Bitke kroz povijest https://blog.dnevnik.hr/asboinu

ponedjeljak, 31.07.2006.

Kineski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Kineski zrakoplovi – Leteći tigrovi P – 40

Nadnevka 24PRO1941 54 japanskih zrakoplova bombardera uz zaštitu i potporu 24 lovačkih zrakoplova strahovito je napalo uzletište Letećih tigrova Rangun. Lovci Letećih tigrova ipak su se podigli u zrak i nastale su strahovite zračne bitke. Na kraju je rezultat bio: oboreno 30 japanskih zrakoplova, a samo 2 zrakoplova Letećih tigrova. Koliko su se piloti AVG Letećih tigrova izvještili u letenju na svojim P – 40 govori slijedeći opis jedne od zračnih bitaka: 'Pilot rodom iz Texasa George Paxton napadnut je od čak devet japanskih zrakoplova. Paxton se uspješno oslobodio njih sedam, ali su ga posljednja dva teško izrešetala svojim strojnicama po repnim stabilizatorima. Paxton je potražio spas na 5000 metara među oblacima ostavljajući trag dima iza sebe. Bilo je sigurno da će se Paxton srušiti, ali tada je motor ,alison' na Paxtonovom P – 40 snažno zaurlao, baš kako taj motor urla na izmaku snaga, a slijedećeg trenutka Paxtonov P – 40 pojavio se iznad krošnji i spustio se na uzletište s gadnom i velikom rupom na repu zrakoplova. Instrument ploča i nožne pedale bile su također izrešetane i van uporabe, a zaštitni oklop iza sjedišta pilota bio je probušen na nekoliko mjesta. Nekim čudom Paxton je ostao živ, ali je bio sav u dronjcima izrešetan i potrgane odore stisnutom šakom urlao je, ružno psovao i prijetio gledajući u visinu. Cijelo to popodne dva liječnika zašivali su mu rane nastale od krhotina i dijelova zrakoplova, a dijelove fragmenata japanskih zrna i komadiće leđnog oklopa vadili su mu iz stopala, nogu i ruku.'

31.07.2006. u 21:39 • 3 KomentaraPrint#^

petak, 28.07.2006.

Kineski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Kineski zrakoplovi – FIAT CR – 32S

Piloti AVG (American Volunters Group) koji su stigli u Kinu na svoje zrakoplove naslikali su oči i otvorene ralje (čeljusti) morskoga psa iz porodice tigra. Netko ih je nazvao Leteći Tigrovi, pa su oni prihvatili taj kodni naziv za svoju postrojbu. Početkom prosinca vijest o japanskom napadu na Pearl Harbour pročula se i u Kini, pa su piloti AVG ustrojeni u tri borbene skupine i još su više bili 'naoštreni' da se bore protiv Japanaca. Japanci pak su svom silom nastojali da unište tzv 'Burmanski put' kojim je Kina dobivala toliko potrebiti ratni i doknadni materijal, te su stoga odlučili uništiti zračnu luku nedaleko Ranguna, ali baš tu ispriječili su im se 'Leteći tigrovi' koji su oborili devet japanskih zrakoplova bombardera koji su napali uzletište, a tijekom bitke nisu imali niti jedan oboren. Tako je sada na uzletištu zračne luke Ranguna baziralo 21 lovac tipa P – 40 iz sastava AVG 'Letećih tigrova' i 16 zastarjelih kineskih zrakoplova tipa Bufalo Brevister, a na drugoj strani napadat će ih oko 500-tinjak vrlo modernih japanskih zrakoplova.

28.07.2006. u 23:13 • 2 KomentaraPrint#^

četvrtak, 27.07.2006.

Kineski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Kineski zrakoplovi – Tupolev SB – 2S

Ubrzo su prema kineskom zračnom bojištu krenuli američki dragovoljci i oko 100-tinjak američkih zrakoplova tipa Curtis P – 40 War/Kittyhawk koji se doduše nisu mogli mjeriti s modernijim japanskim zrakoplovima u letnim značajkama, ali pravilno pilotirani predstavljali su u rukama hrabrih pilota opasnog protivnika. Naime, P- 40 ima dvije strojnice kalibra 12, 7 mm i četiri strojnice kalibra 7, 7 mm, snažan i pouzdan motor od 1040 KS koji mu omogućava brzinu do 560 km na sat. Bio je to doista opasan protivnik u zraku.

27.07.2006. u 22:54 • 2 KomentaraPrint#^

srijeda, 26.07.2006.

Kineski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Kineski zrakoplovi – Vought V – 92C Corsairs

Nadnevka 07SRP1937 japanski zrakoplovi poletjeli su s uzletišta u Mandžuriji i iznenada napali kineske zračne luke u Sjevernoj Kini. Japanski moderni zrakoplovi ubrzo su prizemljili zastarjele kineske zrakoplove koji su im se ipak pokušali hrabro suprotstaviti. Kinezi su prvo zavapili za pomoć prema SSSR – u koji je, doduše, odmah poslao svoje borbene skupine u Kinu, ali ne u namjeri da pomogne i opremi kineske pilote, već da njegovi piloti steknu itekako potrebita borbena iskustva. Kinezi su se okrenuli i zatražili pomoć od SAD – a gdje su uspjeli ishoditi da američki veteran i ekspert za zrakoplovnu taktiku, satnik (Captain) Clair Lee Chennault, postane savjetnik za zrakoplovstvo u kineskoj vladi. Kasnije će upravo satnik Chennault, koji je u međuvremenu promaknut u pukovnika kineskog ratnog zrakoplovstva, organizirati američke pilote dragovoljce koji će se boriti protiv japanskih zrakoplova i pilota mnogo prije nego je njihova domovina ušla u rat s Japanom.

