FINANCIRAJMO HRVATE PODUZETNIKE !!!

06.09.2005., utorak

5 - KAO ZAPOČETI PODUZETNIŠTVO


Hrvatskim poduzetnicima u pravilu nedostaje cjelovito poznavanje problematike financiranja novog poduzetništva.
Velikom broju takvih 'poduzetnika' kojim je zgužvana hrvatska poduzetnička scena niti ne pada na pamet stručno pripremiti objektivno profitabilne projekte tako da ih nitko razuman zbog logičkih razloga (komercijalnih, korisno-društvenih itd.) neće odbiti. Takvi 'poduzetnici' u velikom broju slučajeva proždrljivo 'nagrnu' na fantomske poticaje, nepovratna sredstva prije nego što predaju potrebnu dokumentaciju.

Definirati izvore kapitala

Svako novo poduzetništvo treba početne financije, ali poduzetnik nikad ne smije smetnuti s uma da ga ne smije podkapitalizirati (pr: na štetu svoje realne plaće ili sl.), jer nijedno poduzeće ne može realno uspjeti ukoliko nema početni budžet koji ne predvidja profit godinu (realnije do dvije) od dana početka rada.
Toliko naime treba za kvalitetan i cjelovit razvoj proizvoda, poslovnog postupka, prodajnih kanala, marketinga, kontakata itd.
Svaki se poduzetnik ponajprije treba odlučiti na najučinkovitiji pravni status poduzetništva (obrt; trgovačko društvo; slobodno zanimanje i dr.) u odnosu na ciljeve i parametre poduzetništva, tj. hoće li biti vlasnik ili suvlasnik poduzeća, hoće li ući u partnerstvo (pr. strateško) ili ortakluk s nekim što odmah umanjuje njegov utjecaj u poduzetništvu ili će inkorporirati poduzetništvo u dioničko društvo,naravno koliko za to postoji razumna podloga, odnosno velebno komercijalan proizvod ili usluga. Ukoliko se na (ne)sreću tako nešto dogodi, poduzetnik gubi samostalnost u odlučivanju i zavisi o dioničarima koji su (su)vlasnici.
Poduzetnici ponajprije moraju utvrditi cilj i pristupačna sredstva razvoja. Kao obrazac navedimo da u SAD tijekom početnog stadija poduzetništva postoji i medjukorporativni oblik, tj. Subchapter S Corporation, namijenjen manjim poduzetnicima koji se svejedno žele (in)korporirati, a u čijem se knjigovodstvu profiti i gubici korporacije tretiraju kao profiti i gubici pojedinačnih vlasnika dionica.
U takve korporacije ulažu investitori koji trebaju otpis od poreza za period tijekom kojega će pokretač korporacije snositi gubitke (priprema, razvoj, osvajanje tržišta, reklama, troškovi poslovanja itd.). Nakon što takva korporacija 'stane na svoje noge' i počne donositi profit, pokretač otplaćuje dioničare. Pravni oblik korporacije može se promijeniti prema potrebi, a za pokretača i menadžera korporacije najugodnije je što ga dioničari (prema propisima) moraju pustiti da vodi korporaciju kako on misli da je najbolje.
Ipak, da sad ne idemo dublje u poduzetničke 'trikove' navedimo kako su izvori (pred)početnog kapitala su uglavnom privatna uštedjevina (može i grupe bližnjih), prijatelji, rodbina, banke i kreditne zadruge, te ulagači u poduzetništvo.

(Početni) troškovi poduzetništva

Znamo da postoje i poticajna i nepovratna sredstva i sl. za odredjene programe, kategorija poduzetnika i područja, ali kada se kreditoru predaje zahtjev za financiranje poduzetništva treba voditi računa o pokrivanju doljenavedenih troškova (medju inim):
§ Troškova osnivanja i pokretanja,
§ Trajne imovine (namještaj i sl.) i opreme,
§ Preinake i dekoriranja uredskog ili prostora za proizvodnju,
§ Prijevoza i instalacije opreme, razmještanja namještaja i druge trajne,odnosno fiksne imovine,
§ Plaća direktora, kao i svih drugih potrebnih plaća i honorara,
§ Troškova najma (prostora,opreme, vozila itd.),
§ Potrošne uredske robe i dnevnih (operativnih) troškova poslovanja,
§ Telefonskih linija,telefona i telefaksa, uz sofisticiranije spajanje na Internet,
§ Ugovaranja osiguranja (životna,poslovna, osiguranje nekretnina, opreme, pokretnina, za poslovne
komercijalne i političke rizike itd.),
§ Ugovora o radu i uplata propisanih davanja za zdravstveno i mirovinsko osiguranje,
§ Knjigovodstvenih, pravnih i drugih usluga,
§ Novca u blagajni (po potrebi),
§ Promidžbe, i drugo.

