Kako dresirati kita ubojicu ?
Nikako.
Ali možemo naučiti igrati se s njim i njega da se igra s nama. Prijateljskim ponašanjem, afirmacijom ( nagrađivanjem ) poželjne, ignoriranjem ili preusmjeravanjem nepoželjne rekacije. S puno ljubavi, razumijevanja, strpljenja, truda, iskrenosti, preuzimanjem potrebite odgovornosti. „Dobre vibracije – moć pozitivnih odnosa“ naziv je jednostavne, pitke, iznimno poučne priče grupe autora ( Ken Blanchard - književnik, Thad Lacinak – dreser morskih sisavaca, Chuck Tompkins – dreser životinja, Jim Ballard - odgajatelj ) koja objašnjava kako dovitljivom, znalačkom primjenom metode iskrenih pozitivnih poticaja postići izvrsnost u komunikaciji, ali i željene reakcije društvenog okruženja : poslovnog, obiteljskog, bračnog / partnerskog, susjedskog itd. Obzirom da je zapravo vrlo teško ukratko prepričati nešto što je već samo po sebi toliko koncizno i slikovito do najnužnije neophodnosti, najbolje bi bilo pročitati dotičnu knjižicu u cijelosti, što iziskuje svega nekoliko sati zabavnog, intrigantnog i inspirirajućeg opuštanja, no i nekih osamdesetak kuna, ukoliko ste član „Svijeta knjige“ ili možda i mjesece čekanja na nju, ako se predbilježite u nekoj knjižnici. Zato ću ipak pokušati nešto poprilično nemoguće , a vi procijenite biste li se ipak odlučili za nešto dužu, ali neizmjerno kvalitetniju i informativniju verziju. Dobre vibracije - moć pozitivnih odnosa Wes Kingsley, menager u krizi poslovnih ideja, bračnih i roditeljskih odnosa, sasvim slučajno, očekujući neku stručnu konferenciju , odluči ispuniti vrijeme posjetom Sea Worldu, gledajući predstavu kita ubojice Shamu. Ostaje zaprepašten s kakvom lakoćom i radošću, te ,naravno, na opće zadovoljstvo publike, taj opasni kit orka izvodi zahtjevne vratolomije, a sve po naputku svojih dresera. Shrvan osobnim problemima, odluči se za neobičan korak – posavjetovati se s dreserom tih životinja.... jer očito oni uspijevaju ono što je njemu nemoguće ... da osobe s kojima surađuju ( i to životinje ???!!! ) rado prihvaćaju sugestije, a uzajamna komunikacija funkcionira savršeno. I onda mu dreser objasni sve ono što vam već opisah u prvom odlomku: najprije izgrađuju povjerenje ( hranjenje, bliskost ) , zatim uvijek naglašavaju pozitivno ( hrana ili maženje ), a kada se pojave greške, preusmjeravaju energiju ( vraćaju se na ono što kit ispravno izvodi ). „Ah, kako bi to bilo divno, kada bi se moglo primijeniti na ljude ... „ uzdahnuo je Wes. I odgovor stiže u vidu informacije da se tom temom upravo već bavi jedna menagerica , Ann Butler , koja je takođe inspiraciju pronašla u Morskom Svijetu. Ona naglašava abecedu uspješne izvedbe nekog posla: 1. aktivacija ( sve što pokreće izvedbu, najčešće iskren i informativan razgovor ), 2. ponašanje ( izvedba koja nastane ) 3. poslijedica ( reakcija na izvedbu ) Ann nadalje detaljno analizira taj treći dio komunikacije, koji u standardnim uvjetima najčešće izostane, ako je posao dobro obavljen ( pohvala, nagrada ) ili rezultira negativnim ponašanjem ( kritika, kazna) , ukoliko nije obavljen kako treba. Ona zato uvodi dva nova, zamjenska pojma: pozitivan odgovor - umjesto nikakvog odgovora , te odgovor preusmjeravanjem - umjesto negativnog odgovora. Preusmjeravanje ( neželjenog ponašanja u željeno ) je najkompleksniji dio komunikacije, pa ističe njegove elemente: 1. opiši grešku ili problem što je prije moguće, jasno i bez prigovaranja 2. pokaži njen negativan utjecaj 3. ako je prikladno, preuzmi krivnju što nisi jasno i precizno objasnio zadatak 4. detaljno razradi zadatak i provjeri je li u potpunosti shvaćen 5. izrazi svoje daljnje povjerenje i vjeru u osobu Dodatno ističe: “Uvijek pohvalite napredak " , te pojašnjava odgovor dobre vibracije: 1. odmah pohvalite ljude , ali ne općenito ( "bravo!", "samo tako !" i sl. jer to ljudima dojadi ) , već 2. budite određeni što se tiče onog što su napravili kako treba ili skoro kako treba 3. podijelite svoje pozitivine osjećaje glede onog što su napravili ( "sretan sam", "ponosan" ...) 