26.07.2006. u 23:20 • 3 KomentaraPrint#^

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Leteći Samuraji – Obrušavajući bombarder Aichi D3A Val

Unatoč činjenici da je u napadu na Pearl Harbor smatran za već zastarjelog bombardera, ponajprije zbog neuvlačećeg podvozja, ovaj zrakoplov postigao je iznimne uspjehe.
Nastao je na temelju specifikacije Shi 11 poradi zamjene starog bombardera tipa Aichi D1A2 godine 1936. Prvi prototip sklopljen je u prosincu 1937. godine, ali se pokazao kao nepouzdan i s dosta problema. Odmah se pristupilo modifikacijama na motoru, rasponu krila i zračnim kočnicama, pa je u prosincu 1939. kompanija Aichi tokei Denki dobila ugovor za masovnu proizvodnju zrakoplova tipa D3A1. Normalni ubojni teret čini mu bomba težine od 250 kg na podtrupnom nosaču, no može nositi još i dvije bombe težine do 60 kg na potkrilnim nosačima. U službi japanske Carske mornarice ostaje sve do kraja 1942. godine, kada ga potpuno zamjenjuje bombarder Yokosuka D4Y.

26.07.2006. u 23:18 • 0 KomentaraPrint#^

utorak, 25.07.2006.

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Leteći Samuraji – Torpedni bombarder Nakajima B5N Kate

Početkom rata sa SAD Nakajima B5N bio je najmoderniji torpedni bombarder na svijetu. Upravo ovi zrakoplovi «osakatili» su američko ratno brodovlje usidreno u luci Pearl Harbora. Nakon samo tri mjeseca nakon napada na Pearl Harbor ovi torpedni bombarderi potopili su američke nosače zrakoplova CV (USS Lexington, Yorktown i Hornet).
Razvoj ovog zrakoplova započinje još 1932. godine specifikacijom japanske Carske mornarice Shi – 7, kroz Shi – 9, (razvijen je Yokosuka B4Y1 Tip 96, ali samo kao privremeno rješenje), pravi razvoj započinje specifikacijom Shi – 10. Dakle, japanska Carska mornarica traži slijedeći tip zrakoplova: raspon krila manji od 16 m, obvezatno s mehanizmom za preklapanje koji bi isti smanjio na 7, 5 m, Naoružanje torpedo od 800 kg ili isti ekvivalent bombi, strojnica 7, 7 mm, najveća brzina 335 km/h, zadržavanje u zraku pri brzini od 250 km/h oko četiri sata do max sedam sati, pogonska skupina zvjezdasti motor i posada od tri člana. Konstruktori kompanije Nakajima Hikoki odmah su sklopili prototip tvorničke oznake Tip K. Taj prototip imao je stvarno niz naprednih rješenja, za tadašnje doba, poput hidrauličkog pokretnog uvlačivog podvozja, originalno rješenje za preklapanje krila (poradi manjeg zauzimanja prostora na nosaču), zakrilca sustava Flower i propeler promjenjivog koraka. Prototip oznake B5N1 dovršen je u prosincu 1936. godine, a poletio je u siječnju slijedeće godine. Unatoč početnim problemima s hidrauličnim sustavom, B5N1 u potpunosti je zadovoljio zahtjeve japanskih mornaričkih pilota. No, zapovjedništvo mornarice bojalo se da bi moglo doći do problema s održavanjem zrakoplova, pa je zatraženo da se mnoga stvarno napredna rješenja izbace sa zrakoplova. Tako u studenom 1937. godine započinje serijska proizvodnja ovih zrakoplova. Najprvo, ovaj zrakoplov se dokazao u borbama iznad Kine, a u međuvremenu izrađena je i poboljšana inačica (ugrađen je snažniji i pouzdaniji motor), a nakon napada na Pearl Harbor dobiva i radar, dok svi drugi zrakoplovi rabe još uvijek samo detektore magnetskih anomalija.

25.07.2006. u 23:37 • 2 KomentaraPrint#^

ponedjeljak, 24.07.2006.

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Leteći Samuraji – Mitsubishi A6M2 Zeke (Zero)

