Sjedeći mirno, ne radeći ništa. Proljeće dolazi, trava raste sama po sebi.

petak, 20.05.2011.

Fudoshin,Zanshin,Mushin






Većini vas koja vidi ovaj naslov vjerojatno neće puno toga biti jasno.Zato
ćemo sve objasniti kako,zašto i zbog čega.Dakle,blogericu i dragu
prijateljicu Gali zanimale su ove riječi što točno znače a do kojih je došla
samo ona zna kako,te u kojoj su one relaciji jedna s drugom.Radi se naime
o budističkim terminima koji se koriste i u borilačkim vještinama.






Fudo-shin se prevodi kao "nepomični ili nepokretni um".Prof. Suzuki za
Fudo-shin kaže:

"On je nalik mjesecu koji se ogleda u rijeci.Voda se neprekidno kreće,ali
mjesec zadržava svoj mir.To je um koji se kreće u odnosu na deset tisuća
situacija ali ostaje uvijek isti.Cjelokupno planiranje razuma zaustavljeno je,
i nijedna varka ne nalazi mjesta da se pokaže."


Fudo-shin je um kojeg ništa ne uznemirava.Ako za vrijeme sukoba ili borbe
čovjek ima nepomičan um znači da je koncentriran na protivnika i ništa ga
ne može uznemiriti.






Zan-shin je neprekinuti um ili ispravna pažnja kako je prevedeno u jednoj
knjizi.Također ga prevode i kao sve prisutni,protežući ili nastavljajući um.
To je dakle um koji je svjestan svega što se događa oko nas.To je stanje
stalne i neprekinute svjesnosti ili budnosti.

Na neki način ova dva stanja uma nastavljaju se jedan na drugi tj. prožimaju se.






Treći termin o kojem ovdje govorimo je mushin tj. ne-um koji je temelj
Fudo-shina.Mushin je stanje uma koji se izdigao iznad dualnosti ovog
svijeta.Kao što je rekao majstor zena iz Kamakura razdoblja Bukoku
Kokushi (1241-1316):

Iako svjesno ne pokušava da zaštiti polja riže od uljeza,
Strašilo ipak ne stoji bez ikakve svrhe.


U sva tri termina pojavljuje se riječ shin.Ta se riječ piše kanji znakom koji
se nalazi ispod naslova ovog posta.Taj se kanji osim shin može čitati i
kokoro.Iako smo mi ovdje stalno govorili o umu riječ shin može se prevesti i
kao srce,duh,duša,intuicija...


Tko je shvatio,shvatio je.Šalu na stranu,100 eura na stranu.Za utjehu,
da bi se uistinu shvatili ovi termini i njihovo pravo značenje potrebne su
godine krvi,znoja i suza tj. svakodnevne meditacije,usavršavanja i
vježbanja borilačkih vještina.

Učitelj Dogen u svom najznačajnijem dijelu Shobogenzo (Riznica istinskog
znanja) između ostalog napisao je:

Spoznati Buddhin Put znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe znači opažati se u svemu.


...ili kako u jednom budističkom tekstu piše.

Postoji patnja,ali ne onaj tko pati.
Postoje dijela,ali ne onaj tko radi.
Postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva.
Postoji Put,ali na njemu putnika nema.


# arhiva - za one koji žele znati više #

Fudoshin i zanshin - psihološki elementi buda

Fudoshin,Zanshin & Mushin


Image and video hosting by TinyPic

- 19:50 - Komento o nokoshite kudasai (22) - Isprintaj ako želiš - #

ponedjeljak, 09.05.2011.

