Bitke kroz povijest https://blog.dnevnik.hr/asboinu

subota, 13.02.2021.

Saga o 'Sinovima Slobode'

Sioux – slobodni sinovi ravnice

Nastavljajući Sagu o Sinovima Slobode, lutajući kroz šume, prolazeći kraj Velikih jezera, stigao sam do Velike ravnice (prerije – po Arhumanunhu).

Ovdje, na nepreglednim ravnicama i valjanim brežuljcima Sjeverne Amerike, između velike i moćne rijeke Mississippi te Stjenovitih planina, od Kanade do Meksika, žive mnogobrojni ponosni starosjedilački narodi (slobodni sinovi ravnice – po Athumanunhu).

Godina je 1761. (približno ista kao i u Dolini Mohawk) te i ovdje dolazi do prvih susreta starosjedilaca i došljaka (Francuza, Britanaca i Španjolaca) i opet se sve opetuje.

Starosjedioci nisu bili spremni na došljake, a došljaci nisu razumjeli slobodni duh starosjedioca. Dakle, po već viđenom scenariju, starosjedioci se šale i ne shvaćaju ozbiljno naum i pitanja došljaka, pa se i ovdje događaju povijesne pogrješke u nazivima.

Tako francuski traperi od Ojibwa (Chippewa) saznaju da dalje na zapadu živi narod Natowessiwak (u prijevodu 'male zmije' – po Athumanunhu). Francuzi to čuju kao Nadouessi petljaju sa svojim nastavcima na svoju riječ za množinu 'oux' i eto ga 'sioux' koji opet odgovara Englezima koji nikako ne mogu izgovoriti originalnu riječ.

Zapravo originalna riječ za naziv tog naroda je 'Ochetee Shakohwin' (Sedam vatri – po Athumanunhu). Tih pak 'sedam vatri' zapravo predstavlja sedam plemena jednog naroda (Bdewakantonwan – Dakote, Mdewakanton – Ljudi duhovnog jezera, Wahpekute – Strijelci među lišćem, Sisitonwan – Ljudi ribljeg sela, Ihanktonwan – Stanovnici na kraju sela, Ihanktonai – Mali stanovnici na kraju sela i Titunwan –stanovnici ravnice.

Eh, sad tu su i izgovori (dijalekti) svakog od njih pa se ponekad lako pomiješa Ihanktonwan s Yankton, Ihanktonai s Yanktonai, ili Titunwan s Teton …

Nadalje, narod Siouxa dijeli se na tri skupine naroda (Dakota, Nakota i Lakota) pri čemu se opet Lakota (Teton Sioux) dijeli na plemena Oglala, Hunkpapa, Crne Noge (gdje opet treba paziti da ih se na pomiješa sa Crnim Stopalima koja pripadaju narodu Siksika odnosno Kainah (krvavi – zato što su lica ili čela bojali crvenom bojom krvi …)

Na kraju, opet treba biti pozoran na podjelu ovih slobodnih sinova ravnice gdje Siouxi zajedno sa Arapaho, Cheyenne, Komanchi, Kiowa, Shoshone i Tonkawa jašu velikom ravnicom, ali su čisti nomadi (kreću se za krdima bizona – po Athumanunhu) te ih razlikovati od Arikara, Hidatsa, Iowa, Kanza, Kitsai, Mandan, Missoura, Nez Perce (Probušenih Nosova), Omaha, Osage, Otoe, Pawnee (Poni) i Ponca koji su polunomadi pa ponekad i uzgajaju usjeve u toj velikoj ravnici.



No, o svima mislim nešto napisati, vezati ih uz neku priču, a onda preko nesalomljivih Apacha, Navaha, Jicarila Chirikahua, Mescalera lutati malo pustinjama Texsasa sve do Meksika … ali 'o tom potom'.

13.02.2021. u 15:24 • 1 KomentaraPrint#^

<< Arhiva >>

< veljača, 2021 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
             

Opis bloga

Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...



Flag Counter

O vojnicima, dočasnicima i časnicima

Bili smo vojnici i mladi ...



... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!

Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!

O ratovima

Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...

Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...

Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.

Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …

Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …

Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.

Athumanunhova promišljanja


Zašto budale galame - zato što mudri šute!

… o hladnoći, tami i zlu

Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.

Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …


Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!