Hrvatska i Novi Svjetski Poredak / III - dio /
Hrvatska i Novi Svjetski Poredak /III-dio/ HRVATSKA I NOVI SVJETSKI POREDAK SOROŠ SUDJELOVAO U IZGRADNJI GLOBALNOG FINANCIJSKOG SUSTAVA TEMELJENOG NA ŠPEKULACIJAMA I jedan od najvećih svjetskih donatora, ili kako ga drugi nazivaju megaspekulator, George Soro, opisao je proces nastajanja novog bankarstva potpuno oslonjenog na tehnologiju manipulacija pekulacijama: … Ulagači se na bankovne dionice naprosto nisu obazirali. Tada se, međutim, počela pojavljivati nova sorta bankara, ljudi obrazovanih u poslovnim kolama, koji su razmiljali u kategorijama netto profita. Uvedeni su financijski instrumenti nove vrste. Neke su se banke svojim kapitalom počele sluiti mnogo agresivnije, pokazujući pritom vrlo dojmljivu sposobnost zarađivanja. Bankovne su se dionice, međutim, prodavale po nominalnoj cijeni ili cijeni tek malo vioj od nje. Analitičari su bili svjesni njihove relativne potcijenjenosti, ali su već bili izgubili svaku nadu da bi se to dalo ispraviti. Pa ipak mnoge su banke već bile dosegle točku u kojoj su ih, prema standardima tog vremena, već počele tititi granice financijske podloge. Ako su eljele i dalje rasti, morale su skupiti dodatni dionički kapital. To je bio kontekst u kojem je First National City Bank priredila večeru za analitičare vrijednosnih papira to je bio nečuven događaj u svijetu bankarstva. Ta je večera označila kraj mrtvila to su ga koncem 1930 ih nametnuli bankama. Ja sam nisam bio pozvan, ali me je to potaklo da objavim izvjetaj u kojem sam preporučio stvaranje buketa agresivnije vođenih banaka. I doista, godine 1972. bankovne su dionice napravile lijep skok pa smo na naem buketu digli nekih 50 postotaka …. Upravo je Soro najavio da će međunarodne financijsko monetarne institucije prije ili kasnije pribjeći laboratorijskoj metodi dokazivanja svojih pekulacijskih, ekonomskih teorija. On sam bio je u tome pionir: … u to doba bio sam posve zaokupljen nastojanjem da na financijskim tritima zaradim to vie novca. Financijskim sam se tritem posluio kao laboratorijem za ispitivanje svojih ideja. Rezultati su bili prilično ohrabrujući: tisuća dolara uloena u moju zakladu, Quantum Fond prilikom njegova osnivanja 1969., do danas je narasla na vie od pola milijuna dolara .... Drutvene političke i ekonomske promjene u Istočnoj i Srednjoj Europi najmoćnije zemlje svjetskog poretka iskoristile su kako bi na ovim prostorima (gdje se nalazi i Hrvatska) uspostavili globalni financijsko monetarni laboratorij, gdje će moći u praksi ispitivati učinkovitost teorija međunarodnog financijskog sustava. Da je tomu tako Soros svjedoči i na primjeru bive. Iz njegove ocjene s početka 90 ih godina prolog stoljeća proizlazi čvrsto očekivanje stabilizacije Jugoslavije, kako bi se zbog globalne ekonomske ravnotee spriječilo nastajanje nacionalnih drava: … Slučaj Jugoslavije je posebno zanimljiv. Unatoč tome to su nacionalni rivaliteti tu zemlju doveli na rub sloma, radikalni program stabilizacije novca, koji je uveden istog dana kad i u Poljskoj 1. siječnja 1990. počeo je mijenjati politički krajolik. Taj je program uvelike paralelan s poljskim, a polučio je veći početni uspjeh. Sredinom godine ljudi su opet počeli misliti u kategorijama Jugoslavije, a savezni premijer Ante Marković se namjeravao kandidirati na saveznim izborima kao nekomunist …. GLOBALNI FINANCIJSKO-MONETARNI EKSPERIMENT Vrlo jasno treba reći da ekonomsko unitavanje novonastalih drava na prostoru bive Jugoslavije nije bilo slučajno. Bio je to sastavni dio globalnog financijsko monetarnog eksperimenta koji Soro djelimično i priznaje na drugim primjerima: … Ljudi mnogo pričaju o privatizaciji, ali sam ja osobno doao do zaključka da je besplodno čekati na privatizaciju da ona rijei problem. U ovom je trenutku zapravo potrebno dravnim poduzećima nametnuti trinu disciplinu. Stečajeva praktički nije bilo. Kad bi gubitai bili otjerani u likvidaciju, i radna snaga i ostali resursi postali bi ponovno raspoloivi. Tad bi se mogla ubaciti zapadna poduzeća i uposliti jeftinu (op. u ovom slučaju) poljsku radnu snagu za snabdijevanje zapadnih trita … Eto gdje bi u igru trebalo ubaciti dravnu pomoć zapadnih zemalja …. Ako paljivo analiziramo ove Soroseve riječi, prepoznat ćemo od slova do slova obrazac ponaanja hrvatske Vlade koju vode Račan i Linić. Ne čudi to oni postupaju po obrascima Georga Soroa, jer je upravo mrea njegovih zaklada izdano financijski i materijalno pomagala dolazak na vlast koalicije pod Račanovim vodstvom. Naravno, u ime onih koje predstavlja, Soros danas, zajedno s MMF-om i Svjetskom bankom od hrvatske Vlade trai ekonomske protuusluge, koje dugoročno tete hrvatskom gospodarstvu. U tom kontekstu treba shvatiti i pristajanje hrvatske Vlade na svrstavanje Hrvatske među zemlje Jugoistoka Europe. Tu je ideju cjelovite ekonomske regije prvi promovirao upravo Soro, krajem osamdesetih i početkom devedesetih godina prolog stoljeća. … Sad je na Zapadu red da u tom pogledu pokae sposobnost vođenja te da s Istočnom Europom postupa kao s cjelovitom regijom, a ne kao s odvojenim zemljama …, kae Soro, te nastavlja: … Moguća je i alternativa, ali je za nju potrebna zapadna pomoć. Svojevrsna Istočnoeuropska platna unija, koju bi dotirao Zapad, mogla bi pribaviti mehanizam za prijelaz od neekonomske k trino orijentiranoj trgovini između zemalja … Kao to sam to zamislio 1990., trgovina bi se odvijala posredstvom lokalnih moneta; samo bi se razlike pokrivale dolarima … Zapadne zemlje bi preuzele ulogu bankara i jamca provedbe čitavog plana. Postavila bi se ograničenja na kredit deficitarnim zemljama, a ljekoviti postupci bili bi propisani znatno prije no to bi se do te granice dolo. Među te postupke ubrojili bismo devalvaciju i politiku skupog novca …. Ova ideja je osnova dananje njemačke ideje Gospodarske unije zapadnog Balkana, ili svrstavanja Hrvatske među sedam zemalja Jugoistoka Europe prema kojima MMF, Svjetska banka, Europska unija imaju jedinstveno postupanje, kriterije i politiku. Hrvatska Vlada provodi politiku stranih centara geoekonomske moći. Soros je samo ambasador sive diplomacije globalizacijskog kapitala i ekonomskih moćnika iza ideje Novog svjetskog poretka. Sam za sebe kae da je dravnik bez drave. Soro je jo početkom devedesetih godina prolog stoljeća osmislio strategiju prema novom geoekonomskom krajoliku Istočne Europe: … Moj je novi cilj uspostavljanje, na njegovu mjestu (op. misli se na komunistički sustav), otvorenog drutva. To će biti mnogo tee postići. Konstrukcija je uvijek tea od destrukcije i mnogo manje zabavna. Ta zadaća daleko nadilazi moje snage; sretna je okolnost to na poslu njezina ostvarenja nisam sam. Pomaganje Istočnoj Europi postalo je moćnom industrijskom granom. Zbog toga snage svojih zaklada moram koncentrirati tamo gdje uivamo komparativne prednosti …. Manipulacija vladama postalo je alatom industrije američkog nacionalnog interesa, stvaranje uvjeta za manipulaciju vladama Soros otvoreno naziva moćnom industrijskom granom. Trenutni ekonomski poloaj Hrvatske je proizvod i te industrije. Da je to tako Soro potvrđuje na primjeru Mađarske: … Dajući male stipendije ljudima koji su radili u dravnim institucijama, omogućili smo im da rade ono to sami ele, a ne to eli drava. A dajući inače nedostupne dolare u zamjenu za mađarsku monetu, mogli smo djelovati subverzivno i u samim institucijama …. STRATEŠKI CILJEVI EKONOMSKE POLITIKE MMF-a Strateki ciljevi ekonomske politike MMF-a sa katastrofalnim posljedicama za zemlje u tranziciji su: - servisiranje stranog duga; - fiskalna otrina; - redukcija ili eliminacija trinih tarifa bez obzira na nacionalne ekonomije, proizvodnju ili međunarodna suparnitva; - privatizacija ili likvidacija infrastrukture i industrije u vlasnitvu drave. To su sve načela na kojima se temelji MMF-ova tzv. "ok terapija". U svojem govoru na godinjem skupu Svjetske banke u Hong Kongu, Kina, u rujnu 1997., Malezijski premijer dr. Mahatir Bin Mohamad prvi je optuio MMF i Svjetsku banku (World Bank) za "manipuliranu svjetsku krizu", govoreći o krizi ekonomija azijskih zemalja. Kao čelnik jedne od vlada članica MMF-a na primjeru krize u Meksiku i Maleziji optuio je MMF i Svjetsku banku: "... Sad znamo zato je bilo odlučeno da će Malezija zavriti kao Meksiko. Znamo da je čak i ekonomski slom u Meksiku bio manipuliran i planiran, kao to i ekonomije drugih zemalja mogu uskoro biti manipulirne i prisiljene u propast od strane velikih menadera Fonda, koji su najednom postali oni koji odlučuju tko će ekonomski napredovati a tko neće ...". Naruavanje i mijeanje MMF-a i Svjetske banke u suverenitet zemlje i naroda premijer Malezije je dokazao iz vlastitog iskustva: "... Naređeno nam je da moramo dozvoliti da se naim novcem trguje i izvan nae zemlje, naređeno nam je da dozvolimo kratkoročne prodaje, čak da dozvolimo ozakonjenje trgovine posuđenim dionicama. Naređeno nam je da dozvolimo pekulacije. Učinili smo sve to nam je naređeno. Ali nam je rečeno da nismo učinili dovoljno. Naređeno nam je da usporimo na rast, rečeno nam je da se tako nećemo odrati, da je to loe za nas, da ćemo se pregrijati. Naređeno nam je da se ne ulae u velike projekte, tako zvane "mega - projekte", čak ako oni samo osiguravaju nunu infrastrukturu koja nam je bila potrebna. A