...ovaj je blog poput prsta koji
pokazuje na mjesec...bitno je
nezamijeniti mjesec sa prstom...
Hagakure ( jap.- skriveno u lišću)
knjiga je misli i stavova o životu i
smrti bushi-ja Yamamoto Jocho
Tsunetomoa (1659-1719), koje je
on preneo mlađem samuraju Tsuramoto Tashiro-u (1678-17??)
između 1709. i 1717. godine;
knjiga je prevedena na hrvatski;
beskrajna zahvalnost svim bićima u prošlosti,
beskrajna dužnost svim bićima u sadašnjosti,
beskrajna odgovornost svim bićima u budućnosti
zavjeti Bodhisattve
Živa bića su bezbrojna-zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive-zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Dharma(Učenje) je beskrajna-zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan-zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Bodhisattve
Spoznati Put budnosti,znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe,znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe,znači opažati se u svemu.
postoji patnja,ali ne onaj tko pati
postoje dijela,ali ne onaj tko radi
postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva
postoji Put,ali na njemu putnika nema.
Visudhimagga
Svi vi koji ste došli u ovaj planinski samostan ne zaboravite kako ste
ovdje za volju Puta,ne za volju odjeću i hrane...Usmjerite se tijekom
cijeloga dana na spoznavanje nespoznatljivog.Od početka do kraja
ispitujte sve oko sebe u tančine.Vrijeme leti poput strijele,
ne rasipajte dakle energiju na nevažne sitnice.Budite pozorni ! Budite pozorni !
Pošto ovaj stari redovnik završi svoje hodočašće,neki će od vas možda
predsjedati veličanstvenim hramovima s prekrasnim zgradama
i golemim knjižnicama urešenim zlatom i srebrom i imati mnogo sljedbenika.
Drugi će se možda posvetiti proučavanju sutri,ezoteričnim molitvama,trajnoj
meditaciji,i strogom poštivanju pravila.Ma koji smjer izabrali,
ako duh nije usmjeren prema čudesnom,transcendentalnom Putu Buda i Patrijarha,
uzročnost je zanijekana i sve naučavanje propada.Takvi su ljudi
đavoli i nikad ne mogu biti mojim pravim nasljednicima.Onaj koji se usredotočuje
na vlastite poslove i pročišćava vlastitu narav,pa makar boravio u
nekoj zabačenoj pokrajini u kolibi i hranio se divljim biljem kuhanim u
starom,olupanom kotliću,svakodnevno se susreće s mojom tradicijom i sa
zahvalnošću prima moje naučavanje.Tko se prema tome
može olako odnositi ? Budite marljivi ! Budite marljivi !
"konačne opomene" Daito Kokushi-ja koje se svaki dan čitaju u zen hramu Daitoku-ji
Gospodin je pastir moj, ni u čemu ja ne oskudijevam.
Na poljima zelenim On mi daje odmora, na vrutke me
tihane vodi i krijepi dušu moju.
Stazama pravednosti On me upravlja radi imena svojega.
Da mi je i dolinom proći,zla se ne bojim,jer ti si sa mnom.
Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.
Bogatu trpezu preda mnom prostireš u prisutnosti
neprijatelja mojih;uljem mi glavu mažeš i moj se pehar
prelijeva.
Dobrota tvoja i milost pratit će me u sve dane života moga;
U Gospodinovu ću domu prebivati dovijeka.
Psalam 23
Ne tražite znanje u ovom svijetu,već nađite svoj Put osobnog iskustva discipliniranog mirovanja i
prihvaćanja životne situacije u kojoj se nalazite
majstor Rinzai
...gradnjom brodova nemožeš
zaustaviti oblake...
Nobody,Dead Man
...stupid fucking white man...
Nobody, Dead man
Kad superioran čovjek čuje za Istinu,
on čini sve da je je primjenjuje.
Kada osrednji,običan čovjek čuje za Istinu,
on ju za trenutak uhvati,ali ju ponekad izgubi.
Kad inferioran čovjek čuje za Istinu,
on joj se ruga na sav glas i smije.
Ako se ne smije,to nije Istina
Lao-tse
"Ustupiti znač biti savršen,
biti povijen,znači uspraviti se,
biti prazan,znači ispuniti se,
biti otrcan,znači obnoviti se,
biti u oskudici,znači posjedovati.
Živjeti u obilju,znači biti smeten."
Lao-tse,Tao-Te-Ching,Knjiga Puta i Vrline,XXII
Nikakva misao,nikakvo umovanje,nikakva analiza,nikakvo oplemenjivanje,nikakva namjera,neka se sredi samo.
