Razgovor s dr. Tomislavom Sunićem

Photobucket
Šime Tolić, Tomislav Sunić, i David Jambrak

Dr. Tomislav Sunić (www.tomsunic.info) pisac i prevoditelj, rođen je 1953. u Zagrebu. Na Filozofskom fakultetu u Zagrebu studirao je francuski i engleski jezik, a zatim je magistrirao međunarodnu politiku na California State University u Sacramentu. Doktorirao je 1988. političke znanosti na University of California u Santa Barbari. Bio je predavač na California State University, University of California i Juniata College u Pensilvaniji. Održao je mnogobrojna predavanja u Europi i Sjedinjenim Američkim Državama. Kao bivši politički emigrant surađivao je s Novom Hrvatskom i Hrvatskom revijom. Nakon povratka u Hrvatsku, 1993. g., kao djelatnik Ministarstva vanjskih poslova RH radio je u hrvatskim veleposlanstvima u Kopenhagenu, Londonu, Bruxellesu i Alžiru. Sunić je pisac više knjiga, a svoje članke, prikaze i eseje objavljivao je u cijelom nizu publikacija, uključujući The Wall Street Journal, Le Monde i Chronicles. Nedavno mu je na engleskom objavljena knjiga Postmortem Report: Cultural Examinations from Postmodernity, što je i povod za ovaj razgovor.

Dr. Sunić, nedavno Vam je iz tiska izašla knjiga eseja Postmortem Report: Cultural Examinations from Postmodernity. Što je tema te knjige?

Tomislav SunićKnjiga je zbirka mojih eseja i prijevoda eseja Alaina de Benoista s francuskog na engleski jezik koje sam u zadnjih dvadeset godina objavio u stručnim časopisima u Americi. Glede tema, knjiga je podijeljena u nekoliko poglavlja; poglavlje o religijama, o Jugoslaviji, o nacional-socijalizmu, o rasama i rasizmu, o liberalizmu i komunizmu. Knjiga ima dobar predgovor poznatog profesora sociobiologije i mog dobrog kolege Kevina MacDonalda sa California State University, Long Beach. Mislim da je to dobro štivo za uvod u spoznaju ideja vodilja 20. i 21. stoljeća.

Prošle godine u Hrvatskoj je prevedena Vaša knjiga Europska nova desnica, Korijeni, ideje, mislioci. Za čitatelje kojima nije poznato što je to Europska nova desnica, odmah valja napomenuti da nije riječ o političkoj stranci, već o jednoj filozofskoj školi odnosno intelektualnoj i kulturnoj struji koja okuplja čitav niz uglednih profesora filozofije, politologije, lingvistike i antropologije. Možete li nam reći nešto više o toj knjizi, kao i o samoj Novoj desnici?

Točno ste rekli. Nova desnica je škola ideja, mogli bi reći jedna misaona i kulturna skupina intelektualaca, a nikakva politička stranka. Riječ je prvenstveno o intelektualcima i akademicima koji ruše frojdo - marksističke mitove, mitove progresa i jednakosti i pružaju nove ideje, počevši od studija sociobiologije, pa do studija moderne poezije i filozofije. Važnost Nove desnice je ta, o čemu je dosta riječ u mojoj knjizi, što je ona uspjela sabrati masu autora, pisaca i filozofa, a čija je literatura nasilno uklonjena nakon Drugoga svjetskog rata ili je pala u zaborav. Nova desnica ističe važnost stvaranja kulturne hegemonije, jer jedino putem dobivanja i osvajanja kulturne hegemonije, bilo u medijima ili visokim školama, dobiva se u završnici i politička vlast.

U svojim radovima često naglašavate važnost metapolitike. Što se točno podrazumijeva pod pojmom «metapolitika»?

Metapolitika je politika ideja, a ne dnevna politika, kakvu mi svakodnevno gledamo. Metapolitika podrazumijeva rat sa suprotnim idejama na kulturnom planu. To je ono bitno što nedostaje hrvatskoj političkoj stvarnosti, a u čemu je ljevica puno bolje uspjela. Od ljevičara Antonia Gramscia, komu sam posvetio posebno poglavlje u svojoj knjizi, mnogi bi hrvatski desničari dosta mogli naučiti. Jedan od razloga rasula desnice i nacionalista u Hrvatskoj je činjenica da oni nisu uspjeli na idejnom i kulturnom planu ništa novog ponuditi.

