Hrvatsko filološko društvo objavilo zbornik 'Sedamdesete'
'Sedamdesete. Zbornik'.
Priredila Irena Lukšić.
Ilustrirao Mirko Ilić. Hrvatsko filološko društvo, Biblioteka Književna smotra, Zagreb 2010. 435 str., meki uvez, cijena 120,00 kn.
Riječ je o zborniku posvećenom 70-ima, odnosno sedmom desetljeću prošloga stoljeća od nulte do devete godine. Razdoblje je to za koje se nepravedno zalijepila etiketa nezanimljivog i sivog, čak manje vrijednog u slikovitoj niski prošlostoljetnih zlatnih, srebrnih, ludih, turbulentnih i drugih dekada. Prezentacijom radova vezanih za 70-e želi se afirmirati sadržaj spomenutog vremena, uputiti na njegov specifičan duh i tako dokazati da su te godine svojevrsna žrtva «učinka perspektive», kako bi rekao Josif Brodski. Desetljeće koje je prethodilo, 60-e, doba je uzleta mašte, utopističkih vizija društva i umjetnosti za sve, a 80-e, dekada koja je došla iza 70-ih, vrijeme pak velikih političkih projekata koji su završili novim društvenim i zemljopisnim konfiguracijama. Da su i godine između jake i poticajne, odnosno «vidljive», pokazao je i posebni tematski broj «Književne smotre» (134, 2004; ur. I. Lukšić) u kojemu su pretreseni relevantni događaji na svjetskoj literarnoj sceni. Dio radova iz tog temata uvršten je u ovaj zbornik, a dio naručen specijalno za ovu prigodu. Radi se poglavito o tekstovima koji se ne bave književnim temama nego problematiziraju kulturu i umjetnost u širem smislu te politiku i općenito «stanje svijeta».
Građa je podijeljena na nekoliko cjelina. U prvome bloku, naslovljenome Ispred vremena, našli su se tekstovi o fenomenima koji su «ubrzavali» svoje vrijeme: nova umjetnička praksa, pokreti, grupe i bitne izložbe u Hrvatskoj, Srbiji i Sloveniji, vladavina potpunog jezičnog pluralizma, novi odnos prema umjetničkom djelu i drukčije shvaćanje umjetnika, uspjeh omladinskog tjednika «Polet», omladinski tisak kao prostor «vježbanja demokracije», artikulacija disidentstva na tlu bivšeg SSSR-a, prestanak državne kontrole čitanja i utjecaj samizdata i tamizdata na demokratske promjene u tzv. Istočnoj Europi.
U drugoj cjelini, čiji je naslov Duh sedamdesetih, stoje tekstovi o dramskom djelu austrijskog književnika Thomasa Bernharda, o Jerofejevljevu romanu Moskva-Petuški kao simbolu raspada sovjetske utopije i poetičkim obilježjima pjesničkih zbirki Natalije Gorbanevske.
Treći odjeljak, Rubovi i središta, bavi se «rubovima» književnog života u američkoj zbilji, novim kanarskim glasovima u španjolskoj književnosti, destrukcijom ruskog sela, estonskim elementom u djelu Juliana Semjonova, recepcijom Epikura u indoktriniranom sovjetskom okruženju i znanstveno-fantastičnim parabolama mutacija i kloniranja.
U Pjesničkoj karti vremena predstavljeni su najznačajniji portugalski pjesnici i stvaralaštvo ruskog emigrantskog pjesnika Mihaila Krepsa, a Granice i sjećanja donose osobna svjedočenja o iskustvu egzila i sukobljenih kulturalnih perspektiva.
U odjeljku Tragovi sedamdesetih mjesto je našao tekst o «odjecima» 70-ih u poznatoj Shepardovoj drami Pravi zapad, a Kronika, kronologija rekapitulira važnije događaje iz raznih sfera života koji su desetljeće učinili atraktivnim.