Kuća Ispovijedi

Kolovoz 2021 (2)
Srpanj 2021 (1)
Travanj 2021 (2)
Ožujak 2021 (1)
Ožujak 2020 (1)
Kolovoz 2019 (3)
Lipanj 2019 (2)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

O valjanoj Ispovijedi
- 'Reknemo li da grijeha nemamo, sami sebe varamo i istine nema u nama' (1 Iv 1,8).

- 'O, koliki su propali zbog manjkave Ispovijedi' (Sv. Terezija Avilska, naučiteljica Crkve).

- 'Dršće mi ruka kada pišem o veoma velikom broju onih koji se svetogrdno ispovijedaju' (Sv. Ivan Bosko, odgojitelj mladih).

- 'O moj Bože, podari mi mjesto pri vratima pakla, kako bih mogla zaustaviti duše koje ulaze, vičući: '... Natrag, vratite se! Učinite dobru Ispovijed!' (Sv. Katarina Sijenska, naučiteljica Crkve).

- 'Bože moj, koliko li svetogrđa! Ah, kad bi na trideset odrješenja barem jedno bilo valjano, kako bi se svijet brzo obratio!' (Sv. župnik arški, Ivan M. Vianney).

- Sv. Leonard iz Porto Maurizija (18. st.), umro istog dana i istog sata kao i Sv. Bernard; nakon smrti ukazao se svom biskupu: 'Znajte, monsinjore, da je u istom satu kada sam preminuo, 33.000 ljudi također umrlo. Bernard i ja smo otišli u Nebo bez odgode, troje su otišli u čistilište, a svi ostali pali su u pakao'.

- 'Postoji toliko mnogo iskrivljenih Ispovijedi, toliko proučenih izgovaranja, toliko varljivih kajanja, toliko lažnih obećanja, toliko praznih odluka, toliko nevaljanih odrješenja! Biste li ocijenili valjanom Ispovijed nekoga tko se optužuje za grijehe bludnosti, a opet ostaje u navadi da ih čini? Ili nekoga tko se optužuje za očite nepravednosti bez ikakve namjere da ih bar nekako ispravi? Ili nekoga tko iznova pada u iste opačine odmah što je izišao iz ispovjedaonice? O, strašnih li zloporaba toliko velikog sakramenta!... Jedan se rješava svojih grijeha da smiri grižnju savjesti, drugi ih skriva od srama. Jedan se optužuje nepotpuno zbog zlobe, drugi razotkriva svoje grijehe iz navike. Jedan ne razmišlja o istinskoj svrsi ovog sakramenta, a drugi nema potrebno kajanje ili pak čvrstu nakanu. Loši ispovjedatelji, što činite da potaknete više pokornika na ove odluke i zadovoljštine bez kojih je svaka Ispovijed svetogrđe, svako odrješenje osuda, a pokora varka?... Bijedne duše! Kako možete tako nepromišljeno hitati u pakao?... Biti spašen za cijelu vječnost, biti osuđen za cijelu vječnost i ne učiniti ama baš svaki napor da izbjegnemo jedno, a postignemo drugo je nešto sasvim nezamislivo... Oplakujte svoje prijašnje grijehe, dobro se ispovjedite, ne griješite više ubuduće i svi ćete biti spašeni' (Sv. Leonard iz Porto Maurizija, za kojega je Sv. Alfonso de Liguori rekao da je 'najveći misionar 18. stoljeća').

- 'Idi, Terezijo... preklinji biskupe i svećenike da se nikada ne umore propovijedati o valjanoj Ispovijedi, da ne bi moji dragi vjernici taj lijek pretvorili u otrov, nego da se služe Sakramentom Milosrđa koji je određen za oproštenje' (Isus Sv. Maloj Tereziji, naučiteljici Crkve).

- 'Nikada nisam razumio kako netko može mirno leći u krevet sa smrtnim grijehom na duši, a zna da će možda te noći umrijeti' (Sv. Toma Akvinski).

- 'Ako bi me Raspeti želio optužiti da sam široke ruke prema pokornicima, onda bih Mu odgovorio: Ovaj žalosni primjer, blagoslovljeni Gospodaru, dali ste mi upravo Vi; ja još uvijek nisam došao do toga da bih bio tako nerazuman i nadahnut božanskom ljubavlju, da bih umro za spasenje duša' (Sv. Leopold B. Mandić, na optužbe poglavara da je u Ispovijedi 'previše dobar').

- 'Nema sigurnijeg puta od česte Ispovijedi da se mladi očuvaju od nečistih grijeha i od svih drugih grijeha teških i lakih' (Sv. Ivan Bosco, odgojitelj mladih).

- 'Nikada ne gubiti nadu u milosrđe Božje' (Zlatno pravilo Sv. Benedikta).

- 'Neka se nitko ne boji pristupiti k meni, makar njegovi grijesi bili najopakiji... Tko pak ne želi proći kroz vrata milosrđa, morat će proći kroz vrata pravde' (Isus Sv. Faustini).

- 'Kad bih već stigao i na prag raja, a jedan bi grješnik došao tražiti moju službu, rado bih napustio nebeski dvor da ga saslušam' (Sv. Filip Neri).

- 'Nema nikakva grijeha bilo kako teškoga, da ga Crkva ne bi mogla oprostiti' (KKC 977).

- 'Ni ja te ne osuđujem. Idi i ne griješi više' (Iv 8,11).

__________

Posjetitelji:
Flag Counter

________

- Dok čekaš termin za cjeloživotnu Ispovijed, moli i ispituj svoju savjest... (I budi malo ponizan - nemoj, dok čekaš - lakoumno i preuzetno ići na Sv. Pričest /jer onda ti temeljita ili 'životna' Ispovijed i ne treba, ili si - ako ti je ona nužna - spreman činiti svetogrdne Pričesti; a to pak znači: nisi još uopće spreman za bilo kakvu, a kamoli 'životnu Ispovijed'/).
- Nemoj doći nepripravljen(a). PRIPRAVI SE (možeš si, na papir, zapisati i kratki podsjetnik za svoje grijehe /ne biografiju, već samo svoje grijehe!/; ne naširoko pisati romane, samo najkraće što duži podsjetnik svojih grijeha)...
- Ispovijed nije za 'pravednike', ona je SAMO za ponizne i raskajane grješnike. Ona je nebeski trenutak tvoga života, i muka i smrt i uskrsnuće i Duhovi (cijeli pashalni misterij)... dan kad je "Savao" postao "Pavao", "Savla" postala "Pavla"...
- Božje milosrđe - uz iskreno priznanje grijeha i kajanje - uvijek pretpostavlja i unutarnje, osobno obraćenje, promjenu i popravak života, potpuno opredjeljenje za Isusa Krista. Bez toga nema - NIJEDNE prave Ispovijedi...
_______

Glas vapijućeg građanina u pustinji:
_______
Urgentno pitanje za Europsku komisiju, Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Ministarstvo zdravstva i Vladu RH:
- zašto u EU i RH nisu omogućena i odobrena cjepiva protiv COVIDA -19 koja su - prema trenutno dostupnim podatcima - i za vjernike moralno prihvatljiva, npr. cjepiva barem jednog od ovih proizvođača:
Osaka University-AnGes-Takara Bio (AG0301, AG0302, Japan), Wuhan Institute of Biological Products/Sinopharm (New Crown COVID-19) ili Beijing Institute of Biological Products/Sinopharm (BBIBP-CorV) ili Institute of Medical Biology-Chinese Academy of Medical Sciences (SARS-CoV-2 vaccine) (sve Kina), Bharat Biotech/Indian Council of Medical (BBV152) ili Zydus Cadila (ZyCov-D, Indija), Israel Institute for Biological Research (IIBR-100) (Izrael), Genexine (Koreja)...
- usp.: https://lozierinstitute.org/update-covid-19-vaccine-candidates
-and-abortion-derived-cell-lines/;
https://cogforlife.org/wp-content/uploads/
CovidCompareMoralImmoral.pdf

- nego su dostupna isključivo moralno kompromitirana i za vjernike neprihvatljiva cjepiva, proizvođača npr. AstraZeneca AB/Oxford, Janssen Farmaceutica (Johnson&Johnson), Moderna, Pfizer/BioNTech, Gamaleya Research Institute (Sputnik V)...?
- Više nitko taj moralni kriterij (korištenje cjepiva izrađenih na bazi fetalnih staničnih linija)
uopće i ne spominje, kao da više i ne postoji.
A on je za vjernika - najvažniji kriterij.
Prvo riješite taj 1. korak (mogućnost izbora /prihvatljive alternative/),
pa onda papagajizirajmo ('cijepite se', 'teorije zavjere'...).