Dojma sam da se u Hrvatskoj premalo interesa pridaje kulturi. Pritom ne mislim na kojekakve kvazikulturalne projekte koje financiraju porezni obveznici, a od kojih nema osobite koristi. Ne mislite li da bi se više trebalo promovirati čitanje, osobito kod mladih? Prevođenje u Hrvatskoj također nije na visokim granama, dojma sam da u tom pogledu zaostajemo ne samo za Europskom unijom, nego, primjerice, i za Srbijom?

Kada je riječ o kulturnoj hegemoniji moramo biti na čisto s jednom stvari. Ovdje nije riječ o muzejskoj kulturi ili mrtvoj kulturi. Koristim riječ „kultura“ u velikom rasponu. Kultura podrazumijeva način i stil života i poznavanje duha vremena. Tu je desnica totalno zakazala u zadnjih šezdeset godina, ne samo kod nas nego i na Zapadu. Nije dala ništa novog. Desna misao ima silnu literarnu i filozofsku baštinu, ali njeni potencijalni zagovornici u Hrvatskoj nisu tu ulogu znali odigrati. Danas jezikom, javnim govorom, visokom školstvom i stilom života gospodari isključivo ljevica i njeni liberalni izdanci. Ljevica se uspjela nametnuti modernom i proglasiti sve hrvatske desničare i nacionaliste trogloditima i provincijalcima. I to s pravom. Kod nas ne postoji jedan jedini kulturni klub gdje bi se desni nacionalisti mogli sastajati i debatirati o novim idejama i gdje bi mogli formulirati na elegantan i moderan način svoje ideje. Dokle god hrvatski nacionalisti ne shvate primat ideja u vođenju politike – nemaju šanse da dođu na vlast.

U Hrvatskoj se mnogo priča o manjku medijskih sloboda i medijskoj cenzuri. Često se pritom povlače paralele sa zapadnoeuropskim zemljama koje se uzimaju kao primjer demokracije i slobode govora. S obzirom da ste dugo godina živjeli i radili u Sjedinjenim Američkim Državama, a kao bivši hrvatski diplomat prošli čitav niz europskih zemalja, možete li nam reći kakvo je stanje slobode medija u tim zemljama? Je li stanje medijskih sloboda u Hrvatskoj, komparirano sa zapadnoeuropskim zemljama, doista tako crno?

Zapadni liberalni sustav koristi jezičnu, krivično pravnu, psihološku, a u zadnje vrijeme i fizičku represiju koja je dovedena do akademskog savršenstva, i to puno bolje nego u komunizmu. Za razliku od komunizma, u liberalnim demokracijama građaninu je teško prepoznati osnovnu političku kategoriju: tko je politički prijatelj, a tko je politički neprijatelj. Tijekom hladnog rata liberalni sustav mogao je doduše prikriti svoju represiju i svoje brojne gospodarske slabosti stalnim projiciranjem ukupnog političkog zla na komunističkog protivnika. Zapadnjačka liberalna formula bila je jasna: pa zar se na kapitalističkom Zapadu bolje i slobodnije ne živi?! Malo oporbenjaka u sumornoj komunističkoj Jugoslaviji i Istočnoj Europi tada je uopće i pomišljalo da liberalni sustav također koristi represiju protiv svojih neistomišljenika. Neke tabu teme na Zapadu bolje je ne dirati jer možete lagano izgubiti radno mjesto, pa čak završiti i u zatvoru. Liberalno-zapadnjački mitovi veoma su jaki i sistem čini sve u svojoj moći da ih zadrži. Pogotovo se to odnosi na modernu historiografiju i na liberalnu dogmu da su svi ljudi jednaki. Za vrijeme Tuđmana u Hrvatskoj se puno slobodnije moglo govoriti o nekim temama, pogotovo glede moderne historiografije.

U dnevnome tisku svaki dan možemo čitati o brojnim korupcijskim aferama, kriminalu, kupovanju ispita, zapošljavanju na temelju obiteljskih, prijateljskih i rođačkih veza i sl. Vjerujte li da je borba protiv korupcije iskrena ili riječ o još jednoj predstavi za hrvatsku javnost?

