Koja je boja prva u hrvatskom grbu
Za 'prepucavanja' oko hrvatskog grba u cilju jeftine dnevno-političke svrhe i 'dežurne pljuvače' svega što u svom naslovu ima predznak 'hrvatsko' čuli su već i mali vrapci po krovovima, a znaju za to i mala djeca u kolicima dječjim, kada je u pitanju grb Hrvata.
Dakle, ako se u 'pomoć' pozove grboslovlje (heraldika), kao pomoćna povijesna znanost, sasvim je zorno i razumljivo čisto pridržavanje pravila grboslovlja. Tako da je uopće beznačajno o tomu raspravljati i polemizirati, ali možda nije zgorega o tomu nešto i napisati s one druge (vojničke) strane.
Pitanje koja je boja prva u hrvatskom grbu odmah je na početku totalno pogrešno i skroz krivo jer tu se uopće ne radi (po grboslovlju) o dvije boje. Riječ je o jednoj boji (crvena) i metalu (srebru koje se predstavlja bijelom ispunom).
Teorije postoje brojne o tomu zašto je od početka (nastanka) hrvatskog grba toliko konfuzije i neznanja, ali i zloće. Naime, 'šahovska – kockasta' struktura u grboslovlju nije rijetka i nije zastupljena samo u hrvatskom grbu, no hrvatski grb je jedinstven i samo jedan te ga nije moguće zamijeniti s drugim sličnim grbom 'šahovske-kockaste' strukture i nikada kroz povijest nisu postojala dva hrvatska grba (onaj gdje prvo 'kockasto' polje počinje bijelom ili onaj gdje je to započeto crvenom bojom).
Teorije o 'bijelim ili crvenim' plemenima hrvatskog naroda također ne odgovaraju, a isto tako niti teorije o 'narodnoj' ili 'tuđinskoj' vlasti ne 'piju vodu', makar ova potonja možda se može pojasniti pravilom Hrvatskog grboslovlja gdje srebro predstavlja kraljevsku vlast, a crvena boja bansku vlast.
Naime, sve ostaje na strogim pravilima grboslovlja, a kako je Hrvatski grb kroz povijest često bio 'ukalupljen' u sastav drugih grbova vladara (tuđinskih), koji su doista bili izabrani voljom tadašnjeg hrvatskog plemstva, pa ipak polja ne počinju crvenom već 'bijelom' bojom srebra.
Na kraju mogu slobodno pozvati u 'pomoć' stari hrvatski grb koji se nalazi stiliziran na krovu crkve Svetog Marka gdje 'bijelo' polje srebra mora biti (po pravilu grboslovlja) upravo bijelo jer inačica grba je 5x5 (nije stara hrvatska 4x4, ili nešto novija kraljevska 4x5, niti kasnija banska 5x6, a niti cetingradska 8x8 ... već jednostavno suvremenija građanska 5x5) a kako je to grb 'trojednice' u kojoj je desno grb Dalmacije, dolje grb Slavonije, a oba ta grba počinju modrom (plavom) bojom, razumljivo je strogo pravilo grboslovlja – metal-boja, ili boja-metal, nikada metal-metal, ili boja-boja.
na ovom amaterskom video-isječku vidljive su sve 'grboslovne anomalije' hrvatskog grba, ali i hrvatski grbovi strogih grboslovnih pravila
Motrilački (izvidnički) helikopteri – kategorija OH
Prvi (rani) motrilački (observation) helikopteri bili su ograničeni samo na vizualno motrenje pilota, pa je tako većina takvih helikoptera imala zaobljene i maksimalno ostakljene kokpite. Zadaća pored izviđanja i motrenja bila im je i koordiniranje (upravljanje) bliskom topničkom paljbom te pozivima za blisku zračnu potporu.
Današnji motrilački helikopteri opremljeni su cijelim nizom suvremenih (dnevnih i noćnih) senzora i radara, a moguće ih je i naoružati i opremiti protuoklopnim i protuzrakoplovnim raketama.
