr+Hz+Ht=Z+Z+P+Th+R+Tr KRIZNA JEDNADBA GK+KD+KS+KO=KR Gospodarska kriza+kriza drutva+kriza sustava+kriza obitelji= kriza razvoja JEDNADBA GOSPODARSKOG RAZVITKA Z+T+P+P+O+S=GORA Znanje+tehnologija+potencijali+poduzetnitvo+obitelj+sustav=gospodarski razvitak JEDNADBE RAZVIJENOG NACIONALNOG GOSPODARSTVA GO+GORA=Z+T+P+Z+R+S O + P GO+GORA=znanje+tehnologija+potencijali+zajedno+rad+sustav Obitelj + poduzetnitvo GO+GORA=GOSPODARSTVO OBITELJ GO+GORA=G O FORMULA GOSPODARSTVA NACIJE GO+GORA=ČOVJEK GO+GORA=Č ZATO SE PROBLEMI STVARNO NE RJEŠAVAJU? Običan čovjek danas se s pravom pita ukoliko rjeenja postoje zbog kojih razloga se ne pristupa rjeavanju ključnih nacionalnih problema. Upravo suprotno svaka Vlada Hrvatske pristupa gospodarskim mjerama i promjenama koje jo ozbiljnije i dugotrajnije produbljuju nastalu krizu. Najvie političke strukture hrvatske izvrne vlasti duboko su podređene međunarodnim financijsko - monetarnim institucijama, te su prisiljene provoditi mjere određene za Hrvatsku izvan same Hrvatske. Hrvatska je na izvjestan način, kao to tvrdim i dokazujem u prethodnom tekstu, postala najveći gospodarsko - politički eksperiment Međunarodnog monetarnog fonda i njegovih najmoćnijih zemalja članica. Da je globalizacija američki eksperiment globalne drave, sa jedinstvenom svjetskom vlasti dokazuje i nedavni dokument američke obavjetajne zajednice koji planira vrhunac globalizacijskih procesa do 2015. godine. Mandatna Vlada (ona koja danas jest, a sutra nije) ne moe upravljati vremenom kao bitnim čimbenikom moderne ekonomije i sustava predviđanja, te upravljanja budućnoću. Za koncept virtualne drave, koji dugoročno planira razvoj i strateke interese drave, moraju se stvoriti uvjeti općeg, javnog, stručnog dijaloga o budućnosti, u kojem uloga moderatora pripada institucijama civilnog drutva. Naravno, Račanova Vlada, a nekadanji čelnici ujedinjene oporbe znali su za taj koncept američke obavjetajne zajednice, nije spremna prihvatiti nacionalno partnerstvo za budućnost sa irokim krugom stručnjaka i civilnih aktivista u Hrvatskoj. Oni su proizveli mutanta civilnog drutva u obliku mnogih udruga i saveza koje su osnivali kao nezavisne, a zapravo ih koristili za osvajanje vlasti ili proizvodnju sukoba unutar pojedinih socijalnih grupacija. Iz tih razloga su unaprijed stvorili nadzor nad mreom institucija civilnog drutva u Hrvatskoj od kojih su mnoge upravo suprotno svojojpravoj ulozi sudjelovale u političkoj borbi Račana i partnera za sovajanje vlasti. Moda bi takav postupak nevladinih udruga bio i legitiman, kada bi se radilo o podupiranju političkih stranaka kako bi i same ostvarile svoje programske ciljeve. Mnogobrojni dokazi, međutim, ukazuju upravo na suprotne motive među čelnim ljudima institucija civilnog drutva u Hrvatskoj. CIA: «GLOBALNI TRENDOVI DO 2015.» Jedan od ključnih dokumenata projekcije budućnosti globalnog poretka jest američki dokument zrađen u suradnji CIA-e, National Intelligence Council NIC, stručnjaka američke Vlade, nevladinih stručnjaka, pod nazivom Globalni trendovi do 2015.: dijalog o budućnosti s nevladinim stručnjacima (engl. Global Trends 2015: A Dialogue, About the Future with Nongovernment Experts), izrađen u prosincu 2000. … Umreena globalna ekonomija će biti vođena velikim, neograničenim protokom informacija, ideja, kulturnih vrijednosti, kapitala, dobara, usluga i ljudi: to je globalizacija. Takva globalizirana ekonomija bit će glavni doprinos povećanoj političkoj stabilnosti u svijetu 2015., iako njezina bogatstva i dobrobiti neće biti univerzalne …. Ovim riječima dokument, zapravo, najavljuje premoć određenih zemalja u raspolaganju prirodnim resursima drugih zemalja, jer će primjerice liberalizacija nacionalnih trita i njihovo umreavanje u globalnu ekonomiju za pojedine zemlje značiti rasprodaju ekonomskih resursa, dok će za bogatije (moćnije) zemlje to značiti prisvajanje resursa. Sjedinjene Drave upravo su na ravnotei ekonomskih resursa sedamdesetih godina prolog stoljeća počele graditi model Novog svjetskog poretka, tj. globalizacije. Za SAD globalizacija predstavlja geoekonomski model globalne premoći nad raspolaganjem ekonomskim resursima nacionalnih gospodarstava. Ravnotea znanja, resursa i tehnologije trenutno je glavni predmet strateke obrade američke obavjetajne zajednice. Ovaj dokument CIA-e predviđa i to će se dogoditi sa zemljama koje će zaostajati za globalizacijskim procesima: … Regije, zemlje i grupacije koje će se osjećati izostavljene iz procesa suočit će se sa produbljavanjem ekonomske stagnacije, političkom nestabilnoću i kulturnim otuđenjem. Oni će biti ishodita političkog, etničkog, ideolokog i religioznog ekstremizma, zajedno s nasiljem koje je često popratna pojava ekstremizmu. Te će zemlje prisiliti Sjedinjene Drave i ostale razvijene zemlje da ostanu usredotočene na izazove starog svijeta …. Između redaka ova rečenica skriva moguće američke projekcije međunarodnih kriza u područjima gdje SAD imaju svoje posebne, strateke interese, kako bi se posredovanjem u međunarodnim krizama SAD nametnule kao čimbenik mira i stabilnosti, a nakon toga pomagač ekonomskog restrukturiranja u kojem će upravo za sebe osigurati koritenje stratekih ekonomskih, eneregetskih resursa. U poglavlju dokumenta Nacionalno i međunarodno upravljanje procjenjuje se: … Drave će i dalje biti dominantne na svjetskoj sceni, ali će nacionalne vlade imati sve manju i manju kontrolu nad protokom informacija, tehnologijom, zaraznih bolesti, migracijama, orujem, financijskim transakcijama (zakonitim i nezakonitim) preko njenih granica. Nevladine institucije, od gospodarskih, poslovnih do neprofitnih organizacija će igrati sve veću ulogu u nacionalnim i međunarodnim odnosima. Kvaliteta vladanja, nacionalno i međunarodno, će odrediti koliko dobro će se drave uklapati u te globalne procese …. Sjedinjene Drave, nedvojbeno, do 2015. godine ele uspostavu jedinstvene, globalne Vlade sa svjetskim premijerom na čelu. Pri tomu se ne ele odreći prava da kao jedina svjetska sila određuju kojim zemljama će biti omogućeno sudjelovanje u procesima, a i kada se pojedinoj zemlji omogući sudjelovanje u procesima SAD ele odrediti poloaj te zemlje u globalnom poretku. Kako je to moguće? Jednostavno, manipulacijom ljudi koji su na pozicijama vlasti, kao to je to danas slučaj s Račanom i njegovom petorkom. SAD su bile, kroz privatne i dravne fondove, najveći financijski pomagači dolaska na vlast vladajuće koalicije. Sukladno tomu imaju skrivenu mogućnost odrediti način na koji će Račanova Vlada upravljati zemljom, a na temelju rezultata tog upravljanja odredit će Hrvatskoj poloaj u ukupnom svjetskom poretku. Jednako tako će financijski, kadrovski, tehnoloki i edukacijski pomagati civilni sektor u Hrvatskoj, kako bi njegovom manipulacijom usmjeravali drutvene procese u Hrvatskoj u smjeru koji odgovara američkim nacionalnim interesima i projekciji svjetskog poretka u globalnoj dravi. MESIĆ-INSTRUMENT STRANIH INTERESA I REZULTAT NAŠEGA NEZNANJA Predsjednik Mesić je obična neznalica kad je na nedavnoj studentskoj tribini izjavio da Bushova administracija ne razmilja o interesnom upravljanju procesima tranzicije u Hrvatskoj. Sasvim je nebitno je li u ovom slučaju Mesić marioneta ili nepromiljeni neznalica, on je instrument stranih interesa i rezultat naeg neznanja. Ovaj američki dokument je konkretan plan upravljanja svijetom 2015 godine. Zbog čega ga Račanova Vlada nije analizirala, a znam da nije, te zbog čega institucije zaduene za zatitu i planiranje nacionalnih interesa u Hrvatskoj nisu prikladno odgovorile na američku strategiju globalnog upravljanja do 2015.? Ili rade za strane interese, ili uopće ne znaju to rade. Ili se poput Mesića igraju u pijesku vlastite samodopadljivosti, i poput prave djece jedni drugima bacaju pijesak u oči. Američki dokument jasno planira