Vojni zrakoplovi kategorije G – vojne jedrilice
Vojni zrakoplovi kategorije G poznatiji kao jedrilice pojavili su se i masovnije se našli u uporabi nakon Prvog svjetskog rata. Naime, Njemačkoj je Versajskim ugovorom zabranjeno graditi zrakoplove kategorije C s motornim pogonom. Lukavi Nijemci tada su se okrenuli kategoriji G.
Vojne jedrilice ili zrakoplovi kategorije G isključivo su namijenjeni za zračni prijevoz pješaštva koje nije obučeno i uvježbano za iskakanje padobranom. Isto tako ovi zrakoplovi pratili su padobransko pješaštvo u prijevozu težeg naoružanja, borbenih vozila i opreme.
Dakle, ove zrakoplove kategorije G u zrak su podizali zrakoplovi kategorije C (prijevozni) ili rjeđe kategorije B (bombarderi) i pomoću sajli teglili (vukli) ih do najpovoljnije 'sletne zone' (prizemljenje). Kako je uvijek vrlo teško pronaći idealnu zonu za prizemljenje (takve su čvrsto branjene od strane protivnika), a još je teže jednom prizemljenu jedrilicu natrag podići, zrakoplovi kategorije G građeni su od vrlo jeftinog materijala (platno i drvo).
Jednostavno, moglo bi se zaključiti: zrakoplovi vojne kategorije G zrakoplovi su za jednokratnu uporabu. Danas više ni jedna moderna vojska nema u svom sastavu zrakoplove kategorije G (osim možda nekakve inačice za obuku i trening). Zrakoplove kategorije G danas u potpunosti zamjenjuju zrakoplovi koji su se pojavili tijekom Korejskog rata, a to su zrakoplovi kategorije H koje će mnogi od vas lakše prepoznati ako ja to napišem – helikopteri.
Zrakoplovi kategorije X - letjelice budućnosti
Dok se poneki polako pribojavaju što bi sve mogle učiniti letjelice (zrakoplovi) kategorije Q (bezposadne MQ), prava prijetnja koja tjera strah u kosti su zapravo zrakoplovi kategorije X.
Naime, bezposadne letjelice budućnosti počele su se razvijati 2013., a već 2015. poletjeli su prvi primjerci (prototipovi) i na sreću cijelog čovječanstva odmah su projekti zamrznuti. Dakle, radi se o zrakoplovima, besposadnim letjelicama koje u potpunosti rabe 'stealth' tehnologiju.
Ove letjelice X kategorije razvijaju brzinu gotovo nevjerojatnih 1000 km/h, a taktički doseg (radijus djelovanja) im je oko 2400 km. Ove letjelice mogu 'nositi' više od dvije tone raznog naoružanja, a ono najopasnije je to što djeluju potpuno autonomno! (za razliku od zrakoplova Q kategorije ovdje ne postoji ljudski operator negdje iza pulta)
Dakle, letjelica X kategorije sama bira i identificira protivnika (cilj), sama bira taktiku (način) borbe i sama bira oružje kojim će napasti (odgovoriti). E, pa sad kod ovoga ni ja ne znam što bi se u stvari dogodilo da se neka od ovih letjelica 'otme' nadzoru i počne sama 'razmišljati'...
Naime, ovo je prvi korak prema strojevima koji 'razmišljaju', a dva primjerka takvih strojeva uspješno su sletjela i uzletjela na nosač zrakoplova, dakako, bez pomoći ljudskog operatora. Riječ je o letjelicama tipa X-47B koje su uspješno i 'dotočile' gorivo u zraku.
Amerikanci su odmah zaustavili daljnji razvoj i dva prototipa koji se ipak nalaze u službi malo 'korigirali' u autonomnosti, no, razvija se još jedan tip 'stealth dronova' nazvan Phantom Ray s još većom autonomnošću.
X zrakoplovi X-47B i Phantom Ray
Zrakoplovi kategorije U (utility) – špijunski, R (rconnaissance) izvidnički i Q bez-posadni dronovi
Dakle, danas su na redu vojni zrakoplovi specijalnih namjena poput špijuniranja i izviđanja. Iako nekome na prvi pogled špijuniranje i izviđanje kao riječ izgleda različito, a doista su i različite djelatnosti, ipak postoji mala razlika. Obije ove djelatnosti spadaju u obavještajno djelovanje prikupljanja podataka o protivniku, a bitna je razlika što špijunirati mogu i civili dok izviđaju samo vojnici.
U – 2 Dragon Lady
Tako postoje vojni zrakoplovi kategorije U (utility) koji su gotovo isključivo namijenjeni za špijuniranje protivnika, odnosno za prikupljanje informacija bez dozvole i svoje zadaće provode tijekom mira, odnosno kada nema bojnih djelovanja i otvorenog neprijateljstva (rata).
Takvi zrakoplovi opremljeni su vrlo sofisticiranom radarskom, kamernom i senzornom opremom visokih rezolucija koja je razmještena po trupu ili u trupu samog zrakoplova. Sami zrakoplovi dizajnirani, konstruirani i izgrađeni su za vrlo velike visine leta, velike brzine i mogućnost dugog ostajanja u zraku.
