fuji

27.11.2008., četvrtak

Omamori

OmamoriOmamori je Japanski amulet koji donosi sreću koji se mogu naći u Shinto svetištima.
Riječ mamori znači zaštita, a omamori znači čestit zaštitinik.

Amulet je obično napravljen od tkanine i papira ili komada drveta s ispisanim molitvama kako bi donio sreću, a mogu se zakačiti na torbe, mobitele ili retrovizore auta za sretno putovanje. OmamoriMnogi Omamori su specifičnog dizajna ovisi o lokaciji gdje su napravljeni.

Na jednoj strani imaju specifičan opis neke sreće ili zaštite za što su namjenjeni, a na drugoj imaju ime hrama gdje su kupljeni. Postoje općeniti Omamori, ali su većinom namjenjeni jednom obliku sreće: zdravlje, ljubav, učenju, a može ih se dodati samo nekolicina. U zadnje vrijeme postali su moderni s dizajnom raznih likova, kao što su Hello Kitty, Snoopy, Mickey Mouse, itd.
Omamori
Govori se da se Omamori nikada ne bi trebali otvarati jer gube svoju sposobnost zaštite. Amuleti nemaju vijek trajanja, ali se preporučuje zamijeniti ga jednom godišnje. Stari amuleti se vraćaju u hram gdje se pravilno zbrinjavaju.

Nekoliko popularnih Omamori- a su:

Kanai Anzen – za dobro zdravlje i pomoć tijekom bolesti
Kootsuu Anzen – zaštita za vozače i putnike svih vrsta
En-musubi – za samce i parove da osigura ljubav i brak
Anzan – zaštita za trudnice
Gakugyoo Jooju – za sudente i školarce
Shoobai Hanjoo – Uspjeh s poslom i novcem

Omamori

19.11.2008., srijeda

Torii

Torii Torii su tradicionalna japanska vrata koja se obično nalaze u Shinto svetištima, a mogu se naći i pred budističkim hramovima.
Sastavljena su od dva uspravna stupa s dvije poprečne 'pregrade' na vrhu, a obično su crvene (cinober) boje. Neki Torri- i imaju ploče koje su montirane između 'pregrada'. Tradicionalno je napravljen od drva ili kamena, no u novije vrijeme rade se od čelika, pa čak i od nehrđajučeg čelika. Torri označava prijelaz iz svetog (hram) u običan svijet.
Inari svetišta obično imaju mnogo Torii- a.

Osoba koja je bila uspješna u karijeri obično donira jedan Torri u znak zahvalnosti.
Fushimi Inari svetište u Kyoto- u ima tisuće tahvih Torii- a.
Torii
Postanak riječi Torii nije poznat. Jedna teorija govori da bi pisamo kanji- ima značilo „tamo gdje se ptice odmaraju“, što bi moglo biti izvedeno od 'spuštanje ptica'. To je zato što se u Shinto- u ptice smatraju glasnicima Bogova. Druga teorija je da je izveden iz pojma toori-iru (proći i ući).

Torii je vjerojatno potjekao iz Indije. Neki naučnici vjeruju da potječe od Indijskog luka (na ulazima), Torana, koji je stigao do Istočne Azije kako se širio Budizam a pronađen je na Budustičkoj povjesnoj lokaciji Sanchi. Kroz Kineski utjecaj, vrata su stigla u Japan. Slične strukture se mogu naći u Tai društvima, a također postoje i unutar Nicobarese i Shompen sela.
Torii
Torii, u Japanu, označava ulaz na sveto mjesto. Prolazeći ispod Torii- a kako bi ušli u hram, zajedno s pranjem ruku i ustiju vodom, djelo je posvećivanja i pročišćivanja prije približavanja Kami- u (Kami – jap. Bog ili duhovi unutar hrama u Shinto vjeri) kako bi se molilo.

Uz jak odnos između Shinto svetište i Carske obitelji, Torii se postavljao i pred njihovim grobnicama.

