...ovaj je blog poput prsta koji
pokazuje na mjesec...bitno je
nezamijeniti mjesec sa prstom...
Hagakure ( jap.- skriveno u lišću)
knjiga je misli i stavova o životu i
smrti bushi-ja Yamamoto Jocho
Tsunetomoa (1659-1719), koje je
on preneo mlađem samuraju Tsuramoto Tashiro-u (1678-17??)
između 1709. i 1717. godine;
knjiga je prevedena na hrvatski;
beskrajna zahvalnost svim bićima u prošlosti,
beskrajna dužnost svim bićima u sadašnjosti,
beskrajna odgovornost svim bićima u budućnosti
zavjeti Bodhisattve
Živa bića su bezbrojna-zavjetujem se da ću ih sve spasiti
Strasti su neugasive-zavjetujem se da ću ih sve ugasiti
Dharma(Učenje) je beskrajna-zavjetujem se da ću njome ovladati
Put budnosti je nenadmašan-zavjetujem se da ću ga dosegnuti
četiri zavjeta Bodhisattve
Spoznati Put budnosti,znači spoznati sama sebe.
Spoznati sama sebe,znači zaboraviti sama sebe.
Zaboraviti sama sebe,znači opažati se u svemu.
postoji patnja,ali ne onaj tko pati
postoje dijela,ali ne onaj tko radi
postoji oslobođenje,ali ne onaj
tko slobodan biva
postoji Put,ali na njemu putnika nema.
Visudhimagga
Svi vi koji ste došli u ovaj planinski samostan ne zaboravite kako ste
ovdje za volju Puta,ne za volju odjeću i hrane...Usmjerite se tijekom
cijeloga dana na spoznavanje nespoznatljivog.Od početka do kraja
ispitujte sve oko sebe u tančine.Vrijeme leti poput strijele,
ne rasipajte dakle energiju na nevažne sitnice.Budite pozorni ! Budite pozorni !
Pošto ovaj stari redovnik završi svoje hodočašće,neki će od vas možda
predsjedati veličanstvenim hramovima s prekrasnim zgradama
i golemim knjižnicama urešenim zlatom i srebrom i imati mnogo sljedbenika.
Drugi će se možda posvetiti proučavanju sutri,ezoteričnim molitvama,trajnoj
meditaciji,i strogom poštivanju pravila.Ma koji smjer izabrali,
ako duh nije usmjeren prema čudesnom,transcendentalnom Putu Buda i Patrijarha,
uzročnost je zanijekana i sve naučavanje propada.Takvi su ljudi
đavoli i nikad ne mogu biti mojim pravim nasljednicima.Onaj koji se usredotočuje
na vlastite poslove i pročišćava vlastitu narav,pa makar boravio u
nekoj zabačenoj pokrajini u kolibi i hranio se divljim biljem kuhanim u
starom,olupanom kotliću,svakodnevno se susreće s mojom tradicijom i sa
zahvalnošću prima moje naučavanje.Tko se prema tome
može olako odnositi ? Budite marljivi ! Budite marljivi !
"konačne opomene" Daito Kokushi-ja koje se svaki dan čitaju u zen hramu Daitoku-ji
Gospodin je pastir moj, ni u čemu ja ne oskudijevam.
Na poljima zelenim On mi daje odmora, na vrutke me
tihane vodi i krijepi dušu moju.
Stazama pravednosti On me upravlja radi imena svojega.
Da mi je i dolinom proći,zla se ne bojim,jer ti si sa mnom.
Tvoj štap i palica tvoja utjeha su meni.
Bogatu trpezu preda mnom prostireš u prisutnosti
neprijatelja mojih;uljem mi glavu mažeš i moj se pehar
prelijeva.
Dobrota tvoja i milost pratit će me u sve dane života moga;
U Gospodinovu ću domu prebivati dovijeka.
Psalam 23
Ne tražite znanje u ovom svijetu,već nađite svoj Put osobnog iskustva discipliniranog mirovanja i
prihvaćanja životne situacije u kojoj se nalazite
majstor Rinzai
...gradnjom brodova nemožeš
zaustaviti oblake...
Nobody,Dead Man
...stupid fucking white man...
Nobody, Dead man
Kad superioran čovjek čuje za Istinu,
on čini sve da je je primjenjuje.
Kada osrednji,običan čovjek čuje za Istinu,
on ju za trenutak uhvati,ali ju ponekad izgubi.
Kad inferioran čovjek čuje za Istinu,
on joj se ruga na sav glas i smije.
Ako se ne smije,to nije Istina
Lao-tse
"Ustupiti znač biti savršen,
biti povijen,znači uspraviti se,
biti prazan,znači ispuniti se,
biti otrcan,znači obnoviti se,
biti u oskudici,znači posjedovati.