globalno upravljanje: … drave s kompetentnim upravljanjem, uključujući Sjedinjene Drave, će prilagoditi strukture vlasti dramatično izmijenjenom globalnom okruenju čineći ih prilagodljivijim uključivanju u međusobno jače povezani svijet. Odgovornost nekad poluautonomnih vladinih agencija uvelike će se kriati zbog transnacionalne prirode prioriteta nacionalne sigurnosti … Oblikovanje globalnog kompleksa svijeta u brzom pokretu 2015., će zahtijevati preoblikovanje tradicionalnih vladinih struktura …. Obavjetajna zajednica SAD već od druge polovice sedamdesetih godina prolog stoljeća u kontinuitetu radi na projektima preoblikovanja drava i struktura vlasti u svijetu (osobito u onim zemljama gdje SAD imaju svoje strateke interese). Svoj utjecaj u svim međunarodnim institucijama Sjedinjene Drave koriste u ostvarivanju tog globalnog projekta preoblikovanja svijeta. SAD su najutjecajnije u: NATO-u, Ujedinjenim Narodima, svim agencijama UN-a, Međunarodnom monetarnom fondu, Svjetskoj banci, Svjetskoj trgovačkog organizaciji (WTO), u grupi zemalja G8, jedina su zemlja koju nitko ne moe spriječti da svugdje u svijetu po vlastitoj procjeni vojno intervenira, trenutno su jedina zemlja s globalnom obavjetajnom zajednicom, matična su zemlja svjetske valute (američkog dolara). POSLJEDNJA FAZA IZGRADNJE «NOVOG SVJETSKOG PORETKA» Upravo zbog te pozicije dokument poput ovog iskazuje svu ozbiljnost realizacije posljednje faze izgradnje Novog svjetskog poretka do 2015. godine. Ovaj dokument prdstavlja standarde Novog svjetskog poretka, odnosno uvjete pod kojima će zemljama biti moguće opstati u vie ili manje suverenom obliku. Novi svjetski poredak neće priznavati tradicionalni suverenitet koji proizlazi iz naroda, već će uspostaviti mutantni oblik dravnog suvereniteta koji proizlazi iz odnosa drave prema globalnom poretku. Volja naroda vie neće uvjetovati ponaanje upravljača dravom, već će njihove postupke uvjetovati volja globalne vlasti. U protivnom će biti izolirane i ignorirane. … Učinkovito vladanje dravom će povećano biti određeno sposobnoću i okretnoću da se oblikuju partnerstva za koritenje povećanog protoka informacija, novih tehnologija, migracija, i utjecaja nevladinog sketora. Većina, ali ne i sve zemlje koje to uspiju, bit će reprezentativne demokracije … Drave s neučinkovitim i nekompetentnim upravljanjem ne samo da neće koristiti dobrobiti globalizacije, nego će na određenim razinama proizvoditi sukobe kod kuće i u inozemstvu, osiguravajući jo veći nesrazmjer između regionalnih pobjednika i gubitnika nego to postoji danas … Globalizacija će povećati transparentnost procesa donoenja odluka u vladi, komplicirajući sposobnost autoritarnih reima da odre kontrolu, ali jednako komplicirajući tradicionalne neliberalne procese demokracija. Povećano kretanje stanovnitva će stvoriti utjecajne dijaspore, koje će utjecati na politiku i nacionalni identitet mnogih zemalja. Globalizacija će također stvoriti povećane zahtjeve međunarodne suradnje na transnacionalnim pitanjima …. Sjedinjene Drave nameu kriterije učinkovitog i kompetentnog upravljanja dravom i postavljaju ih kao globalizacijski standard. Ovaj dokument je i projekcija interesa SAD-a u regijama Novog svjetskog poretka, koje dokument određuje kao: Istočna i Jugoistočna Azija; Juna Azija; Rusija i Euroazija; Srednji Istok; Sjeverna Afrika; Sub-Saharska Afrika; Europa (gdje se ubraja i Hrvatska, unutar Balkana); Kanada, Latinska Amerika. To su glavne regije globalizacije u slijedećih petnaest godina. TRI OD PET NAJVEĆIH GLOBALNIH CENTARA INFORMACIJSKE TEHNLOGIJE: LONDON, MUNCHEN, PARIS U istom dokumentu CIA predviđa da će tri od pet najvećih globalnih centara informacijske tehnologije biti upravo u Europi: London, Munchen i Paris. Kao jednu od opasnosti SAD vide i mogućnost da pod pritiskom vlastitih građana mnoge europske vlade zatrae jaču kontrolu nad međunarodnim financijskim i trgovačkim institucijama. Dokument sadri i projekt međunarodne suradnje, te kao ciljeve međunarodne suradnje i zajedničkih poslova globalne vlade vidi: … nadzor međunarodnog protoka financijsa i bescarinskih i besporeznih zona; izgradnja institucija i zakonske regulative protiv korupcije, te protiv trgovine drogama, enama i djecom; nadzor meteorolokih podataka i upozoravanje na ekstremne vremenske pojave; selektirana pitanja zatite okolia; razvoj cjepiva ili lijekova protiv zaraznih bolesti; humanitarna pomoć; borba protiv terorizma; napori međunarodnih i regionalnih organizacija na rjeavanju unutar dravnih i međudravnih sukoba; uvjeti zatite intelektualnog vlasnitva; reforma i jačanje međunarodnih financijskih institucija; posebno Bretton Woods institucija (op. MMF); ekspanzija Vijeća Sigurnosti UN-a; globalna nadlenost Međunarodnog kaznenog suda sa univerzalnim zakonodavstvom; prihvaćanje genetski modificiranih organizama kao poboljanje prehrane i zdravlja; utemeljenje mirovnih snaga ili stand by vojnih postrojbi pod nadlenoću Vijeća Sigurnosti UN-a, s mogućim izuzetkom Europske Unije; predlaganje novih građanskih prava kao zajedničkih globalnih građanskih prava, kao primjerice prava na otvorene granice za ljude iz zemalja s niim primanjima …. SCENARIJI BUDUĆNOSTI GLOBALIZACIJE Na kraju dokumenta navode se i četiri moguća scenarija budućnosti globalizacije. Sveobuhvatna globalizacija: stvara se virtualni krug između tehnologije, ekonomskog rasta, demografskih faktora, učinkovitog upravljanja, koji omogućuje većini svjetskog stanovnitva koritenje dobrobiti globalizacije … u mnogim takvim dravama uloga drave se smanjuje, njezine se funkcije privatiziraju ili se provode javno-privatnim partnerstvima, dok se intenzivira globalna suradnja na mnogim pitanjima kroz različite oblike međunarodnih ugovora i dogovora …. … Razorna globalizacija: postoje globalne elite, ali većina svjetskog stanovnitva ne uspijeva koristiti dobrobiti globalizacije … globalna ekonomija se dijeli na tri dijela: rast se nastavlja u razvijenim zemljama, mnoge zemlje u razvoju biljee nizak ili negativan rast, to rezultira povećanim nesrazmjerom u odnosu na razvijeni svijet, nezakonita ekonomija ubrzano raste. Upravljanje i političko vodstvo su slabi na nacionalnim i međunarodnoj razini …. Regionalna konkurencija: izotravaju se regionalni identiteti u Europi, Aziji i Junoj Americi, potaknuti rastućim političkim otporom u Europi i Istočnoj Aziji američkom globalnom vodstvu i globalizaciji po američkom projektu, porastom preokupacije svake regije vlastitim ekonomskim i političkim prioritetima … regionalne ekonomske integracije u trgovini i financijama su u porastu, relativno visok stupanj ekonomskog rasta i regionalnu konkurenciju … odgovornost se prenosi sa globalnih na regionalne institucije. Svijet poslije podjela: SAD-ova unutarnja preokupacija raste kako američka ekonomija usporava i stagnira. Rastu ekonomske i političke tenzije s Europom … uz prioritete Azije, obje Amerike i Europe, zemlje izvan tih regija su marginalizirane, gotovo bez ikakvih izvora političke ili financijske potpore …. Američki projekt GT-2015 je projekt globalne drave. Ozbiljno je pitanje zbog čega saborski odbori Hrvatskog sabora, slube hrvatske obavjetajne zajednice, Vladina ministarstva i instituti ne rade ozbiljno na sličnom projektu globalizacijskog pozicioniranja Hrvatske na to povoljniji način. U protivnom jedini kontinuitet hrvatske politike jest manjak stratekog planiranja budućnosti i pristanak na strane strategije. Hrvatska treba preuzeti svjetski mandat projekta Nove globalizacije, koji će podrazumijevati obnovu struktura i ekonomije drave nacije i njezino konkurentno pozicioniranje u procesima globalizacije. Za to je potrebna vizija budućnosti, stvaranje projekta virtualne Hrvatske, za to ni Račan ni Mesić, ali niti hrvatska oporba nemaju ni znanja ni razumijevanja. U trenutku kada