< srpanj, 2004 >
P U S Č P S N
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  

Ukupno online

Naslovnica bloga
Komentari da/ne?
Dodaj u favorites

Trenutak kada prestanete razmišljati o novcu vrijedi tog truda.

Hrvoje Prpić


O čemu se tu radi

O novcu, lovi, perju, cashu, kunama i ostalim devizama. Crta vodilja je sljedeća: zašto biste teško radili za svoj novac kad on može teško raditi za vas. Samo treba znati kako.

Savjete, pohvale, prijedloge ili pitanja uputite na e-mail ili na forumu. Hvala.

Sva mišljenja i savjeti na ovom blogu su moji osobni stavovi napisani u najboljoj namjeri, a rezultat su mojeg iskustva, znanja i literature koju čitam. Ja vam želim pomoći, ali u krajnjoj liniji svatko je odgovoran za sebe u svemu pa tako i u novcu.

blog.hr

Knjige koje mi se sviđaju

Retire young retire richNAJbolja knjiga koju sam pročitao o novcu i prva koju sam pročitao iz serije Richdad. Kasnije sam nabavio i ostale, ali ova mi je i dalje broj 1. Otvorila mi je oči i mozak.

E-mythKnjiga za one koji žele stvoriti biznis koji radi za njih, a ne da 24 sata oni rade u njemu.

How to be a billionare Priče i strategije nekoliko milijardera - izuzetno korisne informacije o tome kako su zaista uspjeli i što možemo naučiti od njih (nije sve onako kako piše u novinama)

Screw it let's do itRichard Branson (osnivač Virgina) priča o svom životu i biznisu. Fenomenalno inspirativna knjiga. Teško radite i istovremeno se zabavljajte.

Automatic WealthJako dobra (realna) knjiga za ljude koji se žele obogatiti. Slogan knjige: Bio sam bogat. Bio sam siromašan. Bolje je biti bogat. ( potpisujem :) )

The Richest Man in BabylonKLASIK! Jedna od prvih knjiga na temu bogatstva. Pisana u jednostavnim "biblijskim" pričicama. Super knjiga!

Investiranje I dioSuper knjiga za ulaganje u dionice. Pisana jednostavnim i zabavnim jezikom. Ko blog;)

Investiranje II dio
Million Dollar HabitsMi smo ono što radimo svaki dan. Promijenite to i promjenili ste sve. Fenomenalna knjiga. Želite li uspjeh u karijeri ili vlastitom biznisu - svakako pročitajte i shvatite da UVIJEK radite samo za sebe.


Advanced selling strategiesČovjek je uspio mene zainteresirati za prodaju, a mislio sam da se time bave ljudi koji ne mogu pronaći nikakav drugi posao. Kakva greška! Najbogatiji ljudi su odlični prodavači.

Money Is My FriendSimpa mala knjižica s praktičnim savjetima o novcu.

INVESTICIJSKI FONDOVI, što je to, kako uložiti i da li uopće uložiti lovu u njih?

Objavljeno u srijeda, 07.07.2004. u 23:54.

Hrvatska je relativno mala zemlja u kojoj ima već preko tridesetak različitih fondova koji niču ko gljive poslije kiše. Svaki put kad se otvori neki novi pitam se tko će to uložiti baš u taj fond. Fondovi (ovisno o vrsti) ulažu u dionice, obveznice, blagajničke zapise i ostale vrijednosne papire. "Navodno" ih vode specijalni menadžeri koji raspolažu najsofisticiranijom modernom tehnologijom i metodama za procjenu rizika, svim mogućim informacijama (i onim nemogućim) a tu su po potrebi i strani savjetnici za ulaganja u inozemstvu itd. itd. Reko bi čovjek ludnica, pa nemreš izgubit lovu:))) Moram ih malo zezati kad već prate blog.
Osim toga oni podjele rizik (stručno: disperziraju) na više različitih dionica pa ako jedna od njih podbaci (čitaj: firma ode vrit) opet nije tako strašno u globalu, ulažu u najkvalitetnije vrijednosne papire (ne bilo koje), jednostavni su za kupnju i prodaju. Super. Namjenjeni su, kako je netko pravilno primjetio, "masama ljudi". Svakome. U stvari zasnivaju se na pretpostavci da se vama, pojednicu jednostavno neće dati zajebavati pratiti tržište svaki dan, gledati financijska izvješća firmi da bi vidjeli koja valja, a koja ne, pratiti makroekonomske vijesti, računati rizik, izloženost itd. - oni će odraditi "dosadni posao" za vas, a vi samo berete lovu. Jednostavno pokušavaju vas uvjeriti da su pametniji od vas (najčešće i jesu) i da svoj novac (ili barem dio) prepustite njima. Međutim:

Kad se radi o vašem TEŠKO zarađenom novcu NITKO nije pametniji od vas samih.


