Whisky bar

MIIj.jpg To see a world in a grain of sand And a heaven in a wild flower, Hold infinity in the palm of your hand And eternity in an hour. William Blake (1757-1827)

22.10.2006., nedjelja

Crowley vs. Kant



vs

Aliester Crowley, crni mag, smoproglašena zvijer 666 povezan je sa rock muzikom tako što se njegovo lice nalazi na omotu albuma grupe The Beatles «Sgt. Peppers lonely heart club band» što je onda otvorilo spekulacije o vezi između navedene grupe i okultizma (išlo se čak do toga da se govorilo da je John Lennon prodao dušu vragu za uspjeh Beatlesa, tezu koju je potkrjepljivala jedna ranija Lennonova izjava da su Beatlesi popularniji od Isusa Krista). Osim Beatlesa Crowleya se dotiće i Ozzy Osbourne koji ima pjesmu Mr.Crowley u kojoj optužuje Crowleya da je izdao najveće okultističke tajne samo da bi sebe proslavio.
Između ostalog Crowley je imao izreku «čini što želiš» koju je primjenjivao u životu na taj način da bi odbacivao ljude kad bi ih iskoristio za svoje svrhe.Drugim riječima, zbog te izreke Crowley je imao odnos prema čovjeku kao prema sredstvu, a ne kao svrhi (cilju). Suprotno od Crowleya stoji slavni njemački filozof Immanuel Kant (22. 4. 1724.-12. 2. 1804.Konigsberg). On tvrdi da je dužnost svakog čovjeka odnositi se prema drugom ljudskom biću kao prema svrsi (cilju), a ne kao prema sredstvu. Kant je inače zastupnik etike dužnosti koja kaže da je naša dužnost da se ponašamo po određenim pravilima, jer jedino tako postajemo slobodni i u potpunosti se ostvarujemo kao ljudsko biće budući da samo ponašanjem u skladu s tim pravilima ne ulazimo u proturječja.On je smislio takvu etiku da bi logički dokazao krščansko pravilo «Ne čini drugome ono što ne biš želio da drugi čini tebi» između ostalog jer je pripadao krščanskoj zajednici pijetista.
Svoje etičko pravilo je prozvao kategoričkim imperativom čija prva odrednica glasi «Radi tako kao da bi maksima tvoga djelovanja s pomoću tvoje volje trebala općim prirodnim zakonom» odnosno da ono što činim bude prihvatljivo za sve. Tako nastaje skup pravila koji vrijedi za sve pripadnike ljudske rase, to su ne ubij, ne laži i ostali oblici ponašanja koja ako bi netko primjenjivao prema meni bi mi nanosila fizičku štetu i kao što kaže druga odrenica kategoričkog imperativa već navedno pravilo da se trebamo odnositi prema drugom čovjeku kao prema svrsi (cilju) , a ne kao prema sredstvu, kada bi mi netko lagao bio bih iskorišten kao sredstvo za postizanje nečijeg cilja.
Primjerice ako lažem osobi da bih ostvario materijalnu dobit koristim se osobom kao sredstvom za svoj cilj a to je materijalna dobit i po Kantu je takvo ponašanje nedopustivo jer kršim oba dva načela kategoričkog imperativa to su:

a) lažem i time kršim univerzalna pravila kojih se svi ljudi trebaju pridržavati, jer maksima mog djelovanja nije prihvatljiva za sve ljude (konkretno, nije prihvatljiva onima kojima lažem)
b) odnosim se prema osobi kao prema sredstvu, a ne kao prema cilju

