< | rujan, 2008 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv
Povijest s obližnjeg buvljaka. U poznatom generalnom štrajku željezničara u proljeće 1920. godine sudjelovali su i radnici željezničke stanice u Čakovcu. Tada su štrajkali gotovo svi željezničari u Jugoslaviji usprkos represivnim mjerama da se ovaj štrajk spriječi, jer je paralizirao normalno odvijanje prometa – dakle najosjetljivije mjesto života jedne zemlje. Odmah poslije završetka rata pričalo se o pokušajima željezničara da štrajkom izbore svoja prava, jer su im uvjeti rada bili gotovo neizdrživi, a nadnice niske. O najavi štrajka govori nam i jedan dokument vojne komande Međimurja, koji je ona 1. svibnja 1919. uputila građanskom povjereniku Čakovca dr. Ivanu Novaku, a u koje, među ostalim piše: „Povodom glasova, da željezničko osoblje na izvjesnim mjestima priprema objavu štrajka i obustave rada na željeznicama, Gospodin Ministar vojni, rješenjem svojim, Obustavom br. 18967 od 19. tek. mjeseca stavio je do znanja, da su željeznički radnici i osoblje za ratno vrijeme i na vojiškom dijelu teritorije (granica, op. aut.) stavljeni pod vojnu komandu i da će za objavu štrajka biti stavljeni pod vojni sud, kao buntovnici. U vezi s tim naređenjem, Vrhovna komanda pod O. br. 36083 naređuje, da se za slučaj nepokornosti željezničkog osoblja i radnika prema njihovim starješinama, upotrijebi sila, da se saobraćaj obezbjedi. Toga dana šefovi željezničkih stanica su ovlašteni preko direkcije željeznica, da se pismenim predstavkama obraćaju za vojničku pomoć, a komandanti mjesta i najbližih posada, dužni su da u tim slučajevima traženu pomoć odmah ukazuju. Dostavlja se ovo radi saopštenja svim reonu posade, s ovim napomenama: 1. Kao vojnički dio smatra se cjelokupna teritorija ove divizijske oblasti, i prema tome, na njoj će se primjenjivati postupak po sudskom zakonu za ratno vrijeme prema svim krivcima, na koje se nadležnost vojnih zakona prostire. 2. Tamo gdje na željezničkim stanicama postoje vojni komandanti i odjeljenje vojske, dužnost je njihova da ukažu pomoć šefovima stanica…“ (Dokument nosi broj 1022/1919.) Situacija je, dakle, bila vrlo napeta i za štrajkaše nepovoljna, jer bi u slučaju štrajka u pomoć za uspostavljanje prometa morala priteći vojska, a radnici koji bi sudjelovali u štrajku podlegli bi pod nadležnost vojnog suda. Usprkos takvim opasnostima i željezničari Čakovca pridružili su se koncem travnja 1920. godine opće-jugoslavenskom štrajku željezničkog osoblja. Masovnije sudjelovanje u ovom štrajku donekle je spriječila i činjenica što je Međimurje svojim željeznicama i željezničkim stanicama potpadalo pod zvaničnu upravu austrijskih Južnih željeznica čak sve do 23. kolovoza 1923. godine. (Franjo Marciuš: Opustjela stanica, Međimurje , Čakovec 15.04.1970.) „Godine 1919. Osnovana je u Čakovcu sindikalna podružnica željezničara, koja je bila uključena u Opći radnički savez (ORS). Predsjednik podružnice je bio Rataj Jernej iz Laškog, a na željezničkoj stanici u Čakovcu radio je kao skladištar. Sindikalnu podružnicu su sačinjavali radnici i službenici željezničke stanice, ložione i sekcije za održavanje pruge, gdje je bilo zaposleno ukupno oko 150 radnika i službenika, od kojih su skoro svi bili članovi ove podružnice. Plaće radnika iznosile su prosječno oko 3 krune dnevno, što nikako nije bilo dovoljno za najskromniji život pogotovo onih željezničara s obiteljima. Naša sindikalna organizacija je bila vrlo aktivna u radu. Bili su održavani česti masovni sastanci svih članova podružnice i pojedinih grupa radnika. Masovni sastanci su se najčešće održavali u gostioni „Gabrec“, na kojima se raspravljalo o plaćama i statusu željezničara, jer je najveći broj željezničara imao status dnevničara,a ne stalnih radnika i službenika (zvaničnika). Stoga, kad je bila donešena odluka o generalnom štrajku svih željezničara u Jugoslaviji, naša podružnica i svi njegovi članovi pozdravili su tu odluku, spremni da se odazovu i da u njemu aktivno učestvuju. (…) Mi smo spremno dočekali štrajk tim lakše, što željeznička stanica u Čakovcu tada nije bila domicilna (ranžirna), već su strojovođe samo vršili manevrisanje teretnih vagona za istovar unutar stanice“. (Izjava Josipa Premuša i Ivana Jakšića, sudionika štrajka željezničara 1920.) Iz istog izvora saznajemo da je štrajk željezničara na čakovečkoj stanici započeo „u 12 sati u noći između 17. i 18. travnja 1920. godine. Svi željeznički radnici su u taj sat napustili rad tamo gdje je koga zatekao, tako da su vlakovi stali izvan željezničkih stanica na otvorenim prugama. Promet je bio potpuno obustavljen“. Željeznički promet je u Čakovcu bio tada obustavljen punih 48 sati, da bi se svi željezničari vratili na posao tek trećeg dana od početka štrajka. Već 18. travnja na večer, na osnovi obavijesti šefa stanice Antuna Doresa, na stanicu je došao jedan vod vojske iz čakovečkog garnizona da bi očuvao red. „Pošto je vlada izdala naredbu o vojnoj