tradicionalna demokracija (posredno predstavnička, verbalna) ustupa svoje mjesto globalnoj demokraciji (internet demokraciji apsolutne komunikacije) Hrvatskoj je potreban opći, javni, stručni dijalog kao jedini put do nacionalnog koncenzusa o budućnosti. Račanova Vlada je pokazala da ne zna biti partner nacionalnog dijaloga. (PRILOG 18 SHEMA PROCESA NACIONALNOG PARTNERSTVA) HRVATSKA TREBA VLADU NACIONALNE SOLIDARNOSTI Hrvatskoj je hitno potrebna Vlada nacionalne solidarnosti, koja će kroz nacionalnu solidarnost omogućiti preporod naroda. Za početak je potrebno jasno odrediti tko su partneri nacionalnog dijaloga o budućnosti i uspostaviti njihovu međusobnu komunikaciju, kroz svojevrsnu virtualnu, multimedijsku radionicu javnog dijaloga, koja moe posluiti kao svojevrsni inkubator nacionalnog dijaloga. Za proces stvaranja Vlade nacionalne solidarnosti potrebna je uspostava drutvenog, kulturnog, tehnolokog, informacijskog, znanstvenog i stručnog dijaloga kao unutarnjeg dijaloga hrvatskog drutva. Ako su institucije civilnog drutva (barem njihova najutjecajnija većina) imale zadaću tijekom zadnjih deset godina stvoriti drutvene uvjete za promjenu vlasti, to predstavlja proces manipulacije civilnim drutvom u Hrvatskoj; danas treba stvoriti kritičnu masu institucija civilnog drutva i pojedinaca, građana, čiji će strateki cilj biti uspostava nacionalnog dijaloga za partnerstvo u postizanju koncenzusa o budućnosti. Načela Vlade nacionalne solidarnosti su: stručnost; opći, javni, stručni dijalog; nacionalno partnerstvo; upravljanje tehnologijom misli; socijalna solidarnost s građanima; upravljanje stratekom dravnom imovinom; upravljanje krizom i stabilizacija sustava; upravljanje budućnoću; izgradnja sustava stratekih institucija; strateko pozicioniranje znanja, tehnologije i ljudskih potencijala kao nacionalnog kapitala; upravljanje resursima; oivljavanje proizvodno razvojnog gospodarstva; Vlada kao građanski servis upravljanja dravom; izrada Memoranduma nacionalnog koncenzusa o budućnosti kao stratekog dokumenta budućnosti drave i nacije u budućem vremenu globalne virtualne ekonomije, odnosno to mora biti svojevrsna vizija Hrvatske tijekom ovog stoljeća. (PRILOG 19 SHEMA PROCESA NACIONALNOG KONCENZUSA O BUDUĆNOSTI) MODEL PROMJENA Međutim, za takve ekonomske i drutvene odnose unutar drave, potrebna je ozbiljna tranzicija hrvatskih političkih stranaka, kako bi na potpuno novim, suvremenim načelima, političke stranke u Hrvatskoj mogle kreirati hrvatsku globalnu konkurentnu strategiju. Potrebno je izgraditi sustav modernih političkih stranaka, kao nositelja javnog komuniciranja. Danas se politička stranka nalazi pred izazovom novog komuniciranja u procesima globalizacije i regionalnih integracija. Mijenja se uloga i način upravljanja dravom, dravni suverenitet mijenja oblik iz teritorijalnog u kulturno, tehnoloko, znanstveni. Novo vrijeme stvara potrebu za novim načinima političkog organiziranja. Moderna politička stranka mora uskladiti nacionalno i globalno komuniciranje, kao transfer interesa drave i novih oblika međunarodnih integracija. Integracija interesa vanija je modernoj političkoj stranci od integracije teritorija. Stoga su upravo izazovi novog upravljanja znanjem, ljudskim potencijalima, tehnologijom, gospodarskim potencijalima najveći ispit tranzicije političkih stranaka. Tako počinje izgradnja modernog, razvojno orjentiranog civilnog drutva. Moderna politička stranka je stranka virtualne stvarnosti. To, zapravo znači, da je ona kadrovski strukturirana za stvaranje virtualnih modela upravljanja, virtualnih kriza i njihvoih rjeenja, stvaranje sustava srednjeročnog i dugoročnog planiranja i predviđanja, ona je nacionalni, znanstveni, informacijski, tehnoloki, stručni tim kontinuirane, alternativne paralelne vlasti, kako bi sustav drave bio u potpunosti siguran. Moderna politička stranka upravlja znanjem i kadrovima, a ne masama, zbog toga je moemo nazvati virtualnom strankom. Moemo je nazvati i kadrovikom nacije. Ona je medij nacionalnog koncenzusa o budućnosti i dijagonala drutvene stabilizacije. Tabela 1 DANANJE POLITIČKE STRANKE POLITIČKE STRANKE 21. STOLJEĆA Masovna stranka Kadrovska stranka Komunikacijski izolacionizam Apsolutna komunikacija sa svima Nepoznavanje novih komunikacijskih tehnologija Stranka WWW komunikacije Organizacija manipulacije informacijama Informacijska baza podataka Potiče drutvene sukobe (generator sukoba) Nositelj javnog komuniciranja (katalizator promjena) Ne bavi se edukacijom kadrova za nove tehnologije i uvjete rada Obrazovna institucija Ne potiče znanstveno i stručno usavravanje Institucija cjeloivotnog učenja Komunikacija suhoparnim priopćenjima i PRESS konferencijama Organizacija multimedijske komunikacije Institucija osobnog interesa pojedinaca ili određenih skupina Strateka institucija civilnog drutva Institucija transfera materijalnog kapitala Institucija transfera virtualnog kapitala, proizvodnja novih vrijednosti Inzistira na razlikama i vlastitim interesima ili interesima svog čelnitva Institucija nacionalnog koncenzusa, ugrađuje razlike u drutveni mozaik Načela trinog kapitalizma Načela virtualnog kapitalizma Djeluje na nacionalnoj razini Djeluje na nacionalnoj i međunarodnoj razini Predstavlja građane u predstavničkim tijelima u zemlji Stranka tradicionalne demokracije Predstavlja građane u predstavničkim tijelima u zemlji i međunarodnim integracijama Stranka globalne demokracije Verbalna demokracija (tradicionalna) Internet demokracija (globalna) Medij selektivnog dobra Medij općeg dobra ???????????????????????????????? ?? Inteligentni razvojni sustav Politička stranka budućnosti je svojevrsna kola političke, građanske angairanosti. I u toliko je ona kadrovska stranka. Ona priprema kadrovsku infrastrukturu drave, preuzima ulogu upravljača ljudskim potencijalima. Tradicionalna uloga političkog nadmetanja preputa svoje mjesto modernoj ulozi nadmetanja novom tehnologijom, znanjem i ljudskim potencijalima. Moderna politička stranka je svojevrsna banka ljudskih potencijala, banka kadrova, jer nakon financijsko ekonomskih kriza u nacionalnim dravama, za očekivati je udar tehnoloko kadrovskih kriza, uzrokovanih globalizacijskim trendovima slobodnog protoka ljudi i roba. Moderna stranka je kreator nacionalne kadrovske politike i institucija selekcije kadrova. Moderna politička stranka, kao kadrovska stranka, mora funkcionirati kao nacionalni menaderski tim. Upravo transformacija političke stranke u kadrovsku stranku znači transformaciju upravljanja dravom i stvarnu drutveni traniziciju, kojom je uvjetovana političko - gospodarska tranzicija drave i nacije. Iz dosadanjeg upravljanja političkim interesima u buduće upravljanje gospodarstvom putem nacionalnog koncenzusa o budućnosti. Drava postaje nacionalna kompanija kojom upravlja menaderski tim. To znači kadrovska stranka. To znači kontinuirano osposobljavanje tima za vođenje drave. Ovo je tranzicija čiji će procesi biti najtei i dugotrajni. Za te procese potrebni su novi ljudi, nove stranke, nove ideje, nove tehnologije. Onima koji danas predvode drutvene, političke i ekonomske procese tranzicije hrvatskog drutva i drave bit će najtee shvatiti da su njihova znanja zastarjela i da svoje mjesto trebaju ustupiti novim ljudima. To je svojevrsna kulturna revolucija u mentalitetu ljudi koji danas upravljaju dravom. Selekcija nacionalnog menadementa u buduće se neće vriti kroz birokraciju (dravnu amdinistraciju), jer će se njihove tradicionalne uloge kadrovske mobilizacije izgubiti, već će se selekcija nacionalnog menadementa vriti kroz modernu političku stranku. To je jedini način, u suvremenoj demokraciji, da sami građani izabiru i kandidate za menadment svoje drave, tj. da građani izabiru administraciju (utječu na promjene u dravnoj birokraciji, koja ne smije vie ivjeti sama za