Medijski stručnjak BBC-ja o izazovima integrirane redakcije 21. stoljeća!

srijeda , 14.05.2014.

S obzirom na teško stanje novinara u svijetu i smanjen broj zaposlenih u tom sektoru, gostovanje novinara Guy Pelhama s BBC-ja na Hrvatskoj radioteleviziji, kao i njegovo bogato iskustvo dalo je odgovore na goruća pitanja o novoj, integriranoj i multimedijalnoj redakciji 21. stoljeća.


Foto: Mario Solomun

Razlog promjene središta BBC-ja, stalna je promjena modela poslovanja i rada u medijskim kućama te velika konkurencija novih medija. Također, medijski konzumenti nisu više strogo orijentirani na televiziju ili radio, već žele multimedijalnost i interaktivnost. Dvije važne promjene koje je BBC odlučio napraviti jesu fizički premještaj zgrade i promjena kulture rada. Neke od zgrada koje su bile značajnije po veličini, a koje su se premjestile, jesu World Service i Television Center. Uz to BBC posjeduje i 13 regionalnih centara i 36 lokalnih koji dnevno proizvode vijesti.


Foto: bbc.co.uk

Pelham je inače bio glavni aktivist i novinar koji je vodio premještanje redakcija i raznih studija iz deset zgrada BBC-ja u jednu, novoizgrađenu u središtu Londona. Obrazovao se londonskom sveučilištu, a radio je kao urednik najvećeg regionalnog programa vijesti koji je pokrivao jugoistočnu englesku i London. Bio je i reporter te izvještavao o bombaškim napadima na madridskim željeznicama, tsunamiju na Tajlandu te vjenčanju princa Williama i Catherine Middleton.


Foto: Mario Solomun

Komunikacija i konvergencija kao ključ uspjeha

Pod kulturom rada koju Pelham spominje, podrazumijeva se da su sve redakcije postale međusobno povezane te da je postignut viši stupanj integracije. Komunikacija je postala važnija nego li je bila prije te iako neki novinari ne žele komunicirati, jednostavno moraju jer drugog izbora nemaju, rekao je Pelham. Također, novinare koji prikupljaju informacije i one koji proizvode vijesti smjestili su blizu jedne drugima kako bi se olakšao posao i povećala produktivnost. Naposljetku, osobe koje donose važne odluke poput odabira tema ili slanja reportera na mjesto događaja sjede zajedno. Sličan način rada preuzela je i danska nacionalna televizija pa čak i tiskovine poput The Daily Telegrapha. Na svim navedenim projektima glavnu ulogu imali su novinari koji su sami dizajnirali i eksperimentirali sa izgledom deska kako bi rad bio olakšan i atmosfera dobra.


Foto: Mario Solomun

Oko šest tisuća ljudi, koliko radi na BBC-ju, proizvodi dva televizijska programa koja emitiraju 24 sata na dan te kanale BBC 1, 2, 3 i 4 koji prednjače vijestima. Uz njih se još ističu BBC London, BBC Online i Radio Newsroom. Također, proizvode i vijesti na 26 svjetskih jezika. Strategija koje se pridržavaju jest internacionalno, nacionalno, lokalno, multimedijski i višejezično. Jednostavno rečeno – sve za svakoga.

Što se tiče rada na BBC-ju, novinari moraju biti spremni na konvergenciju, odnosno na rad za više medija odjednom, primjerice za televiziju, radio i online, dok je prije otprilike 20 godina svaki novinar radio za samo jedan medij za koji je bio specijaliziran. Vode se politikom da se jedan događaj odnosno priča stvori jednom, a potom se prikazuje više puta, ali iz različitih perspektiva.


Foto: Jana Rebrović

I studenti novinarstva na predavanju medijskog stručnjaka

Prezentaciji Guya Pelhama, prisustvovali su novinari HRT-a te zagrebački studenti s Fakulteta političkih znanosti, Hrvatskih studija i VERN-a. Na pitanje kako privući mlade da konzumiraju vijesti, Pelham je odgovorio – raznim multimedijskim sadržajima. Rezultati istraživanja u Americi ukazuju na činjenicu da 90 posto stanovništva Amerike koristi internet, a njih 48 posto čita vijesti raznih oblika. Referirajući se na to, Pelham savjetuje: Sve bi platforme trebale biti obogaćene multimedijalnim sadržajima kako bi postale privlačnije. Posebno naglašava prilagođavanje vijesti za zaslone pametnih telefona kojih je 2013. prodano preko 990 milijuna.

S obzirom na reputaciju BBC-ja, buduće novinare zanimalo je kako doći do neke od brojnih redakcija. Svi znaju raditi na svim platformama. Nije nužno da je svaki novinar izvrstan na svakom području, od radija preko televizije do online izdanja. Takvi gotovo i ne postoje. No bitno je da mogu pokriti do neke određene mjere cjelokupan posao, a da najviše rade ono u čemu su najbolji, savjetuje Pelham.

Ono što je sigurno jest da bi stručnjak poput Guya Pelhama svakako dobro došao kako javnoj, tako i komercijalnim televizijama u Hrvatskoj.

Tekst: Mario Solomun

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.