Generacija Z i revolucija tržišta rada kakvog poznajemo

srijeda , 28.08.2024.

Nakon milenijalaca koji su ugrozili industriju ubrusa, brunch, i programe vjernosti u hotelima, došlo je vrijeme da se znanstvenici pozabave novom generacijom koja ulazi na tržište rada - generacijom Z. Francesco Ciccolella, autor na Business Insideru piše kako nova generacija radnika i potrošača ne pristaje na kompromise. Naprotiv, spremniji su ulagati, boriti se za ideale i ograničiti poslovne pozive na radno vrijeme kako bi živjeli ispunjenije živote.

Buđenje iz američkog sna

Ako pitamo mlade u SAD-u, američki san koji je njihovim roditeljima bio glavni cilj više ne postoji. Leah Sheppard, profesorica na Carson College of Business Sveučilišta Washington State, tvrdi kako je generacija Z nastavila trend započet s milenijalcima i odbacila ideju lojalnosti i napredovanja unutar jedne korporacije tijekom radnog vijeka. Osim toga, odbacuju i vlasništvo nad nekretninama i radna mjesta koja ne nude mogućnost rada od kuće.

Sheppard navodi kako je glavni cilj mladih dosegnuti razinu bogatstva koja im omogućuje da se uopće ne brinu o zaposlenju, radu od 9 do 5 i poslodavcima. Njihov cilj nije zarada, nego akumulacija sredstava koja im omogućuje da izbjegnu raditi za druge.

No, situacija nije bajna kako se čini. Činjenica je da generacija Z pokazuje veći stupanj neovisnosti, višu sklonost riziku i spremnost na preuzimanje stvari u svoje ruke od generacije svojih roditelja. Kyla Scanlon, autorica knjige "In This Economy?" iz 2024., navodi kako generacija Z ne zazire od alternativnih metoda zarade i ulaganja u nove tehnologije i fenomene poput kriptovaluta. Međutim, riskantna ulaganja nisu garancija zarade, što će pojedinci tek morati naučiti.

Novi načini ulaganja

Popularnost tečajeva o osobnim financijama i posjećivanje stranica poput PlayAmo Croatia, govori u prilog činjenici da klasičan poslovni put postaje stvar prošlosti. Ako je suditi po statistikama, mladi muškarci preferiraju klađenje, rizična ulaganja u trendovske kompanije i startupe. Žene su pak sklonije konzervativnijim metodama koje uključuju sudjelovanje na burzi. Prema istraživanju iz 2023. godine, čak 71% Z-erica je barem jednom ulagalo na burzi, dok je to učinilo tek 63% milenijalki i 57% boomerica.

Učenje iz prve ruke

Generacija Z je također spremnija preuzeti stvari u svoje ruke i učiti o financijama, umjesto da se oslanja na angažiranje posrednika. Tvrtke o osobnim financijama, poput one influencerice Tori Dunlap bilježe porast korisnika.

Osim što njeguju osoban kontakt sa svakim klijentom, bez obzira koliko velik ili malen on bio, ovakvi projekti daju praktične savjete is korisne trikove koji mladima omogućuju da navigiraju često uzburkane poslovne vode. Od toga kako odgovarati na pitanja tijekom intervjua do toga kako uspješno investirati u mirovinske fondove - financijski influenceri pomiču granice. Osim toga, olakšavaju generaciji Z da donesu promišljene odluke, uče ih kako izbjegavati nepotrebne troškove, te kako prepoznati da je vrijeme za promjenu posla.

Generacija Z na radnom mjestu

Iako se budućnost generacije Z na društvenim mrežama čini blistavom, realni sektor upozorava da se radi o generaciji koja nije nužno spremna na klasične poslovne izazove, barem ne onakve na kakvima počivaju multinacionalne kompanije i konzervativne industrije.

Prema istraživanju web stranice Resume Builder, 74% zaposlenika smatra generaciju Z ”mnogo težom za suradnju od drugih generacija”, dok 65% poslodavaca priznaje kako češće daje otkaz zaposlenicima rođenima od sredine 1990-ih naovamo. Drugi izvori navode kako po prvi put na tržište rada stupaju osobe koje ne razumiju sustav hijerarhije i poslovnu komunikaciju, kao ni potrebu za učenjem specijaliziranih alata i platformi.

Prosječna dob američkog CEO-a je 54 godine, tako da je sukob generacija neminovan, posebno uzmemo li u obzir da će u 2030. godine 30% radne snage činiti upravo pripadnici Z-eri. Sasvim je jasno da je generacija Z budućnost te kako će se tržište morati prilagoditi njima i njihovim ciljevima, a ne generacijama na zalasku.


Oznake: tržište rada, generacija z

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.