propovijedi
11.04.2014., petak
NEDJELJA MUKE GOSPODNJE god. a - CVJETNICA
N 13 CVJETNICA, n. MUKE GOSPODNJE P 14 Veliki ponedjeljak U 15 Veliki utorak S 16 Velika srijeda Sveto trodnevlje. Č 17 Veliki četvrtak P 18 Veliki petak S 19 Velika subota N 20 USKRS Čitanja: Evanđelje koje se čita na blagoslovu grančica: Mt 21, 1-11 U misi: 1. čitanje: Iz 50, 4-7 Psalam: 22, 8-9. 17-18a. 19-20. 23-24 2. čitanje: Fil 2, 6-11 Evanđelje: Mt 26, 14-27, 66 Kako danas, na Cvjetnicu, nema propovijedi, jer je Muka koja se čita najupečatljivija propovijed, neka ova kratka meditacija bude uvod u čitanje, odnosno slušanje Muke. Dok nosim grančicu za Kristom kraljem, u meni čuči Juda izdajnik. Dok kličem: hosana! – po grijesima i slabostima svojim, pribrojen sam svjetini koja viče: raspni ga, raspni! Tako podijeljen i nesiguran, mogu li poći za Tvojim križem i reći s Petrom: Gospodine za tobom ću, makar te svi ostavili? Kako mogu kazati: ja te neću ostaviti, kad sam Te toliko puta ostavio i čak zaboravio? Svjestan sam svoje slabosti i nepostojanosti. Upravo zbog toga, što nemam razlog za bilo kakvu oholost i samosvijest pratiti ću te raskajanim srcem slušajući Muku kojom si nas oslobodio ropstva grijeha i otvorio nam vrata spasenja. Kako bih volio biti Cirenac, Veronika ili netko iz pobožnog puka koji te nije ostavio, nego je išao za Tobom na vrh Kalvarije. Daj Gospodine da ova tvoja muka i ova korizma budu priprava za onaj tren moga života, kada ću se popeti na vlastitu kalvariju, da ne posumnjam nego čvrstom vjerom zazovem Tvoje sveto Ime – ključ nade uskrsnuća. Amen. Molitva vjernika Spasitelju našem, koji je uzišao u Jeruzelem da podnese muku i uđe u slavu Očevu, uputimo svoje molitve. 1. Isuse, do smrti Ocu poslušni; obdari svoju Crkvu duhom poniznoga služenja. – Molimo te. 2. Sine Davidov, kojemu je mnoštvo radosno klicalo: pouči ljude pravoj istini. – Molimo te. 3. Isuse milosrdni, koji si raskajanom razbojniku raj obećao; oprosti grijehe i nama. – Molimo te. 4. Kralju vjekovječni, koji si svoje čovjekoljublje zapečatio žrtvom na križu; privedi svome srcu sve koji su žedni ljubavi i pravde. – Molimo te. 5. Kriste, koji si svojom smrću učinio križ stablom života; udijeli njegove plodove svima koji su krštenjem nanovo rođeni. – Molimo te. 6. Za sve bolesne koji se ne nadaju ozdravljenju, da sačuvaju svoju vjeru i pouzdanje u Boga, jer će po muci i patnji stići do slave uskrsnuća. – Molimo te. 7. Za naše pokojne, da ugledaju svjetlost vječnu. – Molimo te. O Bože neizmjerne vjernosti, poslao si svoga Sina na svijet da izvrši djelo spasenja, usliši naše molitve; spomeni se novog i vječnog saveza sklopljenog u njegovoj predragocjenoj krvi, oprosti nam naše nevjere i čuvaj nas u poslušnosti tvome Duhu Svetom, po Kristu Gospodinu našem. Amen. U dodatku donosim kratki uvod u otajstva spasenja Svete sedmice: Cvjetnica Bogoslužje Cvjetnice započinje svečanim ulazom u crkvu. Taj svečani ulazak je spomen na Isusov svečani ulazak u Jeruzalem. Kako se približavao