Slika osamnaesta - Boden See
|
Sjedila je podvijenih nogu..
Sjedila je podvijenih nogu na uglu Titove i Radiceve ulice. Posmatrala je nijemo jednu tacku preko puta, put Velikog parka. Nije bila toliko stara koliko je zivot nije mazio.
Koliko je zhivot gazio. Jutros je sanjala cijeli zivot, da li je to kraj? Sjedila je kod komscinice preko puta koja joj je pricala kako se jucer iz grada prebacila na Dobrinju, nekim kamionom Klasa koji je prevozio hljeb zaklonjena samo metalnim poklopcem tacnije poklopcem na kojem je pisalo Vodovod i Kanalizacija, pored nje je cucio djecak. Djechak ociju uplasene zhivotinje je drhtao svo vrijeme. Dala mu je komad hljeba pitajuci ga gdje i odakle ide sam. Pricao je nepovezano:"Mama me je uzela za ruku, trcali smo preko neke livade, izmedju auta. Trcao sam, nije bilo mamine ruke. Tata je ostao da brani kucu. Idem tetki i tetku, oni su negdje ovamo." Tek tada je primijetila da su mu hlace skroz poderane, a lijeva ruka na nadlanici razderana, vjerovatno od pada dok je trchao. Govorio je dalje:"Pucalo je svuda, puno ljudi je trcalo, neke sam i nagazio, ali nisam stao. Mama mi je rekla da ne stajem." Usli smo u Dobrinju i stali gdje je Pekara nekad bila, pretrcala sam sa djecakom ulicu do ulaza gdje je rekao da mu zivi tetka. Vratila sam se. Granata je odvalila u blizini, okrenula sam se i vidjela onog istog djechaka kako trci preko ulice ka meni. Jedan metak. Pao je na sredini ulice. Djechak kome ni ime nisam znala, koji nije pretrcao ulicu. Komsinica je suze ronila dok je slusala. E, je..m ti rat. Ustala se, zahvalila na kafi i vratila u svoj stan, kad je u stan utrcao njen mladji vicuci:"Mama, mama, braco je pao. Pao je kad je granata pukla. Eno ga dole na ulazu." Vristala je vidjeci kako joj stariji sin lezhi nepomican na stepenicama ulaza. Dozivala, kukala, vikala:"Boze, zasto nisi mene uzeo?" Jedva su je smirili, natjerali je da popije nesto i srkne malo vode. Popela se do stana sa mladjim sinom. Sjela je na kauc, a sin je otisao u sobu, kada su se sva stakla na unutarnjim vratima sasula, a vrata iz sobe u koju je otisao mladji sin izletila iz baglama. Krv je bila svuda po zidovima, dijelovi tijela, jetra na slici, trazila je neshto. Trazila je dijete svoje. Dijete kojeg vise nije bilo. Osijedila je u trenu. Pochela je glavom udarati u zid, koljeno je raskrvarila od jacine kojom je sebi nanosila povrede, udarajuci, odbijajuci se cijelim tijelom od zida. Sjedila je podvijenih nogu na uglu Titove i Radiceve ulice. Posmatrala je nijemo jednu tacku preko puta, put Velikog parka. Prodjete li samo pored ljudi koji sjede na ulici i prose? Zasluzuju li ti ljudi i vasu paznju? Vi ih vjerovatno smatrate nizim bicima od sebe? Sjetite li se mrtvih? |
Mostar
|
Zivot
Pas na prozoru gleda u djevojcicu na ulici
Djevojcica na ulici gleda druge djevojcice, dok se klizu i zavidi im Starija zena se gura da bi usla u trolejbus A trolejbus je pun i bez nje Mala crna macka se smrzava ispred nebodera Sve dok joj neko ne otvori vrata Slijep covjek hoce da predje ulicu Ali koga je briga za slijepog covjeka Pas na prozoru gleda u djevojcicu na ulici Djevojcica na ulici gleda druge djevojcice, dok se klizu i mozda Mozda i ona hoce, mozhda i ona zeli da se klize Ali ne zna I zavidi im |
Album: Zoo
|
Pticica
|
Labudovi
|
da se sutnjom odmaram uz tebe
jedan tren u ocima tvojim
osmijeh na tvom licu i ruka na ledjima poljubac ujutru ne da mi mira zelim te i zelim te da se sutnjom odmaram uz tebe da vicemo zajedno stavi mi prst na usne poljubi me ---- cinite li vi to? da se sutnjom odmarate uz dragu osobu? |
Grbavica
