Linkovi
Qolumbo - strip utorkom
tatjana.ws - 3D art
SFera - društvo za SF
SFeraKon - SF konvencija u ZG
NoSF - SF vijesti i forum
Studio grafičkih ideja - moji najdraži dizajneri

BLOGOVI
Tanja!
Bilja
Cyberfolk
Ire
Izitpajn
Nimrod
Pero K.
Sayock
Šišo
Tiffany


Amy
Beware the Blog
Birtije
Dečko koji obećava
Kinky
Knjiški moljac
Nacrtani
Republika Vinkovci
Slavitza
KNJIŽARA
RASPRODAJA DO JAJA!


Biblioteka SFERA:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

Tatjana Jambrišak: Duh novog svijeta

Igor Lepčin: Purgeri lete u nebo

Aleksandar Žiljak: Slijepe ptice

Zoran Krušvar: Najbolji na svijetu

Dalibor Perković: Preko rijeke

Zoran Pongrašić: Čuvari sreće

Zoran Vlahović: Frulaš

Milena Benini: Jednorog i djevica

Goran Konvični: Jeftine riječi

Krešimir Mišak: Zvjezdani riffovi

Danilo Brozović: Zeleno sunce, crna spora

***

Sferakonski niz:
(svaka 30 kn, pt 10 kn)

10. Zagreb 2094 (ur. T. Jambrišak et al.)
11. Kap crne svjetlosti (ur. T. Jambrišak et al.)
13. Trinaesti krug bezdana (ur. T. Jambrišak et al.)

***

Živko Prodanović: Roboti u ratu (SF haiku) (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): blog.sf (20 kn, pt 10 kn)

Irena Rašeta (ur.): Bludućnost (20 kn, pt 10 kn)

Zoran Krušvar: Izvršitelji nauma Gospodnjeg (50 kn, pt 10 kn)

AD ASTRA, antologija hrvatskog SF-a (200 kn, pt 10 kn)

Kontakt: darko /at/ mentor /./ hr

Blogov kolac

ponedjeljak, 25.07.2005.

Daske, maske i opaske

Filip Šovagović: PTIČICE (Gavella, 2005.)

Postoje barem tri razloga zbog kojih ne bih trebao prikazivati ovu knjigu. Prvo, ne bih je nikad kupio da me to nije zamolio frend koji živi parsto kilometara od Gavelle, jedinog mjesta (tako mi on reče) gdje se knjiga prodaje. A sam je ne bih nikada kupio jer me se dosadašnji - priznajem slab ili skoro nikakav - uvid u lik i djelo Filipa Šovagovića nije pretjerano pozitivno dojmio. Kad god bih ga vidio na televiziji - moj je uvid u kazalište slabašan (toliko slabašan da ga još uvijek zovem "kazalištem" umjesto posvećenom riječi "teatar") - kad god bih ga, dakle, vidio kako daje intervjue ili glumi u serijicama odbijao me njegov nastup iz kojeg sam čitao čovjeka koji svoj talent koristi samo površno, samo koliko mu treba da se provuče dalje bez da izloži glavu i bez da zauzme bitan stav. Kako ponekad i za sebe sumnjam da sam takav, taj mi je nastup nužno antipatičan.

Prvi razlog zašto bih se trebao suzdržati od ove recenzije je, dakle, taj. Drugi je taj što zaista ništa ne znam o "teatru". Ono malo drama što sam čitao napisane su podavno pa tako dozvoljavam da se umijeće pisanja kazališnih tekstova danas vodi nekim drugim principima, a ne razumljivošću (ili čak postojanjem) priče. Treći je, pak, razlog što mi je Filip Šovagović generacija - prema bilješci o piscu devet je dana stariji od mene - a od generacije očekujem nerealno puno i sudim joj nepravedno oštro. I eto, to su ta tri razloga, ali ja recenziju svejedno pišem, jer sam knjigu pročitao, jer je blog gladan, a ja se od imanja mišljenja i tako ne znam obraniti.

Pročitao sam je, dakle - jednu po jednu dramu od četiri objavljene - i četiri puta popizdio.

Opet je stvar u onome o čemu sam pisao na početku: o dojmu da je Filip talent bez truda. Neke replike, cijele neke dijaloške sekvence su jednostavno brilijantne: duhovite, kritičke, incizivne, izazivaju zavist. Te se uglavnom događaju u prvim polovicama drama, dok se situacija uspostavlja. U drugoj polovici drame - ali svake, ma kako zanimljivo počela - događa se rasap u kojem ja više ne pratim ni tko koga ni zašto ni o čemu je riječ ni što je autor htio reć', a ni tko govori. Dobra polovica teksta pretvori se tako u nadigravanje Filipa sa samim sobom, u kojemu se likovi više ne razlikuju, u kojemu svi govore isto, misle isto i prestaju biti osobe već ostaju samo lansirne rampe shizofrena autorova prepucavanja sa samim sobom.

Još sam jedan dojam stekao - a ne znam smijem li ga reći pošto se u "teatar" ne razumijem - dojam kako bi te rečenice glumci obožavali. U Filipovim dramama, naime, nema malih uloga. Svi imaju svoj velik govor, svaka je rečenica ključna (a brave nema), svi dobiju jednu ili dvije scene komičnog prepucavanja ... svaki glumac u toj podjeli ima priliku zablistati pa se nisam mogao ne zapitati je li u tome čar zbog kojeg je Filip nagrađivan dramatik? Priče mu nemaju klasičnog smisla, ali siguran sam da se glumci guštaju dok igraju pa publiku ponese gušt i ono nešto smijeha što ga Filipova duhovitost zna proizvesti te onda ni ne pita više. Sam Bog zna da je mogla i gore proći: mogla je gledati neku drametinu, neko pametovanje, neko rješavanje svjetskih problema ... Morat ću pogledati neku kazališnu predstavu po Šovagovićevu tekstu jer mi se možda tako nametne smisao, a do tada mi ostaje taj dojam teksta kojemu je pristupljeno s pogrešne strane. Poput stripovskog scenarija kojeg je crtač napisao samome sebi s jedinom svrhom kako bi se istakao kao crtač, tako i Šovagovićeve drame ne djeluju da su tu zbog publike nego zbog izvođača, zbog društva, zbog zajebancije.