židovski blagdan Pesah ili Pasha Isus je s učenicima krenuo prema Jeruzalemu, premda je znao da ga tamo čeka muka i smrt. Narod koji je došao u Jeruzalem za blagdan pitao se hoće li doći i Isus, a kad je došao svečano je bio dočekan poklicima i mahanjem maslinovim grančicama. Tako vjernici na Cvjetnicu nose u rukama grančice i pjesmom ulaze u crkvu. Potom slijedi čitanje Muke. Ove godine po evanđelisti Mateju. Postoje i razni napjevi po kojima se muka može i otpjevati. Sveto trodnevlje: Sveto trodnevlje ili «Vazmeno trodnevlje» je zgusnuto posvješćenje najvažnijeg otajstva kršćanske vjere, koje se oslanja na židovski blagdan Pashu koji je hebrejski narod svake godine slavio kao spomen na izlazak iz egipatskog ropstva i sklapanje Saveza s Bogom na Sinaju. Kršćani pak slave novu Pashu u kojoj se više ne žrtvuje pashalno janje nego je taj jaganjac sam Isus koji uspostavlja Novi savez. U sveto trodnevlje spada: Veliki četvrtak: Prije podne biskup u katedrali zajedno sa svećenicima posvećuje ulje koje se koristi pri podjeljivanju sakramenata; krizme, krštenja i bolesničkog pomazanja. U popodnevnim satima slavi se misa Večere Gospodnje. Spomen pashalne večere koju je Isus slavio zajedno sa svojim učenicima. Tom prilikom je oprao učenicima noge – uloga namijenjena slugama, čime je htio naglasiti kako trebamo jedni drugima služiti. Taj se obred vrši u katedralama i mnogim župnim crkvama. Na kraju mise prenose se posvećene hostije Pričesti na pokrajnji oltar gdje će biti postavljen «Božji grob». Veliki petak: Na Veliki petak u popodnevnim satima obavljaju se obredi Muke Gospodnje. Taj dan nema mise. Svetohranište je prazno i otvoreno, oltar raskrit. Čita se Muka po Ivanu. Zatim slijedi Opća molitva. Potom se obavlja klanjanje križu koji se prethodno svečano raskrije (na Glušnicu se prekrivaju raspela i slike u crkvama). Na kraju je sv. pričest, a vjernici ostanu u crkvi u molitvi pred «Božjim grobom». Velika subota: Velika subota obiluje prekrasnim obredima. Vjernici se okupe nakon zalaska sunca u crkvi ili pred crkvom gdje se blagoslivlje oganj koji se uzima u kadionicu i na kojemu se zapali uskrsna svijeća. Na selu još uvijek postoji običaj da dječaci blagoslovljenom vatrom pale gubu i nose tu blagoslovljenu vatru po kućama za što dobiju darove, a domaćice na toj vatri spremaju večeru po povratku iz crkve. Crkva je u mraku a svećenik na vratima crkve zapjeva «svjetlo Kristovo». Tako tri puta i onda se upale sva svjetla u crkvi. Nakon što je postavio uskrsnu svijeću na stalak i okadio je, svećenik pjeva Hvalospjev uskrsnoj svijeći koja označava samog Isusa. Potom slijede odabrana čitanja iz Starog i Novog zavjeta. Prije nego započnu čitanja iz Novog zavjeta zapjeva se «Slava» i tada zazvone zvona koja su umuknula na «slavu» na Veliki četvrtak. Postoji tzv. velika drvena škrebetaljka koja zamjenjuje kroz to vrijeme zvono. Čitanja su tako odabrana da se vidi spasenjski Božji zahvat najprije u Starom zavjetu, a potom po Isusu Kristu i u Novom