Dubai2

subota, 14.05.2005.

Dubai Creek - Treci dio

Na zadnjoj slici ste mogli primjetiti da je promet na Creeku iznimno ziv. Predvecer plovni put postane kao kosnica. U nedostatku adekvatnog gradskog prijevoza, vecina gradjana slabije platezne moci oslanja se na kombinaciju autobusa i abre. Abra je drveni desetmetarski brod za prijevoz putnika i robe sa jedne na drugu stranu Creeka.

Image Hosted by Free Image Hosting

Naime, gradska nadzemna zeljeznica ce se poceti graditi tek sljedece godine, i to najprije od gradskog centra prema zapadu, do Jebel Alija. Ocekuje se da bi mogla biti gotova 2010. godine. Tek u drugoj fazi bi se gradila preko Creeka do aerodroma i sredista Deire. U trecoj fazi bi se izgradila kruzna linija oko Creeka, a u cetvrtoj fazi bi se produzila do Abu Dhabija. Gradski celnici su jasno dali do znanja da ih za sada (a planovi su napravljeni sve do 2023. godine) ne zanima spajanje prema Sharjahu, zbog problema o kojima ste mogli citati u proslom postu. Dakle, jedini javni prijevoz je autobus. U Dubaiju je autobis relativno pristojan infrastrukturom, ali niposto i suputnicima, a ponekad u tom slabo klimatiziranom "kavezu" morate stajati preko 2 sata. Autobus nema posebnu traku niti prioritet na zakrcenim cestama preko mostova, pa je puno ugodnije na povratku sa posla izaci negdje na obali, pa preko Creeka kroz pjesacki tunel u Al Shindahgi, ili abrom. Cijena jedne voznje abrom je 50 filira (oko 80 lipa). Koju uslugu u Hrvatskoj mozete dobiti za 80 lipa??? Gradska uprava, koja kontrolira prijevoz abrom, je najavila 100% povecanje cijena, zbog izgradnje dviju novih stanica za ukrcaj i iskrcaj: jedna kod ulice Al Seef, te druge kod sredista gradske uprave u Deiri. Posto ce ove stanice povecati opseg djelovanja abre, ocekuje se da se broj korisnika drasticno narasti sa sadasnjih 42000 dnevno, pa su cijenu izgradnje stanica u iznosu od 20 milijuna dirhama odlucili pokriti povecanjem cijene. Osim toga, na ove stare drvene leute ce biti ugradjen elektronski sustav naplate "e-go" kakav vec postoji u autobusima.
Opcenitio, Dubai ima tzv. e-goverment (ne samo kao predizbornu patku nase ministrice pravosudja sa elektronskim katastrom, nego pravu e-upravu) kojom gradjanin jedinstvenom karticom pristupa jedinstvenom elektornskom ulazu i komplicirani svijet uprave i sve poslove moze obaviti na jednom mjestu. Recimo, "e-gate" karticom pri slijetanju i uzljetanju sa dubajskog aerodroma mi ne prolazimo kroz kontrolu putovnica (a zamislite koliko se na to ceka na najvecem aerodromu Bliskog Istoka) nego samo prodjemo kroz "e-gate" koji usporedi nase podatke sa kartice sa otiskom prsta...

Image Hosted by Free Image Hosting

...u pusti nas u Dubai ili iz njega.
Nego, da se vratimo na Creek. Osim prijevoza preko Creeka, za 50 dirhama (po prijedlogu poskupljenja to ce biti 70 dirhama) mozete unajmiti ovaj brod za romanticnu voznju duz zaljeva, od usca do mostova.
Osim abrom, po Creeku se mozete voziti i u nesto vecem brodu koji se na lokalnom jeziku zove dhow. Dubai njeguje tradiciju brodarstva tako da i danas postoji malo brodogradiliste za ovu vrstu broda u kojem se uz modernu tehnologiju primjenjuju stare brodograditeljske metode izgradnje. Dhow je jos u sirokoj uporabi, jer se njime moze obavljati trgovina u Perzijskom zaljevu. U samome Creeku jos uvijek se nalazi stara luka sa ovim brodovima...

