12.10.2011., srijeda

Junkers, Bauhaus i vlastite stope između

Možda je do naših godina, kad spoznamo da smo neke stvari u životu postigli, odradili, i da se možemo početi prefokusiravati na druge interese; da više ne moramo po svaku cijenu u ime kompromisa davati viškove prostora i razumijevanja, samo kako bismo iskazali respekt starijem ili drukčijemislećem. Počnemo poštovati svoj vlastiti put, svoj ulog i svoj trag.
Kao sa planinarenjem; kad već prestane boljeti i zatezati, kad uhvatimo ritam disanja, u nekom trenu pogledamo iza sebe i shvatimo ljepotu puta i na taj način.

Iako ću dijelom vlastite emocije zauvijek ostati bliži Jugu, uviđam da moje djetinje zime u Zagori i moje trenutne sudske sporove i rodbinska prepucavanja oko poluurušene djedovine povezuje tek masa romansiranih sjećanja.
Možda i zato, dijelom se okrećem prema drugoj strani svog porijekla, prema Sjeveru, prema Elbi i drugom dijelu svog odrastanja u vječnog putnika između svjetova, koji uglavnom sanja prtljagu i čekaonice.
Negdje u toj potrazi, ponekad namjerno sučeljavam slike okruženja svojih roditelja kao klinaca; oca u kamenoj kući blizu Cetine, uz huk mlinice i bure, i majke, u lijepoj dvokatnici sa centralnim, uz pianino i hrpetine knjiga na niskonebom njemačkom sjeveroistoku.
(Dobro sam i ispao, mislim ponekad...)
I kako godine idu, moji se južni korijeni činjenično gube; rodbina raznosi ideje a mještani kamenje mlinice; anegdote o starima iz sela padaju u zaborav.
S druge strane, možda intuicijom mješanca, postajem znatiželjan istraživati onaj dio sebe, kojem se ranije nisam posvećivao; kulturno i povijesno okruženje svoje sjeverne familije, okolnosti njihovih odluka i stavova.
Uz ostalo, djedov brat, pričali su mi, radio je kao mladi inženjer u obližnjoj Junkersovoj tvornici, kasnih tridesetih godina prošlog stoljeća. (Dijete partizana, kad sam to prvi put čuo, pomislio sam – „Ah, Švabo...“)
Nešto kasnije, dok sam živio u Istočnoj Njemačkoj, jedna nas je školska ekskurzija vodila u nedaleki Dessau; sjećam se uglavnom dosade i nekog ofrlje spominjanog arhitekta čudnog imena, koji je utemeljio neki tamo Bauhaus, pa su nacisti okončali tu priču do, naravno, oslobođenja njemačkog naroda od fašizma od strane pobjedonosne sovjetske armije i potiskivanja dijelova povijesti u oportunistički zaborav.
/Moju su baku oslobodili silovanjem; djed se, u neznanju, iz zarobljeništva u Parizu vratio u svoju centralno grijanu kuću sagrađenu Hitlerovim kreditima... Svijet je opet djelovao u redu... /

Image and video hosting by TinyPic
Zgrada Bauhausa, Dessau

Sve te priče dijelom su me odvele i do tehničkog studija i do pokušavanja da spoznam vlastite zvijezde vodilje, vlastita ognjišta na svom putu.
I pomalo, počeli su se otvarati svijetovi...
Uz ostalo, počeo sam otkrivati (na fakultetu tužno zapostavljenu) povijest tehnike kao dio povijesti kulture i cjelovitosti naroda nekog vremena i prostora.
Neka vrsta tla pogodovala bi nekoj poljoprivrednoj kulturi; za njezinu preradu sagrađene su tvornice, koje su privukle migrante; stvarala se infrastruktura, rasla je potreba za energetskom industrijom, transportom, znanošću; pa dobri drug Kondratiew sa svojom sinusoidom društvenog ekonomskog razvoja, ekspanzije, stagnacije, agresije, rata...
Djedovom bratu, onom u Junkersu, nisam uspio dosad ući u trag po arhivama; zasad me samo kopka znatiželja, što je točno radio; gdje; kako je završio... Put me, svakako, odveo na nekoliko aeromitinga i u nekoliko muzeja, i ne jednom sam se, gledajući Junkersove zrakoplove, pitao, ima li djedov brat neke veze sa njima.

Ali ostao je, svakako, sam pojam Junkersa.
Do unatrag par godina, manjkom interesa, nisam znao da je Hugo Junkers zrakoplovstvo otkrio tek u svojim pedesetim godinama. Raniji inženjerski rad vodio ga je preko termodinamike i ogrijevne vrijednosti materijala kao kriterija termopostrojenja do razvijanja industrijskih motora. Tek u zrelim godinama, posvetio se primjeni metala kao novog materijala u ekspandirajućoj avioindustriji.
Istovremeno, dvadesetih godina prošlog stoljeća, u Dessau kao provincijsko administrativno središte sa Junkersovom tvornicom bojlera i radijatora, preseljava i sjedište novoutemeljene idejne škole novog, racionalnog industrijskog oblikovanja – Bauhaus, sa Gropiusom, van der Roheom i grupom umjetnika i arhitekata. Uz novu, namjensku zgradu Bauhausa nastaju dva ogledna naselja; jedno za predavače i jedno radničko, slijedeći potrebe rastuće industrije u gradu.