Vi ste ti koji birate i odlučujte gdje će te novac i koliko uložiti.
Činjenica je da su neki fondovi u Americi stvarno obogatili mnoge obične ljude poput vas ili mene koji se ne kuže previše u financije, ali je isto tako činjenica da su neki ljudi izgubili dobar dio svojih novaca i umjesto laganog ljenčarenja u penziji morali su se ponovo zaposliti. Ne želimo da se vama dogodi isto.

Stvar je u tome što fondovi u principu prate tržište, a tržište je predvidljivo ko sedmica na lotu. Tržište malo raste pa malo više pada, onda opet raste onda dođe kriza, a nakon toga polet i tako se to stalno izmjenjuje. No kad se sve to zbroji i oduzme na kraju je ipak pozitivan rezultat - tako barem kažu podaci iz prošlosti. Jedino je loše ako vama treba lova baš kad je tržište u banani, a po Murphyevom zakonu možete biti sigurni da će to biti baš u tom trenutku.

Ja sam osobno uložio u jedan inv. fond negdje 2001.g. Uložio sam par tisuća kuna, a početna cijena je bila 10. (mislim EUR-a). I onda sam sljedećih mjeseci samo gledao kako cijena pada i pada i pada...Nakon par godina sam jednostavno poludil i prodal udjele i izgubio cca 20-30% od uloženog. Gledam ja danas taj fond i vidim da je nakon moje prodaje cijena još roknula, ali se sada već oporavila i da sam imao živaca čekati do danas ne bi baš tolko popušio.

Da li ćete vi imati više "sreće" (ja ne vjerujem u sreću), bolji nos za te stvari ja ne znam. Činjenica je da sam ja uletil jer sam "negdje od nekoga" čuo kak je to super stvar i kak možeš otići bogat u penziju... Nisam imao pojima tko vodi fond, u koje dionice ulaže, kakvo je stanje na tržištu, ma jednostavno nisam imao pojima da skratim priču. Nemojte samo i vi tak uletit ili ako već "morate" uletiti neka to bude sa što manje novaca u početku.

Ono što sam kasnije pročitao u jednoj knjizi je jedna zgodna strategija za ulaganje u investicijske fondove koju ću sada objasniti.

Dakle uzet ću svoj primjer:
Godina je 2001. negdje polovica godine uzmimo da je to 01.07.2001. Cijena jednog udjela fonda iznosi 10 EUR. Ja nadobudno kupujem 100 udjela (ajde dobro kupio sam manje, ali ovak mi je lakše računat :)) i za to plaćam 1.000 EUR. I šta sad? Ništa, tri godine kasnije 01.07.2004. cijena jednog udjela je 8,9 EUR. Ja imam 100 komada znači 890 EUR, a kupio sam za 1.000. Znači popušio sam 110 EUR-a. Što sam zeznuo? Pa zeznuo sam što sam svu lovu koju sam imao uložio odjednom u fond. Naravno moglo se dogoditi da sam baš kupio kad je cijena bila najniža i onda bi fino zaradio. Međutim pogađati najnižu cijenu je nemoguće i najbolje je da od toga odmah odustanete ili uplatite lotto.

Evo strategije koja mi se sviđa, a koju sam (pre)kasno otkrio:
01.07.2001 kupujem samo 10 udjela u fondu umjesto 100 po cijeni od 10 EUR i platim ih 100 EUR.

01.08.2001. mjesec dana kasnije cijena je pala na 9,8 uzimam drugih 100 eur i kupujem 10,2 udjela (100 / 9,8). Naime cijena je pala pa je sada jedan udio jeftiniji i za isti iznos (100 EUR) dobijem više udjela. Sada ukupno imam 20,2 udjela u fondu (ide to i na više decimala, nema frke s te strane)

01.09.2001. cijena je još roknula i sada je 9,5 ja ponovo uzimam 100 eur i kupujem 10,53 udjela (100 / 9,5) te sada imam 30,73 udjela - da skratim priču nadalje ću pisat samo cijenu udjela i koliko ukupno imam - uvijek kupujem za 100 EUR.