naravno, na kraju nam je rečeno da ako ne osiguramo potrebnu infrastrukturu nećemo ostvariti rast. Stvarno, prilično zbunjujuće ...". Upravo svjedočenje iz govora dr. Mahatira govori o tomu na koji način svjetski korporacijski financijski moćnici iz svojih carstava izgrađenih u papirnatim financijskim pekulacijama u zemljama članicama MMF-a, kontroliraju i interesno određuju razinu razvoja ili pak ekonomsku propast pojedine zemlje članice. Pri tomu se slue ucjenama stranim kreditima pojedine zemlje čije je plaćanje dospjelo, kreditima koje pojedina zemlja tek treba dobiti, preporukama za strane investicije u pojedinu zemlju, uključenjem pojedine zemlje u globalne infrastrukturne i energetske planove. Krug je potpuno zatvoren. Kao to je rekao malezijski premijer zemlja članica mora pristati na sve. GLOBALNA MOĆ MULTINACIONALNIH KORPORACIJA Visoki dunosnici i ekonomisti MMF-a i Svjetske banke posljednjih nekoliko godina bili su usmjereni na izradu stratekih dokumenata koji će utvrditi tehnologiju desuverenizacije novonastalih drava u srednjoj i istočnoj Europi. Studija Američkig instituta za politička istraivanja, projekta Globalne ekonomije pod nazivom Top 200 uspon korporacijske globalne moći, autora Sarah Anderson i Johna Cavanagha (bivi međunarodni ekonomist pri Konferenciji o trgovini i razvoju UN-a i direktor Instituta za politička istraivanja), koja je bila pod embargom objavljivanja do prosinca 2000., dokazuje teze koje je iznio malezijski premijer o korporacijskom upavljanju procesima globalizacije. Nalazi ove radne skupine vrlo mjerodavnih međunarodnih stručnjaka u potpunosti razotkrivaju skrivene namjere projekta globalizacije. Od stotinu najvećih ekonomija u svijetu pedeset i jedna su korporacije, a samo četrdeset i devet drave. Promet i ekonomska moć vodećih dvjesto korporacija u svijetu raste brom stopom rasta nego cjelokupna globalna ekonomska aktivnost, njihov je promet veći od prometa svih drava svijeta zajedno osim vodećih deset zemalja poretka (koje su i najjače zemlje MMF-a i Svjetske banke, te zemlje u kojima je koncentrirano vlasnitvo najvećih dvjesto korporacija u svijetu), njihov je promet osamnaest puta veći od godinjeg prihoda 1,2 milijarde ljudi. Između 1983. i 1999., profit vodećih dvjesto korporacija je narastao za 362,4 %, dok je broj ljudi koje u istom vremenu zapoljavaju narastao samo za 14,4 %. Među dvjesto najvećih svjetskih korporacija SAD imaju najveći udjel od 82 korporacije (41 %), a Japan je na drugom mjestu sa samo 41 korporacijom, slijede Njemačka sa 20 i Francuska sa 17 korporacija. Od američkih globalnih korporacija 44 nisu platile ukupan iznos od 35 % poreza na dobit od 1996. 1998., dok sedam poduzeća nije platilo nikakve poreze 1998., i to su: Texaco, Chevron, PepsiCo, Enron, Worldcom, McKesson i najveća svjetska korporacija General Motors. Kako bi se usporedila globalna ekonomska moć korporacija nad nacionalnim dravama moemo navesti podatke: trenutno je korporacija General Motors ekonomski veća od Danske, DaimlerChrysler je veća od Poljske, Royal Dutch/Shell je veći od Venecuele, IBM je veći od Singapura i Sony je veći od Pakistana. Financijska moć najvećih dvjesto korporacija u 1999. je bila veća od bruto drutvenog proizvoda 182 zemlje svijeta zajedno. Svojom iznimnom financijskom moći utječu na centre političkog odlučivanja u nacionalnim vladama, samo tijekom 2000., za izborne kampanje 82 američke korporacije donirale su preko 33 milijuna dolara slubeno, dok se iznos izravnih donacija u gotovini ne zna (engl. soft money donations). OČUVANJE GLOBALNE KORPORACIJSKE MOĆI Briga Svjetske banke i MMF-a za odranje trenutnog svjetskog financijsko monetarnog sustava je upravo usmjerena na očuvanje korporacijske globalizacijske moći. To dokazuju dokumenti čiji su autori najuvaeniji stručnjaci i slubenici Svjetske banke pod nazivom (op. dokumente objavljujem u cijelosti u prilogu knjige): Korporacijski rizik u svijetu (autori: Stijn Claessens, Simeon Djankov, Tatiana Nenova), Upravljanje rizicima protoka kapitala (autor: Mansoor Dailami), Financijska otvorenost, demokracija i politika redistribucije (autor: Mansoor Dailami), Globalizacija i nacionalni razvoj (autor: Andres Solimano), Bankarski sustavi u svijetu: da li regulacija i vlasnitvo utječu na poslovanje i stabilnost? (autori: James R. Barth, Gerard Caprio Jr., Ross Levine), Nove prilike i izazovi globalizacije (autori: Radna skupina Svjetske banke za male zemlje, dokument izdvojen iz dokumenta Male drave: u susret izazovima globalne ekonomije). U dokumentu Globalizacija i nacionalni razvoj kao jedan od vodećih ciljeva globalizacije stručnjak Svjetske banke navodi: … Globalizacija je poput sile za discipliniranje vlada koje poduzimaju neodrive ekonomske politike …, naravno kriterije odrivosti ekonomskih politika postavljaju MMF i Svjetska banka, koji su pod utjecajem SAD-a i 200 najvećih multinacionalnih korporacija, stoga su i politike koje se nameću kroz uvjetovanje tehničke pomoći i kredita MMF-a i Svjetske banke, zapravo, mehanizam ostvarivanja interesa tih korporacija. Kao jedan od ciljeva globalizacije u ovom dokumentu autor izravno spominje i smanjenje broja kulturnih različitosti u svijetu, kao i nacionalnih identiteta, za to će, priznaje Solimano, ipak trebati neko vrijeme ekonomske, socijalne, političke, institucionalne asimilacije u novom globalizacijskom poretku. Kao jedan od glavnih mehanizama globalizacije i integracija u institucije svjetskog poretka upravo se nameće smanjena uloga nacionalnih vlada u vođenju autonomne ekonomske politike, taj dio ekonomskog suvereniteta nacionalna vlada imperativno prenosi na institucije globalizacije prema projektu Svjetske banke. Te se institucije u ovom projektu naziva agentima koji provode mandate nacionalnih vlada. Naravno, ti se mandati određuju i filtriraju kroz birokratske strukture regionalnih i globalnih institucija …, kae se u dokumentu. STANDARDI REFORMA NACIONALNIH BANKARSKIH SUSTAVA S druge strane u dokumentu Globalizacija i izazovi za zemlje u razvoju Svjetska banka postavlja standarde reformi nacionalnih bankarskih sustava i to na način da se nacionalno zakonodavstvo u regulaciji bankarskog sustava prilagodi zakonodavstvima zemalja iz kojih dolaze banke u stranom vlasnitvu na prostoru jedne drave, čime se zapravo eli otvoriti prostor za nesmetan odljev kapitala iz zemlje: … Povećanom prisutnoću i jačanjem uloge stranih banaka, zemlja moe uvesti najbolju praksu, unijeti vie konkurencije u bankarski sektor, i prilagoditi vlastite zakone zakonima koji se provode u matičnim zemljama banaka investitora …. Kao neke od najvanijih čimbenika politike nacionalnih vlada u procesima globalizacije Svjetska banka u ovom dokumentu navodi: … Porast trgovine, slobodan protok kapitala i financijske mogućnosti zemlje, migracije (op. slobodan protok visoko obrazovane radne snage), informacijske tehnologije i Web, rasprostranjenost koritenja novih tehnologija … i nastavlja svi dijelovi svijeta su pod utjecajem globalizacije kroz te čimbenike. Da je to doista tako potvrdili su mi nedavno i dokumenti koje Vlada Hrvatske u tajnosti čuva i skriva po ministarstvima, a koji sadre direktne naredbe hrvatskoj Vladi od strane MMF-a i Svjetske banke to moraju učiniti u upravljanju Republikom Hrvatskom (dokumentaciju sam dobio uslunoću biveg djelatnika Hrvatske narodne banke - HNB). U uvodu samog dokumenta stoji klauzula o tajnosti: "Sadraj ovog izvjeća sadri tehničke savjete i preporuke osoblja MMF-a koji su dani vlastima drave članice na njihov zahtjev za tehničkom pomoći. Izvjeće je klasificirano kao STROGO POVJERLJIVO" prema Općoj administrativnoj odredbi br. 35 MMF-ovog administrativnog priručnika. Izvjeće u cijelosti ili njegovi dijelovi ili saeci, ne smije biti priopćeno ili objavljeno bilo kojoj neovlatenoj strani ili citirano u drugim dokumentima bez pismenog odobrenja Direkcije za pitanja monetarne i tečajne politike odgovarajućih vlasti ili Izvrnog diektora drave članice o kojoj se radi". Za nas građane koji smo nositelji suvereniteta drave ovo je izvjeće potpuno tajno, a sadri upute o naim sudbinama. Izvjeće pod naslovom "ULOGA HNB-a, ZAKON O HNB, ZAKON O BANKAMA, INSTRUMENTI MONETARNE POLITIKE, UPRAVLJANJE PRIČUVAMA, UPRAVLJANJE DUGOM I TRITA NOVCA" sastavila je skupina u sastavu: Warren Coats (voditelj), David Woo, Simon Gray (Bank of England), Duncan Last (FAD), Henry Schiffman (umirovljenik MMF-a) i Barry Topf (Bank of Izrael) tijekom lipnja 2000. (op. navedeni dokumenti nalaze se u prilogu knjige). TAJNI PROJEKT MMF-a ZA HRVATSKU Dokumenti koje sam naveo, a hrvatska Vlada i MMF ih klasificirali kao strogo povjerljive sadre upravo upute, odnosno naredbe o kakvima govori malezijski premijer dr. Mahatir. Na drugoj stranici tog dokumenta upućenog Hrvatskoj vladi MMF-ovi stručnjaci ocjenjuju stanje u Hrvatskoj kratko i jezgrovito: "... Fiskalni deficiti su na neodrivo visokim razinama. Hrvatska je na pragu velikih obećanja i visokih rizika. ...". Tajni dokumenti sadre i dokaz ranijih naredbi MMF-a hrvatskoj Vladi vezano uz reforme platnog sustava u zemlji i uvođenja klirinkog sustava plaćanja: "... Misija (op: misli se na radnu skupinu MMF-a) je sa zadovoljstvom zabiljeila napredak postignut prema ostvarivanju klirinkog sustava za plaćanja. Misija je također