4. ohrabrite ih da nastave dobro obavljati poslove Vrlo je važno prilikom pozitivnog odgovora znati koga što motivira : netko bi htio veću plaću , netko unaprijeđenje , netko slobodno vrijeme ... jer pogrešna nagrada prestaje biti nagradom. Zato nikada ne treba pretpostavljati što koga motivira, nego ga uljudno pitati. Ann upozorava kako jako griješimo u komunikaciji metodom „hvatanja“ kada ljudi rade neke stvari nepravilno , ali nikada se ne osvrćemo ako se to radi pravilno. Zato tu metodu „ hvatanja“ preporučuje isključivo za isticanje nekoga kako radi nešto dobro , te nadodaje : „Probudite se i recite nešto pozitivno kada ide sve kako treba.“, što gotovo nikada ne primijenjujemo, osim u suprotnom slučaju. Tu kao primjer ističe ljude koji su uvijek trčali djeci kada bi plakala, potukla se i sl. , no kada bi se lijepo u miru igrali, onda i bi oni, jadni, otišli malo odahnuti. Pogrešno, kaže ona. Viku treba ignorirati ( osim, naravno, ako je nešto ozbiljno u pitanju ) , a pridružiti im se kada se igraju u miru, jer tako podržavamo pozitivno ponašanje i potičemo ih da u tome ustraju. Dobre vibracije djeluju samo ako smo iskreni i pošteni, ali ako su upotrijebljene s nekom skrivenom namjerom i planom , ili pak, usiljene, izrečene preko volje, neće djelovati. Istina zrači i nemoguće ju je lažirati, jer podsvijest ne reagira na neiskrene afirmacije. Primjeri odgovora dobrih vibracija: 1. na poslu a) menageru : „Istakli ste se kada ste doprinijeli svojim udjelom na sastanku. Vaše je izvrgavanje javnosti namjeravalo izazvati pozornost i vidio sam kako se li gospođe A razvedrilo kad ste joj razjasnili stari o x i y. Ono što ste napravili u tako kratko vrijeme je stvarno pomoglo osigurati povjerenje tog klijenta. Svi smo stavili dobar dojam. Hvala.“ b) timu djelatnika „ Ovaj tim pobija sve rekorde što se tiče odlične suradnje i predviđanja odgovornosti. Pri preuzimanju vodstva svi ste mi pomogli preuzeti ulogu koordinatora, a ne šefa, to mi se puno više sviđa. Nastavimo dobro surađivati kao tim.“ c) individualnom suradniku „Svidjelo mi se kako ste napravili kategorije za brojeve u Vašem izvješću. To je puno olakšalo čitanje rezultata. Preporučit ću svima da od sada koriste Vaš sistem. U budućnosti ću Vam se obratiti za još dobrih ideja.“ 2. kod kuće a) sinu teenageru : „Stvarno sam se divno osjećao kada sam došao kući i vidio da si očistio garažu. Mislio sam da ću ja morati očistiti u subotu, ali sad se mogu opustiti i raditi druge stvari. To mi je veliko olakšanje, baš sam ti zahvalan.“ b) sinu u prvom razredu : „Odmah ustaneš čim te ujutro pozovem. Znaš li koliko mi to pomaže kada svi uokolo trčimo? Jako puno!“ c) dvanaestogodišnjoj kćeri: „Uživam u našim razgovorima koje vodimo kad te vozim na tvoje sportske obaveze i predavanja. Zabavno je čuti što se događa tebi i tvojim prijateljima. Nadam se da ćemo nastaviti s time i kada potpuno odrasteš.“ d) predškolskom djetetu „Sam si zavezao vezice i izabrao odjeću! Bravo! Krasno! Ponosan sam na tebe, samo tako nastavi.