Image and video hosting by TinyPic
Zgrada Bauhausa, Dessau

Image and video hosting by TinyPic
Stepenište u jednoj od "Meisterhäuser", Dessau

Dok bauhausovci, slijedeći ideju kako funkcija diktira izgled predmeta – bilo kuće ili lokomotive, bilo čajnika ili kvake vratiju – teže estetici tehnike i nastoje uvesti masovnu modularnu proizvodnju dijelova umjesto skupe i nefleksibilne maloserijske ili pojedinačne proizvodnje, Junkersa progresivni duh „dizajnera“ potiče na rad u domeni građevinarstva. Osmišlja nosive strukture velikih, brzomontažnih hala; prihvaćajući ideju stambenog prostora kao osjetilne opne između čovjeka i okruženja; radi na konceptu energetski učinkovite montažne metalne kuće sa svjetlosnim prizmama i objedinjuje svoje poznavanje industrijskog oblikovanja i primjene metalnih oblika u globalno rastućoj avioindustriji.
Njegov Junkers F13 prvi je potpuno metalni zrakoplov u svijetu; do treće decenije prošlog stoljeća, Junkersovi avioni čine 40% svjetskog zračnog prometa; obratno, Junkersova tvornica u Strasbourgu izgrađena je pod utjecajem stila Bauhausa...
Međutim, jačanjem vlasti nacista, 1933. godine Mies van der Rohe zvanično „gasi“ Bauhaus, koji je godinu ranije već protjeran iz Dessau-a u Berlin.
Gotovo istovremeno, 1932., nacisti preuzimaju ime i sve Junkersove pogone i protjeruju Huga Junkersa, koji u kućnom pritvoru umire dvije godine kasnije.

Junkersov muzej u Dessau-u posjetio sam preklani prvi put; zgradu Bauhausa – onu, koju su nam pokazali na ekskurziji i koja je u doba DDR-a u kontekstu „zapadnjaštva“ idejnog nasljeđa Bauhausa bila /ipak nezaobilazna/ margina regionalne kulture – prvi sam put svjesno primijetio lani, obilazeći i „Meisterhäuser“, modernističke, dijelom eksperimentalne kuće tadašnjih voditelja škole; Gropiusa, Kandinskog, Kleea i drugih.
Dijete vlajskog mlinara i srednjenjemačke knjižničarke, gimnazijalac DDR-a, sa smješkom je slagao nove kockice u mozaik porijekla...
A onda, gotovo slučajno, strojar i avio-entuzijast u meni tijekom nekog obilaska muzeja zrakoplova u Beogradu spustio je fotoaparat i, valjda baš zato, ugledao dvije slike...

Image and video hosting by TinyPic
Junkers F 13 (slika u vlasništvu beogradskog aviomuzeja)

Image and video hosting by TinyPic
Ju 52/3m (slika u vlasništvu beogradskog aviomuzeja)

Vodenjačka znatiželja i Google uz podosta truda otkrivaju...
Prikazani Ju F13 „Dommel“, serijski broj 706, poletio je 1925., a 1926. – godine rođenja mog oca – prešao u vlasništvo Lufthanse. 1934. gubi mu se trag, u vlasništvu pilotske škole Reicha.
Avion sa druge slike, D-AVUL „Bruno Rodschinka“ nakon Lufthanse registriran je u Španjolskoj za Iberiu kao „Guadalquivir“ i 1941. otpisan nakon pada na Mallorci.
Ju 52/3m izložen u Beogradu, inače, 1948. je godine redovno komercijalno letio preko La Manchea... Nadživjevši gotovo sigurno sve svoje posade i putnike, sad poluanonimno, potiho propadajući, pruža sjenu školskim ekskurzijama ispred muzeja...

Nekidan, sjedim sa lucidnom bakicom od devedeset dvije godine; uz kavu i domaći kolač od jabuka priča o bratu; dvadesetih godina u Junkersovoj tvornici aviona učio je za metalokrojača; regrutiran u Luftwaffe i obučen za pilota StuKa – bombardera. Pokazuje slike; pojašnjava kako nema nasljednike i pita se, što li će biti sa slikama nakon njezine smrti.
Na jednoj slici, prvi metalni avion, Junkers F13; istovjetan modelu sa slike iz beogradskog muzeja, čiju repliku već godinama volonterskim radom stvaraju umirovljeni metalci pri Junkersovom muzeju Dessau, odmah iza restaurirane „Tete Ju“, izvučene iz nekog finskog jezera četrdesetak godina nakon rata...