10.03.2020., utorak

Kratki ispit savjesti za odrasle vjernike


Examination of conscience for adults
Gewissenserforschung für Erwachsene
Examen de conscience pour adultes
Esame di coscienza per adulti
Examen de Conciencia para Adultos
Rachunek sumienia dla dorosłych
Spytovanie svedomia pre dospelých
Preizkus vesti za odrasle


POMOĆNO FORMALNO SREDSTVO ISKLJUČIVO ZA VJERNIKE KOJI ŽELE, U SKLADU SA ZDRAVIM RAZUMOM I VJEROM, TE NA OSNOVU EVANĐELJA, ISPRAVNO ODGAJATI SVOJU SAVJEST

Treba ispovjediti sve i pojedine teške grijehe, kao i okolnosti koje mijenjaju vrstu grijeha (kan. 960), po vrsti i broju (kan. 988; zapamti: nije isto, 1 ili 100 teških grijeha, jesam li ukrao 1 kn ili milijun kn, jednom ili 10 puta, jesam li teško nekoga udario jednom ili 10 puta, je li štetna posljedica bila trenutna ili s produljenim djelovanjem... = zato je važno reći BROJ grijeha i otegotne ili olakotne okolnosti koje otežavaju ili olakšavaju vrstu grijeha; nije to 'viša matematička operacija', nego ISTINA o tebi i tvom grijehu: toliko sam puta Tebe, Gospodine, teško uvrijedio /broj/, i to na takav način, svjesno ili 'ne znajući', 'slučajno' ili tvrdokorno /okolnosti/; nije to neki skrupulozni rigorizam /pa mi grijehe pijemo kao vodu!/, nego je to odraz ozbiljnosti kršćanskoga života /nije li se kršćanin na krštenju svečano odrekao Sotone i grijeha stvarajući ozbiljnu odluku da neće griješiti?/; a i da znaš ŠTO ispovijedaš i za što se kaješ i ŠTO i KOLIKO ti Gospodin oprašta iskazujući ti toliko milosrđe; a ako ne znaš koliko puta, reci iskreno: 'ne znam, ali mislim da je to bilo ... x puta', pa ako si pred Gospodinom do kraja iskren, On ti oprašta onoliko koliko si stvarno sagriješio i koliko si uistinu pred Njim kriv; dajte, već jednom duhovno i u istini odrastimo...). Ako se tako dosad nisi ispovjedao/la, a što čekaš - dopuni/popravi svoje Ispovijedi što prije... No, no... nije to ništa tako strašno; On, Gospodin, koji te je doveo dovde, učinit će da ovim putem nastaviš, kao od svoje nove startne pozicije...

Vratite se k meni svim srcem svojim posteć, plačuć i kukajuć... Vratite se Gospodinu, Bogu svome, jer on je nježnost sama i milosrđe, spor na ljutnju, a bogat dobrotom, on se nad zlom ražali (Jl 2,12-13).

- Posljednja Ispovijed (iskreno priznanje grijeha + kajanje + odluka = za valjanu Ispovijed, potrebno je svo troje zajedno /kumulativno/; izvršena pokora)?


1. Božja zapovijed

Štovanje Gospodina Boga
- Ljubim li 'Gospodina Boga svojega svim srcem svojim i svom dušom svojom i svom snagom svojom'? - Ljubav prema bližnjima: ljubim li bližnjega kao samoga sebe; bratska opomena (samo u Isusovu duhu velike ljubavi prema čovjeku, želeći mu vremenito i vječno dobro)?
- Vjerujem li iskreno u Gospodina Boga, uzdam li se u Njega?; klanjam li Mu se?; molim li Mu se (neredovitost ili zapuštanje molitve kroz duža razdoblja; svojevoljna rastresenost u molitvi)?
- Prinosim li Bogu žrtve u znak klanjanja i zahvale, usrdne prošnje i zajedništva (ili samo vanjske žrtve bez nutarnjeg sudjelovanja ili bez povezanosti s ljubavlju prema bližnjemu)?
- Jesam li obdržavao zadana obećanja i zavjete dane Bogu (svećenička obećanja, redovničke zavjete; obećanja i zavjete učinjene iz osobne pobožnosti /izvršio Bogu obećano neko djelo, molitvu, davanje zavjetnog dara, hodočašće i sl.) - ako nisam: što nisam, koliko puta?

a) Grijesi protiv VJERE
- hotimična sumnja, kolebanje, zataja, stid, površnost; ispovijedam li vjeru privatno i javno, ili sam se stidio pokazati svoju vjeru? - Potpuno napuštanje vjerske prakse, kršćanskog života (ateizam; agnosticizam; bezbožnost: iskušavanje Boga riječima ili djelima, simonija /svetotržje ili svetoprodaja/, svetogrđe /obeščašćivanje Sakramenata i drugih bogoslužnih čina, kao i osoba, predmeta i mjesta Bogu posvećenih, ili nedostojno postupanje s tim stvarima i činima - koliko?
- Krivovjerje? - Otpad? - Raskol?
- Napad i pogrđivanje crkvenih službenika, nauka Crkve... i podržavanje protubožnih ili protucrkvenih stavova - koliko puta, pred koliko osoba?
- Pripadnost stranci čija se programska načela protive kršćanskom moralu, osnovnim pravima osobe ili nauku Evanđelja - otkada?, ili davanje na izborima svoga glasa takvoj stranci ili osobi?
- Oholost (duhovna /'Luciferov grijeh'/, intelektualna, materijalna, društvena; najveći grijeh koji sprječava ljude da uđu u kraljevstvo Božje i grijeh koji, čini se, Bog najviše mrzi; u nadutom i podmuklom srcu Boga nema; dolazi pred propast /'Pred slomom ide oholost i pred padom uznositost', Izr 16,18/)?
- Neiskrena ili lažna obećanja dana na Krštenju, Potvrdi, Ženidbi...?
- U vjerskoj stvari: primoravanje nekoga da radi protiv svoje savjesti ili sprječavanje da djeluje po svojoj savjesti? - Nesudjelovanje u životu crkvene zajednice?

b) Grijesi protiv LJUBAVI
- ravnodušnost, iskušavanje Boga (riječima ili djelima), nezahvalnost, nehaj ili duhovna lijenost, mržnja na Boga...?

c) Grijesi protiv UFANJA
- očaj, preuzetnost (npr. mogu se spasiti bez Božje pomoći, neopravdano računati na svemoć i milosrđe Božje, mogu olako griješiti jer ću se ispovjediti...)?