Engaku-ji,Kita-Kamakura






Engaku-ji - uvodni post



Ovako je Kita-Kamakura stanica izgledala nekad (u insertu iz filma
Yasujiro Ozua "Bakushu" (Rano ljeto) iz 1951. godine)







...a ovako Kita-Kamakura izgleda danas (fotografije su iz 2008. godine)





gore & dolje,pogled na oznake na Kita-Kamakura stanici nakon izlaska iz
vlaka da utvrdimo gdje smo točno da ne bi bilo zabune...







gore,kratki pogled na kartu Kamakure
















gore,pogled prema hramu Engaku-ji




gore,glavni ulaz u Engaku-ji,Somon ili Vanjska vrata




gore,pogled kroz Vanjska vrata u hram




gore,ovdje se kupi ulaznica za hram (200 yena - oko 13 kuna)










gore & dolje,San-mon,Unutrašnja vrata;današnji izgled ovih vrata je iz
1783. kada se obilježavalo 500 godina hrama Engaku-ji;ceremoniju je
predvodio tadašnji 189. poglavar hrama Seisetsu-Shucho (1745-1820)







gore,pogled prema ulazu sa vrha stepenica ispred Unutrašnjih vrata (San-mon)




gore,stojim ispred Unutrašnjih vrata (San-mon) 2008. godine,
photo by Minoda-sama




gore & dolje,Butsuden ili Taiko Myo-ho den (glavna zgrada hrama);nakon velikog
Kanto potresa iz 1923. koji je pogodio Tokyo i okolicu zgrada je renovirana 1964
povodom ljetnih olimpijskih igara koje su bile te godine u Tokyu;







gore,statua Buddhe Shakyamunija (Shaka Nyorai) u glavnoj dvorani hrama (Butsuden),
statua je iz 14. stoljeća,obnavljana je 1625. godine;

U dvorani se svako jutro prakticira zazen od 5:30 do 6:30 (od 6:00 do 07:00 od studenog
do ožujka) i može se pridružiti svatko tko želi.Na stropu se nalaze bijeli zmajevi koje je
naslikao Tadashi Moriya (1912-2003),stanovnik Kamakure pod nadzorom Seiton Maede
(1885-1977) poznatog umjetnika.




gore,Senbutsujo;krov je iz 1699.;




gore & dolje,unutrašnjost dvorane Senbutsujo;do 1966. ovdje se svakodnevno
meditiralo i vršilo zazen,danas samo povremeno;kip Buddhe iz 14. je stoljeća;







gore & dolje,Chokushimon ili Karamon vrata










gore,u društvu Natsuki Enomoto-san ispred Karamon vrata (Chokushimon)
2004. godine












...nastavak slijedi...


Image and video hosting by TinyPic


- 23:59 - Komento o nokoshite kudasai (15) - Isprintaj ako želiš - #

nedjelja, 08.05.2011.

haiku laughing granny : )









s bujne livade
praznih ruku - samotna
zdjela ikebane





laughing granny je o ovom svom haiku stihu rekla: "Iako sam u Japanu
preko 10 godina učila ikebanu,otkako sam u ovom raju (lg danas živi u
Hrvatskoj, u okolici Zagreba) nikad nisam napravila niti jedan aranžman...





# ovaj je haiku objavljen prvi put u komentarima hagakure bloga
7. siječnja 2008.,hvala laughing granny : )




Oznake: Ikebana, Kado, Haiku, Višnja McMaster, zen

- 15:38 - Komento o nokoshite kudasai (6) - Isprintaj ako želiš - #

subota, 07.05.2011.

Susret kćeri Pang Chu-shih-a i Tan-hsia-e


Dok je jednom kći Pang Chu-shih-a ( jap. Ho Koji) brala bilje u
polju priđe joj Tan-hsia ( jap. Tanka,738-824),dobar prijatelj njezina
oca i upita je za njega: "Gdje je on ?" Djevojka odloži košaru koju je
nosila i stane rukama prekriženim preko grudi.Tan-hsia kao da ju ne
primjećuje upita ponovo: "Gdje je tvoj otac ?" Djevojka tada podigne
košaru i ode.


- 23:59 - Komento o nokoshite kudasai (0) - Isprintaj ako želiš - #

petak, 06.05.2011.

