Linkovi
Qolumbo - strip utorkom
tatjana.ws - 3D art
SFera - društvo za SF
SFeraKon - SF konvencija u ZG
NoSF - SF vijesti i forum
Studio grafičkih ideja - moji najdraži dizajneri

BLOGOVI
Tanja!
Bilja
Cyberfolk
Ire
Izitpajn
Nimrod
Pero K.
Sayock
Šišo
Tiffany


Amy
Beware the Blog
Birtije
Dečko koji obećava
Kinky
Knjiški moljac
Nacrtani
Republika Vinkovci
Slavitza
KNJIŽARA
RASPRODAJA DO JAJA!


Biblioteka SFERA:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

Tatjana Jambrišak: Duh novog svijeta

Igor Lepčin: Purgeri lete u nebo

Aleksandar Žiljak: Slijepe ptice

Zoran Krušvar: Najbolji na svijetu

Dalibor Perković: Preko rijeke

Zoran Pongrašić: Čuvari sreće

Zoran Vlahović: Frulaš

Milena Benini: Jednorog i djevica

Goran Konvični: Jeftine riječi

Krešimir Mišak: Zvjezdani riffovi

Danilo Brozović: Zeleno sunce, crna spora

***

Sferakonski niz:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

10. Zagreb 2094 (ur. T. Jambrišak et al.)
11. Kap crne svjetlosti (ur. T. Jambrišak et al.)
13. Trinaesti krug bezdana (ur. T. Jambrišak et al.)

***

Živko Prodanović: Roboti u ratu (SF haiku) (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): blog.sf (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): Bludućnost (20 kn, pt 10 kn)

Zoran Krušvar: Izvršitelji nauma Gospodnjeg (50 kn, pt 10 kn)

AD ASTRA, antologija hrvatskog SF-a (200 kn, pt 10 kn)

Kontakt: darko /at/ mentor /./ hr

Blogov kolac

ponedjeljak, 11.06.2007.

Škrbav ugriz

(Boris Perić: VAMPIR; Naklada Ljevak, 2006.)

Prešavši polovicu VAMPIRA iznenada sam osjetio glad za posve drukčijom knjigom. Sišao sam u hotelsko predvorje i s hrpe svezaka koju se gostima nije dalo vraćati kući uzeo nekog Grishama. Bio je sve što se od Grishama očekuje - pitak i plitak do bola - tako da ga nisam završio, ali sam njime na jednu večer sa zadovoljstvom presjekao VAMPIRA.

VAMPIR, valjano ste zaključili, nije ni plitak ni pitak. Gdje se Grisham snebiva od i najmanje pomisli na literarnu ambiciju, VAMPIROVE su ambicije višestruke. No, Grishamu u korist ostaje neupitnost njegove svrhe: on zna zašto je svoj plitak roman napisao, a onaj tko ga čita zna zašto ga čita ili odustaje od čitanja. Kroz VAMPIRA je mene do kraja vukla samo dužnost. Nije mi, do kraja, uspjelo zavoljeti protagonista, knjigu ni pisca; nije mi uspjelo shvatiti zašto je ovaj svezak uopće napisan. Kao što autor kaže na 194. stranici: "Još jednom sve se slagalo u savršen mozaik, a da ja svejedno nisam vidio valjana motiva, kamoli ishoda te stravične priče."

Perićeva fascinacija vampirima, fascinacija koju ja nikako ne dijelim jer meni su vampiri samo za sprdnju dobri, svakako je jedan od poticaja u korijenu ove knjige. Struktura Perićeva romana slijedi - a za tu se tvrdnju, priznajem, oslanjam uglavnom na filmove - strukturu Stokerova "Drakule" ili Kingova "Salem's Lota" (koji se i sam oslanja na "Drakulu"): zlo dolazi u grad, izbija u simptomima, seizmički se potresi njegove prisutnosti šire ... Zlo je ovaj put evropski pravampir, u zadnjih godinu dana možda i preeksploatirani Istranin Jure Grando, grad je Zagreb, sve je na broju, sve je jasno, ali pitanje "čemu?" ne biva baš odgovoreno.

