CHF (g)roblje (ili Tri grbe na hrvatskim leđima)
30.01.2015.Danima sam na toj svojoj srozanoj pameti imao jednu drugu temu (onu o dijaspori za političke junfere i demagoge na straži), no kako su me proteklih dana s različitih portala zapljuskivale sudbine nasukanih žrtava kredita u švicarskim francima, odlučio sam je odložiti za neka manje kisela vremena, nadajući se da će u ovima, koliko god da su opora, zalutati i poneki slađi gutljaj. I bi tako...
"Ja sam spasio od deložacije Željka Budića, plativši mu ratu duga od 7.200 kuna. No, nisam učinio nikakvo herojsko djelo jer već sutra mogu ja ostati bez krova nad glavom", rekao je Glasu Slavonije osječki tramvajac koji nije želio otkriti svoje ime. (Index.hr)
Kao i uvijek, kada nastupe olovna vremena, raspoznaju se oni s ljudskim otiskom u sebi od onih u koje je samo fabričko ljudsko odijelo. Iako je ova priča "Čovječe, postavljam te ispred boga novca" zatekla mnoge, mnogo se češće može čuti (ili sam ja barem češće čuo) ushit zbog tuđe nevolje i same prilike da se, premda u istom blatu do nosa, drugome prodaje čist obraz. A kakav je to obraz u svih onih pored kojih je prvi čovjek izvršne vlasti mogao dogurati do "časne" titule osuđena ratnog profitera? Pored kojih su prodane i te nesretne banke prethodno sanirane novcem tih istih koji sada ne mogu spavati od nesnosne brige hoće li nečije dijete morati spašavati od pogleda na interventne snage. Kada su se sanirale banke njihovim novcem, šutjeli su. Kada su se prodavale banke sanirane njihovim novcem, opet su šutjeli. Sada su se, sudeći prema ushitu "A tko im je kriv!?", našli na strani banaka. Uvjereni da sami ne snose nikakvu društvenu odgovornost, zaboravljaju da živjeti po ustavu neke države znači biti odgovoran, čak i kada djetinjasto protestiraju šaranjem po glasačkim listićima.
Mrtvi kapital: Sveučilišna bolnica u Blatu
Građani su u tu ruševinu, površine 82.000 četvornih metara, od 1982. samodoprinosima ‘ulupali’ više od 150 milijuna eura, misleći da financiraju nešto što je za njihovu dobrobit. Gadno su se prevarili. Danas je nedovršena zgrada u Blatu zapuštena, većina stakala na njoj je razbijena, zidovi su išarani grafitima, a pokradeni su i dijelovi metalne konstrukcije. (Jutarnji list)
Nisam zabrinut što bi moja obitelj mogla (i morala) sudjelovati u spašavanju nečije egzistencije, čak i ako je njenu potonuću i sam (nesvjesno) pridonio i to iz dva jednostavna i pomalo dosadna razloga: prvo zato što se naplaćalo cesta koje nikamo ne vode (čuo sam da neki građani grade ceste i prilaze o svom trošku, dok ja u toj razvijenoj zemlji, koja će biti bogatija od Švicarske, na zemlju svoga djeda ne mogu doći ni vlakom, ni autobusom, ni brodom, ni zrakoplovom), bolnica koje nikoga ne liječe, stadione i sportske dvorane koje nesportski propadaju udavljene kreditima podignutih i u moje ime; drugo zato što mi je ljudski draže pomoći nekoj obitelji, umjesto da saniram propala poduzeća koja će biti prodana nekom sumnjivom mešetaru iz neke jednako nesređene zemlje u kojoj su milijarde kuna ulupane u mrtve nekretnine.
Mnoge od njih, zarasle u korov i šipražje, udomile su narkomane, beskućnike, alkoholičare, štakore i žohare. Takve zgrade već desetljećima narušavaju izgled grada, a neke od njih ugrožavaju i živote ljudi. Vrijednost tog mrtvog kapitala doseže i nekoliko milijardi kuna.(Jutarnji list)
Da su svi bili savjesni, a ne samo poneki, cijele ove drame oko jedne razvikane valute ne bi bilo budući da bi svi jednako podnijeli teret odgovornosti. Napisao sam već da sve, više ili manje zainteresirane strane, smatram dijelom odgovornima i stoga su suvišni pokušaji prebacivanja krivnje (uz prebacivanje brige druga omiljena sportska disciplina u Hrvata). Evo kako ja to vidim iz sigurne daljine.
