gospon profesor

utorak, 07.06.2011.

Koje igre igrate?

Kad je o igrama riječ, svatko od nas ih igra, svjesno ili manje svjesno, svakoga dana: na poslu, s prijateljima, ukućanima, bračnim partnerima i sa samima sobom. Analizom verbalnih igara bavi se Eric Berne u knjizi Koju igru igraš? (Mozaik knjiga, 2010.), objavljenoj još 1964., a koju se na koricama hrvatskog izdanja (eto, nije prošlo ni pedeset godina…) reklamira kao “klasik suvremene psihologije“. Eric Berne je inače kanadski psihijatar koji je krajem 50-ih godina 20. stoljeća osmislio metodu poznatu kao “transakcijska analiza“, specifičan psihoterapijski pristup zasnovan na modelu ego-stanja. O čemu se radi? Ukratko, temeljna pretpostavka je da svatko od nas osjeća glad za podražajima (fizički podražaji su nam od rođenja nužni za preživljavanje jednako kao i hrana), glad za priznanjem (podražaji se s odrastanjem nužno mijenjaju: ne možemo očekivati da će nas netko uvijek češkati po leđima, ali pandan tome može postati verbalna pohvala; poanta je u tome da netko “potvrdi“ naše postojanje, makar i na neugodan način). Naposljetku, osjećamo i glad za strukturom: kako strukturirati vrijeme koje nam je na raspolaganju tijekom budnih sati pitanje je svih pitanja. Ljudi svoje vrijeme strukturiraju na razne načine: uključeni smo – ako smo zaposleni – u neki zajednički projekt pa dio vremena provodimo držeći se zadanih procedura, gotovo ritualiziranih oblika ponašanja, kodeksa, uklopljeni i više ili manje prilagođeni radnoj sredini (tzv. materijalno programiranje). U pauzama se pokušavamo “razonoditi“, već primjereno okruženju u kojem smo se zatekli i kulturološkim obrascima (primjerice, poluritualni odlasci “na kavu“ uz pripadajuću stereotipnu konverzaciju) (tzv. društveno programiranje). Napokon, igramo igre (što spada u osobno programiranje). Što se ljudi bolje upoznaju, to su igre prisutnije. (Inače, pojam “igre“ u ovom smislu odnosi se i na krajnje (auto)destruktivna ponašanja; neki ljudi tako igraju ulogu Alkoholičara ili Dužnika.) Berne igranje igara smatra zamjenom za “stvaran život u stvarnoj prisnosti“. I uistinu, iz ovih ili onih razloga bojimo se, naročito u javnim situacijama, ali i u odnosima koji bi trebali biti najintimniji, skinuti maske: radije odigramo svoju rolu, poput automata izgovorimo određeni broj rečenica, uvijek istih pa idemo dalje. Dakle, kad smo s jednom ili više osoba, imamo nekoliko mogućnosti kako da strukturiramo vrijeme: ritualima/poluritualima, razonodom, igrama, a idealno bi bilo: s punom sviješću, spontano i – prisno.

Druga pretpostavka na kojoj počiva metoda transakcijske analize je zamisao da se naše “Ja“ sastoji od tri “ego-stanja“: Roditelja, Odraslog i Djeteta. Teorija je prilično utemeljena u stvarnosti; naime, možemo se složiti s činjenicom da su u nas “ugrađeni“ roditelji pa neke naše misli, osjećaji, stavovi i ponašanja potječu zapravo od njih, a katkad su identični njihovima. Kad, dakle, reagiramo iz tog dijela osobnosti, reagiramo iz Roditelja. Dijete je “skup emocionalnih ’snimki’ iz djetinjstva“; u nekoj situaciji možemo zapasti u regresiju, osjećati se kao u djetinjstvu. Stanje Odraslog očituje se u reagiranju primjerenom situaciji kakva je “ovdje i sada“, bez utjecaja Roditelja ili Djeteta.

Pojam transakcije odnosi se na svaku interakciju i komunikaciju između dvije osobe. E sad, stvar je u tome da ljudi često komuniciraju iz različitih ego-stanja; nije problem ako vi i ja komuniciramo iz našeg Odrasloga – bavimo se razmjenom informacija o svijetu oko nas na objektivan način. No, kad sam neki dan bio na dogovoru za jedno putovanje, primijetio sam kako se kod nekih prisutnih u razgovoru s voditeljicom putovanja pojavilo Dijete: bila je primjetna stanovita regresija u ponašanju/pitanjima, a voditeljica je preuzela ulogu Roditelja, premda je bila mlađa od tih osoba. (To, da se u prisutnosti nekog autoriteta u mnogim ljudima aktivira Dijete, može imati ozbiljne implikacije.) Problematične su tzv. skrivene, kutne transakcije. Ja postavim pitanje iz Odrasloga (“Koliko je sati?“), a vi se iz svog Roditelja obraćate mom Djetetu (“A da si sam pogledaš?“). Ili, razgovor se prividno vodi na razini Odraslih, a zapravo razgovaraju dva Djeteta; moguće su razne kombinacije. Berne je prepoznao različite igre i dao im imena, primjerice: Da nije bilo tebe, Vječno užurbana, Vidi koliko sam se trudio… (Bračne igre), Nije li to strašno, Zašto ne – Da, ali… (Društvene igre), Samo ti želim pomoći, Psihijatrija, Drvena noga… (Igre iz ordinacije) itd. Igre se, kaže on, prenose iz generacije u generaciju. Ako su destruktivne, netko bi ih mogao nazvati obiteljskim prokletstvom. Kako bilo, činjenica jest da se određeni obrasci ponašanja članova neke obitelji mogu pratiti kroz desetljeća, ako ne i stoljeća. Odgoj često znači tek učenje/prenošenje igara koje su roditelji preuzeli od svojih roditelja. Na društvenoj razini, igra je kompromis između razonode i prisnosti: razonode su često dosadnjikave, a prisnost se u društvu izbjegava – pokazivanje pravog lica može biti opasno. Zato su igre toliko prisutne: u njima provodimo većinu vremena provedenog s drugim ljudima.