![]() Tekst koji slijedi napisao je Mile Stojic i objavljen je u BH Danima, prenosim samo djelic istoga: "Žbanićkina priča na prvi pogled nema nikakve veze s ratom, jer se odvija u vremenu sadašnjem. Samohrana majka Esma (Mirjana Karanović) u Sarajevu živi s malodobnom kćerkom Sarom (Luna Mijović). Ona se trudi da u teškim vremenima svojoj kćerki osigura što sigurnije i bezbrižnije djetinjstvo, radeći kao konobarica u jednom tranzicijskom ćumezu u kome non-stop drmaju narodnjaci i skidaju se žene iz istočne Europe. Ona svoje dijete želi zaštititi od te tranzicijske stvarnosti, tako da glumi normalnost. Pred Sarom Esma krije i činjenicu da je maltretiraju nemilosrdne gazde - ona mukotrpno opslužuje sav ološ i šljam novog kapitalizma da bi joj dijete živjelo koliko-toliko spokojno. No, Saru sve više kopka demon identiteta. Ona želi saznati istinu o ocu, za kojeg joj je majka rekla da je poginuo u ratu kao šehid, borac za domovinu. Na pitanje da li imalo sliči na oca, ima li što njegovo u izgledu, majka joj odgovara da nema ništa očevo, "možda samo kosu". Sara saznaje da nema oca u trenutku kad kreće na školsku ekskurziju, jer sva djeca šehida imaju od općine podmirene troškove, jedino njoj majka plaća putovanje, budući da nema potvrdu od šehidske organizacije. Sara tad bolno saznaje da je njen otac nepoznat, da je ona plod ratnog silovanja. A njena majka ide u socijalnu ustanovu koja pomaže ženama, gdje kroz dramatičnu ispovijed doživljava katarzu. Tranzicijski bordel Kroz jedan maestralno napisan i filmski savršeno uprizoren dijalog, Žbanićkina junakinja objašnjava kako beskrajno voli svoje dijete, iako ono nije plod nježnosti i radosti, već nasilja i poniženja. Ona izriče ljubav i hvalu tom neželjenom životu, kao najvećoj vrijednosti, jer je upravo on, život sam, najveća vrijednost pod hladnim zvijezdama. Sarina izmučena majka veli da je to malo dijete bilo i jedina estetska činjenica u njezinom ružnom i "grbavom" trajanju. "Grbavica" je dakle zaljubljena u svoju "grbu" i kao takva obasjana svjetlom nade u tranzicijskome brlogu naših dana, gdje lopovi pričaju o moralu, a popovi rade o lopovluku. Film Grbavica ima snažnu vizuru ženskoga pogleda, koji se opija samim životom, čistim postojanjem, a ne pustim krivotvorinama od kojih je, uglavnom, sastavljena naša civilizacija. A te krivotvorine naročito su apsurdne kad je u pitanju upravo život žene na Balkanu - ona je tu plijen ratniku, sredstvo ponižavanja naroda, objekt nasilja, Hasanaginica, Nioba i Antigona. Žbanićkin film prikazuje scene iz tranzicijskog bordela gdje se ljudski eros svodi na animalno, a žensko tijelo prodaje kao najbanalnija mesarska ponuda. Glavna junakinja bolno jeca nad tim prizorima tajkunske zabave u prljavom balkanskome ćumezu, koji je podsjećaju na scene spolnog nasilja nad njom samom. Pored toga što je ropkinja, žena mora veličati svoj ropski status, ako želi izbjeći novo nasilje. Poslije silovanja slijede batine i svoje izbijeno i popljuvano lice ona mora skrivati maramom. Jasmila Žbanić ne piše osudu tog "mačističkog" svjetonazora, koliko izriče pohvalu ženi, kao nositelju elan vitala, te božanske i plemenite ljubavi za životom. Ta ljubav povezuje krajnosti, povezuje božansko i ljudsko, što se izričito naglašava kroz maestralnu scenu pjevanja ilahije Kad procvatu behari, koja obilježava estetski i dramaturški vrhunac ovog filma. Nakon toga mala Sara reže svoju kosu, ritualno se oslobađajući tereta svog nepoznatog i nevoljnog oca. I život naprosto ide dalje. Ovo je u potpunosti naš film, ne samo što je produciran domaćim snagama, već i po tome što je namijenjen prvenstveno nama - on našu istinu uzdiže do univerzalnog i kaže da i poslije najgoreg u ovim našim rashrndanim i iznurenim životima još uvijek ima dostojanstva, sjaja i ljepote. Jasmila Žbanić se ovim filmom predstavlja kao umjetnica koja na veličanstven način započinje svoj svjetski hod. Njena je prednost u tome što je temu svoje priče "uživo" gledala kao malodobna djevojčica. Takve ne umiju lagati. Za vrijeme džinovskog nasilja koje je gospodarilo našom zemljom uvijek sam pomišljao kako se krvnici barem na trenutak ne zamisle nad nevinim dječijim okom što negdje iz ugla registrira i pamti. To oko će ispričati priču, napisati pjesmu, snimiti film; ono će jednostavno istinu kao rukavicu baciti direktno i drsko u lice hipokrizije i bešćutnosti svijeta." Sve o istoimenom filmu, ciji plakat vidite u desnom stupcu mozete pronaci ovdje |
Album: Travnik
|
Svi moraju biti dovoljno siromasni da se zabave sami sobom
To je sushtina novog svjetskog poretka. Da ili ne?