Sporno kod dužnika
- zaduživanje u valuti koju nisu (dovoljno) poznavali, sukladno tome ni pratili njezino ponašanje na tržištu, već se dijelom ili u potpunosti oslanjali na informacije i mišljenja pristranih službenika banke koji "samo" nude proizvod svog poslodavca (uvijek za dobit spremna)
- prihvaćanje igre "sve ili ništa" (kad im je odbijeno izdavanje kredita u eurima, zbog "kreditne nesposobnosti" od nekoliko desetaka ili stotina kuna, pristali su ući u rizik sa švicarskim francima za koju većina nije znala ni kako izgledaju) praćena lakovjernošću
- dugoročno zaduživanje u uvjetima nestabilna gospodarstva gdje je izuzetno lako izgubiti postojeće, a teško ili gotovo nemoguće doći do novog namještenja
- zaduživanje djece i unučadi te ugrožavanje njihove budućnosti zbog nekoliko "svojih" kvadrata (u stvarnosti kvadrata banke)
- precjenjivanje vlastite platežne/kreditne sposobnosti
- precjenjivanje stupnja financijske pismenosti (od temeljnih pojmova do predodžbi o bankama i kreditima) i podcjenjivanje potrebe za drugim (stručnim) mišljenjem
- opća fiksiranost na kredit, umjesto na štednju
Sporno kod banaka
- iskorištavanje slabe ili nikakve financijske pismenosti svojih klijenata
- izdavanje kredita šakom i kapom za potrebe čija namjena nije bila stvoriti nikakvu novu vrijednost
- umjetno pumpanje kreditne sposobnosti (pročitao sam u jednom od izvješća HNB-a da je dio dužnika s kreditima u švicarskim francima imao slabu ili nikakvu kreditnu sposobnost, stoga je samo bilo pitanje dana kada će platežno zakazati)
- sama ponuda kredita u švicarskim francima (klijentima koji zarađuju u kunama fiksiranima na euro) na koje HNB nema nikakva utjecaja i koji ni na koji način nisu vezani uz hrvatsku gospodarsku okolinu
- navlačenje klijenata diljem šaltera uz "savjete" tipa "franak je stara i stabilna valuta, euro je još mlad", "franak neće značajnije rasti", "euro je nesiguran", "pa to je Švicarska, a znate kakva je to zemlja", "rizik vam je manji od dobiti" i sl.
Sporno kod političara i ekonomskih stručnjaka
- nerješavanje pitanja ustavnosti valutne klauzule u vrijeme kada se njemačkim markama odavno ne čuva problematični dinar
- odlaganje problema nepostojanja kreditne politike i upitnosti monetarna suvereniteta
- polemika s bankama kasni deset godina
- obraćanje nadležnim (pravosudnim i financijskim) institucijama kasni deset godina
U komentarima onih koji se nisu zaduživali (ili su se zaduživali samo u eurima) često sam nailazio na izraz "pohlepnost", no osobno sam skloniji izrazu "lakovjernost". Svojedobno sam slikovito opisao problem lakovjernosti, odnosno problem neopreznih, naivnih, ishitrenih i navučenih građana za koje se kredit pokazao opasnijim od droge.
Ako mi susjed proda meso u pola cijene (a mogao sam ga kupiti i od najrazvikanijeg mesara i jednako loše proći jer s mesom nikada nisi siguran kao ni s jajima u kremšnitama), onda sam išao na povjerenje jer vjerujem da pozna to što je proizveo i da ne trebam trčati u nadležni laboratorij kako bih platio analizu koja deset puta premašuje cijenu tog sirotog komada mesa. Isto je bilo i kad sam išao na operaciju: vjerovao sam kirurzima, anesteziolozima i ostalom osoblju da znaju što rade jer su prikladno educirani i nisam tražio odgodu operacije kako bih u međuvremenu stigao završiti medicinski fakultet pa im se pridružiti u liječničkom konziliju da im pomognem u donošenju jedne tako zahtjevne odluke. Tako su i dužnici vjerovali da im financijski pismenija osoba predstavlja proizvod onakvim kakav jest. Šo su oni trebali? Uposliti tim pravnika i ekonomista da im otkrije ono što je banka izgledno prikrivala? Kako da posumnjaju kad su čak i neke novine i portali s naslovnica vrištali kako je rizik od franka manji od dobiti?