Jedan od takvih helikoptera je i helikopter OH-58D Kiowa Warrior koji se nalazi u posjedu (naoružanju) Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Dakle, inačica OH-58D jedna je od inačica koje razvija ovaj helikopter (OH-58A, OH-58B, OH-58C i još naprednije OH-58F i OH-58F BLOCK II).
Prijevozni (cargo) helikopteri – kategorija CH
Kod ove CH kategorije vojnih helikoptera lako je pomiješati i pobrkati ih s vojnim helikopterima kategorije HH koji su gotovo identičnih značajki, ali razlika postoji u temeljnoj zadaći. Dakle, CH kategorija je vojni helikopter koji služi za prijevoz 'karga' (tereta) bilo da je to ljudstvo, ili neka druga vojna materijalna imovina, a HH kategorija pak je namijenjena za traganje, spašavanje, izvlačenje ili zadaću sanitetskog zbrinjavanja (MEDEVAC).
Priča o vojnim helikopterima kategorije CH počinje zahtjevima vojske, konkretno marinaca, koji traže stroj (mazgu) koja će im nositi teško naoružanje, koristan ratni teret i opremu. Zahtjevi su se pojavili 1960., a već 1962. marincima je ponuđen prvi eksperimentalni primjerak Vought-Hiller-Ryan XC-142A. Nažalost ovaj izuzetno dobar stroj nikada neće ući u operativnu uporabu.
Marinci ipak traže i inzistiraju na nečem što će biti kategorizirano kao teški helikopter, a produkt je eksperimentalni 'Heavy Helicopter Experimental / HH (X)'. Ponuđen je modificirani CH-47 Chinook i cijeli niz sličnih, a naposljetku izabran je YCH-53A i to dva prototipa (kategorija Y) koji će na kraju rezultirati moćnim CH-53 Sea Stallion.
Serijska proizvodnja CH-53 (morskog ždrijepca) započela je 1966. Od tada ovi fantastični helikopteri, CH-53, ali i njegov 'brat blizanac' HH-53 bili su nezemjenjivi u svim vojnim sukobima: Vijetnam – 'morski ždrijepci' spasili su mnoge američke i vojnike južnog Vijetnama pred najezdom Armije Sjevernog Vijetnama i Vietkonga (operacija Frekventni vjetrovi).
'Zeleni div' HH-53 tragao je za i spašavao vojnike, ratne zarobljenike, pilote, mornare, podmorničare ... neumorno tijekom perioda od 1967. do 1975. cijelom jugoistočnom Azijom, Obalom slonovače (Sjeverno-vijetnamski zatvorski kamp u Sonu Tayu 1970. godine i spašavanje posade trgovačkog (kontejner) broda SS Mayaguez). 'Helikopterska braća' odigrala su svoju 'rolu' i u Afganistanu, a neke od inačica tijekom 2012. zaslužno su umirovljene, a uspješno ih zamjenjuje CH-53 Super Stallion.
Napadački (jurišni) helikopter – kategorija AH
Napadački (jurišni) helikopter kategorije AH je naoružani helikopter čija je temeljna zadaća slična zadaći napadačkog (jurišnog) zrakoplova iz kategorije A. Dakle, napadački helikopter napada protivničko pješaštvo i oklopljene postrojbe (sva borbena i neborbena vozila) na tlu. Poradi svog teškog arsenala (naoružanja) ove helikoptere ponekad nazivaju helikopterima topovnjačama.
Arsenal naoružanja napadačkog helikoptera je slijedeći: razni automatski topovi i strojnice, protuoklopne vođene rakete, razne rakete tipa zrak-zemlja i rakete tipa zrak-zrak (za vlastitu obranu-samoobranu). Tako današnji napadački helikopteri zapravo imaju dvije temeljne zadaće: blisku zračnu potporu pješaštvu i protutenkovska (oklopna) borba.
letne (manevarske) sposobnosti napadačkog helikoptera AH-64 Apache
Zapravo, ako bi to željeli iskazati matematikom, onda bi to bilo tako što napadački helikopter mora uništiti 17 puta veću cijenu ciljeva od svoje vlastite prije nego bi bio oboren. No, dobro, razvoj ove kategorije helikoptera uzeo je zamah sredinom 1960-tih godina. Naime, američka kopnena vojska (ARMY) zatražila je (iskazala je potrebu za) helikopter koji će biti teže i jače naoružan od dotadašnjih naoružanih helikoptera kategorije UH.