mobilizaciji željezničara, to se veći broj željezničara skrivao i nije noćio kod kuća, kako ih vojska i policija ne bi pronašla“. (Muzej Međimurja Čakovec, broj 1237/3) „U čakovcu nakon završetka generalnog štrajka nije bilo progona željezničara, niti je bilo tko otpušten s posla, jer je štrajkaše u dobroj mjeri zaštićivao šef stanice Dores Antun, koji je simpatizirao ovaj štrajk. (…) Nakon završenog štrajka bile su povišene plaće za 10 posto svim željezničarima“. _________________________________________ *Franjo Marciuš navodi na osnovici sjećanja željezničarskih umirovljenika Petra Horvata i Petra Jageca iz Strahoninca, koji su bili sudionici štrajka, da je obustava rada nastupila zapravo u noći od 15. na 16. travnja 1920. „Točno u ponoć telefonski je obaviješten (Petar Horvat, op. aut.) s ostalim željezničarima da je započeo taj dugo očekivani štrajk.“ *Marciuš navodi da su „čakovečki željezničari radili do početka štrajka punih 24 sata, zatim se isto toliko odmarali i dalje nastavljali s takvim turnusom, a nakon štrajka im je radno vrijeme skraćeno na 16 sati, a nešto su im i povećane plaće“. _________________________________________ *U travnju 1920. izbija štrajk željezničara, u kojem iz solidarnosti sudjeluju i drugi sindikati, tako da prijeti prerasti u generalni štrajk. Vlasti su razbile štrajk militarizacijom željeznica i uvođenjem prijekih sudova. O tome u biografiji Josipa Broza Tita piše Vladimir Dedijer: »Rukovodstvo SRPJ(k) nije znalo iskoristiti povoljan razvoj odnosa snaga iz 1919. godine. Buržuazija je počela konsolidirati svoje pozicije i prelaziti u protunapad. Dok su 1919. godine svi štrajkovi završavali uspjehom, godina 1920. započela je neuspjehom i prvim porazom. Wikipedia _________________________________________ *Petnaesti travnja, prvi dan velikog štrajka željezničara, koji je počeo 15. travnja 1920. i trajao četrnaest dana, proslavljao se u FNRJ kao Dan željezničara Jugoslavije. Siniša Lajnert, Hrvatski državni arhiv , Marulićev trg 21, Zagreb |
Večernji list 25. 09. 2008. | 10:33 Varaždin: Radnik pao s 14 metara visine i poginuo (dpl) Foto © Marko Jurinec Azem Smaić (56) državljanin BIH-a na privremenom boravku u Republici Hrvatskom u Murskom Središću, poginuo je ujutro oko 7.15 sati na gradilištu stambene zgrade u Jalkovečkoj ulici bb u Varaždinu. Smaić je bio radnik poduzeća “PIGER” d. o.o sa sjedištem u Murskom Središću koje je obavljalo radove na stambeno - poslovnoj građevini “Grabanice 2”. Nesretnik je radio na rubnom dijelu zadnjeg kata građevine, te je na neutvrđeni način izgubio ravnotežu i kroz improviziranu ogradu pao na betonsku podlogu visine od oko 14 metara. Od ozljeda koje je zadobio, preminuo je na mjestu događaja. Istražna sutkinja varaždinskog Županijskog suda obavljanje očevida je prepustila policiji, te je odredila obdukciju. Na mjesto događaja izašao je i inspektor rada i zaštite na radu. |
Večernji list Zagrebački Županijski sud pravomoćno je presudio da Coca-Cola mora ukinuti videonadzor u proizvodnoj hali zagrebačke punionice u Sachsovoj 1 jer za snimanje radnika ta tvrtka nije imala dopuštenje Zaposleničkog vijeća. Ta je presuda značajna za sve ostale eventualane sporove koji će se ticati snimanja radnika i(ili) uvođenja novih tehnologija jer se iz nje može iščitati jasna poruka suda da snimanja radnika na radnom mjestu nema osim ako nisu sami s time suglasni. Sudska poruka No, za dvije sporne fiksne kamere koje snimaju u punionici i radnike koji opslužuju stroj, što je utvrdio i sud, odbili su dati suglasnost jer drže da nisu ni sigurnosne, niti su uvedene da bi zaštitile zdravlje radnika. Coca-Cola se žalila i da Zaposleničko vijeće nema aktivnu legitimaciju za spor, odnosno da nije bilo ovlašteno za tužbu protiv tvrtke, no Županijski sud im je poručio sljedeće: Zaposleničko vijeće dužno je štititi i promicati interese radnika. Večernji list |
Pozivamo sve radnike i radnice zaposlene u brodogradnji da se organiziraju, te koristeći sve metode otpora pokažu otvoreno protivljenje ovom planu privatizacije brodogradilišta kao planu svog konačnog obespravljenja, te onemoguće njegovu provedbu! Isto tako pozivamo sve radnike ostalih struka, studente i učenike, te intelektualce da javno osude ovaj pokušaj privatizacije brodogradilišta! Radnička borba |
America needs a new economy — one where millions of good, union, green-collar jobs revive our middle class and solve the climate challenge in the process. So what's a green-collar job, exactly? Most people have never heard of Gamesa USA, but they're showing how it's done. Gamesa, a successful wind turbine manufacturer, treats its workers as valuable partners – they're protecting the environment and creating the good, union, green-collar jobs of the future. Jobs that can lift people out of poverty. And they're not alone. American Rights at Work is joining with the nation’s leading environmental organizations for this day of action on the 27th. Saznajte više |