sebe), umjesto da kao do sada biraju na izborima samo vrh drave. Zbog čega? Demokratičnost dravno aparata se na taj način dodatno modernizira i, moemo reći, apsolutizira. U protivnom administracija (birokracija) sama mobilizira kadrove koji njoj odgovaraju, onemogućava izabrane predstavnike građana u izvrnoj vlasti u provedbi njihovog programa za koji su dobili mandat birača, odnosno stvara sustav unutar sustava često po načelima negativne selekcije. Prvi korak transformacije političke stranke u kadrovsku je uspostava apsolutne komunikacije sa svima. Stranka postaje medij opće dostupnosti informacija, a ne manipulator informacijama i njihovim izvorima, te načinom prikupljanja i obrade informacija. Postaje moderator opće drutvene informiranosti, a ne subjekt zloupotrebe selektivnog pristupa informaciji. Stranka je jamac javnosti informacije, a ne instrument skrivanja podataka. Tabela 2. model odgoja novog političara DANANJI POLITIČAR NOVI POLITIČAR Tehnoloki nepismen, ne poznaje nove tehnologije, ne koristi se njima Virtualni političar, koristi sve prednosti novih tehnologija, one postaju neizbjeno sredstvo njegovog uspjenog rada Koristi zatvoreni komunikacijski krug, ograničena komunikacija i izvor informacija, znanja Komunicira sa svima, potiče komunikaciju, trai izvore informacija, koristi znanja svojih sugrađana, stalno iri komunikacijski krug Ne komunicira s političarima u svijetu, nema komunikacijski krug u inozemstvu On je političar virtualnog globalnog ciber-space prostora, u stalnoj je internet komunikaciji sa političarima u svijetu Bavi se pitanjima politike, ne poznaje ekonomski sustav, poslovni i civilni sektor Bavi se ekonomskim pitanjima, virtalnom ekonomijom, moderator je suradnje političkog, poslovnog i civilnog sektora Ne bavi se sustavskim promiljanjem Sustavski promilja Ne koristi znanja oko sebe, uvjeren je da sve zna dovoljno (od svega po malo, pa nita) Koristi virtualni prostor globalnih znanja, potiče zajednicu oko sebe na međusobnu interakciju znanjem Verbalni političar Političar znanja Nije svjestan da je zaposlenik svojih sugrađana, uglavnom je drutveno neodgovoran Zastupa interese svojih sugrađana, potuje nepisani ugovor o svojoj općoj drutvenoj obvezi Političar stranačke obveze i stege Političar obveze prema građanima Sastaje se s građanima periodično (po dogovoru) u svom uredu, izraeno birokratsko postupanje prema građanima, postavlja se kao političar ef ivi s građanima, u virtualnoj je dnevnoj, trenutnoj komunikaciji s građanima, između njega i građana ne postoji birokratsko postupanje i proceduralna komunikacija, on je političar sluga, slui sugrađanima Profesionalni političar Političar poduzetnik Političar kontinuiteta Političar inicijative Svojim ponaanjem i načinom iznoenja svojih stajalita izaziva javne sukobe Inicijator i sudionik javnog, drutvenog dijaloga, spreman na razgovor sa svakim i svima, ne nameće se, slua, procjenjuje, surađuje, potiče oblike drutvene suradnje, iznalazi nove oblike postizanja koncenzusa Demagog Pedagog i komunikolog Ne poznaje sustav informacija i znanja Manager informacija i znanja Slui se političkim nagonom Koristi metode upravljanja tehnologijom misli Nije sklon promjenama, osobito radikalnim ekonomskim, tehnolokim i znanstvenim promjenama Inzistira na temeljitim radikalnim promjenama Političar lanih obećanja Programski političar javnog ugovora s građanima GLOBALNA DRŽAVA VEĆ POSTOJI Da stvaranje globalne drave nije samo zloslutna procjena analitičara globalizacije potvrđuje činjenica postojanja globalnog umreenog drutva koje je već poprimilo sve osnovne značajke virtualne drave. Cyber space, WWW prostor, odnosno virtualni prostor interneta postaje prva virtualna, globalna drava u kojoj svaki građanin svijeta, bez birokrtizirane procedure, ograničenja ili zabrane moe dobiti virtualno dravljanstvo (pristup WWW prostoru). To je potpuno virtualno globalizirano drutvo, u kojem su sudionici građani globalne WWW drave. Glavna obiljeja WWW drave ujedno oslikavaju ideju Novog svjetskog poretka: (1) slobodan protok ideja, (2) slobodan protok informacija, (3) slobodan protok znanja, (4)slobodan protok tehnologije, (5) slobodan protok ljudi (rada, internet rad, internet radnici, internet proizvodnja, internet proizvod), (6) slobodan protok novca, (7) slobodan protok roba, (8) slobodan protok usluga, (9) jedinstveni jezik i pismo, (10) jedinstveni prostor (cyber space), (11) građani (svi umreeni pristupom internetu), (12) internet kultura, (13) X kompjuterska nacija, (14) jedinstveno vrijeme (vrijeme misli), (15) međusobna drutvena interakcija sudionika, (16) internet obrazovni sustav, (17) institucije internet vlasti (provideri, web masteri), (18) drutveni ivot (internet novine, internet kafići, brbljaonice, aukcije …), (19) internet kao globalna demokracija, (20) www ideologija. Virtualna globalna drava već postoji, na nju nacionalne vlade ne mogu uopće utjecati, ne mogu je ograničiti, nadzirati, globalna internet drava se iri velikom brzinom, broji sve vie dravljana, osvaja prostor i ljude ne ratom konvencionalnim orujima, već znanjem, informacijom i novim tehnologijama. Trenutno WWW globalna drava ima premoć u nekoliko bitnih područja nad nacionalnim dravama: znanju, tehnologiji, informacijama, prostoru kojim upravlja, ona upravlja prostorom koji se ne moe vojno, teritorijalno ili obavjetajno ugroziti, to je prva nebirokratizirana drava u povijesti postojanja svijeta. To je drava koja, primjerice nema vojsku i policiju, a zna sve o vojskama i policijama nacionalnih drava, ona nema novac, ali ima pristup novcu nacionalnih drava, ona nema predsjednika, ali umreeno vlada svim predsjednicima u svijetu. U prostoru WWW globalne drave protok ideja nije ničim ograničen, moe ih plasirati svatko, svaku ideju, na sve načine, svima u WWW prostoru. Moemo reći da je u ciber space-u ideja javno dobro koje stoji svima na raspolaganju, i svakome na upotrebu. Ali, autor ideje ostaje poznat, s njime se lako komunicira, njegova adresa je poznata. Na određeni način, u virtualnom prostoru globalne WWW drave ideja je kapital kojim raspolau građani. Upravo slobodan protok ideja bitno određuje apsolutnu demokraciju WWW drave. Globalna ekonomija, koja mijenja oblik iz fizičke u virtualnu (često na tetu nacionalnih gospodarstava i drava nacija) u slobodnom protoku ideja kroz ciber space dobila je dimenziju ekonomije ideja, kao virtualne gospodarske interakcije misli umreene u drutvo. Slobodan protok informacija posluio je kao moćno oruje u irenju WWW globalne drave i njezinoj ekspanziji na teritorij nacionalnih drava. Neograničena razmjena informacija, pristup informacijama, koritenje informacija, WWW drava kao izvor informacija, potpuno mijenjaju oblik Novog svjetskog poretka iz zajednice teritorijalno političkih integracija u jedinstven globalni informacijski prostor kojim nije moguće manipulirati s pozicija moći u nacionalnim dravama. Apsolutno informacijsko globalno drutvo WWW drave potiče poseban način razmiljanja virtualnih građana. Oni misle brzinom emocionalne elje za novim podatkom. Vrijeme postaje misao, a misao postaje bra od informacije. Jedna misao moe biti jedinica za mjerenje ciber vremena, a jedinicu trajanja misli određuje broj informacija koje moe obraditi jedna misao. To je virtualna, besprostorna inteligencija brzine misaone rekacije. Slobodan protok znanja i tehnologije u prostoru WWW drave je apsolutan i gotovo da je to jedina drava na svijetu koja raspolae glavninom svjetskog znanja i tehnologije. Znanstveno tehnoloka revolucija informacijskog drutva će dosegnuti uzlet i vrhunac upravo u prostoru virtualne WWW globalne drave. Apsolutna konkurencija znanja uvjetuje brz i stabilan tehnoloki razvitak te drave, a apsolutna konkurencija tehnologija spriječava ozbiljnije tehnoloke krize i okove. Moemo čak govoriti i