srijeda, 25.05.2005.

100 mojih najboljih filmova; 25. svibanj, 2005.

Kao čovjeka koji voli gledati filmove, često me pitaju koji mi je film najdraži, a ja im ne znam odgovoriti. Iz tog razloga sam želio naći barem 10 najboljih filmova, iz svakog žanra po jedan; pa 50, a na kraju 100 svjestan da je i ta lista nepravedna jer sam mnoge zaboravio ili preskočio, a neke možda i slučajno stavio. Dovršio sam listu i rekao: dobro je. Lista je subektivna i na njoj nema niti Casablance niti Kuma, niti Ples na kiši, niti Zamo ih vjetar jer ih nisam niti gledao, inače tko zna. Po listi se može vidjeti da filmove pratim posljednjih 5 godina, ne više. I još nešto, kad napišem Spiderman mislim i na prvi i na drugi dio, isto i sa X-Menima, isto sa Gospodarom prestenova, i s Kockom, i s ostalima.

21 Gram
25. sat
8 Milja
Aladin
Aleksandar Veliki
Amelie
Armagedon
Avanture male Chihiro
Big Fish
Bilo jednom u Meksiku
10
Blade
Constantine
Cuore Sacro
Čovječe, gdje je moj auto
Čovječe, tko je ovdje lud
Čovjek bez lica
Čudovišta iz ormara
Danny the Dog
Djevojka od milijun dolara
Donnie Darko
20
Drpi i briši
Đavolji odvjetnik
Edward Škaroruki
Fantasia 2000
Forrest Gump
Gospodar prstenova
Ghost in the shell 2: Innocence
Gladijator
Hero
Hulk
30
Istinite laži
Jerry Maguire
King Kong
Kocka
Kralj lavova
Kuća izazova
Kukujirovo ljeto
Kung fu nogomet
Lemony Snickett: niz nesretnih događaja
Lilo i Stitch
40
Magnolija
Majestic
Matrix
Mexicano
Metropolis
Monster's Ball
Moulin Rouge
Mravi
Mulan
Nepovratno
50
Nesalomljivi
Nestali u 60 sekundi
Old boy
Ong Bak
Paklena naranča
Pakleni udar
Pasija
Pirati s Kariba
Plesač u tami
Pogrešno skretanje
60
Polar Express
Poštar
Povratak u budućnost
Prava priča
Predbožićna noćna mora
Princeza i ratnik
Princeza Mononoke
Ray
Resident Evil
Roboti
70
San za životom
Sestre Marije Magdalene
She Hate me
Sin City
Slon
Spiderman
Spirit neustrašivi
Svi su ludi za Mary
Šibicari
Tarzan
80
Telefonska govornica
The Grinch
The Ladykillers
The Lord of the Rings
The Woodman
U potrazi za Nemom
U Turn
Vječni sjaj nepobjedivog uma
Vražji Nicky
X-Men
90
Vučje bratstvo
Zapravo ljubav
Zaselak
Zatoići samuraj
Zelena milja
Zločest Djed Mraz
Zmajev poljubac
Zmijske oči
Život je čudo
Život je lijep
100

- 11:47 - Komentari (2) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 23.05.2005.

Sin City

(Sin City)
SAD 2005, 124 min, akcija
Redatelj: Robert Rodriguez, Frank Miller
Uloge: Jessica Alba, Devon Aoki, Alexis Bledel, Powers Boothe, Rosario Dawson, Benicio del Toro, Michael Clarke Duncan, Carla Gugino, Josh Hartnett, Rutger Hauer, Jaime King, Michael Madsen, Frank Miller, Brittany Murphy, Clive Oliven, Mickey Rourke, Nick Stahl, Bruce Willis, Elijah Wood

Film se bazirana na tri priče iz popularnog (barem u strip krugovima) stripa 'Sin City' Franka Millera. U jednoj priči Bruce Willis je stariji umirovljeni policajac koji se bori protiv pedofila i spašava malenu Nancy. U jednoj Mickey Rourke osvećuje smrti i traži ubojicu prostitutke u koju se zaljubio na prvi pogled. U jednoj pijani policajac Benicio del Toro uzburkava balans između prostitutki i policajaca. Sve se to događa u Sin Cityju.

Ovako je to bilo. Već skoro godinu dana, osim presnimljenih Simpsona, nisam gledao niti jedan dvix niti ilegalno dobiveni film. Ne samo jer je to ilegalno nego jer mi uopće ne odgovara gledati neoriginalne filmove: s nekvalitetnim zvukom, lošom slikom, bez uvoda i kraja, sa srpskim titlovima… No upravo to dogodilo se sa Sin Cityjem kojeg sam za dva dana (oko 40 sati) presnimio s interneta jer nisam imao više strpljenja čekati film. Slično sam napravio i s Hulkom, ali sam ga pogledao još jednom čim je došao u kina. I Sin City ću sigurno gledati još jednom u kinu. Sad sam pak isto napravo s još jednim filmom, Crash koji će se potpuno presnimiti na moje računalo za oko tri sata budući da u njemu glumi Sandra bullock, budući da me podsjeća po traileru na odličnu Magnoliju i bdući da nemam ideju kad će stići u kina. No dobro, Sin City. Moram još nadodati kako me je Quentin Tarantino počeo pomalo živcirati. Zašto je i on potpisan na filmu (kao gost redatelj). Mislim znam da su prijatelji (Rodriguez i on) još od Sumraka do zore, ali glupi Tarantino kao da se mora potpisati na sve filmove koji dolaze. Tako je za Heroja pisalo: odabrao Quentin Tarantino, pa nije on Đelo Hađiselimović. Onda je došao Oldboy, a on je opet morao komentirat za poster filma da bi on želio napraviti takav film. Okej, možda pretjerujem, ali on je prvi počeo.

