MEL GIBSONOV FALSIFIKAT

07 rujan 2007

Jeste li pogledali film Apocalypto? Ako ste gledajući film htjeli nešto naučiti o drevnim Mayama, korisno je znati da njihov prikaz nije utemeljen na dokazima i znanstvenim istraživanjima, već je podređen interesu redatelja za napetijom pričom i brutalnim prikazima nasilja. Mnogo je netočnosti i nelogičnosti u filmu koje se ne uklapaju u ono što nam mnogobrojna istraživanja, arheološki lokaliteti i artefakti govore o Mayama koji su ovdje prikazani kao krvoločna civilizacija sklona masovnim ljudskim žrtvovanjima.
Da su klasične Maye prinosile bogovima ljudske žrtve, to se zna i dokazima je utemeljeno. Ta se aktivnost povećala u postklasičnom periodu uslijed utjecaja ratobornih Tolteka. Međutim broj i način žrtvovanja koji je više odgovarao kasnijim Aztecima, nije bio kakav ga je prikazao film. Maye su uglavnom prinosile ljudske žrtve pojedinačno i prilikom posebnih svečanosti. Više su se fokusirali na žrtve elita koje su imale više efekta i nisu ih tražili po prašumi među lovcima. (Više o tome pročitajte u članku Vjerovanja Maya). Scene kao što su hvatanje mrežom odrubljenih glava na dnu piramide i njihovo nabijanje na kolac su čista tendeciozna izmišljotina.
Slijedeća netočnost koja je rezultat prekrajanja povijesti je posljednja scena dolaska konvistadora (16.st.) koja jednostavno nije moguća. Kao što je ranije napomenuto, majanska je civilizacija u vrijeme njihovog dolaska već stoljećima bila nestala i gradovi su bili napušteni. Vrijeme dekadencije koje film prikazuje se zbilo tokom 9st., na kraju klasičnog perioda.
Još jedan akronizam se primjećuje u nedosljednosti prikaza arhitektonskih i umjetničkih stilova, ikonografije i obreda u prikazanom gradu. Građevine iz klasičnog Tikala (800.g.), se prikazuju simultano sa građevinama iz Puuc stila (11st.) i čak sa protoklasičnim El Mirador-om, sa vrhuncem na prijelazu era. Iz kasne pretklasike su i stare, tek otkrivene freske iz San Bartola (100.g.PK), koje su na filmu dodatno lažirane doslikavanjem brutalnih scena gdje iz odrubljenih glava pršti krv. Nelogičnosti se mogu uočiti i u pojedinim scenama kao što je pomrčina sunca koja je zatekla i zbunila sve građane, makar pouzdano znamo da su Maye bili izvrsni astronomi koji su znali čak i predvidjeti pomrčine sunca i mjeseca. Mnogi su još neutemeljeni prikazi njihovog života kao što su masovno ropstvo, za što ne postoje dokazi ili npr. plesovi žena koje nisu imale veće javne uloge tokom tih ceremonija. Tako bar tvrde stručnjaci koji su posvetili čitav radni vijek kulturi Maya.
Autentičnost se pokušala ostvariti korištenjem jezika Maya, ali današnji Yucatecan koji je korišten nije jedan od nekadašnjih drevnih jezika. Apsurdna je čunjenica da Maye koje danas pričaju tim jezikom, nisu bili u stanju razumijeti govor u filmu, jer su glavni glumci uglavnom starosjedioci sjevernih američkih plemena, koji sa tim jezikom nemaju veze.
Iako možemo uživati u dramaturgiji akcionog filma holywoodskog tipa i možemo se čak diviti vjernim rekonstrukcijama pojedinih građevina i maski i prikazima aristokracije sa bogatom kostimografijom, film je povijesni falsifikat. Iskrivljeni prikaz Maya koji po filmu ispadaju samo okrutni sadistički divljaci, velika je povijesna neistina i naročita nepravda prema milijunima njihovih živućih potomaka.

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.