subota, 23.02.2008.

Ah, ti snovi..........

Već smo mnogo puta čuli, vidjeli ili pročitali kako nam trećina života otpada na noćno izležavanje u krevetu, poznatije kao spavanje. A što se točno događa u tom periodu nismo ni čuli, ni vidjeli, vjerojatno zato što se točan odgovor na to pitanje još ne može dati. Spavanje je vrlo zanimljiva pojava za istraživače, te se ono istražuje u brojnim centrima diljem svijeta i evo što su oni uspjeli doznati.
Spavanje se sastoji od dvije velike faze – nonREM i REM faze spavanja. Kada nonREM spavamo tada nam se smanjuje brzina disanja, brzina rada srca, a i manje smo osjetljivi na podražaje iz okoline. Druga faza, REM spavanje, svoje je ime dobila zbog karakterističnog brzog pomicanja očnih jabučice (Rapid Eye Movement). Popratne pojave REM spavanja su trzanje rukama i nogama, potpuno opuštanje mišića, nepravilan rad srca i nepravilno disanje. REM i nonREM faza se izmjenjuju u pravilnim devedesetominutnim intervalima tijekom noći. Mnogi ljudi često izjavljuju da ne sanjaju, no to nije točno. Svi mi sanjamo svake noći, i to po nekoliko puta, točnije, skoro svaki put kada smo u REM fazi, mi sanjamo, a snova se sjećamo jedino ako se probudimo direktno iz REM faze spavanja. Isto tako, suprotno čestom mišljenju, snovi ne traju dvije do tri sekunde, neko mogu trajati i do 45 minuta.

A zašto uopće spavamo? Postoje dva odgovora na to pitanje. Jedan kaže da je to prilagodba organizma za očuvanje energije u trenucima dana kada bi inače bili neaktivni. Druga teorija pretpostavlja da se naš organizam tijekom perioda spavanja zapravo obnavlja.

A zašto sanjamo i što su to uopće snovi? Kako objasniti taj tajanstveni svijet snova iza sklopljenih očiju spavača, strašnu zbrku ljudi, stvari i događaja? Malo pomalo nastajao je čitav sistem simbola pomoću kojih su se objašnjavali snovi. Objašnjenje snova mijenjalo se s vremenom i isti snovi u različitom periodu drugačije su se i tumačili.
Znanstveno pojašnjenje simbola u snovima nemoguće je i uzaludno, jer ako neki san za nekog čovjeka ima određeno značenje to još uvijek ne znači da se na znanstvenoj osnovi može izraditi neka sistematika koja bi vrijedila za sve ljude.
To je pitanje koje jako zanima i stručnjake i laike, a pravog i jednostavnog odgovora, još uvijek nema. Freud smatra da su snovi zapravo potisnute želje (iz ove pretpostavke proizišle su zapravo mnoge teorije o tome što znači sanjati određenu stvar), a druge teorije govore da su snovi rad mozga na organiziranju svih informacija koje primamo tijekom dana.
Općenito se smatra da je REM faza odmaranje mozga i da ima velike veze sa učenjem i pamćenjem, a nonREM faza odmaranjem tijela. Tu pretpostavku potvrđuju i istraživanja o tome koliko pojedine faze sna sadrži san određenih skupina ljudi – tako male bebe, kao i studenti imaju mnogo veći udio REM spavanja tijekom noći. Ove dvije skupine karakterizira učenje – male bebe uče i upijaju ogromnu količinu informacija i zapravo u prvim godinama života usvoje ogroman broj informacija, dok su studenti skupina koju karakterizira stalno učenje novih informacija.
Ovo su samo neke od informacija vezanih uz spavanje. Kao što rekoh, prave i jednostavne istine o svrsi spavanja nema, jer je to fenomen (kao i mnogo drugih fenomena u psihologiji) koji se ne može jasno definirati i istražiti.

Photobucket

Poetska slika koju je zabilježio kineski filozof Čuang Cu (399-295. pr.n.e.):
Ja, Čuang Cu, sanjao sam da sam leptir, leptir koji leprša ovamo i onamo, sa svim željama i mislima što ih ima leptir. Znao sam samo to da slijedim običaje koje slijedi leptir i bio sam posve nesvjestan svoje ljudske prirode. Odjednom sam se probudio i ležao u krevetu JA SAM. I sada više ne znam jesam li bio čovjek koji je sanjao da je leptir, ili sam sada leptir koji sanja da je čovjek.

Moji su snovi uvijek čudni, sličniji morama nego snovima. A samo spavanje? I tu imam problem, nikada ne odspavam dulje od 2 sata u komadu. Da mi je samo znati kako izgleda cijelonoćno spavanje? Čini mi se kad bih odspavala 8 sati bez buđenja, ne bi morala uopće spavati iduća dva dana.

Spavate li vi dobro? Kakvi su vaši snovi, da li vjerujete da imaju neko posebno značenje za vas, opterećuju li vas ili vesele?


09:52 | Komentari (13) | Print | ^ |

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.