Sin City je brutalan, prost i neprimjeren film. Lako se može odbaciti kao loš i nepogodan film za sve uzraste jer govori o grijehu, prostitutkama, ubojstvima. Sam film, malo je teže opravdati bez stripa pa niti ja neću pokušavati. Nije lako razumjeti Sin City. Onaj tko je volio strip, voljet će i film. Ja volim strip. Jako. Meni se, tako, film svidio. Svi upečatljivi crteži iz stripa ostali su u filmu: i križ koji svijetli na crnom Marvu, stotine bijelih flastera preko njegova tijela, brzi tamni ubojica sa svjetlećim očima, Marv na gustoj kiši ispod kipa sv. Patrika koji zaključuje tko je ubojica, žuti ubojica u crno-bijelom svijetu… Iako je strip više filozofski, bolje obrađen i produbljen, film, jer ne smije dopustiti gledateljima da zaspe, lakše skače sa scene na scenu donoseći uvijek zanimljivije scene. Ugođaj filma je odličan. Tek sada zapravo vidim kako je teško napraviti dobar crno-bijeli film i kako lijepo takav izgleda. No okej, neću previše, vidim da svi očekuju film, pa samo čekajte.
Ocjena filma: 9/10

- 17:16 - Komentari (2) - Isprintaj - #

subota, 21.05.2005.

Cellular

(Cellular)
SAD 2004, 94 min, triler
Redatelj: David R. Ellis
Uloge: Kim Basinger, Chris Evans, Jason Statham, William H. Macy

Jesica Martin, profesorica znanosti biva oteta od petorice ljudi koji je odvlače na skriveno mjesto i drže utamničenu. U sobi pronalazi strgan telefon s kojim ipak uspijeva nazvati jedan broj, mobitel nepoznatog slučajnog prolaznika koji se ubrzo uključuje u priču i pokušava joj pomoći da pobjegne iz zatočeništva. U opasnosti je i njezin sin i muž, a mobitel, tj. mladić Ryan koji se javio na mobitel izgledao kao jedina nada obitelji Martin.

Zanimljiv film. Nisam toliko star pa se ne sjećam Prozora u dvorište ili tko zna kojih filmova, ali sam ipak dovoljno u filmovima da bih se sjetio Telefonske govornice, filma koji se vrti oko jednog jedinog mjesta: u ovom slučaju sobe s potrganim telefonom koji uspijeva uspostaviti vezu s jednim mobitelom. Film je ugođaja sličnog onom u Phone Booth (Telefonskoj govornici), zabavan triler s nekoliko dobrih novih fora za svijet filma. Iako, mobiteli toliko brzo napreduju da film niti ne iskorištava sve mogućnosti koje je mogao uzeti baveći se mobitelom kao glavnom ulogom u filmu oko koje se zapravo sve vrti. Dogodit će se, naravno, mnoge zanimljive stvari s mobitelom; od pražnjenja baterije do prekidanja signala. Podnaslov filma, koji su mi u posljednje vrijeme postali zanimljivi, glasi: Ako se signal ugasi, ona umire.

Gluma nije nešto posebno, ali potpuno zadovoljava potrebe filma. Glazba je tako tako, barem ona koja se nalazi na soundtracku, no tu je jedna pjesma Nine Sione, 'Sinnerman' obrađena u techno verziji koja svira za vrijeme jedne jurnjave u filmu. Odlična pjesma zbog koje sam htio kupiti sam soundtrack, ali sam srećom vidio da ju nisu stavili na soundtrack. Nemojte kupovati soundtrack. Okej, nemam nekog posebnog mišljenja, zabavan i napet skoro do kraja, pomalo neuobičajen triler koji je pokušao bazirati film na mobitelu i uspio je iako je u priču ubacio dosta trilerskih klišeja o policajcima, kaseti i sličnom.
Ocjena filma: 7/10

- 16:35 - Komentari (0) - Isprintaj - #

petak, 20.05.2005.

Čvrsta ruka mira

(The Pacifier)
SAD 2005, 91 min, komedija
Redatelj: Adam Shankman
Uloge: Vin Diesel, Lauren Graham, Faith Ford, Brittany Snow

Specijalno obučen marinac Wolfe, najbolji u svojoj službi, mora zaštititi obitelj Plummer nakon što je njihov otac tajanstveno ubijen na tragu novog otkrića. Petero djece bit će ostavljeni njemu na brigu dok se situacija ne smiri i dok se ne pronađu ubojice, on čuvanje djece neće biti lagano kao spašavanje otetog doktora iz ralja srpskih terorista.

Klasična obiteljska komedija koja se reklamirala kao najzabavnija komedija godine kod koje sam napokon shvatio filozofiju Disneyevih obiteljskih filmova koja je poprilično glupa. Dsney se ne usudi eksprimentirati i izdaje samo klasične i predvidljive filmove, jer ako ponudi nešto neprevidljivo ili novo ljudi će se zaprepastiti jer imaju određeni pojam o Disneyu koji Disney želi zadržati. Pacifier, ne sviđa mi se hrvatski prijevod, je film bez urnebesnih scena, štoviše, nisam se niti jednom pošteno nasmijao za vrijeme filma, čak mi je bilo dosadno, ali sam ipak zaključio da sam prije nekoliko godina uživao u istim ovakvim filmovima. Disney prestaje iznenađivati; barem u igranim filmovima.