d) Prakse i vjerovanja nespojiva s kršćanskom vjerom
- Praznovjerje (npr. nošenje nabožnih predmeta /u autu, oko vrâta.../ shvaćajući ih praznovjerno; ili odlazak na Sv. Misu, možda i na Pričest, a ne želiti se pomiriti sa svojim bližnjima i oprostiti im) - Pučko praznovjerje (vjerovanja u zlu kob petka 13; 'nesretni' broj 13; pljuvanje nakon što crna mačka prijeđe preko puta; pronalazak djeteline s četiri lista za sreću; triput kucanje o drvo; praznovjerja vezana uz vjenčanje (npr. zasipanje mladenaca rižom); puhanje u svjećice za rođendan (za zaštitu božice Artemide, božice Mjeseca), itd.? - Praznovjerni znakovi i simboli ('srećonošci' i 'zaštitnici od zla'; talisman = predmet magijske moći koji 'donosi' sreću, uspjeh; amulet = magijski predmet koji 'štiti' od nesreće, zla, bolesti, začaranosti..; (h)amajlija = čarobni zapis /iz 'svetih' knjiga/, čarobna formula, monogram božanstva... koji 'štiti' od uroka, začaranosti /hodžini zapisi i sl./); nošenje, držanje, kupovanje ili poklanjanje praznovjernih znakova ili simbola ('crvena narukvica' /crveni konac oko zapešća novorođenčadi, djece i slavnih osoba, hinduistički talisman, tzv. 'Madonna-kabala'); jantarna ogrlica (narukvice i privjesci, naušnice, prstenje itd.); bijeli slon(ić); Fatimina ruka; djetelina s četiri lista; zodijački znakovi; anđeoski talisman; konjska potkovica... ili uporaba bilo koje narukvice, brojalice... osobito ako su od osoba koje su povezane s okultnim; stavljanje predmeta, krvi životinja ili sl. u temelje kuće i dr.; slanje lančanih pisama - 'lanaca sreće')...?
- Idolopoklonstvo (klanjanje idolima, stvorenju umjesto Stvoritelju = idolatrija, glavni grijeh protiv vjere): vjerovanje u druge bogove, božanstva; vjerovanje i klanjanje idolima-kumirima (idol: ideja, ideologija, svjetonazor, politička stranka, diploma, ugled, slava, vlast, moć, karijera, radno mjesto, uspjeh, standard, navika, sport, neka osoba, bludnost, nečistoća, užitak, zle želje, novac, materijalno bogatstvo, marka automobila, kuća, vikendica, stvoreni svijet, zdravlje...)?
= Moralna procjena grijeha praznovjerja i idolopoklonstva: poklanjati takvim radnjama neko pouzdanje - upada se u grijeh; poklanjati takvim radnjama čak pouzdanje kao u Boga - znači težak grijeh.
- Gatanje (proricanje; vráčanje): zvjezdogatanje ili astrologija (pravljenje ili traženje horoskopa, po astrološkim časopisima i TV-emisijama /nazivanje telefonom/)? - Vršenje, traženje ili korištenje usluge i druge radnje za otkrivanje 'volje Božje' ili 'budućnosti' (kartomantija (osobito gatanje iz sudbinskih karata, iz tarota); hiromantija, kristalomantija, numerologija, gatanje pomoću salivenog olova, traženje usluga od radiestezista...; po parapsihološkim pojavama: vidovitost na daljinu (telepatija); vjerovanje u zapažanja o budućnosti Nostradamusa; koristio usluge 'vidovnjaka'... itd.? - Traženje usluge vráčanja kod osoba koje su u savezu s đavlom?
- MAGIJA ('zaklinjanje' ili čaranje maga, vrača, šamana, vještice), okultizam: priklanjanje magijskim vjerovanjima, bavljenje ili utjecanje magijskim tehnikama i obredima (praksama), npr. tzv. bijeloj magiji (gatanje, wicca; zazivanje okultne sile u 'dobre' svrhe /gatanje, 'zaštita' od uroka, bolesti, iscjeliteljska funkcija, zaštita od neprijateljskih bića //različiti talismani i amajlije//; često se pozivaju na 'majku zemlju', anđele i/ili druge elemente te štuju tvorevinu a ne Stvoritelja/), ili tzv. crnoj magiji (čarobnjak /vrač, mag, šaman, vještica/ podlaže okultne sile svojoj volji u zle svrhe; npr. vračanje - okultno znanje i magijska tehnika za zle svrhe i zazivanje duhova; čaranje - postupci vrača ili vještice kojima se netko začara, podčini zlom utjecaju okultne sile, bacanje zlih čina /uroka/ na osobu /začaranu, opčinjenu, pod urokom/ radi vanjskih nesreća, ozljeda, da bi se nanijelo zlo)...? - Stavljanje, u 'dobre' svrhe (da se 'zaštiti') ili zle (da se naškodi), po kući, okućnici, u posteljinu, na odjeću ili tijelo različitih smotuljaka, ispisanih komadića papira, 'zapisa' (hodžinih, popovih…), kosti, jaja, dugih čavala ili drugih predmeta, čarobnih prašaka u piće ili hranu i sl. (osobito ako su dobiveni od osobe koja se bavi okultnim)?
= za sve vrijedi: koji čin, koliko puta, jesam li to i plaćao, bio u tome aktivni sudionik ili nazočnik, navodio i druge (koliko osoba), jesam li neki predmet donosio vračaru ili gataru, što sam, po njegovim savjetima, poslije činio ili koristio...?
- Spiritizam (nekromancija): prizivanje duše pokojnikâ radi stjecanja spoznaja o prošlosti i budućnosti?; utjecanje medijima... - koliko puta, s koliko osoba, ja navodio nekoga, aktivno sudjelovao ili bio samo nazočan?
- Sotonizam (čašćenje Sotone, crnomagijska 'umjetnost'): prakticiranje ili sudjelovanje u sotonskim sektama ili obredima (jedan od najtežih grijeha idolopoklonstva i jedan od najstrašnijih načina upadanja u đavolska izvanredna djelovanja; seksualnomagijska i crnomagijska iskustva: tzv. 'crna misa', preokrenuti križ postavljen na vrh pentagrama i rogati bog (Jarac von Mendes); prakticiranje seksualnih orgija, sado-mazohističkih i psihopatoloških djelovanja i zlostavljanja, ritual krvave žrtve, sudjelovanje u magijskim obredima (na groblju, obeščašćivanju grobova, na raskrižju, u močvari...; obeščašćivanje crkve, izazivanje požara u crkvama, krađa posvećenih Hostija), pisanje sotonskih poruka ili simbola na javnim ili privatnim površinama; simpatiziranje ili pripadanje 'sotonskoj loži ili crkvi' (npr. Prve Sotonine crkve Antona Szandora LaVeya, Setovog hrama Michaela Aquina); pripadnost nekoj neosotonističkoj grupi (crnomagijske vještice), npr. organiziranoj grupi sa seksualnomagijskim iskustvima, s izvorom u hinduističkom tantrizmu (začetnici Aleister Crowley i Red orijentalnog hrama /Ordo Templi Orientis - OTO...); sudjelovanje u tzv. magijskoj umjetnosti (ponavljanje magijske formule i bajalice, u plesovima, predstavama, nošenje magijske maske, pjevanje magijskih napjeva, gledanje magijskih filmova, crtića...; igranje magijskih 'igara'...; bio poklonik sotonizma na području rock-glazbe: tvrdi rock (hard rock) sa sotonističkim misaonim blagom, označena kao Heavy metal...; korištenje neke magijske tehnike za ovladavanje okultnim silama (izazivanje transa plesom i drogom...); korištenje usluga okultnih šopova (za okultne, magijske i vještičje rekvizite, literaturu i usluge i sl.)...?
- Uroci (ili 'čini', napose 'voodoo' magija) i čaranja, proklinjanje, zlo oko..., obraćanje osobama koje bacaju uroke? (one uroke koji djeluju izravno preko hrane i pića, one koji djeluju neizravno preko transfera ili nekoga predmeta koji pripada osobi kojoj se želi naškoditi ili one koji djeluju povezivanjem i zaustavljaju razvoj pojedinih dijelova tijela ili mentalni razvoj)... - jesam li ikome takvo zlo (reci koje) pokušao ili učinio? - 'skidanje uroka': jesam li se obraćao nekoj osobi za 'pomoć' ili 'skidanje uroka' ili 'oslobođenje od magije'(osim katoličkom svećeniku), koliko puta; navodio i druge na taj strašan grijeh...?
- (Novo)poganski simboli (crtanje u svrhu invokacije, nošenje kao 'zaštite' od nepoželjnih duhovnih entiteta ili radi pojačavanja učinka 'energija' koje se prizivaju), koji se koriste u magijskim obredima ili koji su obilježje pojedinih iscjelitelja i vidovnjaka? (nošenje ili korištenje: okultni znak ili simbol za anarhiju, ankh; talisman Horusovo oko ('svevideće' oko); Atlanta prsten ili prsten boga Ra; Neronov križ ('izokrenuti križ'; tzv. Petrov križ, znak 'peace'); simbol Zvijeri '666'; yin-yang (Taiji); 13-krako sunce (neopoganski talisman milenarističkog okultnog 'saveza', usp. Ivica Prokić, odnosno Josip Grbavac Braco); svastika; talisman oko (tursko ili grčko; prsten, narukvica, privjesak, dekoracija; blizu kućnih vrata ili bebinog krevetića); newageovska trikvetra; pentagram; obrnuti pentagram; heksagram; lubanja jarca; skarabej; strelice' (munje; 'Sotonin S', 'Sotonina munja'); obrnuti križ; 'znak crne mise'; 'križ smutnje'; znak 'Sotonske crkve'; amblem Baphomet; Italski rog; scientološki križ)... - nosio na sebi, kupio, darovao, crtao... neki od ovih magijskih simbola ili znakova (reci koje)?
- Alternativno-newageovsko-ezoterijske 'terapije': korištenje usluge homeopata koji nisu službeni liječnici; traženje usluga od osoba koje se bave akupunkturom, od fitoterapeuta (travara) ili bilo kakvih samozvanih liječnika koji tvrde da imaju posebne iscjeliteljske moći; zanimanje za hipnoterapiju i 'alternativne' hipnoterapeute koji nisu doista osposobljeni terapeuti; newageovsko korištenje i pridavanje važnosti aromaterapiji; korištenje tretmana aurikuloterapije; ozbiljno prakticiranje ayurvedske medicine utemeljene na hinduskom vjerovanju; prakticiranje yoge (raznih vrsta: Hatha, Kriya, Tantra i druge); prakticiranje transcendentalne meditacije (TM); prakticiranje zen meditacije; korištenje usluga kiropraktičara koji nisu diplomirani medicinari ili ortopedi; vjerovanje u terapeutski potencijal kristaloterapije; vjerovanje u 'ljekovitu' moć boja (kromoterapiju); korištenje Bachovih kapi (floriterapiju); korištenje usluge iridologije; neke posebne vrste masaže (traženje usluga od osoba koje se bave akupresurom, ili od osoba koje istovremeno primjenjuju akupunkturu ili 'moxibustio/n/'; refleksologija stopala; rolfing; korištenje usluga primijenjene kineziologije /traženje izlječenja od kineziterapeuta/); korištenje usluge antropozofske medicine ili antropozofske prakse (Rudolf Steiner; Teozofsko društvo, teozofija, H. P. Blavatsky, H. S. Olcott, Antropozofsko društvo; antropozofija u praksi: waldorfska pedagogija /upisivanje djece u Waldorfske škole: zbog Steinerovih kontroverznih okultno-ezoterijsko-gnostičkih učenja, kontroverznoj kozmologiji i antropologiji, usvajanju reinkarnacije i karme kao znanstveno potvrđenih činjenica i krivotvorenom ezoterijskom shvaćanju kršćanstva - katoličkoj djeci nije mjesto u Waldorfskoj škol); korištenje 'izlječujućih' usluga osteopatije (osobito kranijalne i kraniosakralne 'terapije'); traženje izlječenja od bioenergetičara-pranoterapeuta; svjesno i hotimično sudjelovanje u reiki djelatnostima i terapijama (inicijacija u reiki = otpad od katoličke vjere, Crkve i Krista /apostazija/ - potrebno je od svog Ordinarija /preko nekog svećenika ili svog župnika/ pismeno zatražiti 'ponovni prijem u Rimokatoličku Crkvu', inače se ne mogu ni ispovjediti ni pričestiti!!); traženje usluga od osoba koje se bave biofeedbackom, feng shuom (prema njemu pravio raspored u vrtu ili razmještao interijer...), qigongom (taoistička yoga), t’ai chiom (chuanom)...? - Korištenje usluga i nekih drugih newageovskih tehnika i praksa (npr.: analize aure i energetske masaže čakri, autogenog treninga, biorezonance, channelinga, core energetike, rekonekcije, okultnih 'egzorcizama', intenziv gnoze, 'liječenja' newageovskom glazbom, magnetima, metalima, plesom, korištenje naturopatije, psihokibernetike Esena, rebirthinga ('preporađanja'), regresoterapije, Silva metode, raznih vrsta bodyworka, tibetanske medicine, transakcijske analize, transpersonalne psihologije, vibroterapije i sl.)?
- Novi religiozni pokreti i sekte (pripadnost krivovjerju): sekte (kojoj, koliko dugo, što prakticirao; odričem li se toga, potpuno i zauvijek; mogu li, barem pokušati, ispraviti posljedice te pripadnosti i sablazni; zaveo nekoga...)?...
Npr. pripadnost sekti židovsko-kršćanskog nadahnuća (milenarizmu: Jehovini svjedoc, pokreti Novog doba /New age pokreti/, mormoni /Crkva Isusa Krista svetaca posljednjeg dana/...; pripadnost nekom pokretu buđenja /Djeca Božja, Katolička apostolska crkva, evangelici, menoniti, pentekostalci i kvekeri.../; pripadnost kojoj iscjeliteljskoj grupi /Poziv na život, Montafet i kršćanski scijentisti.../); pripadnost istočnjačkim, ezoterijskim, gnostičkim pokretima (Krišna, Mahikari, Moon, behaizam, Bhagwan, Brahma Kumari..., Ruža i križ /rozenkrojceri/, scijentizam, Ekoživot, grupe izvanzemaljaca, Sveopće bijelo bratstvo, transcedentalna meditacija (TM), Nova Akropola, Univerzalni život, Red sunčanog hrama, raelijanci, teozofija...? - Pripadnost nekom od pseudoreligioznih i terapeutskih pokreta (tajnih društava) (npr. Templari, O.T.O, 'Univerzalni život', 'Prorok Ivica Prokić'', Braco sa Srebrnjaka /okultistički šarlatan/, Prijateljski krug Brune Grőninga, Lotosova moć, Ekskalibur, Rosenkreuzeri, Nova Akropola, Nova Arka, 'Dark pokret', 'Crna ruža' i dr...)? - Simpatiziranje ili pripadanje nekoj masonskoj loži (slobodnozidarstvu) (Drevna i Prihvaćena Masonerija', 'Velika loža', 'Velika loža Hrvatske grof Drašković', 'Veliki Orijent Hrvatske' (VOH), 'Velika loža Croatia'...); aktivna pripadnost Rotary clubu ili Lionsima (kao regrutnim centrima masonerije); - predlaganje još nekog člana u masoneriju? - Proučavanje biblioteke New Agea (knjige, skripte ili web-stranice iz područja magije, okultizma, alkemije, tarota, astrologije, kabale, teozofije, 'zdravog stila življenja, prirodne prehrane' ali s orijentalnom astrologijom i sl.)? - Posjećivanje i korištenje usluga (vegetarijanskih) restorana i odmarališta s obilježjem New Agea? - Pohađanje tečajeva 'terapeutskih' i borilačkih vještina, energetskih (budističkih) vježbi i sl. (onih koje otvoreno prakticiraju okultne duhovnosti unutar treninga)?
= ZA SVE gore nabrojeno VRIJEDI: koji čin/praksa/tehnika, koliko puta/koliko dugo, bio aktivni sudionik ili nazočnik, navodio i druge (koliko osoba)...?


