|
Vido Bogdanović
28.02.2013., četvrtak
PENZIJA
Mi smo čudo od naroda. Ili bolje rečeno, mi očekujemo čuda. Očekujemo da nekoliko stotina tisuća ljudi koji u realnom sektoru stvaraju nove vrijednosti hrane cijelu naciju. Uporno ne želimo priznat da više trošimo nego što stvaramo. Nije mi namjera branit trenutnu vlast koja ne zna vodit državu. To uostalom pokazuju svi relevantni brojevi. Ali mi uporno zahtijevamo i očekujemo da ona, Vlada, namiri sva naša pretpostavljena primanja. I nitko od nas se ne pita odakle će Vlada namaknut novce kako bi izbalansirala prihode i rashode.
Budući stvoreni prihodi ne mogu pokrit naše rashode, dodatne novce možemo nabavit daljnjom prodajom nacionalnog bogatstva, daljnjim zaduživanjem i eventualnim prihodima od koncesija. Ostaje za vidjet kakvi učinci će bit od najavljivanih čuda u obliku sredstava iz EU fondova i inozemnih investicija. Strah me da ćemo više sredstava uplaćivat u europski buđet nego iz njega povlačit te da će inozemne investicije opet značajnim dijelom biti kreditna sredstva što će dodatno povećavat ukupnu zaduženost nacije.
Ne čudi da je pomicanje dobne granice za umirovljenje za žene i muškarce na 67 godina izazvalo brojne negativne reakcije. Negodovanje nam neće pomoć, nimalo. Po nekim podacima oko 70% hrvatskih penzionera nema ispunjene starosne uvjete za umirovljenje, drugim riječima, preko 700.000 hrvatskih penzionera nije odradilo propisani radni staž ili nije navršilo propisane godine života potrebne za odlazak u mirovinu. Trećim riječima, mi ustvari imamo tek oko 400.000 stvarnih penzionera od ukupno 1.100.000. Zamislimo sad da Linić ili Mrsić, svejedno koji, svaki mjesec treba isplatit 700.000 penzija manje nego što ih isplaćuje. Ako uzmemo da je prosječna neispravna penzija oko 2.000 kuna, to znači da država svaki mjesec isplaćuje oko milijardu i 400 milijuna kuna penzija ljudima koji nijesu penziju još zaslužili.
Ajmo pokušat odgovorit na jednostavno pitanje, kako netko tko je zdrav, fizički i psihički radno sposoban, može bit u penziji prije nego za to ispuni propisane uvjete? Zašto bi radnice Kamenskog, Uzora ili Dalmatinke, ili pak radnici Jadran kamena, Brodo Splita ili ne znam već kojeg ljujajućeg poduzeća svaki mjesec uplaćivale mirovine onima koji su bili spretni pa se snašli prije vremena. Svi oni koji su uspjeli poć u penziju prije vremena to smatraju svojim stečenim pravom u koje se navodno ne smije nitko petljat. Oni će lijepo desetljećima uživat u tek djelomično zasluženoj mirovini, a drugi će desetljećima radit i odrađivat njihove penzije. Da se čovjek lijepo zapita ko je ođe lud? Zašto krademo budućnost našoj djeci? I onda se čudimo što sve više mladih lijepo pakira kufere i ide u svijet gdje će ljudski živjet od svog rada bez da hrane stotine tisuća parazita.
Na koncu ćemo bit sretni ako se dobna granica za odlazak u penziju zaustavi na 67 godina ………….
|
23.02.2013., subota
BILANCA
Na pragu smo ulaska u EU. Ima nas nešto preko 4 milijuna. Pred nama je nekoliko izbora. I referendum. Nijesam pedantan nešto naročito, ni ažuran, ali ne mogu razumjet kako u doba svemoguće elektronike ne možemo u realnome vremenu znat koliko nas ima, koliko ima birača? Nedavno smo se zabavljali popisom stanovništva, pa popisom branitelja, pa popisom dužnika, sad popisom birača. Čudi me da EU olako prelazi preko činjenice da mi jednostavno ne znamo koliko nas ima, u bilo kojem pogledu.
