Hekigan roku ili "Zapisi plave stijene" - Cijepam drva,vučem vodu iz bunara,Oh kako divno,oh kako čudesno. - Blog.hr

Cijepam drva,vučem vodu iz bunara,Oh kako divno,oh kako čudesno.

četvrtak, 25.02.2010.

Hekigan roku ili "Zapisi plave stijene"

primjer 29.


Jedan redovnik pitao je Taizui Hoshina: "Kada vatra na kraju jednog vremenskog
razdoblja bukne i uništi sve svijetove,pitam se da li će i 'ovo' biti uništeno ?"
Taizui: "Da,bit će uništeno."
Redovnik: "Ako je to tako,da li 'to' slijedi ostalo ?"
Taizui: "Naravno."


# komentari

Hoshin od Taizuija (Taizui Hoshin ili Ta-sui Fa-chen) bio je učenik Taiana
(u. 883) iz Fukushua (kin. Fu-chou).Rođen je u Enteju (kin. Yen-t'ing) u Tosenu
(kin. Tung-ch'uan).Proučavao je zen kod više od šezdeset majstora zena.Dok je
učio kod Isana (kin. Kuei-shan),služio je u kuhinji hrama,vodeći računa o vatri
(huo-t'ou). Jednog dana,Isan ga je upitao "Ti si sa mnom već nekoliko godina,
ali mi se čini da još uvijek ne znaš kako da mi postaviš pitanje, i vidiš što se
dalje događa." Taizui mu je rekao "A koje bi uopće pitanje trebalo da vam
postavim ?" Isan mu predloži slijedeće "Ako ne znaš,samo me pitaj: 'Što je
Buddha ?' " U tom trenutku,Taizui je stavio ruku preko učiteljevih usta i tako ga
ušutkao.Nakon toga,Isan primjeti "Ako se budeš ovako ponašao,nećeš dogurati ni
do nekog ko čisti tlo umjesto tebe."

komentar učitelja Engoa (1062-1135)


Taizui se kasnije vratio u rodni grad, i u podnožju planine Hoko podigao malu baraku,
u kojoj je tri godine služio čaj prolaznicima.Kasnije,pozvan je da otvori tek izgrađeni
hram na planini Taizui.Tako je i dobio ime "Taizui". Jedan od redovnika ga je tada
upitao: "Kada vatra kraja kalpe (vremensko razdoblje) sagori sve svijetove,hoće li
'ovo' biti uništeno ili ne ?"

To pitanje dolazi iz jednog budističkog spisa u kome se kaže da fizička povijest
svijeta ima 4 faze:"Nastajanje","Nastavak postojanja","Uništenje" i "Nestanak".
Kada na kraju klape (vremenski period),dođe do tog požara,plamenovi se uzdižu
sve do neba.Ovaj redovnik ne zna krajnji smisao ove priče,onako kako je ona
ispričana u ovom zapisu.

Kasnije, jedan drugi redovnik upitao je glavnog učitelja Shuzana (Hsiu-shana):
"Kada bukne vatra kraja kalpe,svi svijetovi bivaju uništeni,a hoće li i 'ovo' biti
uništeno ili ne ?"
Učitelj je odgovorio: "Ne,neće biti uništeno."
Redovnik: "Zašto neće?"
"Zato što su 'ovo' i svi svijetovi jedno te isto",glasio je učiteljev odgovor.

Prvi redovnik koji nije uspio shvatiti Taizuija,bio je zbog toga veoma zabrinut i
otišao je kod Tosusana ( kin. T'ou Tsu-shan) od Joshua (kin. Shu-chou),u
želji da riješi to pitanje uz pomoć tog majstora.

Majstor Tosu upitao je redovnika: "Odakle dolaziš ?"
Redovnik: "Od Taizuija iz Zapadnog Shokua (Shu)."
Tosu: "Što kaže Taizui?"

Redovnik je ispričao cijeli događaj,nakon čega se Tosu digao sa svog sijedišta i,
zapalivši tamjan,s puno poštovanja se poklonio u pravcu planine Taizui,rekavši:
"Buddha se poajvio u Zapadnom Shokuu.Požuri i vrati se na planinu Taizui."
Redovnik se odmah vratio u Shoku,ali kad je stigao natrag na planinu Taizui,
saznao je da je stari učitelj prešao u nirvanu.

Kasnije je redovnik Keijun (kin. Ching-tsun),posjetio planinu Taizui, i
napisao slijedeću pjesmu u znak sjećanja na učitelja Hoshina:

Sve je raščišćeno ! Apsolutno sam !
Ko kaže da je Eno imao potvrdu o prenošenju ?
Izreka "To slijedi ostalo"
Natjerala je tog jadnog redovnika da pretrčava planinu za planinom.
Cvrčci cvrče ove hladne noći na kamenom zidu;
Vide se Duhovi kako se mole u sijenci lampe koja tamni.
Sve je tiho i mirno oko usamljenog svetišta,
A ja sebe zatičem kako hodam gore-dolje duboko obuzet neizrecivim mislima.

Majstor Seko (Secho,980-1052) komentirao je:

Usred razbuktale vatre kalpe,postavlja se pitanje;
Redovnik još uvijek oklijevajući stoji suočen sa svojom dilemom.
Kakva šteta ! Izreka "to slijedi ostalo" pokazuje se fatalnom,
Prisiljavajući ga da potpuno sam luta naokolo bez ikakva cilja.


* izvor,Daisetz Teitaro Suzuki,"Zen i japanska kultura";Beograd,2005.,str. 305-307;

** vidi za koan i zbirke koana - Koan,hagakure blog


- 17:25 - Komento o nokoshite kudasai (9) - Isprintaj - #