Istina nikada nije bila apsolutna, a svijet crno-bijeli. Mnogo je zamućenog u oba fenomena, a mi prilazimo samo s jedne strane i gotovo uvijek bivamo najpametniji na kraju projekcije. Neosporno je da dužnici snose odgovornost za svoje odluke, ali te odluke treba promatrati u kontekstu (ne)dobivenih i (ne)kvalitetno vrednovanih informacija. Jednako tako i hrvatsku krizu i prateće siromaštvo treba promatrati u kontekstu rasprodaja, ratnog profiterstva i lopovluka opće prakse bezočno počinjenih nad golorukim građanima. Znate, osjećam se blesavo kada čitam da građani gube krov nad glavom zbog 200 kuna komunalnog duga, a da se na jedno "tako mi bog pomogao" iz proračuna uzima 3.000 puta veći iznos, odnosno 600.000 kuna. Uvjeren sam da je to najskuplje sekularno zazivanje boga, stoga neskromno očekujem da zazvani podmiri barem jednu ratu duga.
Cila filozofija kapitalizma sastoji se od napora da se čovika uvjeri da je sam kriv što je siromašan. Siromašan je jer je neodgovoran i nesposoban. Pa tako u Hrvatskoj imamo najmanje oko milijun nesposobnih i neodgovornih. A taj broj svakim danom raste. Sićam se kad je započela propast Željezare Split - radnici prosvjeduju ispred ugašenih pogona, televizija snima, u kadru je čovjek od svojih pedesetak godina. Proveo je radni vijek uz visoke peći, u paklenim uvjetima. Kamera zumira njegovo jadno, preplašeno lice, dok izjavljuje:"Mi samo želimo radit. Mi želimo radit." Natjerali su ljude da se opravdavaju, kao najgore protuhe, i da uvjeravaju bagru da oni samo žele radit. Da objašnjavaju da prosvjedom ne žele rušit sistem, nego da samo ne žele biti gladni. Kako apsurdno i ponižavajuće. A još ako su bili tako neoprezni pa, vjerujući da je apsolutno nemoguće da u pedesetoj završe na ulici, podigli koji kredit, eto dodatnog dokaza i argumenta da ih se ne samo ne žali, nego da im se još i docira o "odgovornosti". Najednom je postalo jako popularno isticati kako neki, eto, nisu digli kredite, kako su mukotrpnim radom i odricanjem stekli ono što imaju, za razliku od ovih neodgovornih, nesposobnih, bahatih radnika, pa iz sigurnosti svojih nekreditnih životića mudruju i mantraju "Sami ste si krivi". Isto kao što sretno udana žena uz kavu lamentira o onoj "jadnici" koju muž mlati - ko joj je kriv, što nije mislila kad se udavala. (marchelina)
Za kraj bih uputio nekoliko neuglednih savjeta.
- štedjeti, štedjeti i samo štedjeti (dok se može i ima; preporučujem norvešku krunu) i učiti djecu od malena da budu mravi, a ne cvrčci
- kreditno se zadužiti samo ako je situacija kritična (egzistencijalno ugroziva)
- kreditno se zaduživati samo u valuti u kojoj zarađujete (ma koju vam valutu nudili, odbijte i onemogućite tečajno parazitiranje)
- imati na umu da život na kredit nije život, nego dužničko ropstvo i da je stan na kredit bankin dok ga ne otplatite (ako ga otplatite)
- živjeti u skladu s mogućnostima (ne morate imati sve, sada i odmah)
- imati na umu i alternativne mogućnosti stanovanja (popularnije na zapadu) koje će vam omogućiti da ne živite 30 godina u ropstvu, da ne opterećujete budućnost svoje djece, da odete raditi u drugi grad (da sam kupovao stan u svakoj državi ili gradu u kojima sam bio, zadužio bih pokoljenja do 4. tisućljeća)
Zaborav, hipokrizija i nesolidarnost tri su grbe na hrvatskim leđima. Kako rastu, sve više pogrbljuju dok konačno ponosno ne slome i posljednji pokret. Grba zaborava uspješno uklanja svako sjećanje na sve banditske radnje koje su Hrvatsku koštale budućnosti i osigurava reprize za sve željne ponovna proživljavanja. A mnogo je takvih i spremni su platiti još jedanput. Pa makar za to zadužili i sebe i nas. Grba hipokrizije još uspješnije eliminira svaki pokušaj da se različito ne nazove istim, a isto pravim imenom, dok grba nesolidarnosti časno štiti od nepoželjna osjećaja razumijevanja. Ma koga briga za to, srednji je tečaj franka 7,38, a pivo se grije...
komentiraj (0) * ispiši * #
Za razvod spremni
03.01.2015.Obiteljski zakon
Razvod braka kad bračni drugovi imaju maloljetnu djecu
Članak 54.