2. Božja zapovijed

- Teška ili velika psovka (bogohula ili bogopsovka)
Kad se hula - nepristojnom i prijezirnom MIŠLJU, RIJEČJU i GESTOM (znakovima i kretnjama), u nutrini ili izvanjski - odnosi izravno na Osobu Gospodina i Njegov svijet, kad se izriču riječi mržnje, prijekora, izazova i govori o Njemu zlo, pokazuje manjak poštovanja prema Njemu u svojim odlukama, kada se zlorabi Ime Boga ili Krista, Njegovih rana, muke, Sakramenata, Majke Božje, anđela, svetaca, Crkve, svetih stvari... = duhovno (samo)ubojstvo, NAJTEŽI GRIJEH i najstrašnija sablazan - koliko teških psovki (svega skupa) ili učestalost (dnevno, tjedno, mjesečno..., u prosjeku); koliko me osoba čulo ili moglo čuti, osobito djece (jer toliko je bilo i najstrašnijih sablazni)?
Ne uzimaj uzalud imena Jahve, Boga svoga, jer Jahve ne oprašta onome koji uzalud izgovara ime njegovo (Izl 20,7).
Tko god opsuje Boga svoga neka snosi svoju krivnju; tko izgovori hulu na ime Jahvino neka se smakne - neka ga sva zajednica kamenuje; bilo stranac ili domorodac, ako pohuli ime Jahvino, mora umrijeti! (Lev 24,10-16; usp. Izl 20,7; 22,27; 1 Kr 21,13).
Sv. Pavao kaže da se ne varaju da će ući u Kraljevstvo Božje: ni bludnici, ni idolopoklonici, ni preljubnici, ni mekoputnici, ni muškoložnici, ni kradljivci, ni lakomci, ni pijanice, ni psovači… (1 Kor 6,10).
Sv. Jeronim: Grozno je i pomisliti da su psovači utjelovljeni zlodusi.
- U Ispovijedi se ne smiju doslovno ponavljati psovke (ne koristiti eksplicitne izričaje, odnosno vulgarnosti - to bi bio novi grijeh, i to u Sakramentu!, nego treba reći, jesu li psovke velike ili male)...
- Prisilne bogohulne misli nisu grijeh ako nema pristanka.
- Podlaganje Boga čovjeku - da Bog ne bude priznat Bogom; manipulacija s Božjim Imenom; ime Bog u javnim medijima pišem malim slovom i tako pripomažem da Božje Ime nestane s naših usana...?
- Lakoumno ismijavanje, besramno ruganje ili izvrgavanje smijehu ili prijeziru... kršćansku vjeru, vjerske istine, Crkvu, Sakramente, vjerske običaje, pobožnosti i obrede, svete predmete (križ...), crkvene službenike... - koliko puta; pred koliko osoba (= koliko sablazni)?
- Dovođenje sebe u opasnost grijeha hule protiv Duha Svetoga
Pohuli li tko na Duha Svetoga, nema oproštenja dovijeka; krivac je grijeha vječnoga (Mk 3,29; Mt 12,31-32; Lk 12,8) - jesam li neka djela Duha Svetoga pripisivao đavlu, ili govorio protiv Duha, da On nije sila života i uskrsnuća, nego da je duh zla, da su Njegovi zahtjevi suludi, da idu protiv života i sreće, ukratko, da Duh 'želi moju smrt'; jesam li radikalno odbacivao obraćenje ili govorio da meni obraćenje nije potrebno, to jest namjerno odbacivao prihvatiti Božje milosrđe pokajanjem, oproštenje vlastitih grijeha i spasenje, živio u stavu preuzetnosti i zloporabe Božjeg milosrđa ('mogu ja i dalje teško griješiti, lako ću se ispovjediti), svjesno je i slobodno odbacivao Boga i Božju ljubav iz svoje oholosti, nadahnut mržnjom prema životu i očajanjem ('Bog mi ne može oprostiti'...) te godinama i desetljećima živio u otvrdnuću i tako se dovodio u opasnost konačnog nepokajanja i vječne propasti? - koji od tih i koliko takvih grijeha, je li to i moje povremeno ili trajnije stanje, ako sam nešto od toga javno i govorio - pred koliko osoba (= jer toliko ima i sablazni)?
Ako li takav hulitelj, preuzetnik ili očajnik bez pokajanja umre, 'krivac je grijeha vječnoga', jedinog grijeha koji je neoprostiv...
Prema J. Manjackalu, dobro je i upitati se: jesam li ožalostio Duha Svetoga zbog pomanjkanja ljubavi u svom ponašanju?; jesam li ugasio u sebi plamen Duha Svetoga zbog pomanjkanja molitve ili ne primanja Sakramenata u Crkvi?; jesam li se odupiraoDuhu Svetom i nisam dopustio da On djeluje kroz Božju riječ, zbog mog oholog, prkosnog ili samo-pravednog stava?; lažem li Duhu Svetom živeći prijetvornim životom?; jesam li u životu vođen svjetovnim i tjelesnim željama ili Duhom Svetim?; jesam li više zaokupljen svjetovnim ili duhovnim stvarima?; jesam li možda započeo život u Duhu, a onda završio u tijelu? Ako smo tako izgubili Svetog Duha, ako smo Mu se opirali, lagali Mu i ako sada živimo u grijehu u skladu sa željama tijela i svijeta - ovo je vrijeme da se vratimo Gospodinu Isusu (Crkvi) kroz dobru Ispovijed; Isus će nam oprostiti grijehe i prihvatiti nas s ljubavlju u svoje naručje i ponovno nas napuniti Svojim Duhom.
- Izgovaranje nekih izraza, skraćenih oblika psovke koja jest teški grijeh i kojom se izravno krši druga Božja zapovijed?; neke takve 'skraćene' psovke poprime oblik koji nosi u sebi opasnost sablazni za druge, jer vrlo lako moguće da će se netko od nazočnih odmah prisjetiti 'originala'; radi se u najmanju ruku o nekorisnom govoru; A kažem vam: za svaku bezrazložnu riječ koju ljudi reknu dat će račun na Dan sudnji. Doista, tvoje će te riječi opravdati i tvoje će te riječi osuditi (Mt 12,36-37).
- Tzv. 'mala' psovka (psovanje đavla, majke...; ako je sablazan, ona je uvijek teški grijeh!)?; uzaludno i lakoumno izgovaranje imena Božjega ili svetaca: u srdžbi ili šali, iz loše 'navike', u običnom govoru bez poštovanja, kao poštapalicu...; eufemizmi, odnosno izrazi koji ublažavaju psovku; ružne riječi; prostačke (bludne) riječi ili riječi koje nisu u sebi psovke, ali su (makar asocijativno) sličnog ili istog karaktera kao psovke...
- Ponavljanje tuđih psovki (isto je grijeh, smrtni ili lakši, ovisno o kakvoj se psovci radi, ali je uvijek i sablazan!); psovka pred djecom i drugima (učio djecu? = teška i javna sablazan, duhovno ubojstvo, uvijek je teški grijeh i širenje duhovne pornografije oko sebe!) - koliko puta, pred koliko osoba = koliko sablazni?
Sv. Augustin: Nije težina psovke samo u njezinoj rugobi, nego što psovkom počinjaš grijeh duhovnog ubojstva. Roditelju, ako je tvoja riječ sablaznila tvoje dijete, pa i bilo koga od tvojih bližnjih, znaj da si ih ubio u duhovnom smislu… ubijaš im dušu. Mjesto da svojim jezikom zazivaš blagoslov na svoj dom, ti svojom psovkom zazivaš Božji gnjev i prokletstvo.
- Šutjeti ili smijati se na tuđu psovku (= isti je grijeh kao i kod glavnog počinitelja, smrtni ili lakši, ovisno o kakvoj se psovci radi) - koliko?; dužni smo uvijek reagirati, - koliko puta nisi reagirao na tuđu psovku, bilo bratskom opomenom ili barem u srcu Bogu dao zadovoljštinu za nanesenu uvrjedu! (Oče, oprosti im, jer ne znaju što čine; Blagoslovljen budi Bog, blagoslovljeno Njegovo Sveto Ime…!)?
Na tešku psovku po sebi je teška dužnost reagirati, a u konkretnim okolnostima svjesni kršćanin će reagirati po dužnosti pune odgovornosti kako mu bude nalagala njegova kršćanska savjest (I. Fuček).