Najpoznatiji japanski zrakoplov – lovac II. Sv. rata nastao je kao zamjena za dotadašnji mornarički zrakoplov mitsubishi A5M. Japanska Carska mornarica 19. svibnja 1937. godine zatražila je od kompanija Mitsubishi i Nakajima da pristupe izradbi novog palubnog mornaričkog zrakoplova. U listopadu 1937. godine na temelju iskustava stečenih u zračnim borbama u Kini, piloti mornarice, zatražili su slijedeće: lovac koji će moći razviti brzinu od 500 km/h, popeti se na visinu od 3 000 m za 9 min i 30 sec najviše, da se zadrži u zraku najmanje sat i pol pod normalnim režimom rada motora ili 6 do 8 sati tijekom krstareće brzine iznad morske površine s dodatnim spremnicima za gorivo, dva topa kalibra 20 mm i dvije strojnice kalibra 7, 7 mm uz mogućnost nošenja dvije bombi od 60 kg, dužina staze za polijetanje do 70 m i pokretljivost na razini prethodnika A5M. Kompanija Nakajima povukla se iz natječaja, a kompanija Mitsubishi u ožujku 1939. dovršila je prvi prototip A6M1 koji je poletio 1. travnja 1939. godine. Motor Mitsubishi Zuisei 13 snage 780 KS zamijenjen je s motorom Nakajima NK1C sakae 12 snage 940 KS. Već 21. srpnja prva dva primjerka poslana su u zračne borbe iznad Kine poradi daljnjeg ispitivanja. Ti japanski lovci ubrzo su se pokazali jako uspješnim, pa su nakon dolaska novih primjeraka oborili 99 kineskih lovaca, a izgubljena su samo dva i to od djelovanja zemaljske kineske PZO. Japanska Carska ratna mornarica do prosinca 1941. godine u operativnoj uporabi ima 328 zrakoplova tipa mitsubishi A6M.
Najveći nedostatak tom zrakoplovu je slab zaštitni oklop i slaba zaštita spremnika za gorivo. To se pokušalo otkloniti na slijedećim serijama lovaca, ali nakon 1943. japanski lovci sve više zaostaju za američkim. Japanci su bili svjesni ove bolne činjenice, pa su počeli s razvojem lovaca Mitsubishi J2M Raiden i Mitsubishi A7M Reppu, ali je razvoj previše kasnio, pa su prve inačice poletjele tek u travnju 1945. godine. No, američki lovci tipa Grumman F6F Hellcat i Vought F4U Corsair potpuno su deklasirali Mitsubishi, te mu zauvijek preuzeli zračni prostor iznad Tihog oceana.

24.07.2006. u 22:54 • 0 KomentaraPrint#^

nedjelja, 23.07.2006.

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Leteći Samuraji – Mitsubishi A6M2 Sen (Zero)

Tijekom 1945. godine japanskim pilotima carskog mornaričkog zrakoplovstva bilo je jasno da je prekasno da bilo što promijene. Pakao s neba iznad Pacifika sve se više približavao nebu njihove voljene domovine. Japanski zrakoplovi lovci sve više zaostaju u letnim značajkama za američkim zrakoplovima lovcima tipa Grumman F6F Hellcat i Vought F4U Corsair na kojima lete hrabri i iskusni američki piloti. Postrojba Sabura Sakaia te godine letjela je na novim japanskim lovcima tipa Kawanishi NiK2 – J shiden kai, ali oni su stigli previše kasno da bi bilo što promijenili u ishodu rata koji se sve više bližio svom konačnom kraju. Saburo Sakai ozbiljno je narušeno zdravlje i letenje mu je zabranjeno, no, usprkos toj zabrani on je poletio s još jednim pilotom i nadnevka 13KOL1945, na dan kada je rat zapravo završio, oborio je jedan američki zrakoplov bombarder tipa Boing B – 29 Super Fortress. Bila je to Saburova 64. zračna pobjeda, a ujedno i posljednja pobjeda ovog letećeg samuraja.

23.07.2006. u 21:56 • 1 KomentaraPrint#^

petak, 21.07.2006.

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Leteći Samuraji – Mitsubishi K – 51 Sonia

Međutim, nadređeni zapovjednici povukli su Sabura Sakaia u Japan gdje je letio na ispitivanjima novih zrakoplova i sudjelovao u obučavanju novih mladih pilota, a on je naprosto izgarao od želje da se vrati na pakleno nebo Pacifika i da se u zračnim bitkama ogleda s američkim pilotima. Tako je Saburo Sakai ostao u Japanu van bitaka sve do lipnja 1944. godine kada je napokon prebačen u Jokosushki zračnu pukovniju koja je krenula na Iwo Jimu u bitke s američkim lovačkim zrakoplovima. U tim zračnim bitkama Saburo Sakai sukobio se s američkim lovcima tipa Grumman F6F Hellcat koji su bili mnogo boljih letačkih sposobnosti od japanskih na kojima je letio Saburo Sakai. Ipak, Saburo Sakai uspio je oboriti jednog od izvanrednih američkih lovaca tipa Hellcat. Usprkos hrabrosti japanskih pilota, stanje u japanskom IJN zrakoplovstvu sve je više poprimalo očajnički i nemoćni pokušaj da se bilo što promjeni. Tako je postrojba Sabura Sakaia dobila zadaću da izvede jednu od prvih samoubilačkih akcija. Naime, japanski bombarderi trebali su zasuti bombama američke ratne brodove, a lovci među kojima je letio i Saburo Sakai trebali su ih štititi, a kasnije se svi zajedno obrušiti u američke brodove. Međutim, američki lovci presreli su ih i u dramatičnim zračnim bitkama oborili sve japanske zrakoplove bombardere i prije nego su uspjeli doletjeti do američkih ratnih brodova. Tako su se japanski lovci morali okrenuti i vratiti se posramljeni na Iwo Jimu.

21.07.2006. u 22:55 • 1 KomentaraPrint#^

srijeda, 19.07.2006.