Pravi napor


Poznatog zen učitelja jedan je redovnik upitao:
"Činiš li ikakav napor da se poučiš istini ?"
"Da,činim."
"Kako vježbaš ?"
"Kada sam gladan jedem,kada sam umoran spavam."
"Zar tako ne rade svi ? Može li se reći da i oni vježbaju na isti način ?"
"Ne može."
"Zašto ne ?"
"Jer kad jedu,ne jedu.Nego misle o raznim drugim stvarima."
"Tako su uznemireni."
"Kad spavaju,ne spavaju,već sanjaju o tisuću i jednoj stvari.
Po tome oni nisu kao ja."



- 00:59 - Komento o nokoshite kudasai (0) - Isprintaj ako želiš - #

četvrtak, 05.05.2011.

Što je budizam ?


"Kamo god krenem,ljudi me pitaju: "Što je budizam ?" spremni da zapišu
moj odgovor na to pitanje.Možete samo zamisliti kako se osjećam u
takvim trenucima.Ali ovdje se posvećujemo samo vježabnju zazena.To je
sve što činimo i sretni smo.Ne osjećamo nikakvu potrebu da na
intelektualnoj razini shvatimo što je zen.To je,čini se,vrlo neobično u
okvirima zapadnjačkog društva."

Shunryu Suzuki (1905-1971) soto zen učitelj koji je 1959. došao u
SAD i otvorio prvi zen centar izvan Azije

- 05:05 - Komento o nokoshite kudasai (3) - Isprintaj ako želiš - #

srijeda, 04.05.2011.

Poduka učitelja Umona



Učitelj Umon je rekao: "Svijet je ogroman i prostran.Zašto
oblačite svoju odjeću na zvuk zvona ?"





- 04:05 - Komento o nokoshite kudasai (0) - Isprintaj ako želiš - #

utorak, 03.05.2011.

Poduka učitelja Shunryu Suzuki-ja















Kada sam živio u hramu Eihei-ji u Japanu, svi su činili ono što je trebalo
činiti. I to je bilo sve... U dvorani za meditaciju sjedili smo u zazenu... ili
smo se klanjali Buddhi kada je za to bilo predviđeno. Jednostavno smo se
klanjali. I to je sve. Kad smo prakticirali zazen, nismo osjećali ništa
posebno. Nismo čak ni gajili neki poseban osjećaj za život u hramu. Za nas
je život u hramu bio posve običan život, dok su ljudi koji bi k nama dolazili iz
grada za nas bili neobični. Kada bismo ih gledali kako prolaze, mislio sam:
"Oh, došli su nam u posjet neobični svati !"

Ali jednom kada sam napustio Eihei-ji i neko vrijeme izbivao, povratak je bio
nešto posve neočekivano. Već sam na ulazu začuo brojne zvukove koji su
odavali da traje molitva - zvuke zvona i redovnike koji recitiraju sutre - i u
tom me je trenutku prožeo neočekivan dubok osjećaj. Suze su mi navrle
na oči ! Samo ljudi koji žive izvan hrama doista osjećaju ozračje kojim
zrači. Oni, pak, koji žive u njemu i svaki dan se posvećuju vježbanju ne
osjećaju ništa posebno... to vrijedi za sve što nas prati u životu.





# iz knjige predavanja Shunryu Suzukija, "Zen um, početnikov um", Zagreb, 2001.




Oznake: Shunryu Suzuki, zen, Eihei ji

- 23:59 - Komento o nokoshite kudasai (0) - Isprintaj ako želiš - #

ponedjeljak, 02.05.2011.

Napasanje krave


Sekkyo je radio u kuhinji u zen hramu. Jednog dana u kuhinju
uđe Baso (Ma-tsu),njegov učitelj, i upita ga što radi.
"Napasam kravu",odgovori Sekkyo.
"Kako to radiš ?",upita Baso.
"Skrene li samo malo s puta,smjesta je povučem za nos natrag".
"Doista se znaš brinuti o njoj",reče Baso.