01.10.2001. cijena je 9, ukupno imam 41,84 udjela
01.11.2001. cijena je 8,8 ukupno imam 53,2 udjela
01.12.2001. cijena je 8,6 ukupno imam 64,83 udjela
01.01.2002. cijena je 8 ukupno imam 77,33 udjela
01.02.2002. cijena je 7,5 ukupno imam 90,66 udjela
01.03.2002. cijena je 7 ukupno imam 104,95 udjela
01.04.2002. cijena je 7,3 ukupno imam 118,64 udjela

i to je to. Ispucao sam svojih 1.000 eur. Nadam se da nisam fulao u zbrajanju. Ono što je zanimljivo je da sada imam 118,64 udjela, a ne 100 koliko bih imao da sam sve kupio odjednom na početku. Danas 01.07.2004. je cijena, kao što smo rekli, 8,9 eur. Fond još nije dostigao ni početnu cijenu, a kamoli da je nešto zaradio, a prošle su već tri godine!!!

No je li to baš tako... u prvom slučaju ja sam kupio 100 udjela i platio ih 1.000 eur, u drugom slučaju ja sam svaki mjesec kupovao po sitno i na kraju za tih istih 1.000 EUR kupio 118,64 udjela. Normalno da sam ih više kupio kad je pala cijena pa su bili jeftiniji. Nego, da vidimo koliko sam spušio u tom drugom slučaju. Znači 118,64 puta 8,9 = 1.055,90 EUR. MOOOOOOOLIIIIIM? Množim još jednom i opet isto. Ne samo da NISAM ništa spušio nego sam čak i zaradio i to 55,90 EUR!!! Možda nije bog zna što, ali je ipak bolje nego izgubiti 110 EUR-a! Nažalost vrijedi i obrnuto recimo da smo svaki mjesec kupovali po 100 EUR i da je fond stalno rastao i onda na kraju (kada prodajemo) da je cijena pala izgubili bi.

Naravno ima različitih strategija, možete smanjivati iznos za koji kupujete udjele kada cijena raste ili povećavati kada cijena pada. Ili uvijek kupiti isti broj udjela bez obzira na cijenu.

Vrste fondova - ukratko, ali stvarno kratko jer vidim da će još biti tekstova o njima.

Dakle najjednostavnije imamo novčane fondove - oni su što bi se reklo full sigurni, a zarada je malo bolja od oročene štednje (nekad je i lošija), zatim su tu obveznički fondovi ulažu u obveznice, zarada je malo bolja, ali je i rizik malo veći. I na kraju su dionički koji ulažu u dionice i oni su najrizičniji, ali mogu najviše i zaraditi. Te tri vrste su po meni najvažnije.

Što sada, koji je sljedeći korak? Ovisi o vama i koliko ste skloni riziku. Ukoliko se odlučite ulagati u neki fond barem pročitajte njegov prospekt i neka to za početak bude mali iznos novca kojeg si možete priuštiti da izgubite. Ne očekujte čuda, ali pokušajte naučiti što više možete. Btw. nisam spomenuo, udjele u fondovima možete kupovati u bankama. Sve veće banke imaju "svoje" fondove pa je najbolje to odraditi na licu mjesta. Neke omogućuju da to odradite i putem internet bankarstva što je dosta zgodno. Raspitajte se i za naknade i minimalne iznose za koje se mogu kupiti udjeli.

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.

21 sitnica koje bih volio da mi je netko objasnio kada sam krenuo u biznis

  • seminar za poduzetnike i one koji to tek žele postati
  • više detalja o seminaru potražite na www.imamnovac.com

LINKOVI

izbor tekstova

Razmjena linkova

Dnevnik nas 2+2
kuzushi
whyowhy
Miss Ann Thropea
biti bolji be better
Linux - bird of prey
Blog pozitivnog utjecaja
Internet zarada forum
moje inovacije

Obračun plaće - update s 1.7.2010

Made by Finesa d.o.o.

Uk. trošak:
Bruto:
1. stup:
2. stup:
Olakšica:
Dodatne o.:
Porez:
% prirez:
Prirez:
Neto:



Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.
Izrada i dizajn: Snd Design. Autorska prava zadržana.