(1) Bračni drugovi koji imaju zajedničku maloljetnu djecu dužni su prije pokretanja sudskog postupka radi razvoda braka sudjelovati u obveznom savjetovanju sukladno odredbama članaka 321. do 328. ovoga Zakona.
(2) Ako se bračni drugovi namjeravaju razvesti na temelju sporazuma, dužni su sastaviti plan o zajedničkoj roditeljskoj skrbi iz članka 106. ovoga Zakona.
(3) Ako ne sastave plan o zajedničkoj roditeljskoj skrbi do okončanja obveznog savjetovanja, bračni drugovi su dužni pristupiti prvom sastanku obiteljske medijacije, osim u slučajevima iz članka 332. ovoga Zakona.
(4) Bračni drug koji ne pristupi prvom sastanku obiteljske medijacije sukladno odredbi stavka 3. ovoga članka ne može podnijeti tužbu radi razvoda braka.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka, bračni drugovi imaju pravo na tužbu radi razvoda braka u slučaju okolnosti iz članka 332. ovoga Zakona.
Prilozi uz prijedlog za sporazumni razvod braka kad bračni drugovi imaju maloljetnu djecu
Članak 55.
(1) Bračni drugovi koji imaju zajedničku maloljetnu djecu prijedlogu za sporazumni razvod braka dužni su priložiti:
1. izvješće o provedenom obveznom savjetovanju iz članka 324. ovoga Zakona i
2. plan o zajedničkoj roditeljskoj skrbi iz članka 106. ovoga Zakona.
(2) Izvješće o obveznom savjetovanju iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka ne smije biti starije od šest mjeseci od dana kad je okončano obvezno savjetovanje.
Razvod braka kad bračni drugovi imaju maloljetnu djecu
Članak 54.
(1) Bračni drugovi koji imaju zajedničku maloljetnu djecu dužni su prije pokretanja sudskog postupka radi razvoda braka sudjelovati u obveznom savjetovanju sukladno odredbama članaka 321. do 328. ovoga Zakona.
(2) Ako se bračni drugovi namjeravaju razvesti na temelju sporazuma, dužni su sastaviti plan o zajedničkoj roditeljskoj skrbi iz članka 106. ovoga Zakona.
(3) Ako ne sastave plan o zajedničkoj roditeljskoj skrbi do okončanja obveznog savjetovanja, bračni drugovi su dužni pristupiti prvom sastanku obiteljske medijacije, osim u slučajevima iz članka 332. ovoga Zakona.
(4) Bračni drug koji ne pristupi prvom sastanku obiteljske medijacije sukladno odredbi stavka 3. ovoga članka ne može podnijeti tužbu radi razvoda braka.
(5) Iznimno od stavka 4. ovoga članka, bračni drugovi imaju pravo na tužbu radi razvoda braka u slučaju okolnosti iz članka 332. ovoga Zakona.
Prilozi uz prijedlog za sporazumni razvod braka kad bračni drugovi imaju maloljetnu djecu
Članak 55.
(1) Bračni drugovi koji imaju zajedničku maloljetnu djecu prijedlogu za sporazumni razvod braka dužni su priložiti:
1. izvješće o provedenom obveznom savjetovanju iz članka 324. ovoga Zakona i
2. plan o zajedničkoj roditeljskoj skrbi iz članka 106. ovoga Zakona.
(2) Izvješće o obveznom savjetovanju iz stavka 1. podstavka 1. ovoga članka ne smije biti starije od šest mjeseci od dana kad je okončano obvezno savjetovanje.
U Hrvatskoj svaki treći brak završi razvodom (kasnije ću pojasniti zašto me to ne uznemirava i zašto mislim da je ikakav razvod bolji od nikakva braka). Za početak pogledajmo malo sumornu hrvatsku statistiku za prethodnu godinu.