zabiljeila pripreme koje se poduzimaju za preseljenje računa iz ZAP-a u banke. Misija je, međutim, skrenula panju na ire implikacije ovog preseljenja, posebice na restrukturiranje ZAP-a (koji će izgubiti značajan dio svojih poslova), potrebu rjeavanja poslova vezanih za oporezivanje i statistiku koje trenutačno obavlja ZAP na osnovu podataka o iro računima pravnih i fizičkih osoba i cjelokupno pitanje računa opće drave. (op: slijedeće pie podebljano naglaenim slovima) Misija je preporučila hitno osnivanje tripartitne radne skupine (Ministarstvo financija, Hrvatska narodna banka, ZAP) koja bi bila zaduena za planiranje i provedbu ove reforme. Ranije navedena pitanja upravljanja dugom i gotovinom, programiranja likvidnosti i reforme platnog sustava, predočuju neka od područja na kojima suradnja i koordinacija između Ministarstva financija i Hrvatske narodne banke mogu povećati njihovu učinkovitost poslovanja. (op: ponovno podebljana slova) Misija je preporučila formaliziranje visoke razine koordinacije u obliku koordinacijskog odbora koji bi se sastajao jedanput mjesečno i sugerirala da se moe vie učiniti da bi se produbilo međusobno razumijevanje. Misija je pripremila nacrt uvjeta poslovnog odnosa (engl. Terms of reference, TEM) za Koordinacijski odbor. ...". Preseljenje računa i poslovanja iz Zavoda za platni promet (ZAP) u poslovne banke u uvjetima u kojima se nalazi hrvatsko gospodarstvo moe predstavljati visoko rizičnu operaciju. Na taj način preko poslovnih banaka MMF Svjetska banka (i preko HNB-a) u svakom trenutku imaju puni uvid i kontrolu nad financijskim stanjem u zemlji, potpuno je olakana manipulacija financijskog sloma, nadzor, usmjeravanje i manipulacija trita novca i kapitala, to je opasno za zemlju u ovom trenutku. Iz ovih razloga MMF i pouruje hrvatsku Vladu na uvođenje klirinkog sustava plaćanja, pa čak i arbitrira u osnivanju koordinacije kako bi se smi proces to prije dovrio. Način rada triju vodećih monetarnih institucija u zemlji članici (Hrvatskoj) određuje upravo "strana" institucija u obliku MMF-a. Upravo ta činjenica dokazuje da bitne naputke u financijsko monetarnom upravljanju dravom Vlada prima iz izvandravne institucije kakva je MMF. Takvi slučajevi dokazuju nadnarodni i naddravni suverenitet MMF-a nad hrvatskom Vladom. Ne elim pri tomu ocjenjivati reforme i naredbe koje dolaze iz MMF-a, već naglasiti da su planirane i provedene po naredbama "iz vana". To je potpuno suprotno dojmu koji Vlada eli ostaviti pred građanima: kako sama planira razvojnu, financijsku i monetarnu budućnost zemlje. Kada to postane uobičajenom praksom, MMF moe izmanipulirati gospodarski slom zemlje u roku od nekoliko sati. Vlada koja za takav slučaj nije spremna i nema posebnog "Kriznog plana" pretvorit će se u sustav kaosa koji će jedini izlaz vidjeti u daljnjem zaduivanju drave kod MMF-a i Svjetske banke. Prezaduenost drava kako bi se potpuno kontrolirao njihov gospodarski rast i razvoj time i utjecaj na međunarodna gospodarska kretanja je glavna okosnica rada Međunarodnog monetarnog fonda (MMF). Cilj je kontrolirani kaos u gospodarstvima zemalja u razvoju i onima u tranziciji. Upravo su te zemlje najizloenije slobodnom tritu pekulativnim vrijednostima. U dokumentu se dalje navodi ocjena koja potpuno dovodi u pitanje slubena izvjeća Vlade RH: "... Misija Europske unije u oujku i travnju zaključila je, međutim, da je fiskalna situacija znatno tea no to bi se moglo učiniti iz nacionalnog prikazivanja podataka, uz manjak dravnog proračuna veći od 8 posto i javni dug koji premauje 50 posto BDP-a. vlasti su pokazale zanimanje za početak primjene MMF-ovog programa ...". HRVATSKA BANKARSKA KRIZA PROJEKTIRANA U MMF-u I SVJETSKOJ BANCI Ipak slijedeća ocjena navodi nas izravno na sumnju kako je bankovna kriza u Hrvatskoj, koja se protezala od 1995. - 1998., izravno planirana i manipulirana iz centara moći u MMF-u i Svjetskoj banci kako bi se prisililo hrvatsku vlast na prodaju domaćih banaka sa svim njihovim plasmanima, komitentima, nekretninama i hipotekama u vlasnitvo stranaca, stranih banaka i novčarskih institucija. Iako je to posredno zahtijevano od hrvatske Vlade tijekom zadnjih desetak godina do potpunog sloma hrvatskog bankarskog sustava Hrvatska nije bila voljna većinsko vlasnitvo svojih banaka prepustiti strancima, ali je nakon manipulirane financijske krize Vlada bila prisiljena to učiniti. O tomu dokument MMF-a govori u pozitivnom svjetlu: "... Nakon dvije godine druge bankovne krize tijekom koje se broj banaka smanjio sa 60 na 45, čini se da se situacija u financijskom sektoru stabilizirala. Prva je bankovna kriza u razdoblju od 1995. - 96., rezultirala time da je Agencija za osiguranje tednih uloga i sanaciju banaka preuzela četiri od pet najvećih banaka u Hrvatskoj. Nakon to je Slavonska banka prodana 1998., dvije od tih banaka, Privredna banka Zagreb i Splitska banka prodane su ove godine, a očekuje se da će prodaja Riječke banke biti dovrena tijekom ljeta. Jo su dvije banke ule u program sanacije 1998. i 1999., Dubrovačka banka i Croatia banka. Očekuje se da će te dvije banke biti prodane prije kraja godine ...". Pri tomu ne smijemo zaboraviti da su bankovnom krizom u Hrvatskoj i načinom njezina rjeavanja otećeni građani Hrvatske koji su svoj novac povjerili posrnulim bankama, ali i mali dioničari tih banaka, čije je vlasnitvo jednostrano poniteno od strane drave. Tu se, naime, dogodila tiha nacionalizacija vlasnitva. Nitko od vlasnika dionica tih banaka do danas nije obetećen, bez obzira to neki (kao primjerice dioničari PBZ i nekih drugih) vode viegodinje sudske sporove za naknadu vrijednosti oduzetih (ponitenih) dionica. Time je ozbiljno bila naruena gospodarsko pravna stabilnost sustava. Jedan od ključnih zahtjeva MMF-a hrvatskim vlastima je potpuna neovisnost upravljanja monetarnom politikom zemlje koja bi trebala pripasti Hrvatskoj narodnoj banci. Iza tog zahtjeva stoji htijenje MMF-a da ubuduće u određenim odlukama i dugoročnim monetarno financijskim planiranjima, u upravljanju pričuvama i dugom, moe mimoići Vladu utjecati izravno isključivo na čelne ljude HNB-a. MMF eli olakati sebi manipulaciju monetarnim sustavom Hrvatske. U tom smislu se ovaj dokument MMF-a uputa u ocjene: "... Nezavisnost HNB-a nedavno je bila napadnuta. Vođa jedne od regionalnih stranaka u novoj koalicijskoj Vladi zatraio je smjenjivanje Guvernera Hrvatske narodne banke (HNB-a) zbog njegovog načina rjeavanja bankovne krize. Zbog toga su, nakon to je Sabor odlučio da neće usvojiti Godinje izvjeće HNB-a za 1998. i 1999. i Financijski plan za 2000., članovi Savjeta HNB-a, uključujući i Guvernera, "stavili mandate na raspolaganje Saboru. Ti su događaji izazvali ozbiljna pitanja o adekvatnosti Zakona o Hrvatskoj narodnoj banci za očuvanje nezavisnosti HNB-a. osim toga, nova Vlada jo uvijek trai svoj put obzirom na organizaciju i poslove upravljanja, kao i primjereno mjesto HNB-a u toj strukturi ...". Jedan od primjera ozakonjenja pekulacija unutar institucija koje upravljaju monetarnim sustavom zemlje jest i slijedeća preporuka MMF-a hrvatskoj Vladi: "... Kako bi Ministarstvo financija dobilo primjereni financijski poticaj da svoju gotovinu dri kod HNB-a i da njome primjereno upravlja (npr. između oročenih depozita i depozitnog novca), Misija je predloila da se Zakonom o sredinjoj banci propie da HNB mora plaćati trine kamate na depozite drave ...". Radi se zapravo o čistoj pekulaciji u kojoj će drava derivativnim putem fiktivnim kamatama na vlastita sredstva povećavati iznose sredstava na svojim računima, iako stvarnog povećanja iznosa ivog novca po toj osnovi uopće neće biti. Kada se odnos stvarnog depozita ivog novca drave kod HNB-a i fiktivnih kamata nakupljenih obračunavanjem nepostojećeg novca ukamaćenih dravnih sredstava prekomjerno uveća monetarno financijski sustav zemlje sruit će se poput kule od karata, moemo to slobodno nazvati "sindromom kule od karata" koji će potpuno uruiti hrvatsko gospodarstvo. Da bi se pokrio gubitak nastao takvim ukamaćivanjem na računima drave, MMF i Svjetska banka ponuditi će kreditne aranmane kojima će zaokruiti svoju kontrolu nad hrvatskim gospodarstvom. To moemo nazvati "financijsko - monetarnim protektoratom" MMF-a nad Hrvatskom kao izravnom posljedicom "sindroma kule od karata". Takav pekulativni manevar nad Hrvatskom potvrđuju i daljnji planovi MMF-a izrečeni u tajnom dokumentu: "... U skladu s najboljim praksama i obvezama članstva u EU, sredinjoj banci ne bi trebalo biti dozvoljeno da izravno kreditira dravu. Nacrt zakona o sredinjoj banci koji je predloila Misija (op:misli se na MMF) sadri to ograničenje, ali dozvoljava HNB-u da za potrebe monetarne politike kupuje i prodaje dravne vrijednosnice na sekundarnom tritu ...". Ovo posljednje moglo bi ozbiljno naruiti makroekonomsku stabilnost zemlje. Kupovanje i prodaja dravnih vrijednosnica i nije nita drugo do kreditiranje drave. Vrijednosnica ima svoju vrijednost prema kojoj je njen izdavač (u ovom slučaju drava) obvezan, odnosno tu vrijednost drava u određenom vremenu i pod određenim uvjetima i kamatom, jamči kupcu vrijednosnice. Međutim prodaja vrijednosnica omogućuje ire pekulacije, manipulacije i zloupotrebe nego to je to moguće izravnim kreditiranjem. MMF je tijekom godina ustrojio crno trite