"šest opažanja"
Još od davnih vremena oni koji imaju osjećaj za
profinjenost...nalaze užitak u poznavanju istine o stvarima
i nihovom doživljavanju...
Prastari ribnjak
uskočila žaba
- zvuk vode
Basho (1644-1694)
Poznavanje Boga bez bijede
stvara - oholost;
Poznavanje bijede bez Boga
stvara - očaj
Razgovor s Veleposlanikom RH u Japanu dr. Dragom Štambukom
Danas u 21 sat na programu Varaždinske televizije možete gledati
razgovor bivše kućanice u Japanu s Veleposlanikom RH u Japanu
dr. Dragom Štambukom.Razgovor je snimljen ovog proljeća u Japanu.
Razgovaralo se o diplomaciji,pjesništvu,turizmu,hrvatsko-japanskom
prijateljstvu i drugim zanimljivim temama.
U sklopu Ciklusa suvremenog japanskog filma ovaj mjeseci,imali smo prilike vidjeti
ovaj prekrasan film koji će svaki gledatelj sigurno dugo pamtiti.Krenut ću od samoga
kraja filma.Bilo mi je neobično kada je krenula odjavna špica filma a gledatelji su
ostali na svojim mjestima a ne kao inače kad se odmah dignu i izjure iz dvorane.
Na odjavnoj špici izmjenjivali su se dječiji crteži uz prekrasnu glazbu sa Okinawe a u
dvorani je skoro do zadnje sekunde dominirala znakovita tišina.
Hotel Hibiskus film je o pomalo neobičnoj obitelji koja vodi hotel Hibiskus sa samo
jednom sobom za goste u jednom malom mjestu na Okinawi koje se nalazi u
neposrednoj blizini američke vojne baze.Najistaknutiji član obitelji je najmlađa Mieko
(9 godina) koja nas oduševljava svojom energijom.Kroz film pratimo Mieko koja juri iz
avanture u avanturu.
gore,uvijek vesela i zaigrana atmosfera u neobičnom hotelu
gore,tajanstvena starica koja živi nadomak američke baze ugostila je Mieko i njenu malu družinu
uloge Honami Kurashita kao Mieko Tomi Taira kao baka (oba-chan)
Masao Teruya kao otac (oto-san) Kimiko Yo kao majka (oka-san)
Jun Murakami
Nesumisu - Kenji Nini
Naomi Nishida
Seijin Noborikawa
Misako Oshiro
Toshihiro Wada
Taeko Yoshida
gore,hiperaktivna i zaigrana Honami Kurashita kao Mieko
gore,članovi obitelji u molitvi za pokojne članove obitelji;u prvom planu baka koju glumi
izvrsna Tomi Taira koja je glumila i u prvom filmu Yuji Nakaea "Nabina ljubav" iz
1999. godine koji smo također imali priliku gledati prije par godina u sklopu ciklusa
japanskog filma : )
gore,plakati prva dva filma redatelja Yuji Nakae (Nabina ljubav & Hotel Hibiskus) u
kojima glumi iskusna Tomo Taira
Jedan od najvećih poznavatelja japanskog filma Velimir Grgić o filmu Hotel Hibiskus je rekao:
Hotel Hibiscus je dojmljiva drama o spoznaji,prevrtljivosti i nepredvidljivosti života
ispričana kroz jedno ljeto u Okinawi.Kroz priču nas vodi mala Mieko, hiperaktivna i
zvrkasta curica kojoj je majka vlasnica propalog Hotela Hibiskus.Za život svoje
"internacionalne" obitelji majka zarađuje prodajući svoje tijelo američkim vojnicima
iz obližnje vojne baze.Obitelj čini sin s ambicijom postati profesionalni boksač koji
je plod dugotrajnijeg pružanja usluga afroameričkom marincu, kćer "izgubljenog"
oca amerikanca kojeg ona i majka odlučuju potražiti,mala Mieko,čiji je otac vlasnik
bilijar-kluba u sklopu kojeg se nalazi i hotel, baka kojoj je dnevna zanimacija hraniti
kozu svezanu na ulazu u hotel,pridruženi član je jedini stanar hotela,nevjerovatno
simpatičan hipi-mladac koji jako malo priča i samo oponaša sve što radi obitelj,
a u Miekinoj sobi boravi i poklonjeni gecko koji tamani hotelske žohare.Iako
siromašni sve što rade, rade zajedno i pritom se nevjerovatno zabavljaju,
organiziraju proslavu godišnjice hotela s dodjelom nagrada,večere su im pravo
slavlje jela i pića,zabave i pjevanja, a i pranje rublja pretvore u zajebantski plesni
nastup s prdenjem u dječjem bazenu punom pjene.Mieko za ljetnu školsku zadaću
preko praznika mora raditi zabilješke o svemu novom što nauči. I kreće u potragu za
mitskim bićem Kijimunom kojim je osjednuta i upoznaje život van svoje obitelji - ženu
koja uginule mačke u vrećicama vješa po drvu ispred svoje zabačene kućice kako bi
im duša lakše stigla do neba, starca-pustinjaka koji svirkom doziva Kijimuna,a
Mieko ga prdenjem tjera, a usput upozna i svoju davno preminulu ujnu s kojom se
zajedno ljulja u noći Svih svetih.Predivna fotografija i fenomenalna gluma su razlog
više za preporučiti ovu divnu,na momente jako duhovitu dramu o odrastanju, tradiciji,
duhovnosti i mašti.