I ne znamo koliko državna uprava, dio od onih famoznih 240.000, vodi paralelnih registara hrvatskih državljana. Uz matične knjige imamo popis državljana, porezna uprava vodi popis poreznih obveznika, HZZO popis osiguranika, MIO umirovljenika i kandidata za umirovljenike, zavod za zapošljavanje popis nezaposlenih, bolnice interne popise bolesnih, obrazovne ustanove popise đaka i studenata, ministarstvo branitelja popis branitelja, ministarstvo obrane popis vojnih obveznika, policija popise prekršitelja, sudovi i ministarstvo obrane popise okrivljenika i osuđenika, depozitna agencija popise dioničara, katastri posjednika, zemljišnici vlasnika, HEP korisnika struje, Vodovod kupaca vode, Grad obveznika komunalne naknade, itd., itd. Da stvar bude bolja svak od nas ima najmanje dva osobna broja, MBG i OIB. Ne treba niti napominjat da većina gornjih registara još dodjeljuje interne šifre. Imamo i brdo dokumenata, rodni list, domovnicu, osobnu, pasoš, vozačku, zdravstvenu, vjenčani list, smrtovnicu ………. Samo ove činjenice ukazuju na to da dijelu državne uprave nadležnoj za popise vlada opći rusvaj. Ovo po difoltu ne može funkcionirat.
U isto vrijeme operater Fejsbuka zna točno da u tome trenutku ima 1.198.437.556 članova od kojih je trenutno logirano 378.912.788 frendova i da grupa Dubrovnik nekad ima točno 819 članova od kojih su 3 administratora. Direktor svake ozbiljne banke može u bilo kojemu trenutku vidjet koliko ima štediša, komitenata, kredita, naplatu, pologe, aktivu, pasivu., a mi možemo logiranjem vidjet kako nam stoji račun, platit račune, promijenit devize. Zašto ne bi predsjednik države ili premjer ili neki od ministara sukladno svojoj nadležnosti u trenutku mogao vidjeti relevantne podatke koji se odnose na državljane ove smiješne državice? Zašto ne bi imali jedinstveni registar stanovništva Republike Hrvatske na koji bi se naslanjale razne službe sukladno svojoj prirodi posla? Čini mi se da je ministar uprave informatičar, zašto ne pokrene izradu jedinstvenog registra stanovništva koji bi se recimo moro postavit u roku od 6 mjeseci. I na njega se kasnije lijepe posebni, specijalni podaci koji sad čine posebne registre. Ovlašteni profesionalci u određenim resorima bili bi autorizirani elektroničkim potpisom ulaziti u popis i vidjeti, odnosno unositi samo podatke koji se odnose na njegov poso, od liječnika preko poreznika do policajca. I mi osobno bi se mogli logirat u sustav i pregledat sve osobne podatke koji nam smiju bit dostupni. Pa čak i vidjet koliko sam imo iz matematike u 6. osnovne.
Liječnik u rodilištu nakon što skine rukavice i opere ruke sjedne za kompjuter, logira se i unese podatke o rođenom djetetu. Sustav zaprimi podatke, dodjeli OIB i čeka od obitelji ime i ostale pojedinosti. A sustav registrira da u Hrvatskoj imamo jednog malog stanovnika više. I to ne samo u Hrvatskoj, već u tom i tom gradu, u toj ulici ……
Tajnica u školi unese u registar da se mali Ivica upiso u prvi razred škole u Gružu. Tajnik na sveučilištu upiše da je Marica upravo diplomirala. Fra Jozo se ulogira i upiše da su se Pero i Perica upravo vjenčali. Sudac općinskog suda upiše da su se Ivica i Marica upravo rastavili. Ovlaštena osoba u Atlasu unese da je Mato upravo osto bez posla.
Isto tako mrtvozornik nakon što obavi svoj tužni poso sjedne za kompjuter, logira se i sustavu reče da nas nažalost ima jedan manje.