o znanstveno tehnolokom drutvu čija su znanja i tehnologije dostupne ljudima čak i ako nemaju posebna znanja o tome. Jednostavnost znanja i jednostavnost tehnologija u virtualnom prostoru WWW drave omogućilo je znanstveno tehnoloku globalizaciju; znanje i tehnologiju za svakog građanina u ciber-space dravi. WWW globalna drava je znanstveno i tehnoloki najmoćnija drava na svijetu, to je drava virtualne znanstveno tehnoloke emigracije iz nacionalnih drava. Svaki građanin koji iz svoje zemlje dolazi u ciber-space je instrument transfera znanja i tehnologije iz nacionalne drave u globalnu dravu, a globalizacija znanja i tehnologije događa se brzinom misli s velikim brojem informacija u jednoj jedinici misli. Niti jedan međudravni sporazum, ugovor, niti jedan međunarodni dokument ili odluka nije do danas omogućio apsolutnu slobodu protoka ljudi i rada. Prostor globalne WWW drave ne poznaje tradicionalne instrumente ograničavanja kretanja ljudi kao: radne vize, dozvole za boravak, dozvole za rad, ograničenje broja ljudi određenih struka koji dolaze u dravu i slično. Virtualna drava ciber-space-a je prostor apsolutnih ekonomskih migracija, ljudi se zapoljavaju bez ograničenja fizički tisućama kilometara daleko a da se nisu ni pomaknuli. Posluju preko svojih banaka koje nikad nisu vidjeli u globalnoj dravi. Tu činjenicu slobode rada u virtualnoj internet dravi priznaju čak i međunarodne sindikalne udruge u svojim dokumentima. Virtualni rad, virtualna proizvodnja, virtualni proizvod su činjenice koje proizlaze iz rada internet radnika. Nacionalna drava gubi kontrolu nad kapitalom rada u virtualnom prostoru gloablne drave kao apsolutnog trita rada. Socijalna emogracija iz nacionalnog u virtualni globalni prostor bit će sve čeća i sve izraenija, njezin utjecaj na nacionalna gospodarstva mogao bi u slijedećih deset godina potpuno promijeniti ekonomske odnose među nacionalnim dravama, i skrivenim silnicama virtualne ekonomije ih prisiliti na apsolutnu ekonomsku liberalizaciju. 01. siječnja 2000., četiri međunarodne sindikalne organizacije: Međunarodni savez trgovaca, slubenika, profesionalnih i tehničkih zaposlenika; Komunikacijska internacionala; Internacionala medija i zabavne industrije i Međunarodna federacija grafičara udruile su se u novu internacionalu Međunarodnu sindikalnu mreu (Union Network International UNI)., koja okuplja preko 900 sindikata iz 140 zemalja i ima preko 16,5 milijuna članova. UNI je kod osnivanja izdao dokument pod nazivom Globalizacija i sindikati, u kojem se prvi put ozbiljnije bavi pitanjem virtualnog rada, virtualnih radnika, njihovih prava, to samo potkrepljuje moju tezu o postojanju globalne WWW drave i u području slobodnog protoka ljudi i rada. U navedenom dokumentu se kae: … neosporno je da veliki i brzorastući dio dananje radne snage, bez obzira na to vode li se kao zaposleni ili ne (a milijuni se ne vode), vie ne posjeduje nita to bi sličilo onome to smo tradicionalno nazivali poslom …. NOVA KATEGORIZACIJA RADA UNI spominje termin novih radnika pod kojima između ostalih podrazumijeva: … nove kategorije koje rezultiraju iz primjene novih tehnologija, uglavnom teleradnici svih vrsta; kompjuterski hakeri, zanesenjaci i tehnoloki tipovi svih vrsta, većinom mladi i često nezavisni radnici za koje Internet nije samo alat, već i nova filozofija, nov način restrukturiranja i rada. To je grupa koju je najtee identificirati, i moda brojčano najmanje vana, ali je sigurno najjasniji izraz onoga to elimo definirati kao nove radnike …. Dokument nastavlja zajedničkim karakteristikama koje novi radnici mogu imati: manjak sigurnosti; manjak fiksiranog radnog mjesta; barem relativna kvalificiranost, vrlo često visoka, neobična briga za obrazovanje i usavravanje, često ele vie, puno vie; visoka tolerancija za stalne inovacije; jaka radna etika i samodisciplina; raznolikost interesa, iako mogu biti strastveni za ono to rade, obično je to sredstvo a ne cilj, obično imaju druge strasti, ili barem odgovornosti, koje stalno nastoje uskladiti sa svojim plaćenim poslom na drukčiji načinnego to to rade regularni radnici; jak osjećaj za slobodu izraavanja; malu ili minimalnu vezanost za konkretnog poslodavca, ne moraju ni imati poslodavca u tradicionalnom smislu; iako često imaju snani osjećaj suradnje s kolegama, obično imaju, ili razviju, antipatiju prema strukturama i hijerarhijama; jaki smisao za individualizam, otvoreniji političkom i socijalnom pluralizmu od nekih drugih radnika; stoga, često stvaraju atipične sindikate ili se uopće ne pridruuju sindikatima. Primjerice u 1999., Europa je imala 6,7 milijuna teleradnika (4,5 % ukupne radne snage), Nizozemska je pojedinačno imala čak 18 % teleradnika od ukupne radne snage, to je najvie u Europi, Japan ima dva milijuna teleradnika (oko 8 % ukupne radne snage), SAD imaju 15,7 milijuna teleradnika (oko 12,9 % ukupne radne snage). U grupaciji koju UNI određuje kao fanatike, hakere i techie pleme određuju se i zajedničke osobine te skupine novih radnika: osobna predanost tekom radu i postignućima; neformalnost u radnim odnosima i radnoj sredini, govoru, odijevanju; predanost slobodi da slijede ideju; malo brige o radnom vremenu i drugim propisima, premda nisu sasvim nesvjesni da ih se često eksploatira ili da se sami eksploatiraju; jak osjećaj egalitarizma, preferiranje decentralizacije, niski prag tolerancije prema hijerarhiji; oslanjanje na samoga sebe i individualizam često su pobrkani s iluzijom o tome koliko su zapravo neovisni; snani socijalni stavovi, ali slab organizacijski angaman (u političkim strankama ili vlasti); stoga su za sada rijetko organizirani u radničke organizacije. U Sjedinjenim Dravama takvi su radnici već osnovali virtualni sindikat (engl. virtual union), u obliku internet (on line) rasprave, razmatranja i traenja rjeenja njihovih statusnih problema i pitanja. Bankarstvo i promet novca u cyber space-u poprima do sada sasvim nepoznatu dimenziju. Slobodno je moemo nazvati trećom dimenzijom kapitala. Virtualno bankarstvo, virtualno upravljanje novcem i imovinom danas je stvarnost. Gotovo svaku robu, račun i slično danas moemo kupiti, platiti, naručiti, prodati putem interneta. Ne samo da su postojeće banke i novčarske kuće svoje poslovanje proirile na poslovanje internetom, već su se otvorile i specijalizirane banke i novčarske kuće koje posluju isključivo internetom. Slobodan protok roba, novca i usluga u virtualnom prostoru WWW drave ne ovisi o zakonodavstvima nacionalnih drava, one tu slobodu ne mogu ograničiti, niti nad takvim prometom novca, roba i usluga tradicionalna nacionalna drava moe imati ikakvu kontrolu. Jedina alternativa je stvaranje virtualnog prostora drave nacije na potpuno novim načelima virtualne ekonomije. INSTITUCIJE VIRTUALNE, GLOBALNE WWW DRAVE Status građanina u globalnoj WWW, virtualnoj dravi proizlazi iz nekoliko činjenica. Da biste postali njezin virtualni građanin ispunjavate određeni obrazac kojim podnosite zahtjev za svoju virtualnu adresu stanovanja (e-mail adresa), koja predstavlja vae prebivalite u globalnoj dravi; dobijate virtualni jedinstveni matični broj građanina (password) koji vam slui za identifikaciju u virtualnom prostoru WWW drave; dobijate svoje virtualno ime (user name) kojim se predstavljate u komunikaciji s drugim virtualnim građanima i kojim vas oni oslovljavaju u virtualnom drutvu cyber space-a. Znači da biste bili WWW građanin morate imati: e-mail adresu, password, user name. Pojedine Web stranice, zapravo, nisu nita drugo do virtualni gradovi, veći ili manji ovisi koliko se građana slui određenom WEB stranicom, u kojem vremenu i u koje svrhe. U tom smislu virtualna WWW drava potiče pionirski, istraivački duh svojih građana, ona ih prostorno ne ograničava i gotovo je svakom moguće osnovati vlastiti virtualni grad ili manje mjesto. Upravo u