Na 90. stranici Perić pokušava ocrtati temu svog romana: "Ali što kad vampiri iz mračnog svijeta uobrazilje odjednom zakucaju na vrata stvarnosti gdje ih ne može obuzdati ni sunčeva svjetlost, ni sveta riječ, kamoli magijski znakovi ili bijeli luk?" i bila bi to dobra tema kada bi u Perićevom romanu stvarnost igdje bila prisutna. O da, mjestimice on spominje 11. rujna ili druge simptome truleži dvadeset i prvoga stoljeća, ali ton i stil romana su - nema druge riječi - devetnaestostoljetni. Nisam, rekoh, čitao Stokera te ne bih mogao tvrditi je li stil VAMPIRA svjestan pastiš toga autora, ali mene je puzav, vitičast, bršljanovit Perićev stil najviše podsjećao na dobrog starog Poea i njegovo slikanje tamnosivim, maglenim tonovima. Što nije loše, tim stilom je Perić prilično dobro ovladao (iako hipertrofija pridjeva s vremena na vrijeme prijeti kako će ga strovaliti u pulp), ali meni je izrazito dvojbeno koliko se može pisati tako stilski obilježenim stilom, a pretvarati kako se piše o sadašnjosti, o "stvarnosti".

Perićev Zagreb neki je iz crno-bijelih jugoslavenskih filmova, Zagreb s tek ponekom banderom javne rasvjete i ulicama koje su noću maglovite i puste. Njegove redakcije prizivaju slike redakcija iz najkasnije šezdesetih, a kad netko posegne za mobitelom ja se nemalo iznenadim - toliko ta spravica djeluje izmještena u svijetu kojega Perić opisuje.

I njegov je junak, ono, pravi stanovnik hrvatske literature: bespomoćni kvaziintelektualac, popišana krpa od čovjeka koja se svijetu osjeća bezrazložno nadmoćna i u njemu u isto vrijeme izgubljena. Takav narator višestruko je problematičan. Prvo, on i nije pravi lik. To vjerojatno shvaća i Perić koji ga, ako se nisam hudo prevario, po prvi put imenuje "Zlatkom Wagnerom" tek na 215 stranici. Do tada je protagonist bio lutka koju je autor micao po želji, da bude gdje nešto treba opaziti, ili da izriče komentare koji su autoru ležali na duši. Drugo, nadasve je problematičan izbor takvog lika u opoziciji Grandovu svezlu. Dok Stoker Drakuli suprotstavlja svoje nemisleće, uvjerene junake; Perićev "Zlatko Wagner" ne suprotstavlja se ničemu jer se zlu nemoguće suprotstaviti beznađem, dok je beznađe sve čime "Wagner" barata. Je li to bila Perićeva prava tema? Sumnjam, jer kad na 255. stranici pokušava sumirati put svoga junaka govoreći kako je ovaj "čitav život proveo u bijegu od njegovih (životnih, op. D.M.) radosti i izazova, utapajući krivnju u lakomom uvjerenju da će kad-tad u oblacima svjetske čarolije uspjeti sagraditi kulu od pijeska", sve što Perić uspijeva je zabezeknuti me. Krivnja? Lakomost? Bijeg? Kule od pijeska? Žao mi je, ali nijedna od tih karakternih crta nije tijekom romana bila razvidna u "Zlatku Wagneru".

Perić očito nešto VAMPIROM želi poručiti, ali ne zna kako. Pogledajmo tipičnu rečenicu koja na prvi pogled zvuči kao autorova poruka, ali se na pomno promatranje raspada u tri misli od kojih svaka za sebe stoji, dok zajedno samo teturaju: "Čovjek današnjice vjeruje u mehanizme zadovoljenja gladi, žeđi, pohlepe i rasplodnih poriva, dok mu pusto trabunjanje silnih, moćnih i obijesnih o neophodnosti svetih ratova protiv zla koncentrirana u drugima djeluje tek kao folklor za razgovore što će ih umjesto njega u večernjim satima na televiziji voditi drugi. Bit će da smo zato i slijepi za vampire (...)" (str. 232). Je li tu kome što jasno? Je li tu išta opipljivo izrečeno osim osjećaja tjeskobe i čemera koji prevladavaju cijelim romanom?

Moram se malo zaustaviti, jer će ispasti kao da je Perićev VAMPIR najgora knjiga koja bi vam se u životu mogla slučiti, a to ni približno ne bi bilo točno. VAMPIR je, sve u svemu, fino i gusto napisan roman, stilski dosljedan i tečan, uz manje manirizme (učestala upotreba riječi "makoliko", kao i stilski obojenog "kverulanta" kojemu se ne bih iznenadio iz usta jednoga lika, ali kad troje ili četvoro radije rabe tu riječ umjesto, recimo, "svađalice", ona ne upada u oko nego to isto oko udara). Iako napisan bez iznenađenja i prave zagonetke, VAMPIR nije pisan bez vještine. Izniman je, recimo, opis Grandine žene sa stranica 139/140, kao i neki dijaloški momenti ("Vi, dakle, vjerujete u vampire?" "Ne znam je li vjera baš najbolji izraz (...) Vjera je ipak čvrsto povezana s nadom.").

