ZEN I DRUGE PRICE - 93
PAHULJE PADAJU GDJE BI TREBALE
------------------------------- Neki budist-laik, imenom F'ang, dosao je u posjet Yao-shanu, kad je doslo vrijeme da ode Yao-shan zamoli dva mlada redovnika da ga isprate. - Molim da ga ispratite. - Svakako. - Oh, pogledajte ove dobre pahulje. Svaka pada na svoje pravo mjesto. - A gdje bi to moglo biti? - Udari mu samar, pljusnu ga... - Pogledaj se! Oci ti vide poput sljepca, a usta govore poput mutavca! I ti sebe nazivas sljedbenikom zena. Svaka stvar pod nebom, bila ona velika ili mala, vazna ili beznacajna, ima svoje posebno mjesto. A kada dospije na svoje pravo mjesto, cemu pitati zasto? To je naprosto tako kako jest. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 92
VISOKI I NISKI BAMBUS
---------------------- Ch ing-ping je upitao Ts ui-weia koji je osnovni simbol budizma? - Sacekaj da drugi odu pa cu ti onda reci. - Eno otisli su, mozes li mi sada reci? - Dodji. - Pogledaj ovo: ovaj bambus je visok, a onaj nizak. Neki ljudi su intelegentni, a neki nisu. Neki bambusi su visoki, dok su drugi niski. Biti visok ili nizak, intelegentan ili ne, niti je dobro niti lose. Visoki bambus ima svojih dobrih strana, a nizak ima svojih. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 91
DESET SOLJICA KAFE
------------------- Jedan prosjak video je bankara koji je izlazio iz svoje kancelarije i zamolio ga: - Gospodine, imate li da mi sate deset centi za soljicu kafe? Bankar se sazalio na coveka koji je delovao potpuno izgubljeno i propalo, pa mu je rekao: - Evo ti dolar. Uzmi ga i kupi sebi deset kafa. Sutradan jadnik se opet stvorio pred stepenicama koje su vodile u banku i, kada je bankar izasao, lupio ga je pesnicom u stomak. - Ti i tvojih prokletih deset soljica kafe, rekao je, nisam spavao citavu noc! Priznajem da sam ti pomogao.Mozes li u svom srcu naci snage da mi oprostis i pustis me da odem. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 90
BEZ NEKOG RAZLOGA
------------------------------ - A da priupitamo? Sto onaj tamo radi u planini? - Stojis li tu zato sto cekas prijatelja? - Ne. - Onda si valjda dosao udahnuti svjezeg zraka? - Ne. - Da nije mozda radi lijepog pogleda? - Ne. - Pa zasto onda stojis tu? - Samo stojim. Vecina ljudi zivi u dualistickom svijetu dobitka i gubitka, sebe i objekta, ako je pogled lijep sretan sam, ako nije,onda sam razocaran. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 89
DUH POPUT OGLEDALA
--------------------- Jedne noci dok je redovnik Daigan obavljao svoju praksu citanja... - Jesi li me dosao opljackati ili ubiti? - Hocu novac. - Evo uzmi ovo. Baci mu novac. - Stani. - On odlazi! - Kad izlazis, molim te zatvori vrata radi lopova. Nakon toga, culi su ga kako govori: - Godinama sam pljackao kuce, ali nikada me nista nije uzdrmalo kao te rijeci. "Kad vjetar puse trstika se savija, kad vjetar prodje trstika se umiri." Kad se nesto desi reagiraj iz svoje izvorne prirode, a kad prodje zaboravi na to. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 88
CEMPRES POSTAJE BUDA
------------------------ - Majstore, ima li cempres buda - pristup. - Ima. - A kada ce postati buda. - Kad nebo padne. - A kad ce nebo pasti? - Kad cempres postane buda. Buda - priroda je izvorna narav svih stvari. Pravi smisao zena je u zadovoljavanju uvida u citav univerzum onakav kakav jest. I u bivanju jednim sa istinom, ova je istina oduvijek bila tu i bit ce ista za sva vremena koja dolaze. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 87