virtualnom prostoru WWW drave danas djeluje Svjetski parlament (The World Parliament), koji predlae osnivanje Zemaljske Federacije (The federation of Earth) i prikuplja potpise u svijetu za globalnu peticiju za ratifikaciju Ustava Zemaljske Federacije. U preambuli peticije pie: … Potpisujem kao osobni ratifikator i potvrđujem moju spremnost da ivim kao građanin Zemlje pod Ustavom Zemaljske Federacije i Svjetske Vlade, sa izabranim Svjetskim Parlamentom, koji će također pomagati dobrom funkcioniranju Vlade moje zemlje i svih zemalja kao dijela Svjetske Federacije …. U dokumentu koji opisuje Svjetsku Vladu stoji zapisano: … Svjetska Vlada će imati reprezentativan Svjetski Parlament za izradu svjetskog zakonodavstva, a bit će biran od strane građana; Svjetsku izvrnu vlast odgovornu Parlamentu, s ovlastima izravne primjene svjetskog zakonodavstva, Svjetsko sudstvo s provedbom odluka; i slična ostala tijela koja su poeljna i nuna za prikladno i učinkovito rjeavanje svjetskih problema i upravljanja globalnim poslovima …. Cijelu inicijativu za Svjetsku Federaciju i ratifikaciju Ustava Svjetske Federacije vodi međunarodna organizacija pod nazivom: Udruga za Svjetski Ustav i Parlament (engl. World Constitution and Parliament Association), sa sjeditem u Sjedinjenim Dravama (Colorado). Dok barem 25 zemalja ne ratificira Svjetski Ustav ova će organizacija organizirati sjednice Privremenog Svjetskog Parlamenta, koji se organizira prema članku 19., Ustava Zemaljske Federacije. … Svjetski parlament je usvojio jedanaest svjetskih zakonodavnih mjera vezano za glavne svjetske probleme. Osam na svoje prve dvije sjednice koje su odrane u Brightenu (Velika Britanija) u rujnu 1982., te u New Delhiju (Indija) u oujku 1985., te tri na trećoj sjednici u Miami Beach (Florida) u lipnju 1987….. Ti svjetski zakoni dotiču jedanaest područja: (1) odbacivanje nuklearnog naoruanja i drugog oruja za masovno unitavanje, te uspostava Svjetske Agencije za razoruavanje; (2) osnivanje Svjetske ekonomske razvojne organizacije (World Economic Development Organization), koja će uspostaviti novi globalni sustav financija i kreditiranja, te pomoći uspostavi novog svjetskog ekonomskog poretka; (3) o vlasnitvu, upravljanju i razvoju oceana, mora i obalnih područja na Zemlji (od 20 kilometara od obale) kao zajedničkom dobru (vlasnitvu) Naroda Zemlje (op. samo treba usporediti s hrvatskim obalnim pojasom koje bi to ekonomske, demografske, teritorijalne i druge tete imalo po Hrvatsku); (4) o Fakultetu o svjetskim problemima, kao dijelu Svjetskog sveučilinog sustava; (5) o privremenim regionalnim Svjetskim sudovima; (6) o hitnoj administraciji za spas Zemlje, spriječavanje globalnih klimatskih katastrofa; (7) o Financijskoj korporaciji Svjetske Vlade, koja bi financirala cijeli program; (8) o Svjetskoj komisiji za terorizam; (9) o zatiti ivota i prirode na Zemlji, te uspostavu globalnog Ministarstva zatite okolia; (10) o Svjetskoj upravi za sustav hidrogenske energije; (11) o Odluci o osnivanju Svjetske financijske kreditne korporacije. Istim se dokumentom predviđa i uspostava privremene Svjetske Vlade. Ova svjetska organizacija trenutno ima individualne članove u ezdeset drava svijeta i nacionalne ogranke u petnaest zemalja. Buduća globalna Vlada bit će virtualna institucija svjetske vlasti, svjetski izbori sasvim sigurno će se odvijati putem virtualnog prostora interneta. Zanimljivo će biti vidjeti koja će nacionalna drava u svijetu prva uvesti izbore putem interneta. To bi naime bitno olakalo pristup građana izborima, dravi smanjilo financijske trokove odravanja izbora, a jednostavnije bi bilo i nadzirati zakonitost i regularnost izbora. Svaki bi građanin identifikacijom svojim matičnim brojem na internetu mogao pristupiti virtualnom glasovanju. Pitanje je vremena kad će se to dogoditi. Ovakve projekcije potvrđuje djelimično i temeljni dokument Američke strategije nacionalne sigurnosti u 21. stoljeću, koji je izradila Američka komisija za strategiju nacionalne sigurnosti u 21. stoljeću. U svojem trećem zaključku ta strategija zaključuje: … U slijedećem stoljeću ljudi u cijelom svijetu, jednako u razvijenim i zemljama u razvoju, će moći komunicirati gotovo trenutno. Nove tehnologije će povećati produktivnost i stvoriti transnacionalnu cyber klasu ljudi. Vidjeti ćemo veća kretanja i migracije ljudi iz visoko obrazovanih elita iz manje u vie razvijena drutva … prihvaćanje novih tehnologija će stvoriti novi moral, novu kulturu i nove oblike ekonomije …. VIRTUALNA EKONOMIJA DIMENZIJE MISLI Globalna ekonomija je virtualna ekonomija dimenzije misli, ona vie nije tradicionalna materijalna ekonomija novca, fizičke imovine, nekretnina i pokretnina. Ona je ekonomija kadrova, ekonomija znanja, ekonomija ideje, ekonomija informacije, ekonomija tehnologije, ekonomija vremena, ekonomsija prostora, ekonomija internet dimenzije, ekonomija resursa. Globalna ekonomija je ekonomija virtualne proizvodnje i virtualnog proizvoda. Misao, informacija, ideja, plan su oblici virtualnog proizvoda. Znanje je najsavreniji, najkomercijalniji i najizvozniji virtualni proizvod suvremene globalizacije. Misao je proces virtualne proizvodnje, a čovjek virtualna tehnologija budućnosti. Upravo u tom kontekstu slobodan protok radne snage u virtualnoj ekonomiji predstavlja globalni transfer tehnologije, odnosno, skrivenu manipulaciju globalnim tehnolokim krizama i okovima. Globalizacija drave dolazi na kraju globalizacijskog procesa, ali se globalizacija strukturalno sastoji od: globalizacije znanja, globalizacije informacije, globalizacije tehnologije, globalizacije misli, globalizacije ideje, globalizacije vremena, globalizacije prostora. Sve to uvjetuje globalizaciju čovjeka kao virtualne tehnologije, čovjek iz nacionalnog bića postaje univerzalno biće, iz korisnika tehnologije čovjek postaje tehnologija. Drava nacija u susretu s globalizacijom, s globalizacijskim procesima, mora postaviti sasvim nove standarde nacionalne ekonomije, odnosno standarde drave nacije. I to: standarde vrijednosti ideje, standarde iskoristivosti vremena, standarde upotrebljivosti tehnologije, standarde brzine misli, standarde neograničenosti prostora, standarde obrade informacije. STANDA RDI VRIJEDN OSTI IDEJE STANDA RDI ISKORIS TIVOSTI VREMEN A STANDA RDI UPOTRE BLJIVOS TI TEHNOL OGIJE STANDA RDI BRZINE MISLI STANDA RDI NEOGRA NIČENOS TI PROSTO RA STANDA RDI OBRADE INFORM ACIJA Primjenjiv ost Vrijeme kao proizvodni prostor ideja Učinak tehnologije u jedinici misli Inteligentn a tehnologija nadtehnolo ke proizvodne brzine Misao kao granica virtualne drave Informacij a kao kvantificir ana roba Proizvodn ost Vrijeme kao proizvodni prostor misli Virtualna prilagodlji vost tehnologije Vremensk a nemjerljiv ost Misao granica globalizaci je Informacij a kao najosjetljiv iji nacionalni kapital Tehnolok a oblikovnos t Vrijeme kao prostor virtualne ekonomije Globalna potranja za proizvodo m tehnologije Vanprostor na proizvodna tehnologija Misao kao proizvodni prostor Informacij a kao temelj modela nove razvojne informacij ske ekonomije Ekonomsk Vrijeme kao Količina uloenog Misao kao proizvodna Prostorna dimenzija Tehnologij a a dobit od ideje proizvodni prostor informacij e kapitala znanja dimenzija vremena vremena u virtualnoj ekonomiji upravljanja informacij ama Znanstven a dobit Interakcija tehnologije i ljudskih potencijala Brzina misli strateka tehnologija virtualnog upravljanja Misao kao granica tehnologije Informacij ski menadme nt Edukacijsk a dobit Interakcija znanja, tehnologije i ljudskih potencijala Bezgranič nost misli kao dimenzija virtualne ekonomije Javna dostupnost informacij e Opća dobrobit Tehnologij a upravljanja nacionalni m koncenzus om Standardi simetrično g javnog drutvenog informiran ja Ideja kao nacionalni proizvod Odgovorn ost upravljanja