zavjetu. Nakon propovjedi slijedi «Krsna služba». Ako ima krštenika onda se obavlja krštenje ili se samo blagoslovi krsna voda kojom će se kroz godinu krstiti novokrštenici. Na kraju mise je blagoslov kruha i novih plodova. Time se hoće naglasiti ljekovitost Isusove spasiteljske žrtve. U ova tri dana crkva kao iz neke duhovne riznice iznosi najveće bogatstvo i poklad vjere, stoga, ako još nismo, trebalo bi obaviti sv. Ispovijed, a onda kroz Sveto trodnevlje dolaziti u crkvu i otvoriti oči, uši i srce. Nakon toga s pravom bi svatko mogao reći da je u duhovnom pogledu novi stvor, kadar ne samo razumjeti uskrsno otajstvo, nego se poistovjetiti s njime. CVJETNICA Muka po Mateju Mt 26,36 - 27, 66 Muka Gospodina našega Isusa Krista po Mateju EVANĐELIST: U ono vrijeme, dođe Isus s učenicima u predio zvan Getsemani i kaže učenicima: ISUS: Sjednite ovdje dok ja odem onamo pomoliti se. EVANĐELIST: I povede sa sobom Petra i oba sina Zebedejeva. Spopade ga žalost i tjeskoba. Tada im reče: ISUS: Duša mi je nasmrt žalosna. Ostanite ovdje i bdijte sa mnom! EVANĐELIST: I ode malo dalje, pade ničice moleći: ISUS: Oče moj! Ako je moguće, neka me mimoiđe ova čaša. Ali ne kako ja hoću, nego kako hoćeš ti. EVANĐELIST: I dođe učenicima i nađe ih pozaspale pa reče Petru: ISUS: Tako, zar niste mogli jedan sat probdjeti sa mnom? Bdijte i molite da ne padnete u napast! Duh je, istina, voljan, no tijelo je slabo. EVANĐELIST: Opet, po drugi put, ode i pomoli se: ISUS: Oče moj! Ako nije moguće da me čaša mine da je ne pijem, budi volja tvoja! EVANĐELIST: I ponovno dođe i nađe ih pozaspale, oči im se sklapale. Opet ih ostavi, pođe i pomoli se po treći put ponavljajući iste riječi. Tada dođe učenicima i reče im: ISUS: Samo spavajte i počivajte! Evo, približio se čas! Sin Čovječji predaje se u ruke grešničke! Ustanite, hajdemo! Evo, približio se moj izdajica. EVANĐELIST: Dok je on još govorio, gle, dođe Juda, jedan od dvanaestorice, i s njime silna svjetina s mačevima i toljagama poslana od glavara svećeničkih i starješina narodnih. A izdajica im dao znak: JUDA: Koga poljubim, taj je, njega uhvatite! EVANĐELIST: I odmah pristupi Isusu i reče: JUDA: Zdravo, Učitelju! EVANĐELIST: I poljubi ga. A Isus mu reče: ISUS: Prijatelju, zašto ti ovdje! EVANĐELIST: Tada pristupe, podignu ruke na Isusa i uhvate ga. I gle, jedan od onih koji bijahu s Isusom maši se rukom, trgnu mač, udari slugu velikoga svećenika i odsiječe mu uho. Kaže mu tada Isus: ISUS: Vrati mač na njegovo mjesto jer svi koji se mača laćaju od mača i ginu. Ili zar misliš da ja ne mogu zamoliti Oca svojega i eto odmah uza me više od dvanaest legija anđela? No kako bi se onda ispunila Pisma da tako mora biti? EVANĐELIST: U taj čas reče Isus svjetini: ISUS: Kao na razbojnika iziđoste s mačevima i toljagama da me uhvatite? Danomice sjeđah u Hramu naučavajući i ne uhvatiste me. EVANĐELIST: A sve se to dogodilo da se ispune Pisma proročka. Tada ga svi učenici ostave i pobjegnu. Nato uhvatiše Isusa i odvedoše ga velikomu