Reći će neko da je to Orwelovska shema. Ne bi se složio, sve ove podatke i sad netko negdje upisuje nekoliko puta prepisujući razne formulare, a često se dogodi da neke promjene uopće ne ostanu evidentirane. Ogroman činovnički aparat obavlja mukotrpan loše zamišljen poso na koncu kojeg ne znamo ni osnovni podatak, koliko stanovnika ima Republika Hrvatska? A zamislite da postavimo malo škakljivije pitanje, struktura zaposlenih inženjera elektornike? Ili, koliko rođenih Dubrovčana živi izvan Dubrovnika i gdje?
Kad bi imali jedinstveni registracijski sustav onda ne bi imali baš 240.000 zaposlenih u javnim službama, ne bi im morali smanjivat plaću za 3%, imali bi ažurne i potpune podatke i imali bi ih odma. I ne bi nam se svijet smijo da imamo više birača nego stanovnika.
|
22.02.2013., petak
A OKLE ZEMJA?
Kroz ovih petnaestak godina manje-više intenzivne priče o golfu na Srđu nije se uopće, ili je to meni promaklo, otvorilo pitanje zemlje potrebne za formiranje travnjaka na stazama za golf. Ako se to pitanje i otvorilo nisam nigdje vidio ili čuo odgovor.
Prema sadašnjim planovima na Srđu bi se gradila dva igrališta s ukupno 27 (18 + 9) rupa, na dubrovački buža. Sve staze su nacrtane na ljutom kamenjaru. Budući nježna trava potrebna za igranje golfa neće uspjeti na mljevenom kamenu ma kako ga sitno samljeli, na te površine će bit potrebno nanijet značajne količine zemlje odgovarajućih karakteristika. Kolike su to količine ne znam, ali sigurno se radi o tisućama kubika kvalitetne zemlje.
Gdje uzet, iskopat zemlju? Na Srđu, Bosanci je nema. Ono malo zemlje u polju na Bosanci planom je namijenjeno poljoprivredi. Ne postoje značajnije količine zemlje ni na susjednim područjima. A za iskopavanje zemlje trebalo bi ishodit dozvole za iskorištenje rudnog bogatstva. Preostaje inozemstvo u susjedstvu …..
Zbilja bi bilo zanimljivo kad bi netko ko zna više o projektu objasnio javnosti koliko će i odakle morat dovest zemlje e da bi mediteranski krš barem u nekim dijelovima pretvorili u golferski park. Kad se gleda propagandni filmić prepun zelenila i vrtova nameće se misao da će i za te silne vrtove, okućnice i zelena javne površine trebat nanijet zemlju, brda zemlje. Ili su filmirani vrtovi, okućnice i zelene javne površine tek propagandne sličice?
|
20.02.2013., srijeda
U ČEMU JE PRIJEPOR?
Bez obzira što gospođa ministrica izjavljuje da su se neki tek sad sjetili zaustavit provedbu plana koji je već na snazi 6 godina, svi mi koji to hoćemo i smijemo svjedočit znamo da to jednostavno nije istina. Rado ću prepustit onima koji su posljednjih 6 godina neumorno upozoravali vlast, sve razine vlasti, investitora te dubrovačku i širu javnost o nezakonitostima u postupku donošenja plana i neprihvatljivosti projekta onakvog kakvog su ga po želji investitora iscrtali urbanisti, da argumentirano pobiju neistinitu tvrdnju gospođe ministrice.