MNOSTVO SE VRACA U JEDNO
-------------------------- - Sve stvari se vracaju u jedno, ali usto se to jedno vraca? - Kada sam bio u Ch ing-shou, napravio sam odoru koja je tezila sedam funti. Premda je univerzum podijeljen na beskonacan broj djelova, i svaki dio ima svoj vlastiti odijeljen identitet, svi su oni ipak dijelovi jednog univerzalnog tijela. Jedno i mnostvo se pretapaju medjusobno, tako da ako se mnostvo vraca u jedno, onda se i jedno vraca u mnostvo. Stoga cak se i najneznatniji trun prasine u svemiru vraca u jedno. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 86
CHING-CH'ING I ZVUK KISE
--------------------------- Zen majstor Ching-ch'ing upitao je jednog svog ucenika: - Kakav je to zvuk vani? - To je zvuk kise. - Sva su bica okrenuta naopako: gube sebe trceci za stvarima. - Majstore, kako bih trebao osjecati? - Ja sam zvuk kise! Trebamo postati jedno sa okolinom, zaboraviti na sebe u svijetu oko nas, i uci u jednu jedinu kap kise izmedju neba i zemlje. Cineci tako, dvoje postaje jedno a nase razumijevanje neposredno i potpuno. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 85
STO JE TO CHAO-CHOU?
---------------------- U svojim starijim danima, Chao-chou je doselio u samostan Kuan-yin u blizini grada Chao-chou. - Sto je to Chao-chou? - Istocna vrata, zapadna vrata, juzna vrata i sjeverna vrata. Chao-chouov je bio bas poput vrata istoimenoga grada, pristupacnog sa svih strana i otvorenog u svim pravcima mogli ste uzeti sto ste htijeli. A ako ste htijeli samo razgledavati, mogli ste to ciniti do mile volje. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 84
NEPREPOZNAVANJE SAMOG SEBE
---------------------------- Jednom neki cinovnik imenom Wei dosao vidjeti zen-majstora Hsuan-shaa... - Kazu da se stalno sluzim time, ali ja jos uvijek neznam sto je "to". - Izvoli uzmi najprije malo sjemenki. - Hvala. - Njam, njam, krc, krc,... - Ah majstore! Jos uvijek mi niste rekli sto je "to". - To je ovo! Imas ga svaki dan, pa ipak ne znas sto je "to"! "Doci do TAOA nije tesko. Samo se treba odluciti." Pitati gdje se nalazi cesta velika je greska jer nema ceste. Mi smo na putu (TAO) cijelo vrijeme. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 83
SLIJEPAC NOSI FENJER
------------------------------- Kada je neki slijepac odlazio od svog prijatelja, ovaj mu dade fenjer da ga ponese sa sobom. - Ne treba mi fenjer. Meni je svejedno je li mrak ili svjetlo. - Znam, ali ne budes li imao svijetlo uza se, netko bi u mraku slucajno mogao naletjeti na tebe. - Oh, da u redu. - UF! UF! sudar. - Zar ne vidis svjetlo pred sobom!? - Hej, covjece! To tvoje svjetlo je bilo vec ugaseno. Koristenje tudjih ideja za prosvetljenje drugih ljudi je poput slijepca koji nosi fenjer - svjetlo se putem moze ugasiti a vi to ne mozete znati. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 82
CHAO CHOU PITA ZA PUT DO CHAO-CHOUA
------------------------------------ - Ne znam gdje je Chao-chou, mozete li me uputiti u pravom smijeru? - Samo idi ravno. Nemoj skretati ni na zapad ni na istok. - Na svom putu dovdje, susreo sam jednu staricu za koju mi se cini da ima duboko razumijevanje zen-samadhija. - Idem je iskusati. - Ne znam gdje je Chao-chou, mozete li me uputiti u pravom smijeru? - Samo idi ravno. Nemoj skretati ni na zapad ni na istok. - Ona ne razumije nista. Zar Chao-chou nije stajao upravo pred njom? - ! Isti spreman odgovor nije nuzno istinit u svim situacijama. Istina zivota je uvijek u pokretu i stalno se mijenja. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 81