vrijednosnicama, na kojem se uz zalog vrijednosnica i njihovo prenoenje na treće osobe isplaćuju ogromni novčani gotovinski iznosi. Dio tih poslova svojevremeno se obavljao i kroz Dravne robne rezerve SAD-a. Na taj način dolazi do iscrpljivanja vrijednosti nacionalne valute čija se (ne)stabilnost odrava prodajom vrijednosnica na način sadran u dokumentu MMF-a. Međunarodni monetarni fond je u slučaju Hrvatske izravno odlučio spriječiti mogućnost da čak i Hrvatski sabor kao predstavničko tijelo građana, time i glavni predstavnik suvereniteta zemlje, moe utjecati na odluke HNB-a po naredbama MMF-a. Takav prijedlog smanjenja utjecaja Hrvatskog sabora u radnim komentarima HNB-a komentirali su kratko "O.K.!". Radi se o slijedećem: "... Nacrt Zakona koji je Misija (op: misli se na MMF) predloila obvezuje HNB da objavljuje svoje ciljeve i planove monetarne politike za slijedeću godinu kao i vlastitu procjenu uspjenosti svojeg poslovanja tijekom prethodne godine u odnosu na ciljeve zacrtane godinu dana ranije. Ti bi dokumenti trebali biti objavljeni, a ne izravno izloeni Saboru (iako bi HNB bio obvezan o njima raspravljati sa Saborom) kako bi se zatitila nezavisnost HNB-a od bilo kakvog rizika da Sabor pokua modificirati ili utjecati na HNB-ve planove monetarne politike ...". U ovom slučaju MMF potpuno protuzakonito kriom preko hrvatske Vlade predlae zakone Hrvatskom saboru i jo naređuje da Sabor ne smije imati nikakvog utjecaja na kreiranje monetarne politike zemlje. MMF eli osigurati svoju poziciju u kojoj će svakog trenutka HNB-u moći narediti ovakvim tajnim naputcima to će i kada učiniti. Hrvatskoj se vlasti na taj način oduzimaju sve poluge kontrole nad monetarnom politikom, a sve instrumente kontrole potpuno zakulisno preuzima MMF. Ovim činom nitko unutar hrvatskih vlasti neće moći nadzirati financijsko - monetarnu budućnost zemlje, instrumenti kontrole nalaziti će se izvan Hrvatske, i koristiti će se protivno interesima razvoja Hrvatske. Ovo je, zapravo, proces izdvajanja financijskog suvereniteta od dravno-narodnog suvereniteta, ili financijsko - monetarna desuverenizacija drave. To je točka s koje za nacionalno gospodarstvo nema povratka osim udarca u dno financijsko - gospodarskog sloma: točka udara. MMF PISAO NOVI ZAKON O HRVATSKOJ NARODNOJ BANCI U skladu s nastojanjem da se postigne financijsko - monetarna desuverenizacija drave, MMF je i predloio hrvatskoj Vladi kako bi trebao izgledati novi Zakon o Hrvatskoj narodnoj banci: "... Kako bi HNB-u omogućio da ostvari svoj primarni cilj stabilnosti cijena, nacrt Zakona o HNB-u određuje da je jedino HNB odgovoran za formuliranje, usvajanje i provedbu monetarne politike. Iskustvo potvrđuje da je sredinja banka koja je nezavisna od političkog utjecaja u formuliranju i provedbi monetarne politike, učinkovitija i uspjenija u postizanju cilja stabilnosti cijena od sredinje banke koja nema tu nezavisnost ...". Podri li hrvatska Vlada (a trenutno to namjerava) ovakav Zakon Ustavni sud bi ga trebao staviti izvan snage zbog grubog krenja Ustava RH. Sabor mora odrati kontrolu nad HNB-om, niti jedna institucija hrvatske drave ne bi smjela moći samostalno bez nadzora i utjecaja Sabora kreirati i provoditi financijsko - monetarnu politiku zemlje. Pojednostavljeno do krajnosti ovu situaciju moemo slikovito objasniti na sljedeći način. Čovjek zaradi svoju plaću, ima novčanik u kojem čuva svoje novce, ali ne smije odlučiti to će s tim novcima jer postoji neki treći čovjek koji će mu bolje objasniti kako i na to potroiti taj novac. MMF pri tomu zna to čini: oduzima mogućnost narodu jedne zemlje da sam upravlja svojim gospodarskim resursima. Taj postupak otvara MMF-ovo trgovanje pekulacijama i derivatima financijske prirode. O posljedicama takve MMF-ove politike prema njegovoj zemlji Malezijski premijer dr. Mahatir vrlo kratko kae: "... U slučaju Malezije, naa je valuta devalvirala 20 posto. To znači da smo mi, svi uključujući i Vladu izgubili 20 posto trine vrijednosti novca u kojem ga god obliku drali.siromani su postali siromaniji i sada je vie siromanih u Maleziji. Bogati su postali također siromaniji, ali na njih, naravno, nećemo troiti suosjećanje ...". PRIJETNJA MANIPULIRANOM INFLATORNOM KRIZOM Međutim u dokumentu MMF-a upućenom hrvatskoj Vladi nalazi se izravna prijetnja manipuliranom inflatornom krizom ukoliko se ne postupi po naputcima Misije MMF-a: "... Inflacija je općenito potaknuta očekivanjima kontinuiranog povećanja cijena. Stabilnost cijena zahtijeva povjerenje javnosti da će barem u srednjeročnom razdoblju cijene biti stabilne. Političari su skloni tome da stvari sagledavaju kratkoročno, te ih stoga javnost moe promatrati kao neučinkovite borce protiv inflacije. Zbog toga, to će veći utjecaj političari - bilo oni u Vladi ili oni u Saboru - imati na monetarnu politiku sredinje banke, to će sredinjoj banci biti tee odrati povjerenje javnosti (vjerodostojnost) da će cijene ostati stabilne i kontrolirati inflatorno ponaanje ...". Ovo je izravna prijetnja hrvatskim vlastima manipuliranom inflacijom ukoliko ne pristane na uvjete MMF-a. Da situacija neće biti puno bolja ukoliko se HNB-u omogući potpuna nezavisnost (odnosno ovisnost o naputcima iz MMF-a) svjedoči i sljedeća ocjena Misije MMF-a: "... Iako Vlada moe izgubiti mogućnost da umjetnim načinom kratkoročno stimulira gospodarstvo, ona moe i prebaciti na sredinju banku dio "krivnje" za neophodne, ali nepopularne monetarne politike ...". MMF u ovom tajnom dokumentu potpuno razotkriva svoju namjeru da Hrvatsku narodnu banku pretvori u svoje trite financijskim pekulacijama te na taj način periodično izaziva manipulirane financijsko - monetarne krize i krize gospodarstva, u trenutku kada ocjeni da Hrvatska gospodarski staje na svoje noge. Hrvatskoj Vladi MMF je naredio to će biti u tom smislu buduća glavna zadaća HNB-a: "... Glavni instrument HNB-ove monetarne politike bile bi operacije na otvorenom tritu - kupovina i prodaja dravnih vrijednosnica ili blagajničkih zapisa HNB-a kako bi se utjecalo na iznos likvidnosti u gospodarstvu. Ostali instrumenti su obvezne pričuve banaka, diskontne operacije i krediti bankama ...". REFORME STEČAJNOG ZAKONA PO NALOGU SVJETSKE BANKE Jedna od najčudnijih reformi je izuzeće banaka iz Stečajnog zakona, čime se ozbiljno dovodi u pitanje zakonitost cjelokupnog gospodarskog sustava, kao i jednakost poloaja, prava i odgovornosti pravnih osoba pred zakonom. Prema predloenim reformama (koje je hrvatskoj Vladi predloio MMF) odluku o insolventnosti banaka i pokretanju stečaja donosila bi Hrvatska narodna banka po vlastitoj procjeni, a sam stečajni postupak vodio bi se i nadzirao iz "Fonda za osiguranje tednih uloga", umjesto pred sudom. To bi, osim naruavanja poslovnih i gospodarskih odnosa, ozbiljno ugrozilo i sigurnost ulaganja u banke, jer otećeni ne bi mogli traiti ostvarivanje svojih prava pred sudom. MMF se izravno uputa u ocjene rada suda čime opravdava ove svoje prijedloge hrvatskoj Vladi: "... Međutim, iskustvo u većini ostalih drava je pokazalo da je rjeavanje pitanja insolventnih banaka na sudu vrlo neučinkovito i dovodi do mnogo većih gubitaka za vjerovnike i gospodarstvo nego to je to neophodno ili potrebno ...". Nakon toga MMF izričito naređuje Vladi kako će izgledati zakonska regulativa ubuduće: "... Stečajni zakon ne bi se primjenjivao, a uloga suda bila bi ograničena na jedno prizivno ročite nakon pokretanja administrativnog postupka za slučaj nelikvidnosti banke ...". Dalje se pojanjava tehnologija postupanja s nelikvidnom bankom: "... HNB bi imao isključivu ovlast u određivanju insolventnosti banke. U tom slučaju Fond za osiguranje tednih uloga bi imenovao stečajnog upravitelja. Stečajni upravitelj bi odmah sastavio novu bilancu na osnovu revidiranih vrijednosti bančine imovine, koja odraava primjenjive bankovne računovodstvene standarde, te bi sukladno smanjio bančine obveze tako da su jednake vrijednosti njezine imovine ...". MMF i Svjetska banka imaju izravan interes za provedbu ovakve reforme, jer se u nerazjanjenim odnosima i izravnom dogovoru s HNB-om kao kupci propalih banaka mogu javiti strane novčarske kuće ili ulagači. Tako se pojačava prisutnost inozemnih vlasnika kapitala u bankarskom sustavu zemlje, čime se opet interesno moe upravljati gospodarstvom u zemlji. Kreditni programi takvih banaka neće voditi računa o interesima investicija u proizvodnju i infrastrukturu, nego isključivo o to brem obrtaju stranog kapitala kroz kratkoročne kredite i pozajmice, koje ne povećavaju proizvodnju i irenje kapaciteta u zemlji. Često su upravo takve banke, kasnije, nositelji financijskih operacija na tritu vrijednosnih papira, obveznica i kreditnih pisama, za račun i u korist MMF-a i Svjetske banke. Kada jednom krug poslovnih banaka postane dijelom tog trita za daljnje takve transakcije ne mora znati niti Hrvatska narodna banka, to dodatno ugroava monetarno - financijsku stabilnost zemlje. Također, ulaskom u vlasnitvo banaka, inozemne banke priznali mi to ili ne, postaju regulatori gospodarstva u zemlji. Glavne međunarodne financijske institucije upravo u tom dijelu imaju najveći interes manipuliranja potencijalima. Nametnutom kreditnom politikom moe se dovesti do kolapsa cijelog niza djelatnosti u gospodarstvu, ako ih se izolira od mogućnosti kreditiranja