- 02:05 - Komento o nokoshite kudasai (6) - Isprintaj ako želiš - #

nedjelja, 01.05.2011.

nihonkichigai posjeti zen hramu Engaku-ji (2002-2008)






Umjesto uvoda


Enagaku-ji hram jedan je od najznačajnijih budističkih hramova u Japanu i
meni najdraži.Posjetio sam ga 4 puta do sada (2002 - sam,2004 sa
prijateljicom Natsuki Enomoto-san,2007 - sam i 2008 u društvu Hyoe
Minoda-sama).

Engaku-ji je zen hram Rinzai škole.Službeno mu je ime: Zuirokuzan
Dai-Engaku Kosho Zenji.Ime "Engaku" je navodno dobio jer su 1277.
godine kada su ga počeli graditi pronašli nekakvu posudu u kojoj se
nalazila budistička sutra - Engaku-kyo Sutra.Što se tiče riječi "Zuiroku"
(Sretni jelen) priča kaže da kada je Mugaku Sogen prvi poglavar hrama
držao svoju prvu propovijed na ceremoniji otvaranja hrama,krdo bijelih
srna i jelena pojavilo neočekivano i slušalo ga.To se tada protumačilo
kao dobar znak.Engaku-ji hram osnovao je 1282. Hojo Tokimune
(1251-1284) 8. shikken (regent) Kamakura razdoblja (1268-1284) i
posvetio ga pobjedi nad Mongolima prethodne godine.Za prvog poglavara
Tokimune je postavio svog učitelj kineskog majstora zena Wu-hsueh
Tsu-yuana ( jap. Mugaku Sogen,1226-1286) poznatog po tituli bukko
kokushi tj. učitelj nacije (titulu je dobio od samoga cara). Također,treba
reći da je Engaku-ji jedan od 5 glavnih zen hramova u Kamakuri te je
time dio institucije "pet planina" (go-san).*





gore,Hojo Tokimune, jedan od najznačajniji lidera japanske povijesti,
pobjednik nad Mongolima 1274. i 1281. godine;u pobijedi su mu
pomogle sile prirode,koje su japanci nazvali "kamikaze" u nas poznate
kao "božanski vjetar" dok bi po mome skromnome mišljenju primjereniji
prijevod bio "vjetar duhova predaka",mongolsku vojsku poslao je Kublai
Kan
(1215-1294) unuk Džingis kana (1167-1227)




gore,kineski majstor zena Mugaku Sogen,vlo cijenjen i poštovan još
za života;u Japan je stigao 1279. godine;o njemu postoje svjedočanstva
kako je za vrijeme provale Mongola u Kinu kada su horde Mongola
nahrupile u hram u kojem je Mugaku boravio,zaprijetile mu da će ga ubiti
on napisao pjesmu i izreako je pred mongolskim vojnicima:

Nema mjesta u čitavom svijetu da
čovjek ugura i jedan jedini štap;
Vidim prazninu svih stvari - bez predmeta,bez ljudi.
Divim se maču velikog Yuana** od tri stope:
Ako i dođe do toga da siječe,to je nalik presijecanju
proljetnog povjetarca bljeskom munje.