VRACANJE PRAZNIH RUKU
----------------------- Redovnik Shin-tou hsi-ch'ien bio je ucenik sestog patrijarha zena Hui-nenga,nakon sto je Hui-neng usao u nirvanu, Shinht'ou hsi-ch'ien je otisao na put... - Odakle dolazis? - Dolazim iz Ts'ao-chia, sjedista sestog patrijarha. - I sto si stekao u Ts'ao-shiu? - Nista meni nije falilo ni prije Ts'ao-chia. - Pa zasto si onda isao tamo. - Da nisam otisao tamo kako bih otkrio da mi nista nije falilo? Nijedan ucitelj ne moze uliti uceniku znanje. Ali moze mu pomoci da razumije sve sto je u njegovom vlastitom umu. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ ------------------------------------------------- |
HRISTOS SA SPIKA
Borivoj Bukva
---------------------- Za vrijeme lijepog i suncanog vremena u periodu od 20.07. - 10.08. u prijepodnevnim satima od 10,15 - 11,15, ispod samog vrha Spik, Vi mozete ugledati bradatog muskarca kojeg su moji prijatelji prozvali Hrist, kako uzdignutom desnom rukom pozdravlja i promatra nad dolinom. Stijene podno vrha Spika i litica sto naglo pada u dolinu "Pod Srcem" kako se zove taj dio Julijskih Alpa, strana okrenuta prema Gozd Martuljku i zovu je jos Martuljkova skupina, ugledao sam jos 2003. godine, kada sam nasuprot picerije Jozica u restoranu do samousluge koje vise nema, ispijao kavu u drustvu ili sam. Hrista mozete ugledati cijelim putem od mosta pokraj depadansa Spik pa do crkve i zadnjih kuca Gozd Martuljka sa ceste. Ako Vas put navede kroz Gozd Martuljak na putu ka Kranjskoj Gori ili Jesenicama, zaustavite auto, pogledajte u pravcu vrha Spik i bit ce te svjedokom prikaze Hrista u nastajanju i nestajanju kako to samo priroda moze ciniti na svoj osebujan, velicanstven i nesvakidasnji nacin. U kojem trenutku satnice, kojeg datuma je lik Hrista najoriginalniji nisam analizirao, to ce ostali otkriti promatranjem. U prilogu dostavljam vise crteza u razlicitim vremernskim intervalima i pokusaj da se sto zornije prikaze. Uz crteze prilazem i haiku stih za haiga crtez: "Hristos/sa Spika pozdravlja/nasu dolinu". U Prilogu: http://www.gorenjska.si/td16.html http://www.jasenje-priingotu.com/ http://www.alelektronik-ad.si/spik.htm Fotografija je preuzeta sa propagandnog materijala HTP Gorenjska, Kranjska Gora, www.htp-gorenjska.si U Rijeci, 09.08.2005. Borivoj Bukva |
ZEN I DRUGE PRICE -80
ONAJ CEMPRES TAMO
----------------------------- - Koji je smisao budinog ucenja? - Onaj cempres tamo. - Volim da se ne sluzis metaforama koje sadrze konkretne objekte. - U redu. Necu se pozivati na konkretne stvari. - Dakle, koji je smisao budinog ucenja? - Onaj cempres tamo. Zelene planine su cisti zivot i rijeka je govor bude - kroz zvuk vodenog toka shvacamo da je cempres u sazvucju sa zivotom univerzuma i oni postaju jedno. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 79
LIN CHI I NJEGOV VLASTITI STIL ZENA