Vin Diesel je napravio dobar posao u filmu i odglumio kao pravi Schwarzenegger u junioru; samo što je Junior bio zabavniji i ležerniji film. U Pacifieru fore s toliko naporne da umjesto smijeha izazivaju dosadu: nikakva sličnost sa Simpsonima čije fore, iako poredane jedna za drugom, 'uvijek' uspijevaju pronaći signal za smijeh u mozgu gledatelja. No na kraju, film je gledljiv i dosljedan svojem žanru, ne može se očekivati Snatch ili Be Cool od Disneya. Tko voli neka izvoli, a ja znam da ću od sada biti puno kritičniji prije gledanja sličnih filmova kojih će uvijek biti.
Ocjena filma: 6/10

- 16:34 - Komentari (0) - Isprintaj - #

srijeda, 18.05.2005.

Laurina zvijezda

(Lauras Stern)
Njemačka, Bugarska 2004, 80 min, animirani
Redatelj: Piet De Rycker, Thilo Rothkirch

Djevojčica Laura preselila se sa obitelji u novu kuću u veliki grad gdje se ne može uklopiti u novi ambijet i najveća joj je želja vratiti se natrag kući, staroj kući. U svojoj usamljenosti, jedne noći opazila je kako je nešto palo s neba. Otišla je u park i pronašla malenu zvijezdu i odmah primijetila da nema jedne noge. Laura je uzima pod svoje okrilje niti ne sluteći kakvu magiju zvijezda nosi sa sobom.

Kad se radi o igranom filmu, ne volim klasične filmove u smislu da ponavljaju neki već postojeći film. Ne volim filmove koji ne donose ništa novo u svijet filma. Kod animiranih pak filmova volim upravo to, da budu klasični i po mogućnosti dugometražni (sat do dva sata). Zato mi niti Shrek 2 (tko zna koliko ću to puta ponoviti) nije bio drag niti zanimljiv, jednostavno mi se nije svidio. No zato mi se Laurina zvijezda svidio jako jako.

Radi se o jednoj djevojčici koja se ne može uklopiti u novu sredini. Iako ima sve potrebne uvjete, ona ne želi nove prijatelje, novu kuću, novu školu i sve novo, želi se vratiti kući. Netko će je morati naučiti da prihvati nove prijatelje i da se prilagodi novim okolnostima u kojima se zatekla. To će učiniti jedna zvijezda koja ima moć da oživi igračke, da leti ki svašta drugo. Klasična ručna animacija je jako lijepa, iako je očito da je bilo korišteno i računalo zbog bojanja i ostalih standardnih stvari. No bilo mi je neizmjerno drago vidjeti nakon podosta vremena jedan klasičan crtić, toliko klasičan koliko simpatičan, drag, dirljiv i poučan. E da, gledao sam ga u kinu i bio jedini u kino dvorani. To se u mom životu dogodilo tek nekoliko puta, kad sam gledao Zatoichija u Blitz Cinestaru na prvoj projekciji na dan svog izlaska u kina, kad sam u istom kinu u ogromnoj dvorani 12 gledao animirani film Hayao Mijazakija i evo sada. Nisam siguran je li se to dogodilo još koji put, iako može biti da je. No dobro.
Ocjena filma: 9/10

- 16:33 - Komentari (0) - Isprintaj - #

utorak, 17.05.2005.

Old boy

(Old boy)
Južna Koreja 2004, 119 min, triler
Redatelj: park Chan-wook
Uloge: Choi Min-sik, Ji-tae Yu, Gang Hye-jung, Chi Dae-han

Koreja, 1988. Oh Dae-soo, muž i otac iznenada biva otet bez ikakva razloga. U zatvoreništvu u kojem je proveo 15 godina jedini doticaj s vanjskim svijetom pruža mu televizija koju ima u sobi u kojoj je zatvoren i iz koje ne može izaći: prema novinarima, njegova su žena i dijete brutalno ubijeni, a on sam je optužen kao ubojica. Nakon 15 godina zatvoreništva Dae-soo se nalai na slobodi. Budući da je posljednjih 15 godina pokušavao zaključiti tko ga je i zašto zatvorio, kreće u osvetu.

Old Boy ne znači 'stari dečko'. Old boy je onaj koji više ne ide u školu. Dok si na fakultetu onda si Young boy; kada izađeš postaješ Old boy. Pogledao sam film i odjednom mi je postao najbolji film koji sam vidio ove godine, a usprkos nasilju, ja bih ga svrstao u žanr dramskih filmova. Podnaslov filma, jedan od, kaže: 15 years forced in a cell, only 5 days given to seek revenge.

Pogledao sam Old boy nakon Kraljevstva nebeskog koji mi se učinio malo prejednostavnim i nakon kojeg nisam imao o čemu razmišljati: sve je bilo rečeno, lijepo upakirano, a kad je film završio nisam se osjećao ni malo bolje ni pametnije nego prije. Ta stvar se nije dogodila s Old Boyem kojeg smatram dobrim filmom jer održava interesantnost od poćetka do kraja i sve do posljednje minute filma i radnje, otkrivaju se nove stvari. Redatelj je odlično osmislio film i gotovo je nemoguće da netko otkrije što god prije nego dođe vrijeme za to, prije nego to redatelj želi. No sama zanimljivost filma nije dovoljna da bi neki film bio najbolji u toj godini. Baš zato, dobro mi je došao snježni epilog koji gledatelja, kao što je to radio i Donnie Darko (najbolji film prošle godine?), tjera da još dugo razmišlja o tome što se zaista dogodilo. I dok se ja, i mnogi drugi, muče kako otkriti film, sam redatelj u svom komentaru na DVD izdanju kaže (tako sam čuo) kako posljednja scena nema neko posebno značenje koje se treba otkriti, ali je začinjena s puno sitnih detalja povezanih s ostatkom film da svatko može donijeti vlastiti zaključak. Svidjelo mi se objašnjenje jednog gledatelja koji je napravio sljedeći zbroj: Dae-soo će imati 70 godina kad će umrijeti, a budući da na kraju filma ima 45 godina, djevojka koja mu se približava radi 25 koraka, a kad se to zbroji dobijamo ponovo 70. Kroz film također prolazi jedna poslovica: smij se i svijet će se smijati s tobom, plači i plakat ćeš sam. Dae-soo ponavlja tu rečenicu uvijek s osmjehom na licu, ali na kraju filma ponovo čujemo tu rečenicu dok on ne može suzdržati svoje suze. Ako netko ima odgovor na: što se dogodilo na kraju: molim lijepo)
Ocjena filma: 10/10

- 23:01 - Komentari (2) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 16.05.2005.