Priznajem, sve ovo vrijeme iz drugog reda pratim aktivnosti naših sugrađana okupljenih oko inicijative sad već i u Europi prepoznate pod nazivom SRĐ JE NAŠ. Osim što se prateći istupe pojedinih članove inicijative puno moglo naučit i razbistrit misli kad je tako složen projekat u pitanju, aktivisti našega Srđa su i zabavni, duhoviti, oštri, a ponekad i poželjno bezobrazni. Nakon, kako gospođa ministrica kaže, šest godina gromoglasne tišine na tribinama, javnim raspravama i predstavljanjima, presicama, radio i tv emisijama, u priopćenjima i posebno izdavanim tiskovinama sve je uspješno zaokruženo prikupljanjem preko dovoljnog broja potpisa za održavanje referenduma. Došlo je vrijeme za odlučit se. Za ili protiv projekta na visoravni iza Srđa kako su ga zamislili gospoda strani investitori. Referendum neće dozvolit varijacije u odlučivanju, imamo samo dvije mogućnosti - za ili protiv. Dobro, možemo i išarat listić i učinit ga nevažećim, a možemo i ne izić na referendum. Osobno nemam dvojbe, ali brine me veliki broj onih kojima jednostavno nije jasno u čemu je uopće prijepor između onih koji guraju projekt i onih koji mu se suprostavljaju.
Ma koliko se protivnike projekta golfa na Srđu orkestrirano pokušava redikulizirat i omalovažit, njihovo inzistiranje i protivljenje ovakvom projektu je iz nastupa u nastup otvaralo nova saznanja koja bi zacijelo ostala nedostupna zainteresiranoj javnosti da smo se oslonili na iskrenost investitora i dubrovačke vlasti putem sponzoriranih medija. Sve bi ostalo na sladunjavom filmiću, licitiranju stotinama milijuna i milijardom eura te tisućama zaposlenih. Uz pomoć nacionalnih udruga te lokalnih strukovnih udruženja Srđevci su otvarali temu po temu i na njima inzistirali čak i onda kad bi dobili po meni zadovoljavajući odgovor. Bilo bi interesantno analizirat stavku po stavku prijepornog projekta, to će se morat učinit u referendumskoj kampanji, no mene muči osnovno pitanje u cijeloj priči, a to je sam koncept cijelog projekta.
Na prvu, cijela priča djeluje ko lijepa bajka. Princeza iz balkanske vukojebine je zavela bjelosvjetskog viteza i nagovorila ga da svoje velike solde uloži u njezin zapušteni kraj, izgradi i uredi nedostajuće turističke sadržaje, pomogne nacionalnu i lokalnu privredu, zaposli puno ljudi i svi skupa nastave živjet sretni, veseli, bogati i zaljubljeni. Tko bi se normalan tome protivio i čemu uopće prijepori? Našla se budala spremna uložit u bezvrijedni kamenjar na kojemu uspijevaju tek gušterice i poskoci. Svako nekoliko godina izgori ono malo zelenila, a prije dvaes godina je trebalo i ginut na njemu i za njega. Da se princ pojavio prije devedesetih možda bi bio zaustavio aždaju s istoka.
Tako to izgleda ljubiteljima bajki, ali amo provjerit kako su se u cijeloj priči složili različiti interesi i kud bi nas to moglo dovest. Naš u princa maškarani investitor ima jasan interes, uložit svoje ili tuđe solde i na projektu lijepo zaradit. I to nije sporno ukoliko je sukladno propisima i u suglasju s interesima sredine u koju dolazi. Kroz ovih pet, šest godina proceduralnog natezanja nijesmo uspjeli saznat koliko je dugoročan njegov interes, namjerava li godinama ostat naš susjed na Srđu ili uspješno okrenut solde na samoj investiciji pa ih potom uložit negdje drugdje? A koji je naš interes ukoliko uopće smijemo imat naše interese? Da ga ne bi zvali naš, vaš, moj ili tvoj, nazovimo ga javnim interesom. S jedne strane imamo pojedinačni, partikularni interes investitora, a s druge javni interes. Nedvojbeno se ti interesi u jednom dijelu preklapaju i to nije upitno, bilo da se radi o vlasnicima zemlje na Bosanci, građevinarima i raznoraznim profesionalcima koji vide svoj dio kolača u najavljenoj investiciji, nezaposlenima koji u centru na Srđu vide dugoročno rješenje svoje egzistencije pa sve do poreznika koji već trljaju ruke očekujući nove gospodarske aktivnosti. No postoje i daleko brojniji oni drugi, ili bolje rečeno prvi koji s projektom na Srđu nemaju, niti će imati ikakve veze. Oni čine onu prevladavajuću javnost. Kakav je njihov interes, gube li ili dobivaju golfizacijom, vilizacijom i apartmanizacijom Srđa? Upravo se od prevladavajuće javnosti očekuje odluka na referendumu.