Image and video hosting by TinyPic
Junkers F13, replika u izradi, Technikmuseum Hugo Junkers, Dessau

Image and video hosting by TinyPic
Ju 52/3m, restauriran za statički displej, Technikmuseum Hugo Junkers, Dessau

... možda je do naših godina - u nekom trenu pogledamo iza sebe i shvatimo ljepotu puta na drugi način ...


- 12:36 - Stisni pa pisni (2) - Papirni istisak - #

< listopad, 2011 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Travanj 2018 (1)
Ožujak 2018 (1)
Studeni 2017 (1)
Listopad 2017 (1)
Srpanj 2017 (1)
Ožujak 2017 (2)
Veljača 2017 (1)
Siječanj 2017 (3)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (4)
Kolovoz 2016 (2)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (4)
Svibanj 2016 (2)
Travanj 2016 (4)
Ožujak 2016 (5)
Veljača 2016 (2)
Siječanj 2016 (4)
Prosinac 2015 (1)
Studeni 2015 (2)
Listopad 2015 (2)
Rujan 2015 (5)
Kolovoz 2015 (1)
Srpanj 2015 (3)
Lipanj 2015 (2)
Svibanj 2015 (5)
Travanj 2015 (2)
Ožujak 2015 (6)
Veljača 2015 (4)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (5)
Studeni 2014 (4)
Listopad 2014 (6)
Srpanj 2014 (1)
Lipanj 2014 (1)
Svibanj 2014 (5)
Travanj 2014 (4)
Ožujak 2014 (7)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (4)
Studeni 2013 (2)
Listopad 2013 (2)
Rujan 2013 (3)
Kolovoz 2013 (3)
Srpanj 2013 (4)
Lipanj 2013 (1)
Svibanj 2013 (5)
Travanj 2013 (7)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Komentari On/Off

Potaknut monotonijom provincije u kojoj privremeno živim deset godina, znatiželjan na oca Dalmatinca, introvertiran na majku Njemicu, ponekad u čudu na suprugu Tuzlanku, u životu svugdje pomalo, ovog pljuštećeg popodneva udovoljavam Vodenjaku u sebi i nekim dobronamjernicima koji me gurkahu na blogojavljanje, i ... kreće općeobrazovni blog introspektivnog snatrenja...

... a zašto baš Shelly Kelly?
Isključivo hommage imenu.
Interes za zrakoplovstvom odveo me u vrlo slojevitu priču o mogućoj kolateralnoj žrtvi interesa politike, o raznim licima istine i slučaju trenutka, o nafaki i sićušnosti svih nas na nekoj apstraktnoj, univerzalnoj šahovskoj ploči - privilegija je, moći pričati ...
(Šlagvort za zainteresirane - let IFOR-21, Ćilipi 1996. ...)


O bloženju načelno i konkretno:
"Da većina ljudi ne zna pisati, kompenzira činjenica što ionako nemaju što reći."
(Harald Schmidt)

"Nikad ne treba očajavati, kad se nešto izgubi, osoba ili radost ili sreća; sve se još divnije vraća. Što otpasti mora, otpada, što nama pripada, uz nas ostaje, jer sve se po zakonima odvija, koji su veći od naše spoznaje i s kojima smo samo naočigled u suprotnosti. Treba u sebi živjeti i na cijeli život misliti, na sve svoje milijune mogućnosti, širine i budućnosti, naspram kojih ne postoji ni prošlo niti izgubljeno.-"
(Rainer Maria Rilke, Rim, 29.4. 1904.)

"Inženjeri su deve, koje jašu ekonomi."

"Pametan čovjek nema vremena za demokratske većine."
(prof. Branko Katalinić)

"Malo ljudi vlada umjetnošću, plašiti se pravih stvari."
(Juli Zeh)

"Niemand lasse den Glauben daran fahren, dass Gott mit ihm eine grosse Tat will!"
(Dr. Martin Luther)

"Što manje ljudi znaju o tome, kako se prave kobasice i zakoni, to bolje spavaju."
(Otto von Bismarck)


Dnevnik.hr
Blog.hr

Napomena:
Za sadržaj linkova objavljenih ili preuzetih na svom blogu ne odgovaram.

... a ako netko želi mene linknut', u diskreciji, vlastitom prostoru, bez obaveza, ne svojom krivnjom, djeca ne smetaju itd ...:

grapskovrilo@gmail.com




Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic



...Godišnjem dobu sukladno...

Image and video hosting by TinyPic





... Uvijek ću se nakloniti imenima ...

Ernest Hemingway, Jacques Prevert, Peter Ustinov, Willy Brandt, Hans Dietrich Genscher, Brunolf Baade, Hugo Junkers, Ferry Porsche, Ruth Westheimer, Leni Riefenstahl, Dean Reed, Astor Piazzolla, Amalia Rodriguez, Ana Rukavina, Dieter Hildebrandt, Ivica Račan, Nela Sršen, Boris Dežulović, Ayrton Senna, Niki Lauda, Al Pacino, pater Stjepan Kušan ... i ima ih još mnogo, Bogu hvala ...

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic

Image and video hosting by TinyPic