Za odredjene vrste poduzetništva moguće je dio potrebnog budžeta zatražiti iz donatorski izvora i zaklada (pr: INA-ine godišnje donacije), te resursa potpora i poticaja.

Početne poduzetničke radnje

Poduzetnik, a poglavito novi poduzetnik, treba prići svakom izvoru novca, a ponajviše bankama i drugim ozbiljnim izvorima financiranja poduzetništva, s formatiranim zahtjevom koji u pravilu sadrži:
• Sažetak Poslovnog plana,
• Sektor i vrstu posla, proizvoda/usluge, te istraživanje o tržištu, odnosno tržištima na koja cilja poduzetnikov proizvod / usluga,
• Veličinu i namjenu kredita, te izračun koliko će novca (kapitala) trebati za rad u prvoj godini,
• Izračune otplate,a da se pritom ne dovodi u opasnost poslovanje poduzetništva,
• Postotak udjela u poduzetništvu za koje se uzima kredit/financijsko rješenje koji se stavlja u dobroj vjeri na raspolaganje kreditoru u slučaju neplaćanja. Nijedna banka ili ulagač ne voli raspolagati s više of 50% udjela kako bi poduzetnik-korisnik kredita bio stalno motiviran,
• Vrijednosnicu ili kolateral. U slučaju poduzetnik namjerava kreditom kupiti novu ili rabljenu opremu, potrebno je kreditoru ili ulagaču pružiti podatke o stvarnoj tržišnoj cijeni te opreme. Banke često traže i zalog imovine ili dijela imovine vlasnika poduzetništva, odnosno korisnika kredita,
• Informaciju o poduzetniku, životopis, kreditne reference,
• Porezne izjave u posljednje 2-3 godine (ukoliko nije riječ o mladom ili novom poduzetniku),
i drugo, prema potrebi.

Što još treba priložiti

Za druge dobi, namjene i oblike kreditiranja poduzetništva potrebno je priložiti:

A) Za novo poduzetništvo
- Poslovni plan,
- Životno osiguranje i osiguranje od nesretnog slučaja koje se vinkulira na kreditora,
- Ugovor na leasing ili kupovinu nekretnine, pokretnine, opreme i sl.,
- Podatke o poduzetništvu, partnerima (ukoliko isti postoje), ugovore o franšizi, i dr.

B) Za kupovinu postojećeg poduzetništva:
- Informacije o kupovini (stjecanju prava na vlasnost ili vlasnosti nad postojećom poduzetništvom) koje sadrži poslovnu povijest (poslovanje) poduzetništva; ime poduzetnika koji prodaje poduzetništvo i razloge prodaje svoga poduzetništva; trenutačnu bilancu; trenutačnu izjavu o dobitku-gubitku; porezna izvješća posljednje tri godine (ili kraće, što ovisi o tome koliko dugo poduzetništvo postoji); tijek kapitala (cash-flow) za proteklu godinu; kopiju prodajnog ugovora s detaljima imovine poduzetništva kojeg se kupuje što uključuje popis i vrijednost trajne imovine: opis opreme; licencije, goodwill (vrlo važan dio koji uglavnom ne ulazi u knjigovodstveno vrjednovanje - samo da navedemo primjer goodwill vrijednosti: Medijska korporacija EMI Thorp je kupila gramofonsku kompaniju Virgin Records za 560 milijuna funti sterling, dok je knjigovodstvena vrijednost Virgin Records iznosila oko 30 milijuna funti sterling); troškove poslovanja; leasing i kupovne ugovore; i dr.

C) Širenje postojećeg poduzetništva:
- Poduzetnik treba predati informaciju o poslovanju poduzetništva; trenutačnu bilancu; izjavu o trenutačnom dobitku - gubitku; izjavu o tijeku kapitala (cash-flow) protekle godine; porezna izvješća za protekle tri godine (ukoliko poduzetništvo nije kasnije pokrenuto); leasing i kupoprodajne ugovore; poslovni plan; životno osiguranje i osiguranje od nesretnih slučajeva; projekcije o profitu i gubitku (po mjesecima za jednu godinu); projekcije tijeka kapitala; bilancu s objašnjenjima i daljnjim projekcijama i dr. po zahtjevu i potrebi.