informacij ama ČOVJEK-INTELIGENTNA TEHNOLOGIJA VIRTUALNOG GOSPODARSTVA U globalizacijskim procesima čovjek postaje inteligentna tehnologija virtualnog gospodarstva. Tranzicija globalnih standarda se već dogodila. Prostor, fizički, materijalni prostor kakav poznajemo, prostor između granica je nestao i transformirao se u globalni prostor cyber space drave. Standard vremena koji smo poznavali kao jedan sat (koji se sastojao od ezdeset minuta, a minuta od ezdeset sekundi), prestaje predstavljati standard vremena. Jedan sat kao jedinicu trajanja vremena zamjenjuje jedna misao kao jedinica iskoristivosti vremena. Standard trajanja vremena zamijenjen je standardom iskoristivosti vremena. Proizvodnja, proizvod, tehnologija, također prestaju biti tradicionalni ekonomski oblici kakve smo poznavali, oni sada postaju virtualni oblici proizvodnje i tehnologije. Dosadanji standard novca i nekretnine, vrijednosnog papira kao kapitala potpuno se mijenja i doivljava moda najdublju transformaciju. Upravo kapital doivljava u procesima globalizacije najdublje i najkompleksnije promjene. Novac, materijalna imovina, nekretnina, vrijednosni papir, pokretnina, kao kapital mijenja svoj oblik. Temeljni kapital globalizacije postaju informacija i znanje. Standard vrijednosti novca kao tradicionalni ekonomski standard u globalizaciji će zamijeniti standardi vrijednosti ideje. Standarde slobodnog protoka informacija u tranzicijskom drutvu početka globalizacije, u globalizacijskom drutvu zamijenjuju standardi obrade informacije, jer protok informacija vie nije moguće ni na koji način ograničavati. Međutim, razlikuju se metode, načini i tehnologije obrade informacija, znanja o obradi informacija. U globalizaciji standarde brzine djelovanja zamijenit će standardi brzine misli. Tradicionalni standardi djelovanja kao ljudske interakcije u drutvu zamijenit će suvremeni standardi brzine misli kao globalizacijske interakcije vrijednosti ideja, tehnologija, znanja. Svijet će funkcionirati brzinom misli, a ne vie ovisiti o sposobnosti čovjeka na bru ili sporiju fizičku reakciju, fizičko djelovanje. Upravo tranzicijom kroz ove standarde drava nacija moe preivjeti globalizacijske procese i u njima aktivno sudjelovati čuvajući i titeći interese nacionalne ekonomije. MISAO-DIJAGONALA SUVERENITETA OSOBNOSTI Procese globalne ekonomije predstavlja umreena interakcija znanja, informacija, tehnologija, misli, procesa virtualne cyber-space ekonomije i virtualnog prostora globalne cyber-space drave. Na marginama te elise globalne virtualne ekonomije ostaje čovjek kao nositelj procesa nacionalne ekonomije. Virtualni prostor globalne WWW drave razbija izolaciju drave nacije i prua joj priliku za tranziciju u virtualni prostor nacionalne ekonomije. Ne započne li takva tranzicija drava nacija, one bi, pod pritiskom globalne virtualne ekonomije i prostora gloablne WWW dave, mogle nestati u slijedećih pedesetak godina. Misaona simulacija stvarnosti postat će virtualni oblik stratekog postupanja i upravljanja u planiranju budućnosti, one dugoročne i one koja dolazi već u trenutku slijedeće misli. Čovjek će morati prihvatiti strategiju virtualne misaone simulacije. Kroz izgradnju takve strategije upravljanja brzinom misli, drava nacija ima priliku za svoj ponovni uzlet, renesansa nacionalne ekonomije u pionirskom poletu optmizma je moguća, ako počnemo izgradnju kapitala virtualne nacionalne ekonomije. Misao moe postati strateka tehnologija nacionalne virtualne ekonomije i potpuno promijeniti globalne odnose ekonomske konkurencije. U toj strategiji kriju se komparativne prednosti Hrvatske kao drave nacije, koja moe postaviti nove standarde globalnog ekonomskog sustava. Izgradnja nacionalnog sustava misli moe osigurati Hrvatskoj suveren poloaj u globalizacijskom sustavu svjetskog poretka. Sustav misli kao ekonomski sustav globalne konkurencije potpuno virtualizira svjetsko gospodarstvo, međutim za njegovu izgradnju potrebna je suradnja unutar drave nacije. Jedino tehnologija sustava misli moe osigurati opstanak drave nacije. Misao je nova ekonomska dimenzija. (PRILOG 20 SHEMA UPRAVLJANJA TEHNOLOGIJOM MISLI) Zbog čega će drava nacija opstati u ekonomiji misli? Misao predstavlja suvereni proces osobnosti svakog pojedinca, ona je na određeni način dijagonala suvereniteta osobnosti. Ako je to tako, upravljanje tehnologijom misli moe osigurati ekonomski suverenitet drave nacije. To je virtualna dimenzija dravnog suvereniteta u 21. stoljeću. Misao pojedinca i njezino djelovanje u drutvenom i ekonomskom okruju određivat će u budućnosti virtualne granice suvereniteta pojedine drave. Te virtualne granice često će nadilaziti tradicionalne teritorijalne granice drave. Nestaju granice kakve smo poznavali u tradicionalnom, teritorijalnom smislu, granica virtualne drave i prostor virtualne ekonomije je misao. To objanjava i transformaciju tradicionalnih pogleda nacionalne sigurnosti kao očuvanja teritorija, fizičke imovine i pokretnina u nacionalni interes kao proizvodnju i očuvanje znanja, novih tehnologija, vremensku iskoristivost misli. (PRILOG 21 SHEMA VIRTUALNE DIMENZIJE DRAVNOG SUVERENITETA U 21. ST.) (PRILOG 22 ELISA GLOBALNE VIRTUALNE EKONOMIJE) KRIZA FINANCIJSKOG KARCINOMA Građanin postaje nova institucija drave nacije, institucija znanja, institucija ideje, institucija tehnologije, institucija kapitala. Temeljna institucija drave nacije stoga jest njezin građanin. Dravni i narodni suverenitet obnavlja se iz temelja. Obitelj postaje osnovna ekonomska zajednica drave nacije. To je proces izliječenja utjecaja globalnih financijsko monetarnih institucija na ekonomsku neovisnost drave nacije. Taj sindrom slobodno bismo mogli nazvati kompleksnom ekonomskom bolesti ili financijskim karcinomom. (PRILOG 23 SHEMA GRAĐANIN KAO TEMELJNA INSTITUCIJA DRAVE NACIJE) Građani ipak ostaju većinom poteđeni od trajnijih posljedica financijskog karcinoma i upravo se među građanima mora pripremiti prostor obnove nakon krize financijskog karcinoma. Ta prijelomna točka je proglaenje dravnog bankrota kao mjere stabilizacije i oporavka. Udar financijskog karcinoma imat će najpogubnije posljedice po sustav izvrne vlasti i sustav monetarne vlasti, koji su sindromom financijskog karcinoma potpuno paralizirani; zatim na bankarski sektor i poslovni poduzetnički sektor. Kao posljedica toga stradat će institucije civilnog drutva zbog gubitka socijalnih drutvenih partnera, i dravna poduzeća zbog gubitka financijske, vlasničke i infrastrukturne logistike. Bankarskog sektora bi preivjelo svega oko 10 % s mogućnoću revitalizacije. Kao posljedica toga svega oko 20 % poslovnog sektora moglo bi nastaviti proizvodnju i pruanje usluga. Jedva oko 5 % institucija civilnog drutva nastavilo bi nesmetano sa svojim aktivnostima, te svega oko 5 % dravnih poduzeća moglo bi se osposobiti za ponovno poslovanje. I u ovom slučaju ljudski kapital pokazuje se kao jedini čimbenik stabilizacije u kontinuitetu i pokretanja inicijative ekonomskog oporavka. (PRILOG 24 SHEMA FINANCIJSKOG KARCINOMA) Proces ozdravljenja, zapravo, će stvoriti uvjete nove globalizacije jer će unutar same drave nacije nametnuti nove drutvene, ekonomske i političke odnose. I ta transformacija drave nacije će uvjetovati zaokrete globalnih procesa prema novom obliku globalizacije. Građanska inicijativa u poslovnom i civilnom sektoru predstavljat će svojevrsnu prvu gospodarsku liniju drave nacije. Dravna infrastruktura kao sredinja gospodarska linija obnavljat će se u interakciji poslovnog i civilnog sektora, te nastajanju snanog nacionalnog bankarskog sustava kao nacionalne infrastrukture kapitala u interakciji poslovnog, civilnog i vladinog sektora, te uz izmijenjene odnose sa sredinjom bankom. Banke u stranom vlasnitvu činile bi treću gospodarsku liniju, kao logistika kapitala, ali bez uvjetovanja i ucjena