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Leteći Samuraji – Kawasaki Ki – 61 Hien (Swallow) Tony

Zapovijed koja je stigla 08KOL1942 govorila je da su se američki vojnici iskrcali u Guadalcanalu na Solomonskim otocima i time direktno ugrozili japanske ratne brodove i zrakoplove bombardere koji su tamo sidrili i bazirali. Poradi toga žurno im je trebala zaštita japanskih zrakoplova lovaca. Japanski lovci odmah su premješteni iz baza u Novoj Gvineji u baze na Novoj Britaniji. Čim su se japanski zrakoplovi lovci pojavili iznad voda Guadalcanala pojavili su se i američki zrakoplovi lovci, pa su se razvile prve zračne bitke. Saburo Sakai u prvim danima bitke oborio je američki zrakoplov tipa Grumman F4F Wildcat i zrakoplov bombarder tipa Douglas SBD Dauntless, a nakon toga se nepromišljeno upustio u napad na osam američkih zrakoplova za koje je pomislio da su tipa Grumman F4F Wildcat, ali zapravo su to bili zrakoplovi tipa Grumman TBF Avenger, torpedni bombarderi. Doduše, dva je i uspio oboriti, ali su ga tada strijelci na strojnicama iz ostalih Avengera zasuli ubitačnom paljbom koja je izrešetala njegovu kabinu. Saburo Sakai bio je teško ranjen u glavu, uspio je napustiti bitku i uz povremeno gubljenje svijesti, naprosto zasljepljen vlastitom krvi, dokopati se uzletišta u Rabaulu i sretno se prizemljiti. Odmah je prebačen u Japan gdje su mu liječnici bez anestezije, uz strahovite bolove, načinili operaciju očiju u kojima je imao nekoliko komadića (fragmenata). Nakon te operacije Saburo Sakai potpuno je oslijepio na desno oko, ali se ubrzo na vlastiti zahtjev vraća u svoju postrojbu koja je pretrpjela teške gubitke u zračnim bitkama iznad Guadalcanala.

19.07.2006. u 22:15 • 4 KomentaraPrint#^

utorak, 18.07.2006.

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Leteći Samuraji – Nakajima Ki – 44 Shoki (Tojo)

Boreći se u sastavu svoje postrojbe (chutai) iznad Nove Gvineje Saburo Sakai stekao je najveću slavu. Njegova eskadrila postala je najuspješnija u cijelom IJN. No, pored već proslavljenog Sabura Sakai tu su se istakli još: Hiroioshi Nishizawa (87 zračnih pobjeda), Toshio Ota (34 zračne pobjede), Toraichi Takacukha (16 zračnih pobjeda) i zapovjednik postrojbe pbb (satnik) Junichi Sasai (27 zračnih pobjeda). Pobjede koje su japanski piloti upisali nad američkim i australskim nisu bile samo poradi većeg borbenog iskustva kojeg su japanski piloti stekli ratom u Kini, nego i zahvaljujući mnogo boljim letnim osobinama zrakoplova Zero koji je tada u svakom pogledu nadmašivao savezničke zrakoplove tipa P – 39 Bell Aircobra i P – 40 Curtis War Kittyhawk na kojima su letjeli i tek stjecali prva borbena iskustva američki i australski piloti.

18.07.2006. u 22:52 • 5 KomentaraPrint#^

ponedjeljak, 17.07.2006.

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Japanski zrakoplov na Athumanunhovoj sličici pripada 3. Chutai 18. Sentai IJN ratnog zrakoplovstva.

17.07.2006. u 23:23 • 3 KomentaraPrint#^

subota, 15.07.2006.

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Leteći Samuraji – J1N Gekko (Moonlight)

Tijekom mjeseca svibnja 1941. Saburo Sakai vraćen je u Kinu kao probni pilot u sastavu posebne postrojbe za ispitivanje prvih primjeraka tada još uvijek tajnovitog i izuzetnog novog lovca tipa Mitsubishi A6M2 koji će kasnije postati poznatiji pod nazivom 'Zero'. Tih nekoliko novih japanskih zrakoplova lovaca uskoro je s neba protjeralo sav kineski zračni otpor. Kada je postrojba Sabura Sakaia prebačena na netom zauzete zračne luke između Luzona i Bornea počele su zračne bitke s američkim i nizozemskim pilotima koji su branili otok Javu. U tim zračnim bitkama japanski piloti prvi put su se sukobili s američkim brzim, snažnim i jako naoružanim zrakoplovima bombarderima tipa B – 17. Te leteće tvrđave američkog ratnog zrakoplovstva bilo je jako teško oboriti. Saburo sakai u jednoj od zračnih bitaka uspio je oboriti četvoromotorni B – 17 kojim je zapovijedao kapetan Collin Kelly. Tu se popis Sakaievih pobjeda podiže na broj 13.

15.07.2006. u 22:00 • 1 KomentaraPrint#^

petak, 14.07.2006.

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Leteći Samuraji – Nakajima Ki – 27 Nate

Tijekom jednog od rijetkih kineskih napada 03LIS1939 12 kineskih zrakoplova bombardera tipa Tupoljev SB – 2 iznenada je bombardiralo zračnu luku u Hankovu, koja je tada bila već u japanskom posjedu. Iznenadni i smjeli napad hrabrih kineskih pilota izazvao je kod japanskih vojnika i pilota poprilično i neshvatljivo komešanje što je prouzročilo velikim ljudskim gubicima, te oštećenjem većeg broja japanskih zrakoplova koji su bazirali na tom uzletištu. Jedino je japanski pilot Sabura Sakai uspio uzletjeti svojim zrakoplovom, dostići kineske bombardere i većinu njih oštetiti u zračnoj bitci, sam protiv njih dvanaest. Ubrzo nakon toga hrabrog i za svaku pohvalu podviga mladog su pilota nadređeni nagradili tako što su ga poslali na godinu dana natrag u Japan i strogo mu zabranili da ikome ikada išta ispriča o toj, Athumanunh će napisati, sramoti japanskih časnika.