Knjigovodstvo i marketing - osnove poduzetništva

Svaki poduzetnik treba pridati važnost kvalitetnom knjigovodstvu jer isto omogućuje uvid u zaradu ili gubitak poduzetništvu. Samo se na temelju stvarnih činjenica mogu donositi solidnije menadžerske odluke, privlačiti kapital, nikad ne odstupiti od važećih zakona i propisa, te na kraju uvijek znati koliko poduzetništvo vrijedi i za koliko ga može prodati.
Usprkos činjenici da je marketing preduvjet uspjeha poduzetništva, mali su poduzetnici u Hrvatskoj još uvijek prilično neodlučni po tom pitanju (smatraju ga nepotrebnim troškom jer vjeruju da bi se njihov proizvod trebao prodavati sam od sebe na temelju kvalitete, cijene ili trenutačnog deficita na tržištu).
A. U poduzetničkoj stvarnosti, svaki iole ozbiljniji poduzetnik bilo koje veličine treba,prije svega, imati kvalitetne, otmjene i decentne vizit karte, a ne šarene, sjajne i jeftine karte koje ga odmah identificiraju.
B. Logo (zaštitni znak,žig,trademark) poduzetništva takodjer je bitan. Stoga, ukoliko se poduzetnika ne razumije u pravila dizajna, značaj simbola, boja i sl. ne smije se petljati i ugrožavati vizuelni identitet
C. Ozbiljni poslovni partneri i kupci očekuju od poduzetnika prikladnu brošuru, atraktivno upakiranu i s korisnim informacijama o poduzetniku, proizvodima, poduzetništvu, cijenama, bonusima itd., pa je svrha takve brošure, u elektronskom (internet) ili tiskanom izdanju, ponosno predstavljanje svrhe (misije), ciljeva, rada, proizvoda i usluga odredjenog poduzetništva.
D. I za kraj, svaki se poduzetnik uvijek treba posvetiti i tzv. alternativnim (rezervnim) tržištima koja imaju kapacitet konzumiranja vaših proizvoda/usluga. Mlijeko se, primjerice, ne mora prodavati samo u samoposlugama i hipermarketima, postoji barem devet drugačijih i cjenovno/operativno jednako učinkovitih načina.


- 11:21 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

Ožujak 2009 (1)
Svibanj 2008 (1)
Ožujak 2008 (1)
Listopad 2006 (2)
Lipanj 2006 (1)
Siječanj 2006 (2)
Prosinac 2005 (5)
Studeni 2005 (1)
Listopad 2005 (1)
Rujan 2005 (20)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

OPIS BLOGA KOJI TREBA HRVATSKOJ!

PODUZETNICI - STOPOSTO NOVAC MOŽE BITI (I) VAŠ!


  • USKORO! NOVAC ZA HRVATSKE PODUZETNIKE-POČETNIKE, PODUZETNIKE S ORIGINALNIM I KORISNIM PROIZVODNIM I IZVOZNIM PROGRAMIMA!!

    Za više informacija o poduzetništvu, pogledajte:

    SVE O PODUZETNIŠTVU!


    Ovaj blog je nastao,dakako, u suglasju s strateškim programima o razvijanju malog i srednjeg poduzetništva Vlade RH, Ujedinjenih naroda, Europske Unije i Svjetske banke.

    Kako pregovori s medijima i ministarstvom nisu uspjeli, priprema se Poslovni plan za agenciju, komplementarnom postojećim kao i Hrvatskom društvu za razvoj i poduzetništvo - radnog naziva: plus INVEST d.o.o. - čija je svrha informiranje, potpuna podrška, posredovanje u financijskim rješenjima, poslovnim uslugama i pokretanju poduzetništava, ugodjenu s postojećim izvorima poduzetničkog i prikladnog kapitala iz inozemstva, kao programima ministarst(a)va, HBOR-a, Hrvatskog zavoda za zapošljavanje, Fonda za razvoj i zapošljavanje, tzv. poslovnih banka i drugih.

    Uzrok pokretanja i fokus poslovanja buduće agencije/centra za podršku poduzetništvu biti će cjelovita praktična podrška novim poduzetnicima, kao i razvijanje profitabilnih i konkurentnih novih poduzetništava, te mikro;- internet banke za poduzetnike (Projekt: plusBANKA).


