Komentari

divljesrce.blog.hr

Dodaj komentar (8)

Marketing


  • Divlje srce

    .

    avatar

    05.12.2019. (23:37)    -   -   -   -  

  • stara teta

    samo jedna od iluzija.
    iluzija "pripadanja"
    iluzija ispravnosti i neprikosnovenog uzora
    iluzija prirodne ili bogomdane "kvalitete"
    strah od praznine
    od gladi
    od smrti
    osamljenosti,
    neuglednosti, neprihvaćenosti
    ponekad nasilnička umišljenost
    ponekad nasilje zbog straha da ipak nismo tako dobri kako si mislimo, pa da drugi ne bi pomislili, jel...

    avatar

    06.12.2019. (15:23)    -   -   -   -  

  • Divlje srce

    Postoji nešto što mi ljudi zovemo zablude. Čitavo naše postojanje sveli smo na borbu dobra i zla.
    No, što je dobro a što zlo? Apsurd je što se mi time uopće bavimo, a zaista nismo dorasli pojmovanju dobrog i zlog, a u tom smjeru tražimo smisao i ginemo za pojam dobra vs zla.

    Metaforika ili metafizika dobra i zla najbolje je pojašnjena u Knjizi postanka. Tamo navodni Adam biva zaveden od navodne Eve koja bješe zavedena od navodne zmije, da okuša ploda s jednog jedinog drveta koje je navodni Bog zabranio ljudima da ikada kusaju.
    To je bilo Drvo spoznaje dobra i zla.
    Nakon što su navodni praljudi ipak jeli njegove plodove, simbolički ispričano, navodno su spoznali i da su goli, i da su seksualni i da su oni ovakvi a drugi onakvi.
    Tada, navodni Bog, teška srca čini ono što je jedino mogao učiniti: protjeruje svoju "djecu" iz Rajskog vrta i dodjeljuje im "slobodu" i daje im "slobodnu volju", da svoj život žive onako kako su "spoznajom dobra i zla" i zavrijedili.

    O tome se sve radi. Spoznaja dobra i zla nije ljudima shvatljiva, nisu dorasli razumijeti Stvoriteljski zakon, i stoga i jesmo tu gdje jesmo.

    Hvala na odličnom komentaru!

    avatar

    07.12.2019. (13:08)    -   -   -   -  

  • stara teta

    prve naznake morala (kao primarno nepisanog pravila ponašanja na dobrobit i društva i pojedinca) navedene su još u šumerskim ranim tekstovima, onda u egipatskim knjigama (opomena starca mudraca, leningradski kodeks), rg-vedama. prvi formalni zapis o obveznim pravnim odnosima bio je ur-namuov, pa hamurabijev, anitta i telipinu. u to doba među židovskim pučanstvom bila je još uvijek jaka samo usmena predaja. pismenost su pokupili djelomično malo od jednog, malo od drugog naroda , kako su se i kojim putem seljakali. septuaginta, prije toga babilonski i jeruzalemski spisi. sakupljeni s raznih strana. moral ( usmena i pismena predaja, niz običaja, zakona, uvjetovanog, priučenog ili svjesno ili nesvjesnog odabira ponašanja) nije samo dio našeg genetskog obilježja, nego ovisi i o poželjom okolišnom ponašanju i učenju, korištenju praktične inteligencije za preživljavanje i duhovno zdravlje. u nekim islamskim zemljama žene se kamenuje i prisiljene su nositi čador, zbog zakona i mmoralnih običaja. u africi su donedavno slobodno hodale gole, nitko ih nije osuđivao. no, u svakom, baš svakom društvu osuđuje se incest, zanemarivanje djece, krađa, ubojstvo. silovanje.. no biblija je puna upravo tih detalja, nisu dopušteni grozote ubojstva i sličnih zla u vlastitim redovima, no preporuča se takvo ponašanje prema neprijateljima.Prva knjiga o Samuelu 15, 3,2Samuel 21, 14, Knjiga o brojevima, 31, Knjiga o Sucima 19, toga ima i u kuranu, i židovskim objašnjenjima tipa mišna, zohar. dakle, mnogo od moralnosti ovisi o stavovima društvenog uređenja, većinskog ili vladajućeg sloja, vjerskim i praktičnim razlozima. o osnovi i porijeklu moralnog ponašanja pročitaj nekoliko sjajnih knjiga, preporučam:
    f. fejtö: bog, čovjek i njegov đavao
    m. iacoboni: zrcaljenje drugih
    m. ridle: evolucija
    n. chomski: sustav moći
    c. renfrew: pretpovijest, nastanak ljudskog uma
    e.o.wilson: o ljudskoj prirodi
    f. de waal: prirodno dobri
    matt ridley: agilni gen
    svako dobro ti želim :)