Nemoguće je rješavati probleme s korupcijom u Hrvatskoj ako se prije toga ne učini totalna dekomunizacija sistema. Uzroci korupcije u Hrvatskoj su strukturalne naravi i oni leže u baštini titoizma. Pogledajte samo najbogatije ljude danas u Hrvatskoj. Sve su do pretežno ljudi koji su nekad bili povezani s UDBOM i bivšim jugoslavenskim sistemom.

Kao bivšem političkom emigrantu zasigurno Vam je stalo do toga da bivši komunistički zločinci kao i suradnici UDBA-e budu sankcionirani. Mislite li da je realno za očekivati da u Hrvatskoj dođe do temeljitijeg obračuna s komunističkim nasljeđem? Je li lustracija više uopće provediva u Hrvatskoj?

Odmah se postavlja pitanje kako i u kojoj mjeri pravno pokrenuti lustracije. Kojim kronološkim redom? Od 1941? Od 1945? Od 1971? Od 1991? Koje slojeve hrvatskog stanovništva i koje struke ona mora obuhvatiti? Koliko duboko ona mora zadirati? Moraju li žrtve moguće lustracije, tj. dekomunizacije, biti samo članovi bivše KPH ili, pak, njihovi pomagači - od kojih većina njih nikada nisu bili članovi KPJ ili KPH, ali koji su igrali bitnu ulogu u intelektualnom, diplomatskom i medijskom legitimiranju jugoslavenskog komunističkog terora? Želja velikog broja Hrvata za dekomunizacijom Hrvatske dobrim dijelom temelji se na rezoluciji Europskog vijeća (1481). Smatram da su to puste želje. Danas se u Europskoj uniji više govori o potrebi suzbijanja nacionalizma i desničarenja. Konačno pogledajte i pedigree aparačika Europske unije; sve od reda bivši ljubitelji Tita, Jugoslavije i samoupravljanja - kojeg danas umotavaju u rječnik o „euro-atlantskim integracijama“. Hrvatska je imala povijesnu priliku da „neutralizira“ nekoliko desetaka tisuća komunističkih kolaboratora između 1991. i 1994., no to ona nije učinila. Što postavlja automatski i pitanje o stvarnim motivima izlaska Hrvatske iz Jugoslavije. Bivšim-sadašnjim hrvatskim liberal-komunistima i njihovim suradnicima u medijima, visokom školstvu i politici itekako je važno očuvati hrvatsku samostalnost. Zvuči abnormalno i kontradiktorno, no uz malo logičnog razmišljanja potpuno je ta teza ispravna. Sinekure koje danas uživaju djeca oznaša, udbaša ili enobejaca u hrvatskom javnom životu, diplomaciji i novinstvu, oni nisu mogli sanjati u bivšoj Jugoslaviji. Svi hrvatski komunisti znali su vrlo dobro da je i za najmanji putni nalog, za najmanji politički uvodnik u bivšem Večernjaku ili bivšem Vjesniku ili u udbaškoj ekspozituri ex-Tanjugu, trebalo dobiti mig Beograda.

Predmet Vašeg zanimanja u posljednje vrijeme je identitet. Mislite li da postoji realna opasnost gubitka hrvatskog nacionalnog i kulturnog identiteta? Ako Hrvatska danas-sutra uđe u Europsku uniju, smatrate li da će hrvatski političari znati na valjan način artikulirati i sačuvati hrvatske nacionalne interese?

Hrvatski identitet ovisi prvenstveno o duhu vremena na Zapadu. Dobre su vijesti da se liberalizam ruši i da njegovi mitovi padaju u vodu. Upravo kao što su se komunizam i njegova skolastika raspali prije dvadeset godina. Ovo su povijesne šanse za Hrvate koje oni trebaju znati iskoristiti. Po mom mišljenju na ovim terenima doći će do velikih promjena u narednim godinama, i to puno većih nego početkom 90. godina. Bit će to ružne promjene sa sigurnim sukobima. I da na kraju parafraziram Friedricha Nietzschea; jedino narodi sa najduljom povijesnom memorijom imat će šanse da ostanu najdulje na zemljopisnoj karti.