- Navođenje drugoga na psovku: ako je navođenje na tešku psovku - koliko osoba, koliko grijeha?
Crkveni oci: psovač gubi sebe, a onaj tko psovaču daje priliku za psovku gubi i sebe i drugoga. Drugoga se ne smije izazivati. To je uvijek grijeh, teži ili lakši, ovisno o kakvoj se psovci radi, ali je uvijek i sablazan!...
- Magijska uporaba Božjeg Imena (u magijskim obredima) - koliko grijeha?
- Pogrđivanje Božjeg Imena: kriva prisega ili zakletva (nedolično i uzaludno korištenje Božjeg Imena, osobito kad se lažno zaklinje, daje svečano obećanje ili kune uzimajući Ga za svjedoka onoga što se izjavljuje) - uvijek je smrtni grijeh i među najtežim je grijesima uopće (krivokletnik teško pogrđuje Božju sveznajućnost; ona je povrjeda Božje savršenosti; potvrđuje da bi Bog mogao potvrditi laž te jasno i svečano tvrdi da Bog može lagati; znači Boga učiniti lašcem); osim toga, to je i grijeh sablazni.
Lev 19,12: Nemojte se krivo kleti mojim imenom i tako oskvrnjivati ime svoga Boga. Ja sam Jahve! Mudr 6,16.19: Šest je stvari koje Gospod mrzi... lažan svjedok koji širi laži...
Crkva je osudila nauk da je samo laki grijeh zazvati Boga za svjedoka malene laži te da radi toga Bog neće i ne može osuditi čovjeka na vječne muke (Denz Bannw. n.1174); ona uvijek, naime, uključuje prijezir i pogrđivanje Boga koji je sama svetost i istina (usp.: Toma Akvinski, S. theol. 2. 2. q. 98, a. 3).
I onaj koji se u šali lažno Bogom prisiže ili kune, ne izbjegava pogrđenju Boga nego ga donekle još povećava (ibidem, ad 2.); lagati u šali kao i lagati u ozbiljnom, protivi se, naime, Božjoj svetosti.
- Isus se nikada nije poslužio prisegom. U Govoru na Gori preporučuje: Čuli ste da je rečeno starima: 'Ne zaklinji se krivo'... A ja vam kažem: Ne kunite se nikako! Ni nebom jer je prijestolje Božje. Ni zemljom jer je podnožje njegovim nogama. Ni Jeruzalemom jer grad je Kralja velikoga! Ni svojom se glavom ne zaklinji jer ni jedne vlasi ne možeš učiniti bijelom ili crnom. Vaša riječ neka bude: 'Da, da, - ne, ne! Što je više od toga, od Zloga je (Mt 5,33-37). Dakle, nikakva lakoumna praksa poimanja zakletve!

= dakle, zakletva ili prisega - (imenom Božjim i sl.?) - koliko puta?; lažno? (pod prisegom ili zakletvom tvrdio nešto neistinito, ili obećavao nešto a nisam imao nakane to ispuniti, ili ono što sam obećao a nisam ispunio = krivokletstvo) - koliko puta?; primanje Sakramenata nakon lažne zakletve ili prisege - koje?; uzaludno se zaklinjao - uzimao Boga za svjedoka za nevrijedne stvari; olako - zaklinjao se i iz čiste navike; pri nemoralnom zahtjevu (obećanje pod prisegom da će se učiniti nešto nečasno i zlo, ili tašto, ili takvo koje je izravno u suprotnosti s evanđeoskim savjetima) - koliko?; zakletva iznuđena kod drugoga silom, prijevarom ili velikim strahom - koliko?; jesam li nadoknadio štetu koju sam pritom prouzročio?
- Od prisege ili zakletve, oprost i zamjenu mogu dati oni koji opraštaju od zavjeta, a to znači mjesni ordinarij i župnik (kan. 1202 i 1203); oslobođenje od prisege može dati i onaj u čiju je korist obećanje pod prisegom dano.
- Proklinjanje (ili kletva) - zazivanje nekog zla na se ili na druge, i to - riječima; ako se pritom zaziva ime Božje ili svetaca ili svetih stvari da se određenoj osobi dogodi neko zlo (a izvor je zla u Zlome), dakle, Bog, sveci... kao sredstvo osvete - teški je grijeh... = dakle, proklinjanje Imenom Božjim - koliko puta, koliko osoba?; i djecu?; povlačim li sada te strašne riječi, blagoslivljam li sada te osobe?; primanje Sakramenata nakon proklinjanja ili kletvi - koje?; proklinjanje iz zloće (osobito 'đavlekanje'), iz loše navike ili šale?
- Neizvršeni zavjet (promišljeno i slobodno Bogu dano obećanje o mogućem i većem dobru i na to se pod grijeh obvezati) - koji, što si Bogu obećao (molitvu, hodočašće, post, dobro djelo ili odreknuće nečeg ugodnog), koliko neizvršenih zavjeta?; redovnici: kršenje (javnih) redovničkih zavjeta čistoće, poslušnosti i siromaštva, u teškoj stvari?
Postoje četiri načina kada obveza zavjeta prestaje: ako zavjet nije učinjen slobodno, ili je učinjen u naglosti; istekom zavjetovanog vremena ili broja; ako su se bitno promijenile životne prilike, bilo za onoga koji je zavjet položio, bilo za onoga u čiju je korist položio zavjet; ako se ne izvrše uvjeti za zavjet i oprost (više o tome v. ZKP, 1191-1198).
Sadržaj zavjeta (oprost ili zamjenu) može promijeniti samo Crkva (ZKP, kan. 1196), od privatnih zavjeta mogu zbog opravdana razloga dati oprost, samo ako oprost ne krši tuđe stečeno pravo: mjesni ordinarij i župnik; djelo obećano privatnim zavjetom sám zavjetovanik može zamijeniti za veće ili jednako dobro, ne i manje (kan. 1197); za manje pak dobro onaj koji ima vlast dati oprost od zavjeta.
* Kada svećenik (npr. župnik; ne i župni vikar!), prema propisima prava, daje oprost od privatnog zavjeta izvan Sakramenta Pokore, služi se ovim obrascem: Vlašću što mi je povjerena, odrješujem te od sveze zavjeta. U ime Oca i Sina † i Duha Svetoga. Pokornik odgovori: Amen. (usp. Red pokore, Dodatak I, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 1975., str. 193.).
- Savjet: Nemoj nikada činiti veći ili teži zavjet, a da se prethodno ne bi posavjetovao sa svojim ispovjednikom ili duhovnim pratiteljem!