Živjeti u obilju,znači biti smeten."
Lao-tse,Tao-Te-Ching,Knjiga Puta i Vrline,XXII
Nikakva misao,nikakvo umovanje,nikakva analiza,nikakvo oplemenjivanje,nikakva namjera,neka se sredi samo.
"šest opažanja"
Još od davnih vremena oni koji imaju osjećaj za
profinjenost...nalaze užitak u poznavanju istine o stvarima
i nihovom doživljavanju...
Prastari ribnjak
uskočila žaba
- zvuk vode
Basho (1644-1694)
Poznavanje Boga bez bijede
stvara - oholost;
Poznavanje bijede bez Boga
stvara - očaj
Jednom prilikom vidjevši nekog redovnika prvi put u dvorani za meditaciju,
Joshu* ga upita: Jesam li te ikada vidio ovdje ?
Ne,majstore.Niste.Odgovori ovaj.
Evo ti onda šalica čaja.Reče mu Joshu.
Okrenuvši se,Joshu upita drugog redovnika:
Jesam li te ikada vidio ovdje ?
Dakako da jeste,odgovori redovnik.
Evo ti onda šalica čaja.
Malo poslije,upravitelj hrama upita Joshua:
Zašto odgovarate ponudom čaja bez obzira što odgovore na vaša pitanja ?
Upravitelju jesi li još ovdje ?
Naravnio majstore !
Evo ti onda šalica čaja.
* Joshu Jushin (778-897),kin. Chao-chu Ts'ung-shen, jedan od najznačajnijih kin.
zen (chan) učitelja.Također,učitelj koji se pojavljuje u najviše zen koana.Bio je
učenik i dharma nasljednik Nan-chuan P'u-yuana (748-834; jap.Nansen Fugan).
Joshu je kasnije postao učitelj Ma-tsu Tao Yia (709-780, jap. Baso Do-itsu) koji će i
sam postati veliki učitelj.
u Predgovoru ovog zapisa (koji potječe iz 6. st. a djelo je 3. patrijarha chana
(zena) Seng Tsana ( jap. Sosan) između ostalog piše:
Kada budete čitali ovaj zapis,molim vas nemojte ni vjerovati,ni ne vjerovati ni
jednoj Sosanovoj riječi, jer Sosan je varalica,običan žongler koji se voli igrati
riječima kao i svi ostali majstori zena koji su umislili da su učitelji nečega.
Zaražen zenom on će na sve moguće načine pokušati vam prenijeti svoju
bolest prosvijetljenja ne bi li se tako oslobodio vlastitih muka.Naravno da je
svakom bolesniku lakše kad vidi nekog tko pati od iste bolesti.Sosanova bolest
je u tome što on sve vrijeme priča gluposti pametno se izražavajući (uostalom
što bi drugo mogao pričati čim priča).On smišlja "Put" samo zato da bi zamislio
"Put" koji je besmisleno izmislio.Ali usput,koga to zanima ?
Zapis o istinskoj vjeri započinje ovim riječima:
Istinski Put nije težak za one koji nemaju posebnih sklonosti.Kada su ljubav i
mržnja odsutne sve postaje jasno i neskriveno.Međutim,napravi li se i najmanja
razlika,nebo i zemlja se beskrajno razdvajaju.Ako želiš vidjeti istinu ne budi ni za
ni protiv.Nečija borba između onoga što mu se dopada i ne dopada je bolest uma.
Neki se general u svome domu divio izvjesnoj šalici iz starih vremena koja je za
njega bila vrlo dragocjena...U jednome trenutku skoro ju je ispustio iz ruku i
prepao se što bi se moglo dogoditi ako mu se šalica razbije...razmišljao je:
Vodio sam na tisuće ljudi u bitkama i nikada se nisam bojao pred licem smrti.
Zašto sam se danas tako uplašio zbog ove male šalice ?
Nakon svega,general je zaključio da je pravljenje razlike između "poželjnog" i
"nepoželjnog" u njegovu umu,ono što ga je nagnalo na strah.Kad je to shvatio
bacio je šalicu iza sebe razbivši je u komadiće.
Završna riječ premudrog učitelja:Briga oko dobitka ili gubitka donosi nam osjećaje
radosti i žalosti.Trebamo transcendirati pojmove dobrog i lošeg,dobitka i gubitka.
Radost je djelovanje u skladu s okolnostima kakve god one bile.
Kada je nakon mjeseci i mjeseci priprema i preko 1700 km putovanja od rodne
Satsume do shogunove palače u Edu princeza Atsu (Atsuhime) stigla,prvi
dojmovi baš nisu bili blistavi.Činilo se da je njen klan ( tj. vođa klana Shimazu
Nariakira i njen posvojitelj) koji je dogovorio njen brak sa shogunom,stavio pred
mladu djevojku pretežak teret.Atsuhime nije bila sigurna da li je shogun lud ili ne.