|
Slika Sedamnaesta - Trogir
|
Sir i salama
Postoje ljudi koji vole sir, i samo sir, na spomen salame naprave cudan izgled lica kao da im se gadi i pomisao, a kamoli miris na istu.
S druge strane imate ljude koji vole salamu i kojima sir dodje onako usput, kao meze, kao dodatak salami, i ti ne mogu nikako da shvate da postoje ljudi koji vole samo sir. Sukob ljudi koji vole sir sa ljudima koji vole salamu i kojima je sir samo dodatak salami je tek pocheo, doduse i prije je provejavao tihi sukob izmedju te dvije nepomirljive strane. Kako se osjecate posmatrajuci sa strane isti? Da li se odmah odlucujete za jednu stranu bez zelje ili pokusaja da shvatite drugu stranu? Da li se odmah mrstite i odbacujete svaku mogucu pomisao na, najmanje, razgovor sa njima? Volite li sir ili to smatrate samo dodatkom salami? |
Kako mirishe vashe djetinjstvo?
Na cvijece?
Na osmijeh? Na kolace? Na rasirene ruke? Na smrt? Na bol? Na crtani film? Na lokume? Na smrt? Razdragani koraci, rasirene ruke, osmijeh koji kaze:"Vidi me." Neobicna pitanja, i iscekivanja da majka izvadi tepsiju sa kolacima iz rerne. Ludorije veranja po jabuci dok nas djed ne potjera. Dok ne pukne granata. Na smrt? |
Slika sesnaesta - Forcheim
|
Miljei i povratak domacoj marmeladi
Da, odjednom preko noci, tako je izgledalo nama koji smo u vrtlogu svega toga, a zapravo je to trajalo vec neko vrijeme, muskarci su poceli ponovo nositi solufe, ponovo praviti domacu marmeladu ili barem cijeniti sve sto nosi prefiks domace. Trend. Tvornice se utrkuju da napisu za neki proizvod da je po domacem receptu. Zene, nekako podsvjesno, izvlace, zguzvane i umrljane, miljee, ponovo ih peru i farbaju u caju, i pazljivo peglaju, jer milje se gleda isto kao i zenska carapa. Od modernog ka klasicnom, posmatram Nijemce, kako svuda trpaju slike Kandinskog, Klimta, Monea, itd. Jos na fasadi da ih vidimo. I moja mama, nakon dugo vremena se sjetila da jos uvijek postoje seme Vilerovih goblena, zaboravljene vec 30 godina. Kaze da se sjetila da ima jos nekog konca..
Moda ili ljudska potreba ili samo retro? |
Slika petnaesta - Covjek u camcu
|
Slika cetrnaesta - Pliva
|
Slika dvanaesta - BodenSee
|
Slika jedanaesta - Split
|
Slika deseta - Vrbasom
|
Slika deveta - Zagreb
|
Slika osma - Dubrovnik
|
Slika sedma - Dubrovnik
|
Slika sesta - Dubrovcanke
|
Slika peta - Paluello
|
Slika cetvrta - Jahorina
|
Slika treca - Bologna
|
Slika druga - Ulazak u Italiju
|
Slika prva - Wien
|