Nakon ovoga su se Mongoli navodno povukli iz hrama i poštedjeli
Mugaku Sogena.1



Jednom prilikom je shikken (shogunov regent tj. vršilac vladarske
dužnosti umjesto vladara,njegov pomoćnik ili desna ruka) Hojo
Tokimune upitao zen majstora Mugaku Sogena: "Najgori neprijatelj u
našem životu je plašljivost;kako bih je mogao izbjeći ?" Mugaku je
odgovorio: "Odsjecite izvor iz kojeg plašljivost potiče." Tokimune je
upitao: "A odakle ona dolazi ?" Mugaku je odgovorio: "Ona dolazi od
samog Tokimunea." Tokimune je planuo: "Od svih stvari, ja najviše
mrzim plašljivost,kako ona ona može poticati od mene ?!" Mugaku je
rekao: "Pogledajte kako će te se osjećati kada odbacite vašu vama
dragu osobu zvanu Tokimune.Vidjet ćemo se opet kada to učinite."
Tokimune je upitao: "Kako se to može učiniti ?" Mugaku je odgovorio:
"Isključite sve svoje misli." Tokimune je upitao: "Kako bih mogao
isključiti sve svoje misli iz svijesti ?" Mugaku je odgovorio:
"Sjednite prekriženih nogu i meditirajte kako bi ste sagledali izvor
svih vaših misli za koje mislite da pripadaju Tokimuneu."
Tokimune je protestirao: "Ja imam toliko stvari na ovome svijetu o
kojima moram da brinem,pa će mi biti teško da nađem slobodne
trenutke za meditiranje." Mugaku mu je rekao: "Kakvim god stvarima
ovog svijeta se morate baviti,uzmite ih kao prilike za unutrašnje
razmišljanje,pa ćete jednog dana shvatiti tko je taj vaš voljeni Tokimune."

Kad je Tokimune dobio izvještaje da mongolski napadači dolaze preko
mora 1281. godine,uputio se do učitelja Mugaku Sogena te mu rekao:
"Najveći događaj u mom životu konačno je došao." Mugaku ga je upitao:
"Kako ćeš se suočiti s njim ?" Tokimune je uzviknuo: "Katsu !" kao da
plaši i tjera svoje neprijatelje pred sobom.Mugaku je bio zadovoljan te je
rekao: "Zaista,djete lava urliče kao lav." Sa takvom hrabrošću je Tokimune
izišao pred brojnijeg neprijatelja s kontinenta i uspio ga odbiti sa japanske
obale kao i prvi put 1274.godine.2






gore,karta na kojoj je označena Kita-Kamakura stanica (Stanica Sjeverne Kamakure)
pored koje se nalazi Engaku-ji;do Kita-Kamakure iz Tokya ćete stići za nekih sat
vremena linijom Yokosuka;na vlak linije Yokosuka možete se ukrcati na stanicama
Tokyo,Shimbashi ili Shinagawa,ako krećete iz Tokya naravno;





gore,stojim ispred ulaza u Engaku-ji,2004. godine
photo by Natsuki Enomoto-san


...nastavak slijedi...


# bilješke & fusnote #

* pet planina (go-san) u Kamakuri čine uz Engaku-ji: Kencho-ji (osnovan 1253,
prvi poglavar Lan-hsi Tao-lung), Jufuku-ji (osnovan 1200,Myoan Eisai), Jomyo-ji
(1212,Taiko Gyoyu) i Jochi-ji (1283,Ta-hsiu Cheng-nien)

** Mongolska dinastija (1260-1367) koja je osvojila Kinu i srušila dinastiju Sung

1 D: T: Suzuki,"Zen i japanska kultura",Beograd,2005.,str. 155;

2 D. Razić,"Zen",G.Milanovac,1985.,str.181;


# Engaku-ji arhiva #

Engaku-ji,wikipedia

Engaku-ji,asahi net

Engaku-ji,kcn-net

Engaku-ji, japan-guide


# hagakure arhiva #

Engaku-ji i Yasujiro Ozu

Hojo Tokimune - I dio

Hojo Tokimune - II dio

Hojo Tokimune - taiga drama - I dio ili tko je tko u Kamakuri

Hojo Tokimune - taiga drama - II dio ili tko je tko u Kamakuri

Ashikaga klan


Image and video hosting by TinyPic

- 01:05 - Komento o nokoshite kudasai (12) - Isprintaj ako želiš - #

Blog.hr koristi kolačiće za pružanje boljeg korisničkog iskustva. Postavke kolačića mogu se kontrolirati i konfigurirati u vašem web pregledniku. Više o kolačićima možete pročitati ovdje. Nastavkom pregleda web stranice Blog.hr slažete se s korištenjem kolačića. Za nastavak pregleda i korištenja web stranice Blog.hr kliknite na gumb "Slažem se".Slažem se