Državni zavod za statistiku
Prirodno kretanje stanovništva Republike Hrvatske 2013.
Živorođeni....................................................39.939
Umrli............................................................50.386
Prirodni prirast...........................................-10.447
Sklopljeni brakovi........................................19.169
Razvedeni brakovi........................................5.992
Prirodno kretanje stanovništva Republike Hrvatske 2013.
Živorođeni....................................................39.939
Umrli............................................................50.386
Prirodni prirast...........................................-10.447
Sklopljeni brakovi........................................19.169
Razvedeni brakovi........................................5.992
Nedavno je u nekoj televizijskoj emisiji jedna pravna stručnjakinja, ma koliko (ne)spretno pokušavala obraniti novi obiteljski zakon, pokazala kako se tim zakonom društvo još uvijek ne može uspješno nositi s problemima zamršenih bračnih i obiteljskih odnosa koji nerijetko rezultiraju i obiteljskim nasiljem. Također je i pokazala da pravna struka pati od nerazumijevanja pojedinih aspekata međuljudskih odnosa do te mjere da ih katkada i sama čini problematičnima. Dotična stručnjakinja nije znala pojasniti kako bi se zakonom mogle spriječiti tragedije poput one zadarske u kojoj je ubijen muškarac, a njegovo desetomjesečno dijete teško ranjeno, a taj je nedostatak postojanja rješenja pokušala objasniti stanjem u skandinavskim zemljama (koje se usprkos zavidnom stupnju razvijenosti susreću s istim problemom) i lošim obiteljskim uvjetima zlostavljača (pred kojima je zakon gotovo pa nemoćan). Jedino što zakon izgleda može jest pružiti medijaciju (u hrvatskom prijevodu: "posredovanje trećega u sporu između dviju stranaka") i to je sve što sam upamtio kao spomena vrijedno. Ali da budem iskren, nekako sam uvjeren da je tog posredovanja i savjetovanja gotovo neukusno previše i ne vjerujem da će njima djeca biti zaštićenija jer sustav još uvijek ne raspolaže mehanizmima koji bi spriječili tragedije poput ove zadarske, ali i mnoge prije i nakon nje.
Nakon prelagana sklapanja braka (prelagana u smislu da svaki čudak može biti upisan u maticu vjenčanih, ako zadovoljava onih par sitnih kriterija, od kojih je najvažniji sadržaj gaća), narušeni se bračni odnosi izlažu birokratskoj trakavici u kojoj stručne stežu njihovi shematizmi. Kad bi ljudi bili dizala, možda bi imalo smisla pokušati ih promijeniti zamjenom sklopke. I birokratski vjerojatno jest. Ali ljudske odnose nije moguće birokratski procjenjivati ni zakonski normirati do one mjere koja bi ih zaštitila od "unutarnjih demona". Uvjeren sam da ključ rješenja nije u gašenju požara (naknadnim savjetovanjem), nego u prevenciji, a prevencija bi značila:
a) obvezna nastava građanskog odgoja u osnovnim i srednjim školama s naglaskom na obiteljske i bračne odnose (premda ih doživljavamo kao nečim spontanim, nečim što će prohujati samo od sebe, ti i takvi odnosi ozbiljno mogu opteretiti društvene odnose koji postaju problematičniji ukoliko ne postoje valjani mehanizmi zaštite)
b) obvezno predbračno savjetovanje (iz svega što sam stručnog pročitao i praktičnog doživio, rekao bih da je ključni problem što se ljudi dovoljno ne poznaju, što zanemaruju prve znakove nepremostivih razlika, što idealiziraju ljude i situacije i što općenito ne znaju razgovarati, a kamoli pregovarati)
b) obvezni predbračni ugovor kojim bi se precizno uredili odnosi u konkretnom budućem braku (zakon je načelan, ne uključuje sve interese, niti može predvidjeti sve situacije, a i ovako bi postojala određena sigurnost da zainteresirani za brak nisu samo slijepo zaljubljeni, već su i sposobni vidjeti dalje od nosa)
c) ukidanje centara za socijalnu skrb i osnivanje specijalnog ureda za obitelj i obiteljske odnose koji bi bio učinkovitiji u unapređenju i zaštiti djece, obitelji i različitih oblika roditeljstva (posebno onih društveno stigmatiziranih)
Kao što sam već spomenuo: zakon je načelan, a kriteriji su skoro pa nikakvi. Dovoljno je pročitati koje sve prepreke postavlja sklapanju bračne zajednice: spol ženika/nevjeste, maloljetnost (s iznimkom), poslovnu nesposobnost (s iznimkom), nesposobnost rasuđivanja, biološku srodnost, postojeći bračni status. Je li to dovoljno za ozakonjenje odnosa čije se negativne posljedice ne mogu banalno svesti na razinu loše berbe (pa ćemo lošu berbu jabuka prebiti boljom berbom kivija; još samo da nam kiviji uspijevaju na istom tlu)? Uz odgovornost pojedinca neophodna je i maksimalna odgovornost društva jer brak je oblik društvenog ugovora, a ne dječje igre. U Hrvatskoj se, nažalost, još uvijek "uspješno" reagira samo kada dođe do tragedije, a kada prođu ta tri dana analize "generala poslije bitke" i međusobna prebacivanja krivnje, neodgovorno se nastavlja po starom. Tako nam Bog pomogao - do nove tragedije. Do tada, hajdemo još malo teoretizirati.