Iako plato između Žarkovice, Nuncijate i Brgata prosječne nadmorske visine tristotinjak metara svakodnevno zaobilazimo i na određeni način smatramo periferijom, letimičnim pogledom na zemljopisnu kartu lako ćemo uočit da se lokacija planiranog projekta nalazi gotovo u sredini područja koje uređuje GUP Grada Dubrovnika, drugim riječima čini središte grada ukoliko u grad ubrajamo i Rijeku Dubrovačku. Županijska i dubrovačka vlast je svojim planovima odlučila oko dvjesto pedeset hektara (2.500.000 metara kvadratnih, slovima: dva milijuna i petsto tisuća metara četvornih) u središtu grada izuzet od moguće javne upotrebe dopuštavši izgradnju takozvanog Športsko-rekreacijskog centra s golfskim igralištem i turističkim naseljem Bosanka sjever i Bosanka jug. Dubrovnik u svom zemljopisnom centru dobiva privatno kontroliranu zonu ograničenog pristupa površine gotovo dvadesetostruko veće od površine Grada u zidinama. Reći će neki, pa što? Pa ništa!
Posljednjih nekoliko godina su se bile intenzivirale priče o ograničenom pristupu na plaže dubrovačkih hotela. Vlasnici i uprave dubrovačkih hotela su negdje s papirima, a negdje bez papira uzurpirali dijelove obale ispred svojih hotela pa Dubrovčanima i ostalim posjetiteljima zapriječili ili otežali pristup moru. Vjerujem da su mnogi od nas bili u Opatiji, gradiću na moru s brojnim hotelima kojima ispred nosa, odnosno između hotela i plaža prolazi kilometarska šetnica, što bi hrvatski rekli lungo mare. Zamislimo sad da u nas počnemo gradit šetnicu od Lazareta, preko Banja, ispred Excelsiora, ispred Argentine, ispod Šeherezade, kroz Betinu špilju, kroz Đivovića, s mostom do Vile Dubrovnik, preko sunčališta Vile Dubrovnik, ispod Biskupije, ispod Pogorelića pa ispod samostana, poviše plaže u Svetome Jakovu, preko Belvedera i dalje preko Orsule put Župe sve do Titove vile. Ili bi možda rađe prema zapadu? S Danača ispod časnih pa ispod Graca i stare bolnice s mostom ispod Boninova i Čingrije, ispod Belvija i Libertasa put Gorice sv. Vlaha, ispod bolnice preko Velike i Male Petke preko stijena ispod Palasa, ispod Visa 2, Boba, Titove vile, Splendida, preko plaže u Uvali pa šetnicom ispod Elite i Neptuna, onda ispod Presidenta pa na šetnicu oko Babinog kuka sve do Orsana. Moš mislit! A ko bi to platijo? Lako bi još i našli solde, ali ko bi nas pustio, jer mnogi od gore navedenih će branit svoj interes pozivajući se na stečena prava. A gdje je tu javni interes? Nema ga. Dubrovnik je propustio ostvarit svoj javni interes na način kako ga je ostvarila Opatija.
Malo, a ne odviše stariji još uvijek se dobro sjećaju hoteliziranog i viliziranog područja u neposrednom susjedstvu u koje domaći nijesu mogli slobodno uć ni pješke, a kamoli s autom. Uzalud smo negodovali, pa smo čak i istjerali posjednike i upravitelje tog područja, toliko smo se bili zakrvili da smo i državu razbucali jer nam nijesu dali uć se kupat na našu obalu. I za despet to sad držimo u ruševinama kako nikome ne bi palo na pamet opet nam zabranit kupat se na našoj plaži.