Većina poznavatelja i ljubitelja japanskog filma reći će da su Akira Kurosawa
(1910-1998),Yasujiro Ozu (1903-1963 i Kenji Mizoguchi (1898-1956) tri najznačajnija
japanska redatelja a ne bi ih se posramila ni kinematografija bilo koje druge zemlje. Akira Kurosawa je vjerojatno najpoznatiji na zapadu,o Yasujiro Ozuu,meni najjačem
redatelju i direktoru Svemira svih galaksija već sam pisao na hagakure blogu.Stoga bih
se želio osvrnuti na rad trećeg redatelja od velike trojice - Kenji Mizoguchija.
Uspoređujući današnje vrijeme sa periodima Nara (710-794) i Genroku
(1688-1703),ne nalazim mnogo razlike.Žene su uvijek bile tretirane kao
robovi.
Kenji Mizoguchi
Kenji Mizoguchi snimio je 94 igrana filma (1923-1956).Najpoznatiji njegov film je
"Ugetsu monogatari" ili Priče kiše i mjeseca" snimljen prema knjizi priča Uede
Akinarija (1734-1809) "Priče kiše i mjeseca".Film "Ugetsu" dobio je srebrnog lava u
Veneciji,a nalazi se na mnogim listama najboljih filmova svjetske kinematografije
svih vremena.
gore,plakat filma Ugetsu monogatari
Mizoguchi je navodno postao redatelj sasvim slučajno.Isprva je želio postati
glumac.Nakon glumačkih angažmana dobio je posao asistenta,a na kraju i redatelja.
Mizoguchi se u svojim filmovima ponajviše bavio položajem žena u japanskom društvu
kroz povijest.Neki od poznavatelja njegova života i rada pripisuju to okolnostima iz
privatnog života.Bio je jako vezan za sestru geishu koju je otac alkoholičar prodao
kako bi spasio obitelj od siromaštva. I sam Kenji imao je problema sa alkoholom a
privlačile su ga tkzv. problematične žene. Jedna mu je prostitutka iz ljubomore zabila
nož u leđa a Mizoguchi je napad uspio preživjeti.Mizoguchi je bio iznimno težak i
zahtjevan redatelj,ali i predan.Poznato je da je na setu pišao u bocu jer nije želio
usporavati snimanje filma odlaskom do wc-a.Nakon snimanja filma "Genroku
chusingura" (1941) tj. Priče o 47 ronina,doživio je psihički slom,pod teretom krivnje
koju je osjećao za mentalno oboljenje svoje supruge.1
uloge
Isuzu Yamada kao mlađa sestra Omocha
Yoko Umemura kao starija sestra Umekichi
Benkei Shiganoya kao propali businessman Shimbei Furusawa
Fumio Okura kao Jurakudo
Eitaro Shindo kao Kudo
Taizo Fukami kao Kimura
Sakurako Iwama kao Omasa Kudo
Namiko Kawajima
Reiko Aoi
Shizuko Takizawa
vidi film Sestre iz Giona dolje
Osaka Elegy (1936)
trajanje 70 min
uloge
Isuzu Yamada kao Ayako Murai
Seiichi Takegawa kao Junzo Murai
Chiyoko Okura kao Sachiko Murai
Shinpachiro Asaka kao Hiroshi Murai
Benkei Shiganoya kao Sonosuke Asai
Yôko Umemura kao Sumiko Asai
Kensaku Hara kao Susumu Nishimura
Shizuko Takizawa kao Mine Fukuda,kućna pomoćnica
Eitarô Shindô kao Yoshizo Fujino
Kunio Tamura kao Dr. Yoko
Kasuke Koizumi
Takashi Shimura kao policijski inspector
Mitsuzo Tachibana kao Famizaburo Matsushita
uloge
Kinuyo Tanaka kao Sumako Matsui
Sô Yamamura kao Hôgetsu Shimamura
Sugisaku Aoyama
Kyoko Asagiri kao Haruko Shimamura
Chieko Higashiyama kao Seki
Teruko Kishi
Hisao Kokuboda kao Shimpei Nakayama
Kikue Môri kao Ichiko Shimamura
Tomo'o Nagai
Eitarô Ozawa kao Kichizô Nakamura
Koreya Senda
