Whisky bar

XJHj9N To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

11.03.2008., utorak

Jastvo

U ovom članku pokušat ću prikazati koncepciju jastva ka nečega što nije stabilno.
Naime, mi se često doživljavamo kao netko drugi, na što često utječu izmišljeni superheroji npr. James Bond ili neke zvijezde (bilo pop ili znanstvene ili umjetničke) ili mitske osobe npr. Ahil, Krist i slično. No osim negativnog shvaćanja poistovjećivanja s drugima, jer kopiramo i nismo svoji i slično, navedene osobe djeluju kao nekakvi arhetipovi, kao regulativni princip vrline, nešto herojsko što ispravlja naše jastvo.
Nešto što nas tjera da što bolje ostvarimo svoje potencijale, jer one, iako ne kao stvarne osobe objedinjuju neke ljudske vrline kojima težimo ostvariti.
Ipak, čini nam se da smo uvijek isti zbog tzv. psihološkog kontinuiteta. Naime, kada bi nekako naš mozak zamijenili nastavili bi egzistirati u tijelu u kojem je naš mozak, a ne u našem starom tijelu koje sada ima tuđi mozak.
Takvu situaciju je na sličan način prikazao Thomas Mann u priči Indijska legenda. U toj priči se muž koji je ljubomoran na tiojelo svog prijatelja žrtvuje božici Kali tako što si sam odrubljuje glavu. To isto čini njegov prijatelj lijepog tijela, ali nešto neuglednija lica. Tada žena, uz pomoć božice Kali oživljava njih dvoje, ali tako što glavu svog muža stavlja na tijelo njegova prijatelja i obrnuto.
No pod naredbama (željama) glave (mozga) tijela se izmijene tako da muž opet postane debeo, a prijatelj lijepog tijela.
Međutim nije problem jastva isključivo pitanje psihološkog kontinuiteta, već i kako mi sami sebe poimamo.
Kao što sam na početku naveo, pod utjecajem tzv arhetipskih bića mi sebe ne percipiramo onakvima kakvi smo, već onakvima kakvi bi željeli biti. Stoga često vodimo paralelne živote, jedan u svojim mislima, a drugi u očima ostalih ljudi. Taj drugi život je većinom sinteza naših akcija umjerenih prema tim ljudima.
I kada postanemo svjesni ta dva viđenja jastva, počinjemo pomalo promišljati i pitati se o sebi.
Što smo mi od to dvoje?
Da li nas takav sudar različitih jastva dovodi do samospoznaje?
Mogao bi, ali čini se da većina ljudi želi uljepšanu sliku o sebi, pa se odbacuju one stvari koje nam se ne sviđaju tako što se negiraju i na kraju zaboravljaju.
No, u sudaru dva jastva nastaje novo, treće jastvo. Ono ne mora biti nužno bolje, ali je svakako drugačije.
I tako kroz cijeli život putem utjecaja raznih izvanjskih informacija mi proživljavamo više paralelnih života kroz naša paralelna jastva.
Iz navedenog možemo zaključiti da nikada niti ne možemo govoriti o jednom konkretnom pravom Ja, odnosno ne možemo se okarakterizirati i reći «To sam Ja».
Posebice na takvu «anti monojastvenu» tvrdnju mogu ukazati razne reklamne kampanje koje nam suptilno peru mozak i tjeraju na da postanemo ono što nismo nikada željeli biti.
Ispada da su stvari suprotne od poante Indijske legende.
Izgleda da jedino u što možemo biti sigurni je naša materijalna baza, tijelo, dok je naše jastvo toliko podložno promjenama.
Francuski dramatičar Artaud predlaže gutanje pejotla kojim se naše jastvo unutarnjim uvidom u transu učvršćuje. No za tako što čovjek mora biti spreman, jer je taj pejotlovski trans oblik pročišćenja od grijeha, stoga bi onaj s nečistom sviješću u transu preživio pravi pakao.
No, kako onda može osoba stabilnog jastva egzistirati u današnjem društvu gdje se zahtjeva fleksibilnost i česta promjena želja i stavova?
Teško.
Takva osoba se proglašava ekscentrikom i trpa se u ludnicu, kao što se dogodilo Artaudu koji je u ludnici bio devet godina, a tamo je smješten godinu dana nakon što je Mexiku pejotlom si stabilizirao jastvo.
A također, pod pritiskom svijeta promijene, osoba čvrstog jastva vrši samoubojstvo, kao što se dogodilu Van Goghu kojega je ubio svijet (masa, čopor i njihov moral koji zahtjeva stalnu promjenu jastva). Stoga ga je Artaud okarakteritzirao Ubijenim samoubojicom.
Ali «spoznaj samog sebe» je, čini se, glavna vrlina, budući samospoznajom spoznajemo i one lažne slike o samima sebi, što nam onda ukazuje da smo takve lažne slike stvarali na temelju lažnih informacija dobivenih od okoline koja nam je željela promijeniti jastvo tako da bi mogla manipulirati nama.
Danas do manipulacija dolazi najviše iz razloga da bi ljudi postali što veći potrošaći, a jučer je bilo radi toga da bi ljudi bili što veći nacionalisti i tako to, ovisno o kontekstu vremena.

- 13:42 - Komentari (3) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< ožujak, 2008 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»