Hrvatsko filološko društvo objavilo zbornik 'Sedamdesete'
utorak , 06.07.2010.'Sedamdesete. Zbornik'.
Priredila Irena Lukšić.
Ilustrirao Mirko Ilić.
Hrvatsko filološko društvo, Biblioteka Književna smotra, Zagreb 2010. 435 str., meki uvez, cijena 120,00 kn.
Riječ je o zborniku posvećenom 70-ima, odnosno sedmom desetljeću prošloga stoljeća od nulte do devete godine. Razdoblje je to za koje se nepravedno zalijepila etiketa nezanimljivog i sivog, čak manje vrijednog u slikovitoj niski prošlostoljetnih zlatnih, srebrnih, ludih, turbulentnih i drugih dekada. Prezentacijom radova vezanih za 70-e želi se afirmirati sadržaj spomenutog vremena, uputiti na njegov specifičan duh i tako dokazati da su te godine svojevrsna žrtva «učinka perspektive», kako bi rekao Josif Brodski. Desetljeće koje je prethodilo, 60-e, doba je uzleta mašte, utopističkih vizija društva i umjetnosti za sve, a 80-e, dekada koja je došla iza 70-ih, vrijeme pak velikih političkih projekata koji su završili novim društvenim i zemljopisnim konfiguracijama. Da su i godine između jake i poticajne, odnosno «vidljive», pokazao je i posebni tematski broj «Književne smotre» (134, 2004; ur. I. Lukšić) u kojemu su pretreseni relevantni događaji na svjetskoj literarnoj sceni. Dio radova iz tog temata uvršten je u ovaj zbornik, a dio naručen specijalno za ovu prigodu. Radi se poglavito o tekstovima koji se ne bave književnim temama nego problematiziraju kulturu i umjetnost u širem smislu te politiku i općenito «stanje svijeta».
Građa je podijeljena na nekoliko cjelina. U prvome bloku, naslovljenome Ispred vremena, našli su se tekstovi o fenomenima koji su «ubrzavali» svoje vrijeme: nova umjetnička praksa, pokreti, grupe i bitne izložbe u Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji, vladavina potpunog jezičnog pluralizma, novi odnos prema umjetničkom djelu i drukčije shvaćanje umjetnika, uspjeh omladinskog tjednika «Polet», omladinski tisak kao prostor «vježbanja demokracije», artikulacija disidentstva na tlu bivšeg SSSR-a, prestanak državne kontrole čitanja i utjecaj samizdata i tamizdata na demokratske promjene u tzv. Istočnoj Europi.
U drugoj cjelini, čiji je naslov Duh sedamdesetih, stoje tekstovi o dramskom djelu austrijskog književnika Thomasa Bernharda, o Jerofejevljevu romanu Moskva-Petuški kao simbolu raspada sovjetske utopije i poetičkim obilježjima pjesničkih zbirki Natalije Gorbanevske.
Treći odjeljak, Rubovi i središta, bavi se «rubovima» književnog života u američkoj zbilji, novim kanarskim glasovima u španjolskoj književnosti, destrukcijom ruskog sela, estonskim elementom u djelu Juliana Semjonova, recepcijom Epikura u indoktriniranom sovjetskom okruženju i znanstveno-fantastičnim parabolama mutacija i kloniranja.
U Pjesničkoj karti vremena predstavljeni su najznačajniji portugalski pjesnici i stvaralaštvo ruskog emigrantskog pjesnika Mihaila Krepsa, a Granice i sjećanja donose osobna svjedočenja o iskustvu egzila i sukobljenih kulturalnih perspektiva.
U odjeljku Tragovi sedamdesetih mjesto je našao tekst o «odjecima» 70-ih u poznatoj Shepardovoj drami Pravi zapad, a Kronika, kronologija rekapitulira važnije događaje iz raznih sfera života koji su desetljeće učinili atraktivnim.
Irena Lukšić, urednica
komentiraj (0) * ispiši * #