Bilježnica jednog teologa

< srpanj, 2013 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Listopad 2014 (1)
Srpanj 2014 (1)
Prosinac 2013 (1)
Rujan 2013 (1)
Kolovoz 2013 (3)
Srpanj 2013 (2)
Lipanj 2013 (4)

Opis bloga

Razmišljanja s margine.
Glose.
Volja za stvaranjem ispisana sitnim slovima.
Višeznačne misli.
Crveno i crno.

Kontakt:
stari.teolog@gmail.com


21.07.2013., nedjelja

Pismo šesto – Povijest ljubavi

Ima nešto čudno u Knjizi postanka, dragi nećače, i to točno onom dijelu koji opisuje pad. Vjerojatno ti je to do sada promaklo, pa pročitaj još jednom ovaj redak sa mnom:

Vidje žena da je stablo dobro za jelo, za oči zamamljivo, a za mudrost poželjno: ubere ploda njegova i pojede. Dade i svom mužu, koji bijaše s njom, pa je i on jeo. Tada se obadvoma otvore oči…

Siguran sam da si se do sada već s njime puno puta susreo, barem onda kada si u školi učio o Istočnom grijehu i o ljudskom padu. Mene je pak ovaj redak dugo mučio. Jedne sam večeri čak inscenirao čitavu epizodu, ja-jabuka-ja, korak po korak i pokret po pokret. I otvorio oči.

Nije li, naime, čudno da se to „otvaranje očiju“ događa tek kada su obadvoje jeli. Ako se istočni grijeh sastoji samo u tome da se ne smije prekršiti Božja zapovijed, nisu li se Evi trebale otvoriti oči u istom onom trenutku kada je zagrizla u plod? Vjerojatno bi njezin muž u tom trenutnu moga napraviti puno bolji „informirani pristanak“ nakon što bi bio upoznat s neposrednim kontraindikacijama i mjerama opreza. Ali iz nekog razloga, njihov čin je društveni čin. Oni čine prijestup kao zajednica, ne kao izdvojeni pojedinci. Na ovu ću se temu ljudske zajednice i grijeha ću se vratiti u nekom od budućih pisama, ali sada bih htio da primijetiš samo jednu stvar – da među to dvoje ljudi postoji veza koju je grijeh doduše narušio, ali je nikada nije uspio uništiti. Stvoritelj je očito mogao u trenutku pada žene zamoliti najbližeg anđela da je nenasilno isprati iz vrata, a na njenog bivšeg muža pustiti još jedan rebro-odnoseći san. Ali nije. I možda nam je s time nešto želio reći. I možda ovaj redak ne govori samo priču o padu, već i nešto drugo.

***

Večeras, 21. srpnja 2013. u 0 sati i 30 minuta po griničkom vrmenu, na najvećoj tražilici svijeta ime jedinorođenoga Sina Božjega pojavilo se u milijunima itineracija, ipak više nego upola manje od Lady Gage ili Coca Cole. Ono što me osobito začudilo jest da se sintagma „God is love“ na Mreži svih mreža javlja 10 puta manje od „God of War“ (što je naslov video-igrice iz 2005. godine). Očito nam je trebalo 2000 godina da ljude s 10 puta manjim uspjehom od nedavne igrice uvjerimo u temeljnu istinu naše vjere. Priznajem sve metodološke probleme vezane za moj mali impromptu, ali i dalje mislim da postoji jedan ozbiljan problem u našem vjerskom svjedočenju i shvaćanju ljubavi. Već smo dugi niz stoljeća navikli graditi teologiju ljubavi na temeljima teologije istočnog grijeha. Razlog je u tome što se grijeh shvaća kao najbazičnije ljudsko stanje, akvarij u koji smo svi mi pali ljudi uronjeni i iznad čije površine ćemo uhvatiti zrak tek onda kada izdahnemo na zemlji. Biblijska osnova ovom shvaćanju je bio i ostao upravo ovaj redak iz knjige Postanka s kojim počinje povijest grijeha, a ujedno i povijest ljudske vrste. Probali smo se svakakvih zakučicama izvući i uljepšati fasadu te građevine zvane teologija ljubavi, ali mislim da smo rijetko i prerijetko ispitali statiku temelja. I bojim se da smo upravo zbog toga kroz povijest i pred licem svijeta ispali neuvjerljivi. Naši zahtjevi kršćanske ljubavi se tako još i danas najčešće svode na obrazovanje o grijesima koji vrebaju da iz zasjede unište ljubav dvoje mladih ljudi. Jednom kad se riješimo ove ostavštine grijeha, mislimo, moći ćemo i pravilno voljeti. Naša savršena moralnost dovest će nas i do savršene ljubavi…

A ja baš ne želim početi odatle, jer nije grijeh temeljno ljudsko stanje već neraskidivi savez! Iako naša egzistencija jest ranjena, odbijam graditi svoje stajalište o ljubavi na ideji pada. U toj čudno postavljenoj ekspoziciji mičem se neprestano jedan korak nazad, prema Stvaranju i prema činjenici da ni „najveći grijeh ikad počinjen“ nije uspio raskinuti zajedništvo dvoje ljudi. Prava tragedija ovog izvještaja dogodila bi se da je ovaj Adam napustio svoju ženu koja više nije bila dovoljno „moralno čista“ za njega, prvonačinjenog od Božje ruke. Morali bismo žaliti da su njih dvoje, nakon iznesenih optužbi, krenuli svatko u svom pravcu vrta. Ali nisu. Blizina drugog ljudskog bića je sveta iskra u nama do koje tama ne dopire. Dogodit će ti se, dragi nećače, da ćeš upravo zbog drugih pasti u grijeh. Ali zapamti nešto puno važnije – bez ljubavi prema njima nećeš moći pobijediti smrt! Puno je iskrenije nesavršeno ljubiti, nego se savršeno držati na oprezu. I nije naša savršenost žeton s kojim smo izborili dopuštenje da se sigurno poigramo na opasnom polju ljubavi. Upravo suprotno, ljubav je ta čija iskra ne umire i kada je poklopljena najvećim nesavršenostima. I ona će ti biti svjetlo!

Puno te voli,
Tvoj stric

- 02:25 - Komentari (0) - Isprintaj - javascript:%20void(0); #