Image Hosted by Free Image Hosting

...a na slici ih vidimo privezane uz obalu Deire nedaleko od Spice Souqa, trznice sa zacinima. Dakako, luka Port Saeed vise nema veliki transportni znacaj, otkako je izgradjena velika luka Port Rashid izvan Creeka, njena skladista su prenamjenjena u urbanu zonu, ali luka je ostala kao povijesna zanimljivost u smanjenu primjenu lokalnog karaktera. Imena luka nisu slucajna: luku Port Saeed je izgradio sheikh Rashid i nazvao je po svom ocu sheikhu Saeedu, a luku Port Rashid su izgradili njegovi sinovi i nazvali je po njemu. Naravno da se necete voziti Creekom na ovim brodovima izmedju vreca sa zacinima i kutija svercane dalekoistocne tehnike. Veliki broj ovih brodova preuredjen je u resturant-dhow poput ovog...

Image Hosted by Free Image Hosting

...na kojeg se ukrcate u sumrak, a potom vecerate u romanticnoj atmosferi sa pogledom na zalazak Sunca u Zaljevu.

Image Hosted by Free Image Hosting

Nastavak slijedi...

- 20:25 - Komentari (4) - Isprintaj - #

<< Arhiva >>

< svibanj, 2005 >
P U S Č P S N
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31          


Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv

Opet Dubai?

  • Image Hosted by ImageShack.us ENGLISH

    Nastavak price o velicanstvenoj multinacionalnoj metropoli koja je zapocela prosle jeseni, ali je naprasno prekinuta kada je autor bloga dubai.blog.hr odlucio napustiti ovaj nadasve zanimljivi grad. Posto smo mi ostali, nastojat cemo ovu svakako zanimljivu destinaciju pribliziti jos vise hrvatskim pratiteljima blogova....
    Ukoliko imate potrebu pitati nesto sto nije za javnost, posaljite mail na: blogdubai2@gmail.com

Linkovi

Sto je zapravo Dubai?

  • Pogledate li enciklopedije Hrvatskog leksikografskog zavoda, vjerojatno cete steci potpuno krivu sliku: Cak niti karte lokalnih izdavaca ne mogu pratiti neshavtljivo brzi razvoj grada. Po neboder dnevno, tako da rekordi koje smo do sada pripisivali hrvatskim graditeljima auto cesta padaju u vodu.
    Dubai udvostrucije broj stambenih jedinica u 5 godina, a 2010. godine 10 od 20 najvecih zgrada na svijetu ce biti u samo jednoj ulici u Dubaiju.