Nekada se činio da mu nisu svi kod kuće,ali opet nije u to mogla biti sto posto
sigurna.Untrašnji glas joj je govorio da nije baš sve uvijek tako kako se čini na prvi
pogled.Bila je zbunjena.Uskoro je saznala da shogun ima ljubavnicu (konkubinu).
Vjenčanje između princeze i shoguna se približavalo,a bilo je toliko nepoznanica i
nejasnoća.Mnogi su očekivali ( i nadali se) da će princeza shogunu roditi dijete,ali
shogun nije pokazivao za princezu ni najmanji interes.Uvijek bi glasno zijevao kada
bi se spomenulo njeno ime u njegovu društvu.Zato se skupilo veliko "vijeće mudrica",
najmoćnijih žena u Unutrašnjim (ženskim) odajama Edo dvorca (Ooku) da vide
može li se što učiniti da shogun zapazi princezu Atsu i pokaže interes za nj.
gore,najmoćnije žene Unutrašnjih (ženskih) odaja shogunova dvorca na okupu u
proljeće 1857.,upoznajmo ih;
gore,Honjuin (1807-1885),tada najmoćnija žena u Ooku,majka 13. Tokugawa
shoguna Iesade (1824-1858,živio;1853-1858,vladao) kojeg spremaju oženiti za Atsuhime (1836-1883);žilava,bahata i sebična Honjuin,bila je konkubina
12. Tokugawa shoguna Ieyoshija (1793-1853,živio;1837–1853,vladao),kojeg je
nadživjela,kao i sina...kao i slijedećeg 14. Tokugawa shoguna Iemochija (1846-1866;
živio,1858-1866) koji će postati shogun sa 12,a umrijeti u nepunoj 20 godini...
također nadživjela je i princezu Atsu koja će umrijeti dvije godine prije nje;
gore,Takiyama (glumi ju odlična Izumi Inamori),glavna službenica u Ooku;
moram priznati da mi je puno ljepša u tv-seriji "Yoshitsune" gdje glumi Tokiwu Gozen (1123-1180),ženu vođe klana Minamoto Yoshitomoa (1123-1160)
majku Minamoto Yoshitsunea i prvog shoguna u japanskoj povijesti Minamoto
Yoritomoa...nekako joj ljepše stoji frizura iz Heian razdoblja (794-1185),nego
ova iz Edo perioda (1600-1868)...ali to je samo moje subjektivno mišljenje...
svakako sjajna;
gore,Ikushima (glumi ju uvijek prekrasna Matsuzaka Keiko (rođena 1952),koja
je također glumila u seriji "Yoshitsune"...u seriji "Atsuhime" Keiko-san glumi
Ikushimu,osobnu pratiteljicu princeze Atsu,njenu sjenku,a angažirao ju je
Shimazu Nariakira (1809-1858),lider klana Shimazu,posvojitelj i očuh mlade
princeze;
Vratimo se vijeću mudrica iz proljeća 1857. neposredno prije udaje 13. Tokugawa
shoguna i princeze Atsu.Cure su odlučile,kako bi shogun zapazio princezu,
promjeniti joj frizuru i prijedlozi su počeli padati.Prvo je došla na red frizura "omushi".
"omushi"
gore i dolje,prvi prijedlog "omushi" koji je brzo odbačen;
"osuberakashi"
gore i dolje,drugi prijedlog bila je frizura "osuberakashi" koja također nije zadovoljila;
"nedorisage"
gore i dolje,treći prijedlog frizura "nedorisage" jednako tako nije bila dovoljno dobra;
Još su se spominjale frizura "nebutoshimada" i "sageage",ali su se i njima našle
zamjerke.Na kraju su ipak odabrale frizuru "omotagaeshi" koja je slovila kao
najprestižnija frizura u Ooku.
"omotagaeshi"
Ipak,na kraju i unatoč svemu,druge su stvari privukle i spojile princezu i
shoguna...
"Svećenik Senkei,pravi čovjek Puta !
Radio je šutke - bez suvišnih riječi.
Trideset godina je proveo u zajednici Kokusena.
Nikad nije meditirao,nikad čitao svete tekstove,
Nikad nije rekao ni riječi o Buddhinu Putu.
Samo je radio na dobrobit sviju.
Vidio sam ga,ali ga nisam zaista vidio;
Upoznao sam ga,ali ga nisam zaista upoznao.
Ah,nije ga moguće oponašati,
Svećenika Senkeija,pravog čovjeka Puta !