Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

08.11.2008., subota

Što nam poručuje Odisej

.....just like Ulysses on the open sea
On an odyssey of self-discovery


Dead can Dance – Ullyses – album The Serpents Egg


Odisej je prkosio bogovima, ubio Posejdonova sina kiklopa Polifema, stoga je kažnjen da luta i doživi toliko jada dok ne shvati da se nije sa bogovima zajebavati.
Odiseja, ep koji opisuje patnje pomoraca i njihovu, recimo, čežnju za kućom.
Samospoznaja u Odiseji, koju zaziva Dead can dance u njihovoj pjesmi Ulysses, bi prema tome bila da je bogovima namijenjen život heroja, a ljudima mirni, dosadni život, što će prema onome što je Platon napisao u svom djelu Država Odisej izabrati nakon smrti.
Ipak i tu je Odisej napravio svoje lukavstvo i ipak pobjedio bogove.
Naime, to što je izdržao sve patnje i iskušenja koja su mu namijenili bogovi, odnosno cijeli proces kazne koji je preživio na tako herojski način, od njega su stvorili heroja, mitsku osobu, arhetip.Time je Odisej postao veći uzor ljudima nego sam Zeus i tako doprinjeo prvom padu bogova.
Pretpostavit ću tezu da samospoznajom mi zapravo pobijeđujemo bogove.
Zato je i cilj straogrčke kulture bio Spoznaj samog sebe – što je pisalo na svetištu na Delfima.
Jesu li sami bogovi (ili svečenstvo) zapravo tim isticanjem samospoznaje od nas tražili da ih nadmašimo i tako ih oslobodimo njihova mentorstva i podučavanja ili je, kao što sam već naveo, Odisej svojim lukavstvom božju kaznu okrenuo u svoju korist.
Drugim riječima, bogovi ni sami nisu bili svjesni posljedica svoje kazne. Oni su mislili da će većom patnjom Odisej više poštovati miran život, dok nisu računali kako je samo preživljavanje te kazne vrlina i herojsko djelo koje nesavršenog čovjeka uzdiže iznad savršenih bogova.
Dakle, Odisejeva djela su važna, ne božija moralna poruka.
Pa što je sve to Odiseja odvračalo od njegova cilja, tzv. Samospoznaje – povratka na Itaku, napominjem da iskušenja ne navodim kronološki, samo ih nabrajam:
Tu su Lotofagi, koji samo jedu lotos i to im pričinjava svo zadovoljstvo. Ovo bi mogli interpretirati kao iskušenje konformizma. Naime, oni su uvjereni da im je odlično, međutim sve što rade jest leže I jedu lotos, nema stjecanja novih znanja, vještina, nikakvog razvoja.
No, Odiseju se nude tri iskušenja sa ženama Kirka, Kalipsa i Nausikaja, kada je zapravu Odiseju odlično i zapravo nema više razloga za ostvarenjem svog cilja, kada je kod te tri žene dobio sve ono što može tražiti od nekog kvalitetnog života.
Vjerojatno bi 70% današnje populacije odustalo od povratka i prepustilo se (kao vjerojatno i ondašnje, pa i više), no ako je cijelo Odisejevo putovanje metafora za samospoznaju, recimo da bi ovo također bili trenutci varke. Pogrešne interpretacije našeg životnog cilja. Nisi se ostvario samo onda kada uživaš. Malo slično s lotofagima, ali na višem nivou. Ipak ima aktivnosti, no I dalje to n ije to.U Odisejevom slučaju to ne bi bilo to, jer tada ostavši kod tih žena ne bi uspio pobijediti bogove, jer se nitko ne bi sjećao njegovih djela niti bi ih sve obavio.
Stoga Odisej nastavlja.
Pa imamo famoznog Polifema zbog kojeg je Odisej uletio u nevolje. Njega bi protumačio recimo neku glupu sirovu silu. Nešto ogromno, što djeluje neranjivo, ali korištenjem mozga može se pronači točka u kojoj je to biće smrtno ranjivo, što je Odisej uspio.
Imamo Scilu i Haribdu, nešto što se pričinjava bezizlaznom situacijom, jer sa svih strana nas očekuje opasnost. Da bi preživjeli biramo manje zlo, Odisej žrtvuje prolazi kraj Scile i time ostaje bez posade, kako ne bi izginuli svi u vrtlogu, odnosno divovskim ustima Haribde što vrebaju ispod površine.
Sirenje su primjer snage karaktera. Slatka iskušenja, koja su na prvi pogled privlačna, ali zapravo nam donose smrt.
Pa silazak u Had, suočavanje sa vlastitim strahovima, sam sa sobom, vlastitom podsvješću.
I kada se suočio sam sa sobom, Odisej bi recimo tako postao izbalansirana osoba spremna izbaviti svoju obitelj iz nevolja.
Ali imamo I Eolovu vreču s vjetrovima koje je spremio kako Odiseja ne bi odvraćali od puta na Itaku, kojeg su Odisejevi pohlepni suputnici otvorili i tako ih odbacili od Itake kada se već vidjela na horizontu.
Dakle tu imamo iskušenje očajavanja. Naime, često znamo biti nadomak cilja, pa nas nešto, najčešće drugi ljudi (kao u slučaju Odiseja) ili nepovoljne okolnosti odmaknu od cilja. Hoćemo li onda očajavati ili stisnuti zube i pokušati ponovno doći do cilja. Odisej je i to prebrodio, stisnuo zube i doša do cilja.
Vraća se na Itaku, ubija prosce i počinje živjeti normalan život, ali nakon što je već stvorio mit o sebi. Njegova samospoznaja nije bio nejgov kraj – cilj (povratak na Itaku), već put kojim je do njega došao i djela koja je tim putem obavio.
I tu je vrijednost mita.
Jer kada smo suočeni sa svakodnevnim tragedijama, pomalo gubimo iz vida djela ljudi, a više tugujemo zbog činjenice što te ljude više nikada nećemo susresti.
No njihova djela imaju tu mitsku komponentu u sebi i s vremenom sve više zamjenjuju emocije.
Mit se počinje razvijati iz vrijednosti nečijih radnji. Što su ta djela vrijednija za određenu skupinu ljudi mit će biti ljepši i poučniji.
Stoga u zadnje vrijeme sve češće racionaliziranje ponašanja i života nekih mitskih osoba nikako ne doprinosi ljudskoj rasi. Jer se fokus stavlja na uzroke nekih radnji, a na posljedice radnji.
Kao da je važno je li netko nešto napravio zato što je imao vće pogodnosti ili pak je bio frustriran što nema pogodnosti pa je zapeo i napravio.
Važno je da je nešto napravljeno, a sama činjenica da ima onih koji su rođeni u blagostanju i onih koji nisu, a da nisu ništa napravili ukazuje da to nije osnovni uvjet za djelovanje. To nam može biti jedino korisno za težnju što većoj ravnopravnosti među ljudima, ali težnja ravnopravnosti nesmije biti utilitaristička, npr. tada će ljudi biti korisniji društvu, već mora biti opće načelo pravde da su svi ljudi slobodni. Temeljna istina.
Mitske osobe su one koje čija nam djela ukazuju na nove načine razvoja, nit vodilja.

Posvećeno Robiju Pauliću I Duški Perić, osobama čija će vrijedna djela biti upamćena.

Ullyses

- 21:00 - Komentari (6) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< studeni, 2008 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»