Danas su zrakoplovi kategorije U gotovo prošlost (no još uvijek ih ima). Jedan od takvih zrakoplova bio je U-2 Dragon Lady koji se prestao proizvoditi 1989. Špijunski zrakoplovi kategorije U letjeli su na vrlo visokim visinama i vrlo velikim brzinama i predstavljali noćnu moru za lovce presretače kategorije F, odnosno bili su za njih nedostižni i neuhvatljivi.
SR – 71 Blackbird
Nešto mlađa kategorija R izvidnička razvijana je na sličnim platformama kao kategorija U, ali s gotovo drugačijim značajkama. Najupečatljiviji zrakoplov kategorije R bio je SR-71 Blackbird, ali i takvi zrakoplovi povučeni su iz primjene (1999.).
Napokon, kao da je vojska pronašla kategoriju zrakoplova koja joj u potpunosti odgovara za ovu namjenu (ali i za druge namjene). To je kategorija Q zrakoplova, a nekima će možda biti poznatiji pod nazivom potkategorije UAV (unmanned aerial vehicle) što je vrsta zrakoplova koji nemaju posadu u trupu (samom zrakoplovu) već je posada daleko na sigurnom.
Jednostavno napisano to su bez-posadne letjelice, a neki ih još nazivaju i – DRON. O kategoriji zrakoplova Q bit će posebno, ali gotovo sigurno ti zrakoplovi preuzeli su ulogu zrakoplovima kategorije R i U.
RQ – 4 Global Hawk
Zrakoplovi tankeri – 'zračne crpke za gorivo' kategorije K
Tijekom Drugog svjetskog rata, posebice kod strategijskog (dubokog) bombardiranja logističkih vojnih ciljeva (tvornice bombi, streljiva, naoružanja, opreme ...) tadašnje nacističke Njemačke veliki problem za bombardere bio je 'gubitak' lovačke pratnje, odnosno zrakoplova kategorije F (presretača, lovaca, boraca).
Naime, još i danas zrakoplovi svih kategorija muku muče s gorivom koje direktno utječe na njihov borbeni dolet (dosegnuti cilj i vratiti se u bazu), a taj problem posebice je izražen kod najpotrebnijih zrakoplova kategorije F i A.
KC-135 Stratotanker dopunjuje u letu gorivom A-10 Warthog
Problem rješavaju zrakoplovi kategorije K – zračni tankeri za gorivo. To su zapravo vojni zrakoplovi čiji je trup pretvoren u cisternu, tank za gorivo, a imaju i posebne uređaje (crijeva sa sondama) koje mogu plasirati na određene dužine i koje onda služe ostalim zrakoplovima jednostavno kao benzinske pumpe.
KC-135 Stratotanker dopunjuje gorivom u letu B-2 Spirit
Pojava ovih zrakoplova, nakon Drugog svjetskog rata (B-29 Superfortresses koji je postao prvi KB-29 Superfortresses), a poglavito tijekom Vijetnamskog rata, bila je od neprocjenjivog značaja. U početku to su bili preuređeni zrakoplovi A, B i C kategorije ili čak civilni zrakoplovi (poput: A-6 Intruder koji je postao KA-6 Intruder, civilni (kategorija W) poput DC-10 koji postaje vojna inačica KC-10 Extender ili pak civilni Boing – 707 na vojnoj platformi RC-135 koji postaje KC-135 Stratotanker ...)
KC-135 Stratotanker dopunjuje gorivom u letu MC-130 Hercules (kategorija M – višenamjenski)
Zrakoplovi za elektroničko djelovanje – AEW kategorija E
Zrakoplov za elektroničko djelovanje vojni je zrakoplov koji je opremljen specijalnom elektroničkom opremom i namjena mu je ometanje protivničkih radara i elektronskih komunikacija.
Zapravo to su zrakoplovi vrlo slični zrakoplovima kategorije B ili C osim što su lako prepoznatljivi po velikom rotirajućem disku (radaru-anteni), a unutrašnjost im je preuređena za smještaj elektroničke opreme i računala te više operatora koji ih opslužuju.
Podjednako se koriste u ofenzivnim ili defenzivnim operacijama, a mogu poslužiti i kao mobilni sustavi za rano upozorenje na dolazak protivničkih zrakoplova ili balističkih raketa.
Neborbeni zrakoplovi – prijevozni (C) (transportni, cargo)
Neborbeni vojni zrakoplovi kategorizirani u skupinu C su prijevozni i teretni (cargo) zrakoplovi s fiksnim krilima, a u potkategoriju mogu se svrstati i helikopteri iz skupine C. Temeljna zadaća zrakoplova C kategorije je prijevoz vojnika, oružja i druge vojne opreme izvan civilnih (komercijalnih) ruta leta i u opasna ratna područja.
teški prijevozni vojni zrakoplov C-5 Galaxy
Prijevozni C zrakoplovi temeljno su izvedeni od bombardera B, a od njih pak će biti izvedeni i neborbeni zrakoplovi kategorije (K) – zračni tankeri. Naime, upravo zrakoplovi kategorije C lako se preprave (poneki od njih i imaju mogućnost brze prilagodbe) za zrakoplove kategorije K (zračne tankere).