    WEB-STRANICE KOJE SU PREUZELE TEKSTOVE S BLOGA: FINANCIRAJMO HRVATE PODUZETNIKE:

    www.biznis.hr
    www.kupujemhrvatsko.com
    www.tportal.hr
    www.croatiabiz.com
    ,
    www.tvrtka.biz.
    i dr.


    [B]WEB-STRANICE KOJE SU REFERENTNO POVEZANE S OVIM BLOGOM / WEB-STRANICOM:


    NOVO!!! SEKURITIZACIJA INTELEKTUALNE IMOVINE ZA START-UP PODUZETNIŠTVA

    INFO O PROJEKTIMA KOJI (ODAVNO) TREBAJU HRVATSKOM PODUZETNIŠTVU!!

    PROJEKTI DRUŠTVA!

    LINKOVI NA RAZVOJNE AGENCIJE U REPUBLICI HRVATSKOJ!



VAŽNI LINKOVI:

IVAN OSTOJA- KRONOLOŠKI SAŽETAK ŽIVOTOPISA

  • 1979: Izdavač,tvorac ‘niskotroškovne poslovne konstrukcije’ i producent TOP 10 hit ploče u Njemačkoj (s Kevinom Keeganom,tadašnjim najboljim nogometašem Europe)– ista je postala po parametrizaciji početnih troškova jedna od prethodnica kasnijih internet načina financiranja, proizvodnje,marketinga i distribucije u svjetskoj glazbenoj industriji; 1999/2000. osvojio sam, s ekipom inženjera i autora iz Zagreba, vrhove relevatne mp3 top liste s virtualnim projektom TESLA GIRLS!;

    1989: Bio sam suutemeljitelj nezavisnih medija i novinarstva u (S)RH, pokretač prvog komercijalnog tjednika (ST) koji je osnovan i pokrenut s 2.000,00 (dvije tisuće, odnosno hiljade dinara, što je jezik priličniji današnjoj 'hrvatskoj eliti') tadašnjih dinara,usprkos netočnim glasinama o većem iznosu. ST je trebao biti dijelom medijsko-financijskog mini-koncerna u koji je trebala spadati i komercijalno-investicijska banka ‘InveST plus!Banka’ ;

    1990: Sudionik sam u koncipiranju i prvoj dobi pokretanja jedne od prvih privatnih banaka u RH, s ciljem pripreme i osnivanja zadružne komercijalno investicijske banke InveST! plus Banka s pripadajućim poduzećima za strateške i investicijske djelatnosti;
    1992: Sudjelovao sam u pripremi pokretanja i osnivanja Svjetskog hrvatskog kongresa u Bonnu;

    1992-1997: Izradio sam elaborat i maketu prve hrvatske privatne dnevne novine ‘HRVASTKA EXPRESS!’-trenutačno u izradi prvog elektronskog interaktivnog i tiskovnog izdanja dnevne novine-portala ’HRVATSKA e-XPRESS!; ista je poslužila i koncipiranju ribrika kasnijeg Jutarnjeg lista što je nevidjena pljačka intelektualne imovine od strane Europapress Holdinga, odnosno snjezina suvlasnika Nina Pavića.

    1999: Dobio sam odlične ocjene na testiranju provedenom od pripadnika Svjetske banke;
    2000: Nakon neprihvaćanja Elaborata o potrebi prerastanja HAPU-a u Hrvatsku razvojnu agenciju, na ruševinama HAPU-a pokrenuo sam Hrvatsko društva za razvoj i poduzetništvo čiji sam direktor bio do listopada 2002. Društvo je moralo zamrznuti rad zbog jednostranog prekida financijskog aranžmana izvora kapitala iz Njemačke što je ugrozilo dinamiku pokrenutih projekata ;
    2002: Bio sam suradnik Ministarstva za obrt,malo i srednje poduzetništvo,kao i Saveza Štedno-kreditnih zadruga, u osnivanju Banke malog poduzetništva od svibnja 2002 (koja je bila strateški prioritet Vlade RH do lipnja 2003) ;

    2002-2003: Promicatelj sam potrebe uvodjenja financijskih derivata na tržišta kapitala u Republici Hrvatskoj i Regiji kao načina trenutačnog uvećanja ukupnih vrijednosti (suradnja HGK,HIBO),što je pak potpuno marginalizirano od nadležnog Ministarstva i dr;