Svi u napad

(Tutti all' attacco)
Italija 2005, 90 min, komedija
Redatelj: Lorenzo Vignolo
Uloge: Massimo Ceccherini, Alessandro Paci, dado, Givanni Cacioppo

Max je trener profesionalnog nogometa s ekstremnim metodama treniranja po uzoru na svog idola čiju uokvirenu sliku uvijek nosi sa sobom. Njegova je specijalnost obrana jer drži sedam igrača na liniji vlastitog šesnaesterca: tako prima manje golova, ali ne daje niti jednoga jer nema nikoga u napadu. No kad biva premješten u novi klub stvari će se drastično promijeniti, u igru će ući i petorica braće Wong iz Kine.

Bila je ovdje u Italiji nekakva 'festa dell' cinema' po uzoru na Francusku za vrijeme koje, kako sam ja shvatio jedna ulaznica košta 1, 5 euro nasuprot uobičajenih 7, a uz nju dobiješ i jednu besplatnu. Festa traje tjedan dana. Prava je istina zapravo da kada kupiš jednu normalnu kartu za 7 eura dobijaš veliku kartu s kojom od tada možeš tog tjedna ići u kino koje god želiš u čtavoj Italiji, a ulaznicu plaćaš samo 1,5 eura. Tog sam tjedna pogledao 5 filmova u kinu, većinom komedije koje obično ne gledam u kinu, ali skoro da je to bilo jedino što mi je preostalo. Pogledao sam pacifier s Vin Dieselom, animirani Laurina zvijezda, pustolovni After the sunset, triler Cellular (koji je u Hrvatskoj već izašao na kaseti i DVD-u) te ovu talijnasku simpatičnu komediju o nogometu. Bdući da film vjerojatno nikad nećete vidjeti mogu si dopustiti nekoliko slobodnijih riječi.

Film malo podsjeća na Kung fu nogomet, ali se ne može mjeriti s njim jer, iako niti Kung fu nogomet nije savršeno uređen s efektima, Tutti all' attaco još je manje, puno manje. Tako da efekti igre nisu ono što drži film. Fora je i da su u filmu glumili osobe koje se u principu nikad nisu bavile filmom i zato su ispale toliko simpatične da im se svima morate smijati svaki put kad ih vidite u kadru. Max je trener koji drži do svog idola i ne želi ga pod nikoju cijenu iznevjeriti. Nosi sa sobom njegov portret kuda god išao te razgovara i traži savjete. On ne može podnijeti Kineze koji su se svi redom doselili u Italiju i preuzeli sve poslove tako da talijani sada besposličare. Zove ih: rasa zaposlenih. U jednom trenutku sam njegov idol, na simboličan način, prilikom pijančevanja i tugovanja nad svojim neuspjesima, povjerit će mu novu taktiku i rasvijetliti nove horizonte. Susret će kladioničara koji je vječno u gubicima i dugovima i u svakoj sceni nosi drugačije poveze i gipsom oblijepljene udove pa mora izvoditi akorbacije da bi izvadio moitel iz hlača i javio se na njega. Vizija će uključivati i unajmljivanje petorice kineza. Max to nikad ne bi napravio, ali budući da je progovorio njeov idol sluša ga i začudo počinje pobjeđivati: svi kinezi igraju u napadu. O treći put vraća mu se njegova žena, postaje slavan, dobija čak i poziv za Rusiju. No niz pobjeda morat će se zaustaviti kad će braća Wong biti zatvoreni od strane vlasnika kluba kojem ne ide po planu da klub napreduje. Ili? Možda će naći druge Kineze. Ali oni neće znati igrati: Možda će braća Wong susresti kung fu majstora koji će ih osloboditi i dovesti na utakmicu prije nego počne drugo poluvrijeme. Da, upravo to. Maxova momčad poznaje samo pobjede.
Ocjena filma: 7/10

- 23:49 - Komentari (0) - Isprintaj - #

subota, 14.05.2005.

Ray

(Ray)
SAD 2004, 152 min, boigrafski
Redatelj: Taylor hackford
Uloge: Jamie Foxx, Kerry Washington, Clifton Powell, Harry Lennix

Život i karijera puna uspjeha i problema legendarnog Ray Charlesa preminulog u lipnju 2004. godine. U ranoj mladosti izgubio je vid, a posljednje slike koje pamti cijeli život kao noćnu moru bile su slike svog mrtvog mlađeg brata. Njegova majka ga prislijava da se nauči živjeti sa svojim hendikepom neovisno o drugima. Zahvaljujući svojem sluhu i smislu za glazbu naučio je svirati klavir i njegov put slave započinje velikim zaletom.

Znao sam da Ray neće dobiti Oscara, ali ga svakako zaslužuje, što opet ne isključuje druge da ga, kao, ne zaslužuju. Finding Neverland, Million Dollar Baby, Ray i Sideways, svi su redom odlicni filmovi i ove godine Oscara siguno neće dobiti neki tamo Chicago, već film koji to zaslužuje. S druge strane, opet, kao da je Oscar mjerilo dobrog filma. Možda nije dobrog filma, ali može biti, dobrog hollywodskog filma.

