2 godine - Koristi rječnik od oko 50 riječi, a razumije nekoliko stotina. U dobi od dvije godine izgovara rečenice od dvije riječi, povećavajući i na tri ili više s dvije i pol godine. - Počinje upotrebljavati zamjenice (ja, on) i prijedloge (u, na) no jezik mu je još uvijek telegrafski 'Ja to raditi', a ne 'Ja želim to raditi', 'Ide autom', umjesto 'Idemo li autom?'. Neke riječi ili njihovi završeci još uvijek nedostaju. - Izražava ponavljanje – 'Još slatkiša', nepostojanje – 'Nema više mlijeka', osobine – 'Veliki auto', imenovanje – 'Ona lopta', radnju – 'Pas grize' i objekt – 'Pas grize kost'. - Razumije jednostavne upute i priča o tome što je radilo. Ako ga ohrabrite, reći će što želi. - Voli da mu se čitaju priče i pamti jednostavne priče. - Voli promatrati vaše lice dok mu govorite. - Zna svoje ime i prezime, možda i gdje stanuje. 2,6 godina - Svakoga mjeseca nauči oko 50 novih riječi pa ih u dobi od oko dvije i pol godine poznaje oko 1000. Govori u rečenicama s 2 – 3 riječi no još su uvijek vrlo telegrafske. - Zna izreći imena članova svoje obitelji i ljubimaca te gdje stanuje. - Često rabi zamjenicu 'ja' i 'moj' no ne uvijek točno. Koristi prijedloge. - Pokušava mijenjati glagole po licima, tvoriti množinu imenica i označavati posjedovanje – 'Ivanov kaput'. - Zna upotrebljavati prošlo vrijeme glagola, primjerice 'Šalica se razbila' i sprezati glagole po licima. - Zna izreći kako se osjeća, raspituje se za značenja riječi i nazive predmeta. - Voli knjige pripovijedaka i u stanju je pratiti složeniji jezik i duže priče. 3 godine - I dalje svoj rječnik mjesečno bogati s 50 riječi. - Upotrebljava rečenice s 2 – 4 riječi, često ih spajajući kako bi izrazilo složenije ideje. Kaže što hoće i kako se osjeća te je u stanju ispripovijedati događaje tijekom dana. - Zna koristiti negacije. 'Nisam', 'nemoj', 'nitko', 'ne mogu', 'ne možeš'. - Neprestano zapitkuje – zašto, što, gdje, kako. Postavlja pitanja koristeći složene glagolske oblike, no katkad poremeti red riječi u rečenici. - Govori: 'Ja bih volio' ili 'To ću vidjeti', upotrebljava pomoćne glagole. 3,6 godina - Poznaje oko 1250 riječi i nastavlja svakog mjeseca u svoj rječnik dodavati po 50. - Rečenice mu imaju daleko složeniju strukturu – 'Misliš da ja to mogu napraviti' – 'Jasno mi je što si mislila'. Može ispričati jednostavnu priču. - Nastavlja mnogo zapitkivati, ali i dalje mu je teško odgovarati na takva pitanja. Upotrebljava veznike 'ako' i 'zato'. 4 – 5 godina - Poznaje 1800 riječi i nastavlja svakog mjeseca proširivati svoje rječnik za još 50. - Govori u rečenicama s 4 – 5 riječi. Govor mu ej tečan i s manje pogrešaka. - Razumije, ali će vjerojatno teško samo izgovoriti rečenicu poput: 'Znala je da im je prijatelj bio obećao pomoć.' - Upotrebljava složene rečenice: 'Volim slatkiše, ali sad sam sita.', 'Želim otići u trgovinu i kupiti sendvič.' - Svojim plišanim igračkama priča pripovijetke i pretvara se da im čita knjigu. Priča dok se igra i često se može čuti kako razgovara samo sa sobom. 5 – 6 godina - Zna više od 2000 riječi i učit će oko 1000 riječi godišnje tijekom sljedećih nekoliko godina. - Govori u dugim rečenicama (6 – 8 riječi). - U stanju je slagati rečenice složenih konstrukcija poput: 'Pojest ću varivo, ali to ne želim.' 'Josip je znao da ja želim pisati tom olovkom.' 'To je točno, zar ne?' 'To nije u redu.' |