3. Božja zapovijed
NASTAVLJA SE...

- Sv. Misa u nedjelje i zapovijedane blagdane = neopravdani izostanak je teški grijeh; samo je teška bolest ili ovisnost djeteta o dojenju na strani majke opravdanje (ili ako je crkva udaljena više od 7 km pješice); koliko nedjelja izostao, ukupno, ili od 4 nedjelje mjesečno, od 56 Dana Gospodnjih godišnje...?
Zapovijedani blagdani: Božić, Tijelovo, Velika Gospa, Svi Sveti i svaka nedjelja; nijedna Sv. Misa u tjednu ne može zamijeniti nedjeljnu Sv. Misu /izuzetno, subotnja večernja Sv. Misa zamjenjuje nedjeljnu samo onima koji u nedjelju iz opravdanog razloga ne mogu sudjelovati, npr. zbog 12-satnog nedjeljnog dežurstva ili 12-satnog radnog vremena od općeg interesa, zatim teškim i nepokretnim bolesnicima te majkama dojiljama u prvim mjesecima nakon poroda/); ako na nedjeljnu Sv. Misu ne idem redovito, koji su onda moji drugi 'bogovi' kojima se klanjam: zarada, posao, hoby, vikendica, društvo, utakmica...)?
- Teški poslovi u Dan Gospodnji, naređivanje ili obavljanje onih poslova koje inače svakodnevno radim (bez neke velike potrebe ili nužde ljubavi) - koliko puta?; koliko ljudi time sablaznio /a to su svi oni koji su me vidjeli, čuli..., a to je...?/).
- Ponašanje u crkvi, zakašnjavanje na Sv. Misu (tko dođe iza misnih čitanja, nije ispunio svoju nedjeljnu vjersku dužnost = teški grijeh! i ne smije na Sv. Pričest /jer stolu Tijela Kristova može pristupiti samo onaj tko se je pričestio na stolu Riječi Božje/); tko ode prije Pričesti, nije ispunio svoju vjersku dužnost)?
- Rastresenost i nedovoljna pažnja na Sv. Misi; dolazak u crkvu neprikladno odjeven ili tako odlazio na Pričest (grješna prigoda/sablazan za druge! - koliko puta?); ostajanje izvan crkve za vrijeme Mise, pušenje i pričanje… - koliko puta, još nekoga naveo?
- Post (Čista Srijeda i Veliki Petak: od navršene 18. do započete 60. god. života /osim radnici teških fizičkih poslova, teški bolesnici/ - koliko propusta?)
- Nemrs (u sve petke: od navršene 14. god. do kraja života; izvan Korizme, može se zamijeniti karitativnim djelima, drugim odricanjem /od pića, pušenja, zabave…/ ili vježbama pobožnosti /molitva, čitanje Sv. Pisma…/)?
- Obdržavanje euharistijskog posta (jedan sat prije Pričesti ne jesti tvrde hrane /niti žvakati žvakaću gumu/ i ne piti ništa osim prirodne vode ili lijeka /izuzetak su osobe poodmakle dobi i bolesnici/ - koliko neobdržavanja?).

4. - Djeca: neposluh i nepoštivanje roditelja, starijih i odgojitelja, vrijeđanje, prijezir, nezahvalnost i grubost; podizanje ruke na roditelja, prijetnje, ucjene... - koliko puta? - Odnos prema braći (bratska ljubav)?
- Zaposleni: uskrata materijalne pomoći roditeljima - otkada?
- Roditelji: kršćanski odgoj djece (zajednička molitva; odgađanje krštenja; krštenje i odgoj djece u nekatoličkoj vjeri; briga da djeca obavljaju kršćanske dužnosti /Sv. Misa, Sakramenti, pouke u vjeri/, da ne idu u zlo društvo, ne izgovaraju nepristojne riječi, da ne psuju, da se čedno odijevaju; nadzor nad slobodnim vremenom djece /dopuštanje neumjerenih zabava, prate li što im djeca čitaju i gdje sve zalaze.../; razgovor; dobar primjer /sablazan? - koliko?/) - Podržavanje ili odobrenje zajedničkog stanovanja i života bez vjenčanja svog djeteta (još gore: ako bi to bilo 'pod krovom roditelja' koji bi to odobravali ili se tome ne bi usprotivili; otkada?, jer bi to značilo sudioništvo i podjelu jednake krivnje za sve teške grijehe te djece) - Grub ili popustljiv odgoj (nepravedno ili u srditosti bez mjere kažnjavanje ili prevelika blagost kad pogriješe)? - Briga za materijalne i duhovne potrebe djece? - Pretjerano izbivanje i zapostavljanje obitelji (zbog posla ili hodanja po kafićima i drugdje...)? - Svađe u obitelji, grubost i progon ukućana - koliko?
- SVI: Napuštanje roditelja i starijih osoba u starosti i bolesti, samoći ili neimaštini? - Neopravdano slanje u staračke domove?

5. - Svađa (teška?; pomirio se?) - Uvrjeda (teška?) - Tučnjava (s težim posljedicama?; koliko?) - Ruganje? - Srditost? - Željeti drugima smrt ili razna zla, kao i samome sebi (pokušaj ili misli na samoubojstvo)? - Nepozivanje ili prekasno pozivanje svećenika bolesniku ili umirućem (teški propust dužnosti ukućana i grijeh protiv ljubavi)?
Mržnja (otkada?; koliko osoba?) - Nepomirenje, nepraštanje? - Osuđivanje? - Osveta?
Droga (koja?; davao drugim osobama?; koliko puta?; koliko osoba?) - Pijanstvo (koliko?; druge navodio?; vožnja pod utjecajem opijata - koliko puta?; koliko osoba vozio?)
Pobačaj (svaki namjerni zahvat protiv ljudskog života i to bez obzira na mjesto gdje se embrij nalazi /u jajovodu, maternici.../, bez obzira na vrijeme proteklo od oplodnje /prije usađivanja //nidacije// u maternicu, neposredno iza usađivanja, u fetalnoj fazi i sl./, bez obzira na sredstvo preko kojeg se ostvaruje /izvlačenjem iz tijela majke, eliminacijom u tijelu majke, primjenom kirurškog zahvata, putem mehaničkih naprava ili kemijskih sredstava/ i bez obzira na motivaciju koja je dovela do izravnog pobačaja /terapijska, socijalna, eugenička, kriminološka itd./); izravni pobačaj (koji je tražen bilo kao cilj bilo kao sredstvo), kao i formalna suradnja u vršenju pobačaja - teški je grijeh protiv ljudskog života (homicid s umišljajem, grijeh koji u nebo vapi za osvetom, usp. Post 4,10; GS 51); nije dopušteno nikada ga tražiti čak ni zato da bi se izbjeglo veće zlo ili promicalo veće dobro; za pobačaj, kazna je ekskomunikacija 'latae sententiae' ili unaprijed izrečena kazna izopćenja iz Crkve (u koju upadaju oni katolici koji su svjesno i slobodno, fizički ili moralno, sudjelovali u zločinu učinkovitog pobačaja /izvršili, sudjelovali, nagovarali, pomagali, savjetovali, šutjeli ili dopustili taj čin/ = dakle, glavni počinitelj i oni koji sudjeluju u djelu, bez čijeg sudjelovanja djelo ne bi bilo počinjeno; kod pobačaja, jednaku odgovornost imaju i žena i muž/; je li mi se netko /od rodbine, prijateljica.../ povjerio da će učiniti pobačaj ili da nosi spiralu - a ja sam na to šutio, tj. mogao sam, a nisam učinio sve što je u mojoj moći da spriječim takva ubojstva /pa sam jednako kriv kao i glavni izvršitelj /tzv. 'tuđi grijesi' - koliko takvih slučajeva imam na duši/)?; ako osoba koja je izvršila pobačaj u vrijeme izvršenja zlodjela nije imala 16 godina, nije bila isključena iz Crkve, ali odgovornost za zločin ubojstva ostaje!; vjerniku između navršenih 16 i nenavršenih 18 godina života, kazna izopćenja treba biti ublažena ili zamijenjena pokorom (ZKP 1323. i 1324.); svim izopćenima, koji su sudjelovali na bilo koji način u odluci za pobačaj, zabranjeno je primati Sakramente (ZKP, kan. 1331. § 1.), dok ne dobiju valjano odrješenje - koliko ubojstava?; kada je taj grijeh ispovjeđen, odmah ili...?
- A (masonsko-sotonsko) 'pravo na izbor' ('pro choise')? Može - ali večer prije (i to uz apsolutno isključenje bilo kojeg kontraceptivnog sredstva), a ne 'jutro poslije' . Za vjernika je odlučujuće što je o 'pravu na odabir' rekao Gospodin Isus; a On je rekao: Zapovijedi znaš: ne ubij... (Mk 10,19; Lk 18,20; usp. Izl 12,13)... Zar mi onda još neki (državni) 'Zakon o pobačaju' mora reći da je ubojstvo zabranjeno? Bog nije rekao: 'znate, ja sam osobno protiv pobačaja, ali ga ne bih zabranio', nego ga je - ZABRANIO: 'Ne ubij!'
- Pobačaj je pitanje najviših temeljnih ljudskih prava kao i krajnjeg zlostavljanja djece; zapravo, riječ je o neposrednom kršenju ljudskih prava na život, koje je iznad i ispred svih ljudskih prava (i to najnevinijeg, još nerođenog), kao i o apsolutnom, najranijem obliku smrtonosnog zlostavljanja djeteta.