svećeniku Kajfi, kod kojega se sabraše pismoznanci i starješine. A Petar je išao za njim izdaleka do dvora velikog svećenika; i ušavši unutra, sjedne sa stražarima da vidi svršetak. A glavari svećenički i cijelo Vijeće tražili su kakvo lažno svjedočanstvo protiv Isusa da bi ga mogli pogubiti. Ali ne nađoše premda pristupiše mnogi lažni svjedoci. Napokon pristupe dvojica i reknu: SVI: Ovaj reče: ąMogu razvaliti Hram Božji i za tri ga dana sagraditią. EVANĐELIST: Usta nato veliki svećenik i reče mu: VELIKI SVEĆENIK: Zar ništa ne odgovaraš? Što to ovi protiv tebe svjedoče? EVANĐELIST: Isus je šutio. Reče mu veliki svećenik: VELIKI SVEĆENIK: Zaklinjem te Bogom živim: Kaži nam jesi li ti Krist, Sin Božji? EVANĐELIST: Reče mu Isus: ISUS: Ti kaza! Štoviše, kažem vam: Odsada ćete gledati Sina Čovječjega gdje sjedi zdesna Sile i dolazi na oblacima nebeskim. EVANĐELIST: Nato veliki svećenik razdrije haljine govoreći: VELIKI SVEĆENIK: Pohulio je! Što nam još trebaju svjedoci! Evo, sada ste čuli hulu! Što vam se čini? EVANĐELIST: Oni odgovoriše: SVI: Smrt zaslužuje! EVANĐELIST: Tada su mu pljuvali u lice i udarali ga, a drugi ga pljuskali govoreći: SVI: Proreci nam, Kriste, tko te udario? EVANĐELIST: A Petar je sjedio vani u dvorištu. I pristupi mu jedna sluškinja govoreći: SLUŠKINJA: I ti bijaše s Isusom Galilejcem. EVANĐELIST: On pred svima zanijeka: PETAR: Ne znam što govoriš. EVANĐELIST: Kad iziđe u predvorje, spazi ga druga i kaže nazočnima: SLUŠKINJA: Ovaj bijaše s Isusom Nazarećaninom. EVANĐELIST: On opet zanijeka sa zakletvom: PETAR: Ne znam toga čovjeka.ş EVANĐELIST: Malo zatim nazočni pristupiše Petru i rekoše: SVI: Doista, i ti si od njih! Ta govor te tvoj izdaje!ş EVANĐELIST: On se tada stane zaklinjati i preklinjati: PETAR: Ne znam toga čovjeka. EVANĐELIST: I odmah se oglasi pijetao. I spomenu se Petar riječi koju mu Isus reče: şPrije nego se pijetao oglasi, triput ćeš me zatajiti.ş I iziđe te gorko zaplaka. A kad objutri, svi su glavari svećenički starješine narodne održali vijećanje protiv Isusa da ga pogube. I svezana ga odveli i predali upravitelju Pilatu. Kada Juda, njegov izdajica, vidje da je Isus osuđen, pokaja se i vrati trideset srebrnjaka glavarima svećeničkim i starješinama govoreći: JUDA: Sagriješih predavši krv nedužnu! EVANĐELIST: Odgovoriše: GLAVARI: Što se to nas tiče? To je tvoja stvar! EVANĐELIST: I bacivši srebrnjake u Hram, ode te se objesi. Glavari svećenički uzeše srebrnjake i rekoše: SVI: Nije dopušteno staviti ih u hramsku riznicu jer su krvarina. EVANĐELIST: Posavjetuju se i kupe za njih lončarovu njivu za ukop stranaca. Stoga se ona njiva zove şKrvava njivaş sve do danas. Tada se ispuni što je rečeno po proroku Jeremiji: Uzeše trideset srebrnjaka cijenu Neprocjenjivoga kojega procijeniše sinovi Izraelovi i dadoše ih za njivu lončarovu kako mi naredi Gospodin. Dovedoše dakle Isusa pred upravitelja. Upita ga upravitelj: PILAT: Ti li si kralj židovski? EVANĐELIST: On odgovori: ISUS: Ti kažeš. EVANĐELIST: I dok