Naime, naoružani helikopteri (UH-1 Iroquois) bili su odlična potpora iz zraka, ali trebalo je razviti nešto još ubojitije (AH-1 Cobra), a za to je poslužio AH-56 Cheyenne koji je prvi put poletio 21. rujna 1967. tijekom Vijetnamskog rata. Tako je 'rođen' helikopter s pojačanom oklopnom zaštitom, većom brzinom i manjom širinom. Naime, pilot i operator sada više ne sjede jedan pored drugoga, već je operator ispred, a pilot iza na povišenom prostoru (time je dobivena manja silueta cilja).
napadački helikopter AH-64 Apache u potpori desanta pješaštva prijevoznim (cargo) helikopterom CH-47 Chinook
Krajem 1970-tih počeo se pojavljivati prvi prototip YAH-64 (kategorija helikoptera Y su zapravo prototipovi-eksperimentalni), kasniji AH-64 Apache, koji će u operativnu uporabu ući u travnju 1986. Danas egzistira inačica AH-64D Apache Longbow koji je i platforma za buduća oružja. Još je možda dobro napomenuti da ovdje dolazi jedan helikopter iz kategorije MH (višenamjenski za specijalne operacije) koji je razvijen kao A/MH Little Bird (Killer Egg), no o njemu više drugi put u kategoriji MH.
Dakle, kao zaključak, značajke napadačkih (jurišnih) helikoptera su izuzetna pokretljivost, snažna oklopna zaštita i velika vatrena moć. Iako su jurišni helikopteri relativno novi oružani sustavi u modernim vojskama, oni klasični jurišni helikopteri (poput ruskog Mi-24 NATO kodna oznaka Hind) namijenjen isključivo protutenkovskoj borbi polako, ali sigurno odlazi u povijest.
Na njihovo mjesto dolaze višenamjenski borbeni helikopteri prilagođena i za izvođenje borbenih misija u uvjetima gradske borbe i za spašavanje ljudi u prirodnim katastrofama. Naime, uporaba teško naoružanih borbenih helikoptera-topovnjača u zaustavljanju masovnih tenkovskih prodora danas se više ne uklapa u strategiju suvremenog ratovanja. Umjesto njih traže se helikopteri koji će 'kirurškom preciznošću' moći uništavati ciljeve u gradskim (urbanim) borbama.
Usput slobodno se na ovom popisu kvalitetnih napadačkih helikoptera nađu i ruski poput: Mi-28 NATO kodna oznaka Havoc (Night Hunter), Mi-35 NATO kodna oznaka Hind E, Ka-50 NATO kodna oznaka Hokum A (Black Shark) i Ka-52 NATO kodna oznaka Hokum B (Alligator).
Za kraj, taktika napadačkog helikoptera u borbi s tenkom – čeka ga iza nekog zaklona ili maske, iznenada iskače iz zaklona i ispaljuje vođenu PO raketu prve, druge ili treće generacije. Prva generacija je ručno (manualno) vođena raketa gdje helikopter ostaje u zraku otkriven sve do trenutka pogotka raketom. Druga generacija (poluautomatsko) sustav sam navodi raketu, ali operator mora kacigom kroz vizir vidjeti cilj i napokon treća generacija (ispali i zaboravi) gdje operator nakon uočavanja cilja ispaljuje raketu, i odmah potom može voditi borbu s drugim ciljem ili se skloniti u sigurnost (raketa će pogoditi cilj sama).
Vojni helikopteri – 'zračno konjaništvo'
Ako su tenkovi 'teško konjaništvo', onda su helikopteri zasigurno 'zračno konjaništvo'. No, dobro. U početku razvoja zrakoplova, koji na kraju nije postao zrakoplov, koji bi se mogao vertikalno podići i isto tako spustiti (već tijekom Drugog svjetskog rata) razvijen je 'Rotokopter'.