    Dakle, Dubai mali gradic koji svoj nastanak moze zahvaliti dugackom zaljevu kojeg zbog fizionomije zovu Khor (Creek ili potok), koji se proteze 15-ak kilometara u pustinju (nekad pustinju, danas je sve u Creek naseljeno). Vlasnik ovog dijela pustinje, sheik iz obitelji Maktoum koja vuce porjeklo iz mjesta Bani Yas kod Abu Dhabija, izgradio je kucu na ulasku u zaljev, kako bi naplacivao brodarinu. Ubrzo se razvila i trgovina, a pronalazak nafte, koja u dubajskom proracunu sudjeluje sa tek 8% samo je ubrzao ideju sheikovog nasljedika, Rashida Maktouma, o pretvaranju grada u regionalni centar. 6 od 10 nezavisnih sheikata (emirata) se ujedinulo 1972. godine u Ujedinjene Arapske Emirate, kasnije se pridruzio i sedmi, dok su Bahrein, Qatar i Oman postali nezavisne drzave. Cak 7/8 teritorija UAE pripada emiratu Abu Dhabi, gdje je ujedno i srediste federacije. (Pitanje za kviz: Kakvo je drzavno uredjenje UAE? UAE su federacija na celu koje je predjednik, dakle nisu monarhija. Medjutim, clanice federacije su neovisne monarhije, zajednicka je obrana, vanjski poslovi i monetarna politika, sve drugo o odvojeno). Posto je Abu Dhabi daleko najveci, a tamo je i gotovo sva nafta, predsjednik federacije je bio sheik Zayed, iznimno plemenit i dobrocudan vizionar, koji je 1940-ih od predaka u nasljedstvo dobio malu oazu Al Ain, sa svega nekoliko beduina i kamila. Al Ain danas ima 200000 stanovnika. Potpredsjednik UAE i predsjednik Vlade je postao sheik Rashid Maktoum, a ostali sheici su raspodjelili ministarske funkcije. Ideal koji je vodio emire je bio ostvarenje prava na dostojan zivot, zastitu, skolovanje i cjelokupan prosperitet nacije. Danas to ostvaruju njihovi nasljednici, od kojih se najvise istice treci sin sheika Rashida Maktouma koji pretvara Dubai u grad buducnosti. Osim prvog hotela sa 7 zvjezdica, Burj-al-Araba, Dubai uz ubrzani "konvencionalni razvoj" gradi nekoliko objekata koji se mogu mjeriti sa najvecim svjetskim cudima. Kilometarski otoci u obliku palme, arhipelag otoka u obliku svjetske mape, podvodni hoteli, novi Disneyland, stambeni kompleksi buducnosti sa najvecim zgradama na svijetu cine Dubai jednom od najinteresantinih svjetskih destinacija.
    Iako se posjetitelju ne cini tako u prvi mah. Jer Dubai je grad tek nesto veci od Zagreba, rasprostranjen duz obale Zaljeva (izbjegnimo mu ime, bar za sada), sa jednakim prometnim problemima kao i Zagreb, u kojem nisu svi aspekti pratili brzi razvoj grada. U Dubaiju zivi oko 1.3 milijuna ljudi, od cega su tek 17% njih "lokalci". Ostalo je doseljena radna snaga, najcesce iz Indije i Pakistana i to predstavlja ogromnu zapreku u pruzanju normalih zivotnih usluga. A o detaljima cete citati sa vremenom u blogu...
    Medjutim, Dubai krase i neke druge osobine. On je jedan od najsigurnijih gradova na svijetu. Zbog spleta okolnosti, apsolutno je izvan interesa strana sukobljenih u konfliktu islamskih fundamentalista i nekih zapadnih drzava. Stopa kriminala je iznimno niska, jer u grad mogu doci samo turisti ili oni koji imaju osiguran posao i o svima se vodi opsezna dokumentacija.
    Dubai je porezna meka. U Dubaiju nema poreza.
    Dubai je shopping centar i to sa vise aspekata: i za lokalce i za bogate zapadnjake (u to ubrojite i nevjerojatno bogate Ruse.)
    Dubai je u pustinji, ali ima tisuce kvadratnih metara pod travom, koja se stalno i redovito zaljeva. Dubai lezi na vodi (umjetno dobovenom desalinizacijom). Iako je svaku kap potrebno stvoriti, u Dubaiju uz racun za vodu ne dolazi nikakva slivna i vodna naknada kao u Zagrebu, a nema i PDV-a, pa racun za vodu dodje isto kao u Hrvatskoj.
    U Dubaiju je litar supera 1 kunu. Razliku od ove niske cijene do normalno europskog udjela goriva u proracunu pokrivano iznimno velikom potrosnjom: udaljenosti su velike, a svi voze 4x4 auta...

    U svakom slucaju, sve je to jako zanimljivo, ali i jako neprirodno i umjetno (dakako, okolica je i zanimljiva i prirodna), i sve je zapravo prepusteno vasem osobnom dozivljaju...

  • Free Web Counter
    korisnika je posjetilo ovaj blog od pocetka svibnja.

    Free Web Counter
    korisnika je posjetilo englesku verziju bloga od 12.11.2005.





    A sada malo statistike. Dakle, ovo su naši posjetitelji po državama...





    ...a ovdje vidite nekoliko zadnjih posjetitelja po gradovima...





    ...i na kraju top lista država iz kojih se virtualno posjećuje Dubai...