14.07.2006. u 22:31 • 0 KomentaraPrint#^

četvrtak, 13.07.2006.

Japanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Leteći Samuraji - Hayabusa Ki – 43 Oscar

Ujutro 08PRO1941 američke postrojbe na Filipinima primile su šokantnu i uznemirujuću obavijest da je napadnut Pearl Harbur s druge strane datumske granice i da je sada sigurno na redu Luzon, najsjeverniji veći otok u filipinskom arhipelagu. Svi američki zrakoplovi digli su se u zrak očekujući napad koji nikako da počne, a američkim zrakoplovima počelo je nestajati goriva, pa su se jedan za drugim spuštali. U tom trenutku iz oblaka pojavili su se japanski zrakoplovi koji su žestoko napali američke zrakoplove koji su baš uzimali gorivo. Naime, japanski zrakoplovi zakasnili su poradi magle koja se dugo nije podigla na Formozi odakle su poletjeli. Japanski piloti očekivali su da će ih to zakašnjenje skupo stajati, jer će se američki piloti pripremiti za njih. No, bila je to zapravo njihova prednost. Jedini američki zrakoplov tipa Curtiss P – 40 koji se uspio podići u zrak postao je žrtva i prva priznat zračna pobjeda japanskog mornaričkog pilota narednika Saburo Sakaia iz sastava Tajnanske zračne pukovnije. Naime, preci Sabura Sakaia bili su samuraji na Shoghunovom dvoru. Kasnije on će naredati čak 64 priznate zračne pobjede.

13.07.2006. u 22:38 • 2 KomentaraPrint#^

srijeda, 12.07.2006.

Sovjetski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Lavockin La-7 'bijeli 27'

Tijekom mjeseca srpnja 1944. godine kada je pukovnik Kožedub već imao 47 priznatih zračnih pobjeda počeo je letjeti na zrakoplovu tipa Lavockin La-7 koji je nosio kodno ime 'bijeli 27' označeno brojkom 1 na Athumanunhovoj slici. Zrakoplov tipa Lavockin La-7 imao je tri topa kalibra 23 mm tip NS, a postizao je brzinu od 680 km/h. Pukovnik Kožedub promaknut je u brigadira i postao je zamjenik zapovjednika u svojoj zračnoj lovačkoj pukovniji, da bi do kraja ljeta 1944. bio premješten u 1. bjeloruski front (odgovara ekvivalentu armije – po Athumanunhu). Na nebu ex SSSr-a njemački zrakoplovi bili su sve rjeđi, pa je brigadir Kožedub teško pronalazio protivnika za svoje zračne pobjede koje su se do kraja 1944. popele na brojku 57. Tijekom 1945. brigadir Kožedub oborit će 12VELJ1945 dva njemačka Fw – 190, nadnevka 24VELJ1945 iznenadio je njemačkog Me – 262 na nebu iznad Berlina i oborio ga. Nadnevka 19TRA1945 brigadir Kožedub poletio je na svoju posljednju ratnu zadaću. Naime toga je dana napao dva njemačka Fw – 190D i oborio ih. Bile su to njegova 61. i 62. priznata zračna pobjeda. Tako je brigadir Kožedub tijekom rata poletio na ukupno 520 borbenih zadaća na kojima je oborio 22 Fw – 190, 18 Ju – 87 stuka, 2 He – 111 i jedan Me – 262. Nakon rata je ostao u djelatnoj službi i postao sredinom šezdesetih general pukovnik.

12.07.2006. u 21:29 • 4 KomentaraPrint#^

utorak, 11.07.2006.

Sovjetski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Zrakoplov kao poklon (običaj 2. Svjetskog rata)

Nadnevka 02SVI1944 sovjetski pilot pukovnik Ivan Kožedub, zračni as s ukupno 62 priznate zračne pobjede dobio je na poklon zrakoplov tipa Lavockin La – 5 FN koji je bio kupljen novcima (dragovoljnim prilozima) sovjetskih građana. Ovakav običaj da se zračnom asu pokloni zrakoplov kupljen od dragovoljnih novčanih priloga građana bio je tijekom 2. Svjetskog rata poznat u Velikoj Britaniji, Japanu i ex SSSR-u. Dakle zrakoplov na Athumanunhovoj sličici pripadao je pukovniku Ivanu Kožedubu, a natpis označen i okružen crvenim brojem 1 glasio je: - na desnoj strani trupa zrakoplova ispod pilotske kabine pisalo je: 'Od kolhoznika Vasil Koniev', a na lijevoj strani trupa zrakoplova ispod pilotske kabine pisalo je: 'U spomen na heroja Sovjetskog Saveza potpukovnika N. Konieva'.

11.07.2006. u 22:35 • 0 KomentaraPrint#^

ponedjeljak, 10.07.2006.

Sovjetski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Jakovlev – Jak – 1

Prve veće i značajnije uspjehe sovjetski zrakoplovi lovci postigli su 11. prosinca 1943. godine kada je 8 zrakoplova La – 5 i 9 zrakoplova Jak – 1 iz sastava sovjetske zračne 235. lovačke divizije oborili 9 njemačkih zrakoplova tipa Junkers. Bilo je to u vrijeme kada je Erich von Manstein potpuno napustio svoje pokušaje da deblokira njemačku 6. armiju i svu svoju pozornost okrenuo je prema pronalaženju načina da održi otvoren put za izvlačenje njemačkih snaga koje su bile ugrožene na Kavkazu. Nadnevka 23 prosinca gusta je magla skrivala sovjetske oklopne postrojbe koje su se probijale prema zrakoplovnom uzletištu Morozovska. Međutim, u poljednjem trenutku nebo se razvedrilo i omogućilo njemačkim zrakoplovima tipa 'stuka' iz sastava 1. i 2. pukovnije da snažno napadnu i odbiju sovjetske oklopne postrojbe.