Inače Kant se ne spominje tako često u rock muzici kao Crowley jer na prvi pogled Crowleyevo pravilo je privlačnije, pogotovo za hedonista kavih je u načelu većina rockera. Primjerice , baš me briga napit ću se, izrigat, porazbijat, lagat, istuć, izjebat i briga me za posljedice materijalnu štetu, emotivnu štetu na drugim ljudima jer sam napravio ono što sam želio.
Međutim upravo iz razloga što se slijeđenjem Crowleyevog pravila ljudima nanosi zlo takvo ponašanje se karakterizira kao loše, dok bi ponašanje u skladu s Kantovim pravilom bilo okarakterizirano kao dobro.
Ipak, Kant nije uzeo u obzir da postoje ljudi koji će prvi lagati da se njima ne bi lagalo, koji će prvi ubiti da se njih ne bi ubilo. Time se narušava univerzalnost Kantovog pravila jer ako ja ubijem ne povlaći logički da ću biti ubijen.Drugim riječima, spriječit ću ono što ne želim da drugi čini meni time što ću ja to prvi učiniti njemu, a upravo ljudi koji se drže kantovske etike su savršene žrtve takve ljude i ti ljudi mogu činiti što god žele, a da im se to ne odbije u glavu, pod uvjetom da to učine prvi. Budući da čine što žele oni bi spadali pod Crowleyevce.
Tako je Crowley u svojim obredima koristio ljude koji bi kasnije, nakon što bi bili iskorišteni za Crowleyeve magijske i seksualne svrhe poludili ili umrli misterioznom smrću.
Dakle, Crowleyevci se hrane Kantovcima!
Kakve su implikacije Crowleyevske etike na suvremeni svijet?
Određeni proučavatelji Crowleyevog života smatraju da se danas u svijetu ljudi pridržavaju Crowleyeve etike.
Naime, Crowley je u «Knjizi zakona» (koju mu je prema legendi početkom travnja 1904. diktirao demon Ajvaz) iznio tvrdnju da od te godine na svijetu započinje vladavina boga Horusa, boga zanosa i nasilja, boga vatre i groma, po egipatskoj mitologiji Horus je sin Ozirisa i Izide.
Prema Crowleyu za vrijeme vladavine eona Horusa kod ljudi će se razviti individualnost i želja za samoostvarivanjem i to se ostvaruje tako što čovjek treba «činiti što želi»
Prema Crowleyevim kritičarima vladavina Horusa će biti takva da će za ponašanje ljudi u 20. i 21. stoljeću vrlina biti pohlepan, biti ambiciozan do te mjere da se smatra slabošću ako se brine da će zbog te ambicioznosti nastradati ljudi koji će biti iskorišteni kao sredstvo da se stigne na vrh, jer dolazak na vrh je samoostvarivanje.
Osim toga, teško da se može činiti sve što se želi, a da se ne povrijedi drugu osobu ili da se odnosi prema drugoj osobi kao prema sredstvu.
Socijalni darvinizam koji kaže da je bogatstvo korporacija opravdano budući da su one naprosto evolutivno uspješnije nije ništa drugo nego jedan od oblika Crowleyeve etike korištenja drugih ljudi kao sredstva.
Kada bi svi ljudi na svijetu koristili jedni druge kao sredstva, nestalo bi povjerenja među ljudima što bi u konačnici rezultiralo izumiranjem ljudske rase, jer evolutivni uspjeh ne počiva samo na iskorištavanju drugih već i na suradnji s drugima, a bez povjerenja nema suradnje.
Međutim, «kolko ljudi tolko čudi» i ne može se očekivati da će se cijeli svijet ponašati po jednom pravilu i uvijek će biti onih koji će se odnositi prema drugoj osobi kao prema cilju a ne kao prema sredstvu i ti ljudi će osigurati opstanak ljudske rase.
Ali budući da su takvi ljudi lake mete za Crowleyevce, morat će prihvatiti svoju žrtvu kao uvjet opstanka ljudske rase.
S druge strane, možda zbilja trebamo odbaciti sva pravila i činiti što želimo pa, tko preživi pričat će!

(objavljeno na ri-rock.com)

- 22:24 - Komentari (9) - Isprintaj - # prijavi hr.digg

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< listopad, 2006 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          

Komentari On/Off

Opis bloga

Priče, pjesme, filozofski i rock and roll eseji.



Linkovi

o meni

Ime: Marin Tomić

Sviram u grupi: Gerila, Družba bijesnih lisica

Svirao: Ventil inc., Eksplozija, Mario Furka & Štićenici, OŠ Sulud III


Moji romani

Cyber Joint

John Buddha, vječno putovanje heroja




Potpuni opis stanja svemira podrazumjeva smjesu (superpoziciju) svih mogućih njegovih stanja......Jednostavno govoreći, u modelu mnogo svjetova, ako se nešto može dogoditi, onda će se i dogoditi, a najbolje uporište ima u činjenici da svjesni život postoji životom svakog čovjeka.

(Werner Heisenberg, Promjene u osnovama prirodne znanosti...Kruzak, Zagreb, 1998. str 136)






"Zar može poginuti zmaj od zmijskog otrova? reče. - Nego uzmi natrag svoj otrov. Ti nisi dosta bogata da bi mi ga mogla pokloniti." Na to mu guja pade ponovno oko vrata i lizaše mu ranu.

(Friedrich Nietzsche, Tako je govorio Zaratustra, Grafos, Beograd, 1987. str 70)



Osnovni alat za manipulaciju sa stvarnošću su riječi. Ako možete kontrolirati značenje riječi, onda možete kontrolirati ljude koji moraju koristiti riječi. (Philip K. Dick)





Svaki dio materije može biti shvaćen kao vrt pun biljaka i kao ribnjak pun riba . Ali svaka grančica biljke , svaki ud životinje , svaka kapljica njihovih sokova još je jedan takav vrt ili jedan takav ribnjak.
(Gottfried Wilhelm Leibniz , izabrani filozofski spisi , Monadologija ,Naprijed , 1980. Zagreb , str 272)