Davor Dijanović

20.03.2010. u 22:51 | 1 Komentara | Print | # | ^

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< ožujak, 2010 >
P U S Č P S N
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        

Svibanj 2024 (3)
Ožujak 2024 (2)
Prosinac 2023 (1)
Rujan 2023 (1)
Veljača 2023 (2)
Listopad 2022 (1)
Rujan 2022 (1)
Ožujak 2021 (1)
Prosinac 2020 (2)
Kolovoz 2020 (1)
Lipanj 2020 (1)
Svibanj 2020 (3)
Ožujak 2020 (2)
Siječanj 2020 (1)
Ožujak 2019 (1)
Prosinac 2018 (1)
Rujan 2018 (1)
Studeni 2017 (2)
Rujan 2017 (1)
Travanj 2017 (1)
Studeni 2016 (1)
Srpanj 2016 (2)
Travanj 2016 (2)
Ožujak 2016 (3)
Siječanj 2016 (3)
Prosinac 2015 (3)
Studeni 2015 (7)
Listopad 2015 (1)
Svibanj 2015 (3)
Travanj 2015 (4)
Veljača 2015 (5)
Prosinac 2014 (3)
Studeni 2014 (3)
Rujan 2014 (5)
Kolovoz 2014 (4)
Lipanj 2014 (4)
Svibanj 2014 (5)
Travanj 2014 (5)
Ožujak 2014 (4)
Veljača 2014 (3)
Siječanj 2014 (3)
Studeni 2013 (2)
Rujan 2013 (3)
Srpanj 2013 (1)
Lipanj 2013 (4)
Svibanj 2013 (1)
Travanj 2013 (4)
Ožujak 2013 (4)

ARIJEVSKI BOGOVI

main-qimg-af2fc34b66bc5d715c6d0516b759f5ef-lq
INDRA

640px-Perun-Gromoverzhecz-by-Andrey-Shishkin
PERUN

1-X7-A5-Tw-L-tef-HUy-Zb-QM7-YHA
ARES

il-fullxfull-4690312206-s6qw
ODIN


SVETINJE

LADO-Hrvatska-posavina
TRADICIJA

An-Autumn-Idyll-Carl-Bauerle-Oil-Painting
DOMOVINA

20060206-fg26
OBITELJ

IDEALI

3f
KLASIČNA MUŽEVNOST

s-l1600
KLASIČNA ŽENSTVENOST

Cole-Thomas-The-Consummation-The-Course-of-the-Empire-1836
ZLATNO DOBA

Kontakt i poveznice

Emajl: darko.tolic@outlook.de

http://holywar.org/RadioCro.htm
https://homunizam.wordpress.com/
https://hrvatskoobrambenostivo.com/mala-knjiznica/
https://creativitymovement.net/category/library/
https://velesova-sloboda.info/start/index-de.html
https://davidduke.com/
http://www.realjewnews.com/
https://derschelm.com/gambio/
http://faithandheritage.com/
https://imperium-europa.org/index.html
http://www.novi-svjetski-poredak.com/
http://www.europskaunija.yolasite.com/
http://hrvatski-desnicar.blog.hr/
http://www.hrvatskipravasi.hr/
https://natall.com/
https://nationalvanguard.org/
https://cosmotheistchurch.org/shop/
https://www.nsm88.org/
https://creativityalliance.com/
https://hydra-comics.de/
https://resist.com/
https://wir-sind-horst.de/
http://www.davidlane1488.com/main.html
https://www.derdritteblickwinkel.com/
https://chechar.wordpress.com/
https://wir-hn.de/
http://www.kirksvilletoday.com/
https://hrvatskiratnik.hr/
https://www.aryanlibrary.com/

Flag Counter

Darko-Tolic-Vitez
Fahne-kl-Buchstaben

"Sretan život je nemoguć: najvišlje što čovjek može steći je junački životopis",
Arthur Schopenhauer (1788 - 1860), njemački filozof

"Ein glückliches Leben ist unmöglich: Das Höchste, was der Mensch erlangen kann, ist ein heroischer Lebenslauf.",
Arthur Schopenhauer (1788 - 1860), deutscher Philosoph

“A happy life is impossible; the best that a man can attain is a heroic life.”,
Arthur Schopenhauer (1788 - 1860), German philosopher