Nakon prelagana sklapanja braka (prelagana u smislu da svaki čudak može biti upisan u maticu vjenčanih, ako zadovoljava onih par sitnih kriterija, od kojih je najvažniji sadržaj gaća), narušeni se bračni odnosi izlažu birokratskoj trakavici u kojoj stručne stežu njihovi shematizmi. Kad bi ljudi bili dizala, možda bi imalo smisla pokušati ih promijeniti zamjenom sklopke. I birokratski vjerojatno jest. Ali ljudske odnose nije moguće birokratski procjenjivati ni zakonski normirati do one mjere koja bi ih zaštitila od "unutarnjih demona". Uvjeren sam da ključ rješenja nije u gašenju požara (naknadnim savjetovanjem), nego u prevenciji, a prevencija bi značila:
a) obvezna nastava građanskog odgoja u osnovnim i srednjim školama s naglaskom na obiteljske i bračne odnose (premda ih doživljavamo kao nečim spontanim, nečim što će prohujati samo od sebe, ti i takvi odnosi ozbiljno mogu opteretiti društvene odnose koji postaju problematičniji ukoliko ne postoje valjani mehanizmi zaštite)
b) obvezno predbračno savjetovanje (iz svega što sam stručnog pročitao i praktičnog doživio, rekao bih da je ključni problem što se ljudi dovoljno ne poznaju, što zanemaruju prve znakove nepremostivih razlika, što idealiziraju ljude i situacije i što općenito ne znaju razgovarati, a kamoli pregovarati)
b) obvezni predbračni ugovor kojim bi se precizno uredili odnosi u konkretnom budućem braku (zakon je načelan, ne uključuje sve interese, niti može predvidjeti sve situacije, a i ovako bi postojala određena sigurnost da zainteresirani za brak nisu samo slijepo zaljubljeni, već su i sposobni vidjeti dalje od nosa)
c) ukidanje centara za socijalnu skrb i osnivanje specijalnog ureda za obitelj i obiteljske odnose koji bi bio učinkovitiji u unapređenju i zaštiti djece, obitelji i različitih oblika roditeljstva (posebno onih društveno stigmatiziranih)
Kao što sam već spomenuo: zakon je načelan, a kriteriji su skoro pa nikakvi. Dovoljno je pročitati koje sve prepreke postavlja sklapanju bračne zajednice: spol ženika/nevjeste, maloljetnost (s iznimkom), poslovnu nesposobnost (s iznimkom), nesposobnost rasuđivanja, biološku srodnost, postojeći bračni status. Je li to dovoljno za ozakonjenje odnosa čije se negativne posljedice ne mogu banalno svesti na razinu loše berbe (pa ćemo lošu berbu jabuka prebiti boljom berbom kivija; još samo da nam kiviji uspijevaju na istom tlu)? Uz odgovornost pojedinca neophodna je i maksimalna odgovornost društva jer brak je oblik društvenog ugovora, a ne dječje igre. U Hrvatskoj se, nažalost, još uvijek "uspješno" reagira samo kada dođe do tragedije, a kada prođu ta tri dana analize "generala poslije bitke" i međusobna prebacivanja krivnje, neodgovorno se nastavlja po starom. Tako nam Bog pomogao - do nove tragedije. Do tada, hajdemo još malo teoretizirati.