Budući da u Italiji, gdje se trenutačno kao student nalazim, sinkroniziraju sve filmove bilo je pravo čudo sto sam Raya uspio vidjeti u 'verzione originale' i osjetiti autentične glasove glumaca. Inače možda ne bih niti pogledao film jer gledati raya kako govori talijanski, a pjeva engleski ne izgleda kao najbolja ideja. Volio bih puno govoriti o filmu i kako mi se svidio, ali cu reći samo jedno. Filmovi o slavi nisu mi se nikad pretjerano sviđali jer bi se pjevač, ili kakva nova zvijezda, kad bi napokon stigao na scenu i pokupio svu slavu propio, počeo kurvati, drogirati i sve pa bi na kraju umro završavajući film i poručujući nam da slava nije čist posao. U Rayu je obrnuto. nije bitno što se drogira I to iz opravdanih razloga, on na početku karijere iako oženjen, hoda s drugim djevojkama i drogira se, a u drugoj polovici filma, odnosno posljednjoj četvrtini, zahvaljujući svojoj povijesti, iskustvu, mami i svemu skupa, prestaje i više nikad ne uzima heroin. Ray je jedan čovjek kojem se treba diviti (Ray Charles i Jonny Cash, dva velika, nedavno preminula glazbenika), a film Ray, bez puno filozofije, je film kojeg treba pogledati.
Ocjena: 10/10

- 21:29 - Komentari (0) - Isprintaj - #

utorak, 10.05.2005.

Kraljevstvo nebesko

(Kingdom of Heaven)
SAD, 145 min, povijesni spektakl
Redatelj: Ridley Scott
Uloge: Orlando Bloom, Liam Neeson, Jeremy Irons, Edward Norton, Eva Green, Ghassan Massoud

U 12. stoljeću, vremenu između trećeg i četvrtog Križarskog rata, točnije 1186. kovač Balian odlazi u Jeruzalem slijedeći savjete svog oca Godfreya koji je jedan od kraljevih savjetnika u Jeruzalemu. Kralj je bolestan i uskoro će umrijeti, a tanka vrpca koja održava mir u Jeruzalemu, na mjestu Kristova raspeća, uskoro će puknuti. Balian će se morati suočiti protiv legendarnog islamskog vojskvođe Saladina.

Ne volim kratke opise radnje jer redovito odvuku gledatelja na pogrešan pravac i besmisleno pojednostavljuju pravu radnju. Kraljevstvo nebesko nije film o kovaču koji postaje vitez, kao mladi i plemeniti borac zaljubljuje se u princezu i pobjeđuje nad kraljevim neprijateljem i sam postajući njegovim nasljednikom. A kao da upravo to žele sugerirati mnoge najave filma. Ući ću zato malo opširnije u radnju filma koji opisuje događaje iz povijesti poznate kao Križarski ratovi. Na Križarski rat sam Papa Urban II. usklikom «To je Božja volja!» pozvao je kršćansku Europu u borbu protiv Muslimana u rečenu svrhu oslobođenja Jeruzalema. Gotovo 1000 godina kasnije Papa Ivan Pavao II. ispričao se i molio za oprost za taj grijeh kršćanske prošlosti.

Sir Ridley Scott, redatelj filma, svoj film zaključuje mislima kako vjerski ratovi i dan danas pogađaju Jeruzalem koji kao grad Kraljevstva nebeskog, kao da ne može zadržati mir na duže vrijeme. Redatelj u filmu nije tolerantan prema kršćanima i, vjerojatno ne pokušavajući razumjeti mentalitet i okolnosti Srednjeg vijeka, sve svećenike prikazuje pod negativnim svjetlom, iako tvrdi da je prikazao obje strane podjednako. Sretna okolnost je što mu to nije glavna misao i što ne prikazuje, osim na nekoliko trenutaka, svećenike i redovnike. Jedan od nekoliko citata neprihvatljivih za današnje vrijeme, a koji se u filmu može čuti od svećenika, odnosno propovjednika je: «Ubiti nevjernika ne znači sagriješiti već približiti se raju.» Tako, film govori o vjerskoj netrpeljivosti i o čovjeku, koji kao veliki vjernik, prepoznaje jedan viši smisao svoje vjere. U jednom od intervjua redatelj je izjavio kako vjeruje kako će film imati mirotvorni efekt, govori kako je filmom želio poručiti da je potrebno živjeti toleranciju vjerske pripadnosti. “`Kraljevstvo nebesko` nije ono što biste očekivali” dodaje glavni protagonist Bloom. “Ono nije dio života poslije života. To je mjesto gdje možete biti ono što ste postali rođenjem, te mjesto gdje možete biti vjerni sebi samima. To je kraljevstvo savjesti. To je kraljevstvo nade i jedinstva. To je najviša razina svijeta kojemu bi svi trebali težiti, a to je svijet mira.” To je vjerojatno i teologija koju film nudi. U jednom trenutku, kad Orlando, odnosno Balian, ne dobija traženi odgovor od Boga i ne zna što bi bilo dobro raditi dobija dobar savjet koji možemo slobodno prihvatiti. Svaki dan trebaš pitati svoju pamet i svoje srce da bi znao što treba činiti, a jednom kad znaš što je dobro, možeš činiti dobro ili pak zlo. Nadodajmo I da je film pun povjeznica u vjeri između Islama, Židova i Kršćanstva.