Shin Tokudaiji
Eijirô Tôno kao Shoyo Tsubouchi
Saeko Watanabe kao Kimiko
vidi film Ljubav glumice Sumako dolje
uloge
Machiko Kyo kao Mickey
Ayako Wakao kao Yumeko
Aiko Mimasu kao Yasumi
Michiyo Kogure kao Hanae
Kumeko Urabe kao Otane
Yasuko Kawakami kao Shizuko
Hiroko Machida kao Yorie
EitarM Shindo kao Kurazo Taya
Sadako Sawamura kao Tatsuko Taya
Toranosuke Ogawa kao otac od Mickey
Bontaro Miyake
Daisuke Kato kao predsjednik Brothel Owners' Association
Kenji Sahara
vidi film Akasen chitai dolje
gore,scenarist Yoshikata Yoda,glumica i redateljica Kinuyo Tanaka (koja je glumila u nekoliko najvažnijih filmova Kenji Mizoguchija) i Kenji Mizoguchi u Parizu 1953. godine
Mizoguchi je preminuo od upale pluća 1956. godine u 58. godini života.
Učenici su je isprva zvali "oni sensei" ili učiteljica iz pakla.Meni je ubrzo pala na pamet
usporedba učiteljice iz pakla i Yankumi iz serije Gokusen.Tako različite,a opet tako
slične.Njeno ime je Akutsu Maya (Amami Yuki) i ne boje je se samo učenici nego i
sam ravnatelj škole a roditelji su podlegli njenoj moći i utjecaju.Tko je ona ?
Da li je zaista došla iz pakla i koja je njena istinska namjera...saznat ćete
ako pogledate ovu izvrsnu dramu.
naziv serije (drame) Jyoou no Kyoushitsu hrvatski prijevod Kraljica razreda episode 11 + 2 spec. epizode
Shida Mirai kao Kanda Kazumi Fukuda Mayuko kao Shindo Hikaru
Matsukawa Naruki as Manabe Yusuke
Nagai Anzu kao Baba Hisako
Harii Shotaro kao Nakamura Ichiro
Ito Junpei kao Ishibashi Tetsuya
Ito Sairi kao Tanaka Momo
Kajiwara Hikari kao Sato Erika
Kamata Atsushi kao Mitamura Makoto
Maeda Itsuki kao Hoshi Hitomi
Morimoto Sarasa kao Ando Sakura
Nakamura Mizuki kao Miyauchi Rie
Nishihara Nobuhiro kao Yamashita Kenta
Nomura Eriya kao Fuwa Shota
Oshikawa Daisuke kao Futoda Toru
Sakai Shotaro kao Nishikawa Koichi
Sasaki Hikari kao Kariya Takako
Takahashi Kanami kao Tabata Michiko
Takahashi Noriaki kao Chii Keiji
Takata Ayaka kao Matsumoto Ema
Tamura Yuma kao Ochiai Hajime
Tonoshiro Yuma kao Kuroki Hideki
Umeoka Minato kao Saito Nozomu
Yanagita Erika kao Shimada Mari
obitelj Kanda
Hada Michiko kao Kanda Shoko (majka)(37)
Omi Toshinori kao Kanda Takeshi (otac)(39)
Kaho kao Kanda Yu (sestra)(15)
profesori
Izumiya Shigeru kao ravnatelj Kondo (55)
Hankai Kazuaki kao Ueno (zamjenik ravnatelja)(45)
Naitou Takashi kao Namiki Heizaburo (profesor)(44)
Hara Sachie kao Tendo Shiori (profesorica)(25)
ostali
Kuroda Fukumi kao Sato Yoshie (40)
Okunuki Kaoru kao Shindo Reiko (35)
Sasai Eisuke kao Manabe Yasushi (54)
Sakai Wakana kao Manabe Mayumi (29) (ep11)
Negishi Toshie kao Saigo Yuriko
epizodne uloge
Ishihara Yoshizumi kao Ueda (40)
Hiraizumi Sei kao Tendo Kiichi (54)
Namase Katsuhisa kao Tomizuka Yasuhiko (30) (ep1)
Takei Akashi kao Tomizuka Sho (5) (sp. ep1)
Nishioka Tokuma kao Akutsu Shinichi (58) (ep1)
Enami Kyoko kao Akutsu Miyako (53) (ep1) Goto Kaho kao Ikeuchi Ai (12) (sp. ep1)
Toda Erika kao Ikeuchi Ai (17) (sp. ep1)
Miura Rieko kao Ikeuchi Mieko (35) (sp. ep1)
Kaneda Akio kao zamjenik ravnatelja Kiritani (50) (sp. ep1)
Suwa Taro kao ravnatelj Matsudaira (56) (sp. ep1)