i novčanog praćenja. Na taj način, malo po malo, dolazi do naputanja potencijala u gospodarstvu, čime se dodatno moe stvoriti ovisnost gospodarstva o inozemnim kreditima i pokrivanju likvidnosti zemlje. U tom smislu jedna od većih reformi Zakona o bankama (koje hrvatskoj Vladi naređuje MMF) predviđa drugačiji odnos prema podrunicama stranih banaka. One su po dosadanjim propisima u Hrvatskoj poslovale kao posebne pravne osobe sa vlastitim kapitalom, te su u cijelosti odgovarale nadlenim institucijama nadzora u Republici Hrvatskoj. Novi zakon eli omogućiti poslovanje podrunica stranih banaka djelimično u skladu s pravilima matične drave, te se eli omogućiti regulacija podrunica od strane matične drave i u smislu kapitala, međutim, i u smislu odgovornosti, te nadzora poslovanja. Ovo izravno zadire u samu strukturu hrvatskog monetarno financijskog sustava, omogućavajući neravnopravnost između hrvatskih banaka i podrunica stranih banaka. To je izričito traenje Međunarodnog monetarnog fonda (MMF) kako bi se, po njima, ojačala konkurentnost u bankarskom sustavu. Na taj način MMF osigurava mogućnost izazivanja planiranog bankarskog sloma u trenutku kada ocjeni da mu je to u interesu (takvi su primjeri brojni od Meksika do Malezije). "... Misija je zamijetila da bi se ojačala konkurentnost u bankovnom sustavu oslanjanjem na kapital cijele banke, te regulacijom podrunica od strane matične drave ...", govori se u dokumentima MMF-a o promjeni statusa podrunica stranih banaka u Hrvatskoj. to se tiče nadzora govori se nedvosmisleno: "... Kao to preporučuje Povjerenstvo za superviziju banaka iz Bazela, nadzorno tijelo matične drave treba vriti nadzor nad podrunicama inozemnih banaka na konsolidiranoj osnovi ...", čime se izravno naruava nadzroni sustav ustrojen u Hrvatskoj i banke se međusobno dovodi u neravnopravan poloaj. PROMJENE USTAVA PO NALOGU MMF-a Naznaka svojevrsne deregulacije uloge HNB-a po mjeri i eljama stranih financijsko - monetarnih institucija je i skriveni plan hrvatske Vlade da u sklopu ustavnih promjena mijenja i Ustavom određene ciljeve HNB-a, to se prije svega odnosi na odredbu koja ciljeve HNB-a određuje kao "stabilnost domaće valute i opća likvidnost plaćanja u zemlji i inozemstvu" (Članak 53., Ustava Republike Hrvatske). Ukidanjem tog dijela Ustavnih odredbi o Hrvatskoj narodnoj banci potpuno bi izmijenilo Ustavnu odrednicu gospodarskog, monetarnog, financijskog sustava zemlje. Ta se Ustavna odredba brie iz Ustava upravo na zahtjev MMF-a, kojemu najvie i odgovara da se stabilnost hrvatske kune i gosopodarskog sustava ne nameće kao obveza Hrvatskoj narodnoj banci. Ovo je ozbiljno i zbog toga to potvrđuje činjenicu da su pojedine izmjene i dopune Ustava RH provedene po nalogu ili naputcima inozemnih institucija. Dokument MMF-a je jasan: "... Ustav Republike Hrvatske određuje ciljeve HNB-a kao "stabilnost domaće valute i opća likvidnost plaćanja u zemlji i inozemstvu". Ovakvo navođenje svrhe sredinje banke u raskoraku je s obvezama i najboljim praksama EU-a. Misija je razumjela da će ove odredbe biti izmijenjene u sklopu izmjena Ustava koje se trenutačno formuliraju ...". Ovo su dovoljni dokazi za pokretanje postupka ocjene ustavnosti donoenja cijelog niza zakonskih i podzakosnkih dokumenata, kao i proces ispitivanja odgovornosti Vlade zbog ozbiljnog naruavanja gospodarskog suvereniteta zemlje. U svojim naputcima zemljama članicama MMF i Svjetska banka često naređuju koje grane gospodarstva, industrije i tehnologije treba napustiti, a kojima dati prednost. Pri dodjeli kredita i financijskih aranmana čak uvjetuju dravama kredite ispunjenjem takvih naredbi. Često se događa da se gase potencijali koji bi upravo mogli pridonijeti gospodarskom rastu zemlje. To je MMF-ova "strategija naputanja potencijala", koja se često formalno pravda neprofitabilnoću pojedinih sektora, dok je stvarno potrebno samo uloiti u njihovu infrastrukturu i tehnologiju da budu visoko profitabilni. S vremenom pojedine zemlje i zaborave na iroko rasprostranjene resurse koje ima na raspolaganju ali ih je prestala koristiti. Upravo revitalizacija njihovog koritenja često moe značiti put ka gospodarskom oporavku. Kod nas su najbolji primjer i dokaz strategije naputanja potencijala velika naputena prostranstva Like, Gorskog kotara, dalmatinskog zaleđa i otoka, gdje se planski omogućila depopulacija i odlazak stanovnitva kroz due razdoblje. Metode su različite od slučaja do slučaja; usitnjavanje posjeda, nemotivirajući uvjeti za bilo koju proizvodnju a osobito poljoprivredu, gaenje kolskih ustanova, smjetavanje velikih fakulteta i srednjih kola daleko od ovih područja ... Na ovaj način dolazi do stanja u pojedinim dijelovima drave koje nazivamo "sindromom puste zemlje". Kao primjere strategije naputanja potencijala navesti ću samo one slučajeve koji u najvećoj mjeri nanose izravnu tetu hrvatskom gospodarstvu i nacionalnim interesima. HRVATSKA VLAST PROVODI POLITIKU I ZAHTJEVE MEĐUNARODNIH CENTARA FINANCIJSKE MOĆI Hrvatska Vlada je ucijenjena i mora provoditi politiku i zahtjeve međunarodnih centara financijske moći. To dokazuje i sadraj dokumenta pod naslovom O politici prevladavanja depresije hrvatskog gospodarstva koji potpisuje dr. Stjepan Zdunić (Ekonomski institut Zagreb). Ekonomski institut opisuje dio tehnologije ucjene od strane međunarodnih centara moći na primjeru uvrtavanja Hrvatske među pet balkanskih zemalja, bez naročitog ekonomskog kredibiliteta. … Posljedice tako odabrane polazne osnove, odnosno cijena te politike (op. misli se na ekonomsku politiku hrvatskih vlasti), bila je svrstavanje Hrvatske u pet balkanskih zemalja (The CEPS Plan for the Balkans, M. Emerson, D. Gross, CEPS, Brussels 1999.) sa relativno slabom ekonomskom djelotvornoću. Prema jednoj analizi sposobnosti europskih zemalja da pristupe EU odnosno njenom optimalnom valutnom području postoje tri kategorije zemalja: (1) fiskalno uređene zemlje sa ispunjenim Maastricht kriterijima. Tu bi primjerice spadale vicarska, Norveka, koje ispunjavaju i sve ostale kriterije konvergencije optimalnom valutnom području; (2) zemlje koje pristiu prvu kategoriju, sa slijedećim karakteristikama: inflacija im je jo uvijek prisutna i umjerenih je razmjera, tekući deficit platne bilance jo uvijek je značajan i relativno visok, proces restrukturiranja im je dosta intenzivan, proračunski deficiti su jo uvijek časoviti problemi. S obzirom na navedene karakteristike tim zemljama je potrebna politika fleksibilnog realnog intervalutarnog tečaja, tj. veća monetarna autonomija, kamatna politika treba biti povezana sa tečajnom politikom i igrati ulogu posredne varijable. U tu kategoriju zemalja, prema klasifikaciji bi spadale zemlje CEFTA-e, tj. Viegradske skupine i neke druge. (3) Treću kategoriju tvore zemlje sa akutnom financijskom krizom, sa slabim institucijama sistema, pate od visoke inflacije, visoki su tekući deficiti proračuna i platne bilance, realne kamate vrlo variraju, u funkciji stabilizacije realne kamate postaju neodrivo visoke, česte devalvacije su indikator kaosa. Ulaskom u euro zonu, u prvom koraku pomoću currency board-a, te zemlje dobivaju: kredibilitet monetarne i ekonomske politike, odgovarajući senzibilitet makroekonomske politike, koji je vjerodostojan, dobivaju uvjerljivo i stabilizirano financijsko trite. Ukoliko izostanu aranmani sa EU (op. ucjena manipuliranim izazivanjem krize ukoliko zemlje u toj klasifikaciji ne pristanu na uvjete EU-a o stabilizaciji i pridruivanju, pa makar bili i nepovoljni za njihovo naionalno gospodarstvo, financijsko monetarni suverenitet) te zemlje čeka: hiperinflacija, enormna premija rizika razorit će proračun u funkciji servisiranja vanjskog duga. Zaključno se konstatira, da bi pozitivni efekti ulaska u EU monetarnu zonu nadmaili nuni troak nemogućnosti amortiziranja asimetričnog oka zbog gubitka mogućnosti koritenja tečajne politike. Tu kategoriju zemalja čine pet zapadno balkanskih zemalja (op. zemlje koje njemačka diplomacija, a ne zaboravimo da je Njemačka treća zemlja MMF-a, eli objediniti u tzv. gospodarsku uniju zapadnog Balkana), pri čemu se Hrvatsku eksplicite uključuje. Te zemlje nemaju kredibilitet da bi mogle sanirati svoje kaotične privrede. Zbog toga im je jedini izlaz pristupiti u euro zonu. Drugim riječima nudi im se ispunjenje kriterija konvergencije ex post, nakon to uđu u konkurentni ambijent EU i međusobno. Preporuča se, dakle, prethodna predaja monetarnog suvereniteta po metodi big bang, ali i ekonomskog suvereniteta u irem smislu pristupom zoni slobodne trgovine i carinskoj uniji …, opisuje Zdunićev dokument tehnologiju financijsko monetarne desuverenizacije zemlje na konkretnom primjeru Hrvatske. Hrvatska Vlada potpisala je ovakve uvjete Europske unije i za očekivati je, ukoliko radiklano ne promjeni smjer ekonomske politike, da će kroz slijedećih dvije do pet godina potpuno zaivjeti ideja gospodarske unije zapadnog Balkana, kao sredini ekonomski interes u ovoj regiji ekonosmki najmoćnijih zemalja svjetskog poretka. POTPUNA PREDAJA MONETARNOG I EKONOMSKOG SUVERENITETA DRŽAVE Dokument The Road to Stability and Prosperity in South Eastern Europe: A Regional Strategy Paper, od 01. oujka 2000., koji je izradila Svjetska banka, a citira ga i Zdunićev dokument, sadri izričite naredbe Hrvatskoj