-------------------------------------- Kad je osnovao samostan Un-chi, Lin chi je propovedao njegov vlastiti stil zena. - Stap! - Povik! Un-chi se cesto sluzio povikom da bi pobudio prosvetljenje kod svojih ucenika, a njegov povik se usporedjuje sa Te-sho novim koristenjem stapa. Popratna pojava tog nacina bila je da su Lin-chijevi ucenici imitirali povike svog majstora, ali bez razumijevanja njegove funkcije i znacenja... - Vi stalno imitirate moj povik, sad cu vas testirati. Jedan redovnik izlazi iz istocne dvorane, a drugi iz zapadne. Kad se sretnu, obojica viknu u isti tren... - Ha, ha... - E sad koji je domacin, a koji gost? - Ako ne mozete to rijesiti, nemojte vise imitirati moj povik. Nije povik ono sto je vazno, vec da su domacin i gost izvorno istog tijela, tko je gospodar? Tvoje pravo ja. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 78
CHU-CHIN KIDA PRST
-------------------- Chu-chin je prihvatio mladog redovnika za svog ucenika, a to dijete mirno bi sjedilo pored njega i promatralo kako ucitelj prosvetljava ljude svojim prstom. - Ovo! - pokaza prst. A kad Chu-chija nije bilo u blizini, dijete bi potajno zauzelo njegovo mjesto i poput svog ucitelja, podizalo prst s namjerom da pobudi u drugome prosvetljenje. - Ovo! - pokaza ucenik prst. - Majstore ljudi dolaze i pitaju o dharmi, a ja, isto kao i ti, samo podignem svoj prst. - To je papagajski put, a ne put zena. - Hej mali. Sto je buda-dharma? - izdere se ucitelj. - Ucenik se zapita! - I majstor i ucenik su podigli svoj prst, i u trenutku kad je mladi redovnik vidio svoj otkinuti prst, iznenada se prosvijetli. Ono sto su drugi intuitivno razumijeli ne moze nikad postati vase osim ako ne dodjete do razumijevanja toga kroz svoj vlastiti napor. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 77
GENERALOVA DRAGOCIJENOST
--------------------------- Neki se general divio u svom domu izvjesnoj salici iz starih vremena koja je za njega bila vrlo dragocijena.. - Oh ne! - Uf zamalo. - Sacuva je. - Vodio sam na tisuce ljudi u bitku i ni kad se nisam bojao pred licem smrti. Zasto sam se danas tako uplasio zbog ove male salice? Napokon, general je shvatio da je pravljenje razlike izmedju "pozeljnog" i "nepozeljnog" u njegovom umu, ono sto ga je nagnalo na strah. Kada je to shvatio,bacio je salicu iza sebe razbivsi je u komadice. Briga oko dobitka ili gubitka donosi nam osjecaje radosti i zalosti. Trebamo transcendirati pojmove dobrog i loseg, dobitka i gubitka. Radost je djelovanje u skladu s okolnostima kakve god one bile. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
ZEN I DRUGE PRICE - 76
SETNJA PO KISI
------------------ Dva su ucena covjeka setala po kisi i jedan se nije smocio. Moze li mi netko od vas reci zbog cega? - Zato sto je jedan od njih nosio kisobran. - Zato sto je kisa padala u razmaknutim mlazovima tako da na jednoga nije nista palo. - Zato sto je jedan od njih isao po sredini ulice, a drugi uz zidove zgrada. - Vi ste se svi uhvatili fraze "jedan se nije smocio" i tako naravno, necete nikada otkriti pravu stvarnost. - Gledajte ako kazem "jedan se nije smocio", ne znaci li to da su se obadvojica smocila? - pokazuje prstom. Ako prstom pokazujemo na mjesec, mjesec nije u prstu: kad rijecima ukazujemo na istinu, istina nije u rijecima. Ako se hvatamo samo za rijeci, rijeci ce nas zagusiti i nikad necemo shvatiti istinu. /Tai Ching Chung, ZEN SPEAKS CHOUTS OF NOTHINGNESS, Helio Zaradic i Slobodan Stamatovic, ZEN u stripu, Split, 2001./ |
< | kolovoz, 2005 | > | ||||
P | U | S | Č | P | S | N |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 | 31 |
Dnevnik.hr
Gol.hr
Zadovoljna.hr
Novaplus.hr
NovaTV.hr
DomaTV.hr
Mojamini.tv