Image and video hosting by TinyPic

Na kraju Berne poziva na obnovu autonomije, oslobađanje ili obnavljanje triju sposobnosti: svjesnosti, spontanosti i prisnosti. “Svjesna je osoba živa jer zna kako se osjeća, gdje se nalazi i u kojem trenutku živi.“ Spontanost je “oslobođenje od unutrašnje prisile koja nas tjera na igranje igara i oslobođenje od doživljavanja samo naučenih osjećaja“. Prisnost je “spontana iskrenost svjesne osobe lišena igara“. Postizanje autonomije dakako nije ni najmanje jednostavno: uvjetovanje kojemu smo svi bili izloženi toliko je snažno i duboko da se autonomija nadaje kao neka vrsta ideala. Odvaži li se netko krenuti tim putem, Berne savjetuje: “Ostvarenje autonomije sastoji se… od odbacivanja svih onih besmislenih utecaja… Najprije treba zbaciti breme cjelokupne obiteljske povijesti… a zatim raskinuti okove pojedinčeva roditeljskog, društvenog i kulturnog podrijetla. Isto valja učiniti i sa zahtjevima suvremenog društva u cjelini. Naposljetku, čovjek mora… žrtvovati koristi stečene pripadnošću svojem najužem društvenom krugu te se odreći svih užitaka i nagrada do kojih je lako dolazio“ igrajući igre.

Lakše reći nego učiniti. Svjestan da će većina ljudi život provesti igrajući igre, po zadanom nesvjesnom scenariju, i da će tek rijetki među nama ostvariti autonomiju, Berne zaključuje: “Za ljudsku vrstu… nade možda nema, ali ima je za pojedine njezine pripadnike“.

Zaključak je možda sumoran, ali realističan: koliko je među nama onih koji su uistinu autonomne osobe, koji su svjesni, spontani i sposobni za prisnost, otvorenu i iskrenu komunikaciju? Ipak, već samo posvješćivanje da sudjelujemo u igrama nekakav je korak naprijed. Za početak, možemo pokušti u društvu manje govoriti, a više slušati.

07.06.2011. u 10:49 • 6 KomentaraPrint#

<< Arhiva >>

< lipanj, 2011 >
P U S Č P S N
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30      

Rujan 2025 (6)
Kolovoz 2025 (11)
Srpanj 2025 (5)
Travanj 2025 (1)
Ožujak 2025 (2)
Veljača 2025 (1)
Prosinac 2024 (1)
Svibanj 2024 (4)
Travanj 2024 (3)
Ožujak 2024 (1)
Veljača 2024 (11)
Siječanj 2024 (1)
Svibanj 2023 (1)
Travanj 2023 (1)
Ožujak 2021 (1)
Veljača 2020 (1)
Siječanj 2020 (1)
Studeni 2019 (1)
Ožujak 2019 (1)
Veljača 2019 (1)
Prosinac 2018 (1)
Rujan 2018 (1)
Veljača 2018 (1)
Prosinac 2017 (1)
Siječanj 2017 (1)
Studeni 2016 (1)
Listopad 2016 (1)
Rujan 2016 (1)
Srpanj 2016 (1)
Lipanj 2016 (1)
Svibanj 2016 (3)
Ožujak 2016 (1)
Veljača 2016 (1)
Siječanj 2016 (1)
Studeni 2015 (1)
Rujan 2015 (1)
Srpanj 2015 (1)
Svibanj 2015 (1)
Travanj 2015 (1)
Ožujak 2015 (1)
Veljača 2015 (1)
Siječanj 2015 (2)
Prosinac 2014 (1)
Studeni 2014 (1)
Rujan 2014 (1)
Kolovoz 2014 (3)
Srpanj 2014 (2)
Lipanj 2014 (3)

Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv


Komentari da/ne?

Opis bloga


Eksperimentalna
autobiografska fikcija.

Dobro je imati na umu
moguću razliku
između blogera
gospona profesora
i autora kao privatne osobe.



Orijentiri

Škola je zjenica svih društvenih ustanova,
a učitelj je zjenica te zjenice.

Sartre

Prvo podignemo prašinu,
a zatim se tužimo da ne vidimo.

Berkeley

Put van vodi kroz vrata.
Zašto nitko neće upotrijebiti taj izlaz?

Konfucije

Cilj mi je naučiti vas da od prikrivene besmislice
napredujete do nečega što je očito besmisleno.

Wittgenstein

Ma koliko bilo izazovno istraživati nepoznato,
još je izazovnije propitivati poznato.


Kaspar

Neuroza je zamjena za legitimnu patnju.

Jung

Ni budućnost više nije što je nekad bila

Valery

webArhiv@