    2003: BIO SAM SUPOKRETAČ I ARANŽER U NAJBOLJOJ VJERI (at best effort) KAPITALIZACIJE PROJEKTA: ’plusBANKA-BANKA ZA INVESTICIJE I PODUZETNIŠTVO d.d.’;
    1996-2003: Sudjelovao sam kao savjetnik u stvaranju boljih svekolikih uvjeta razvoja i rada poduzetništva,te u cjelovitoj priptremi projekata malog i srednjeg poduzetništva – Forum : Economic Development;

    1992-2003: Radi lošeg rada sudova i nepoštivanja razumnih rokova radi postizanja pravičnog rješenja, usprkos činjenici da su tužba i ročište bili javni, oštećen od 1991. god. danas za najmanje 150 milijuna kuna za najmanje obične štete, dokazane izmakle koristi i neimovnih (nematerijalnih) šteta radi isključive krivnje pravosudnog sustava u zadržavanju štete do razine nemogućnosti naplate i druge dokazive nematerijalne štete;ukupna šteta po najminimalnijem pragu u ovom trenutku iznosi izmedju 150 milijuna do milijardu kuna, odvisno o izračunima obračuna kamata . Postupak nakon Državnog odvjetništva (Zahtjev za naknade štete prije istog na Ustavnom sudu), prelazi na Ustavnu sud RH i druga nadležne medjunarodne sudove ukoliko Ustavni sud barem dijelom ne uvaži Zahtjev.

    1998-2003: S grupom stručnjaka (programera) razvio sam platformu internet mikroplaćanja 'MicroPhone' koja bi distribuirala medijske sadržaje online, sa isplativim - klirinškim - načinima plaćanja takvih razmjera (u ovom su trenutku transaktivni troškovi plaćanja putem kartice preskupi).

    Obrazovanje: VSS (Filozofski fakultet (jezici) + Novinarstvo-informatika) uz ekonomske radionice i certifikate sa seminara (HBOR, Advanced Business Studies i dr.). Razvojem e-learning metode planiram upis na magisterij na Studiju poduzetništva u Osijeku (2006-2008 s temom: Nebankarsko financiranje poduzetništva egzotičnim i inovativnim instrumentima-Iskustva i Praktični modeli).

    Drugo: Rodjen u Splitu 1957 / Nikad kažnjavan / Govorim i pišem engleski, pasivno znanje njemačkog i talijanskog jezika / Posjedujem vozačku dozvolu B-kategorije / Poznaje rad na kompjuteru (tekst-tablični programi), i dr.
    Politika: Član HSPa-. Podrška HDZ-u od 1990 do smrti dr. Franje Tudjmana, odnosno otkad je Ivo Sander našom pomoći (Udruga dr. Franjo Tudjman) preuzeo upravljanje strankom pionir potrebe stvaranja Pokreta Hrvata neglasača (od 1996.) s korektivnom i monitoring ulogom na svim političkim i društvenim razinama. Danas taj pokret, kada smognem dio svojih potraživanja,obuhvaća oko 80 posto svih inteligentnih Hrvata, pokrivao oko 65% realnog biračkog tijela i može osvojiti do 12 % glasova na izvorima s minimalnom promidžbom.

    Dodatno:Obzirom na ukupna iskustva i spoznaje, praktički sam sposoban za rad i savjetovanje u područjima:
    - razvoj privatnog sektora, malog i srednjeg poduzetništva,poticanje i podrška novim
    projektima,
    - financiranje malog i srednjeg poduzetništva,te mikrofinanciranje,
    - razvoj poslovnih planova i tržišta,
    - marketing,
    - aranžiranje-kapitalizacija,
    - kontakt s medijima im javnošću, priprema svjesti javnosti o značenju malog
    gospodarstva te odbrana interesa istog,
    - upravljanje projektima i radom ureda,
    - financije projekta (u etapama),
    - nadgledanje razvoja projekta i procjenjivanje prema zadatim parametrima,
    - utjecanje na zakonodavnu reformu sa ciljem stvaranja povoljnijeg okružja za
    financiranje malog i
    srednjeg poduzetništva,
    - projektiranje, formatiranje, uredjivanje medija, kao i obavljanje novinarskih poslova,
    - profesor engleskog jezika, suradnik /voditelj radionica za poduzetništvo,
    i drugo.

    DODATNE INFORMACIJE:

    PROJEKTI OD 1997. GODINE!!!

    DOPISI OD 1996. GODINE NA KOJE NITKO IZ PARAZITSKIH DRŽAVNIH SLUŽBI, REFERENTIĆA IZ BANAKA ITD. NIJE REAGIRAO!!!