o uključivanju u globalno projektirane regionalne integracije prema interesima svjetskih centara financijske moći: … Strukturne politike polaznih osnova hrvatske razvojne strategije trebaju uključiti aspekt Jugoistočne Europe te aspekt uključivanja u EU u obliku Ugovora o stabilizaciji i pridruivanju (op.: koji je Račanova Vlada i potpisala, a o uvjetima koje je tajno dobila od strane EU jo uvijek ne znamo sve detalje). Jugoistočna Europa u predmetnom smislu obuhvaća, pored pet balkanskih zemalja, jo Bugarsku i Rumunjsku …. Da je u cijeli projekt uključen u pozadini kao autor i koordinator Međunarodni monetarni fond sa Svjetskom bankom potvrđuje Zdunićev dokument riječima: … Uloga makroekonomske politike, posebno tečajne i platno bilančne nije eksplicite obuhvaćena. To se u stvari preputa djelatnosti MMF-a, kao simultane politike odnosno tehničke pomoći Svjetske banke i drugih razvojnih institucija. Sadraj reformskih zahvata u Jugoistočnoj Europi odnosi se na slijedeća područja: podrati pogodan ambijent za privatni sektor u pogledu rasta, izvoza i zaposlenosti (ubrzanjem privatizacije i strukturnih reformi u financijskom i proizvodnom sektoru); podrati zakonodavni okvir za razvoj trgovačkog zakonodavstva; ukloniti zapreke za direktne strane investicije, uključivo portfolio investicije; liberalizirati trite rada i učiniti ga fleksibilnim; potaknuti daljnju liberalizaciju trgovine pomoću smanjenja zatite, harmonizacije tarifnih stopa, ukidanje ne-carinske zatite; unaprijediti upravljanje vanjskim dugom, upravljanje rizicima u bankama, upravljanje bankama pomoću privatizacije, kontrolom banaka itd. …. Ovo su jasno postavljeni uvjeti reformi kojima su MMF i Svjetska banka ucijenili hrvatsku Vladu. Ovi dokumenti sadravaju ono to Vlada nema hrabrosti priznati svojim građanima vezano uz nepovoljne uvjete koje je potpisala s Europskom unijom. Izvrena je potpuna predaja monetarnog i ekonomskog suvereniteta zemlje. Na ovaj način, nadzirani razvoj zemalja regije, dugoročno bi osigurao stabilnost gospodarskih interesa globalno najmoćnijih zemalja u odnosu na gospodarske potencijale zemalja nad kojima imaju interese. Izazovi Vlade nacionalne solidarnosti (kakva bi Hrvatskoj trebala) pokuavaju odrati ravnoteu između dravnog suvereniteta i gospodarsko tehnolokog razvitka, snalaenja u virtualnom prostoru globalne drave (Novog svjetskog poretka) i globalne ekonomije kao sustava manipulacije potencijalima nacionalnih gospodarstava. Globalizacija sve vie poprima oblik procesa stvaranja jedne velike, globalne drave, čiji će glavni cilj biti tehnoloka premoć i ekonomska odrivost najmoćnijih zemalja, primjerice Sjedinjenih Američkih Drava, Njemačke, Francuske, Japana, Velike Britanije. SAD i Velika Britanija spremne su ovog trenutka podrati njemački prijedlog utemeljenja gospodarske unije zapadnog Balkana, jer je njihova procjena da će lake nadzirati procese u regiji, stabilnost i gospodarske resurse u zemljama regije, ukoliko zemlje bive Jugoslavije postignu dogovor oko novih oblika integracija, kojima bi SAD priključile Albaniju, Bugarsku i Rumunjsku. Stvarni autori projekta gospodarske unije zapadnog Balkana su Međunarodni monetarni fond i Svjetska banka. MMF STVARA NOVE EKONOMSKE REGIJE Dokaz tomu je dokument MMF-a, od 20. oujka 2000., pod nazivom Jugoistok Europe: regionalne ekonomske mogućnosti, potrebe vanjskog financiranja i programi MMF-a. Samo tijekom 2000. MMF je u regiji intervenirao s 400 milijuna američkih dolara, time stvarajući mogućnost pritiska na pojedine zemlje u procesima regionalnih integracija. U tom MMF-ovom izvjeću kao zemlje regije se navode: Albanija, Bosna i Hercegovina, Bugarska, Hrvatska, Makedonija, Rumunjska. U dokumentu se jasno vidi da MMF planira određeni stupanj integracije tih zemalja u regiji. Zdunićev dokument to potvrđuje: … Sadraj Ugovora o stabilizaciji i pridruivanju jeste: zadovoljavajući politički dijalog sa EU i susjedima je uvjet Ugovora; cilj mora biti slobodna trgovinska zona sa susjedima, pripadnicima Jugoistoka i Pakta o stabilnosti; uspostava slobodne trgovinske zone između zemlje kandidata i EU, ukidanje carinskih barijera bit će asimetrično, EU će svoje trite potpuno otvoriti prije zemlje kandidata, osobito za industrijske robe, reguliranje kretanja radnika, slobodne uspostave tekućih plaćanja, kretanje kapitala, ponude usluga, usklađivanje pravnog sustava …. I sadraj Pakta o stabilnosti (čiji su najvaniji autori i sudionici: SAD, MMF, Svjetska banka, Velika Britanija) potvrđuje te namjere te od zemalja regije zahtijeva reforme u određenom vremenskom roku: … postupna liberalizacija trgovine i stvaranje slobodne trgovačke zone do 2003/4. Godine sa svim partnerima regije, to znači eliminiranje administrativnih zapreka trgovini u multilateralnom smislu za sve zemlje regije; implementacija slobodne trgovinske zone sa EU i među partnerima do 2004/5. godine; mogući pregovori sa EU o carinskoj uniji do 2004/5. godine; harmonizacija politika i institucija sa EU s ciljem budućeg članstva do 2004/5.; regionalna kooperacija na projektima odmah …. Pakt o stabilnosti samo je jedan od instrumenata regionalnih interesa globalnog kapitala za ekonomskim i institucionalnim integracijama na Balkanu, gdje po svojim projektima nedvojbeno svrstavaju Hrvatsku. Ekonomski institu Zagreb priznaje globalnu manipulaciju nacionalnim ekonomijama preko financijsko monetarnih instrumenata politike MMF-a: … Sve je vie primjedbi na ulogu MMF-a u utvrđivanju ekonomske politike neke zemlje. Smatra se da je uloga MMF-a previe izraena u razvojnoj politici zemlje putem uvjetovanja podrke. To uvjetovanje znači prihvatiti sasvim konkretne mjere ekonomske politike, koje eksperti MMF-a smatraju neophodnim za uspjeh aranmana kojeg nude nekoj zemlji …. Ekonomski institut u svom dokumentu ocjenjuje: … MMF treba koristiti konzultacije po osnovi člana IV., da upozori zemlje na rizičnost bilo vezanog, bilo prilagodljivog tečaja. Iz činjenice da se trai promjena uloge MMF-a u financiranju zemalja u tekoćama, tj. da se financiranje svede na kvazi ulogu posljednjeg utočita samo za potrebe likvidnosti (do 120 dana) i to zemljama koje ispunjavaju odgovarajuće uvjete, jasno je da se eli razvojna uloga Fonda obustaviti …. Ovime se u potpunosti zanemaruje financiranje razvoja i razvojnih programa od strane MMF-a, te on postaje izravni instrument financijskih ucjena nacionalnih ekonomija u postizanju interesa najmoćnijih zemalja svjetskog poretka. To dokazuju i uvjeti koje bi pojedina zemlja morala zadovoljiti za dobivanje takvih kratkoročnih kredita za potrebe likvidnosti: … kreditno sposobna zemlja mora postupno uvesti slobodu ulaza i djelovanja stranih financijskih institucija na svom tritu; zdravo ponaanje zemlje mora se očitovati u poremenom obavjetavanju o svojem dugu i njegovoj strukturi dospijeća, uključivo garancijski dug; komercijalne banke trebaju udovoljavati kriterijima adekvatnosti kapitala po međunarodnim standardima, bankarski sistem treba biti osiguran od rizika nglog povlačenja kratkoročnog kapitala, odnosno treba biti stabilan (op. MMF je svojom tehnologijom izazivanja kriza isprovocirao bankarsku krizu u Hrvatskoj, kako bi, izazvavi nestabilnost prisilili Hrvatsku na prodaju banaka u Hrvatskoj strancima, to sam dokazao opisujući sadraj dokumenatcije razmijenjene između MMF-a i Vlade); MMF mora biti siguran da posuđena likvidna sredstva neće biti upotrijebljena za neodgovornu proračunsku politiku, tj. za financiranje deficita …. U svojim ocjenama Ekonomski institut u Zagrebu neizravno priznaje da je prodaja hrvatskih banaka i osiguravajućih drutava strancima, te potpuno liberalno omogućavanje osnivanja stranih banaka u Hrvatskoj omogućilo novi odljev hrvatskog kapitala izvan Hrvatske (u obliku novca u vlasnitvu građana, uteđevina, tekućih računa, iro računa poduzeća i građana, stambene tednje, mirovinskih fondova itd.), čak i u većoj količini nego to je novac nestajao iz Hrvatske za vrijeme bive vlasti. Ovo je zapravo istinski odljev kapitala hrvatskih građana u strane zemlje (preko računa u bankama): … Problem izbora monetarnog sustava bitno se uslonjava stranom privatizacijom naih banaka. Makroekonomski aspekt tog problema treba vezati za razvojnu strategiju zemlje, koja stranom privatizacijom dobiva dodatna ograničenja: liberalizacija ulaza i izlaza kapitala (tednje) moe dovesti i do jačanja ponude kredita, ali i do isuivanja te odliva tednje u konkurentniji ambijent naih susjeda. U tom pogledu u nas prevladava optimistična mikroekonomska interpretacija, koja ne uzima u obzir makroekonomsku i razvojnu politiku zemlje nasuprot kriterijima globaliziranih bankarskih sustava …. I dokument Stjepana Zdunića nepobitno potvrđuje da se ubrzana privatizacija kapitalne imovine u Hrvatskoj odvija po projektu i na zahtjev Svjetske banke: … Model kuponske privatizacije, a osobito privatizacije dravnih poduzeća (INA, infrastruktura) je pod stručnom instruktaom Svjetske banke i drugih ekspertnih skupina, koje oni podravaju u okviru svojih programa restrukturiranja gospodarskih sustava tranzicijskih zemalja. U tim programima je privatizacija osnovni element restrukturiranja i daje mu se apslutni prioritet. Smatra se da je privatizacija preduvjet za efikasno proizvodno, tehnoloko i kapitalsko restrukturiranje …. SLUČAJ «LUKA RIJEKA» Iako na prvi pogled moe biti nejasno zbog čega Račanova Vlada nije posvetila vie vremena, ozbiljnosti, odgovornosti i sustavnosti u rjeavanju otvorenih pitanja i problema Luke Rijeka, kao i izrade strategije organiziranja cjelovitog hrvatskog lučkog kompleksa, posrijedi je, zapravo, kontinuitet međunarodnih interesa poslovnih i financijskih lobija, koji u posljednjih deset godina onemogućavaju oivljavanje riječke luke. Zanimljivo je da sva nastojanja struke, znanstvenika, gospodarstvenik, te institucija kakva je pimjerice Akademija tehničkih znanosti Hrvatske, nailaze na utnju i nerazumijevanje Vlade. Umjesto irokog partnerstva na izradi strategije za Luku Rijeka i hrvatski lučki kompleks, Vlada je izabrala pritajeno i zatvoreno dogovaranje oko investicija u luku. Status glavne hrvatske luke zamijenjen je za poloaj glavnog gospodarskog problema u zemlji. Svatko imalo obavijeten o stvarnim potencijalima riječke luke sumnja u motive odgovornih u vlasti. Cjelovita strategija oivljavanja lučkog pometa kroz Hrvatsku podrazumijevala bi organiziranje hrvatskog lučkog kompleksa u lukama Rijeka (glavna hrvatska luka), Pula, Zadar, ibenik, Split, Ploče i Dubrovnik. Duljina izgrađene operativne obale tog kompleksa je 17 736 metara, na ukupnoj povrini od oko 700 hektara. Također bi se revitalizirali i ispitali potencijali riječnih plovnih puteva u Hrvatskoj., osobito na Savi i Dunavu, to bi kao izravnu posljedicu imalo gospodarsko oivljavanje i stvaranje novih mogućnosti za zapoljavanje od Posavine do Vukovara. Vukovar bi mogao biti jedna od glavnih riječnih luka regije s izlaskom na Aziju preko Crnog mora, na europski zpad preko Zagreba (eljezničkom vezom), te otvorenim Sredozemljem (Mediteranom) preko Luke Rijeka. Upravo zato to Hrvatska raspolae takvim potencijalima, Vlada je dobila nedvosmislene poruke iz MMFa da će se Hrvatskoj odobriti povoljni aranmani s MMF-om i Svjetskom bankom ne bude li Vlada inzistirala na stratekom pozicioniranju Luke Rijeka, ne samo na Jadranu i Sredozemlju, nego i u europskom zaleđu. Takvo bi strateko pozicioniranje Luke Rijeka i cijelog hrvatskog lučkog kompleksa pomutilo cijelu projekciju svjetskog kapitala i njegova kretanja u Europi tijekom slijedećih nekoliko desetljeća. Najvaniji riječni transportni putevi, autoceste, eljeznički koridori, morali bi promijeniti svoju ulogu i smjer. Glavne strategije, institucije i programe u naputanju potencijala Luke Rijeka moemo svesti na: - uvjeti MMF-a i odnosi Vlade s MMF-om; - uvjeti Svjetske banke i odnosi Vlade sa Svjetskom bankom; - projekti glavnih europskih i svjetskih prometnih koridora; - projekt Pakta o stabilnosti za jugoistočnu Europu; - pretvorba i privatizacija Luke Rijeka; - poputanje slovenskoj strani u pregovorima o pograničnim područjima i granicama; - plan prodaje Luke Rijeka inozemnim tvrtkama i ulagačima. Gospodarsko zaleđe Luke Rijeka, srednja Europa, zapadna Europa, istočna Europa (s teitem na Ukrajini) i baltičke zemlje nude mogućnosti za pozicioniranje riječke luke kao druge luke Europe vodeće pomorske luke u regiji. Povezivanje hrvatskog lučkog kompleksa novom infrastrukturom eljeznice, koja bi prugom optimalne brzine povezivala luke unutar kompleksa, te povezivanje moderniziranom prugom Rijeka - Zagreb - Vukovar, započelo bi stvaranje stratekog gospodarskog partnerstva Luke Rijeka i Hrvatskih eljeznica, koje bi s riječkom lukom povezivale i riječne plovne puteve u Hrvatskoj. Međutim, i u ovom dijelu MMF pouruje hrvatsku Vladu na prodaju kako Luke Rijeka tako i privatizaciju Hrvatkih eljeznica. Ono to su do sada mogući strani ulagači predlagali za Luku Rijeka značilo bi svođenje hrvatskog lučkog kompleksa na skladino otpadni prostor talijanskih luka i slovenske luke Kopar. Slovenska strana u međuvremenu je ubrzano radila na svom stratekom prometnom smjeru Trst - Kopar - Ljubljana - Budimpeta - europski zapad, kako bi se na taj način potpuno izoliralo Luku Rijeka. Takvoj međunarodnoj strategiji u prilog je iao i projekt Pakta o stabilnosti koji je Luku Ploče odabrao za glavnu luku koja će prometovati prema Bosni i Hercegovini, ali bi istodobno kroz BiH imali izlaz preko istočne Hrvatske na europski istok. Tako bi cijeli hrvatski lučki kompleks, kao i kapaciteti Hrvatskih eljeznica ostali potpuno izolirani, a promet roba bi dijelom bio preusmjeren preko Bosne i Hercegovine. Od 1992. do 1994. u Hrvatskoj su boravili predstavnici poduzeća iz nekoliko europskih zemalja skupljajući poslovne podatke o Luci Rijeka i radeći na njihovoj analizi, uglavnom su to bili "ulagači" iz Nizozemske, Belgije i Francuske. Tako je nizozemska tvrtka "Ballast Nedam", poduzeće za gradnju luka, 1992. bilo spremno, navodno (prema pismu koje je njihov posrednik u Hrvatskoj uputio mr. Dragi Kraljeviću, članu SDP-ove Komisije za vanjsku politiku), osigurati sredstva u iznosu od deset milijardi američkih dolara za ulaganje u infrastrukturu Luke Rijeka, tijekom dvadeset godina. na hrvatskoj strani je, da bi se posao ostvario, bio osnovan Konzorcij sastavljen od vodećih hrvatskih banaka, građevinskih tvrtki, INA-e, Luke Rijeka, na čelu s jednim članom hrvatske Vlade. Prema navedenom pismu nizozemskog posrednika u Hrvatskoj, te kronologiji poslovne ponude, poduzeće "Ballast Nedam" organiziralo je svoje lobističke grupe u MMF-u, Svjetskoj banci, Europskoj banci za obnovu i razvitak (EBRD), svjetskim komercijalnim bankama, nizozemskoj vladi, te institucijama Europske unije, za osiguranje deset milijardi američkih dolara investicijskog kapitala. Iz samog pisma posrednika nizozemske tvrtke u Hrvatskoj jasno se moe vidjeti da nitko od hrvatskih stručnjaka ili poduzeća ne bi bio pozvan na suradnju u tom projektu, kako bi se to bolje moglo manipualirati potencijalima toga gospodarskog kompleksa. U pismu se spominje i sudjelovanje sadanjeg potpredsjednika Vlade Slavka Linića u pregovorima s nizozemskom tvrtkom. Međutim, neosporno je da bi takav strani ulagač kupio riječku luku upravo kako bi mogao tiho ugasiti njene potencijale i osigurati danas najvanijim svjetskim lukama nesmetano poslovanje. Zanimljiv je i podatak da su neke od najvećih lučkih zemalja ujedno i zemlje s najvećim financijskim udjelom u MMF-u, stoga i s najvećim brojem glasova u toj instituciji. Pozicioniranje Luke Rijeka s cjelovitom infrastrukturom duboko u europskoj unutranjosti, Luku Rijeka bi moglo odrediti kao jednu od najvanijih svjetskih luka, a razvoj infrastrukture vezane na luku u samoj Hrvatskoj omogućio bi stabilan gospodarski rast koji ne bi bio uvjetovan kreditima MMF-a ili Svjetske banke. Suprotno tomu, međunarodne strategije već deset godina vjeto planiraju naputanje potencijala Luke Rijeka, njezinom marginalizacijom i planiranjem globalnih strategija zaobilazeći vanost Luke Rijeka i cjelovitog hrvatskog lučkog kompleksa. SLUČAJ «HRVATSKE ELJEZNICE» Hrvatska eljeznička infrastruktura predstavlja jedan od najvećih gospodarskih potencijala zemlje i pretpostavka je prometne integracije Hrvatske u europske i svjetske prometne pravce. Također čini okosnicu infrastrukturne i gospodarske mree, te jedan od najvećih potencijala za novo gospodarsko i tehnoloko - industrijsko pozicioniranje Hrvatske, ne samo u regiji nego u Europi i svijetu. Razvoj eljezničke infrastrukture, te unapređivanje tehnolokih kapaciteta hrvatskih eljeznica, postavlja pred to poduzeće potpuno nove zadaće i moe biti ključni uvjet u izlasku iz gospodarske krize, te postizanju stabilne stope gospodarskog rasta. Ne moemo sustavno promatrati i traiti mogućnosti gospodarskog razvitka Hrvatske bez ukljčivanja sustava eljeznica i pripadajuće infrastrukture. Poloaj Hrvatske u osmiljavanju nove uloge eljeznica tim je jači to posjedujemo i kapacitete za potpuno infrastrukturno praćenje razvoja eljeznica, od tvornice strojeva, dijelova za vagone i lokomotive, preko proizvodnje tračnica i kamena za pruge. Također raspolaemo znanstveno - stručnim potencijalima koji mogu raditi na tehnolokom i infrastrukturnom razvitku eljeznica u Hrvatskoj. Međutim hrvatska Vlada već se obvezala prema MMF-u da će obustaviti ulaganja u kapitalnu infrastrukturu iz dravnih sredstava, te da će trenutno pristupiti prodaji najvećih poduzeća u koja spadaju i Hrvatske eljeznice. Interakcija znanosti, tehnologije i eljezničke infrastrukturne izgradnje bila bi poticaj općem zaokretu ekonomskog upravljanja dravom, to je Vladinim aranmanom s MMF-om izravno i dugoročno onemogućeno. Prodaja Hrvatskih eljeznica stranom vlasniku biti će pripremljena jo do kraja 2001., a prema traenjima MMF-a u roku od sljedeće dvije godine to poduzeće mora biti većinski privatizirano. Danas je infrastruktura H-a u prilično loem stanju, dotrajale pruge ne zadovoljavaju uvjete rentabilnosti, sigurnosti i brzine prijevoza ljudi i roba, u istom je stanju tehnoloki vozni park koji značajnije nije obnavljan u prosjeku dvadesetak godina. Hrvatske eljeznice se po dananjem stanju infrastrukture svrstavaju na samo dno europske ljestvice. Hrvatska ima ukupno 2699 km eljezničkih pruga, 2947 km kolosijeka, 1340 km staničnih i ostalih kolosijeka i 258 eljezničkih kolodvora i postaja. Cjelokupna hrvatska eljeznička mrea je potpuno tehnoloki neprilagođena dananjim potrebama i razvojnim potencijalima. Logičnim se nameće pitanje nije li takvo