Grčka falanga – karakteristična je za sve grčke države klasičnog doba, a odlikuje je to što nema utvrđenu dubinu. Broj vrsti mijenja se od bitke do bitke i kreće se od 8 – 12 vrsti, no, ako je broj vrsti veći broj redova je manji. Prvobitna grčka falanga tako uvijek ima oblik paralelograma čije strane, kod istog broja ratnika, stoje u obrnutom razmjeru. Razmaci i odmaci između ratnika iznose po jedan metar što im omogućava slobodnu uporabu oružja. Tijekom bitke bore se samo prve dvije vrste dok ostale redom popunjavaju mjesta ranjenih i mrtvih, a istodobno tjelesno i moralno potiskuju i podupiru prve bojne vrste. Gotovo uvijek teoretski 'dublja' falanga pobijedit će 'pliću' falangu iako su im iste širine i isti je broj ratnika u bitci. Tako dubina falange predstavlja istodobno pričuvu i dinamički potencijal, te falangi daje probojnost. Istodobno širina falange pak istoj omogućava obuhvat i djelovanje po bokovima protivnika. Najslabija mjesta u falangi upravo su bokovi jer da bi se oni obranili od napada u bok krila falange moraju zakrenuti svoj front u stranu odakle prijeti napad, a to pak onda dovodi do gubitka dinamike, a najopasnije je što se u tom trenutku vrlo lako falanga može pokidati i razdvojiti (ako na to ne paze zapovjednici tijekom ustroja falange – po Athumanunhu). Kako to izgleda ustvari: dakle, red je temelj falange, pa ratnici u jednom redu pripadaju istoj lohi (loha je desetina – po Athumanunhu). Više loha, četiri točnije, ustrojavaju taksu (taksa bi po Athumanunhu odgovarala vodu) Dakle, sada tako posložene takse, prve vrste zauzimaju zapovjednici loha, negdje u sredini dolazi najbolji ratnici, dok zadnje vrste zauzimaju zapovjednici taksi, pa sada cijela falanga ima bojni složaj u kojem su najslabiji (neiskusni, mladi, novaci i prestrašeni) potpuno uokvireni. To tijekom bitke sprječava paniku i osipanje falange, a istodobno zapovjednici guraju i tiskaju falangu naprijed. Neposredno pred bitku sukobljene falange postavile bi se paralelno jedna nasuprot drugoj. Ispruživši koplja falange bi krenule običnim korakom jedna prema drugoj, a neposredno pred sami sudar cijela bi falanga prešla u trčeći korak. Tijekom trka gotovo uvijek desno krilo falange malo bi natkrililo lijevo krilo (Athumanunh vjeruje da je to težnja da se ratnicima omogući lakši udar mačem koji se nalazi u desnoj ruci dok je štit u lijevoj) Isto tako na desnim krilima falange nalaze se najelitniji ratnici, pa gotovo uvijek tijekom sudara falangi desna krila potisnu protivnička lijeva, a kasnije se oba desna protivnička krila sudare i ishod cijele bitke zavisi od njihovog uspjeha. Ipak bitke su gotovo uvijek linearne i paralelne. Lako pješaštvo (psiliti) i konjaništvo igraju sporednu ulogu i zadaća im je zaštititi bokove središtu falange gdje se nalaze teški pješaci (hopliti) koji i rješavaju ishod bitke. Tako je sve do Epaminonde kada on mijenja težište falangi, pa na lijevo krilo smješta i dalje najslabije ratnike, ali im znatno povećava broj kako bi protivnikovom kvalitetu suprotstavio kvantitet. No, to nikako ne bi bilo dostatno, pa na lijevo krilo izvlači najbolje ratnike iz središta i desnog krila i te ratnike postavlja na čelo i okolo slabijeg lijevog krila. Sada pak ovo ide na štetu samom središtu i desnom krilu koje bi protivnik mogao, poradi izostanka najboljih, pregaziti. No, Epaminonda se dosjetio i središte s desnim krilom posložio stepenasto unatrag. Tako je sada sudar zakošen, te se pojavljuje prvi kosi bojni složaj (to su po Athumanunhu bitke kod Leuktre i Mantineje koje će on pojedinačno opisati i nacrtati nešto kasnije).
< | listopad, 2006 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 | 31 |
Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...
Bili smo vojnici i mladi ...
... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!
Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!
Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...
Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...
Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.
Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …
Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …
Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.
Zašto budale galame - zato što mudri šute!
… o hladnoći, tami i zlu
Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.
Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …
Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!