"Središte" je, dakle, područje svetoga u pravom smislu riječi, područje apsolutne stvarnosti.Isto tako, svi ostali simboli apsolutne stvarnosti (Drvo života i Drvo besmrtnosti, Vrelo mladosti itd.) također se nalaze u nekom središtu. Put koji vodi do središta je težak put (durohana) i to se potvrđuje na svim razinama stvarnosti: tegobno obilaženje oko hrama, hodočašće na sveta mjesta, herojski pohodi puni opasnosti u potrazi za Zlatnim runom, Zlatnim jabukama, Travom života itd., lutanja labirintom, teškoće onoga koji traži put do samoga sebe, do "središta" svoga bića itd. Staza je strma, zasjana opasnostima, jer ona je zapravo ritual prelaska iz profanog u sveto, iz kratkotrajnog i iluzornog u realnost i vječnost, iz smrti u život, od čovjeka k božanstvu.
(Mircea Eliade, Mit o vječnom povratku, Jesenski i Turk, Zagreb, 2007., str 32)







"Razdvajanjem magijskog i logičkog uma čovjek je izgubio svoju iskonsku prirodu i zauvijek prekinuo sklad čovjeka sa samim sobom i sa svemirom." (Ernesto Sabato, Prije kraja - Sjećanja, VBZ, 2006. Zagreb, str 100)





ARHIVA


FILOZOFIJA
Stvarnost i iluzija:
*Melancholia i Tristanov akord
*Točka omega i teorija kaosa
*Tko je Antikrist? (gnosticizam i paranoja u filmu Antichrist Larsa Von Triera)
*Tiamat vs Marduk – materija vs forma u filmu Prometheus
*Obrnuta uzročnost
*Paralelni životi
*Paralelni svijetovi
*Ima li razlike između stvarnosti i iluzije
*Suprotnosti i totalitet
*Rad ili nerad?
*Fire walk with me
*Preobrazba ribice prevoditelja u Levijatana strašnog
Svijest i samosvjest:
*Smrt i samosvjest
*Samosvjesni strojevi
*I'm Not There - tko sam i što sam?
*Zen oranje
*Fontana mladosti i univerzalni um
*Utjecaj voodoo religije na rock muziku i suvremenu filozofiju (zombie argument)
*
Nastavljamo na temu zombija u filozofiji
*Filozofija i tehnološke inovacije
*Promatran sam, dakle jesam
*Zabavni park Zemlja, transhumanizam i identitet (kritika)
*IDEJA vs TIJELO
Zlo:
*Gnosticizam, fatalizam, paranoja u Izvještaju o slijepcima Ernesta Sabata
*Moralna stvarnost u filmu "Fire walk with me"
*ART & RAT – It's a Yin Yang thing
*Malleus maleficarum ili o uzvišenosti skolastike
*Zlo
*Crna kronika i dobre vijesti
*Herostrat
*Vodite ljubav a ne rat
*Empatija kao osjetilo za dobro i zlo
Sloboda volje:
*Crowley vs. Kant
*Velvet Underground i mazohizam
*Antinomija ljudskosti
*Sloboda volje i moralna odgovornost
*Automati dužnosti
POLITIKA
Utopija, antiutopija, globalizacija:
*Antiekspertizam
*Antiutopija kao dokaz slobode volje
*Ganja & beyond
*Knjiga-Cyber Joint
*Muzika kao temelj ustava i privremena autonomna zona
*Magijski i logički um Ernesta Sabata i mogućnost utopije
*Patokracija
*Prvi Papa spektakla
*Tolerancija i religije
*Luđaci
*Ideja jednakosti i žrtva
*Individualizam i socijaldarvinizam
*Antitehnološka predavanja s Liburnicona
Terorizam:
*Meki terorizam
*Meki terorizam II
*Žrtvovanja
*Napadi i posljedice 11. rujna
Teorija zavjere:
*Teorija zavjere vs. institucionalna teorija
*Bohemian grove i maškare
PRIČE
*Metaludilo
*Sun dance
*Artemesijanci
*Monumentalni dan
*Kod duhova
*Put kroz vrijeme
*Žrtva - Jesus died for somebody's sin but not mine
PJESME
*Epska pjesma John Buddha
*Tarot karte
*Tamni osvit crnog sunca
*Komet sonet
*Priroda i društvo, sile i reakcija
ROCKERICA
Antologijski albumi:
*Epizoda 1.- Jon Spencer Blues Explosion "Now I Got A Worry"
*Epizoda 2.-Ugovor s Đavlom-The Cult "Electric"
*Heroj kulture
*Rock n' roll suicide
Beyond the song
*David Lynch & Roy Orbison
*Stairway to heaven
*Rock pjesme o smrti
*Rock and roll u službi srdžbe
*Utjecaj mitologije na pjesmu «The End» grupe «The Doors»