Kako je kategorija R već bila rezervirana za izvidničke zrakoplove godine 1948. 'rotokopter' dobiva svoju zasebnu kategoriju H i postaje 'Helikopter'. No, nitko nije tada očekivao da će helikopter postati vrlo traženi zrakoplov, odnosno zrakoplov kojeg najviše treba kopnene vojska (pješaštvo).
Tako je zrakoplov kategorije H dobio svoje potkategorije poput: AH (napadački-jurišni helikopter), CH (transportni-opskrbni helikopter), HH (teški spasilački helikopter), MH (helikopter za specijalne zadaće), OH (motrilački-izvidnički helikopter), RH (mornarički protuminski helikopter), SH (mornarički protupodmornički helikopter), TH (trenažni-školski helikopter) i UH (utility – prijevozni helikopter).
helikopterske scene filma 'Bili smo vojnici' (We Were Soldiers)
Dok je 'praskozorje' helikoptera počelo već tijekom Drugog svjetskog rata, svoju 'zoru' helikopteri će ugledati tek tijekom Korejskog rata, a tijekom Vijetnamskog rata helikopteri su zauvijek zauzeli svoju 'visoku poziciju' u vojsci. Danas moderne vojske više ne bi mogle bez helikoptera.
Dobro, to bi trebalo biti dostatno za neki uvod u novu seriju o vojnim (ratnim) helikopterima.
Helikopteri OH-58D Kiowa Warrior HRZ
Trenažni (školski) zrakoplovi – kategorija T
Dok civilni piloti prolaze obuku za letenje na jednom tipu zrakoplova (ultra-laki školski zrakoplov) kod vojnih pilota ta obuka u letenju podijeljena je na čak tri dijela, odnosno tri tipa zrakoplova. Prvi vojni školski zrakoplov je sličan civilnom zrakoplovu, dakle radi se o zrakoplovu tipa ZLIN – 242L (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo) i to je zrakoplov za temeljnu obuku.
Ako netko želi znati kako raspoznati vojni od civilnog školskog zrakoplova (u Republici Hrvatskoj) dovoljno je pročitati registracijsku oznaku (pozivni kod), pa će tako na civilnom ZLIN-u primijetiti oznaku 9A DFG (kombinacija oznake RH u zračnom prometu '9A' i tri slova engleskog alfabeta 'DFG'.
No, za razliku od civilnog vojni školski ZLIN nosit će oznaku kombinacije tri broja i to od 401 do 499 (OBVEZATNO samo u tom rasponu kombinacije brojeva). Nadalje, školski zrakoplov za napredniji dio obuke je (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo) PC-9 Pilatus (to je i zrakoplov akrobatske skupine 'Krila Oluje' HRZ) na kojem ćete lako uočiti oznake u kombinaciji od tri broja i to u rasponu od 051 do 099.
trenažni školski mlazni zrakoplov kategorije T USAF T-38 Talon
Eh sada, on treća faza napredne borbene obuke vojnih pilota provodi se na zrakoplovima kategorije T, dakle na trenažnim (školskim) zrakoplovima. Dok bogatije vojske provode tu treću fazu obuke na mlaznim trenažnim zrakoplovima, one nešto siromašnije rabe prave borbene zrakoplove koji se razlikuju od onih u eskadrili samo po tomu što su dvosjedi (pilot-polaznik i pilot-nastavnik).
Bitno je ne ovdje pomiješati borbene zrakoplove dvosjede (pilot i kopilot-navigator) jer prvi (trenažni) imaju duple upravljačke mogućnosti, a drugi (borbeni) nemaju tu mogućnost. Možda je dobro napomenuti da i jedni i drugi školsko-trenažni zrakoplovi imaju mogućnost nošenja naoružanja, te vrlo lako mogu postati borbeni zrakoplovi (u slučaju potrebe).
školski zrakoplov (Hrvatsko ratno zrakoplovstvo) PC-9M Pilatus oznake 064
< | svibanj, 2018 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 | 31 |
Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...
Bili smo vojnici i mladi ...
... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!
Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!
Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...
Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...
Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.
Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …
Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …
Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.
Zašto budale galame - zato što mudri šute!
… o hladnoći, tami i zlu
Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.
Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …
Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!