gregor fehmi

petak, 25.03.2011.

"Kroz prozorska okna posmatram platane, dok ljudi u skafanderima menjaju svet" - Ispovest o drvoredu, vatrenoj lopti iz Poljske, nevidljivom sagovorniku, iščašenom vremenu, tetki u turskom sedu i prijateljici crvene kose u skafanderu -

Meko novembarsko sunce, ulica starih platana.
Nepoznati grad, nepoznata država, nepoznati ljudi.
Red starih zgrada nagnutih ka ulici. Zraci se probijaju i prelamaju savršenstvo arhitekture. Moj nepoznati sagovornik sa kojim hodam i kojeg ne vidim, govori na nekom meni nepoznatom, posve stranom jeziku. Razgovaramo dugo i prijateljski, iako ja ne znam o čemu. Često se smejemo.
Ulica je dugačka, pravolinijska, red platana ide do u beskraj. A u daljini, u nedogled daleko od nas, naziru se zeleni obronci, planine. Mora da je ovako u Švajcarskoj, pomislim, ne usuđujući se da to saopštim svom nevidljivom sagovorniku, saputniku na putu u nepoznato.
Ostaci jesenjeg lišća, suvi i mrtvi, počinju užurbano da se promiču, lelujaju kroz vazduh, izvode svakojake akrobacije, vrte se u krug i padaju po nama. Čudno, nema vetra – izgovara moj sagovornik, više za sebe.
Ja se pravim kao da ga nisam čuo.
Hodajući dalje, pažnju mi privukoše velike narandžaste senke koje se čas prikazuju, čas nestaju, negde u daljini, na kraju neba, tamo iznad zelenih obronaka koji podsećaju na Švajcarsku. Moj se saputnik uznemiri i reče – To su vatrene lopte, krenule su iz Poljske, požari, moramo se skloniti! Vatrene lopte? – pogledah ga začuđeno. Da, vatrene lopte! One uništavaju sve pred sobom. Znao sam da će i do ovoga jednom doći, ali ne ovako brzo, ne baš sada. Hajde, požuri! – reče i povuče me za ruku.
Trčimo po suvom lišću koje kmeči pod našim krupnim koracima, jurimo pored starih zgrada koje se čas naginju, a čas nam namiguju. Nigde nema ljudi, ulica je pusta, kao i ceo grad. Ubrzo smo u nekom nepoznatom prostoru. Na spratu smo, a oko nas su velika prozorska okna. Sve je zatvoreno. Prilazim jednom i gledam grad koji se prostire u nedogled. Tako je sređen, lep i mrtav. Izgleda kao muzejski eksponat, besprekorno skladan i neupotrebljiv. Gledam u daljinu, jasno vidim obronke planina, a tamo, gle, vidim vatrenu stihiju koja se širi. Ne, nije to požar, to je vatra, ogromna vatra koja se razliva po obroncima i zahvata ceo grad. Kad te stigne, jednostavno te obuzme i proguta, nemaš vremena ni da se zapitaš, a kamoli da pobegneš –uplašeno mi saopštava moj sagovornik, sada već i prijatelj. Dođi brzo, vidi onog čoveka – naglo me povuče na drugu stranu. I zaista, stigao sam tek da ga ugledam, i već u sledećem trenutku nesretnog čoveka više nije bilo.
Ostao je samo plamen, samo vatra koja se hitro probija na sve strane.
Gde sam ja to, s kim razgovaram, koje je ovo vreme...možda samo sanjam? – pitanja su koja sebi postavljam. Ovo je nemoguće, ovo ne postoji! – pokušavam da delujem sigurno i samouvereno. A onda se okrenem na drugu stranu, i ispod jednog od prozora ugledam svog brata. U turskom je sedu, na podu, izgleda kao da me ne vidi. Ne može imati više od šest godina.
Nemoguće, ovo je nemoguće! – gotovo zaurlah. Prema zdravorazumskoj logici, ako moj brat sada ima oko šest godina, to znači da smo se vratili u prošlost za nekih dvadeset. Ovo je ludilo, čisto ludilo! – nastavih samouvereno, ali tiho. A onda začuh da me neko zove. Okrećem se i vidim svoju tetku kako me doziva s druge strane. Ofarbana je u vatrenocrvenu, sedi na podu u turskom sedu, maše mi i smeje se. Ona nije dvadeset godina mlađa. Ima taman onoliko godina koliko i treba da ima. Je li ona stvarna, jesam li ja stvaran, zašto smo... Niz pitanja prekinu moja prijateljica crvene kose, koja utrča u nekom odelu, skafanderu koji me je podsećao na astronauta. Vatra samo što nije, spremite se! – reče i stavi kacigu. Neće boleti, ništa nećete ni osetiti, ne plašite se...a ako plan uspe, neki od nas će se sresti u post-vremenu, u novom univerzumu. Većina će, naravno, nestati zauvek – poslednje su reči koje sam čuo pre nego što vatra probi stakla i prvo zahvati i proždre mog malog brata, onda tetku, pa mog nepoznatog sagovornika koji mi je postao prijatelj, i na kraju i mene.
Nisam uspeo da vidim šta se dogodilo sa mojom crvenokosom prijateljicom. I zaista, ništa ne boli i nemaš vremena ni da se zapitaš, a kamoli da pokušaš da pobegneš. Još uvek sam u vakuumu, čekam to post-vreme o kojem je govorila. Ili sam ja jedan od onih koji su nestali, zauvek?

25.03.2011. u 10:12 • 0 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.

< ožujak, 2011 >
P U S Č P S N
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Kolovoz 2011 (2)
Srpanj 2011 (2)
Lipanj 2011 (2)
Svibanj 2011 (4)
Travanj 2011 (4)
Ožujak 2011 (4)
Veljača 2011 (4)
Siječanj 2011 (4)
Prosinac 2010 (5)
Studeni 2010 (3)

Opis bloga

književnost, kratke proze, stilske vježbe, poezije: uže-a duže, ulomci iz dužih tekstova, pitanja i dvojbe

Linkovi

Dnevnik.hr
Video news portal Nove TV

Blog.hr
Blog servis

Igre.hr
Najbolje igre i igrice

Forum.hr
Monitor.hr