U ovom kontekstu, vjerujem, kako bi bilo dobro, nadodati nekoliko napomena. Film 'Kraljevstvo nebesko' nije primjeren za naziv povijesni film jer čak i filmovi o Hitleru koje rade Njemci, sadrže u sebi više povijesnih istina i objektivnosti. Sigurno je i da Ridley Scott ne bi toliko kritizirao križare da su slučajno Amerikanci odlazili u križarske vojne. Poseban naglasak treba staviti na gledanje filma koji kao prikaz povijesti može biti zgodan, ali se ne smije zaboraviti da on uvijek, i to u svakom filmu, dočarava viziju autora filma, a ne povijesnu činjenicu. Isto tako, negativan pristup kršćanskim svećenicima treba se gledati s rezervom jer postoji opasnost da se na iste počne gledati kao da i danas svećenici propovjedaju iste ideje kao prije 1000 godina što sigurno nije slučaj. Svidjela mi se radnja filma, čak i teologija filma može uvjetno funkcionirati, ako se zadrži u prilikama gdje je smještena. Najveća pogreška bila bi uzeti stvari zdavo za gotovo i nastavljati optuživati kršćane da pod sjenom 'Božjih poslova' traže materijalnu korist jer to nije istina. Za sve takve (iznimne) slučajve koji su se, može biti, dogodili ili se događaju, kršćani se kaju i priznaju ih kao grijeh. Film 'Kraljevstvo nebesko' po tom planu ne nudi nikakvo rješenje: jednostavno nas optužuje da smo bili u krivu i gotovo.

Radnja filma je smještena u vrijeme između 2. i 3. Križarskog rata, u razdoblje kada je bio moguć miran ishod situacije između kršćana i muslimana. Kovača Baliana koji je upravo izgubio sina i ženu, posjećuje otac i zove sa sobom u Jeruzalem. Balian pomalo naivno, za nekoliko tjedana (deset minuta filma) postaje vrhunski borac, a nakon što ga otac imenuje vitezom postaje poštovan od skoro svih u Svetoj zemlji. Sama viteška čast nikad mu nije ništa značila, on je čak niti ne spominje ne smatrajući se dostojnim, ali svojim mudrim, poštenim i plemenitim odlukama dobija poštovanje čak i od glavnog neprijatelja kršćanskog kralja Baldwina IV koji vlada Jeruzalemom, Saladina. Otac mu je ostavio viteške zavjete i Balian će ih vjerno sljediti: «Suoči se sa svojim neprijateljima bez straha. Uvijek govori istinu, čak i onda kada ona znači tvoju smrt. Štiti bespomoćne i ne čini zlo.» Balin u Jeruzalem zapravo stiže kako bi na Golgoti dobio oprost od samog Boga za svoje grijehe koji ga proganjaju. Kralj koji će uskoro umrijeti želi ga i za svog nasljednika premda je njegova sestra već oženjena za jednog Templara, drugi viteški red koji želi jednom zauvijek istjerati Muslimane iz Jeruzalema dok red kojem je pristupio Balian pokušava održati mir između naroda i vjera na tim područjima.

Drama u filmu, smještana u velike povijesne prilike, slična kakvu nam je redatelj ponudio u 'Gladijatoru', smješta, po mom mišljenju, 'Kraljevstvo nebesko' iznad svih nedavno viđenih povijesnih filmova: 'Kralj Arthur', 'Troja' i 'Aleksandar Veliki'. Prvi veliki film nakon 'Gospodara prestenova'. Epičnost filma, čak i pojedine scene, a čak i glavni glumac Orlando Bloom uzeti su upravo iz 'Gospodara prstenova'. Spektakularan snijeg koji se ne može odlučiti pada li na zemlju ili se diže u nebo igleda kao precrtan iz 'Kralja Arthura', dok je cjelokupni dojam sličniji onom u 'Aleksandru Velikom'. Zrak, vjetar, sunce postaju i sami likovi u filmu i zajedno s radnjom mijenjaju boju i ulaze u kadar pružajući nam odlično pripremljene scene. Jedna vrlo pozitivna stvar. Zanimljivo je i da je Ridley Scott (poznat po filmovima kao Gladijator, Pad crnog jastreba, Blade runner, Alien, ...) snimio film od 4 sata, ali ga je skratio na nešto više od dva sata. Ostatak ćemo vjerojatno vidjeti na DVD-u koji će izaći nakon što film završi svoj pohod po kinima. Film je istog dana otvoren u cijelom svijetu, a u Americi u čak 3216 kino dvorana. U Hrvatsku je stigao čak dan ranije jer svugdje drugdje novi filmovi otvaraju se petkom dok kod nas dolaze četvrtkom. U prvom vikendu, 6-8. svibnja 2005. 'Kraljevstvo nebesko' je u SAD-u zaradio 20 milijuna dolara, a u ostatku svijeta još 56 milijuna. Budući da se u SAD-u u kino ide uglavnom ljeti, film je pokušao otvoriti ljetnu sezonu već sada na početku petog mjeseca. Da bi to uspio trebao bi po nepisanim pravilima u SAD-u sakupiti barem 100 milijuna dolara.