Razvijani tijekom Drugog svjetskog rata danas ti zrakoplovi mogu sletjeti i na privremena sletišta i uzletjeti s privremenih uzletišta koje izgradi vojna inženjerija. Dok su tijekom Drugog svjetskog rata imali i zadaću tegljenja vojnih jedrilica, danas oni sudjeluju i zadaćama spašavanja, ali i uspostavu i održavanje zračnih luka te logističkih (opskrbnih) vojnih ruta do istih.
Manji prijevozni zrakoplovi služe i kao zračne vojne ambulante kojima se evakuiraju ranjeni i povrijeđeni vojnici, ili pak kao zračna zapovjedna (komunikacijska) mjesta za rad stožernog vojnog osoblja. Ponekad, ovi zrakoplovi mogu biti naoružani oružjima za obranu, ali i za napad, no, tada imamo potkategoriju borbenih prijevoznih zrakoplova (AC).
borbeni prijevozni zrakoplov kategorije (AC) – bojno djelovanje AC-130 Hercules
Borbeni zrakoplovi – bombarderi (B)
Bombarder je borbeni zrakoplov iz kategorije B vojnih borbenih zrakoplova koji napada protivničke zemaljske i pomorske ciljeve plasiranjem (ispuštanjem) bombi (tepih-bombi), lansiranjem torpeda i raketa zrak-zemlja ili krstarećih raketa. Bombarderi su svoj procvat doživjeli tijekom i krajem Drugog svjetskog rata.
Bacanjem atomskih bombi iz bombardera B-29 Superfortress ubrzalo je završetak rata na dalekom Pacifiku. No, pojava balističkih i inter-kontinentalnih raketa 'poljuljalo' je vladavinu i značaj bombardera.
bombarderi B-1B Lancer, B-2 Spirit i B-52 Stratofortress
Neke od prednosti bombardera: zastrašujuće djeluju na bojno ćudoređe (moral) protivnika – ne zna se kada će se pojaviti, koliku će štetu izazvati i tko će biti pogođen, mogu dosegnuti svaki cilj, pa i onaj duboko u pozadini, nanose razarajuće i velike štete području koje napadnu i pogode.
Istodobno uz prednosti postoje i nedostaci bombardera: mogu izazvati kontra-efekt (zbog razaranja i žrtava podići bojno ćudoređe kod protivnika), ne mogu selektirati civilne (kolateralne) štete na području koje napadnu, vrlo su ranjivi u napadu lovaca-presretača iz kategorije F, izuzetno su skupi za proizvodnju i održavanje.
bombarder B-1B Lancer
Tijekom Drugog svjetskog rata iskristalizirala se podjela bombardera: obrušavajući bombarderi, torpedni bombarderi, noćni bombarderi, zemaljski (napadački) bombarderi, mornarički (daleko-dosežni) bombarderi, laki, srednji i teški bombarderi. Već tijekom Hladnog rata ta podjela gubi smisao, pa se prilazi na novu podjelu: napadačke (koji su zamijenili lake bombardere i služe za blisku zračnu potporu kopnenim snagama), srednji bombarderi zadržali su platformu za nošenje i lansiranje taktičke (5KT) nuklearne bombe, a teški bombarderi prešli su u strategijsko naoružanje.
Iako im je razvojem raketa značaj poljuljan, bombarderi još uvijek imaju svoju budućnost. Uporabom 'stealth' tehnologije u proizvodnji bombarderi postaju manji i teško uočljivi za radare, ali postaju najskuplje oružje koje si mogu priuštiti samo najmoćnija i najbogatija ratna zrakoplovstva.
Velika Britanija prestala je s proizvodnjom svojih 'V-bombardera' (Vulkan, Victor i Valiant), ali ih se nije odrekla i dalje ih čuva i održava kao strateško oružje. Jedino još SAD i Rusija proizvode teške bombardere što dodatno astronomski iscrpljuje njihove resurse, ali ne odustaju od njih.
Naime, kao nekakav zaključak, bez obzira na sve njihove nedostatke, a posebice na astronomske cijene proizvodnje i održavanja, jednom kada stigne i dostigne svoj cilj, te kad počinje djelovati, bombarder će sigurno desetkovati, ako ne i razoriti cilj, a tu je i njegova budućnost – 'hibernirat' će sve do trenutka pojave oružanog sukoba, a tada njegova uloga postaje nezamjenjiva.
bombarderi u akciji
< | travanj, 2018 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...
Bili smo vojnici i mladi ...
... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!
Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!
Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...
Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...
Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.
Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …
Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …
Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.
Zašto budale galame - zato što mudri šute!
… o hladnoći, tami i zlu
Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.
Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …
Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!