su ga glavari svećenički i starješine narodne optuživale, ništa nije odgovarao. Tada mu reče Pilat: PILAT: Ne čuješ li što sve protiv tebe svjedoče? EVANĐELIST: I ne odgovori mu ni na jednu riječ te se upravitelj silno čudio. A o Blagdanu upravitelj je običavao svjetini pustiti jednoga uznika, koga bi već htjeli. Tada upravo bijaše u njih poznati uznik zvani Baraba. Kad se dakle sabraše, reče im Pilat: PILAT: Koga hoćete da vam pustim: Barabu ili Isusa koji se zove Krist? EVANĐELIST: Znao je doista da ga predadoše iz zavisti. Dok je sjedio na sudačkoj stolici, poruči mu njegova žena: PILATOVA ŽENA: Mani se ti onoga pravednika jer sam danas u snu mnogo pretrpjela zbog njega. EVANĐELIST: Međutim, glavari svećenički i starješine nagovore svjetinu da zaište Barabu, a Isus da se pogubi. Upita ih dakle upravitelj: PILAT: Kojega od ove dvojice hoćete da vam pustim? EVANĐELIST: A oni rekoše: SVI: Barabu! EVANĐELIST: Kaže im Pilat: PILAT: Što dakle da učinim s Isusom koji se zove Krist? EVANĐELIST: Oni će: SVI: Neka se razapne. EVANĐELIST: A on upita: PILAT: A što je zla učinio? EVANĐELIST: Vikahu još jače: SVI: Neka se razapne! EVANĐELIST: Kad Pilat vidje da ništa ne koristi, nego da biva sve veći metež, uzme vodu i opere ruke pred svjetinom govoreći: PILAT: Nevin sam od krvi ove! Vi se pazite! EVANĐELIST: Sav narod nato odvrati: ŽIDOVI: Krv njegova na nas i na djecu našu! EVANĐELIST: Tada im pusti Barabu, a Isusa, izbičevana, preda da se razapne. Onda vojnici upraviteljevi uvedoše Isusa u dvor upraviteljev i skupiše oko njega cijelu četu. Svukoše ga pa zaogrnuše skrletnim plaštem. Spletoše zatim vijenac od trnja i staviše mu na glavu, a tako i trsku u desnicu. Prigibajući pred njim koljena, izrugivahu ga: SVI: Zdravo, kralju židovski! EVANĐELIST: Onda pljujući po njemu, uzimahu trsku i udarahu ga njome po glavi. Pošto ga izrugaše, svukoše mu plašt, obukoše mu njegove haljine pa ga odvedoše da ga razapnu. Izlazeći nađu nekoga čovjeka Cirenca, imenom Šimuna, i prisile ga da mu ponese križ. I dođoše na mjesto zvano Golgota, to jest Lubanjsko mjesto, dadoše mu piti vino sa žuči pomiješano. I kad okusi, ne htjede piti. A pošto ga razapeše, razdijeliše među se haljine njegove bacivši kocku. I sjedeći ondje, čuvahu ga. I staviše mu ponad glave krivicu napisanu: şOvo je Isus, kralj židovski.ş Tada razapeše s njime dva razbojnika, jednoga zdesna, drugoga slijeva. A prolaznici su ga pogrđivali mašući glavama: SVI: Ti koji razvaljuješ Hram i za tri ga dana sagradiš, spasi sam sebe! Ako si Sin Božji, siđi s križa! EVANĐELIST: Slično i glavari svećenički s pismoznancima i starješinama, rugajući se, govorahu: SVI: Druge je spasio, sebe ne može spasiti! Kralj je Izraelov! Neka sada siđe s križa pa ćemo povjerovati u nj! Uzdao se u Boga! Neka ga sad izbavi ako Mu omilje! Ta govorio je: Sin sam Božji! EVANĐELIST: Tako ga vrijeđahu i s njim raspeti razbojnici. Od šeste ure nasta tama po svoj zemlji do ure devete. O devetoj uri povika Isus iza glasa: ISUS: Eli, Eli, lama sabahtani? EVANĐELIST: To će reći: ISUS: Bože moj, Bože moj, zašto si me ostavio? EVANĐELIST: A neki od nazočnih, čuvši to, govorahu: ŽIDOVI: Ovaj zove Iliju. EVANĐELIST: I odmah pritrča jedan od njih, uze spužvu, natopi je octom, natakne je na trsku i pruži mu piti. A ostali rekoše: ŽIDOVI: Pusti da vidimo hoće li doći Ilija da ga spasi. EVANĐELIST: A Isus opet povika iz glasa i ispusti duh. kratka šutnja svi kleknu I gle, zavjesa se hramska razdrije odozgor do dolje, nadvoje; zemlja se potrese, pećine se raspukoše, grobovi otvoriše i tjelesa mnogih svetih preminulih uskrsnuše te iziđoše iz grobova nakon njegova uskrsnuća, uđoše u sveti grad i pokazaše se mnogima. A satnik i oni koji su s njime čuvali Isusa vidješe potres i što se zbiva, silno se prestrašiše i rekoše: SVI: Uistinu, Sin Božji bijaše ovaj. EVANĐELIST: A bijahu ondje i izdaleka promatrahu mnoge žene što su iz Galileje išle za Isusom poslužujući mu; među njima Marija Magdalena i Marija, Jakovljeva i Josipova majka, i majka sinova Zebedejevih. Uvečer dođe neki bogat čovjek iz Arimateje, imenom Josip, koji i sam bijaše učenik Isusov. On pristupi Pilatu i zaiska tijelo Isusovo. Tada Pilat zapovjedi da mu se dadne. Josip uze tijelo, povi ga u čisto platno i položi u svoj novi grob koji bijaše isklesao u stijeni. Dokotrlja velik kamen na grobna vrata i otiđe. A bijahu ondje Marija Magdalena i druga Marija: sjedile su nasuprot grobu. Sutradan, to jest dan nakon Priprave, sabraše se glavari svećenički i farizeji kod Pilata te mu rekoše: SVI: Gospodaru, sjetismo se da onaj varalica još za života kaza: ąNakon tri dana uskrsnut ću.ą Zapovijedi dakle da se grob osigura sve do trećega dana da ne bi možda došli njegovi učenici, ukrali ga pa rekli narodu: ąUskrsnuo je od mrtvih!ą I bit će posljednja prijevara gora od prve. EVANĐELIST Reče im Pilat: PILAT: Imate stražu! Idite i osigurajte kako znate! EVANĐELIST: Nato oni odu i osiguraju grob: zapečate kamen i postave stražu. RIJEČ GOSPODNJA. SVI: Bogu hvala. VAZMENO TRODNJEVLJE Godina A Već kod sv. Augustina nalazimo trodnevlje Gospodinove ''smrti, ukopa i uskrsnuća''. Kako je uskrsnuće u velikom trodjelnom otajstvu tek završnica, ''oživljena'' je prahrvatska riječ vazam, koja je nadomjestak za pashu, najveći i najznačajniji židovski blagdan. I pasha, premda se rabi za obred, a i za žrtvovano pashalno janje; u svojoj blagdanskoj punini je trodjelna: izlazak (iz Egipta), prolazak (kroz Crveno more) i ulazak (u Obećanu zemlju). Dobro je zamijetiti u izvještaju koji nam je zapisao Luka (Lk 9,31) o Preobraženju, kako Isus razgovara s Mojsijem i Ilijom o svom Izlasku. Stoga, Isusov izlazak ili prijelaz k Ocu ( Iv 13,1) uspoređujemo s izlaskom Božjeg naroda iz Egipta. Njegovu muku i smrt s prolazom kroz Crveno more, a uskrsnuće i odlazak k Ocu s ulaskom Izraelaca u obećanu zemlju. Na taj način dolazi do izražaja Isusov ciljani odabir Pashe koja ima primiti njegovu Pashu muke, smrti i uskrsnuća kao završnicu starozavjetne objave i