10.07.2006. u 21:33 • 1 KomentaraPrint#^

nedjelja, 09.07.2006.

Sovjetski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Iljushin Il –2 (Sturmovik)

Na nebu iznad Staljingrada nalazilo se ukupno 575 novih Sturmovika (Ilushin Il – 2), ali je general Novikov strogo zabranio da se oni šalju u bitke iznad Staljingrada jer tamo ionako nisu mogli ništa posebno pomoći. General Novikov želio je sačuvati što više Sturmovika za predstojeću ofenzivu. Tako je 462 noćna bombardera (zastarjeli SB-2, R-5 i U-2 (LNB)) masovno korišteno za uznemiravanje Nijemaca iznad Staljingrada, ali i u njihovoj pozadini. Tu su se naročito iskazali stari U-2 koji su polijetali i po šest puta tijekom jedne noći. Njemački vojnici su ih zbog karakterističnog zvuka slabog motora nazvali 'šivaće mašine'. Tako su 'šivaće mašine' omogućile sovjetskoj 8. zračnoj armiji da nagomila ukupno 984 novijih zrakoplova koji će joj itekako dobro doći u predstojećim bitkama.

09.07.2006. u 22:23 • 4 KomentaraPrint#^

subota, 08.07.2006.

Sovjetski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Lavockin La-5 FN

Poboljšani sovjetski zrakoplovi tipa Lavockin La-5 FN (FN – forsirovani redstveno – što znači direktno ubrizgavanje goriva u motor – po Athumanunhu) naoružani su s četiri rakete tipa RS-82 i dva topa kalibra 20 mm tipa 'švak'. Tako opremljeni i naoružani zrakoplovi poboljšane inačice zrakoplova tipa Lavockin La-5 FN mogli su pružati potporu postrojbama na kopnu ili pak su štitili zrakoplove jurišnike (sturmovike) tipa Iljushin Il-2 tijekom njihovog napada.

08.07.2006. u 23:04 • 4 KomentaraPrint#^

petak, 07.07.2006.

Borbeni složaji 2. Svjetskog rata

Borbeni složaj lovačkih zrakoplova 1

Borbeni složaj lovačkih zrakoplova tijekom pratnje bombardera ili lovaca bombardera u 2. Svjetskom ratu sastojao se najčešće iz tri skupine lovaca. Tako je prvu skupinu ili prethodnicu (označena brojkom 1 na Athumanunhovoj sličici) činilo dva do četiri zrakoplova, drugu skupinu lovaca neposredne zaštite (označena brojkama 2 na Athumanunhovoj sličici) činile su dvije skupine od po dva do tri zrakoplova koji su letjeli lijevo i desno od najjače skupine koja se nazivala udarna skupina (označena brojkom 3 na Athumanunhovoj sličici), a koja se sastojala od četiri do šest lovaca zrakoplova.

07.07.2006. u 23:11 • 3 KomentaraPrint#^

Borbeni složaji 2. Svjetskog rata

Borbeni složaj lovačkih zrakoplova 2

07.07.2006. u 23:09 • 0 KomentaraPrint#^

četvrtak, 06.07.2006.

Taktika zračnih lovaca 2. Svjetskog rata

Izbjegavanje napada iz visina preko leđa u leđa

06.07.2006. u 22:52 • 4 KomentaraPrint#^

Talijanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Napad na Gotsku utvrđenu crtu

Napad na Gotsku utvrđenu crtu počeo je početkom mjeseca rujna 1944. godine, ali je poradi nedostatne masovnosti pješaštva i nailaska jesenjih kiša spriječen njezin proboj. Tijekom tih borbi u Italiju su se iz južne Francuske vratile pet borbenih skupina američkih zrakoplova tipa Republic P – 47 i tri zračne pukovnije britanskih zrakoplova tipa spitfire. Savezničko 22. taktičko zračno zapovjedništvo zamijenilo je 12. zračno zapovjedništvo koje se uslijed silnih bitaka polako istrošilo, a ljudstvo borbeno zamorilo. Kako je otpor u zraku doista bio beznačajan svi saveznički zrakoplovi, pa čak i lovački, pretvoreni su u bombardere i pružili su potporu postrojbama na zemlji. Početkom mjeseca travnja 1945. sve je bilo spremno za konačni napad na utvrđenu crtu kodno nazvanu 'Gotska crta'. Bitke su trajale sve do 02SVI1945. kada su njemačke postrojbe u tom dijelu Italiji potpisale bezuvjetnu kapitulaciju.

06.07.2006. u 22:51 • 0 KomentaraPrint#^

srijeda, 05.07.2006.

Talijanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Pad Rima

Na istočnoj obali Italije zračne snage Pustinjskog ratnog zrakoplovstva (DAF) pružale su snažnu zračnu potporu postrojbama britanske 8. armije, a pri toj potpori uopće nisu nailazile na otpor zračnih snaga njemačke Luftwaffe. Tako su zrakoplovi vrlo često preusmjeravani u napade na ciljeve u ex Jugoslaviji gdje su postrojbe NOVJ vodile sve žešće bitke s njemačkim postrojbama. Međutim, tijekom noći 02. na 03. prosinac1943. zrakoplovi tipa Junkers Ju-88 iz sastava borbeni skupina 54. i 76. iznenada su napale luku Bari iznad koje su izbacili mnoštvo aluminijskih traka koje su napravile pravu pomutnju na savezničkim zaslonima radara. Nakon napada u luci j 14 savezničkih ratnih brodova bilo pogođeno i oštećeno, a bilo je i veliki broj ljudskih gubitaka. S druge strane saveznički lovci bombarderi tipa kitihawk i mustang iz sastava 239. Pustinjskog ratnog zrakoplovstva (DAF) napali su branu u Peskari i srušili je. Rim je pao 05LIP1944, a već slijedećeg dana počelo je veliko iskrcavanje u Normandiji, pa je njemačkim zračnim snagama preostalo samo povlačenje prema uzletištima u Njemačkoj gdje će ih čekati posljednje očajničke zračne bitke koje više ništa promijeniti nisu mogle.

05.07.2006. u 23:13 • 0 KomentaraPrint#^

Taktika zračnih lovaca 2. Svjetskog rata

Napad ispod trupa

05.07.2006. u 23:12 • 0 KomentaraPrint#^

Taktika zračnih lovaca 2. Svjetskog rata

Napad iz visine

05.07.2006. u 23:11 • 0 KomentaraPrint#^

utorak, 04.07.2006.

Talijanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Operacija 'Šišanje'

U namjeri da što brže slome otpor njemačkih postrojbi na utvrđenoj crti kodno nazvanoj 'Gustav' i tako otvorili put prema Rimu, saveznički zapovjednici isplanirali su iskrcavanje kod Ancija poznatije kao Desant kod Ancija. Poradi zračne potpore ovom planiranom iskrcavanju u području grada Ancija (oko 60 km južno od Rima) savezničko zrakoplovstvo iz sastava Pustinjskog zrakoplovstva prebazirano je na zapadnu obalu gdje su se te zračne snage spojile sa snagama 12. taktičkog zračnog zapovjedništva. Tako se sada u području grada Napulja nalazi oko 850 savezničkih zrakoplova. Saveznički lovci 22SIJE1944 potpuno su onemogućili let njemačkim izvidničkim zrakoplovima, pa je iskrcavanje provedeno uz potpuno taktičko iznenađenje. Njemački zrakoplovi bombarderi i torpedni zrakoplovi iz južne Francuske očajnički su napadali savezničke postrojbe, čak su i njemačka zračna lovačka pojačanja stigla u Rim, no, sve je to bilo uzalud. Ništa više nije moglo poremetiti premoć koju su saveznički zrakoplovi izborili nad toplim morima Sredozemlja. Tih dana kobnih vjetrova rata iznad neba Italije razvile su se izuzetno teške zračne bitke, a i nova fašistička vlada koja je bila pod nadzorom Nijemaca na sjeveru Italije ustrojila je dvije nove talijanske zračne eskadrile koje su odmah uključene u zračne bitke.

04.07.2006. u 22:28 • 1 KomentaraPrint#^

ponedjeljak, 03.07.2006.

Talijanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Taktika 'kolona fijakera'

Lovci bombarderi Savezničkog Pustinjskog ratnog zrakoplovstva koji su bazirali na uzletištima zračne luke Fođa primjenjivali su taktiku nazvanu 'kolona fijakera'. Cilj tako nazvane potpore kopnenim postrojbama bio je da se pruži bliska zračna potpora postrojbama britanske 8. armije koje su prelazile rijeku Torinjo. Ta taktika nazvana 'kolona fijakera' rabljena je samo tijekom izuzetno velikih aktivnosti kopnenih postrojbi na tlu, a zapravo je to bila neprekidna zračna ophodnja (patroliranje) lovaca bombardera iznad postrojbi koje su nastupale prema protivniku. Te zrakoplove mogao je u bilo kojem trenutku i u bilo koje vrijeme, te na bilo koji cilj navesti časnik za vezu sa zrakoplovima koji se nalazio na tlu u sastavu kopnenih postrojbi. Početkom mjeseca studenog 1943. ustrojena je na uzletištu u Fođi i 15. američka zračna armija poradi usmjeravanja i izvršenja zračnih operacija danju. Iako su u početku planirani ciljevi samo u Italiji, kasnije su ti zrakoplovi napadali i ciljeve u Austriji, Njemačkoj, Francuskoj, Mađarskoj, Rumunjskoj, Bugarskoj i ex Jugoslaviji.

03.07.2006. u 22:41 • 0 KomentaraPrint#^

nedjelja, 02.07.2006.