Nijesam baš od kupanja i mogu vam iskreno reć da mi je svejedno na koju se hotelsku plažu može pristupit, a na koju ne smije. Barem što se kupanja tiče. Ima jedna plaža koja se u Grada nekad zvala komunala. Sad je ta plaža podijeljena na način da na pola plaže vrijede javna pravila, a na drugoj polovici pravila koncesionara. I sve po propisima. Na pola plaže je političkom odlukom ograničen javni interes.
Ima jedan veeeeeeeliki grad, zove se Njujork. U samom središtu tega grada ima veeeeeliki park, zove se Central park, valjda zato što je u centru grada. Zašto naš investitor nije pošo u taj veeeeeliki grad i dogovorio divelopment u temu veeeeeelikome parku i učinio puuuuuuno veću lovu? Zato što je to veeeeeeliki grad, a ne maliiiiiii ko mi, i tamo bi ga da je došo s idejom vilizacije i apartmanizacije središta (centra) grada lijepo smjestili u ludnicu.
Mi živimo u i okolo maloga Grada. Toliko maloga da su nas znali zamoljevati da u njega ne ulazimo kad stignu gosti.
Nego, što ćemo s referendumom? Što ću ja - to znam, ali što ćemo mi? Mi, prevladavajuća javnost. Kako vrjednovat javni interes koji je ovdje evidentno ugrožen elitističkim ekskluzivitetom ili je možda bolje reć, ekskluzivnim elitizmom. Javni interes strane i domaće elite, oprostite elite, neće bit ugrožen, barem ne dok su elita. Dok budu pozivani na Večeru od Kandelore, dobivali ulaznice za otvaranje Igara ili imali propusnicu za zatvorenu plažu na Palasu, bit će pripuštani i u ekskluzivno središte grada. Što će oni na referendumu to mi je jasno. A što ćemo Mi?
Vrijedi li žrtvovat dio javnog interesa i pristat na svojevrsnu segregaciju na nemalom ograničenom području u središtu vlastitog grada, ako je to uopće više naš grad, kako bi ostvarili navodno dulju sezonu, navodno zaposlili građevinsku i ostalu operativu, navodno zaposlili tisuću i po sugrađana? Vrijedi li potrošit središte svog grada na prvu ponudu iz jednostavnog razloga što eto još uvijek navodno ne znamo što bi tamo vrijedilo učinit? Možda mi i ne znamo, ali bi naša djeca mogla znat i htjet. Smijemo li brzopleto i sebično potrošit njihove želje i snove? Na zadnje održanom javnom predstavljanju nedvosmisleno je rečeno da će to biti područje ograničenog pristupa.
Uz brojna druga nedovoljno odgovorena pitanja kao što su vlasnička karta područja zahvata, krajobrazna ugroženost, opasnost od kontaminacije područja umjetnim gnojivima i zaštitnim sredstvima, struktura financiranja osnovne infrastrukture, mikroklimatski uvjeti, zbrinjavanje otpadnih voda, zbrinjavanje oborinskih voda i bujica, struktura financiranja javnih sportskih sadržaja, način upravljanja područjem nakon završetka investicije, vjerodostojni poslovni i razvojni plan, ključno pitanje ostaje – što je naš javni interes? Što je javni interes u Gradu s već izlizanom političkom poštapalicom koja na mrtvom jeziku glasi otprilike OBLITI PRIVATORUM PUBLICA CURATE? Je li i ova osnovna postavka življenja na ovim prostorima umrla ko i jezik na kojemu je uklesana u dovratak Dvora?
Uvjeren sam da se javni interes nas građana ovega Grada ne smije podređivat partikularnim interesima pojedinaca, domaćih i stranih, bez obzira koliko lukrativna bila njihova obećanja i planovi ukoliko njihovi interesi dugoročno ili zauvijek suspendiraju našu slobodu upravljanja prostorom kao, uz ljude koji na njemu žive, najvrjednijim resursom. Ili smo uistinu u takvoj gabuli da nam šarena stakalca i ogledalca život znače.
|
|
|