“ Primjeri odgovora preusmjeravanja: 1. na poslu „Bill, znam da se mučiš s novim računovodstvenim sustavom, zato sam zamilio Betty da ti pomogne. „ ( kasnije ) „ Bravo, Bill! Izvješće koje si predao pokazuje da postajš najbolji u upravljanju novim sustavom. Reci mi ako imaš neka pitanja.“ „Želimo osigurati da su svačiji talenti iskorišteni do maksimuma u ovom projektu, Alison. Zato te predajem timu Goerge, oni mogu tamo upotrijebiti sve tvoje vještine.“ ( kasnije ) „Čestitam, Alison. Znao sam da si prava osoba za rad s timom George. Neprestano mi stižu pohvale na tvoj rad.“ 2. kod kuće ( dijete ne hrani redovno životinje ) „Mijenjam tvoj zadatak hranjenja životinja u usisavanje. Znam da to voliš raditi, a to inako mora biti urađeno. „ ( kasnije ) „Kuća izgleda prekrasno otkako si preuzeo usisavanje !“ ( djeca se natežu oko daljinskog za TV ) „Moramo razraditi plan gledanje televizije tako da svi budu zadovoljni. „ ( kasnije) „ Jako sam ponosan kako poštujete plan gledanja televizije.“ Naš Wes počeo je u svojoj tvrtci primjenjivati ove savjete, gdje ga je osoblje najprije doživljavalo s velikom nevjericom , jer je do tada bio tipičan „negativac“, no kad im je iskreno priznao o čemu se radi i ispričao se zbog prethodnih neugodnih postupanja, postupno su počeli prihvaćati njegov novi model ponašanja, dapače, s radošću ga osobno primjenjivati u međusobnoj komunikaciji. Čak su ga, stjecajem okolnosti ( to je osobito zgodan dio priče ) silom prilika prihvatili i dvojca kolega koji ga inače nisu mogli smisliti , jer su pretendirali na njegovo položaj. A onda je na koncu morao popustiti čak i šef ( isto zanimljiv moment ), jer su poslovni rezultati nedvosmisleno pokazali poboljšanje nakon uvođenja ove metode. Isti uspjeh Wes je polučio i u privatnom životu, uspio je sa suprugom dogovoriti da ona ne gunđa na njegovo vječito kašnjenje na večeru zbog pretrpanosti poslom, nego da ga nagradi ljubaznošću kada bude točan, pa je uhvatio sebe kako se više ne užasava odlaziti s posla kući ( kako je slikovito rekao : " iz pećnice u tavicu" ), nego da se raduje, pa i poslove uspije nekako dovršiti na vrijeme ili drugačije rasporediti. Djeca su se najbrže uklopila u cijelu promjenu i na koncu su svi završili tamo gdje je priča i počela: u Morskom Svijetu i druženju s prijateljski raspoloženim kitom ubojicom. Možda malo sladunjavo i vjerojatno za realnost preidilično, no naša blogosfera je najbolji stvarni argument kako dobro funkcioniraju dobre vibracije i moć pozitivnih odnosa, iako o tome nigdje nismo čitali, niti bili podučavani. To nam je u pod/svijesti, jer je to, zapravo, jedini prirodan, inteligentan, prokreativan način komuniciranja ljudi koji ne dozvoljavaju da im ego ili stres zasjene precepciju i ponašanje. Ovo sam napisala za samo zato jer me oduševilo što je netko tako dobro i jednostavno analizirao ovu pojavu, dao ju svima na „znanje i ravnanje“, a mi ju možemo proslijediti dalje, ako znamo da bi kome bila potrebna. Mislim da možda čak i nama ( barem znam po sebi u osobnom životu, kada uffff ..... . sve ide kako ne treba ) ponekad privatno ne bi bilo beskorisno koji puta prisjetiti se ovih tako jednostavnih, a funkcionalnih psiholoških zakonitosti, jer u realnosti, na žalost, nemamo opciju "undo" , "delete" ili " uredi komentar". P. S. post posvećen iznimno zaboravnoj blogerici @ catwoman |
< | rujan, 2009 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | |
7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 |
14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 |
21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 |
28 | 29 | 30 |