Glavni razlozi za razvod u Hrvatskoj su nemogućnost zajedničkog života, nepomirljivi interesi, nespremnost na kompromis, nespremnost na uvažavanje tuđih potreba te još uvijek jako izražena podjela poslova. Drugi razlog koji je kod nas, nažalost, jako prisutan je zlostavljanje, također jedan od indikatora tradicionalnog društva. Žene su doista zlostavljane, no kroz to prolaze i muškarci. Tako na devet zlostavljača ide jedna zlostavljačica. Takvo ponašanje također je povezano s tradicionalnim, patrijarhalnim oblicima ponašanja. Uz taj oblik ponašanja jako je povezan alkohol kao treći razlog razvoda braka. No njih je teško potpuno razlučiti. Na četvrtom mjestu je nevjera, puno rjeđi razlog nego što mislimo.
Naime u modernom društvu muškarci više nisu hranitelji i žene ne pristaju na asimetričnu podjelu poslova. I dok se one puno bolje prilagođavaju novim uvjetima, neki muškarci malo teže prihvaćaju promjene jer smatraju da gube dio privilegija. Još uvijek nerado participiraju u kućanskim poslovima - takav je slučaj dosta čest i kada su muškarci nezaposleni, a žene rade. Naime ženu, kada dođe s radnog mjesta, čekaju i kućanski poslovi. (prof. Josip Obradović, t-portal)
Naime u modernom društvu muškarci više nisu hranitelji i žene ne pristaju na asimetričnu podjelu poslova. I dok se one puno bolje prilagođavaju novim uvjetima, neki muškarci malo teže prihvaćaju promjene jer smatraju da gube dio privilegija. Još uvijek nerado participiraju u kućanskim poslovima - takav je slučaj dosta čest i kada su muškarci nezaposleni, a žene rade. Naime ženu, kada dođe s radnog mjesta, čekaju i kućanski poslovi. (prof. Josip Obradović, t-portal)
Svoje sam bračne probleme riješio uspješnije od tih silnih pokušaja posredovanja (nečime što i nije bilo za posredovanje) i silna prazna savjetovanja. Kada se osvrnem unatrag (i u odnosu na moje prijatelje), gotovo da je bilo bezbolno (ali to bih rekao i za prometnu nesreću, pa se ipak čini da vrijeme škopi moje sjećanje). Jednog je dana samo rekla da joj se život previše vrti oko djece, da se umorila od te sputanosti i da želi živjeti punim plućima. Pustio sam je kao što bih pustio svaku pticu željnu slobode, a i vjerovao sam da bi joj promjena mogla dobro doći. Uostalom, naš brak nije bio mitski savez s božanstvom, već građanski ugovor koji ima svoju granicu iscrpljivosti (nikada ne bih pristao na uzgoj agonije samo da "selo ne priča" i da djeca pod svaku cijenu imaju "cjelovitu", a zapravo horor-obitelj). Kada je ta granica prijeđena, rekli smo si zbogom. Gotovo istodobno. Tako je ta priča završila relativno benigno. Dogovorili smo se da djecu nećemo dijeliti (dvoje meni, dvoje njoj) kako bismo ih što manje istraumatizirali (u praksi sam se uvjerio da to nije dobro i da slabi bratske i sestrinske odnose), da im je (financijski) bolje kod mene, a da će ih ona redovito dolaziti posjećivati. No ta se redovitost vrlo brzo pretvorila u rijetkost (redovit je bio samo moj novac) kada je pronašla život s drugim muškarcem. Djeca je više nisu zanimala. Ali nisam imao vremena o tome razmišljati. Trebalo se prilagoditi novom životnom ritmu. Onom u kojem sam izgubio par ruku, a ostala ista četvera usta. Znao sam da je majkama teško kada ostanu same s djecom, ali i da su one za svoju ulogu bolje pripremljenije od mene. I to me plašilo. Odložio sam neke sitne muške radosti jer su dječje bile prioritet. Posao nisam mogao zamijeniti jer je bilo bitno financijski ne ugroziti postojeću stabilnost. Značilo je to preuzeti dvostruku ulogu u dvostruko duljem stanju budnosti. Kada pogledam unatrag, nije to tako očajno ispalo iako sam katkada imao osjećaj da skačem iz aviona bez padobrana dok me na tlu dočekuju pljeskom. Od dana kada sam se prvi put, sam samcat, našao usred hipermarketa smišljajući koje je jelo najjednostavnije za pripraviti, do dana kada sam se odvažio praviti rođendanske i ine zabave u vlastitoj režiji, prošlo je dovoljno vremena da umirovim odličje mamina sina.
