Ono što na zapadu zovu Budizmom (nikako mi se ne sviđa taj naziv) u Aziji je
poznato kao Buddha - sassana tj.način življenja ili disciplina Probuđenog ili kao
Buddha - Dharma,vječna istina Probuđenog.Budističko učenje proizlazi iz učenja
Gautame Buddhe koji je živio u 6.st. prije Krista.Njegovo osobno ime je bilo
Siddharta,a pripadao je plemenitoj i staroj kraljevskoj lozi Sakya,čije je kraljevstvo
bilo smješteno na sjeveru Indije,u podnožju Himalaja,na području koje je danas
dio Nepala.
Kao mladić Siddharta je ostavio svoj svjetovni život blagostanja i krenuo tražiti
odgovore na pitanja koja su ga mučila.Doživjevši prosvjetljenje,probuđenje postaje
Buddha ili probuđeni tj.prosvijetljeni.
Za Budizam ne možemo reći da je religija.Pravi naziv bio bi Buddhino učenje.
Budist nije osoba čiji su roditelji budisti,već onaj tko u svakodnevnom životu
primjenjuje Budhina učenja.
Buddha nije Bog.Buddha nije ime.To je stanje uma,nakon što je dostignuto probuđenje.
Bit Buddhinog učenja sažeta je u Četverostrukoj plemenitoj istini:
01. Život je patnja
02. Uzrok patnje je želja
03. Istina o prestanku patnje je utrnućem želja
04. Utrnuće želja postiže se provodeći Osmerostruku stazu pravednog života koja se
sastoji od
01. Buddha - Prosvijetljenji
02. Dharma - Buddhino učenje
03. Sangha - budistička zajednica
Najvažnije knjige o Buddhinom učenju su tri zbirke knjiga zvane Tripitaka ili
"Tri košare".Nazivi tih knjiga su:Vinaya Pitaka,Sutta Pitaka i Abhidhamma Pitaka.
Vinaya Pitaka sadrži pravila za budističku zajednicu Sanghu.
Sutta Pitaka sadrži poučne rasprave o etici.
Abhidhamma Pitaka sadrži psihološka tumačenja Buddhe,uključujući 24 trans-
cendentalna zakona koji tumače djelovanje prorode.
Nakon Buddhine smrti,500 godina kasnije formirala su se dva budistička pravca.
Theravada (učenje starih) ili Hinayana (Mala kola) i Mahayana (Velika kola).
Theravada sljedbenici su "dogmatičari" a Mahayana sljedbenici su "revizionari".
U Theravada budismu idealna figura je Arhat,onaj koji je zahvaljujući moralnim
naporima tijekom kruga mnogobrojnih rađanja,života i umiranja,pročišćen,u
stanju prosvijetljenosti.U Mahayana budizmu idealna figura je Bodhisattva,
onaj koji je doživio prosvijetljenje,ali nije potpuno zadovoljan dok sva bića ne
dožive prosvijetljenje.Theravada budizam uči da samo budistički redovnik može
doživjeti prosvijetljenje,dok Mahayana budizam uči da svatko posjeduje Buddhinu
prirodu i može doživjeti prosvjetljenje u svakom trenutku.
Theravada Budizam se održao na Sri Lanki,Burmi,Tajlandu i Indoneziji,dok se
Mahayana Budizam proširio po Kini,Koreji,Tibetu i Japanu.
* Izvor - Henry S.Olcott,"Budistički katekizam",Zagreb,1992.
Živa bića su bezbrojna - zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive - zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Učenje (Dharma) je beskrajno - zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan - zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Boddhisatve
"Japanski običaji zapadnom čovjeku čine se vrlo čudnim i stranim.U prvo vrijeme čovjek bi pomislio da se nikada neće naviknuti na njih.No,kada se privikne,često ih smatra i boljim od svojih."
Otac Pedro Arrupe(1907-1991),
28.nasljednik sv.Ignacija
Loyole i vrhovni poglavar
Družbe Isusove,podrijetlom
Bask,djelovao u Japanu
27 godina(1938-1965);
objavio knjigu "Taj nevjerojatni Japan",
Zagreb,1978.
"Zanimanje za Japan na Zapadu posljednjih desetljeća je upravo simbol snage onih ljudi Zapada koji se ne boje da će izgubiti vlastitu individualnost ako upoznaju i druge vrednote pored onih koje su stvorili njihovi preci.To je zanimanje pored ostalog i jamstvo da se Istok i Zapad mogu razumjeti i da će međudjelovanjem i razmjenom onog što su stvorili i jedan i drugi postati bogatijim ne samo što se tiče materijalnih dobara nego i spiritualnih, jer i ovdje i Istok ima što pokazati Zapadu,kao što je i Zapad imao što pružiti Istoku."
prof. Vladimir Devide
Photo by Satokica,2007.,9.svibanj;
Kumagaya-shi,Saitama-ken;
Vidi dolje
Kimigayo, japanska himna
Izvodi:Yuki Koyanagi
(na klupi Japana sjedi Ivica Osim
protiv Trinidada & Tobaga 2006.) i
Lijepa Naša,
Nurnberg,18.lipanj,2006.