Abortivna sredstva - koja onemogućuju nidaciju (ugnježđenje) embrija u maternicu (ne radi se o kontraceptivnom nego anti-nidacijskom/pobačajnom/ učinku): spirala (unutarmaternični uložak; minimum 2-3 pobačaja godišnje, a moguće i mjesečno, ili čak češće /jer ona ne prati prirodni ciklus žene/; otkada?; koliko pobačaja?; prema medijskim podacima iz 2021. g., spiralu koristi preko 150 MILIJUNA žena diljem svijeta - pa je tako najšire korištena reverzibilna abortivna metoda), pilula za 'dan poslije' (ellaOne, Escapella) - koliko?; pilule za medikamentozni ili medicinski pobačaj (mifepriston /Mifegyne 200, RU 486/mifepriston/misoprostol/; sintetički prostaglandin...) - koliko puta?, koliko ubojstava?
- SA SVIM ABORTIVNIM SREDSTVIMA MORA SE PREKINUTI, a spiralu odstraniti - PRIJE ISPOVIJEDI (jer inače "čvrsto odlučujem da neću više griješiti" je čista LAŽ!).
- Kontracepcijom (vidi pod 6.) se protunaravno sprječava oplodnja, onemogućuje začeće novoga života, namjerno priječi rađalačko određenje bračnog čina, a pobačajem se zatire začeti plod, usmrćuje ljudski život - to nije isto!
- Kontraceptivi proturječe plodnosti bračnoga čina, a abortus i abortivi ubijaju mlado ljudsko biće. I jedno i drugo je zlo i teški grijeh (dakako, pobačajno ubojstvo = najteži je i u nebo vapijući grijeh /Post 4,10; 9,5/).
- Žensko tijelo trebalo bi biti betlehemsko svetište i hram Duha Svetoga, a ne "mjesto genocida, genosuicida, smetište kemijske industrije, mrtvačnica i grob malenih dječaka i djevojčica" (dr. A. Lisec).
- Posebno treba paziti da ne prihvatimo savjete doktora, sestara i farmaceuta, kada god oni 'savjetuju' ili 'preporučuju' pobačaj, koje kontraceptivno sredstvo ili slično. Znamo da je njihova edukacija često bila u suprotnosti s kršćanskim načelima, s Božjim i naravnim zakonom.
- Korištenje cjepiva ili lijekova koja su nastala od staničnih linija ubijenih beba? Kongregacija za nauk vjere i Papinska akademija za život, uz pojašnjenja različitih stupnjeva odgovornosti, preporučuju neka moralno dvojbena cjepiva protiv koronavirusa kao etički prihvatljiva. Time se istakla mogućnost da vjernik mirne savjesti može pasivno sudjelovati na grijehu drugoga, na materijalni način koji je udaljen od izvorne odluke, zbog zaštite 'općega dobra', naglašavajući da je dužnost liječnika kao i svih vjernika da zahtijevaju alternativna cjepiva ako postoje i da se napravi pritisak kako bi se napravila druga cjepiva bez moralnih dvojbi. Na tome tragu, biskupske konferencije SAD-a, Australije, Velike Britanije, Walesa, Kanade, Irske, Slovačke... potaknule su svoje vjernike da mirne savjesti prime cjepiva protiv COVID-19 koja su im dostupna, ne kao 'odabir', nego kao 'etički imperativ' 'sve dok nema alternative tome'. Nadbiskupija New Orleansa proglasila je Johnson&Johnsonovo cjepivo moralno kompromitiranim; Kanadska konferencija katoličkih biskupa (CCCB) proglasila je za vjernike uzimanje virusnih vektorskih cjepiva poput onih koje proizvodi AstraZeneca-Oxford isto tako moralno kompromitiranima, zbog povezanosti s korištenjem stanica dobivenih iz pobačaja, a Pfizerovo i Modernino cjepivo moralno prihvatljivima, jer oni, iako koriste iste stanice, nisu ih koristili tijekom proizvodnje cjepiva te je njihova povezanost s pobačajima 'izuzetno udaljena'; Komisija Hrvatske biskupske konferencije 'Iustitia et pax' navodi - iz onoga čime sada raspolaže i prema onome što pokazuju znanstvene studije - da neka cjepiva, primjerice oxfordsko pa i rusko i kinesko, nisu etički prihvatljiva...).
Da odmah bude jasno: nitko pametan nije, u načelu, protiv cijepljenja! Ali mi znamo da su, bilo u fazama testiranja, bilo prilikom proizvodnje takvih cjepiva, korištene stanice ubijenih fetusa (najčešće linija 293T, izvedena iz bubrežnog tkiva fetusa ubijenog 1970-ih, ili linija Per.C6, dobivena 1985. g. iz stanica mrežnice ubijenog ploda starog 18 tjedana).
Po nama, radi se o implicitnoj, neizravnoj, a udaljenoj, materijalnoj i pasivnoj suradnji s pobačajem, o svojevrsnoj povezanosti, iako veoma udaljenoj, s postupkom i zločinom ubojstva, što je za katolika nemoralno i ne može ga ni pod kojim okolnostima prihvatiti; jer i samo 'udaljena, pasivna i materijalna suradnja' sa zlom jest zlo. Ta cjepiva i lijekovi ne nude samo zdravstvenu korist nego i promiču kulturu smrti. Ako sam koristio takvo nešto - pridonio sam moralnom slabljenju otpora prema zločinu pobačaja i trgovine, eksploatacije i komercijalizacije dijelova tijela ubijene djece; opravdavati tako nešto (institutom dvostrukog učinka ili teorijama opravdanja iz moralne teologije, ili pozivajući se na praksu pojedinih prelata iz Crkve) značilo bi ostati u pravnom pozitivizmu i formalizmu teorija suradnje sa zlom, okoristivši se, za svoje tjelesno zdravlje, tuđim najgorim zlim djelima i 'plodovima' jednog od najvećih genocidnih zločina čovječanstva (dok ću istovremeno licemjerno propovijedati da zemaljsko zdravlje nije za čovjeka najveće bogatstvo, nego je to - Bog!).
Pozivajući se na dokumente Sv. Stolice iz 2005., 2008. i 2020. god., koji se odnose na moralnu dopuštenost uporabe cjepiva, za čija su se istraživanja koristile stanične linije ubijene djece - treba znati da to nisu nepogrješive odluke Učiteljstva Crkve. Daljnje tumačenje kako su stanične linije koje se trenutačno koriste veoma udaljene od izvornog ubojstva djece - nema nikakve težine, jer ako je vremenska udaljenost od zločina etički kriterij, znači li to da, po toj logici etike, ni Isus Krist nije bio ubijen jer se to dogodilo... eto, prije dva tisućljeća...!? Opravdavanje da primatelj cjepiva nije odgovoran za ubojstvo djece, te stoga ne postoji njegova relevantna moralna odgovornost za primanje cjepiva, ne opravdava činjenicu da je nemoralno prihvatiti korist koja proizlazi iz tuđe nasilne smrti; štooo? - zar je ubojstvo djeteta u redu, sve dok mi od toga imamo koristi?! Zar cilj može opravdati sredstvo?!
Ne možemo prihvatiti ni uporabu fetalnih staničnih linija čak ni u fazi testiranja, premda nema izravne nazočnosti linija fetalnih stanica u sadržaju samog cjepiva - jer je to jednak zločin kao da ih i ima. Osobito, jer alternativa privremenoj zdravstvenoj koristi od ubijenih dječjih tijela i cjepivima okaljanih pobačajem - postoji!
Ivan Pavao II, Enciklika Evangelium vitae, 62-63: Nikakve okolnosti, svrha i niti jedan zakon ne mogu nikada dopustiti čin koji je suštinski nedopušten, jer je u suprotnosti sa Božjim zakonom koji je zapisan u svakom ljudskom srcu, spoznatljiv samim razumom i proglašen od strane Crkve. Ova procjena moralne težine pobačaja treba se primijeniti i na novije oblike grješne intervencije na ljudske embrije koji, premda provedeni u legitimne svrhe, neizbježno uključuju i ubijanje tih embrija. To je slučaj s eksperimentiranjima na embrijima, koja su sve raširenija na polju biomedicinskih istraživanja i zakonski su dopuštena u nekim zemljama… Uporaba ljudskih embrija ili fetusa kao predmeta eksperimentiranja predstavlja zločin protiv njihovog dostojanstva kao ljudskih bića koja imaju pravo na isto poštovanje kao dijete koje se rodilo, i kao svaka odrasla osoba. Ova moralna osuda se isto tako odnosi na postupke koji iskorištavaju žive ljudske embrije i fetuse - ponekad posebno 'proizvedene' za svrhu oplodnjom in vitro - bilo da se koriste kao 'biološki materijal' ili kao pružatelji organa ili tkiva za transplantaciju u liječenju određenih bolesti. Ubojstvo nedužnih ljudskih bića, čak i ako je izvršeno da bi se pomoglo drugima, predstavlja apsolutno neprihvatljiv čin, navodi Papa.
- POZOR! Nemojmo se, barem mi u Crkvi, praviti 'mutavi' onda kada nam to odgovara! Ako si jurio/la za ovim cjepivom, a ispovijedaš se, predlažem: ispovjedi to! Jer si pasivno, materijalno i MORALNO sudjelovao/la u zločinu učinkovitog pobačaja; a nije ga dopušteno nikada tražiti čak ni zato da bi se izbjeglo veće zlo ili promicalo veće dobro (čak ni radi očuvanja 'zdravlja' osobe ili društva takvim cjepivima; uostalom, zdravlje NIJE najviše dobro /zamjenski bog kojemu se moraju prinositi žrtve, u ovom slučaju, to je cjepivo stvoreno na smrti drugog ljudskog života/); nisi li time ipak nemoralno prihvatio/la korist koja proizlazi iz tuđe nasilne smrti i iz tuđih najgorih zlih djela; nisi li time promicao/la kulturu smrti; nisi li time pridonio/la moralnom slabljenju otpora prema zločinu pobačaja i trgovine, eksploatacije i komercijalizacije dijelova tijela ubijene djece; i još k tome, opravdavao/la to, primjerice, teorijama opravdanja iz moralne teologije, ili pozivajući se na praksu ili preporuke pojedinih prelata iz Crkve...? Nemojmo se time igrati: da bi ti sebe zaštito/la od korone, netko je za to bio ubijen! (A alternativa... postoji!)

- Eutanazija: sudjelovanje, odobravanje... (katolički nauk potvrđuje svetost ljudskog života, važnost skrbi i praćenja bolesnih i nemoćnih, kao i kršćansko vrjednovanje patnje, moralnu neprihvatljivost eutanazije, čak ni u ekstremnim situacijama) - Umjetna oplodnja - koliko pokušaja, koliko zaleđenih i pobačenih embrija?
Povezanost pobačaja i umjetne oplodnje: prosječno se začme 17 zametaka kako bi se dobilo 1 živo dijete. 16 zametaka umre. U prosjeku se rodi samo 1 od 25 djece začete umjetnom oplodnjom. Obično se oplode sve jajne stanice dobivene u jednom ciklusu umjetne oplodnje, te se od nastalih ljudskih zametaka (embrij) najčešće samo tri vrate u tijelo žene, dok ostali začeti bivaju zamrznuti, uništavani, bačeni kao nepotreban otpad (=pobačaji!); naravno, na njima se vrše i razni pokusi, ne priznavajući im ljudskost i dostojanstvo; za kršćane, taj je 'embrij' ljudsko biće s besmrtnom dušom, u embrionalnoj fazi razvoja.
Sterilizacija - otkada? - Rodoskvrnuće - koliko grijeha?

6. i 9. - Bludne misli (s pristankom ili krivnjom - koliko?), želje, besramne šale i vicevi; posjećivanje predstava, zabava, sudjelovanje u razgovorima koji su protivni čestitosti; neispovjeđene besramne 'dječje igre'; proste riječi - bludne radnje (koliko grijeha, s koliko osoba?; za koliko navođenja/zavođenja na taj grijeh optužujem sebe?; ispovjediti bludne radnje s bilo kojom osobom, ali i sa budućim bračnim drugom /jer još nisu muž i žena!/) - bludnost protiv naravi: samozadovoljavanje /KKC 2352: "teški moralni nered", "teško izopačenje" //usp. Post 19,1-29; Rim 1,24-27 itd.// - koliko?; otkada?; samoblud u braku analogan je preljubu //u odnosu na bračnog druga// - koliko grijeha?/; zlouporaba bračnih dužnosti (sebično zadovoljenje pohote, bez darivanja u ljubavi i prenošenja života; i spolni čini između bračnih drugova su nemoralni, ako nisu posljedica njihovih sveukupnih odnosa i izraz njihove međusobne ljubavi!); sodomija /istospolna pohota ili spolno općenje; homoseksualnost nije prirodna spolna orijentacija i nije normalni oblik seksualne predispozicije; ona je, po Katekizmu, "objektivni moralni nered"; sama homoseksualna sklonost još ne mora biti grijeh, ali Crkva odbacuje i osuđuje homoseksualnu praksu/ - koliko grijeha?; bestijalnost /spolno općenje sa životinjama; najužasniji grijeh //Izl 22,18//) - koliko?; pedofilija /spolno iskorištavanje djece ili mladih - koliko osoba, koliko grijeha?/; egzibicionizam, voajerizam, sadomazohistički pristup seksualnosti, felacija, analni odnos, grupni odnosi i dr.) - prisiljavanje drugoga na nečistoću (silovanje - koliko puta?); besramni dodiri; blud ili ljubakanje na javnom mjestu? (= javna sablazan; koliko puta?; koliko osoba time sablaznio/la?) - preljub (koliko čina?; s koliko osoba?; s oženjenom/udatom ili slobodnom osobom?; preljub u srcu /Mt 5,27-28/ - koliko?) - pornografija (koliko?; davao i drugima /koliko puta, koliko osoba/?) - razgolićenost (osobito ljeti - koliko sablazni?); eksploatacija vlastitog tijela za nečiju zabavu (sex-shopovi, striptiz klubovi i sl....) - prihvaćanje svog spolnog identiteta?
- Sv. Ljudevit Montfortski: 'O današnji svijete, što si učinio od one stare čednosti kršćana koji su se više bojali tog grijeha /tj. bludnoga/ nego same smrti'...
Sprječavanje začeća ili kontracepcija (kontraceptivne tablete, prezervativ, prekinuti odnos /tzv. 'čuvanje' ili bračna onanija; dijafragma, spermicid /gel/pjena/krema/vaginalni film/supozitorij/tableta - koliko)?
- Oni koji proizvode, reklamiraju i raspačavaju kontraceptivna sredstva, prljaju se ljagom teških grijeha, a osim toga, krivi su, jednako, i za 'tuđe grijehe' (pomoć u izvršenju grijeha trećih osoba, među kojima su bludnost, preljub, kontracepcija...), kao i za moguće zaraze. Kao i glavni počinitelji, i oni krše Božji i naravni zakon.
- U slučaju ozbiljnih i opravdanih razloga izbjegavanja začeća (zdravstvenih, teških ekonomskih...), prihvaća se suzdržanost u plodne dane (koji i ne traju dugo, od 5 do 7 dana mjesečno, a mogu se danas jednostavno i pouzdano otkriti čak i u nepravilnim ciklusima, uz pomoć prirodnih metoda kao što su Billingsova i simpto-termička /u kojima, nažalost, i mnogi liječnici nisu poučeni/).
Dijete začeto prije/izvan crkvenog braka (koliko djece začeto u grijehu roditelja)?
Zajednički život bez crkvenog vjenčanja (otkada?; koliko je ljudi za to znalo, tj. koliko sablazni/= primjer nekršćanskog života/; ako je to i trenutno stanje osobe, ona se ne može ispovjediti dok to stanje traje, osim u smrtnoj opasnosti ili, uz posebno obećanje, in foro interno - ali tada se, radi izbjegavanja sablazni, treba pričešćivati u nekoj crkvi gdje vjernicima nije poznata njezina 'bračna' iregularnost/; sve bludne radnje izvan crkvenog braka /pa i u samo civilnom 'braku'/ jesu teški grijeh i priječe pristup primanju Presvete Euharistije, jer pred Bogom to nije brak - koliko takvih grijeha?/; i svi koji podržavaju samo civilno vjenčanje = isti grijeh kao i glavni počinitelj) - Rastava (u srcu?; pred civilnim sudom?) - otkada?

7. i 10. - Krađa (= okoristiti se grijehom; teža?; u kojem ukupnom iznosu?; ukradeno smo dužni vratiti, ako je to moguće; ako nije više moguće, tada taj iznos ili predmet ili njegov vrijednosni ekvivalent treba dati siromasima ili za siromahe; ako ni to nije moguće, tek tada to stavljamo na račun Božjeg milosrđa) - Šteta (velika?; nadoknadio?) - Prijevara (u velikoj stvari?) - Utaja (varanje u prijavi porezne osnovice, plaćanju dugova, uskraćivanje dužnih doprinosa /društvu i Crkvi/…)? - Zakidanje zaslužene plaće? - Bestidno bogaćenje? - Tvrdoća srca na tuđe nevolje (ljubav prema siromasima, djela milosrđa)? - Trošenje za životinje svote koje bi morale olakšavati ljudske nevolje, davanje životinjama osjećaja koji se duguju samo osobama?

8. - Laž? - Ogovaranje? - Kleveta (koliko puta?; koliko osoba?; ispravio?) - Neopravdano sumnjičenje?

11. - Škrtost? - Zavist? - Ljubomora? - Lijenost? - Onečišćenje i uništavanje okoliša?

12. - Šest grijeha protiv Duha Svetoga: ufati se preuzetno u milosrđe Božje; zdvajati o milosrđu Božjem; protiviti se priznatoj istini kršćanske vjere; zavidjeti bližnjemu na darovima Božjim; odbijati tvrdokorno spasonosne opomene; ustrajati hotimice u nepokori - imam li neki od tih grijeha?

- 'Blažena' odluka (Sv. Alfonz Liguori, crkveni naučitelj): Čvrsta odluka više ne griješiti "nerazdvojna je pratnja istinskog pokajanja" i "nužan uvjet za oproštenje grijeha... Nemoguće je da Bog oprosti grješniku koji je i dalje voljan vrijeđati Ga... Tko može sumnjati u to da je Ispovijed takva čovjeka ismijavanje pokore? Tko može vjerovati da njegovo odrješenje ima ikakvu valjanost?"
- Kome se mora uskratiti Sv. Pričest? Kan 915 ZKP-a: Onomu kome je izrečena ili proglašena kazna izopćenja ili zabrane bogoslužja; zbog tvrdokornog ustrajavanja u očito teškom grijehu (da bi se u takvim slučajevima nekoga odbilo od Pričesti, mora se raditi o teškom grijehu, da grijeh na vani bude očit ili javno poznat, i da dotični tvrdokorno ostaje ili ustrajava u tom grijehu, npr. osobe samo civilno vjenčane; crkveno vjenčane i razvedene osobe koje su ponovno stupile u civilni brak; osobe koje žive u priležništvu ili konkubinatu; ili osobe ogrezle u teškim zlodjelima, kao što su razbojstva, raspačavanje droge i sl., koja su javno poznata i od kojih te osobe ne odustaju).

(Sastavio: p. Ivan A. MSC)

- 20:10 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.