ulazak u otajstvo punine spasenja za sve – svekolikog Božjeg naroda kojemu je Izabrani narod bio nit vodilja i pralik. Jednako tako, iz svega je vidljivo kako su događaji i osobe u sve to upleteni tek kao oni koji su u službi ispunjenja centralnog događaja, a to je spasiteljski čin Isusove pashe. VELIKI ČETVRTAK VEČERE GOSPODNJE Okupljeni oko Isusa i u duhu s njime povezani, nakani da ga slijedimo kroz ova tri dana uronjeni u najveće otajstvo vjere slušamo evanđelje svečano intonirano, svojstveno Ivanu evanđelisti: ''Bijaše pred blagdan Pashe. Znajući da je došao njegov čas Da prijeđe s ovog svijeta Ocu, Isus, Jer je ljubio svoje, one u svijetu, do kraja ih je ljubio'' (Iv 13,1) Nakon što je kucnuo dugo iščekivani ''čas'', prvo što dolazi do izražaja, prije nego će otići k Ocu, to je ljubav. Beskrajna ljubav, kao što sama riječ kaže: to je ljubav koja nema kraja. Ona se pečati vlastitom krvlju. Iz ljubavi prolazi kroz smrt da bi nam pokazao put. Stoga nama, koji smo u svijetu primjerom pokazuje: pere noge svojim učenicima. Primjer poniznosti! Pozvani smo da služimo. Iza svega stoji Otac. On mu je sve predao u ruke – čin spasenja zgusnut u muci i smrti. Spasenje, kojemu je klica života tijelo i krv žrtvovano i blagovano na otajstven način na vazmenoj večeri dano nam je za popudbinu – dok on ne dođe. PETAK MUKE GOSPODNJE Ono što danas slavimo, čemu se klanjamo; najradikalniji je Božji zahvat u ljudsku svijest koja sama po sebi nikada ne bi mogla shvatiti taj jedinstveni događaj u povijesti, da nas on sam nije uveo u tu neshvatljivu tajnu. Bog izbičevan i prezren, doista zvuči sablažnjivo. Gledamo i klanjamo se mučilu – križu, znaku sramote i prezira- kako ga shvaća svijet, a nama je križ dan kao znak spasenja. U tišini i svečanosti ovog bogoslužja, kako je primjereno njegovom dostojanstvu, prigibamo se drvu križa – tom prijestolju milosti i molimo: Gospodine, dok čekamo u redu da utisnemo poljubac svetom križu – znaku spasenja, daj da to bude iskaz naše najdublje vjere, ufanja i ljubavi tebi jedinomu kojemu posvećujemo cijelo svoje biće bez ikakvog zadržaja. Amen. VAZMENO BDIJENJE Ovo je sveta noć u kojoj se rađa dan ''koji ne zna zalaza''. Ove noći Svjetlost je pobijedila Tamu! Milost je uništila grijeh! Život nadvladao Smrt! Ove noći slavi se ''ona Danica koja ne zna zalaska: Krist, Sin tvoj! Ova nas noć poziva uskrsnom pjesmom, koju je zapisao Pavao: ''Probudi se ti što spavaš i od mrtvih ustaj – da te svega rasvijetli Krist'' (Ef 5,14). Okupili smo se u ovo predvečerje da kroz bogatstvo simbola - svetih znakova vjere pristupimo otajstvu spasenja. Da nas vatra uskrsnog zanosa, koju smo večeras zapaliti ugrije svetom toplinom milosti. Da nas prostrti stol obilja Božje riječi pripravi na blagovanje svetog Kruha u kojemu je sam Uskrsli, a potom i blagovanje posvećene hrane koju ćemo nositi u svoje domove. Odvalimo kamen običajnosti sa svoga vjerničkog srca, živo sudjelujući u obredima da nam zasja Krist uskrsnuli u punini poruke ove noći. |