Torii se toliko udomačio da ga neki smatraju i simbolom Japana.
Torii

10.11.2008., ponedjeljak

Bodhidharma [Part 2]

[Također nastavak Daruma posta]

Prvo da popunim prijašnji post činjenicama koje su mi promakle...
___
Budistički učitelj iz južne Indije, Prajnatara, odlučio je početkom 6. stoljeća poslati svojeg najdarovitijeg učenika, Bodhidharma- u, u Kinu, kako bi tamošnji budizam iznova oživio i dobio novi impuls. Prajnatara, koji se smatra 27. patrijarhom indijskog budizma, proglasio je učenika svojim nasljednikom, a Bodhidharma će kasnije postati prvim patrijarhom zen budizma.
___
Za ovo se zahvaljujem nihonkichigai- u

Kada je Bodhidharma 520. došao iz Indije u Kinu,posjetio je cara Wu-tia iz Lianga,zaštitnika Budha- inog puta u Kini.Car mu je govorio što je sve učinio za napredak Budhina učenja u svojoj zemlji i upitao Bodhidharmu koja je njegova zasluga za njegova dijela.Bodhidharma je odgovorio: Baš nikakva.
Car ljut, zbunjen i znatiželjan upita: Koji je onda smisao najveće svete istine?
Bodhidharma odgovori: Beskrajno prostranstvo, nikakve svetosti.
Car ga onda upita: A tko si onda ti?
Bodhidharma odgovori: Ne znam!

Kako car nije shvatio osnovno Budha- ino učenje, Bodhidharma napusti carev dvor, prijeđe rijeku i dođe u zemlju We, hram Shorin-ji (kin.Shao-lin) na planini Wu-tai u Honanu, gdje je prema legendi proveo
devet godina okrenut zidu.
___

Bodhidharma Što se tiče Bodhidharma- ine smrti, nagađa se da je umro 528. ili 534. god. Poslije Krista blizu rijeke Lo ili na području Sjeverne Kine. Pretpostavlja se da ga je tri godine nakon njegove smrti, vidio neki putnik ili činovnik u Srednjoj Aziji kako nosi štap i jednu sandalu, krečući se prema Indiji. Nakon što je slučaj prijavljen, navodno mjesto prebivališta (mjesto gdje je pokopan) je pregledano, grob je bio prazan, no u njemu je ostala samo jedna sandala.
Međutim, Japanci vjeruju u drugačiji Bodhidharma- in kraj. Prema njihovoj verziji, Bodhidharma je još jednom, 613. godine pr. K., putovao preko mora u Japan na listu trske ili rogoza. Priča se da ga je princ Shotoku Taishi susreo reinkarniranog kao prosjaka. Princ mu je dao hranu, piće i odjeću, no sljedeći ga je dan pronašao mrtvog.

Danas, u Oji- u, Japan, stoje kamene oznake na mjestu gdje su se susreli Bodhidharma i princ.

Kada je riječ o ikonografiji, Bodhidharma se prikazuje na brojne načine, uključujući slike, skulpture, drvorez i hramove. No u svim je tim tehnikama, zadržao iste karakteristike: izbočen, oči bez kapaka, odlučne obrve, istaknut nos, usta okrenuta prema dolje, čvrsta brada, i ogrtač (uglavnom crven) koji otkriva samo lice.

Daruma- e se najčešće upotrebljavaju kao simbol sreće i bogatstva. Jedna od prvih upotreba je bio amulet za suzbijanje dječjih bolesti, osobito kozica (boginje, ospice). Za crvenu se kaže da je omiljena boja boga kozica i zato mu je dovoljan Daruma- in crveni ogrtač. Baš kao i Maneki-neko, Daruma mačka koja moli i donosi sreću, i Daruma- e se postavljaju na prozore trgovina, na znakove i reklame. Također se koristi i u domovima ili kao dekorativna figura. Njegova slika se često vidi na kućanskim potrepštinama kao što su setovi za čaj, setovi za sake, zdjele, tanjuri, lepeze, štapići za jelo i držači za štapiće (za jelo).

I za kraj da ponovim...

Jedan od najspektakularnijih Daruma- inih festivala je Dairyu-ji, godišnje spaljivanje iskorištenih Daruma figura, a održava se 18. Siječnja. Napravi se ogromna lomača u koju se baca tisuće Daruma figura. Bilo da je Daruma odveo do ostvarenja želje, tu je obična pretpostavka da Daruma- ina sreća (naročito one od kaširanog papira) traje samo jednu godinu.
___
Nadam se da ste uživali.
Ukoliko vas zanima bilo što o Bodhidharma- i ili Daruma- i rado ću pronaći takvu informaciju ^^
~

03.11.2008., ponedjeljak

Bodhidharma [Part 1]

[Također nastavak Daruma posta]

Bodhidharma Ime "Daruma" je japanska verzija Sanskritskog imena "Dharma". Točnije, značenje, vjerovanja i legenda o Daruma- i je bazirana na indijskom svećeniku poznatom kao Bodhidharma. Kako bi se shvatilo značenje Daruma- e, mora se pogledati u prošlost poznate japanske kulture te u indijsku kulturu unatrag 2000 godina.