Budžet filma bio je, naime, 130 milijuna dolara. Pomoću suvremene tehnologije, svojih je 2 000 statista pretvorio u 200 000 vojnika, a zid od 300 metara u 2 kilometra. Sam set grada Jeruzalema jedan je od najvećih ikad napravljenih za jedan film. Za potrebe filma napravljeno je 15 000 kostima i više od 30 000 različitih rekvizita. Sve te brojke govore samo kako je film pravi spektakl. Ne bih puno govorio o efektima i ugođaju filma. U ovakvim prijektima stvari funkcioniraju same od sebe. Glazba je također odlična. Skladao ju je Hans Zimmer koji je s Ridleyem surađivao i na Gladijatoru, ali i kod mnogih drugih filmova. Kroz film slušamo različitu glazbu, od tipično epske do muslimanske ili čak kršćanske u obliku gregorijanskog korala

Orlando Bloom, Balian, koji se proslavio ulogom vilenjaka Legolasa u 'Gospodaru prstenova' kao idol mnogih obožavatelja u kratko vrijeme domogao se mnogih epskih uloga, posebno poznate 'Troje' i 'Pirata s Kariba'. Meni osobno nikad se nije previše sviđao kao glumac jer je djelovao uvijek preneiskusno i neozbiljno. U ovom filmu, međutim, po prvi puta izgleda odraslo i sretan sam što mu je uloga dobro sjela. U ovom filmu glumi čovjeka koji se bori za Jeruzalem, želeći ga napraviti otvorenim za hodočasnike svih vjera i kad na kraju, što je lijepa gesta i moguće u njoj skriva se i pouka filma, muslimanski vođa ulazi u osvojenu tvrđavu iz koje su upravo istjerani kršćani, opaža na podu križ. Uzima ga u ruke i s poštovanjem ga stavlja na stol.

Ulogu kralja Baldwina IV glumi neprepoznatljivi Edward Norton, vrlo dobar glumac koji se u više navrata, posebno ga se sjećam u filmu 'Generacija X', dokazao kao dobar glumac. Kralj Baldwin IV, baš kao i njegov povijesni imenjak, dobar je i pravedan kralj, osuđen na ranu smrt jer je obolio od kuge te svoje lice i cijelo tijelo pokriva maskom. Kao kršćanin, u povijesti kao i na filmu, vjerovao je u mogući suživot između židova, muslimana i kršćana na tim prostorima. U filmu su upečatljive uloge napravili i Liam Neeson i Jeremy Irons koji su već prije surađiavali na različitim projektima kao npr. 'Mission' s Robertom De Nirom u kojem su obojica bili isusovci u misiji u Južnoj Americi. Ulogu Saladina odradio je poznati islamski glumac Ghassan Massoud jer je redatelj Scott inzistirao da uloge Muslimana preuzmu njihovi glumci.

Najkontroverznijom scenom u filmu smatra se, nagađaju novinari čije je i uloga valjda širiti kontroverze, ona najspektakularnija, scena bitke u Hattinu gdje krćanska vojska biva pobijeđena od islamskog vođe Saladina. Kritičari smatraju, a novinari na sve strane prenose, da bi se «u ozračju porasta fundamentalizma mogla iskoristiti za povećanje tenzija između katolika i Muslimana», ali zaboravljaju da danas ne živimo u Srednjem vijeku i ne vjerujem da će to takvih prepiranja doći. Što se tiče povijesne autentičnosti, mislim da bi se Ridleyu trebalo oprostiti neznanje ili zanemarivanje određenih činjenica jer ima pravo na svoju 'umjetničku i vizionarsku slobodu'. Ipak, jedna od neugodnijih stvari je što je Templare prikazao kao nekorektne vojnike željne 'nevjerničke' krvi, no to nije točno kao ni da su Reynald i Gyu bili pripadnici tog reda.

Tko je uopće Reynald? Hm, za određene stvari trebalo bi ipak pogledati film. Dobar film, ako smijem dodati.

- 00:55 - Komentari (1) - Isprintaj - #

subota, 07.05.2005.

Roboti

(Robots)
SAD 2005, 92 min, animirani
Redatelj: Chris Wedge

Rodney Copperbottom je maleni genijalac izumitelj iz provincije koji želi postati veliki izumitelj kao svoj uzor, najbolji robot svih vremena, Bigweld. Želeći ostvariti svoje snove napušta roditelje i odlazi u veliki grad Robot City posjetiti Bigwelda. Međutim u gradu stvari nisu kako se je nadao i Rodney će morati skupiti hrabrosti i odlučnosti kako bi ipak nešto napravo od svog života.

Film ima pameti, ali je, očito, rađen prvobitno za zabavu što je uostalom i najveća kritika sličnom Shreku 2 u kojem, barem ja, ne vidim nikakve dublje poruke i ništa drugo osim nasmijavanja gledatelja. Roboti ostaju svjetlijeg obraza jer se ne gube u forama iako su poneke bez smisla kao recimo početak koji se ne uklapa u cjelinu filma, a govoriti na onakav način o rođenju djeteta nepažljivo postavlja u pitanje stvarno pitanje oplodnje u kojem se djeca mogu naručiti po vlastitim željama. Ima i jedna fora u kojoj robot prolazi kroz senzore za metal, a budući da je sav od metala nailazi na nesavladive poteškoće. Potpuno bez zdravog razuma, ali zabavno.

Film je na djelove nelogičan, ali opet funkcionia jako dobro. Priča se može ubrojiti u prave klasike i stati uz bok najvrednijim disneyevim ostvarenjima. Animacije je odlična i iako su crtani drugim tehnikama, likovi se doimaju stvarnijima od onih u Izbaviteljima puni sjena hrđe, mrlja od ulja. svaka čast. Jedan od najljepše nacrtanih filmova u posljednje vrijeme. Za razliku od svojeg starijeg brata Ledenog doba, Roboti je jedan od onih filmova koji se svakakao trebaju pogledati jer ćete inače biti uskraćeni za jedan novi klasik u kojem sve funkcionira onako kako i treba, bez rušenja tradicije: dobri uvijek pobjeđuju i s lijepom upečatljivom poukom. Za one koji nisu ljubitelji bajki, ovaj film je također prilagođen: kao da ima sve potrebno da zabavi koga god. Mene je zabavio i dirnuo i zamislio i sve. Gotovo je nevjerojatno koliko su roboti slični ljudima, ili je zapravo čovjek sličan robotima, tj. automatizirao si je život i sad kao da živi u gradu robota gdje ispunjava svoj smisao samo dok izvršava svoju dužnost (gotovo robotsku). To je pak problem o kojem govore neki drugi filmovi (ne govore naravno samo filmovi), a jedan od njih je Ghost in the shell 2 jedan ozbiljan filozofski film kojm ću dati ocjenu deset jedan drugi put.
Ocjena: 9/10

- 21:24 - Komentari (0) - Isprintaj - #

četvrtak, 05.05.2005.