Odnos prema razvodu trebao bi biti opušteniji, s mnogo manje drame i minimumom neprijateljskih osjećaja (onim koji nas oslobađa bremena svetosti). Toj bi se atmosferi moglo pridonijeti pojedostavljenim (i jeftinijim) postupkom razvoda (tako da bude rješiv u dan-dva) kojim bi se spriječilo da loši međuljudski odnosi postanu još gorima (pa i da njima progovori oružje). Znate, vrijeme liječi rane, ali i puni topove ako mir nije obvezujuć. Život me naučio da neke odnose, kao ni biljke, ne treba spašavati od promrzavanja, već da valja pronaći one koji odgovaraju klimi i sposobne su pružiti hlad. Za to treba hrabrosti, posebno ako ste žrtva nekog oblika obiteljskog nasilja. Uče li djecu i mlade, buduće muževe i žene, kako da se nose s agresijom? Uči li ih itko hrabrosti da umjesto poniženja (na poslu, u braku) odaberu svoje ljudsko dostojanstvo i prestanu dobrovoljno biti kulisa zlu?
Prijatelji mi se nerijetko žale da je im je propali brak najveći neuspjeh. Ako imate djecu, onda tu ne može biti neuspjeha, a ako i nemate, vjerojatno ste nešto naučili o sebi i drugima pa ćete drugi put odabirati prema nekim drugim kriterijima. Nije baš da ste otišli na prvu liniju fronte i vratili se bez očiju ili udova. Što li je malo povrijeđena ega prema izlasku iz rova? Ako ste u kinu i film vas živcira, što vas sprečava da napustite projekciju filma? Karta koju ste platili? Gledatelji koje biste uzrujali svojim dizanjem usred filma? Jesam li previše pojednostavio ili zapravo vama nedostaje životne odvažnosti?
Nažalost, roditeljstvu i bračnom životu nas ne uče. I dok je prvi fenomen prirodni i donekle mu pomaže oslanjanje na instinkt, ovaj nas drugi sociološki tjera na silne i neplanirane kompomise. Ipak, s vremenom naučite koje ustupke dati, a koje odbiti. Kada isto ne dobijete na suprotnoj strani, znate da ste se predugo zadržali na istoj stranici i da je vrijeme da je okrenete kako biste tu autobiografiju stigli pročitati na vrijeme i kako joj drugi, umjesto vas, ne bi zatvarali korice.
Ne čuvajte loše brakove kao što ne biste čuvali ni zlatni streptokok. Obojica su daleko od plemenitosti zlata.
Prijatelji mi se nerijetko žale da je im je propali brak najveći neuspjeh. Ako imate djecu, onda tu ne može biti neuspjeha, a ako i nemate, vjerojatno ste nešto naučili o sebi i drugima pa ćete drugi put odabirati prema nekim drugim kriterijima. Nije baš da ste otišli na prvu liniju fronte i vratili se bez očiju ili udova. Što li je malo povrijeđena ega prema izlasku iz rova? Ako ste u kinu i film vas živcira, što vas sprečava da napustite projekciju filma? Karta koju ste platili? Gledatelji koje biste uzrujali svojim dizanjem usred filma? Jesam li previše pojednostavio ili zapravo vama nedostaje životne odvažnosti?
Nažalost, roditeljstvu i bračnom životu nas ne uče. I dok je prvi fenomen prirodni i donekle mu pomaže oslanjanje na instinkt, ovaj nas drugi sociološki tjera na silne i neplanirane kompomise. Ipak, s vremenom naučite koje ustupke dati, a koje odbiti. Kada isto ne dobijete na suprotnoj strani, znate da ste se predugo zadržali na istoj stranici i da je vrijeme da je okrenete kako biste tu autobiografiju stigli pročitati na vrijeme i kako joj drugi, umjesto vas, ne bi zatvarali korice.
Ne čuvajte loše brakove kao što ne biste čuvali ni zlatni streptokok. Obojica su daleko od plemenitosti zlata.
komentiraj (16) * ispiši * #