Bavarska trilogija II: Augsburg
Ako ste u Munchenu jubilarni 75-i put i zelite se malo pomaknuti, a vec ste prosli standardne ture poput Garmischa i Fussena, domacini ce vas uputiti u Augsburg. "Taj stari i lijepi grad ponos je Bavarske!" - uputiti ce vas na svakoj minhenskoj recepciji. Ljubav, medjutim, nije obostrana i malo tko u Augsburgu ce vam reci da je to uopce Bavarska nego Svabija. Ova zavrzlama traje jos od 17. stoljeca i krenuo sam ravno na lice mjesta da vidim o cemu se radi.

Augsburg je bio okupan suncem, rana jesen je vise slicila na ljeto. Tek poneki prolaznik na velikom gradskom trgu, dok su ostale ulice bile puste i prazne...

Medjutim, kako je odmaklo vrijeme rucka, kafici u centru su se polako napunili ljudima koji su uzivali u kapucineru u pogledu na gradsku arhitekturu kojom se Augsburg ponosi...

Augsburg je povijesni grad. Odbojnost prema Munchenu kao bavarskom sredistu potjece iz doba "Tridesetogodisnjeg rata". Neposredno prije rata, mirom u Passauu izmedju katolika i protestanata je dogovoreno da ce svaka grofovija imati religiju kojoj pripada grof, knez, vojvoda ili kako se vec zvao poglavar. Njemacka je zbog toga bila rascjepkana i njena religijska mapa je izgledala poput tigrove koze ili Srednje Bosne prije rata. Latentna religijska netrpeljivost je odgodila ujedinjenje Njemacke za dva-tri stoljeca. Pogresno se vjeruje da su u Njemackoj protestanti samo na sjeveru. Naime, luteranski pokret na podrucju srednje Europe bio je iznimno jak na jugozapadu Njemacke, u danasnjem Wurttembergu, Frankoniji, sjevernoj Austriji i Ceskoj. Granica katolicanstva je bio Dunav, a vec sa druge strane je bila protestantska vecina. Ali sjeverno od toga, u Hessenu, Fuldi i sredisnjoj Njemackoj je bila visemiljunska katolicka enklava i oko toga je izbio rat koji ce u 30 godina trajanja uvelike promjeniti povijest Njemacke i Europe, iako naizgled nije imao pobjednika i porazenog. Tako da kad pitate Bavarce odakle su, neki ce vam na sjeveru, kod Wurzburga reci da su iz Bavarske, a neki ce vam na jugu reci da su iz Svabije, jer su luterani i ne zele biti dio katolicke Bavarske. Pokusao sam konstruirati kartu Svabije prema ovome i ustanovio da seze sve do Passinga, koji je predgradje Munchena, a odgovor u svakom selu mozete pretpostaviti cim vidite je li najveca crkva katolicka ili protestantska.
Augsburg je izbjegao saveznicko bombardiranje. Pametni zapovjednik grada je u zadnjim danima rata shvatio da je prici kraj, pa je neposredno prije dolaska Amerikanaca i Engleza svu vojsku viteski izveo izvan grada da se sukobe na nekoj livadi, a grad je postedio razaranja. Kao izravna posljedica ove pametne odluke je mnostvo povijesnih spomenika...

...predivna arhitektura...

...predpovijesna nalazista u samom sredistu grada...

...gotika u izvornom obliku...

...vrtovi i gradske unutar povijesne gradske jezgre...

...scene koje bude sjecanja na nas barokni sjevernohrvatski biser u kojem sam studirao...

...i ostale stvari koje idu uz to.

Augsburg je ispresjecan sa nekoliko potocica koji vrludaju sredistem grada...

...i negdje na jednom takvom potoku sam naletio na kucu u kojoj se rodio Berthold Brecht.

Medju nama receno, nemojte to reci mom profesoru iz hrvatskog, ali Brecht je stravicno dosadan. Necitljive knjige, ludjacki izgled, ali tko bi bio normalan kad mu ovo sumi i zubori pod prozorom cijeli dan i noc.
Puno impresivnije od Brechta su gradske zidine. Grad je opasan srednjovjekovnim zidinama i jarkom ciji nivo vode odrzavaju lokalne rijeke i potoci. Da vam ne pricam, pogledajte sami. Kao u bajci...



Sa obje strane jarka, odmah uz gradske zidine je setaliste, potpuno skriveno sumom...

...a u grad se moze uci samo na tri ulaza, strogo cuvana kulama i tornjevima...


Nakon stenje je usljedilo jos jedno osvjezenje, a onda prema kolodvoru...

...jer firma ne daje dnevnice za povijesna istrazivanja, nego ozbiljne stvari.
Sutra: Frankonija - treci dio trilogije
|