Za Bodhidharma- u se kaže da je rođen u Pallava- i, Južnoj Indijskoj Kraljevini, 440. god. Poslije Krista. Kao treće rođeni sin kralja Simhavarman- a, Bodhidharma je opisivan kao član Brahman (svećeništvo) kaste [društvena klasa/položaj] ili Kshatriya (ratničke ili vladajuće) kaste. U svakom slučaju, on je bio upoznat s budizmom, a kasnije i s gospodarom budizma, Prajnatara- om. Nakon što je postao učenikom Prajnatara- e, postao je i njegov sljedbenik te 28. patrijarh budizma. Postoje različite priče kako je Bodhidharma putovao Kinom pod vodstvom Prajnatara ili zbog misije (vjeruje se da je tada imao preko 100 godina). Godine njegovog dolaska variraju između 475. i 520. god. Poslije Krista, međutim, sve priče se slažu da je završio u Južnoj Kini.

Kad je Car Wu iz Liang dinastije čuo o njegovom dolasku, pozvao ga je na kraljevsko saslušanje. Car, koji se proglasio strastvenim zaštitnikom budizma upitao je Budhidharama- u o njegovim religijskim doprinosima. Nakon što je odgovrio, Bodhidharma je otišao, jer Car nije razumio što mu je rekao. U jednoj se poznatoj sceni tvrdi kako je Bodhidharma, u pravci sjevera, prešao Yangtze Rijeku na listu trske ili rogoza. Na kraju je stigao u samostan Shaolin Hrama; ondje su se neke od najpoznatijih legendi i dogodile.

Najznačajnija je ona o devetogodišnjoj meditaciji, kada je vjerojatno bio okrenut prema zidu neke pećine. Sjedeći i poduže vrijeme zureći u zid, Bodhidharma se borio protiv umora i pospanosti. U napadu frustracije, odsjekao si je vjeđe kako bi ostao budan. Vjeruje se da su prve biljke čaja rasle na mjestu na kojem su njegove vjeđe pale. Od tada, svećenici, kao i ostatak Azije, koriste čaj kao sredstvo protiv pospanosti i pomoć u meditiranju.

Još jedan važan pogled na Bodhidharma- inu meditaciju objašnjava forma koja je prisutna još i danas. Budući da se nije micao poduži period, s vremenom je ostao bez ruku i nogu koje su polako odumrle (upravo to objašnjava zašto je Daruma lutka bez ruku i nogu). No ipak je ostao ostati uspravan. Posebno za Bodhidharma Zen sljedbenike koji vjeruju da energija jedne osobe počiva ispod pupka, Bodhidharma- ino postignuće je pripisano njegovom otkriću unutarnje snage.

Iako se Zen prakticirao u Kini nekoliko stoljeća prije Bodhidharma- e, on sam je odgovoran za njegovo predstavljanje. Ako ništa drugo, on je predstavio svoj Zen, Mahayana Zen. Prema jednom izvoru, ovaj je Zen bio "mač mudrosti" s kojim se rezao "um oslobođen pravila, transa i propisa [svetog pisma]". Još jedna misao koja se tiče Zen- a i Bodhidharma- e kaže da je Bodhidharma izabran za gospodara Zen- a kako bi ojačali njegovu zakonitost kao pravu budističku sektu.

Bodhidharma- ina čuvena prisutnost u Shaolin Hramu je isto pridonijela vjerovanju da je osnovao vrstu borilačkih vještina poznatu kao Shaolin kung-fu (Kina) ili karate (Japan). Neki potvrđuju da je tijekom T’ang dinastije, 618 – 097. god. Poslije Krista, Shaolin Hram postao slavan zbog grupe svećenika koji su učeni da budu ratnici kako bi se borili samo štapom i golim rukama. Vjerovanje da je Budhidharma zaista iz Kshatriya kaste, budući da je i sam upoznat s borilačkim vještinama, jasno se vidi u vjerovanju da je upravo on prvi učitelj ovih ratnika-svećenika. Također se vjeruje kako je Budhidharma- ino učenje kung-fu- a još jedno sredstvo borbe protiv pospanosti s kojom se svećenici redovito suočavaju tijekom meditacije i ostalih vještina za koje je potrebno da se čovjek duže vrijeme ne miče.

Najosnovnija metoda
Koja uključuje sve ostale metode
je vladanje umom.
Um je korijen iz kojeg rastu sve stvari.
Ako možeš razumjeti um,
i sve ostalo će ti biti jasno.
~ Budhidharma


[Zahvaljujem se na pomoći Hindu i mojoj nee-chan]

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.