Talijanski zrakoplovi 2. Svjetskog rata

Zračni rat na toplim plavim morima Sredozemlja

Nakon što su Savezničke kopnene postrojbe zauzele Siciliju sredinom mjeseca kolovoza 1943. godine, postrojbe ratnog zrakoplovstva sila Osovine pretrpjele su strahovite gubitke od kojih se više nikada neće oporaviti. Na drugoj strani pak Savezničko ratno zrakoplovstvo dosiže vrhunac svoje moći i više im nitko nije ravan na toplom nebu iznad još toplijih mora Sredozemlja. Sve zrakoplovne luke i sva zrakoplovna uzletišta (Sicilija, Malta i sjever Tunisa) snažno brane i drže Savezničke taktičke zračne snage. To su snažne zrakoplovne anglo-američke grupacije (lovci, lovci bombarderi, laki i srednji bombarderi i brzi izvidnički zrakoplovi) sveukupno negdje oko 100-tinjak eskadrila riješenih da osujete sve i svakoga u zračnom prostoru toplih mora Sredozemlja. Ako pak bi kojim slučajem nešto i krenulo naopako, ili ne daj bože po zlu, za Savezničke kopnene snage, iz sjeverne Afrike mogu se vrlo brzo pojaviti 24 eskadrile američkih teških bombardera za dnevna djelovanja i 8 britanskih eskadrila za noćna djelovanja. (to je zapravo strategijska snaga Saveznika – po Athumanunhu) Isto tako, te snažne bombardere podupire iz zraka 1395 brzih lovaca riješenih da se pojave bilo kada i bilo gdje i da zapodjenu veličanstvene zračne bitke. To je dakle ukupno 1395 lovačkih zrakoplova, 703 srednjih i lakih bombardera, 461 teških bombardera, 162 noćna bombardera i 406 prijevoznih zrakoplova. Nasuprot ovim moćnim zrakoplovnim snagama, hrabro stoje zrakoplovi njemačke 2. zračne flote uz potporu talijanskog razbijenog zrakoplovstva (Regia Aeronautica). Jedina pomoć na koju njemačke postrojbe mogu računati su snage sastavljene od šest skupina lovačkih zrakoplova i četiri skupine lovaca bombardera, te još nekoliko skupina bombardera tipa Junkers Ju-88 i nešto izvidničkih zrakoplova. Ozbiljnije im u pomoć mogu priteći samo njemački zrakoplovi koji baziraju na uzletištima Francuske.

02.07.2006. u 20:27 • 2 KomentaraPrint#^

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

< srpanj, 2006 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Opis bloga

Sheme i skice raznih bitaka u povijesti, ustroji falangi, bojnih redova i postrojbi kroz povijest. Osobno promišljanje o grboslovlju i stjegoslovlju, o bojama i njihovim uporabama tijekom povijesti razvoja vojne vještine i vojski. Mimikrija i kamuflaža kao predmet za istraživanje i promišljanje kroz vrijeme ...



Flag Counter

O vojnicima, dočasnicima i časnicima

Bili smo vojnici i mladi ...



... možete nam uzeti naše živote, ali ne možete nam uzeti slobodu i naša uvjerenja!

Nije rat kriv što je rat ... netko je izazvao rat!

O ratovima

Ratove započinju starci koji se o nečemu nisu mogli dogovoriti, vode ih mladi ljudi koji se nikada vidjeli nisu... a kad ti mladi ljudi izginu, opet starci sjednu i dogovore se o miru...

Nitko tko vidio nije zastrašujuću divotu bitke, dok se zastrašujućom bukom k zemlji ruši ratnik u izljevu znoja i krvi, suditi ratniku i pričati o bitkama ne može i ne smije ...

Kada opet jednom ratna baklja dođe u neke druge ruke, nekim drugim ljudima, nekim drugim naraštajima … Neka se oni tada sjete veličanstvenih ratnika i vojnika koji su sada mrtvi i neka oni tada poslušaju poruku tih ratnika i vojnika što hrabro su pali, u tim bitkama divnim i fantastičnim, boreći se plemenito za ideale velike.

Da, oni su sada zauvijek zaštićeni grudom zemlje rodne, prekriveni mahovinom i više ne osjećaju ni mržnju, ni ogorčenja … već svojim svijetlim primjerom spokojnim i dalekim, dalekim poput Zvijezda najdaljih što još uvijek neumorno trepere, upućuju svima nama poruku vječne im Domovine: Mir, Milost, Milosrđe …

Kada jednom opet utihnu kobni vjetrovi rata i ratne rane zacijele, kada mržnja ratna odumre i kada zavlada ljubav i blagostanje. Kada se vrate mutne i bolne uspomene na ine bitke što vodili su ih hrabri ratnici, a koji sada mirno počivaju izmireni međusobno – tada recite mladim naraštajima što dolaze! Pričajte im o tim danima, pričajte im o tim ljudima koji su se odrekli svega: ljubavi, doma i imetka, očeva, majki, žena, djevojaka, braće, sestara i djece, pričajte im o tim ratnicima što hrabro su prešli rijeke, planine i doline i hrabro krenuli u bitke koje su sada već povijest i neka se one više nikada ne ponove …

Rat je zbroj besmislenih postupaka koji se shvaćaju i hvale tek onda ako se pobjedi, a osuđuju se kao pogrešni uvijek ako se izgubi.

Athumanunhova promišljanja


Zašto budale galame - zato što mudri šute!

… o hladnoći, tami i zlu

Ako Athumanunha pitate postoji li hladnoća on će Vam odgovoriti NE! Hladnoća ne postoji, jer hladnoća je samo odsutnost topline. Ako pak pitate Ahumanunha postoji li tama, on će Vam opetovati NE! Tama ne postoji, jer tama je odsutnost svijetla.

Ako pak pitate Athumanunha postoji li zlo … odgovor znate! NE! Zlo ne postoji, jer zlo je samo odsutnost dobroga …


Neka četir' satnika iznesu Hamleta kao ratnika!
Jer on bi, pokazao se, zbilja, pravi kralj,
Da osta u životu. Nek vojnička svirka i obredi
ratni za njega glasno progovore sad!
Nosite tijelo! Ovaj prizor tužan za bojište
lijep je, al' ovdje je ružan.
Haj'te zapovijedite vojnicima paljbu!