Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

19.05.2007., subota

Filozofija i tehnološke inovacije

Kroz povijest filozofije često su se neki ključni problemi poput ljudskog identiteta i ontološkog pitanja što je svijet objašnjavali analogijom sa izumima novih strojeva. Tako je Descartes ljudsko tijelo objašnjavao poput mehaničkog stroja, Leibniz je objašnjavao bit pomoću monada, budući je negdje u njegovo vrijeme otkriven mikroskop te ga je mnoštvo stanica potaklo da na sličan način konstruira svoju ontološku priču. U današnje vrijeme David J. Chalmers, potaknut informatičkom revolucijom, je ponudio teoriju da je svijet jedna binarnom kodu, odnosno nešto (materija) su jedinice, dok je ništa nula, dok je kod funkcionalista popularna teorija koja kaže da mozak funkcionira poput kompjutera.
Pitanje koje se postavlja jesu li ta objašnjenja svijeta istinita, stoga što nam nova otkriča ukazuju kakav svijetzapravo jest , odnosno da tim novim strojevima implicitno ukazujemo kako ljudski um funkcionira i kako je svijet uređen ili su naprosto filozofi fascinirani i začuđeni nekakvim novim pogledom na svijet napravili grašku time što su svijet išli objasniti samo kopirajući jedan proizvod ljudskog uma, te su ga tako objasnili na antropocentrični način, pa su radi toga zapostavili ostale mogućnosti prirode koje se ne očituju u izumu zbog njegove specifičnosti, odnosno specijaliziranosti za jedno područje?
Naime, čini se da je priroda sa svojim zakonima mnogo bogatija nego što ljudski um može dokučiti, stoga ako način na koji funkcioniraju naše misli ili cijelokupno objašnjenje svijeta argumentiramo pozivajući se na sličnosti sa nekim izumom, mi zapravo radimo grešku i udaljujemo se od istine. To je još očitije kada se shvati da se svakim novim izumom nova ontološka objašnjenja ne podudaraju sa starima upravo iz razloga što su ti izumi toliko različiti.
Tako se danas više neće čovjeka objašnjavati kao analogni mehanički stroj, već kao neko digitalno biće ili u ekstremnijim slučajevima hologram i četiri dimenzionalno biće. Svijet neće biti podjeljen na male monade koje asociraju na spermatozoide koje se promatra mikroskopom, već će biti podijeljen u jedinice i nule.
Sve do otkrića novog izuma.
Osim toga argumenti iz analogije (uspoređivanja s nečim) su često najjasniji, najjednostavniji za shvatiti jer se nerješiv problem poput svijesti, što je svijet, zašto nešto, a ne ništa, objašnjavaju s nečim što je poznato ljudskom umu.
Time ne obajšnjavamo svijet, već samo prilagođavaom teoriju neko tehnološkom trendu. Mogli bi smo to nazvati "Filozofska moda".
A što reći za davna doba kada nije bilo toliko tehnoloških inovacija pa su svijet objašnjavali pomoću četiri elementa-zemlja, voda, vatra, zrak, jer im je to bilo nešto najpoznatije s čim su mogli svijet usporediti, dok su Mongoli za svijet mislili da je divovski šator, jurta?
Čini se da su takvi argumenti iz analogije jednaki viđenju zemlje kao ploče, jer se s tadašnjim znanjem zemlja mogla samo tako opisati, kao što mi sa današnjim znanjem najjednostavnije analogijom s kompjuterom opisujemo funkcioniranje ljudskog uma.
Lako je za shvatit, a u isto vrijeme je i trendy.
Oni koji brane takve argumente iz analogije sa aktualnim izumima (možda i ja?), mogu reći da mi nikada nećemo u potpunosti saznati kakav je svijet (priroda) zapravo, jer je naše viđenje svijeta limitirano konceptualnim i perceptualnim sposobnostima ljudske vrste. Odnosno, kao što bi rekao Kant, nikada ne možemo znati noumenom (stvar samu po sebi) već samo fenomen (pojavu, kako je vidimo).
Stoga su ti izumi zapravo indikator kako čovjek viedi svijet i kako razmišlja. Drugim riječima, kada je izmišljen kompjuter, čovjek je poput mitskog boga nesvjesno stvorio stroj na svoju sliku i priliku. Nesvjesno je kompjuteru usadio sličan funkcionalan način razmišljanja kakvog ima i ljudski um.
Tako da zapravo postepenim razvojem inovacija, filozofskim tumačenjem mi otkrivamo nove sposobnosti u nama, pa čak i stvaramo nove sposobnosti i dobivamo novu perspektivu na uređenost svijeta, što onda dalje implicira nove tehnološke inovacije, koje onda dalje razvijaju naše kognitivne sposobnosti i perceptualne. Sve dalje dok, možda, ne dođemo do novog stupnja u evoluciji ljudske vrste. I onda opet dalje, ha-he-ha!
Dakle, mi možda takvim tumaćenjem svijeta ne otkrivamo potpunu istinu, niti joj se približavamo, već se naprosto razvijamo kao bića. Mentalno i fizički.
- 12:54 - Komentari (2) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< svibanj, 2007 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»