Perić nije piskaralo kakva smo često na ovom mjestu recenzirali, on je pisac. Jedini je problem VAMPIRA, njegova nastupnog romana, što je zahvatio mrvicu više no što je autor bio u stanju savladati. VAMPIR je pokleknuo pod težinom vlastite ambicije - jer nije lako bilo presaditi mit, kritizirati svijet i istovremeno pričati priču - i ako ga šibam onda je to zbog isključivo zbog nesavršenosti izvedbe, dok ambiciji i namjeri iskreno skidam kapu.

Makoliko vi mislili da sam ja običan jedan kverulant.

(mcn)



- 13:33 - Komentari (10) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< lipanj, 2007 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Što je BLOGOV KOLAC?
BLOGOV je KOLAC dnevnik čitanja, sa svime što to podrazumijeva. Čitanje je za mene intimna i emocijama nabita stvar te BLOGOV KOLAC ni ne pokušava biti objektivan već se trsi prije svega biti otvoren razgovor s upravo pročitanom knjigom. Kako sam sebi uzeo za pravo da kažem što god mislim i na koji god način, to je dopušteno i u komentarima. Malo koji se briše, i na malo koji se odgovara. Ne zanima me pretjerano dijalog. Moji intimni odnosi su, kako sam već rekao, s knjigama.
Gdje me još na webu ima:
Posjetite i Q STRIP blog, gdje se piše i razgovara o stripu.

Blog sa skicama i sličnim vizualijama zove se mcn

Moji web stripovi su Martina Mjesec, Mister Mačak i Sergej, a moja stranica je još uvijek u izradi jerbo se zavitlavam s blogovima...:)

Konačno, na www.bestseler.net je objavljena (između ostalih) i serija mojih često čitanih članaka na prečesto postavljena pitanja. Ovdje su vam direktni linkovi:

Kako objaviti knjigu (1)
Kako objaviti knjigu (2)
Kako prodati knjigu

Kontakt: mcn (at) hi (.) htnet (.) hr

Na KOLCU su do sada gostovali:

Martin Amis
Neal Asher
Baigent/Leigh/Lincoln
Snježana Babić-Višnjič
Ilija Bakić
Stuart Banner
Boris Belak
"Shirley Bergman"
Denis Bimota
Ratko Bjelčić
Danijela Blažeka
James Blish
Jasen Boko
Alen Bović
Ivo Brešan
Ivo Brešan (2)
Želimir Ciglar
Patricia Cornwell
James Cowan
deCampi & Kordey
Branimir Čakić
Goran Delač
Boris Dežulović
Boris Dežulović (2)
Boris Dežulović (3)
Umberto Eco
Essekon
Mehmed Đedović
Zoran Ferić
Janet Flanner
Oliver Franić
Franjo M. Fuis
Jonas Gardell
Veselin Gatalo
Dave Gibbons
William Gibson
Ernie Gigante Dešković
Martin Guerre
Sven Hassel
Nick Hornby
Robert E. Howard
Zoran Janjanin
Jason
Miljenko Jergović
Gerard Jones
Etgar Keret
Stephen King
Yvonne Knibiehler
Zoran Krušvar
Hrvoje Kovačević
Lazić & Kožul
Ira Levin
Dannie M. Martin
Joško Marušić
Ed McBain
Ed McBain (2)
Alexander McCall Smith
China Mieville
China Mieville (2)
Žarko Milenić
Ted Naifeh
Fran Nischt (aka "Babl")
Njemački SF
Amelie Nothomb
Dejan Ognjanović
Oto Oltvanji
R. P. pl. B.
Aleksei Panshin
Papac & Škarpa
Jurica Pavičić
Krešimir Pološki
Zoran Pongrašić
Edo Popović
Luka Posarić
Povijest Crkve
Tim Powers
Terry Pratchett
Terry Pratchett (2)
Borivoj Radaković
Norma C. Rey
Alastair Reynolds
Tiziano Sclavi
Joann Sfar
John Shirley
Sidney/Bom
Georges Simenon
Dan Simmons
R. L. Stine
Michael Swanwick
Dalibor Šimpraga
Davor Šišović, ur.
Filip Šovagović
Boris Švel, ur.
Todorowski i Lepčin
Ante Tomić
Dubravka Ugrešić
Van Hamme i Hermann
Enrique Vila-Matas
XY
Yoann & Vehlmann
Yu Yagami

A recenzirane su i sve priče pristigle na Bestselerov natječaj 2007. Po dijelovima:

rpa prva
gruda druga
vreća treća
trta četvrta
pašteta peta
nevjesta šesta
nedam sedam!
osmo meso
deveta kleveta
stado deseto
lijeva krila
žigosani