    avatar

    07.12.2019. (14:34)    -   -   -   -  

  • stara teta

    poanta je da je osjećaj i ponašanje u smislu ispravnosti i empatičnosti svojstven mnogim bićima, ljudsko ne ovisi toliko o pripadnosti pojedinoj mono ili politeističkoj vjeri, niti uvjerenju, nego o osobnim karakteristikama svakog pojedinca i utjecaju stava okoline. u japanskoj do nedavnoj prošlosti bio je običaj, da kad bi starac izgubio prve zube, stavili bi ga u košaru i odnijeli u planinu da se smrzne ili da ga pojedu zvijeri. napretkom i bogatstvom društva i životnih resursa, taj je običaj zamro. danas su japanci izuzetni po poštovanju i brizi za starije osobe. poznajem i židove i luterane (neki od njih su baptisti, neki evangelisti, neki ekumenisti, ne vidim neke bitne razlike,) obiteljski prijatelji su nam bili muslimani (od tete je otac bio hodža i hadži), cijela obitelj katolici, prijateljica jehovin svjedok, u okolini ima i pravoslavaca, neki su ljubitelji harikrišne, neki po ponašanju budisti, vjeruju u sai-babu, neke poznajem da nisu bibliju baš pomno čitali, no vjeruju u spasenje od Isusa Krista, ništa drugo ih ne zanima. gleč, nije me briga, pošteni su, dragi, moralni ljudi, bez obzira što se u nekim stvarima ne slažemo. svatko u sebi ima zrnce dobrote koje valja poštovati, no ako prevagne ona tamna strana ili nasilno soljenje pameti i nepoštivanje drugih ljudi nije mi ugodno s njima se družiti. pa to izbjegavam. ono ljudsko i moralno ne mjeri se vjerom, niti nacijom, niti nekim društvenim ograničenjima, ne bih rado bila patetična, no to se opisuje riječima moral, srce, ljubav, tolerancija, dobronamjernost i poštovanje.
    o moralnosti ima dosta i u teoriji igara. npr. jedna skupina ljudi ima svoj način ponašanja. neki među njima će se isticati sposobnostima i ono što namaknu dijelit će s drugima. instinktivno i spoznajno znaju da će u slučaju ugroženosti dobiti svu pomoć zauzvrat. neki će sve prisvojiti i ne dati drugima. no kad zaškripi, bit će sami i pojesti ih vuci. dakle, moral se "isplati" ne samo zbog vlastite savjesti nego iz vrlo praktičnih razloga.

    avatar

    07.12.2019. (16:10)    -   -   -   -  

  • Divlje srce

    Apsolutno.

    Neobrazovani, pri tome mislim na ljude koji su svoje učenje usmjerili na odabrano i svoje usko interesno područje, poprilično žustro vole to jedino što "znaju" promovirati i nametati kao jedino valjano.
    Njima je nemoguće objasniti raskorak između onog što oni hoće i onoga što zapravo čine, kao da ne sudjeluju u jednome, kao da su željeti i činiti dvije stvari.
    Realnost, koju zapravo vidimo oko nas i koja vlada, često nije ona u nama.
    Stoga je kontradiktornost zapravo najbrži put uspostavljanja kakvog takvog njima podnošljivog odnosa.
    Čovjek nekako u svom putu izdeformira svoje najljepše, najkreativnije ideje a da ih ni ne doraste, da ih zaboravi u stvarnosti koja iskrivljuje njegovo biće i suštinu.
    Činjenica, šira javnost ne mari za Čovjeka, indiferentna je, ali ne bih rekla da je to zato jer je Čovjek izvan njezine "stručnosti".
    Prije bi to bilo jer (krivo)smatra Čovjeka, bez prihvaćanja njega onakvim kakvim on zaista jest, bićem izvan njezinog zbiljskog interesa.
    Kako god, nije preporučljiv fanatizam, niti je mudro priznati stvarnost jačom i neospornom.

    avatar

    07.12.2019. (16:46)    -   -   -   -  

  • stara teta

    sjajno apostrofiranje na današnjem katastrofalnom udaljavanju čovjeka od čovjeka, i premještaj ljudske biti u domenu interesa.
    hvala na podsjećanju na neke zanemarene momente života.

    avatar

    07.12.2019. (17:52)    -   -   -   -  

  • Divlje srce

    Oh, bez lažne skromnosti, drago mi je zbog toga.
    Zahvaljujem i ja tebi na listi knjiga u preporuci. Već me dugo ta tematika nije vidjela u knjižnici. :)
    Uljepšala si mi večer! Hvala.

    avatar

    07.12.2019. (18:03)    -   -   -   -  

  •  
učitavam...