A ja zaista ne volim zajebanciju. Ja sam smrtno ozbiljan tip, dosadno ozbiljan u želji da stvari imaju smisla, da priče imaju poantu, da Cigina (najbolji lik u PTIČICAMA, dijalekt i ovdje čini čuda) zadnja replika, nakon zvjezdovanja predstavom, ne bude nedostojna i nekoga statista. I dok, ajde, zajebancija prolazi u društvu, ona ne prolazi kad je se pokuša podići na univerzalan princip. Čitajući ove kazališne tekstove, očekivao sam barem malo fair playa, barem malo poštenja prema čitatelju željnom priče, a ne ovlaš skicirane društvene i autorove turbulencije, bez katarze, zamaskirane zajebancijom.

Nije sve zajebancija! Jer ako jest, onda u pičku materinu sve. A za sada, u pičku materinu Filip Šovagović, kritičari koji mu pišu hvalospjeve i kazalište koje mu objavljuje knjige.

Jeboga, baš sam popizdio.

(mcn)

- 11:34 - Komentari (5) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< srpanj, 2005 >
P U S Č P S N
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Što je BLOGOV KOLAC?
BLOGOV je KOLAC dnevnik čitanja, sa svime što to podrazumijeva. Čitanje je za mene intimna i emocijama nabita stvar te BLOGOV KOLAC ni ne pokušava biti objektivan već se trsi prije svega biti otvoren razgovor s upravo pročitanom knjigom. Kako sam sebi uzeo za pravo da kažem što god mislim i na koji god način, to je dopušteno i u komentarima. Malo koji se briše, i na malo koji se odgovara. Ne zanima me pretjerano dijalog. Moji intimni odnosi su, kako sam već rekao, s knjigama.
Gdje me još na webu ima:
Posjetite i Q STRIP blog, gdje se piše i razgovara o stripu.

Blog sa skicama i sličnim vizualijama zove se mcn

Moji web stripovi su Martina Mjesec, Mister Mačak i Sergej, a moja stranica je još uvijek u izradi jerbo se zavitlavam s blogovima...:)

Konačno, na www.bestseler.net je objavljena (između ostalih) i serija mojih često čitanih članaka na prečesto postavljena pitanja. Ovdje su vam direktni linkovi:

Kako objaviti knjigu (1)
Kako objaviti knjigu (2)
Kako prodati knjigu

Kontakt: mcn (at) hi (.) htnet (.) hr

Na KOLCU su do sada gostovali:

Martin Amis
Neal Asher
Baigent/Leigh/Lincoln
Snježana Babić-Višnjič
Ilija Bakić
Stuart Banner
Boris Belak
"Shirley Bergman"
Denis Bimota
Ratko Bjelčić
Danijela Blažeka
James Blish
Jasen Boko
Alen Bović
Ivo Brešan
Ivo Brešan (2)
Želimir Ciglar
Patricia Cornwell
James Cowan
deCampi & Kordey
Branimir Čakić
Goran Delač
Boris Dežulović
Boris Dežulović (2)
Boris Dežulović (3)
Umberto Eco
Essekon
Mehmed Đedović
Zoran Ferić
Janet Flanner
Oliver Franić
Franjo M. Fuis
Jonas Gardell
Veselin Gatalo
Dave Gibbons
William Gibson
Ernie Gigante Dešković
Martin Guerre
Sven Hassel
Nick Hornby
Robert E. Howard
Zoran Janjanin
Jason
Miljenko Jergović
Gerard Jones
Etgar Keret
Stephen King
Yvonne Knibiehler
Zoran Krušvar
Hrvoje Kovačević
Lazić & Kožul
Ira Levin
Dannie M. Martin
Joško Marušić
Ed McBain
Ed McBain (2)
Alexander McCall Smith
China Mieville
China Mieville (2)
Žarko Milenić
Ted Naifeh
Fran Nischt (aka "Babl")
Njemački SF
Amelie Nothomb
Dejan Ognjanović
Oto Oltvanji
R. P. pl. B.
Aleksei Panshin
Papac & Škarpa
Jurica Pavičić
Krešimir Pološki
Zoran Pongrašić
Edo Popović
Luka Posarić
Povijest Crkve
Tim Powers
Terry Pratchett
Terry Pratchett (2)
Borivoj Radaković
Norma C. Rey
Alastair Reynolds
Tiziano Sclavi
Joann Sfar
John Shirley
Sidney/Bom
Georges Simenon
Dan Simmons
R. L. Stine
Michael Swanwick
Dalibor Šimpraga
Davor Šišović, ur.
Filip Šovagović
Boris Švel, ur.
Todorowski i Lepčin
Ante Tomić
Dubravka Ugrešić
Van Hamme i Hermann
Enrique Vila-Matas
XY
Yoann & Vehlmann
Yu Yagami

A recenzirane su i sve priče pristigle na Bestselerov natječaj 2007. Po dijelovima:

rpa prva
gruda druga
vreća treća
trta četvrta
pašteta peta
nevjesta šesta
nedam sedam!
osmo meso
deveta kleveta
stado deseto
lijeva krila
žigosani