Shimizu Shogo kao zamjenik ravnatelja Hirano (50) (sp. ep2)
Ito Hiroto kao Satonaka Tsubasa (12) (sp. ep2)
Morita Naoyuki kao Miyauchi Eiji (13) (sp. ep2)
Nishida Naomi kao Miyauchi Noriko (35) (sp. ep2)
Yajima Kenichi kao Miyauchi Masaomi (40) (sp. ep2)
Ciklus suvremenog japanskog filma,20 - 28. rujna 2010 : )
Na radost ljubitelja japanskog filma imat ćemo prilike vidjeti nekoliko istih u
kinu Tuškanac u Zagrebu ovaj mjesec (od 20. do 28. rujna).Na programu su
slijedeći filmovi:
Otsukaresamadeshita - fraza koju govore kolege na poslu na kraju radnog
dana jedni drugima...ili kad se zahvaljujete nekome za neki urađeni posao ili za
suradnju...zavisi od situacije...
...nekoliko popularnih japanskih glazbenika podrijetlom sa Okinawe izvode
glazbu sa Okinawe...meni najdraža japanska pjevačica Rimi Natsukawa & grupa Begin & Nenesu (sestre)
Majstor zena Yun-men ( jap. Ummon,864-949) jednom je rekao:
"Naša škola ti dopušta da kreneš kojim god Putem želiš.On te
ubija ili uvodi u život - ili jedno ili drugo." Jedan od redovnika upita:
"Kako ubija ?" Majstor je odgovorio: "Zima odlazi,a proljeće dolazi."
"Kako je to kad zima odlazi,a proljeće dolazi ?" upitao je redovnik.
Majstor mu odgovori: "Zabaciš štap na rame,lutaš ovuda,onuda,
na istok,ili zapad,sjever ili jug,kuckaš po divljim panjevima,
ako ti se tako sviđa."
Maboroshi no Hikari ("phantasmic light") prvi je film redatelja Hirokazu Koreede
snimljen 1995. godine.Meni najdraži,uz naravno čudesan Dare mo shiranai ili Nitko ne zna koji govori o četvero mališana koje majka napusti a oni pokušavaju
sami preživjeti usred Tokya u malom stanu.Priča je navodno istinita.
Maboroshi no Hikari prekrasno je spor film sa čudesnom i neopisivom atmosferom koju možete opipati.
Koreeda je do sada snimio 8 igranih filmova.Svaki je Svemir za sebe.
Meni je Maboroshi sigurno jedan od najdražih filmova koje sam ikada
gledao.A gledao sam ga nekoliko puta.Film je to posebnog ugođaja.
Podsjeća na Ozua na momente.Kroz priču pratimo mladu ženu Yumiko
(čarobna Makiko Esumi) koja se zbog određenih životnih okolnosti
zajedno sa maloljetnim sinom seli iz velikog grada (Osaka) u malo
ribarsko selo gdje se svi poznaju.Kako će se Yumiko snaći u novoj
sredini saznat ćete ako pogledate film.
redatelj Hirokazu Koreeda godina 1995 trajanje 110 min zemlja Japan
Makiko Esumi prekrasna je japanska glumica,model i pisac.Na žalost nije
najpoznatija po ovome filmu,nego po tv serijama u kojima je kasnije glumila.
Ali to je i normalno.Tv serije gleda veliki broj ljudi,dok filmove poput Maboroshi
no Hikari gleda vrlo probrana publika.
Makiko Esumi je najširem gledateljstvu u Japanu poznata po seriji Shomuni koja ima
tri sezone (1998-2003).Seriju sam počeo gledati...ali...ne znam kad ću je nastaviti
gledati. Još sam gledao Makiko Esumi u dramama: Over Time (1998),Love
Revolution (2001) i Sore wa,Totsuzen,Arashi no you ni (2204).Ukratko,serije su
probavljive i gledljive.Vjerojatno bi se više svidjele ženskom dijelu publike.
Uglavnom se bave vezama i muško-ženskim odnosima.Maboroshi no Hikari prvi je
film Makiko Esumi.