The Woodsman, valjda 'Drvar'

(The Woodsman)
SAD 2004, 87 min, drama
Redatelj: Nicole Kassel
Uloge: Kevin Bacon, Kyra Sedgwick, Benjamin Bratt, Mos Def

Nakon što je u zatvoru proveo 12 godina zbog pedofilije, Walter se vraća na stari posao i započinje aniniman život želeći pobijediti svoju sklonost koju i dalje osjeća. Upoznaje ženu Vickie koja ga pokuša razumjeti dok on ne uspijeva pobjeći iz slika iz prošlosti koje ga nastavljaju uznemiavati potičući ga da ponovno započne sa starim navikama.

Talijani su naslovu dodali 'Il segreto' (Tajna) i tako me potaknuli na razmišljanje o pedofiliji koja je česta pojava ali se drži u tajnosti. U filmu također, skoro svi likovi imaju posla s tim, ali nitko o tome ne priča. Glavni lik izlazi iz zatvora nakon pošteno odslužene kazne zbog pedofilije i sam se iskreno želi popraviti, ne želi više biti pedofil. U tome mu pokušava pomoći psihijatar. U isto vrijeme, on je još uvijek pedofil, iako ne aktivan, koji skriva svoju prošlost, a koju ljudi polako otkrivaju i u njemu vide monstruma prirode koji nije zaslužio da živi u civiliziranom društvu: policajac koji ga nagleda najrađe bi ga odmah vratio u zatvor, rođeni brat ne dopušta mu da vidi svoju nećakinju, ljudi s posla... Od kud tolika mržnja prema njemu pedofilu: Otkrit će to svaki gledatelj koji pogleda film ili onaj koji pročita ovaj tekst jer se ne mogu suzdržati. Sam Walter susrest će se s jednim pedofilom i toliko se razbjesniti na njega da bi ga najrađe ubio. Žena s kojom se sprijateljuje također je bila zlostavljana, od svoje trojice braće, kronološkim redom. Djevojčica s kojom će se upoznati, rasplakat će se priznajući mu da i njezin otac ima slične sklonosti. Nije li nakon ovoga logičan zaključak da smo toliko ljuti prema pedofilima jer i sami nosimo sličan ožiljak iz prošlost; nije li ta pošast ne neki način dodirnula i naše normalne živote.

(Walter skoro u očaju pita svog psihijatra: Hoću li biti ikad normalan? Što za vas znači normalan, pita psihijatar. Razgovarati s nekom djevojčicom, a ne željeti biti u seksulalnom odnosu s njom.) Odličan, odličan film, barem sam bio pod takvi dojmom gledajući ga. Potpuno me iznenadio, a Kevin Bacon je svoju ulogu odlično odglumio.
Ocjena filma 10/10

- 19:37 - Komentari (0) - Isprintaj - #

ponedjeljak, 02.05.2005.

2046

(2046)
Hong Kong 2004, 120 min, drama
Redatelj: Wong Kar-Wai
Uloge: Tony Leung, Gong Li, Takuya Kimura, Maggie Cheung

Hong Kong 1967. Chow Mo-wan, novinar, upravo se vratio iz Singapura nakon što je napustio svoju ženu. Razočaran, smješten u hotelskoj sobi 2046, razmišljao Su Li-Zhen, jedinoj ženi koju je zaista volio, a koju je upoznao prije pet godina. U istoj sobi prije pet godina bio je s tom djevojkom. Započinje pisati i znanstveno-fantastični ljubavni roman o budućnosti '2046' u kojem se jedan čovjek zaljubi u ženskog kiborga.

Vrlo inspirativan film o ljubavi. Čovjek i žena zaljubljeni jedan u drugoga kartaju poker, a ulog je njihova ljubav koja nema povoljnih uvjeta. Ako pobijedi on ostavit ć sve i zajedno otići daleko zajedno, ako pobijedi ona razdvojit će se i više se nikad neće vidjeti. Ona vara s pripremljenim Asom. Scena se odigrava više puta, a ona svaki put pobjeđuje s Asom nakon čega oboje padaju u plač očaja i više se ne viđaju. Posljednji put, on niti ne gleda kakve karte ima, zadubljen u jednu točku prihvaća svoj poraz i odlazi jer već zna rezultat. Evo, takav je 2046, film o nemogućim ljubavima: o umjetnoj ljubavi i o pravoj ljubavi koja se ne može realizirati, a tako je bilo i u povijesti i sada i u budućnsti u knjizi koju piše glavni lik filma. Isto tako, ozbiljan film, ne samo za filmofile, već i za ozbiljne ljude. Iz tog razloga i meni je na trenutke bilo dosadno, čak sam i prespavao koju minutu filma, a kasnije sam vidio da je izišao film 'Eros' o tri ljubavne priče od kojih je jedna upravo ta iz 2046, ali u skraćenoj verziji od 30 minuta. Recimo da se radnja može prikazati i u 10 minuta, ali ostalih dva sata prepušteno je sanjanju redatelja koji može naraviti što god želi i tako priču pretvoriti u umjetnost, ali ponavljam, ozbiljnu umjetnost.
Ocjena filma: 8/10

- 08:49 - Komentari (0) - Isprintaj - #

<< Prethodni mjesec | Sljedeći mjesec >>