iz vana. Međunarodne institucije Nove Globalizacije bile bi partner nacionalnoj vladi, a ne njezin pokrovitelj ili skrbnik. (PRILOG 25 SHEMA PROCESA OZDRAVLJENJA FINANCIJSKOG KARCINOMA) Iz rečenog proizlaze ključne formule globalne virtualne ekonomije: (1) formula vremena; (2) formula ideje i (3) formula misli. FORMULA VREMENA IDEJA+MISAO+INFORMACIJA+ČOVJEK = VRIJEME VIRTUALNI PROSTOR+VIRTUALNA PROIZVODNJA Id+M+In+Č = V VP1+VP2 VIRTUALNA EKONOMIJA = V VIRTUALNA TEHNOLOGIJA Ve = V Vt Id+M+In+Č = V = Ve VP1+VP2 Vt FORMULA IDEJE MISAO+INFORMACIJA = IDEJA ČOVJEK M+In = Id Č FORMULA MISLI INFORMACIJA x ČOVJEK = MISAO I x Č = M NOVI SVIJET PO ČIJEM MODELU? Osvrt na budućnost svjetskog poretka i njegovo sadanje stanje moemo ičitavati između redova predloka Američke strategije nacionalne sigurnosti u 21. stoljeću, koju je izradila Američka komisija za nacionalnu sigurnost. Radni naslov dokumenta je Novi svijet (engl. New World) ili Dolazak novog svijeta (engl. New World Coming). Taj dokument, prije svega, raspravlja o budućnosti svjetskog poretka kroz vidik američkih interesa i vrijednosti, pozicionirajući bez rezervi Sjedinjene Američke Drave kao jedinu svjetsku silu, odnosno zemlju prevodnika novog svjetskog poretka. To je loe, jer će financijska, politička, vojna premoć SAD uvijek stajati u sjeni svih odnosa unutar svjetskog poretka. I poloaj, interesi, gospodarstva, granice pojedinih drava kritično će ovisiti o interesima Sjedinjenih Drava i financijsko političke oligarhije u samim vrhovima međunarodnih organizacija koje samo naizgled upravljaju i reguliraju ono to se pomodno (opasno) naziva Novim svjetskim poretkom. Ovaj dokument zapravo je američki projekt svjetskog poretka. Hrvatska kao mala zemlja mora izraditi svoj projekt koji će kroz potivanje elemenata nacionalne sigurnosti planirati buduće pozicioniranje zemlje ne samo u ukupnom svjetskom poretku i međudravnim odnosima, nego i u nadolazećim problemima, koje treba predviđati, simulirati njihove pozitivne i negativne posljedice, te na tomu dograđivati i graditi sigurnost zemlje i gospodarstva. Predviđanje i simulacija pojedinih kriza su jedna od najboljih tehnologija njihovog spriječavanja. To ponekad ne moe ublaiti nastanak samog problema, ali nas moe pripremiti za posljedice i njegovo rjeavanje. Za ovo, međutim, treba kadrovski, obrazovno i organizacijsko tehnički reorganizirati obavjetajnu zajednicu u Hrvatskoj, i postaviti joj moderne suvremene, znanstvene zadaće u 21. stoljeću. Umjesto do sada prevladavajuće policijske uloge tih slubi potrebno ih je usmjeriti na slube za analizu i planiranje, uz ostale poslove kojima se bave. Potrebno je znanstveno i stručno utvrditi Strategiju nacionalne sigurnosti Hrvatske, umjesto dosadanje prakse kada su se nacionalni interesi određivali političkim interesima vlasti. … U sljedećem stoljeću irenje znanja, razvoj novih tehnologija i rastuće priznanje zajedničkih globalnih problema predstavljati će mnoge prilike za ekonomski rast, regionalne integracije i globalnu političku suradnju. Veličina srednje klase u svijetu moe porasti vie puta, doslovno podiući desetke milijuna ljudi iz siromatva i bolesti. Autoritarni reimi će ubrzano padati, kad pokuaju izolirati svoje stanovnitvo od svijeta slobodnog protoka informacija, novih gospodarskih prilika i sve irih političkih sloboda …, govori se u dokumentu Američke komisije za nacionalnu sigurnost. U nastavku ove strategije jasno se naglaava preivljavanje velikih sila i njihove međusobne interakcije kroz uvjetovanje odnosa u svjetskom poretku, te unutar velikih međunarodnih organizacija: … I dalje će postojati velike sile, i njihova interakcija u potrazi za njihovim vlastitim interesima i dalje će igrati vanu ulogu …. Potrebno je posebno obratiti panju i na slijedeći odlomak, koji naglaava SAD kao jedinu svjetsku silu: …Danas, ali i u svijetu koji dolazi, američko vodstvo će biti od najveće vanosti. Američki trenutak u povijesti svijeta neće trajati vječno, nita to stvori čovjek ne traje. Ali trenutno, velika je odgovornost na snazi i vrijednostima Sjedinjenih Drava. Rijedak je trenutak i posebna prilika u povijesti kada priznata dominantna globalna sila ne trai niti teritorij ni političko carstvo. Moraju se poduzeti svi napori da se ova odgovornost mudro koristi i spunjava. Tomu je uglavnom posvećena ova studija … (op: misli se na Američku strategiju nacionalne sigurnosti za 21. stoljeće). Na ovom primjeru određivanja američkih nacionalnih interesa moemo vidjeti zaokret u prevladavanju geopolitičkih interesa prema najvanijoj ulozi u geoekonomskoj premoći. To, naravno, SAD neće javno i otvoreno priznati u svojim dokumentima. Međutim, to otvoreno čini kroz institucije kao to su The Federal Reserve Bank, Međunarodni monetarni fond, Svjetska banka i niz drugih međunarodnih organizacija i institucija, preko kojih ostvaruje geoekonomsku kontrolu i dominaciju. Sama činjenica koju smo i u ranijem tekstu naveli da je američki dolar i kroz MMF prihvaćen kao univerzalna svjetska valuta dovoljno govori o stvarnom značenju ovakvih riječi opisanih u dokumentu o strategiji nacionalne sigurnosti. Svojevremeno se i vrlo iva rasprava o geoekonomskim odnosima vodila u američkom specijaliziranom časopisu Nacionalni interes (The National Interest), u čijem je savjetničkom odboru sjedio i nekadanji američki dravni tajnik Henry A. Kissinger. U broju 20, iz ljeta 1990., u ovom je časopisu objavljen analitički članak pod naslovom Od geopolitike do geoekonomije, s podnaslovom Logika konflikta, gramatika gospodarstva (engl: From Geopolitics to Geo-Economics, Logic of Conflict, Grammar of Commerce) autora Edward N. Luttwak-a, koji je direktor Centra za strateke i međunarodne studije u Washingtonu (engl: Center for Strategic and International Studies CSIS, Washington D.C.). u jednom odlomku tog članka Lutwak potvrđuje moju raniju tezu: … Umjesto svjetske politike, na točki ukrtavanja snaga i veza na međunarodnoj sceni, jednostavno ćemo imati svjetski biznis, bezbrojne ekonomske interakcije u cijelom svijetu …. Nekoliko redaka dalje naglaenim slovima stoji upisana rečenica u kojoj se moe prepoznati namjera desuverenizacije drava kroz ekonomske odnose nametnute od strane međunarodnih organizacija i gospodarski jačih zemalja: … Ali bilo kroz konkurenciju ili suradnju, akcija na svim stranama će se uvijek rairiti bez obzira na granice …. Pri tomu je teko vjerovati da je Lutwak kod spomena granica mislio samo na one teritorijalne, prije je bila riječ i o zakonima, ustavima, propisima i običajima pojedinih zemalja. Bitno u Luttwak-ovom opisu tek slijedi kao objanjenje novog poretka svjetskog gospodarstva, to moemo nazvati njegovom sirovom definicijom geo-ekonomije: … U nekim slučajevima, logika gospodarstva rezultirati će estokom konkurencijom. U drugim će sama logika voditi prema savezima ekonomskih entiteta bilo gdje kako bi se kapitalizirala odvanost, kako bi dolo do vertikalnih integracija, do zajedničkog horizontalnog razvoja, zajedničke proizvodnje, zajedničkog trita dobara i usluga …, te kasnije nastavlja, … Ovo ili neto vrlo slično tomu, jest zapravo ono to mnogi imaju na umu kada govore o novoj globalnoj međuovisnosti i njezinim dobrim posljedicama …. Na jo jednom mjestu u ovom članku razotkrivaju se skrivene namjere suvremene globalizacije. Luttwak govori o otvaranju svjetskog biznisa i formulira ga kao … slobodnu interakciju gospodarstva vođenu isključivo svojom neteritorijalnom logikom …. Ovo je vrlo lukava i oprezna rečenica, iz koje se ipak moe pročitati namjera definiranja suvereniteta pojedinih drava na način koji će odgovarati projektiranom poretku u svijetu, po mjeri SAD-a, MMF-a, Svjetske banke, te njihovih suinvestitora i partnera saveznika. / nastavak slijedi... / |
< | lipanj, 2010 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv