Linkovi
Qolumbo - strip utorkom
tatjana.ws - 3D art
SFera - društvo za SF
SFeraKon - SF konvencija u ZG
NoSF - SF vijesti i forum
Studio grafičkih ideja - moji najdraži dizajneri

BLOGOVI
Tanja!
Bilja
Cyberfolk
Ire
Izitpajn
Nimrod
Pero K.
Sayock
Šišo
Tiffany


Amy
Beware the Blog
Birtije
Dečko koji obećava
Kinky
Knjiški moljac
Nacrtani
Republika Vinkovci
Slavitza
KNJIŽARA
RASPRODAJA DO JAJA!


Biblioteka SFERA:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

Tatjana Jambrišak: Duh novog svijeta

Igor Lepčin: Purgeri lete u nebo

Aleksandar Žiljak: Slijepe ptice

Zoran Krušvar: Najbolji na svijetu

Dalibor Perković: Preko rijeke

Zoran Pongrašić: Čuvari sreće

Zoran Vlahović: Frulaš

Milena Benini: Jednorog i djevica

Goran Konvični: Jeftine riječi

Krešimir Mišak: Zvjezdani riffovi

Danilo Brozović: Zeleno sunce, crna spora

***

Sferakonski niz:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

10. Zagreb 2094 (ur. T. Jambrišak et al.)
11. Kap crne svjetlosti (ur. T. Jambrišak et al.)
13. Trinaesti krug bezdana (ur. T. Jambrišak et al.)

***

Živko Prodanović: Roboti u ratu (SF haiku) (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): blog.sf (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): Bludućnost (20 kn, pt 10 kn)

Zoran Krušvar: Izvršitelji nauma Gospodnjeg (50 kn, pt 10 kn)

AD ASTRA, antologija hrvatskog SF-a (200 kn, pt 10 kn)

Kontakt: darko /at/ mentor /./ hr

Blogov kolac

petak, 21.10.2005.

(U)zoran proizvod

(Zoran Ferić: DJECA PATRASA; Europapress holding, 2005.)

DJECA PATRASA su tako fino napisana, s takvom navikom opažanja i lakoćom pripovjedanja da sam s njima imao samo tri problema: početak, sredinu i kraj.

Malo pretjerujem, drame radi, ali ne puno ... Problem početka zapravo je minorni problem naslova. Jer, što je Patras? Ili tko je Patras? Nisam imao pojma kad sam knjigu uzimao u ruke (stalno mi se po glavi motao Parnas), a ni kad sam je završio nisam bio puno pametniji: znao sam da jest riječ o nekom grčkom lokalitetu, ali njegova mi važnost po roman, a još manje po naslov, još uvijek nije jasna ... A možda ja griješim kad mislim da je jasnoća naslova bitan faktor u privlačenju čitatelja? Možda je Ferić s "Patrasom" htio biti intrigantan? Nema veze, prigovor je, rekao sam, minoran.

Problem sredine - ako je problem - jest problem sedmoga poglavlja. U sedmomu poglavlju junak, za kojeg smo do tada doznali da je oženjeni profesor što se postepeno zaljubljuje u jednu od svojih učenica, tuca kurvu. Kurva usput, što Ferićeve vjerne čitatelje neće uopće iznenaditi, ima tumor u jednoj dojci i cijelo je to poglavlje zapravo izdvojena pripovjetka o tumoru. Tko zna - ja selektivno pamtim - možda to i jest bila pripovjetka, sada uključena u roman da svojom drukčijošću simulira pripovjedni tumor - strano tkivo u organizmu romana? Kako bilo, meni se dogodilo da sam čitao knjigu u letu, pročitao to sedmo poglavlje i - stao. Danima je poslije nisam taknuo. Može biti da na mene - za razliku od Ferićeva junaka - tumori djeluju deflativno namjesto inspirativno, može biti i nešto drugo, ali nakon tog sedmog poglavlja mi do spomenutog junaka više uopće nije bilo stalo.

Pri čemu nije problem u kurvi kao takvoj. Samo se poglavlje, ekscizirano, čita odlično, a kurva je tema kao i svaka druga. Ne, problem je što me je Ferić u prethodnih šest poglavlja navukao na priču o opsesiji nedohvatljivim - tom učenicom - i što je ta priča pukla kada se protagonist, Bernie se zvao!, olakšao s kurvom (te kad je natuknuto da mu je to regularna rekreacija). Dok sam vjerovao da je priča o tome hoće li dobrica Bernie prevariti ženu s lolitom, bilo je drame. Kad se pokazalo da je ionako vara - po čemu je klinka za kojom žudi posebna? Opsesija je opsesija samo kad je, ovaj, opsesivna a te je opsesivnosti, tog pritiska je i te neizbježne tragedije nestalo kada je u igru ušlo tucanje, ma kako možda životno, s trećom strankom.

(Digresija: jednom je netko napisao (sad sam googlao bez rezultata) kako bi, kad bi svi pisali samo ono što znaju, 90% knjiga bilo o profesorima koji su zaljubljeni u svoje studentice; nešto je slično rekao i pulitzerovac Robert Olin Butler kada je bio u Zagrebu: "Većina mojih kolega napiše jednu uspješnu knjigu, zatim dobiju mjesto na nekom sveučilištu i druga im je knjiga o profesoru koji se zaljubljuje u studenticu". Ne znam zašto mi je to sad palo na pamet. :))

Problem kraja, pak, problem je Lolite. Nabokovljev roman ima dva dijela: zanimljiv dio o strasti koji traje do tucanja, i onaj dosadni, poslije tucanja. DJECA PATRASA imaju također dva dijela: trebam li ih navoditi?

Jednom kad je opsesija konzumirana, DJECA PATRASA počinju s bauljanjem svome kraju, malo filozofiraju, malo nas pokušavaju začuditi Kurdom u ormaru, a malo simuliraju Berniejevu životnu predaju rasplinjavanjem u ravnodušnosti. Potucali se oni, ostaje dojam, pa što?

Pa ništa. Ferić je i nakon svega dobar pisac čija krivnja nije što nam se interesi razilaze (njega zanimaju seks i bolest, mene smrt i smisao). DJECA PATRASA su fin roman, iako ne savršen (jedno od neodgovorenih pitanja ostaje: zašto je bilo nužno da Bernie bude Židov? zato što nitko ne piše o Židovima? zato što Rvati ne tucaju maloljetnice?), i možda još samo o jednom problemu treba reći riječ ili dvije.

O problemu problema.

Čini mi se, naime, da se potraga za originalnošću, za "nenapisanom" knjigom, u suvremenoj književnosti opasno približila novinarskoj potrebi za senzacijom. Pavičić o Crkvi, Popović o kriminalu, Tomić o chick-litu, Ferić o pedofiliji/rorikou ... To su "problemske" knjige: aktualne teme (što ih se može sumirati jednom rečenicom) prozno obrađene, po mogućnosti šokantne, po mogućnosti napisane prije kolega. Mogu biti bolje ili lošije (od navedenih, Ferićeva je daleko najbolja jer jedina doseže emocionalnu istinu), ali prije svega djeluju potrošno.

(mcn)



- 23:59 - Komentari (9) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< listopad, 2005 >
P U S Č P S N
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Što je BLOGOV KOLAC?
BLOGOV je KOLAC dnevnik čitanja, sa svime što to podrazumijeva. Čitanje je za mene intimna i emocijama nabita stvar te BLOGOV KOLAC ni ne pokušava biti objektivan već se trsi prije svega biti otvoren razgovor s upravo pročitanom knjigom. Kako sam sebi uzeo za pravo da kažem što god mislim i na koji god način, to je dopušteno i u komentarima. Malo koji se briše, i na malo koji se odgovara. Ne zanima me pretjerano dijalog. Moji intimni odnosi su, kako sam već rekao, s knjigama.
Gdje me još na webu ima:
Posjetite i Q STRIP blog, gdje se piše i razgovara o stripu.

Blog sa skicama i sličnim vizualijama zove se mcn

Moji web stripovi su Martina Mjesec, Mister Mačak i Sergej, a moja stranica je još uvijek u izradi jerbo se zavitlavam s blogovima...:)

Konačno, na www.bestseler.net je objavljena (između ostalih) i serija mojih često čitanih članaka na prečesto postavljena pitanja. Ovdje su vam direktni linkovi:

Kako objaviti knjigu (1)
Kako objaviti knjigu (2)
Kako prodati knjigu

Kontakt: mcn (at) hi (.) htnet (.) hr

Na KOLCU su do sada gostovali:

Martin Amis
Neal Asher
Baigent/Leigh/Lincoln
Snježana Babić-Višnjič
Ilija Bakić
Stuart Banner
Boris Belak
"Shirley Bergman"
Denis Bimota
Ratko Bjelčić
Danijela Blažeka
James Blish
Jasen Boko
Alen Bović
Ivo Brešan
Ivo Brešan (2)
Želimir Ciglar
Patricia Cornwell
James Cowan
deCampi & Kordey
Branimir Čakić
Goran Delač
Boris Dežulović
Boris Dežulović (2)
Boris Dežulović (3)
Umberto Eco
Essekon
Mehmed Đedović
Zoran Ferić
Janet Flanner
Oliver Franić
Franjo M. Fuis
Jonas Gardell
Veselin Gatalo
Dave Gibbons
William Gibson
Ernie Gigante Dešković
Martin Guerre
Sven Hassel
Nick Hornby
Robert E. Howard
Zoran Janjanin
Jason
Miljenko Jergović
Gerard Jones
Etgar Keret
Stephen King
Yvonne Knibiehler
Zoran Krušvar
Hrvoje Kovačević
Lazić & Kožul
Ira Levin
Dannie M. Martin
Joško Marušić
Ed McBain
Ed McBain (2)
Alexander McCall Smith
China Mieville
China Mieville (2)
Žarko Milenić
Ted Naifeh
Fran Nischt (aka "Babl")
Njemački SF
Amelie Nothomb
Dejan Ognjanović
Oto Oltvanji
R. P. pl. B.
Aleksei Panshin
Papac & Škarpa
Jurica Pavičić
Krešimir Pološki
Zoran Pongrašić
Edo Popović
Luka Posarić
Povijest Crkve
Tim Powers
Terry Pratchett
Terry Pratchett (2)
Borivoj Radaković
Norma C. Rey
Alastair Reynolds
Tiziano Sclavi
Joann Sfar
John Shirley
Sidney/Bom
Georges Simenon
Dan Simmons
R. L. Stine
Michael Swanwick
Dalibor Šimpraga
Davor Šišović, ur.
Filip Šovagović
Boris Švel, ur.
Todorowski i Lepčin
Ante Tomić
Dubravka Ugrešić
Van Hamme i Hermann
Enrique Vila-Matas
XY
Yoann & Vehlmann
Yu Yagami

A recenzirane su i sve priče pristigle na Bestselerov natječaj 2007. Po dijelovima:

rpa prva
gruda druga
vreća treća
trta četvrta
pašteta peta
nevjesta šesta
nedam sedam!
osmo meso
deveta kleveta
stado deseto
lijeva krila
žigosani