stanje Hrvatskih eljeznica dio sustavnog plana koji će u konačnici dovesti do prodaje po podcijenjenim vrijednostima. Najnoviji planovi hrvatske Vlade u većoj mjeri potvrđuju takve slutnje. Međutim razvojne mogućnosti infrastrukture i tehnolokih standarda Hrvatskih eljeznica Hrvatsku bi mogle odrediti kao sredite europskog eljezničkog četverokuta Rijeka - Zagreb - Budimpeta - Beč - London - Paris - Lyon - Trst - Rijeka. Samim takvim pozicioniranjem sustav Hvatskih eljeznica i Hrvatska kao drava sa svojim gospodarstvom, postali bi ishodite najvanijih europskih eljezničkih prometnih pravaca. Pri tomu mislim na dvije glavne europske eljezničke dijagonale: sjever - jug i istok - zapad. Europska eljeznička dijagonala sjever - jug podrazumijeva pravac Rijeka - Zagreb - Budimpeta - Beč - Varava - Riga - Tallin, a dijagonala istok - zapad sastoji se od pravca London - Paris - Lyon - Trst - Rijeka - Zagreb - Budimpeta - Kijev - Moskva, sa odvojkom na Vukovar prema jugoistoku. Kada bi se inzistiralo na ovakvom pozicioniranju europske eljezničke prometne mree sam po sebi se nameće projekt transkontinentalnog eljezničkog mosta Europa - Azija - Afrika, čiji bi glavni pravac bio London - Paris - Lyon - Trst - Rijeka - Zagreb - Vukovar - Beograd - Sofija - Istanbul - Ankara sa odvojcima prema Kairu i Teheranu. U razvojnim mogućnostima Hrvatskih eljeznica kao glavna eljeznička prometnica u Hrvatskoj postavlja se linija Rijeka - Zagreb. Motivirani stratekom pozicijom te prometnice članovi Akademije tehničkih znanosti Hrvatske jo prije par godina započeli su razvojni projekt "Povezani Rijeka i Zagreb - hrvatsko i europsko gospodarsko arite". Ovakvo repozicioniranje hrvatskog eljezničkog prometnog sustava predstavlja vitalni gospodarski interes Hrvatske. Sva druga rjeenja koja se planiraju u Banskim dvorima, uključujući i prodaju H-a stranim "investitorima", zapravo su predmet ucjena Međunarodnog monetarnog fonda i vezanih interesa, koji su svjesni da bi takav projekt značio početak trajnog gospodarskog oporavka Hrvatske, bez inozemnog prezaduivanja i prihvaćanja političkih i financijskih ucjena. Jedan od prioritetnih pravaca infrastrukturnog razvoja Hrvatskih eljeznica trebao je biti eljeznički tunel Učka, kao ključni dio prometnog pravca između Europe, Bliskog i Dalekog istoka. Jadransko more je inače (u budućnosti bi strateki trebalo naglaavati te mogućnosti) zbog svog geoprometnog poloaja stjecite nekih od najvanijih prometnih koridora za Europu i svijet. Dio već navedenih eljezničkih prometnih pravaca kroz Europu, te prema Aziji i Africi zahtijeva paljivu, sustavnu analizu eljezničke veze Trst --Rijeka - Zagreb, s posebnim projektima izgradnje eljezničkih objekata tunelom kroz Učku i Kozjak. eljeznički tunel kroz Učku dodatno je vaan zbog dviju prirodnih morskih luka: luke Bakar (kraj Rijeke) i luke Brica u Istri. Iz tih luka razvio bi se glavni trajektni prometni pravac Europa (Jadran) - luka Mersina u Turskoj (Bliski i Daleki istok). Navedenom trajektnom vezom dnevno bi se mogla prevesti jedna eljeznička teretna kompozicija u jednom i druga u drugom smjeru, te bi postojala mogućnost prijevoza određenog broja teretnih i osobnih vozila. Takva prometna veza po dosadanjim procjenama bi mogla biti oko 30 % bra i jeftinija od bilo koje kopnene veze na toj relaciji uz optimalizaciju svih ekonomskih i ekolokih učinaka. Hrvatska bi postala nezaobilazna eljeznička postaja svijeta. Mnogi stručnjaci unutar samog sustava Hrvatskih eljeznica smatraju da bi ekonomski isplativije, korisnije i jeftinije bilo izgraditi jadransko - jonsku eljeznicu, nego autocestu kako je po prijedlozima međunarodnih strategija prihvatila hrvatska Vlada ne razmiljajući o gospodarskom učinku projekta. Ovakav razvoj eljezničkih prometnih mrea potpuno bi poremetio promet roba Sredozemljem Njemačke, Francuske, Velike Britanije i SAD-a, njihova dominacija na tritima bila bi ugroena i MMF (u kojem te zemlje imaju najveći broj glasova) je jednostavno izvrio pritisak na Hrvatsku za prodaju H-a. nije isključeno da će kupci biti upravo iz tih zemalja, obzirom da postupak restrukturiranja H-a sa Vladom pokriva Svjetska banka, a o savjetodavnoj ulozi prilikom privatizacije se pregovara i sa jednom britanskom kompanijom. To su samo neki od razloga zbog kojih svjetski kapital kroz MMF pokuava spriječiti takav gospodarski razvoj hrvatske infrastrukture. I dogovor hrvatske Vlade s MMF-om podrazumijeva to bri postupak prodaje (privatizacije) Hrvatskih eljeznica. Da se doista radi o projektu privatizacije koji je planiran, naređen i nadziran od stranih institucija dokazuje projekt Svjetske banke pod identifikacijskim brojem 39161, brojem kredita 4433, naslovljen: "Projekt modernizacije i restrukturiranja Hrvatskih eljeznica". Svjetska banka (koja je pod većinskom upravom istih zemalja kao i MMF) odobrila je za taj projekt hrvatskoj Vladi kredit od 85,4 milijuna EURO-a, koji se treba vratiti (otplatiti) do 30.06.2003. Kao glavni ciljevi projekta naznačeni su primjena mjera restrukturiranja, te realizacija nunih investicijskih prioriteta za optimalizaciju poslovanja H-a i unapređenje njihove financijske pozicije. Uvidom u ovaj projekt stječe se dojam da su MMF i Svjetska banka eljeli izvriti gospodarsko - organizacijsku sanaciju Hrvatskih eljeznica prije prodaje novom vlasniku, te kako je novi vlasnik tim institucijama već poznat. Sam projekt predviđa obnovu 220 km pruge (to nije niti desetina ukupnih pruga u Hrvatskoj), obnovu 40 lokomotiva, 120 vagona, zamjenu 100 teretnih vagona, te primjenu mjera zatite okolia. Kao izravne mjere restrukturiranja MMF i Svjetska banka naredili su hrvatskoj Vladi mjere smanjenja broja radnika, komercijalizaciju usluga H-a uključujući i ukidanje određenih ne-ekonomskih usluga, restrukturiranje i postupnu privatizaciju, financijsku reformu. U prvoj fazi provedbe projekta sustav Hrvatskih eljeznica trebalo bi napustiti oko 3000 zaposlenih čije bi prekvalifikacije i navodno zapoljavanje u drugim poduzećima trebala financirati Svjetska banka, u drugoj fazi otpustit će se jo 4000 zaposlenih. Sve ove mjere spadaju u tipične postupke "bussines inteligence" priprema za prodaju poduzeća. Voditelj tima Svjetske banke za ovaj projekt je Peter Parker, dunosnik Svjetske banke za obnovu i razvitak (IBRD) u Washingtonu. Unutar same Hrvatske posljedice prodaje hrvatskog eljezničkog kompleksa biti će viestruke. Pod opravdanjem (ne)rentabilnosti vrlo brzo bi novi vlasnik mogao ukinuti linije za pijevoz osoba između pojedinih gradova u Hrvatskoj, to bi za izravnu posljedicu imalo djelimičnu prometnu blokadu određenih krajeva. Za pretpostaviti je da će prvi na udaru biti Lika, Istočna Slavonija, Gorski kotar, dalmatinsko zaleđe. Takvu mjeru slijediti će poskupljenje cijena eljezničkog prijevoza ljudi i roba, koje bi u prvoj godini nakon privatizacije moglo dosegnuti stopu od 75 % u odnosu na dosadanje cijene. To će, neminovno, poskupjeti dio potanskog prometa, te maloprodajne cijene određenih roba, kao i cijenu dijela turističkih usluga. Najugroenije skupine stanovnitva; studenti, srednjokolci. Umirovljenici, invalidi, branitelji, nezaposleni, vie neće imati pravo na jeftiniji eljeznički prijevoz, to će dodatno ograničiti kretnje jedne velike populacije ljudi i imati dodatne gospodarske posljedice. Velik broj obrtnika i privatnih poduzeća koja su sada svojim poslovanjem, proizvodnjom i uslugama vezana za sustav Hrvatskih eljeznica ostat će bez posla, jer će novi vlasnik pod opravdanjem niih cijena i veće kvalitete (?) proizvoda i usluga te poslove ponuditi partnerima uglavnom izvan Hrvatske. Također se pretpostavlja da bi u prvih deset godina nakon privatizacije Hrvatskih eljeznica broj stranih radnika narastao na oko 60 % ukupno zaposlenih na eljeznicama, to će ugroziti sadanje zaposlenike H-a i izravno onemogućiti buduće zapoljavanje radnika iz Hrvatske u eljezničkom sustavu. Odravanje infrastrukture, te nabavka tehnologije i voznog parka također će biti uglavnom povjerena stranim tvrtkama koje će birati novi vlasnik. Obzirom da je formalni osnivač i vlasnik Hrvatskih eljeznica Hrvatski sabor, postavlja se pitanje kako se Vlada mogla obvezati jednoj stranoj instituciji kakva je MMF na prodaju kapitalnog infrastrukturnog sustava Hrvatskih eljeznica, bez prethodne saborske rasprave i odluke o prodaji. Nije li taj "propust" jo jedna nezakonitost u radu Račanove Vlade, za koju saborski zastupnici estorke spremno diu ruke u svako doba. Prodaja Hrvatskih eljeznica po naredbi MMFa (na to se Vlada odlučila) trajno će onemogućiti Hrvatsku da sustavno planira strateki razvoj prometnih pravaca u regionalnom, europskom i svjetskom sustavu prometnih koridora. Takav postupak najvie odgovara tzv. svjetskom cestovnom lobiju čije su glavne kompanije smjetene u SAD i Francuskoj, te bi njihovi financijski interesi bili također ugroeni revitalizacijom eljezničke infrastrukture u Hrvatskoj. Hrvatska Vlada, međutim, takav razvoj eljezničke infrastrukture nije predvidjela svojim "programom". Umjesto vitalnih nacionalnih, gospodarskih interesa u određivanju budućnosti hrvatskog eljezničkog sustava presudnu će ulogu imati interes kapitala multinacionalnih kompanija. /nastavak slijedi.../ |
< | lipanj, 2010 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv