KOŠER PREHRANA I SVETI ZAPISI

20.11.2020.


slika: internet


Htio sam napisati jednu kratku priču o tome kako se prehrana propisana svetim knjigama zapravo danas jako promijenila, a pri tome imam u vidu judaizam i islam budući da su mi te odredbe i najbliže u mojoj obitelji sa tim, da nije posve jasno iz kojih razloga su mijenjane osnovne religijske odredbe prehrane, prema kojim zakonitostima i kojim razlozima i uzrocima na način da se današnja religijska praksa totalno razlikuje od početne slike opisane u svetim knjigama.

Tako, na primjer, u vjerskim propisima Petoknjižja jasno stoji što se smije jesti, a što se ne smije jesti i što je ''nečisto''. Tako u Levitskom zakoniku postoji odredba ''čistih'' i ''nečistih'' životinja koje se dovode u svezu s obrednom čistoćom i nečistoćom. ''A svinja, iako ima papak i to papak razdvojen ne preživa - za vas je nečista.'' (Levitski zakonik 11, 6) i još malo dalje kad je riječ o vodenim životinjama stoji zapisano ''Sve, dakle, što je u vodi, a nema peraja i ljusaka, neka je za vas odvratno.'' (Ibid. 11,12).

Ovdje u Australiji, kao i svakoj drugoj teokraciji, u dobroj mjeri ljudi žive potaknuti religijskim navikama u pogledu prehrane pa onda nije čudno, da se prilikom pripremanja jela za ručak stalno rukovodi odredbama i propisima iz Svetih knjiga. Međutim je praksa Košer prehrane ipak danas malo drugačija, jer na primjer moguće je prema suvremenom Košeru jesti tunjevinu, iako je ona prema Svetom pismu ''odvratna'', jer ''nema peraja i ljusaka''. Postoji obilje razloga zbog kojih je došlo do ove promjene, iako meni osobno ti razlozi nisu dovoljno jasni.

Prema Kur'anu se na primjer, također kao i Petoknjižju ne smije jesti svinjsko meso, ali postoje bar tri navoda u Kur'anu gdje se odustaje od tog striktnog pravila pa tako u drugoj Suri u ajetu 173 stoji zapisano:

''On vam jedino zabranjuje strv i krv i svinjsko meso i ono što je zaklano u nečije drugo ime, a ne u Allahovo. A onome ko bude primoran, ali ne iz želje, tek toliko da glad utoli, njemu grijeh nije.''

Postoji još nekoliko sličnih navoda u Kur'anu, ali ovo je dovoljno. Isto tako nije posve jasno prema Kur'anu, da li se muslimani razlikuju od drugih naroda i vjera po tome što ne piju alkohol. To je bilo poznato pitanje u prošlom ratu u Bosni kada se muslimanstvo definiralo upravo po tome, da ljudi koji pripadaju Islamu ne piju alkohol, iako je poznato kako su Bosanci velike ispičuture. To je znalo u bosanskih muslimana ići u krajnost pa se na njihovim zabavama doista nije konzumirao alkohol, osim vina vino koje je posluživano u kontejnerima Coca-Cole, da čovjek pukne od smijeha!

Niti u Kur'anu nije sasvim jasno što se hoće tom odredbom, jer na primjer u suri 47 ajet 15 (str.508 bosanskog prijevoda Besima Korkuta) stoji zapisano, da će u đenetu (a to će reći Raju) teći ''i rijeke od mlijeka nepromijenjena ukusa i rijeke od vina prijatna onima koji piju i rijeke od meda...'' tako da nije sasvim jasno, da li se muslimani mogu prema Kur'anu definirati kao oni ljudi koji ne konzumiraju alkohol pa prema tome, da većina današnjih Bosanaca ne radi ništa protivno osnovnim kuranskim uvjerenjima.

I konačno postoji i zapis u Novom zavjetu koji je najprikladniji za definiranje kršćanskog pogleda na svijet i na zdravu prehranu, a to su riječi Isusa Nazarećanina: ''Ne opogani se čovjek onim što u njega uđe, nego onim što iz njega izađe.'' tako da nema u Novom zavjetu odredbi prehrane, jer je najveća i najznačanija odredba ljubav prema svojem bližnjem. Pa i je - to nam se čini najprikladnijom formulacijom koja odgovara kognitivnim potrebama suvremenog čovjeka, jer se svijet danas jako razlikuje od onog vremena kada su nastajali ti sveti tekstovi.

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.