Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

15.11.2008., subota

Nietzscheovo ludilo

U BBC-evoj emisiji Human all too Human, jedan od gostiju govori da Nietzscheovo ludilo nije posljedica njegove bolesti (prepostavlja se da je Nietzsche bolovao od sifilisa, iako nikad točno nije utvrđeno), već Da je Nietzscheovo ludilo posljedica njegova genija i njegova učenja.
Naime, taj gost, romanopisac Will Self, tvrdi da je Nietzsche došao do takvog nadljudskog nivoa, da si je počeo postavljati pitanja zbog kojih je poludio.
Drugim riječima, iako si je postavio pitanja koja većina nikada nebi, njegov mozak je i dalje bio suviše ljudski da bi podnio sve implikacije i moguće odgovora na ta pitanja, te je naprosto pukao.
Jeli moguće da mi sami sebe tom nekom potragom za znanjem dovedemo do pravog pravcatog ludila?
Um koji sam sebi postavlja pitanja koja ga uništavaju, poput zmije koja sama sebi grize rep.
Poput vječnosti.
Možda to i nije ludilo, moda je baš to ono Blakeovsko vječno što se krije iza ovog konačnog i iskvarenog svijeta, samo se onima koji još žive u konačnosti osobe koje su probile u vječnost čine ludima.
Dobro, možda ne baš svi luđaci, ali oni tipa Nietzschea, ako prihvatimo tezu da ga je sam um i njegova genijalnost odvela u ludilo, OK, to bi možda bilo tako.
Svakako je to objašnjenje koje potpunije obuhvaća njegov život, jer se veže konkretno na njegovu misao, a ne na neke njegove sitne životne poroke. Primjerice, lagano srozavanje Nietzscheove misli tezom, da je cijelo Nietzscheovo prevrednovanje vrijednosti samo posljedica noći provedene s prostitutkom za vrijeme školovanja, nakon čega je od sifilisa sve više gubio tjelesne funkcije, pa je u pokušaju da ih kompenzira kreirao cijelu svoju misao o samonadilaženju, prevrednovanju vrijednosti.
I navedena BBC-eva serija je prepuna takvih pojednostavljenja, kada se za neku složenu misao pokušavaju naći neki uzroci u životnim traumama ili se Nietzscheovo djelo na silu želi preslikati na njegov život. Primjerice da je on u metaforama prikazao viđenje sebe kao neshvaćenog.
Svakako ima nekih sitnih autobiografskih elemenata koji se mogu povezati s njegovim djelom, ali svesti cijelu misao, od koje je možda i poludio, samo na biografski traumatične elemente je prejednostavno, prejeftino i neistinito.
A pogotovo podsjeća na naknadnu pamet, jer kada znamo njegovo djelo i njegov život, onda za bilo koji životni događa možemo reći da je uzrokovao neku misao. Onako, kako paše našoj teoriji, a to baš, jeli, nije istinito.
Možda je najnategnutiji primjer se Nietzsche pobunio protiv krščanstva zbog toga, što je njegov otac, pastor, pravi krščanin, umirao u mukama dok je Friedrich još bio dijete.
Eh, kada bi to bilo istinito koliko Nietzschea bi hodalo ovim svijetom. Od tolike količine genijalaca sigurno bismo već trebali zavladati cijelim svemirom, a njihova pitanja ne bi ih odvela u ludilo, jer bi to bila pitanja koje se ljudi svakodnevno pitaju i sigurno bi već bilo udžbenika sa spremnim odgovorima i sve ostalo što ide uz prevladavajuću paradigmu.
Međutim, kako nismo zavladali svemirom, tako uzrok Nietzsheovog antikrščanstva nije u njegovoj djetinjoj traumi, već je plod njegove misli. Tko zna, možda urođenog genija, ili prema onome što je pisao u Rođenju tragedije, možda se prajedno manifestiralo u njegovom preljudskom tijelu te ga izludilo, tko zna. Siguran sam u samo jedno, da nikakva revolucionarna misao poput Nietzscheove ne može biti isključivo ili većinom uzrokovana nekom dječjom traumom.
No tu se nađe i nekih zanimljivih tumačenja, poput onih da je Nietzsche bio prvi punker, odnosno, ako bi smo u filozofiji imali žanrove identične onima u muzici Nietzsche bi potpao pod punk.
To je navedeno iz razloga, kako kaže jedan od sudionika dokumentarca (već spomenuti Will Self – heh Vlastita Volja, hehe), što je Nietzsche svim svojim suvremenicima svojom filozofijom zapravo pokazao srednji prst. Promijenio je cijeli pogled na svijet, ali ne na suptilan i školski način poput Kanta, več oštrim riječima u njegovim djelima. Pa se i sa svojim "S one strane dobra i zla" među prvima zapitao o istini te dualnosti i o autoritetima koji nameću tu dualnost.
Smrču boga dao je ljudima po prvi put potpunu individualnu slobodu i oslobodio moral ovisnosti o postojanju boga, odnosno, tvrdnju da bez božanske mrkve i batine ne bismo niti bili dobri prikazao neistinitom.
Pogotovo ako uzmemo njegovu definiciju dobra danu u Antikristu: "Što je dobro? - Sve što jača moć, volju za moć, samu moć u čovjeku.
Što je loše? - Sve što potječe od slabosti.
Što je sreća? - Osjećaj da moć raste, da se savladava prepreka."
A bog je, jasno, umro zbog samilosti prema ljudima.
U takav punkerski pristup sigurno spada i njegova kritika krščanstva, što je također neka vrsta punkerske pobune protiv autoriteta. A tu je Nietzsche možda i veći punker nego neki punk muzičari iz 20 stoljeća koji su se pobunili iz čisto krščanskih poriva, resantimana prema boljima (bilo bolji muzičari ili pjesnici ili su zavidili onome što nisu imali, a željeli su, pa su to proglasili lošim, a kad su zaradili lovu postali su isti kao oni protiv kojih su se pobunili).
Nietzsche je to prezirao je je to vodilo u odbacivanje svega što je dobro na svijetu, a pogotovo užitaka. Zato u današnje vrijeme je Nietzsche , čini mi se, popularniji kod heavy metalaca, koji su prigrlili individualizam i hedonizam, a dodatno to pospješuje Nietzscheovo samoproglašenje Antikristom, što je svakako iznimno popularno među metalcima.
Ali i ne zaboravima da je izvorni punker, ludi nihilist Johnny Rotten to isto iskoristio u pjesmi Anarchy in UK.....
Ma glavno je da Nitzscheova misao živi, ako ne toliko u akademskoj filozofiji, ondra bar u rock kulturi, koja je po svojoj kritici društva i kvaliteti svakako vrijednija nego plitka, rijaliti selebreti trič trač, sport zdravi život mainstream kultura. A čini mi se da sve više ima više utjecaja na društvo nego akademska filozofija koja se sve više zatvara u svoju nišu i postaje sama sebi dostatna, bez želje za mijenjanjem svijeta, već ga samo opisuje u skladu s izabranom pozicijom i teretom predrasuda koje takva pozicija sa sobom donosi.
No to je bilo malo više off topic i moja razmišljanja o aktualnom stanju na muzičkoj sceni, filozofiji, a vi pogledajte ovih šest youtube snimka BBC-eve emisije o Nietzscheu, pa prosudite sami.












- 14:20 - Komentari (3) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2008 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»